Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Frankrijk met Stafford

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Perle
Zeer actief
Berichten: 3340
Lid geworden op: 04 apr 2004 17:19
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Perle »

Een vriendin wil binnenkort een vijftal dagen in Frankrijk verblijven (hoeve van vrienden), samen met haar middenslag Poedel en haar Stafford.
De Stafford valt onder de specifieke regelgeving daar.
"Categorie 2
De volgende honden met een stamboom vallen onder categorie 2:
American Staffordshire Terriër;
Tosa;
Rottweiler en kruisingen met de Rottweiler.
Om deze honden mee naar Frankrijk te mogen nemen, of op doorreis door Frankrijk bij je te mogen hebben, dien je aan strenge voorwaarden te voldoen die niet realistisch zijn voor een kort verblijf. Je hebt bijvoorbeeld een Franse houdervergunning nodig en een positieve uitslag van een bijt-test die je hond in Frankrijk moet afleggen. Naast de verschillende voorwaarden dient de stamboom internationaal erkend te zijn en moet deze erkend worden door het Franse Ministerie van Landbouw. De erkende stambomen staan vermeld op www.fci.be (Externe link) en www.scc.asso.fr (Externe link")
Haar Stafford heeft effectief een FCI stamboom (anders zou ze sowieso al onder categorie 1 vallen en het land niet in mogen).

Er is dus al aangehaald dat er strenge eisen zijn die niet haalbaar zijn voor een kort verblijf. Nochtans melden sommige mensen dat ze regelmatig kort in Frankrijk verblijven met hun Stafford, zonder problemen. Hebben dan wel FCI-stamboom bij, muilkorf, gezondsheidsverklaring van de DA en alle nodige inentingen in orde.

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben?
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Habibi »

De kans dat je gepakt wordt is niet idioot hoog denk ik.

Maar de gevolgen kunnen heel heel pittig zijn volgens mij.

En als je risico beschouwt als kans dat iets gebeurt x de ernst van de gevolgen als het gebeurt,

Dan zou ik adviseren om dat risico écht niet te lopen...
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou het zelf niet doen. Eenmaal een incident en je hebt de poppen aan het dansen. Stel dat daar een van die boerenhonden op ze af komt en het gaat aan de knok? Daar lopen heel veel lastpakken van honden los en je weet meteen wie het gedaan heeft als er wat gebeurd. En dan? Je spreekt de taal niet. Ik zou nergens met mijn honden komen waar risico was dat ze weggenomen werden.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik kan niet inschatten wat de kans op problemen is. Maar ALS je problemen krijgt zijn de gevolgen niet te overzien.
No way dat ik het risico zou lopen. Gewoon niet.
Nooit.

Suzanne
Sandra&co

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik zou het ook niet doen. Teveel gedoe voor te weinig lol.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Emma »

Ik zou het ook niet doen.
je hebt een verantwoordelijkheid met een stafford, met alle hoog risico honden. En dat is dat je ze veilig houdt.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Emma schreef:Ik zou het ook niet doen.
je hebt een verantwoordelijkheid met een stafford, met alle hoog risico honden. En dat is dat je ze veilig houdt.
Los daarvan: dit soort " grapjes" kan je je eigen hond kosten. 1 iemand die je verraadt omdat het gezicht van jou hen niet aanstaat en je kunt afscheid nemen. Da's nogal een uitkomst van 5 dagen Frankrijk. ;-((

Suzanne
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Habibi »

http://www.dogsincluded.nl/vakantie-inv ... nkrijk.php



Je móet Frans kunnen spreken.
Je móet een cursus met goed gevolg afgerond hebben.
De hond móet een fci stamboom hebben. (Amerikaanse stamboom niet)


Bij niet houden aan regels:
Hond kan ingenomen worden.
Quarantaine.
Of op kosten eigenaar teruggestuurd naar eigen land of geeuthaniseerd.


Nope.
Ik zou d'r niet op gokken.



En, nu ik dit alles lees: wauw, Frankrijk is wel duidelijk zeg!
Nu NL nog... Dit gefaseerd invoeren...
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Emma »

~Suzanne~ schreef:
Emma schreef:Ik zou het ook niet doen.
je hebt een verantwoordelijkheid met een stafford, met alle hoog risico honden. En dat is dat je ze veilig houdt.
Los daarvan: dit soort " grapjes" kan je je eigen hond kosten. 1 iemand die je verraadt omdat het gezicht van jou hen niet aanstaat en je kunt afscheid nemen. Da's nogal een uitkomst van 5 dagen Frankrijk. ;-((

Suzanne
Dat bedoel ik ook, je moet je hoog risico hond veilig houden. Dus dat je je hond niet blootstelt aan risico.
Gebruikersavatar
Perle
Zeer actief
Berichten: 3340
Lid geworden op: 04 apr 2004 17:19
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Perle »

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Frans spreken is geen probleem. Fci stamboom ook niet. Maar inderdaad, die cursus/test dan... Een hoop gedoe. Niet dat ik er ook maar een seconde aan twijfel dat de hond perfect voor eender welke test slaagt, dat terzijde.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Perle schreef:Bedankt alvast voor de antwoorden!

Frans spreken is geen probleem. Fci stamboom ook niet. Maar inderdaad, die cursus/test dan... Een hoop gedoe. Niet dat ik er ook maar een seconde aan twijfel dat de hond perfect voor eender welke test slaagt, dat terzijde.
Jammer genoeg is dat voor de wetgever niet van het minste belang ;-(((
En ik denk eigenlijk best dat de kans groot is dat het probleemloos gaat... naar Frankrijk en terug.. maar als het mis loopt ben je op grond van regels alleen al je hond kwijt. Ik twijfel er niet aan dat je die dan ook echt kwijt bent en dat die wordt ingeslapen. En dat risico.. dat liep ik mooi niet....
Zelfde als met zo'n Rabies-einting. Ik denk dat het risico in de praktijk best meevalt (maar nooit uit te sluiten is) maar zonder zo'n stickertje en handtekening in het boekje.... mooi dat ik niet naar het buitenland ga.. kan je ook je hond kosten

Net ff een te grote straf zeg maar...

Suzanne
stoffeltje
Zeer actief
Berichten: 2122
Lid geworden op: 14 nov 2016 12:22
Aantal honden: 1

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door stoffeltje »

dit lees ik op een site voor regels en richtlijnen....https://www.hondentoegestaan.nl/wetten- ... ijnen.html


Frankrijk

Verplichte chip of goed leesbare tatoeage
Europees dierenpaspoort
Verplichte inentingen: Hondsdolheid (Rabiës), De eerste keer minstens 21 dagen voor vertrek inenten, daarna binnen het entingsschema vaccineren

Honden jonger dan 3 maanden zijn niet toegestaan.

Verder zijn er nog de volgende bijzonderheden:

Pitbulls, kruisingen met pitbulls, Boerbulls, en kruisingen van Engelse Staffordshires, kruisingen American Staffordshire Terriers, kruisingen Mastiff en kruisingen Tosa zijn verboden
Bepaalde rassen worden wel toegelaten mits ze aan de voorwaarden voldoen: Rashonden met een door de FCI erkende stamboom van de American Staffordshire terrier, Rottweiler en Tosa. Zij worden toegelaten onder deze voorwaarden
De stamboom kunnen laten zien om aan te bewijzen dat het om een echte rashond gaat
De honden moeten verplicht aangelijnd zijn en muilkorven dragen in het openbaar
De eigenaar of houder moet ouder zijn dan 18 jaar en zonder strafblad
American Staffordshire terriers die zijn ingeschreven bij het Amerikaanse stamboek zijn verboden, omdat dit stamboek niet erkend is door de Fédération Cynologique Internationale (FCI)
Voor Engelse Staffordshire Terriers en Mastiff’s met een officiële stamboom gelden er geen extra voorwaarden
Gebruikersavatar
Perle
Zeer actief
Berichten: 3340
Lid geworden op: 04 apr 2004 17:19
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Perle »

Hmm, daar wordt dan weer niet over test of verklaring gesproken.
Misschien toch ook maar eens navraag doen bij ambassade, móest ze het toch willen doorzetten.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Floortje »

Perle schreef: Zijn er hier mensen die ervaringen hebben?
Ja. Ik ga gewoon. Niet echt een bruikbaar advies :mrgreen:
Het ligt eraan waar je naartoe gaat, ik ga naar het platteland, op bezoek bij familie en vrienden.
Naar de stad moet je zeker niet doen, en een vakantiehuisje huren kan ook problemen geven.
Friesenfransman

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Dit zegt de Franse ambassade in Nederland.
Honden van de 2e categorie mogen enkel naar Frankrijk worden meegenomen indien aan alle voorwaarden voor wat betreft de invoer en het houden van deze honden wordt voldaan.
In het kader van een toeristisch verblijf of als u enkel op doorreis bent, moeten de regels betreffende gezondheid, invoer en het houden van honden van de 2e categorie gevolgd worden. Omdat deze voorwaarden cumulatief zijn, maken zij een kort verblijf van buitenlanders in het bezit van honden van de 2e categorie bijzonder moeilijk.
Bron:https://nl.ambafrance.org/Met-uw-hond-k ... t-op,18492

Onderdeel van die regels zijn - behalve chip, muilkorf, stamboom etc -
# cursus van een dag volgen
# houdersverklaring aanvragen
# evaluatie en ‘goedkeuring’ van hond door een hiervoor erkende dierenarts.

Als ik vrienden had met een 2e categorie hond die regelmatig langskomen, dan zou ik ze zeker adviseren om even te investeren in die dingen. Je moet er wat voor doen ja, maar wandelen met je 2e categorie hond in ruraal Frankrijk lijkt me extreem relaxed; je komt vrijwel nooit andere honden tegen - tenminste niet waar ik woon. En zeker geen loslopende lastpakken. :lol1:
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door lucie »

Friesenfransman schreef: wandelen met je 2e categorie hond in ruraal Frankrijk lijkt me extreem relaxed; je komt vrijwel nooit andere honden tegen - tenminste niet waar ik woon. En zeker geen loslopende lastpakken. :lol1:
lijkt mij totaal niet relaxed. Waar ik woon, en hiervoor gewoond heb, kom je zeer regelmatig loslopende honden zonder baasje tegen. Deze zijn (tot nu toe) absoluut niet agressief, maar wel nieuwsgierig. Het is me vaak genoeg gebeurd dat ik ineens een roedellid erbij had tijdens een wandeling, of een hond mee met het paardrijden.. Vaak genoeg ook dat je door dorpjes komt waar honden vrij rondlopen. Ik heb er geen moeite mee want zelf sociale honden, maar als ik een (potentiele) hondagressieve hond had, liep ik hier niet rustig :schrik:
Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door crutz »

lucie schreef:
Friesenfransman schreef: wandelen met je 2e categorie hond in ruraal Frankrijk lijkt me extreem relaxed; je komt vrijwel nooit andere honden tegen - tenminste niet waar ik woon. En zeker geen loslopende lastpakken. :lol1:
lijkt mij totaal niet relaxed. Waar ik woon, en hiervoor gewoond heb, kom je zeer regelmatig loslopende honden zonder baasje tegen. Deze zijn (tot nu toe) absoluut niet agressief, maar wel nieuwsgierig. Het is me vaak genoeg gebeurd dat ik ineens een roedellid erbij had tijdens een wandeling, of een hond mee met het paardrijden.. Vaak genoeg ook dat je door dorpjes komt waar honden vrij rondlopen. Ik heb er geen moeite mee want zelf sociale honden, maar als ik een (potentiele) hondagressieve hond had, liep ik hier niet rustig :schrik:
Een 2e categorie hond is natuurlijk niet per definitie (potentieel) hondagressief ;)
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door lucie »

crutz schreef:
lucie schreef:
Friesenfransman schreef: wandelen met je 2e categorie hond in ruraal Frankrijk lijkt me extreem relaxed; je komt vrijwel nooit andere honden tegen - tenminste niet waar ik woon. En zeker geen loslopende lastpakken. :lol1:
lijkt mij totaal niet relaxed. Waar ik woon, en hiervoor gewoond heb, kom je zeer regelmatig loslopende honden zonder baasje tegen. Deze zijn (tot nu toe) absoluut niet agressief, maar wel nieuwsgierig. Het is me vaak genoeg gebeurd dat ik ineens een roedellid erbij had tijdens een wandeling, of een hond mee met het paardrijden.. Vaak genoeg ook dat je door dorpjes komt waar honden vrij rondlopen. Ik heb er geen moeite mee want zelf sociale honden, maar als ik een (potentiele) hondagressieve hond had, liep ik hier niet rustig :schrik:
Een 2e categorie hond is natuurlijk niet per definitie (potentieel) hondagressief ;)
klopt en dat beweer ik ook niet :wink: maar als je die wel hebt vind ik niet dat je hier rustig loopt. En als je hier loopt met een 2e cat hond zonder te voldoen aan de vereisten, ook niet. Ik neem tenminste aan dat je het niet tof vindt om in zo'n geval een verveelde border collie op je af te zien stuiven (zoals mijn buurhond), of een overijverige herder, of een stel keffertjes...
Afbeelding
Friesenfransman

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

lucie schreef:
crutz schreef: Een 2e categorie hond is natuurlijk niet per definitie (potentieel) hondagressief ;)
klopt en dat beweer ik ook niet :wink: maar als je die wel hebt vind ik niet dat je hier rustig loopt. En als je hier loopt met een 2e cat hond zonder te voldoen aan de vereisten, ook niet. Ik neem tenminste aan dat je het niet tof vindt om in zo'n geval een verveelde border collie op je af te zien stuiven (zoals mijn buurhond), of een overijverige herder, of een stel keffertjes...
Nou dan is het dus zaak om even uit te vogelen bij de vrienden hoe de hondensituatie ter plaatse is. Naast al het anderen wat er geregeld moet worden een kleine moeite lijkt mij :wink:
Friesenfransman

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door Friesenfransman »


Onderdeel van die regels zijn - behalve chip, muilkorf, stamboom etc -
# cursus van een dag volgen
# houdersverklaring aanvragen
# evaluatie en ‘goedkeuring’ van hond door een hiervoor erkende dierenarts.
Ter aanvulling en overigens:
- de cursus is er voor om als baas te laten zien dat je een verstandige baas bent die weet wat ie aan de lijn heeft, na de cursus krijg je daarvan een ‘bewijs’ dat persoonlijk is en ‘voor het leven’. Dat laatste natuurlijk alleen maar als er verder geen incidenten plaatsvinden. Maar die cursus geldt dus voor de baas. Als je meerdere honden van de 2e categorie hebt, of later een volgende 2e cat hond krijgt hoef je niet steeds per hond die cursus te doen. Hoe het zit als je een stel bent staat niet expliciet beschreven, maar het lijkt mij het waarschijnlijkst dat de ‘verstandige’ baas met de hond op stap moet of beide baasjes de cursus moeten doen.
- de da check is per hond
- de houdersvergunning geldt ook per hond en zonder limiet. Als de bevoegde instantie eenmaal een vergunning om hond x te houden heeft afgegeven dan hoef je die niet elk jaar weer aan te vragen. Je moet wel zorgen dat de voorwaarden voor de vergunning op orde zijn (o.a. geldige vaccinaties). Voor elke andere of volgende hond moet je een aparte vergunning aanvragen.

Alledrie de zaken zijn lokaal te regelen. Voor de cursus kun je bij de burgermeester ter plaatse een lijst opvragen van vereningen in de buurt waar die te volgen zijn. Voor da’s is online zelfs een lijst te bekijken - ik heb uit nieuwsgierigheid even gekeken en mijn eigen da staat gewoon op de lijst bijvoorbeeld. De vergunning wordt ook afgegeven door de burgermeester ter plaatse.

Als je op doorreis gaat en alles wilt regelen dan kun je terecht bij de prefecture de police van Parijs.

Wie Frans kan lezen vindt hier alle informatie terug https://www.service-public.fr/particuli ... oits/F1839, dit is een site van de overheid voor het gepeupel. Zoiets als postbus 51.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Frankrijk met Stafford

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tsja, wat we al zeiden, als je het goed wilt doen en geen risico wilt nemen ben je toch ff bezig... en dat voor een trip van 5 dgn of op doorreis...
Dan zou ik Fikkie uit logeren sturen en daar ven ik echt niet meteen voorstander van ;-)

Maar in dit soort situaties wel.

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”