Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Justy ter keuring

Zie binnen voor werkwijze.

Moderator: moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
cloris
Zeer actief
Berichten: 16933
Lid geworden op: 23 apr 2002 04:54
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1
Locatie: L800

Justy ter keuring

Ongelezen bericht door cloris »

Marjoleine schreef:Border collie. Geslacht: reu Leeftijd: 1 jaar en 5maand
Kort gebouwde reu die vrij hoog op de benen staat. Vriendelijke expressie en passende oogkleur. Goed geplaatste, ongelijk staande oren. Correcte verhoudingen in schedel-voorsnuit en passende stop.
Door de wat rechtop geplaatste schouder toont de hals te kort. Hoeking voor mocht iets beter. Rugbelijning in orde, maar wat kort. Ik zag de borst graag wat beter ontwikkeld. Sterke rug, wat sterk hellend bekken en achter evenredig gehoekt. Goed aangezette en gedragen staart. Gangwerk voldoende. Prima vachtstructuur en fraaie kleur.

Afbeelding

Onderstaande foto is hij 9maand maar deze is de beste die ik had voor opzij stand
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
anne_lies
Zeer actief
Berichten: 3472
Lid geworden op: 13 jul 2009 11:21
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Justy ter keuring

Ongelezen bericht door anne_lies »

Dank je wel Marjoleine. Leuk om te lezen zo leer ik er ook weer wat van. De wat korte rug en hoge benen had ik wel in de gaten alleen de wat korte hals zie ik vooral op foto 2 goed daar had ik zelf nog nooit zo opgelet. De borst vind ik wat smal is dat ook wat jij bedoeld met "ik zag de borst graag wat beter ontwikkeld"? En misschien een hele domme vraag hoor maar "wat sterk hellende bekken" is dat positief of een minder sterk punt.

Annelies
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Justy ter keuring

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die hals is natuurlijk optisch, het zegt iets over de ligging van de schouder dat het zo toont.

Dat bekken zou ideaal voor een draver op 30 graden liggen ongeveer. Het ligt steiler.
Daardoor heeft hij een vrij grote pas naar voren en de hoeking is wel in verhouding met de bekkenligging, maar de bouw maakt dat hij vrij snel in galop gaat.

Erg is een groot woord, of het minder gunstig is hangt af van wat je met hem doet.
De bouw van een hond is normaal gesproken optimaal voor het werk waar hij voor is.
Dus een windhond is gebouwd op sprint en galop, een Belgische herder op draven en wenden, een staande hond op langdurig draven.

Een steil bekken geeft meer opwaartse kracht dan wanneer het wat vlakker ligt, deze bouw is daarmee heel geschikt voor bv agility.
Terwijl bijvoorbeeld een Golden met een relatief vlak bekken daar, zuiver door de bouw, bepaald niet geschikt voor is. ;)
Gebruikersavatar
anne_lies
Zeer actief
Berichten: 3472
Lid geworden op: 13 jul 2009 11:21
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Justy ter keuring

Ongelezen bericht door anne_lies »

Oke erg duidelijk uitgelegt dank je wel.

Ik doe met hem aan frisbee en schapendrijven en agility is nog iets wat ik erg graag wil doen dus opzich is dus zijn bouw dan geen echt nadeel. Nu ik er zo over nadenk verklaard het natuurlijk wel dat hij aan de fiets inderdaad snel overgaat in galop iets wat ik altijd wel goed in de gaten hou.

Vind het allemaal wel reuze interessant dus denk dat ik maar een keer opzoek ga naar een goed boek ;)
Gesloten

Terug naar “Keurings-hoekje”