Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De 6 karaktertypes van een Hollandsche jachthond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Arthos
Vaste gebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jun 2011 17:38
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijs
Locatie: Jubbega

De 6 karaktertypes van een Hollandsche jachthond

Ongelezen bericht door Arthos »

Hey Handlers,

In vele handvesten wordt de veelzijdigheid van de Drent geroemd. Het is echter teleurstellend om te merken dat vele van deze hoogwaardige schrijfsels op een belangrijk punt te kort schieten. En dat is erg jammer omdat je als (aankomend) Drent bezitter vervolgens niet volledig geïnformeerd bent over de werkelijke betekenis van een veelzijdige Drent.

Vandaar dit epistel. Een verdieping op het woord veelzijdig en de verschillende typen Drentsche Patrijzen die er in omloop zijn. Zodat toekomstige bezitters een weloverwogen keuze kunnen maken bij de selectie van hun toekomstige kameraad.

In de vele media omtrent de Drent wordt de veelzijdigheid doorgaans in termen van jacht of erfbewaking uitgelegd. Er wordt een onderscheidt gemaakt in het type Drent waarbij wat meer jacht door het bloed stroomt en het type Drent waarbij dit minder het geval zou kunnen zijn.

Gelukkig is de Drent door de jaren heen omringd door nuchtere eigenaren zodat we, zoals bij de Golden Retriever, geen onderscheidt hoeven te maken tussen forser gebouwd showmodel en het meer atletisch gebouwde retrievermodel. Mocht ondergetekende overigens in een vorig leven de rol van een retriever vervuld hebben, mag heden ten dage duidelijk zijn dat ik dan absoluut tot de atletisch gebouwde lijn had behoord. Een stelling waar overigens mijn familie in het geheel niet van overtuigd is.

Waar veelal langsheen wordt gegaan zijn de 6 talent typen Drentsche Patrijzen die in omloop zijn.

Zo kennen we namelijk de “Jan de Bouvrie Drent” welke getalenteerd is in binnenhuis architectuur.

Een andere type is de “Rob van der Linden Drent”. Deze onderscheidt zich in verregaande tuinarchitectuur.

Een derde type is de “Van Bommel Drent” welke over unieke modieuze schoenontwerp capaciteiten beschikt.

Een veel voorkomend type is de “Tiger Woods Drent”. Dit is een regelrechte charmeur die alleen al bij de aanblik vooral bij eigenaren van het vrouwelijk geslacht veel voor elkaar krijgt.

En last but not least, de “Geert Wilders Drent”. Een Drent die zich onderscheidt in het najagen van van alles en nog wat zonder dat een noemenswaardige groep mensen daar nu echt gelukkig van wordt.

Een aparte stroming is nog de “Schoonmoeder Drent”. Deze beschikt doorgaans niet over andere noemenswaardige uitzonderlijke capaciteiten, dan alleen het tot het uiterste wanhoop drijven van zijn eigenaar. Dit type komt echter binnen het Drentsche ras zelden voor.

In de praktijk kan het voorkomen dat een Drent een combinatie van bovengenoemde talenten beschikt.

Om bovenstaande te visualiseren volgt bijgaand een uiteenzetting van de talenten van Arthos.

Arthos blijkt een combinatie te zijn van de zogenaamde “Rob van der Linden Drent” en de “Tiger Woods Drent”. En het moet gezegd, als eigenaar van het mannelijk geslacht een regelrechte frustratie.

Menigmaal, als grijzende op leeftijd gerakende man aan de vooravond van de midlife crisis, moet lijdzaam worden toegezien hoe Arthos op plaatsen met veel voorbijgangers structureel met tedere geluidjes wordt aangehaald en geaaid. Wetende dat dit doorgaans vooral door voorbijgangers van het vrouwelijk geslacht gebeurd, sta je daar dan toch in gedachten bij verzonken;….”hij wel..”.

In een vergeten verleden vroeg mijn vrouw nog weleens om ondersteuning in het onderhoud van de tuin. Het moet gezegd, de tuin is echt een ding van mijn vrouw. De tijd en het enthousiasme die ondergetekende op de bank doorbrengt, is vergelijkbaar met de passie voor de tuin van mijn vrouw.

Plantkunde is echter niet een opmerkelijke competentie van ondergetekende. En hiermee druk ik mij nog voorzichtig uit. Echter zoals meeste mannen zullen beamen, is het doorgaans niet verstandig om in bijzijn van vrouw en schoonmoeder over je zwaktes te spreken. Want voor je het weet ben je gespreksonderwerp op de plaatselijke badminton vereniging en vervolgens lees je een griezelig herkenbaar artikel in de VIVA bij de kapper.

Zwijgend als het graf over het gebrek aan plantkunde, begon de dag met opgestroopte mouwen met tuinonderhoud. Vanuit het verleden als medewerker bij Burger’s dierenpark, is ondergetekende niet wars van hard werk als deze daartoe gemotiveerd wordt.

De toon was gezet, gewapend met schoffel, hark en groencontainer werd de tuin grondig onderhanden genomen. Dit terwijl mn vrouw zich bezig hield met werkzaamheden binnenshuis.

De zon draaide van Oost naar West, er kwam meer water van mn voorhoofd dan van een gemiddelde waterafval in Zwitserland en de groencontainer begon de vorm van Efteling’s Holle Bolle Gijs te krijgen. Het zat erop. De blaren in de handen achter de rug verscholen, stapte ik ogenschijnlijk parmantig het huis in. Het is klaar. Even een beetje gewerkt. Lekker een zaterdagje klussen.

Geheel vrouw eigen, nieuwsgierig en gebrand naar het resultaat volgend in haar kielzog gingen we naar de tuin. Met de blijdschap van een hond, de tong nog net binnenboord, keek ik haar verwachtingsvol aan. Het moet gezegd dat ondergetekende op een andere reactie gerekend had.

Als ware het een Drent die tijdens een proef na het besnuffelen van het apport, met lege mond en wild kwispelend terugkeert bij de baas met de veronderstelling “kijk eens hoe braaf ik ben, helemaal zomaar in een rechte lijn naar je teruggekomen en verwachtingsvol voor je zittend”, en dan volledig de wind van voren krijgt.

Uit haar betoog viel op te maken dat onder andere Hosta’s en afrikaantjes klaarblijkelijk niet tot de categorie onkruid behoren. Andere genoemde namen zijn we ontschoten. Als tegen argument probeerde ik nog in te brengen dat wat betreft de afrikanen, er zelfs een politieke partij is opgericht die daar zo hun mening over hebben.

Het mocht echter niet baten en de volgende 3 nachten werden dan ook slapend op de bank doorgebracht.

Bovenstaande uiteenzetting als inleiding op het volgende relaas.

In een onbewaakt ogenblik hebben we Arthos alleen in de tuin gelaten. Geheel geïndoctrineerd door diverse handboeken schrijvend dat de veelzijdigheid van de Drent tweeledig is; jacht en erfbewaking, werd Arthos met rust in het hart aan zijn lot overgelaten.

Dit was mogelijk omdat Arthos de tuin inmiddels vakkundig geklaard had van enig wild of andersoorts huisdier. En daarbij, de literatuur gelovend, slechts 1 passie overblijft; die van erfbewaking. Hieruit blijkt het gevaar wanneer noemenswaardige informatie onvolledig wordt weergegeven.

Want toen op enig moment de vraag werd gesteld; “hey, waar is Arthos”, ontstond direct het beeld van een zielige, uitgehongerde, uren trouw met hangoren voor de deur zittende, verregende Arthos. Echter in de tuin aangekomen bleek niets van dit beeld te kloppen. Sterker nog, Arthos had een complete metamorfose ondergaan en was van een bruin-witte Drent in een overwegend zwart met een beetje wit Friese Stabij getransformeerd.

Ook verschillende delen van de tuin waren hadden weinig herkenning meer. Van schrik keek ik in de lucht, speurend naar uitgezonden Nederlandse militairen hangend aan een parachute in de veronderstelling dat Kamp Holland toch een stuk dichter lag dan op de kaart was aangegeven.

Het was duidelijk. Arthos heeft zijn tuinarchitectonische talenten volledig op deze tuin losgelaten, met een grote verzameling aan kunstwerken tot gevolg. Het ene kunstwerk met nog meer diepgang dan de ander. Aan de rand van een dergelijk kunstwerk ontstaat toch onbewust de gedachte dat dit een regelrechte uitnodiging aan Neil Armstrong moet zijn, om ook hier een voetspoor in achter te laten.

Vol trots keek Arthos voor zich uit. Zich bewust van zijn talent en getoonde loyaliteit om geheel belangeloos dergelijke kunstzinnige architectonische creaties voor zijn baasjes op te leveren. Ondergetekende stond hier toch anders in. Enerzijds, nu mag de hond 3 dagen op de bank slapen in plaats van de doorgaans eenzame opsluiting in de hal. Anderzijds hoe vertel ik het mijn vrouw zonder de volgende ochtend met kleerscheuren op de kop in de container wakker te worden.

Want de represailles kennende van een handjevol Hosta’s in de groencontainer, kon je je terecht afvragen of Harry’s wokrestaurant nog wel wat te wokken had, als mijn vrouw klaar was met Arthos.

Met lood in de schoenen met een op een Friese Stabij lijkende hond vrolijk kwispelend in het kielzog, werd de vrouw des huizes, en van de tuin over het nieuwe post-moderne ontwerp geïnformeerd. Als door een wesp gestoken werd de gang naar de tuin gemaakt om de kunstwerken te aanschouwen. Onderwijl bedenk ik me welke muziek en bloemen het best bij Arthos karakter zouden passen .

De stilte in de tuin was oorverdovend. En dan, alsof Arthos het voelt, gaat hij recht voor mn vrouw zitten en valt geheel en vol overgave in zijn Tiger Woods rol. Eén gedachte flitst door je heen, dat talent dat wil ik ook.

De vooraf ontstane beelden bleken spookbeelden te zijn. Met een blik die het koudste ijs doet smelten en een aaibaarheids factor waar Justin Bieber van kan dromen, is de enige reactie van mn vrouw een aai over de bol. “Hij wel….” denk ik nog.

De reactie naar mij was echter van een ander kaliber. Het moet gezegd, ingetogen en zeer overtuigend.

Het schrijven valt mij zwaar op dit moment. Het lichaam geplaagd door spierpijnen en vele blaren op de handen, kan gemeld worden dat de tuin weer redelijkerwijs in zijn oude staat is hersteld. Het voordeel is nu wel dat ik meer ruimte heb gekregen. Mijn vaste plaats waarop met sierletters “Woef” is ingenaaid ligt nu niet meer in het hoekje naast de bank maar op een ruimere plaats in de keuken vanwaar een wijds uitzicht over de tuin te genieten valt.
Laatst gewijzigd door Arthos op 22 jun 2011 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Drent is eigenlijk net een hond.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: De 6 karaktertypes van een Hollandsche jachthond

Ongelezen bericht door Hilde »

:LOL: Geweldig geschreven!
Afbeelding
doggielover

Re: De 6 karaktertypes van een Hollandsche jachthond

Ongelezen bericht door doggielover »

Whahaha, fantastisch! :LOL: :LOL:
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: De 6 karaktertypes van een Hollandsche jachthond

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik weet niet wat je beroep is maar ik zou schrijver worden :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Elmo/maureen
Zeer actief
Berichten: 33971
Lid geworden op: 10 okt 2009 22:43
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1
Locatie: Gieten

Re: De 6 karaktertypes van een Hollandsche jachthond

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

:LOL: :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Isis
Zeer actief
Berichten: 1301
Lid geworden op: 11 apr 2011 22:05
Mijn ras(sen): kortharige collieteven Maggie en Kate
Aantal honden: 2
Locatie: Zoetermeer

Re: De 6 karaktertypes van een Hollandsche jachthond

Ongelezen bericht door Isis »

Een Tiger Woods/Rob van der Linden-Drent!!! :mrgreen:
Daar ben je mooi klaar mee!! :cheers:
mariabel
Zeer actief
Berichten: 7294
Lid geworden op: 03 jan 2011 13:34
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Re: De 6 karaktertypes van een Hollandsche jachthond

Ongelezen bericht door mariabel »

je voorstel topic beloofde al veel goeds en dat heb je waargemaakt...!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arthos
Vaste gebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jun 2011 17:38
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijs
Locatie: Jubbega

Re: De 6 karaktertypes van een Hollandsche jachthond

Ongelezen bericht door Arthos »

Pemba schreef:Ik weet niet wat je beroep is maar ik zou schrijver worden :LOL:
Bedankt!!! Sinds jaar en dag hou ik mij met getallen bezig. Maar diep in mij,...een wens...

We zullen zien of het goed genoeg is.

Onderwijl geniet ik van het schrijven :D
Een Drent is eigenlijk net een hond.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”