Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flatcoated Retriever

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Flatcoated Retriever

Ongelezen bericht door Caro. »

Flatcoated Retriever
(met dank aan ~tine~ )

Afbeelding

Algemeen beeld
Een vrolijke actieve hond van middelmatige grootte, met een intelligente uitdrukking, die kracht toont zonder grofheid en snelheid uitdrukt zonder iel te zijn.

Typerende kenmerken
In ruime mate bedeeld met een natuurlijke aanleg tot jachthond, waarbij aan optimisme en vriendelijkheid uiting wordt gegeven door enthousiaste staartactie.

Temperament
Vol zelfvertrouwen en vriendelijk.

Hoofd en schedel
Het hoofd moet lang en mooi gevormd zijn. De schedel plat en gematigd breed met een lichte inzinking of stop tussen de ogen, op geen enkele wijze geaccentueerd, zodat zowel de indruk van een sterk dalende neuslijn als van een wipneus wordt vermeden. De neus is van flinke maat, met wijde neusgaten. De kaken moeten lang zijn en sterk, in staat om een haas of fazant te dragen.

Ogen
Moeten van middelmatige grootte zijn, donkerbruin of hazelnootkleurig, met een zeer intelligente uitdrukking (een rond bol oog is zeer ongewenst). Zij mogen niet schuin geplaatst zijn.

Oren
Klein en goed aangezet, dicht tegen de zijkant van het hoofd.

Gebit
Sterke kaken met een volstrekt, regelmatig en compleet scharend gebit, dat wil zeggen, dat de boventanden net over de ondertanden heen vallen en rechtop in de kaak staan. De tanden moeten gezond en sterk zijn.

Hals
Het hoofd moet goed op de hals geplaatst zijn, welke laatste redelijk lang en vrij van keelhuid moet zijn. De hals moet evenredig zijn en schuin overgaan in de schouders met een goede overgang naar de rug, waardoor een gemakkelijke zoekhouding wordt bevorderd.

Voorhand
De borst moet diep zijn en tamelijk breed, met een duidelijke voorborst, waarlangs de ellebogen zich vrij en gelijkmatig moeten kunnen bewegen. De voorbenen moeten recht zijn met tot aan de voet toe bot van goede kwaliteit.

Lichaam
De voorste ribben moeten vrij plat zijn. Het lichaam, dat goed is opgeribd, laat geleidelijk meer geronde ribben zien en de middenribben zijn goed gewelfd, maar de achterste weer wat minder. De lendenen moeten kort en vierkant zijn. Lange lendenen zijn ten zeerste af te keuren.

Achterhand
Moet gespierd zijn. De knie en de hak moeten gematigd gehoekt zijn, de laatste laag bij de grond. Hij moet in eik opzicht correct staan. Koehakkigheid is ten zeerste af te keuren.

Voeten
Moeten rond en sterk zijn met de tenen strak tegen elkaar en goed gebogen. De voetzolen moeten dik en sterk zijn.

Staart
Kort, recht en goed aangezet, vrolijk gedragen, maar nooit veel boven de ruglijn.

Afbeelding

Gangwerk
Vlot en stuwend, recht en krachtig, zowel gezien vanuit de voorhand als de achterhand.

Vacht
Moet dicht zijn, van fijne tot middelfijne structuur en goede kwaliteit en zo glad mogelijk. Benen en staart moeten goed bevederd zijn. Een rijke bevedering maakt bij een volwassen hond het elegante beeld van een goede hond compleet.

Kleur
Slechts zwart of leverkleurig.

Maat
In uitstekende conditie verkerend wordt aan de navolgende gewichten de voorkeur gegeven: reuen 25-35 kilo; teven 22,5-30 kilo. Aan de navolgende hoogte wordt de voorkeur gegeven: reuen 58-61 cm; teven 55-58 cm.

Fouten
Iedere afwijking van de vermelde punten moet als een fout worden beschouwd en in hoe ernstige mate de fout beschouwd moet worden, moet in juiste verhouding tot de graad ervan staan.

Opmerking
Reuen moeten twee duidelijk normale teelballen hebben, die volledig in het scrotum zijn ingedaald.

Afbeelding

Rasgroep 8
fabienne
Vaste gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 jan 2005 20:19
Locatie: winkel

Ongelezen bericht door fabienne »

wouw van wie is die hond???en waar komt deze vandaan??
een hond is je beste vriend,daarom kies ik voor flatcaoatedretriever
Gebruikersavatar
~Tine~
Zeer actief
Berichten: 1313
Lid geworden op: 13 jul 2002 00:24
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: België

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

fabienne schreef:wouw van wie is die hond???en waar komt deze vandaan??
Dit is Yiska hierboven, mijn hondje :wink: .
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
geertje1978
Zeer actief
Berichten: 1143
Lid geworden op: 16 jan 2006 20:04
Locatie: Ede

Ongelezen bericht door geertje1978 »

whauw wat een fantastische flatcoated zeg :ok: :ok:
Afbeelding
Lieve Jack,het gaat je goed *29-01-09* En opa Sjonnie *17-06-2011*
Gebruikersavatar
Ellen.
Zeer actief
Berichten: 7699
Lid geworden op: 22 jul 2008 20:32
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Flat

Ongelezen bericht door Ellen. »

Is de Flatcoated echt de lastigste (wat betreft drukte) van de retrievers?
Gebruikersavatar
flatcoatjrt
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 08 okt 2006 18:12
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Re: Flat

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Ellen. schreef:Is de Flatcoated echt de lastigste (wat betreft drukte) van de retrievers?
Lastig ? hmm valt wel mee hoor. Ze zijn gezellig aanwezig, spelen graag de clown, doen alles om je aan het lachen te krijgen.
Mijn flatcoatje van nu 10 jaar zit nog steeds even vol grapjes als toen hij een puber was.
Druk ? niet nerveus druk, maar lekker enthousiast. Als hij een dag niet uitbundig is is hij meestal niet lekker.

De labrador is wat gelijkmatiger, wat kalmer, wat volwassener zeg maar.
De goldens die zitten daar voor mijn gevoel een beetje tussen in.

De andere retrievers ken ik niet van dichtbij.

gr mirjam
http://mgvdvelden-schrumpf.smugmug.com/Animals/359488
Gebruikersavatar
mandyy
Vaste gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: 01 mar 2008 09:43
Locatie: Gouda

Ongelezen bericht door mandyy »

Prachtig die beesten, en ook onwijs lief!
Toen ik in Slowakije was hadden ze ook een Flatcoated (leverkleurig) bij het gezin waar we logeerden.
Dat beest was áltijd buiten en hij vond het te warm in in z'n schuilhok te liggen, al vroor het of regende het. Hij was ook kampioen (met show) van Slowakije. Echt een geweldig beest, veel mee geknuffeld ook :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Ellen.
Zeer actief
Berichten: 7699
Lid geworden op: 22 jul 2008 20:32
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Re: Flat

Ongelezen bericht door Ellen. »

flatcoatjrt schreef:
Ellen. schreef:Is de Flatcoated echt de lastigste (wat betreft drukte) van de retrievers?
Lastig ? hmm valt wel mee hoor. Ze zijn gezellig aanwezig, spelen graag de clown, doen alles om je aan het lachen te krijgen.
Mijn flatcoatje van nu 10 jaar zit nog steeds even vol grapjes als toen hij een puber was.
Druk ? niet nerveus druk, maar lekker enthousiast. Als hij een dag niet uitbundig is is hij meestal niet lekker.

De labrador is wat gelijkmatiger, wat kalmer, wat volwassener zeg maar.
De goldens die zitten daar voor mijn gevoel een beetje tussen in.

De andere retrievers ken ik niet van dichtbij.

gr mirjam
http://mgvdvelden-schrumpf.smugmug.com/Animals/359488
Want ik wil over een paar jaar een hond (wanneer ik klaar ben met studeren en dergelijke) en zit nu al erg te denken aan een flatcoated, je moet er denk ik ook wel echt de ruimte voor hebben of niet?
(sowieso heeft een hond ruimte nodig)
Marloes*
Zeer actief
Berichten: 708
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:19
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Den Haag/Amsterdam

Ongelezen bericht door Marloes* »

Ik denk wel dat je voor deze hond echt ruimte moet hebben.
Mijn opa en oma hebben er een, die wonen buiten, op een boerderij, en Roosje doet niets liever dan de hele dag alleen maar rondstruinen.
Ze zijn lekker enthousiast, wel een beetje eigenwijs, en ze komen minder volwassen over dan andere retrievers.
Maar wat een geweldige beesten!
Echt een aanrader.
Gebruikersavatar
La_Odd
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 okt 2009 19:41

Re: Flat

Ongelezen bericht door La_Odd »

Mooie hond!
Laatst gewijzigd door La_Odd op 06 okt 2012 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
flatcoat4ever
Actief
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2005 08:40
Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Eext, Drenthe
Contacteer:

Re: Flat

Ongelezen bericht door flatcoat4ever »

En je moet niet vies zijn van een natte hondentong, want je ff flink aflebberen is een groot tijdsverdrijf voor de meesten.

Onderstaande gedichtje geeft mooi de verschillen weer van de 3 bekenste retrieverrassen, vind ik persoonlijk altans :N:

A Golden says: Show me what you want, explain why, and I will do it
A Labrador says:Show me what you want, forget the why, and get out of my way
A Flatcoat says: I already know what you want. why you want it, now step aside and I'll show you a better way of doing it!
gr. Martha eerst met Flash nu met Jalke & Bob en pleeghond Nobel
Afbeelding
Rust in vrede mijn Flash, mijn allerliefste Jochie
(Jet Black Flash of the Ginyard, 19 mei 1998 - 24 april 2011)
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”