Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oudduitse Herder

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

jidde

Re: WOW!

Ongelezen bericht door jidde »

Rexy schreef:Dat is een mooie hond zeg! WOW! De ODH is wel 1 van mijn favorieten. Vind de gewone ook erg leuk, maar niet zo mooi meer om te zien met die aflopende ruggen. Niet gek dat zoveel DH last krijgen van HD.
Dat je het niet mooi vind, dat is een mening, Maar dat ze meer HD hebben :19: Waar heb je dat vandaan?
Gebruikersavatar
Rexy
Vaste gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jul 2002 01:18
Mijn ras(sen): Duitse Herder (heb zelf een kruising DH X DH/Lab)
Australian Shepherd (lease-hond)
Saarloos Wolfhond (heb ik zelf niet)
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: WOW!

Ongelezen bericht door Rexy »

jidde schreef:
Rexy schreef:Dat is een mooie hond zeg! WOW! De ODH is wel 1 van mijn favorieten. Vind de gewone ook erg leuk, maar niet zo mooi meer om te zien met die aflopende ruggen. Niet gek dat zoveel DH last krijgen van HD.
Dat je het niet mooi vind, dat is een mening, Maar dat ze meer HD hebben :19: Waar heb je dat vandaan?
Ik kom met mijn hond regelmatig bij Dorit Aharon (ortomanuele therapie) en daar komen veel Duitse Herders met gewrichtsproblemen...
Afbeelding
Afbeelding
Dog means love on 4 legs
Gebruikersavatar
Rexy
Vaste gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jul 2002 01:18
Mijn ras(sen): Duitse Herder (heb zelf een kruising DH X DH/Lab)
Australian Shepherd (lease-hond)
Saarloos Wolfhond (heb ik zelf niet)
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: WOW!

Ongelezen bericht door Rexy »

jidde schreef:
Rexy schreef:Dat is een mooie hond zeg! WOW! De ODH is wel 1 van mijn favorieten. Vind de gewone ook erg leuk, maar niet zo mooi meer om te zien met die aflopende ruggen. Niet gek dat zoveel DH last krijgen van HD.
Dat je het niet mooi vind, dat is een mening, Maar dat ze meer HD hebben :19: Waar heb je dat vandaan?
Ik kom met mijn hond regelmatig bij Dorit Aharon (ortomanuele therapie) en daar komen veel Duitse Herders met gewrichtsproblemen...
Afbeelding
Afbeelding
Dog means love on 4 legs
Gebruikersavatar
Rexy
Vaste gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jul 2002 01:18
Mijn ras(sen): Duitse Herder (heb zelf een kruising DH X DH/Lab)
Australian Shepherd (lease-hond)
Saarloos Wolfhond (heb ik zelf niet)
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: WOW!

Ongelezen bericht door Rexy »

jidde schreef:
Rexy schreef:Dat is een mooie hond zeg! WOW! De ODH is wel 1 van mijn favorieten. Vind de gewone ook erg leuk, maar niet zo mooi meer om te zien met die aflopende ruggen. Niet gek dat zoveel DH last krijgen van HD.
Dat je het niet mooi vind, dat is een mening, Maar dat ze meer HD hebben :19: Waar heb je dat vandaan?
Ik kom met mijn hond regelmatig bij Dorit Aharon (ortomanuele therapie) en daar komen veel Duitse Herders met gewrichtsproblemen...
Afbeelding
Afbeelding
Dog means love on 4 legs
jidde

Re: WOW!

Ongelezen bericht door jidde »

Rexy schreef:
jidde schreef:
Rexy schreef:Dat is een mooie hond zeg! WOW! De ODH is wel 1 van mijn favorieten. Vind de gewone ook erg leuk, maar niet zo mooi meer om te zien met die aflopende ruggen. Niet gek dat zoveel DH last krijgen van HD.
Dat je het niet mooi vind, dat is een mening, Maar dat ze meer HD hebben :19: Waar heb je dat vandaan?
Ik kom met mijn hond regelmatig bij Dorit Aharon (ortomanuele therapie) en daar komen veel Duitse Herders met gewrichtsproblemen...
En dat komt door de schuine ruggen??
Tuurlijk, een gezonde DH zie je daar nooit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rexy
Vaste gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jul 2002 01:18
Mijn ras(sen): Duitse Herder (heb zelf een kruising DH X DH/Lab)
Australian Shepherd (lease-hond)
Saarloos Wolfhond (heb ik zelf niet)
Locatie: Westland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rexy »

Rex zijn zusje is pas overleden en nu hebben ze ook een ODH pup genomen, en een SNOEPPIE dat het is!!! :I:
Weet alleen meer niet welke kennel ze haar nou gehaald hadden.
Ze heet in elk geval Kyra
Afbeelding
Afbeelding
Dog means love on 4 legs
S.Bijlsma1
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:48
Locatie: Marssum

Re: WOW!

Ongelezen bericht door S.Bijlsma1 »

jidde schreef:
Rexy schreef:
jidde schreef:
Rexy schreef:Dat is een mooie hond zeg! WOW! De ODH is wel 1 van mijn favorieten. Vind de gewone ook erg leuk, maar niet zo mooi meer om te zien met die aflopende ruggen. Niet gek dat zoveel DH last krijgen van HD.
Dat je het niet mooi vind, dat is een mening, Maar dat ze meer HD hebben :19: Waar heb je dat vandaan?
Ik kom met mijn hond regelmatig bij Dorit Aharon (ortomanuele therapie) en daar komen veel Duitse Herders met gewrichtsproblemen...
En dat komt door de schuine ruggen??
Tuurlijk, een gezonde DH zie je daar nooit :mrgreen:
Het is inderdaad wel zo dat duitse herders met schuine ruggen veel vaker hd hebben, maar ik denk dat dit ook grotendeels komt doordat er veel slechte fokdieren gebruikt zijn. De slechte rug van de duitse herder (hernia's etc.) zal eerder door de aflopende rug komen.
S.Bijlsma1
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:48
Locatie: Marssum

Ongelezen bericht door S.Bijlsma1 »

oh ja, en waar ik eigenlijk voor kwam: Zeer mooie honden die oudduitsers, als ze wat groter waren nam ik er zeker ooit nog een. Nu dan misschien eerder de king of shiloh shepherd.
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Ongelezen bericht door M@scha »

de shiloh is ook erg mooi alleen weer erg groot.. :N:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chiki
Zeer actief
Berichten: 848
Lid geworden op: 24 jan 2008 09:02
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: WOW!

Ongelezen bericht door Chiki »

Mizzsylver schreef:
S.Bijlsma1 schreef: Het is inderdaad wel zo dat duitse herders met schuine ruggen veel vaker hd hebben, maar ik denk dat dit ook grotendeels komt doordat er veel slechte fokdieren gebruikt zijn. De slechte rug van de duitse herder (hernia's etc.) zal eerder door de aflopende rug komen.
onderbouw dat eens met bewijs.

Ik wordt werkelijk waar zo kotsmisselijk van dat gekweel over die ODHs.

Kijk naar die afstammingsbewijzen, dan kun je er niet omheen dat ze van de gewone stokharige duitse herder afstammen.
En ineens zijn ze zachter van karakter en hebben ze geen hd.
Wat een onzin.
Helemaal eens met de reactie van mijn voorgangster. Die zgn ODH is een doodgewone duitseherder met langhaar (een fokfout). Dat van die heupen is klinklare onzin!

Bij het karakter kan ik me wat voorstellen, langhaar komt meer voor bij kynologisch gefokte honden, deze honden zijn van karakter vaak "zachter", staan minder hoog in hun driften dan werklijnen. Ga je dan vervolgens ook nog alleen fokken op het gen langhaar, het karakter buiten beschouwing laat en het behalen van de benodigde certificaten (IPO of VH1) aan de laars lapt krijg je automatisch "karakterzwakke" honden, in de volksmond zijn dit soort honden zachtaardiger dan de gewone duitser.

Omdat fokken met een hond die niet voldoet aan de rasstandaard en geen benodigde proeven en certificaten heeft behaald verboden is begint men dus gewoon een eigen ras :denken:
Begrijp me goed, ik vind een langhaar ook prachtig om te zien, maar het wordt enorm uitgebuit door mensen die op deze manier snel en makkelijk geld willen verdien en belachelijke prijzen vragen voor die zgn ODH.
Gebruikersavatar
Mireillevdw
Zeer actief
Berichten: 2996
Lid geworden op: 08 feb 2008 20:22
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Locatie: Bergharen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Bij ons is de verwachting dat er in september een ODH pup bij ons komt wonen. We staan als 1ste op de lijst bij een fokker voor een reu. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jolinde
Zeer actief
Berichten: 877
Lid geworden op: 07 feb 2008 18:16
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Locatie: Deventer

Ongelezen bericht door Jolinde »

Zijn de oud duitse herders altijd langharig?
Gebruikersavatar
Elly*
Zeer actief
Berichten: 13783
Lid geworden op: 23 feb 2003 23:16
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Locatie: Almelo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Jolinde schreef:Zijn de oud duitse herders altijd langharig?
Ja, ze zijn oorspronkelijk gefokt uit langharige Duitse herders. Uit 2 langharen komen alleen langharige pups.
Gebruikersavatar
Jolinde
Zeer actief
Berichten: 877
Lid geworden op: 07 feb 2008 18:16
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Locatie: Deventer

Ongelezen bericht door Jolinde »

Oke, dus het is eigelijk een nieuwe naam voor een langharige duitse herder, of begrijp ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
Elly*
Zeer actief
Berichten: 13783
Lid geworden op: 23 feb 2003 23:16
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Locatie: Almelo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Jolinde schreef:Oke, dus het is eigelijk een nieuwe naam voor een langharige duitse herder, of begrijp ik dit verkeerd?
Hmm, ik denk dat daar de meningen over verdeeld zijn. :wink: Ik ben het met je eens, maar de liefhebbers van de Ouddutse Herders geloof ik minder. Zij zien het als een apart ras in plaats van een variant.
De naam Oud Duitse wordt al wel langer gebruikt voor de langhaar, waar in Duitsland niet mee gefokt mag worden binnen de rasvereniging van de Duitse herder.
De raspunten van de Duitse Herder geven enkele fokuitsluitende "fouten" aan. Onder andere de lange beharing, maar ook niet elke kleur mag bij de Duitse Herder. Wit is bijvoorbeeld ook niet toegestaan en de liefhebbers hiervan is het wel gelukt om het als apart ras erkend te krijgen: de Zwitserse Witte herder.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Het blijft mij verbazen dat er de fokkers ze te koop aan bieden vooral onder het mom: ze hebben een rechtere rug...
Als ik menig stamboom van een ODH bekijk, hebben ze dezelfde opa als Tuana. :denken: Waarom zouden ze dan opeens een rechte rug hebben, gezondere bouw en beter karakter dan een dh :denken:
En het kan nog bonter... ooit een "ODH"gezien, pa is wereldkampioen duitse herder, moeder is een nederlandskampioen duitse herder. En dan zou die opeens gezonder zijn als hij ingezet wordt voor de fokkerij
Maar ik snap het wel. Een ODH levert al gauw 800 euro per pup op. Een dh moet je minstens IPO1 erop hebben. Dat kost dus meer tijd, er ijn veeeel strengere eisen en een pup levert 650 euro op. Tja, ik zou het wel weten, je hoeft er niets mee te doen, je zegt dat ze een rechtere rug hebben en je vraagt er minimaal 800 euro voor :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mireillevdw
Zeer actief
Berichten: 2996
Lid geworden op: 08 feb 2008 20:22
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Locatie: Bergharen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Waarom kunnen DH eigenaars niet gewoon trots zijn dat een ODH uit DH lijnen voorkomt?
Dat ik er veel geld voor over heb, moet ik toch zelf weten? Ik vind een ODH gewoon mooier mede door de lange vacht, de rechte rug en het karakter. Het kenmerk van een DH is toch een aflopende rug? Over de Zwitserse en de Witte Duitse herder hoor ik jullie niet......
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Gebruikersavatar
gabrielle1984
Vaste gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 mar 2008 16:03
Locatie: amersfoort

Ongelezen bericht door gabrielle1984 »

Mizzsylver schreef:
S.Bijlsma1 schreef:

Het is inderdaad wel zo dat duitse herders met schuine ruggen veel vaker hd hebben, maar ik denk dat dit ook grotendeels komt doordat er veel slechte fokdieren gebruikt zijn. De slechte rug van de duitse herder (hernia's etc.) zal eerder door de aflopende rug komen.


onderbouw dat eens met bewijs.

Ik wordt werkelijk waar zo kotsmisselijk van dat gekweel over die ODHs.

Kijk naar die afstammingsbewijzen, dan kun je er niet omheen dat ze van de gewone stokharige duitse herder afstammen.
En ineens zijn ze zachter van karakter en hebben ze geen hd.
Wat een onzin.


Helemaal eens met de reactie van mijn voorgangster. Die zgn ODH is een doodgewone duitseherder met langhaar (een fokfout). Dat van die heupen is klinklare onzin!

Bij het karakter kan ik me wat voorstellen, langhaar komt meer voor bij kynologisch gefokte honden, deze honden zijn van karakter vaak "zachter", staan minder hoog in hun driften dan werklijnen. Ga je dan vervolgens ook nog alleen fokken op het gen langhaar, het karakter buiten beschouwing laat en het behalen van de benodigde certificaten (IPO of VH1) aan de laars lapt krijg je automatisch "karakterzwakke" honden, in de volksmond zijn dit soort honden zachtaardiger dan de gewone duitser.

Omdat fokken met een hond die niet voldoet aan de rasstandaard en geen benodigde proeven en certificaten heeft behaald verboden is begint men dus gewoon een eigen ras
Begrijp me goed, ik vind een langhaar ook prachtig om te zien, maar het wordt enorm uitgebuit door mensen die op deze manier snel en makkelijk geld willen verdien en belachelijke prijzen vragen voor die zgn ODH.
(oke quote gaat nog niet helemaal goed)

maar ik ben hier helemaal mee eens!
ik vind langstokhaar ook mooier maar heb wel een duitse herder uit de keurfok met langstokhaar.
waar de ouders alle proeven en certificaten op hebben.

onze oude hond werdt ook een langstokhaar , was als pup bijna niet tezien en we vinden het prachtig.
toen ik voor mijn eigen herder ging kijken hebben we ook informatie over de oud duitser gezocht en hebben wel bewogen de keuze gemaakt om geen `oud duitser' tekopen.
waarom zal ik een hoop meer geld betalen voor een pup die de ouders niet de benodige certificaten hoeven tehalen omdat ze langhaar hebben...

ik heb nu een prachtige langstokharige herder uit de keurfok waar de ouders (en voorouders enzv) meer als de benodigde proeven en certificaten hebben, voor een normale prijs van 65o euro.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
FlyingBorders
Vaste gebruiker
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 mar 2008 13:19
Locatie: Grave
Contacteer:

Ongelezen bericht door FlyingBorders »

wat een mooie herder zeg!!!
Jeetje, ik wordt verliefd!!
Pootjes van Guide-Gangster-Glenn-Sasha-Gwendell-Bonita
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Mireillevdw schreef:Waarom kunnen DH eigenaars niet gewoon trots zijn dat een ODH uit DH lijnen voorkomt?
Dat ik er veel geld voor over heb, moet ik toch zelf weten? Ik vind een ODH gewoon mooier mede door de lange vacht, de rechte rug en het karakter. Het kenmerk van een DH is toch een aflopende rug? Over de Zwitserse en de Witte Duitse herder hoor ik jullie niet......
Omdat over de witte herder geen onwaarheden verkondigd worden. Daar wordt niet gezegd dat ze beter karakter hebben, rechtere ruggen.

Verklaar jij mij eens hoe een ODH met esko danischenhof een rechtere rug heft dan mijn duitse herder met zelfde opa! Nou?? Daar zal nooit antwoord opkomen...
Gebruikersavatar
Mireillevdw
Zeer actief
Berichten: 2996
Lid geworden op: 08 feb 2008 20:22
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Locatie: Bergharen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Hier een stukje dat ik op dit forum heb gevonden over de Oudduitse herder (fokker Kennel van Stoopy)
hanneke prins schreef:
jidde schreef:even een willekeurig voorbeeld
http://www.kennelvanstoopy.nl/afstamanouk.html
de oma van deze hond is een echte dh. Wienerau is een zeer bekende fokker in de duitse herderwereld. Nanni haar vader is ook een wienerau.
dan willen ze dus beweren dat ze rechtere ruggen hebben?? Terwijl oma gewoon een echte is :denken:
http://www.kennelvanstoopy.nl/afstamangel.html
dan deze hond
hill v farbenspiel is een zeer bekende duitse herderreu. Zijn dochter is dan opeens een ODH??

Sorry, ik snap er dus echt niets van :denken:


http://www.kennelvanstoopy.nl/afstamxam.html
En deze is helemaal erg! Zowel moeder als pap is een echte! zie zelfs dat deze hond familie is van Nanni! Opa van die hond is ook nog eens de opa van Tuana (ando)
Schiet mij nu maar lek :N:
Hallo Jidde, ik heb gelezen wat je geschreven hebt. In dit 'willekeurige' geval gaat het om onze honden.
Eerst het volgende als het om de ODH gaat:

Van een ODH is pas sprake wanneer deze gedurende 4 generaties langharig is gefokt. Bij kruising van een ODH met een DH-L zal daarom aangegeven worden op de afstammingspapieren van de pups, hoeveel generaties er reeds langharig gefokt is.
De normen zijn als volgt:

ODH ´DH-L = pups ODH-1e generatie
ODH ´ ODH- 1e generatie = pups ODH-2e generatie
ODH ´ ODH- 2e generatie = pups ODH-3e generatie
ODH ´ ODH- 3e generatie = pups ODH
Wordt een ODH-1e generatie gekruist met een ODH-3e generatie, dan zijn de pups 1 generatie verder dan de "minst verre" ouder; in dit geval dus 2e generatie.

Ik denk dat dit al meer duidelijkheid geeft over wanneer een hond een ODH is. Overigens wordt op de afstammingsbewijzen altijd de ODH-generatie vermeld.

De ODH is geen erkend ras en er worden 'afstammingsbewijzen' uitgegeven voor deze honden.

Wat Anouk betreft, foto hieronder, ze is uit vacht.

Afbeelding

Zij heeft wel degelijk een rechte rug ondanks dat er Wienerau bloed achter zit. (Niet elke kynologisch gefokte Duitse herder heeft een aflopende rug) Als je goed gekeken had had je gezien dat de opa (en niet oma) een langstokhaar Duitse herder is, geboren uit stokhaar DH's van inderdaad v.d. Wienerau, een zeer goede bloedlijn overigens.
De moederlijn is van heel ver terug allemaal langstokhaar en geselecteerd op o.a. de rechte rug.
Dat maakt dat Anouk een 2e generatie ODH is in tegenstelling overigens wat op haar fokcertificaat staat.

Dan Angel waar je naar verwijst.
Afbeelding

Als je goed kijkt bij haar site zie je dat daar niet 'afstammingsbewijs' maar 'stamboom' staat wat al aangeeft dat zij geen ODH is. Angel is dus een langstokhaar Duitse herder. Ook haar moeder is net als haar vader een gewone stokhaar Duitse herder.
Angel is welliswaar wat gestrekt maar heeft niet een erg aflopende rug.

Angel is dus net zo 'erg' als Xam want ook hij is een langstokhaar Duitse herder zoals je kunt zien bij zijn pagina want ook daar staat 'stamboom'.
Overigens is Xam wel overhoekt zoals je veel ziet bij de kynologisch gefokte Duitse herdershond. Iets waar ik me zeker zorgen over maak waar het de rasstandaard van de ODH betreft. Ik heb contact met de eigenaar van zijn langstokhaar broer en deze hond heeft het juist weer niet.
Bij beide honden de SZ-nummers vermeldt van de ouders. Overigens hebben beide honden uitstekende bloedlijnen.

Daantje is de kleindochter van Anouk, zij is een 3e-generatie ODH en komt qua rasstandaard al aardig in de buurt van hoe een ODH eruit moet zien. Deze foto is wat onduidelijk en ze is op deze foto 8 maanden en nog uit proportie.

Afbeelding

Op onze startpagina staat: "Door je interesse in de OudDuitse Herdershond en/of de langstokhaar Duitse Herder ben je waarschijnlijk op deze site terechtgekomen"
Feit is nu eenmaal dat als je langstokhaar x langstokhaar fokt je 1e generatie ODH's krijgt vandaar dat wij dus Oudduitse herdershonden fokken.
De bloedlijnen van de ODH's zijn smal en wij zijn genoodzaakt steeds op zoek te gaan naar nieuwe bloedlijnen. Wat bij ons voorop staat is gezondheid en karakter. De rasstandaard zoals ze eruit moeten zien komt daarna bij ons in beeld maar vinden wij ook wel belangrijk.

Ik hoop dat het je nu allemaal wat duidelijker is wat onze honden aangaat.

Groetjes, Hanneke
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

toch zie ik wel degelijk schuine ruggen, of niet dan :denken:

maar goed, ik blijf het iets raars vinden de ODH. wel makkelijk geld verdienen, dat wel :roll:
Gebruikersavatar
Joera
Zeer actief
Berichten: 3360
Lid geworden op: 09 mar 2008 22:49
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

ik vind het een prachtig ras :ok:
Gebruikersavatar
Rexy
Vaste gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jul 2002 01:18
Mijn ras(sen): Duitse Herder (heb zelf een kruising DH X DH/Lab)
Australian Shepherd (lease-hond)
Saarloos Wolfhond (heb ik zelf niet)
Locatie: Westland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rexy »

Het lange haar een fokfout....
de enige fokfout die ze in mijn ogen hebben gemaakt
is DH met een aflopende rug.

Ik vind het een geweldig ras, laten we dat voorop stellen,
schitterend om te zien, maar die rug... :denken:
ik krijg al pijn in mijn rug als ik er naar kijk en vind het erg lelijk om te zien.
Ze zien er veel minder sterk en stabiel uit daardoor.
En de originele DH die had vroeger echt niet zo'n rug hoor!
Als er bij mij ooit een DH in huis komt, dan ZEKER 1 met een RECHTE rug.

Maar goed, dat is puur mijn mening hoor.
Afbeelding
Afbeelding
Dog means love on 4 legs
Gebruikersavatar
Mireillevdw
Zeer actief
Berichten: 2996
Lid geworden op: 08 feb 2008 20:22
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Locatie: Bergharen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Tja, toen bleek de ODH wel populair te worden en hebben ze besloten dat de DH langhaar wel te erkennen....... :roll:
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Gebruikersavatar
Mireillevdw
Zeer actief
Berichten: 2996
Lid geworden op: 08 feb 2008 20:22
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Locatie: Bergharen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Hier een stuk over het verschil van een DH en een ODH.
http://www.kat-hond.nl/honden/herders/i ... duitse.htm

En over het karakter: Het komt vaker voor dat langharige varianten van bepaalde rassen zachtaardiger zijn van karakter. :wink:
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Gebruikersavatar
fredje
Actief
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2007 12:46
Aantal honden: 1
Locatie: klein moskou aan de lek

Ongelezen bericht door fredje »

Heb ook twee ouduitse herders en verbaas mij soms over de vijandigheid van duitse herder eigenaren.Hiervoor hadden we twee langstokharen en dat wilde we graag weer.In de keurfok worden idd regelmatig langharen aangeboden maar onze voorkeur ging uit naar het gebloktere oostduitse type.Tuurlijk zijn ze er wel maar ik kon ze toendertijd niet vinden,sterker nog er hing een taboesfeer om de langharen.Is het dan vreemd dat een groep liefhebbers zich voor deze variant ging inzetten en mee fokken?
En de prijs van een langhaarkeurfok hondje ligt volgens mij in dezelfde lijn als een odh pup(als ik de adv. op marktplaats wel eens zie)
Groetjes Fredje
Gebruikersavatar
Canto
Zeer actief
Berichten: 450
Lid geworden op: 22 dec 2003 21:10
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9
Locatie: Kwadendamme

Re: WOW!

Ongelezen bericht door Canto »

S.Bijlsma1 schreef:Het is inderdaad wel zo dat duitse herders met schuine ruggen veel vaker hd hebben, maar ik denk dat dit ook grotendeels komt doordat er veel slechte fokdieren gebruikt zijn. De slechte rug van de duitse herder (hernia's etc.) zal eerder door de aflopende rug komen.
Dat is dus absoluut geen waar

Het is zoiezo niet bewezen dat hd komt door de bouw van de honden in de showlijnen. Het is waarschijnlijker dat het komt door inteelt wat vroeger meer dan nu (gelukkig) werd toegepast in de showlijnfokkerij en waaraan bijna totaal geen aandacht is besteed aan de fokkerij met werkhondenlijnen. Dus als je niet weet waar die specifieke (showlijnen)bouw voor dient dan kan je er maar beter niet over schrijven.

Dan nog even een feitje.... VA 4 Ando v. Altenbergerland heeft bijna alleen maar nakomelingen met HD-A en gelukkig zijn er velen met hem.

Groetjes pamela
Gebruikersavatar
Canto
Zeer actief
Berichten: 450
Lid geworden op: 22 dec 2003 21:10
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9
Locatie: Kwadendamme

Ongelezen bericht door Canto »

Rexy schreef:Het lange haar een fokfout....
de enige fokfout die ze in mijn ogen hebben gemaakt
is DH met een aflopende rug.

Ik vind het een geweldig ras, laten we dat voorop stellen,
schitterend om te zien, maar die rug... :denken:
ik krijg al pijn in mijn rug als ik er naar kijk en vind het erg lelijk om te zien.
Ze zien er veel minder sterk en stabiel uit daardoor.
En de originele DH die had vroeger echt niet zo'n rug hoor!
Als er bij mij ooit een DH in huis komt, dan ZEKER 1 met een RECHTE rug.

Maar goed, dat is puur mijn mening hoor.
Over smaak valt niet te twisten, maar deze honden zijn echt niet minder sterk of stabiel.
Als een kynologische hond gewoon staat is hij ook recht van rug, maar door ze in stand te zetten en ze in de hoekingen te zetten lopen zij inderdaad schuiner af.

Nog even over die schuine rug...die is er ook niet zonder reden. Zoals al eerder gezegd komt dit door de hoekingen die ervoor dienen dat de hond vanuit stand zo snel mogelijk kan vertrekken en die ervoor dienen dat de honden makkelijker kunnen draven waardoor ze het schapen hoeden (dat is waar herdershonden voor worden gefokt) langer vol kunnen houden.

Werklijnen en showlijnen kan je totaal niet met elkaar vergelijken. Jammer genoeg is de tendens de laatste jaren dat honden uit werklijnen steeds verder van het gewenste type in bouw komen te staan.
Ik zal niet ontkennen dat er in het verleden problemen zijn geweest met het karakter binnen de showlijnen, maar momenteel is hier wel een kentering in te zien, want de werkcapaciteiten spelen nu een belangrijke rol in het beoordelen van de honden.

Voor diegene die het echt interesseert zou ik graag willen adviseren een lezing van J. Lijffijt of P. van Oirschot bij te wonen.
Beide heren zijn internationaal veelgevraagde keurmeesters en rasspecialisten van Duitse Herders.

Groeten Pamela
Gebruikersavatar
Marin
Actief
Berichten: 267
Lid geworden op: 25 okt 2008 17:27

Ongelezen bericht door Marin »

ook zie ik wel verschillende iuterlijks in de oud duitse herder

Mijn Wodan ziet/zag er toch geheel anders uit terwijl hij ook onder de noemer ODH valt. Ben eigenlijk benieuwd of deze nog voorkomen omdat hij kwa kleur en vacht toen al zeldzaam was.
Wodan is 11 jaar terug overleden op een zeer hoge leeftijd van 19 jaar
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”