Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom een "Hybrid"?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door ArCee »

Ik zit zaterdag een aflevering te kijken van Dog Whisperer die ik ooit eens gemist heb denk ik? Deze aflevering ging over zogenaamde Hybrids ofdewel wolfshonden. Hybrid word gebruikt omdat het houden van een wolfshond in Amerika verboden is. Het zijn dan ook echt halve wolven en niet,zoals wij ze kennen, een Saarloos of Tjechische wolfshond.
Terwijl ik kijk, en zie hoeveel problemen ze met deze dieren hebben denk ik maar 1 ding: WAAROM?
Dit zijn gewoon halve wolven gekruist met een Malamute, Duitse herder etc, dus echt een dier waarbij veel oorspronkelijke en natuurlijke wolven karakter trekken aanwezig zijn wat ze behoorlijk onhandelbaar maakt. Ook erg onbegrepen, onafhankelijk en deels wild.

Nu zijn er zoveel, ontzettend veel hondenrassen in de wereld. Geslaagde en minder geslaagde. Nog zeer oorspronkelijke en natuurlijke rassen, en rassen of gedrochten, helemaaldoor de mens gemaakt (of mismaakt) maar voor iedereen is er wel een aansprekend ras te vinden maar nee hoor. We gaan in het wilde weg wolven kruisen om een stukje natuur in huis te halen? Als je dat wil zet dan een boom in ke tuin of zo, maar denken we eigenlijk nog wel na? Je neemt toch geen halve Grizzly beer in huis? We hebben al zoveel rassen naar de knoppen geholpen, gaan we ons nu gooien op de wilde dieren? We hebben al zoveel dieren vanuit de vrije natuur voor ons eigen gemak en gewin getemd, is het nooit genoeg? Houd toch eens op met alleen maar commercieel en egoistische denken. In Rusland kun je al vossen kopen voor in huis, stinkdieren voor in huis, allemaal reptielen, katachtigen, Fretjes en noem maar op.
Ik zeg, kappen nou en blijf met je taklrn van het wild af en maak dit wereldwijd verboden om wilde dieren te kruisen met tamme huisdieren. Er is qua huisdieren keuze te over, doe het daarmee dan en laat het wild, gewoon vrij en wild zijn. PLEASE? :cry:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gebruikersavatar
Ptje
Zeer actief
Berichten: 15796
Lid geworden op: 13 okt 2011 20:42
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2
Locatie: Groenlo

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door Ptje »

Ja dat is een waarheid als de spreekwoordelijke koe maar zolang er nog mensen zijn die hun bedenkelijke status willen verhogen door iets te hebben wat net iets beter, exclusiever en vul verder maar in, dan de buren dan zullen mensen altijd blijven klooien.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Pat75

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door Pat75 »

Wat is er mis met fretten als huisdier ?
Een fret is nl geen wild dier ook nooit geweest.
De fret (Mustela putorius furo) behoort tot de marterachtigen, net als de hermelijn, wezel en otter. Zoals alle marterachtigen zijn fretten roofdieren. Over het algemeen wordt de fret gehouden als gezelschapsdier, maar er zijn ook fretten die worden gebruikt voor de jacht. Deze vorm van jagen wordt fretteren genoemd. De fret wordt gemiddeld 5 tot 6 jaar oud.

Daar fretten volledig gedomesticeerde dieren zijn en niet in het wild kunnen overleven, hebben ze geen habitat en vallen ze niet onder de werkingssfeer van artikel 3 van het Nederlandse Besluit aanwijzing beschermde dier- en plantensoorten Flora- en faunawet. In het wild waargenomen "fretten" zijn waarschijnlijk bunzingen.

De fret is een gedomesticeerde bunzing. Het is echter niet duidelijk of het hierbij gaat om de Europese bunzing (mustela putorius), de Aziatische steppebunzing (mustela eversmannii) of een kruising van deze twee.

Al in 1000 voor Christus wordt er een mogelijke melding gemaakt van fretten in het boek Leviticus. Ook de Atheense blijspeldichter Aristophanes (445-388v.C.) spreekt over fretachtigen. Het is alleen niet duidelijk of het over fretten gaat of andere marterachtigen. Wat wel duidelijk is, is dat de oude Grieken fretten wel kenden, maar ze zelf niet hielden. Ze beschreven hem als een Noord-Afrikaans tam huisdier. Deze beschrijvingen zijn hetzelfde zoals de hedendaagse Berbers hun fretten tegenwoordig houden
Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door ArCee »

Fretten zijn op enig moment gecreeerd of gekruist door mensen en op zich is dit zo lang geleden gebeurd dat er weinig meer van te zeggen is. Anders word het als mensen nu opeens een hermelijn, marter of bunzing gaan houden omdat ze iets anders willen, iets aparter als "een gewone fret". Daar heb ik moeite mee. Waarom een stinkdier in huis, waar je wel de stink klieren van verwijdert? Ook bij veel reptielen heb ik, wat kun je er nu mee behalve er naar kijken en over pochen misschien? Lekler knuffelen met je Cobra is er niet bij of even stoeien met je Boa, of een stukkie wandelen met je Pofadder?
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ArCee schreef:Fretten zijn op enig moment gecreeerd of gekruist door mensen en op zich is dit zo lang geleden gebeurd dat er weinig meer van te zeggen is.
Die is toch gedomesticeerd, net als een hond zeg maar?
Okee, korter geleden, maar hetzelfde principe.

Verder zie ik geen nut in het houden van wilde dieren.
Ja, voor eigen ego, meer niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Nakisha
moderator
Berichten: 6027
Lid geworden op: 31 aug 2008 18:17
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door Nakisha »

Mijn mening hierover is hetzelfde als in het topic over exoten, eerlijk gezegd. Kolder, die hybrids.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Zeer actief
Berichten: 7096
Lid geworden op: 24 aug 2010 13:18
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4
Locatie: NOP

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door kloesje »

Dit zijn inderdaad wolfshonden, de tjech is een wolfhond, dus zonder de 's' er tussen.
Hiermee wordt het verschil weergegeven tussen een hybride of hondenras.

Een wolfshond is geen huishond, maar een wilde hond/wolf.

Mensen willen alles hebben, hebben, hebben en zelf bedenken/maken.

Zie ook aan een muilpaard of muilezel, de mens is de oen die zulke kruisingen bedenkt... Een dier zal zichzelf niet zomaar kruisen met een ander soort..

Tjah... een raar soort, die mensen... :engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Zeer actief
Berichten: 7096
Lid geworden op: 24 aug 2010 13:18
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4
Locatie: NOP

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door kloesje »

Nanna schreef:
kloesje schreef:Dit zijn inderdaad wolfshonden, de tjech is een wolfhond, dus zonder de 's' er tussen.
Hiermee wordt het verschil weergegeven tussen een hybride of hondenras.
Een wolfshond is geen huishond, maar een wilde hond/wolf.
Nee schat ;-) Een wolfhond is een kruising met de wolf, een wolfshond is een hond die op wolven jáágt. Zoals bijvoorbeeld de ierse Wolfshond.
Bedoelde het inderdaad net andersom :ugh: Had het nog gecontroleerd, maar verkeerd opgeschreven, domme ikke :Q:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door Gollum »

Tja en dan ook nog klagen dat Bello niet goed omgaat met alle honden uit de buurt omdat hij territoriaal is. Tjaaaaa.
Canidae
Zeer actief
Berichten: 1399
Lid geworden op: 25 okt 2011 18:44
Mijn ras(sen): Spaanse mix
Aantal honden: 1
Locatie: Amsterdam

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door Canidae »

Kwam laatst nog een Tsjecho-Slowaakse wolfhond tegen in het Rembrandtpark in Amsterdam. Indrukwekkend !

Zie onderstaande foto :

Afbeelding

Canna leek opeens een stuk kleiner !
Afbeelding
Canidae
Zeer actief
Berichten: 1399
Lid geworden op: 25 okt 2011 18:44
Mijn ras(sen): Spaanse mix
Aantal honden: 1
Locatie: Amsterdam

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door Canidae »

Nanna schreef:Wat een lelijk dik beest...
Was ook een vrij slome hond...
Afbeelding
Gebruikersavatar
MissZoef
Actief
Berichten: 169
Lid geworden op: 09 feb 2012 21:32
Mijn ras(sen): Stabyhoun kruising & Beauceron
Aantal honden: 2
Locatie: Groningen

Re: waarom een "Hybrid"?

Ongelezen bericht door MissZoef »

Ja toen ik die aflevering van Dog whisperer zag met de hybrids toen kwamen er bij mij inderdaad ook vragen bij me op als: waarom?? :(:
Mensen denken helaas maar al te vaak niet na.. zonde van die dieren, de meesten hebben een afschuwelijk bestaan, omdat ze gewoon niet kunnen functioneren in de mensenwereld omdat ze nog zo erg wolf zijn. En die mensen maar zeggen dat ze zo lastig zijn. Gek he? als je een zo goed als wild dier in huis haalt...
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”