Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oudduitse Herder

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
LongFields
Zeer actief
Berichten: 49618
Lid geworden op: 16 jan 2003 11:07
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Oudduitse Herder

Ongelezen bericht door LongFields »

Oudduitse Herder
(met dank aan Rie)

Afbeelding

ALGEMEEN VOORKOMEN
De OudDuitse Herder is een mooie krachtige hond, sterk gebouwd met schoonheid en elegantie. Een uitgebalanceerd geheel, elk deel harmonieus in proportie tot het geheel. De grootte doet niets af aan zijn trots en moeiteloos bewegen. Zijn totale devotie om te werken ziet men aan zijn alerte oogopslag. Hij is niet agressief.

KARAKTER
Intelligent, moedig en zelfverzekerd, met daarbij een hart van goud. Een hond die nauwgezet zijn huis en hen die hij liefheeft beschermt. Deze uitermate veelzijdige en makkelijk te trainen kameraad, houdt ervan om samen met zijn baas te werken. Zijn uitstekende reuk kan op diverse manieren uitgebuit worden. Voor kinderen en andere dieren is hij zacht en lief.

HET HOOFD
Licht gewelfd en in proportie met het lichaam. Sterk ontwikkelde kaken en een iets schuin lopende snuit. De snuit is bij voorkeur uitgesproken zwart maar een andere kleur is acceptabel. De snuit mag niet lang, smal of scherp zijn en moet zwarte lippen hebben.

OREN
De oren zijn matig puntig, in proportie met het lichaam, naar voren open en rechtopstaand wanneer de hond attent is en driehoekig van vorm.

OGEN
Nuances van donker tot erg licht-bruin (GEEL) worden geaccepteerd. Andere kleuren worden niet toegestaan. De ogen zijn gemiddeld van grootte en amandelvormig, iets schuin geplaatst en niet uitpuilend. De oogleden moeten netjes aan de oogbol aansluiten. De uitdrukking van de ogen moet levendig, intelligent en kalm zijn.

TANDEN
42 in getal (20 boven en 22 onder), sterk ontwikkeld en op elkaar komend in een schaarbeet. Een over of onderbijt is een fout.

HALS
De hals is sterk en gespierd, betrekkelijk lang en licht gebogen. De hals is in proportie met het hoofd. Wanneer een hond alert is, met hoofd en hals mooi uitgestrekt, is de trotse uitstraling goed waarneembaar.

VOORHAND
De schouderbladen zijn lang, schuin geplaatst en liggen vlak. De bovenarm staat in rechte hoek met het schouderblad. Beide schouderbladen en bovenarmen zijn goed gespierd. De voorbenen, gezien van de zijkant en van de voorkant, zijn recht.

VOETEN
De voeten zijn ovaal, compact met goed gebogen tenen, De zolen dik en stevig, de nagels donker en sterk.

AFMETINGEN

De OudDuitse Herder geeft de impressie dat hij langer is dan hoog. De verlangde hoogte op het hoogste punt van het schouderblad is voor reuen niet minder dan 60 cm en niet hoger dan 65 cm plus 2 of min 1 cm. Voor teven is de verlangde hoogte niet minder dan 55 cm en niet hoger dan 60 cm plus of min 2 cm.

LICHAAM
Het hele lichaam moet er goed gecoördineerd uitzien, stevig en solide zijn. De rug is breed en recht, sterk van botten en goed ontwikkeld. De borstkas moet goed diep zijn. Een aflopende rug moet gezien worden als een SERIEUZE FOUT zo ook een zwaaiend achterwerk.

BORST
Beginnend bij de ribben is de borst goed ontwikkeld en diep en ruim, nooit laag. Het borstbeen moet voor het schouderprofiel te zien zijn. De ribben zijn elastisch en lang, niet rondgebogen of vlak. Gedragen door het borstbeen dat tot de ellebogen reikt. Een goede borstkas laat de ellebogen vrij bewegen als de hond loopt.

STAART
Gepluimd en met de laatste wervel uitstekend voorbij de hakpees. De staart komt vloeiend uit het kruis en zal lijken te hangen als een pluim. In rust hangt de staart in een lichte bocht als een sabel. Als de hond opgewonden is of in beweging, wordt de kromming groter en rijst de staart maar zal nooit voorbij de verticale lijn naar voren krullen.

ACHTERHAND
De dij, van de zijkant gezien is breed, boven en onder goed gespierd. Boven- en onderbeen staan in een rechte hoek t.o.v. elkaar.

KLEUR

De OudDuitse Herder is er in diverse kleurvariaties. Nuances van zwart met bruin, goudbruin, roodachtig bruin, wolfsgrauw, zilver en crème zijn net zo gewenst als diverse nuances van, rood, donker bruin, donker grijs (ook wel blauw genoemd), of zwart. Totaal zwart of geheel wit is acceptabel zolang de neus, oogranden en lippen diepzwart zijn.
De langharige vacht is een dicht sluitende dubbele vacht van middelgrof haar met een zachtere, haast wollige ondervacht. Het hoofd en snuit, de achterkant van de oren en voorkant van de benen zijn bedekt met kort glad haar. De nek heeft uitgesproken manen die reiken tot de borst. De rest van de torso is met lichtelijk korter haar bedekt.

(nog) niet door RvB erkend ras
magda
Zeer actief
Berichten: 652
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:50
Locatie: lelystad

Ongelezen bericht door magda »

een hele mooie hond :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
rie
Zeer actief
Berichten: 322
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:14
Locatie: baexem
Contacteer:

Ongelezen bericht door rie »

Danke,is onze Djarno :mrgreen:
Afbeelding
GROETJES RIE,DJARNO EN SHINTO
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
Gebruikersavatar
jemima
Actief
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 apr 2005 21:13
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door jemima »

he deze foto heb ik eerder ergens gezien! :wink:
Eindelijk een andere ODH. Mooie honden zijn dit toch. Wij zijn ook erg blij met onze ODH Rohan
groetjes jemima
Gebruikersavatar
Minhie
Zeer actief
Berichten: 11848
Lid geworden op: 18 feb 2005 00:27
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Ongelezen bericht door Minhie »

rie schreef:Danke,is onze Djarno :mrgreen:
mooie Djarno!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mugo
Vaste gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 mar 2003 11:19
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Ongelezen bericht door mugo »

Deze hond gaat ooit in dit huis komen! Ben helemaal verliefd!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
jemima
Actief
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 apr 2005 21:13
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door jemima »

Afgezien van het feit dat ze ontzettend mooi zijn :wink: hebben ze ook een erg prettig karakter zoals je bij karakter omschrijving wel kan zien. Net wat vriendelijker dan de DH. Kan het absoluut aanraden Mugo!
Ik mag waarschijnlijk niet linken hier naar andere forums of sites, maar zoek eens via google naar ODH of langharige duiste herders, dan kan je veel meer foto's van dit ras zien. :ok:
groetjes jemima
Gebruikersavatar
M@ri@nne
Zeer actief
Berichten: 7219
Lid geworden op: 23 apr 2002 05:48
Locatie: Nijmegen

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

jemima schreef:Afgezien van het feit dat ze ontzettend mooi zijn :wink: hebben ze ook een erg prettig karakter zoals je bij karakter omschrijving wel kan zien. Net wat vriendelijker dan de DH. Kan het absoluut aanraden Mugo!
Ik mag waarschijnlijk niet linken hier naar andere forums of sites, maar zoek eens via google naar ODH of langharige duiste herders, dan kan je veel meer foto's van dit ras zien. :ok:
groetjes jemima
Mag best wel hoor.
Zolang het niet ordinair spammen word doen wij daar niet zo moeilijk over. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jemima
Actief
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 apr 2005 21:13
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door jemima »

Tof! In dat geval noem ik alleen een naam waar je eens moet kijken als je geintresseerd bent in dit ras: www.oudduitseherderforum.nl. vandaar vind je ook vele links naar andere sites hierover, zeker de moeite waard.
groetjes jemima
Laatst gewijzigd door jemima op 26 apr 2005 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind hem mooi!

beetje tussen de DH en de tervuerense van een kennis van me in.

hebben deze niet zo'n enge rug? dan zou ie helemaal mooi zijn!
Afbeelding
Gebruikersavatar
jemima
Actief
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 apr 2005 21:13
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door jemima »

hebben deze niet zo'n enge rug? dan zou ie helemaal mooi zijn![/quote]

Als je met enge scheve bedoelt, dan nee. Ze hebben een rechte rug en zijn ook wat minder schriel dan de DH. Door de rechte rug ook wat minder kans op HD. :ok:
groetjes jemima
annemarie_hond
Actief
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 dec 2005 10:14

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

Ze zijn stabieler dan de DH en ook vel stabieler dan een belgische herder die zijn nerveuzer. De ODHers zijn grover gebouwd dan de DH en BH.

gr.AnneMarie
Maddy
Actief
Berichten: 138
Lid geworden op: 04 dec 2005 15:09
Locatie: Emlichheim
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maddy »

Ik vind het prachtige honden. :I: Ik hoop ooit in de toekomst een keer een ODH te mogen hebben. Moet alleen mijn vriend dan zover krijgen. Die houdt meer van een middelmaat of kleinere hond. Heb al verscheidene sites van de ODH bekeken.
Afbeelding
fayckalynn
Vaste gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 okt 2005 22:02
Locatie: arnhem

Ongelezen bericht door fayckalynn »

graag zou ik een odh willen aanschaffen,maar voor de africhting zijn ze te zacht,ergens begrijp ik het niet ,want veel odh hebben oa fero in hun stamboom en fero is een van de beste verervers van werk honden geweest in de geschiedenis.
een hondenleven duurt maar even
annemarie_hond
Actief
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 dec 2005 10:14

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

fayckalynn schreef:graag zou ik een odh willen aanschaffen,maar voor de africhting zijn ze te zacht,ergens begrijp ik het niet ,want veel odh hebben oa fero in hun stamboom en fero is een van de beste verervers van werk honden geweest in de geschiedenis.
nee hoor dat hoeft niet zo te zijn als jij een ODH uit werklijn neemt is die zeker niet twe zacht voor africhting. ik ken mensen die met hun ODHer pakwerk doen en daar zijn ze ook erg geschikt voor. gr.AnneMarie
Gebruikersavatar
Pasqualino
Actief
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 jul 2005 16:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pasqualino »

Hoe kom ik aan goede fokkers?
Ik ben overigens helemaal stapel op dit ras.

Ik had ergens gelezen dat er verschillende type ODH zijn. Wie kan mij hier meer over vertellen?

En voor wat voor 'werk' zijn deze honden vooral geschikt?
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

annemarie_hond schreef:
fayckalynn schreef:graag zou ik een odh willen aanschaffen,maar voor de africhting zijn ze te zacht,ergens begrijp ik het niet ,want veel odh hebben oa fero in hun stamboom en fero is een van de beste verervers van werk honden geweest in de geschiedenis.
nee hoor dat hoeft niet zo te zijn als jij een ODH uit werklijn neemt is die zeker niet twe zacht voor africhting. ik ken mensen die met hun ODHer pakwerk doen en daar zijn ze ook erg geschikt voor. gr.AnneMarie
Dat een DH pakwerk doet wil niet zeggen dat ze dus niet 'zacht' zijn en geschikt zijn om bijv. op wedstrijden mee te draaien.
VAak komen ze daarin namelijk toch te kort....
annemarie_hond
Actief
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 dec 2005 10:14

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

Pasqualino schreef:Hoe kom ik aan goede fokkers?
Ik ben overigens helemaal stapel op dit ras.

Ik had ergens gelezen dat er verschillende type ODH zijn. Wie kan mij hier meer over vertellen?

En voor wat voor 'werk' zijn deze honden vooral geschikt?
Goede fokkers zijn bij de rasverenigingen aan gesloten . kijk es op www.nodhv.nl of www.dasvev.de. daar kun je van alles vinden over de ODH
ja klopt er zijn verschillende types. je hebt de west duitse lijnen die zijn onderverdeeld in werklijnen en kynologische lijnen
maar je hebt ook de oostduitse lijnen (deze zijn wat grover gebouwd) zijn ook zeer geschikt als werk hond. ook de west duitse lijnen (de werklijn) ook hoor daar kun je van alles mee doen. Ik zelf heb 5 ODHers waarvan 1 uit een kynologische lijn en de rest zijn echte werkers.
je kunt ook op mijn site kijken als je onder aan de mail Oudduitseherder kennel of Heartland aan klikt kom je op mijn site.
gr.AnneMarie
Gebruikersavatar
Therese
Vaste gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2006 11:23
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 0
Locatie: Delfgauw
Contacteer:

OudDuitseHerder

Ongelezen bericht door Therese »

Ik zit weliswaar kakelvers op dit forum en vond dit onderwerp toevallig via Google :-)
Ook ik heb een ODH, ik ben niet aangesloten bij een Nederlandse rasvereniging.
Cody..mijn ODH dus :wink: is inmiddels bijna 6 jaar, een ongelofelijke lieve sukkel en tja..voor mij is hij natuurlijk de mooiste ODH kanjer die er rondwandelt.
Het lukt mij vrijwel nooit een foto op een forum te plaatsen, dus wil je meer van Cody zien en heel veel info over het ras en Cody zelf lezen:
http://www.codys-kingdom.nl
Gr.Therese..zo nu eerst maar even elders gaan voorstellen :smile:
-------------------------------------

M@ri@nne schreef:
jemima schreef:Afgezien van het feit dat ze ontzettend mooi zijn :wink: hebben ze ook een erg prettig karakter zoals je bij karakter omschrijving wel kan zien. Net wat vriendelijker dan de DH. Kan het absoluut aanraden Mugo!
Ik mag waarschijnlijk niet linken hier naar andere forums of sites, maar zoek eens via google naar ODH of langharige duiste herders, dan kan je veel meer foto's van dit ras zien. :ok:
groetjes jemima
Mag best wel hoor.
Zolang het niet ordinair spammen word doen wij daar niet zo moeilijk over. :wink:
Gr. Therese

Afbeelding

Cody van de Victory: 31-03-2000 / 03-11-2011
kevin4096
Vaste gebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:00
Locatie: Broechem
Contacteer:

Ongelezen bericht door kevin4096 »

ik heb er ook nog 2 gehad de laatste hebben we onlangs moeten inslapen maar was op leeftijd dus...

Maar was zeer sociaale hond, wel een beetje lui, zeer goede waker, enz..

Als je foto's wilt zet ik ze wel eens op het forum.

Wat betreft de standaardeisen ze zijn toch nog altijd niet erkend!? Of ben ik mis
Klik op onderstaande banner om de website te bekijken!

Afbeelding
annemarie_hond
Actief
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 dec 2005 10:14

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

klopt de ODH is (nog) niet een erkend Ned. ras
gr.AnneMarie
Gebruikersavatar
Rien
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 jul 2005 14:06
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rien »

Geweldige honden, ik heb 8 jaar een wolfsgrauwe oud duitse herder gehad, en helaas veels te vroeg gestorven.
Beslist niet zacht, gewoon een keiharde reu, kon werkelijk alles verdragen.
Hij heb alleen mijn huis voor de helft gesloopt.

PS, In het blad hondensport stond vorig jaar een odh, die kon stellen(IPO) als een Mechelaar in
Akasha
nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2006 19:42
Locatie: Aalst
Contacteer:

Ongelezen bericht door Akasha »

annemarie_hond schreef:Ze zijn stabieler dan de DH en ook vel stabieler dan een belgische herder die zijn nerveuzer. De ODHers zijn grover gebouwd dan de DH en BH.

gr.AnneMarie
Zouden we toch eventjes moeten rechtzetten :wink:
wij hebben een langstockhaar dh reutje uit een werklijn ... :)
zo stabiel als het maar kan zijn en zelf hebben we de odh's van marjan uit a'dam en van ofshinjistar gezien.
Prachtige honden, maar niet te onderscheiden van een langstockhaar uit een werklijn... :) (met rechte rug)

als we eens tijd hebben zal ik eens een foto van onze diego als pup online zetten met daarnaast een foto van een odh pup :) en zoek dan de 3 verschillen :smile:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

annemarie_hond schreef:Ze zijn stabieler dan de DH en ook vel stabieler dan een belgische herder die zijn nerveuzer. De ODHers zijn grover gebouwd dan de DH en BH.

gr.AnneMarie
Hier een dh uit showlijnen die dus vreselijk stabiel is. misschien wel TE, want je kan haar nergens mee corrigeren, nooit ergens van onder de indrk :mrgreen:
Akasha
nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2006 19:42
Locatie: Aalst
Contacteer:

Ongelezen bericht door Akasha »

Als je een langstockhaar DH met rechte rug en een langstockhaar DH met rechte rug samenzet krijg je volgens mij opnieuw een langstockhaar DH met rechte rug. Alleen noemt die dan plots ODH. Waarom zou een ODH dan stabieler zijn?

Zowel in de werklijnen als in de showlijnen vind je volgens mij DH's met een stabiel karakter en DH's met een minder stabiel karakter. De kans is mss groter in een showlijn omdat daar ook (en in sommige gevallen vooral) op schoonheid wordt gefokt. Als je slim bent zoek je als je van een DH met aflopende rug houdt een goede combinatie ouders...

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind langstockhaar DH met rechte rug ook heel mooi maar ze worden nu eenmaal aanzien als fout in het ras. Ik heb enkel de indruk dat sommige mensen gewoon voor zichzelf fokken met langstockhaar DH met rechte rug of ODH (zoals je wil) proberen te rechtvaardigen. Ik vind dat als je ermee fokt of zo een ODH hebt dat je dan voor jezelf moet kunnen toegeven dat je die enkel hebt omdat je hem mooier vindt...

Wij hadden ook bijna een ODH maar ik ben blij dat we er geen genomen hebben... Nu hebben we een langstockhaar met rechte rug die anders mss niet eens een thuis zou gevonden hebben...
Gebruikersavatar
odh
Vaste gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2003 21:35
Locatie: Tolkamer
Contacteer:

Ongelezen bericht door odh »

Hoi.
Prachtige honden die oudduitsers!!!
We hebben er nu twee.
Een van 3 jaar(Zaron) en een van 12 weken.(Rivange)
Geen moment spijt van gehad
Zaron is bezig met GG2 en Rivange de puppycursus.
gr. Wim
Craig
Actief
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 sep 2006 18:55
Mijn ras(sen): Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Craig »

Sinds een paar maanden ben ik ook in het bezit van een ODH en hij is geweldig !!! :cheer: Ik ben echt helemaal gek van dat mannetje en heb echt mijn ras gevonden!
Gebruikersavatar
odh
Vaste gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2003 21:35
Locatie: Tolkamer
Contacteer:

Ongelezen bericht door odh »

Hoi Craig..

Gefeliciteerd met je ODH...

Geweldige honden , he?

Voor ons zijn het ook de honden waar we helemaal gek van zijn...
Gebruikersavatar
Rexy
Vaste gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 jul 2002 01:18
Mijn ras(sen): Duitse Herder (heb zelf een kruising DH X DH/Lab)
Australian Shepherd (lease-hond)
Saarloos Wolfhond (heb ik zelf niet)
Locatie: Westland
Contacteer:

WOW!

Ongelezen bericht door Rexy »

Dat is een mooie hond zeg! WOW! De ODH is wel 1 van mijn favorieten. Vind de gewone ook erg leuk, maar niet zo mooi meer om te zien met die aflopende ruggen. Niet gek dat zoveel DH last krijgen van HD.
Deze hond heeft gewoon een rechte rug toch?
Heb nu zelf een kruising Duitse Herder, maar sluit niet uit dat er nog eens een ODH, gewone DH (zonder aflopende rug dan) of een King Shepherd in huis komt.... :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Dog means love on 4 legs
Gebruikersavatar
odh
Vaste gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2003 21:35
Locatie: Tolkamer
Contacteer:

Ongelezen bericht door odh »

Hoi!
Ben het helemaal eens met je over de Duitse Herder nu..
Vanwege de aflopende rug,
zijn we idd voor de Oudduitser gegaan...

Ik vind ze gewoon echt super! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”