Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mopshond

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Mopshond

Ongelezen bericht door Caro. »

Mopshond
(met dank aan Django)

Afbeelding

Land van herkomst: Engeland

Korte geschiedenis van het ras

In Oost-Azie bestaat sinds mensenheugenis een kleine kortharige hond met een stompe neus, met zijn staart over de rug gekruld, de zogenaamde Ha-Pa. Hij is de stamvader van de Mopshond. Door de handelsbetrekkingen van Nederland met Oost-Aziekwamen de Ha-pa's naar Nederland en werden daar al snel populair. Ze werden zelfs aan het hof van Willem van Oranje gehouden. Toen zijn opvolger Willem III, in 1688 koning van Engeland werd, werd de Mopshond ook daar de hond van het hof. De moderne Mopshond is dus in Nederland en Engeland ontstaan. De Mopshond is een robuuste, levendige en vrolijke hond, grappig en charmant. Hij komt overal ter wereld voor.

Afbeelding

rasbeschrijving
De Mopshond is een uitgesproken vierkante, gedrongen, compacte, krachtige, vrolijke en levendige hond.

Hoofd:
groot, rond, zonder voorhoofdgroef. Korte voorsnuit, stomp en vierkant, met duidelijke rimpels.

Ogen:
groot, donker, rond, bolvormig met een milde en wakkere uitdrukking.

Oren:
dun, klein en zacht. Knopoor geniet de voorkeur. Rozeoor is toegestaan.

Gebit:
licht ondervoorbijtend met een brede onderkaak.

Hals:
krachtig, grof, met een licht gewelfde nek. Het hoofd moet trots gedragen worden.

Lichaam:
kort, compact, brede borstkas met goed gewelfde ribben, rechte rug.

Ledematen:
de schouders liggen goed naar achteren, rechte en krachtige voor- en achterbenen, evenwijdig. Goede hoeking van knie- en spronggewricht.

Voeten:
gesloten, noch hazevoeten, noch kattevoeten. Zwarte nagels.

Staart:
gekruld, hoog aangezet, sterk over de heup gekruld. Dubbele krul is zeer gewenst.

Gangwerk:
vrij, met wijd uitgrijpende passen en grote stuwkracht. Een licht rollende gang van de achterhand is kenmerkend voor het ras.

Vacht:
fijn, glad, zacht, kort.

Kleur:
zilver, abrikoos, fawn of zwart. Elke kleur moet zuiver zijn, zodat de contrasten tussen kleur, masker en aalstreep duidelijk naar voren komen. Aftekeningen moeten zo zwart mogelijk zijn.

Gewicht:
6,3 - 8,1 kilo.

Rasgroep 9
J-Girl

Ongelezen bericht door J-Girl »

Zulke lieve honden :D Wij hebben er thuis ook 2, en ze zijn al aardig op leeftijd (10 en 9½) binnenkort ga ik weer foto's van mijn schatjes maken!
diesel!

mops

Ongelezen bericht door diesel! »

hoi hoi ik heb thuis ook een mopshond een zwarte en hij heet diesel!! :mrgreen:

we hebben ook nog een engelse bulldog genaamd bullie
EstherH
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jan 2009 11:54
Locatie: almere

Ongelezen bericht door EstherH »

Ik heb ook een mopshondje: Catootje.

Mopsen zijn geweldige honden: vrolijk, grappig, eigenwijs en ontzettend lief en knuffelbaar.

Altijd als ik de rasstandaard lees, verbaas ik me over het gewicht.
Catootje is een klein teefje, beslist niet te dik. Toch weegt zij 9 kilo. Laatst was ik op de jongehondendag van de rasvereniging en heb het eens rondgevraagd. Niemand had daar een mops van 6 tot 8 kilo en zeker de reuen waren een stuk zwaarder.
Afbeelding
Dante01
nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2009 20:28
Locatie: Dordrecht

Ook trotse mopshondenbezitters

Ongelezen bericht door Dante01 »

Ja ook wij hebben een zwarte mopshond! Tophond echt waar maar moet wel opgevoed worden hoor!!!! met zachte hand natuurlijk..
Als alle honden zouden worden behandeld zoals onze mopsenkind dan zouden er geen asiels hoeven te bestaan........


Afbeelding
Gebruikersavatar
Sprokkeltje
Zeer actief
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 jun 2010 01:31
Mijn ras(sen): 2 mopshondjes Sprokkeltje en Stampertje (pup) en Cody de beagle..drie paarden..
Locatie: in het mooie zeeland

Re: Mopshond

Ongelezen bericht door Sprokkeltje »

:I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I:
Mijn ras!!!!!!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”