Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schotland: tips en loslopen?

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

kevers
geregistreerd lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2019 12:01
Mijn ras(sen): Witte Zwitserse Herder (vanaf mei)
Aantal honden: 1

Schotland: tips en loslopen?

Ongelezen bericht door kevers »

Dag allen,

In juni is het plan om met camper én hond (witte herder, van dan 1 jaar en drie maanden) naar Schotland te vertrekken voor 2,5 week. We wachten nog heel even af wat er verandert door de Brexit, maar verder staat onze keuze vast. We gaan met de trein en rijden vanaf Folkestone via Peak District of Lake District omhoog, en maken dan een rondje door het land.

Nu ben ik mij in het verdiepen wat handig is met onze hond. We gaan voornamelijk voor natuur, mooie wandelingen en rust en ruimte. De toeristische plekken zoals Loch Ness en Loch Lomond willen we sowieso overslaan. Ook steden zijn niet direct ons ding. Hebben jullie nog mooie / fijne tips?

Daarnaast vinden wij het zelf relaxed om Charlie met lange wandelen gewoon los te laten lopen. Hij blijft redelijk bij ons in de buurt (loopt tot zo'n max. 50 meter voor ons) en komt als we hem roepen, dus dat is geen probleem. Maar wat zijn jullie ervaringen met loslopende honden in Schotland? Zijn er wandelingen die jullie hebben gemaakt, die fijn waren met een loslopende hond? Zijn er gebieden waar je dit écht niet zou doen? Hoe reageren Schotten erop? Ik kan online maar heel weinig informatie vinden over wandelen met een hond in Schotland.

Alvast bedankt voor het delen van je ervaring!
kevers
geregistreerd lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2019 12:01
Mijn ras(sen): Witte Zwitserse Herder (vanaf mei)
Aantal honden: 1

Re: Schotland: tips en loslopen?

Ongelezen bericht door kevers »

assiejaja schreef:Er zijn heel veel schapen op het Schotse platteland. Als je hond jaagt, moet hij aan de lijn. In juni kun je treffen met de Schotse midge, en dan kun je het best naar de kust waar minder vandie krengen zijn. De West kust is practig! Pak de trein naar Mallaig voor een prachtige reis. Check walkhighlands.co.uk voor heel veel info over wandelingen. Veel plezier!
Bedankt voor je reactie. walkhighlands.co.uk had ik gevonden, maar daar staat verder niet of de hond op de wandeling wel of niet welkom is. Of zijn ze overal welkom? Staan er bordjes wanneer ze los mogen lopen bijvoorbeeld? Of mogen ze dat overal (wat ik nu een beetje begrijp), behalve als ze niet onder appel staan?

Onze hond heeft nog nooit een loslopend schaap gezien, dus geen idee. Wellicht een idee om hem daarmee van tevoren kennis te laten maken.

Bedankt voor je tip over de midge! De west-kust lijkt me inderdaad heel mooi, met alle eilanden etc.
Gebruikersavatar
Shibby
Zeer actief
Berichten: 11078
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:42
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1
Locatie: Net niet Limburg

Re: Schotland: tips en loslopen?

Ongelezen bericht door Shibby »

Zoals het er nu naar uitziet, komt de titerbepaling voor Rabiës weer terug.

Verder is Schotland een geweldig land.
Vooral de westkust is fantastisch. Ik heb wijlen Shib bijna overal los laten lopen, nooit gezeik over gehad. Gewoon gezond boerenverstand gebruiken :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Schotland: tips en loslopen?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Onze witte herder reageerde behoorlijk toen hij eens schapen zag. Hij vond ze heel erg spannend wat resulteerde in uitvallen naar de schapen. Het lijkt me inderdaad niet verkeerd om van te voren eens te ervaren wat Charlie van schapen vindt.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Schotland: tips en loslopen?

Ongelezen bericht door sbientje »

Shibby schreef:Zoals het er nu naar uitziet, komt de titerbepaling voor Rabiës weer terug.

Verder is Schotland een geweldig land.
Vooral de westkust is fantastisch. Ik heb wijlen Shib bijna overal los laten lopen, nooit gezeik over gehad. Gewoon gezond boerenverstand gebruiken :wink:
Dit inderdaad, Pom heeft ook overal gewoon losgelopen. Wij hebben met haar de Speyside way gelopen, en ik denk dat ze iedere dag toch wel 3/4 van de wandeling los heeft gelopen. Als we in een dorp kwamen lijnden we haar aan en verder liep ze lekker los. Wel redelijk wat wild, veel fazanten en aanverwanten. Als je hond daar achterna gaat moet je wel beetje opletten. Zelfde met koeien,w aar je regelmatig zomaar tussenloopt.
Maar zeker als je de rustiger plekken opzoekt kan je de hond echt wel loslaten.
kevers
geregistreerd lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2019 12:01
Mijn ras(sen): Witte Zwitserse Herder (vanaf mei)
Aantal honden: 1

Re: Schotland: tips en loslopen?

Ongelezen bericht door kevers »

Ik zie nu pas dat er nog wat reacties zijn gekomen. Dank jullie wel! Fijn dat het zo relaxed is daar.
Tot nu toe gaat het goed onder appel. Hardlopers en fietsers laat hij met rust, andere honden ook als wij het zeggen. Dat is echter geen loslopend wild natuurlijk...

We wandelen vaak in het bos, maar daar loopt voor zover ik weet geen wild als hert. En ook geen schapen. Goed idee dus om dat dit voorjaar even actief op te gaan zoeken op bijvoorbeeld de Posbank, om te kijken hoe hij reageert en waar nodig te trainen om ze gewoon voorbij te lopen.
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”