Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Noorwegen kamperen met de hond

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik heb nooit problemen ondervonden met het loslaten.
Op de stranden zou ik ze aangelijnd houden is in Zweden ook verplicht. Officieel moeten honden in zowel Zweden als Noorwegen van 1 maart tot 20 augustus zowel in Zweden als Noorwegen overal aangelijnd. Maar het beleid is niet streng. Op de stranden staan wel bordjes verboden los te lopen en nog op wat andere plekken. Daar zou ik ze aangelijnd houden. Die borden staan er niet voor niks.
Er zijn geen officiële losloop gebieden. Al heeft Zweden wel wat plekken stadsparken enzo waar een losloop stuk is gecreëerd.

Maar zowel in de bossen als in de bergen/nationaal parken. Hebben wij Toots altijd gewoon los gelaten en mede wandelaars met honden ook. Ik, zou de riem mee nemen en me er niet druk over maken. Riem mee nemen tijdens het lopen. Ik vind ze bijzonder hond vriendelijk in Noorwegen.

Als je een hond hebt die achter wild aan gaat zou ik hem aangelijnd houden.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
bram en thijs
Zeer actief
Berichten: 27682
Lid geworden op: 05 nov 2002 09:09
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Kells schreef:Dan zijn de boetes niet misselijk!
Geen enkele boete is daar misselijk
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Nogmaals in zowel Zweden als Noorwegen geldt de regel tussen 1 maart en 20 augustus aangelijnd. Als je de verkeerde treft in beide landen kun je de sjaak zijn.

Naar mijn idee zijn ze in beide landen bijzonder hond vriendelijk. En zowel wij als mijn schoonfamilie die er al jaren komen en met hun mechelse herder die er nu niet meer is hebben ook nooit problemen ondervonden.
Net zo min in Zweden "waar ik wel sneller aanlijn" omdat daar gewoon vaker ook bordjes staat met verboden. Dan in Noorwegen.

Maar als je je dus om die regel zo druk maakt laat je ook in Zweden je hond niet los. Die regels zijn daar niet anders.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

In de nationaal parken heb je behoorlijk wat camper plekken, die zijn veelal gratis. Hier kun je ook met auto en tent staan. Echte campings heb je minder, al heb je ze wel. Ik vind ze alleen nutteloos in dat land met al die andere mogelijkheden. Met een camper heb je niet altijd de mogelijkheid om uit het zicht te gaan staan en dat hebben wij ook nooit gedaan bewust.

Verder kun je ook in een bos makkelijk met de auto en daar achter of ervoor gaan staan.

Tevens zijn er langs de weg ook camper plaatsen gecreëerd, ook tussen de fjorden langs de weggetjes, als je het wat eng vind om helemaal zelf iets te vinden dan is dit een optie. Wij hebben in nl ook van die plaatsen meestal vlakbij een benzine station. Alleen hier mag je er niet overnachten. In Noorwegen mag je er dus blijven staan en deze plaatsen liggen vaak wel mooi van daar loop je vaak zo het bos in of heb je direct mooi uitzicht. Dan staan er al bankjes en tafels waar je bijv aan kunt ontbijten en zet je je tent neer met bedjes en dan ben je klaar. Ook staan er prullenbakken.

In Noorwegen mag je muv privé terrein, dat staat dan aangegeven met bordjes private area of alleen private. Als je deze bordjes ziet moet je er niet gaan staan. Dit is echt verboden!

Het enige is, ze houden niet van kampeer gedrag. Ruim dus alles netjes op enz. Vuilniszakken mee nemen en echt in een vuilcontainer of vuilnisbak doen.

Wij hebben wel eens op een bouw terrein gestaan in een weekend. Naast een vliegveldje waar ze zondag ochtend met stunt vliegtuigjes gingen oefenen. Mijn vriend vond het geweldig. Het was een heel groot terrein midden in het bos. En savond's was de brug verlicht dat was ons uitzicht. Een prachtige verlichte brug. En een verlichte stad en wij keken dan over het water. Naar die stad en zaten zelf heerlijk rustig

Ook bij de stranden kun je heel dichtbij je auto zetten en gewoon met je tentje ervoor of erbij.

Je kunt ook je auto ergens zetten en zelf dieper het bos in gaan met je tent. Dan moet je alleen weer terug naar je auto als je vertrekt.

Onze camper is waar wij in slapen. Met een auto en tent heb je meer vrijheid heerlijk. Maar ik zou zelf de auto in de buurt willen houden denk. Daar heb je ook je voorraad bij enz.

Wij zijn in Noorwegen nooit bang geweest voor vandalisme of iets.

Wel moet je als je over Slinger paadjes rijd door de bergen geen hoogtevrees hebben.

O ja er zijn in Noorwegen plaatsen met aardig wat benzine stations maar ook plaatsen waar er niet veel zijn of eigenlijk waar er geen één is. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Maar ik zou gewoon genieten van de reis.

2 jaar terug vloog kennelijk de deur van onze garage eruit. Gelukkig op een rustige weg dus niemand had er last van. Maar we hadden niks door, dachten dat de fiets was omgevallen. 20 km verder hield iemand ons staande. Wij dachten die man is gek de deur zit er nog in toen die zij dat we onze deur verloren waren. Toen zei onze achter deur woeps. Hij is helemaal mee terug gereden en ons de deur aangewezen, anders hadden we hem nooit terug kunnen vinden. Mijn vriend had gelukkig spanbanden en stevig tape mee en heeft de deur goed kunnen vast zetten. Zo kon onze reis voort. Tip is dus zorg dat je iets van een kit samen steld zodat je nog onderhoud aan auto kunt doen. Mocht dat nodig zijn. En grote pech natuurlijk anwb

Wat boten betreft. Ik weet niet hoe het met de nachtboot zit. Maar vaak moeten dieren in het voertuig blijven en mensen eruit . Wij gaan daardoor max 3 uurtjes op een boot. Wij hebben Toots wel eens mogen mee nemen. Dat we toch andere mensen terug gestuurd hebben zien worden met grotere honden. En we hebben Toots ook achter moeten laten. Maar met zo'n korte tocht is dat geen probleem. Raampje beetje open, op de boot is het fris, water erin en voer. Dan is het zo om.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door blacky »

Noorwegen en Zweden zijn heerlijke landen om op vakantie te gaan.
Zijn er vaak geweest met caravan en tent.
Mooiste gebied vonden wij het Sognefjord en Eidfjord.
Ook de Noordkaap was erg indrukwekkend.

Op bijna alle campings waren we welkom met de hond maar niet in alle Stuga's of Hyters.
Ook in de horeca ben je niet welkom met je hond dit ligt niet aan de eigenaren maar aan de wetgeving.

Los in het bos moet je zelf weten. Overal hangen bordjes dat als de jachtopziener je hond los ziet lopen en jij bent niet in de buurt je hond wordt afgeschoten. Ik denk niet dat het zo'n vaart loopt maar je schrikt wel als je die bordjes ziet hangen.

Wandelen in Noorwegen is heftig. Koop een goede kaart in het dorp waar je de bergen in wilt gaan. Informeer bij het toeristenbureau of het veilig is. Elk jaar komen we wel in een gebied waar mensen verongelukken. (we hadden zelfs met onze kinderen een wandeling gemaakt die best pittig was, de volgende dag bleek hoe pittig toen er een Nederlander verongelukte op die route) Ben je Oostenrijk gewend om te wandelen houd er dan rekening mee dat Noren de routes wel markeren maar niet uitzetten. Dit betekend dat je een merkteken ziet staan en je maar moet zien hoe je er moet komen.

Maar eenmaal naar Noorwegen geweest zorgt er wel voor dat je er weer naar toe terug wilt.

Op elke camping is er een keuken waar je gebruik van kan maken dus reis je met een tent dan is een kooktoestel als je gebruik maakt van campings niet nodig. Ook koken wij altijd elektrisch dat kan op elke camping (genoeg ampere) Wij kiezen wel altijd voor een camping en dan zo klein mogelijk. Maar ik vind dat de Noren best aan ons mogen verdienen.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Omg Blacky. Ik vind Noorwegen echt niet heftig om te wandelen. Wij hebben nog nooit op een camping gestaan en dus altijd vrij in Noorwegen. En hebben er ook nog nooit met een gids hoeven lopen, ook niet in Zweden trouwens. Gewoon je gezonde verstand gebruiken is voldoende. Op de wegen zelf is het wel anders en soms heb ik wel gezeten van oe. Maarja het is dan ook geen Nederland.

Het enige wat ik eng vind voor onze honden en dat is helaas echt wel een dingetje. Daar lopen wilde beesten. Zwijnen maar ook, nertsen, vossen en wolven. En er vliegen grote roofvogels.

De bossen zijn uitgestrekt en als je gewoon op je hond let. Lijkt het mij vrijwel onmogelijk om tegen een kogel aan te lopen. Maar er is veel meer dan alleen bos. De nationaal parken bijv die zijn overzichtelijk.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door blacky »

Chihuahua-paws schreef:Omg Blacky. Ik vind Noorwegen echt niet heftig om te wandelen. Wij hebben nog nooit op een camping gestaan en dus altijd vrij in Noorwegen. En hebben er ook nog nooit met een gids hoeven lopen, ook niet in Zweden trouwens. Gewoon je gezonde verstand gebruiken is voldoende. Op de wegen zelf is het wel anders en soms heb ik wel gezeten van oe. Maarja het is dan ook geen Nederland.

Het enige wat ik eng vind voor onze honden en dat is helaas echt wel een dingetje. Daar lopen wilde beesten. Zwijnen maar ook, nertsen, vossen en wolven. En er vliegen grote roofvogels.

De bossen zijn uitgestrekt en als je gewoon op je hond let. Lijkt het mij vrijwel onmogelijk om tegen een kogel aan te lopen. Maar er is veel meer dan alleen bos. De nationaal parken bijv die zijn overzichtelijk.
ik bedoel ook geen menselijke gids maar boekje waar routes in staan.
Wij gaan bewust naar campings wel kleintjes maar heb veel misstanden gezien in Noorwegen en Zweden met betrekking tot wild kamperen. Ik gun de Noren hun zakcentje zeg maar.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

blacky schreef:
Chihuahua-paws schreef:Omg Blacky. Ik vind Noorwegen echt niet heftig om te wandelen. Wij hebben nog nooit op een camping gestaan en dus altijd vrij in Noorwegen. En hebben er ook nog nooit met een gids hoeven lopen, ook niet in Zweden trouwens. Gewoon je gezonde verstand gebruiken is voldoende. Op de wegen zelf is het wel anders en soms heb ik wel gezeten van oe. Maarja het is dan ook geen Nederland.

Het enige wat ik eng vind voor onze honden en dat is helaas echt wel een dingetje. Daar lopen wilde beesten. Zwijnen maar ook, nertsen, vossen en wolven. En er vliegen grote roofvogels.

De bossen zijn uitgestrekt en als je gewoon op je hond let. Lijkt het mij vrijwel onmogelijk om tegen een kogel aan te lopen. Maar er is veel meer dan alleen bos. De nationaal parken bijv die zijn overzichtelijk.
ik bedoel ook geen menselijke gids maar boekje waar routes in staan.
Wij gaan bewust naar campings wel kleintjes maar heb veel misstanden gezien in Noorwegen en Zweden met betrekking tot wild kamperen. Ik gun de Noren hun zakcentje zeg maar.
Het gaat niet om het zakcentje. Maar om de ervaring van het vrij staan. Wij hebben ook niet met boekjes hoeven lopen. Als je een auto hebt of camper die je van a naar b brengt. En wij doen dat gewoon met een navigatie en in een gebied rijden we gewoon tot we een geschikt plekje vinden. En tijdens het wandelen zelf als je geen halve dag gaat lopen dan verdwaal je ook echt niet zomaar. Is ons iig nog nooit gebeurd.

Wij hebben trouwens ook wel misstanden gezien van camperaars en andere kampeerders die hun troep overal dumpen bijv. Dat doe je niet vind ik. Wij nemen het mee tot we ergens containers zien en die kom je langs de fjorden iig wel genoeg tegen en ook in de nationaal parken. Het is dus ook totaal niet nodig om je zooi te laten liggen.

Jij doet het lijken alsof het een hele opgave is om in Noorwegen te kamperen. Dat ervaren wij heel anders. Het is één van de fijnste landen. En of je nou met een tentje te voet bent. Of zelfs net de trein door Noorwegen reist. Of bijvoorbeeld met de auto het blijft gewoon fijn en mooi om door dat land te reizen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Manuma »

Zo lees ik dat niet hoor, Chihuahua. Blacky vertelt gewoon haar ervaring en dat ze graag weer wil :19:

Ik wil ook graag in NW gaan kamperen, met aangelijnde honden :mrgreen: ik lees graag de verschillende ervaringen mee :D
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door blacky »

Manuma schreef:Zo lees ik dat niet hoor, Chihuahua. Blacky vertelt gewoon haar ervaring en dat ze graag weer wil :19:

Ik wil ook graag in NW gaan kamperen, met aangelijnde honden :mrgreen: ik lees graag de verschillende ervaringen mee :D
nou ja dit dus. Wij zijn met de tent naar de Noordkaap geweest. was fantastisch.
Ja dat vergt wel planning. Vooral met 2 honden en 2 kinderen.
En in Noorwegen kun je heerlijk wandelen maar wij gaan echt de bergen er in hoe heftiger de route hoe beter en die doe ik dus onder geen beding zonder route en vooraf na vragen of het veilig is. Soms is er veel regen gevallen en zijn bepaalde gebieden niet begaanbaar.

Maar idd. in Noorwegen is er voor elk wat wils.

overigens reserveerden wij niets van te voren. Was het extreem slecht weer of koud dan huurden we een hyter.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

In Oostenrijk en Zwitserland zijn de bergen hoger. En begroeider zeg maar. Noorwegen is anders. Je kunt prima met de auto de bergen op rijden. Er liggen ook nationaal parken tussen de bergen. Waar je juist heel fijn kunt wandelen.

En ja als je in Noorwegen geweest bent en je houd ervan dan wil je terug. Wij gaan er ook weer heen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Marcel.s
Zeer actief
Berichten: 498
Lid geworden op: 27 feb 2010 10:51
Mijn ras(sen): 1 keer spaanse podenco mix
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Aantal honden: 4
Locatie: Sintmaartensvlotbrug
Contacteer:

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Marcel.s »

Noorwegen moeten wij ook zeker nog eens doen :D

Maar wij zijn na 2 vakanties in Zweden gaan wonen :engel:

Wij zitten in een heerlijk gebied in Zuid Dalarna en hebben 2 Stuga´s een Glampingtent, een daktent voor verhuur en een mini mini camping.
En honden gratis welkom :ok:
http://www.miepshuset.com
Fonzie, Judy, Didi & Chico + 5 katten
https://www.facebook.com/MiepshusetHoliday/
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Marcel.s schreef:Noorwegen moeten wij ook zeker nog eens doen :D

Maar wij zijn na 2 vakanties in Zweden gaan wonen :engel:

Wij zitten in een heerlijk gebied in Zuid Dalarna en hebben 2 Stuga´s een Glampingtent, een daktent voor verhuur en een mini mini camping.
En honden gratis welkom :ok:
http://www.miepshuset.com

Heerlijk. Jullie zitten niet ver bij Noorwegen vandaan. Maar jullie omgeving is ook mooi.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Hamilton
Zeer actief
Berichten: 7013
Lid geworden op: 09 apr 2005 22:07
Locatie: In 'n mooie provincie

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Hamilton »

Marcel.s schreef:Noorwegen moeten wij ook zeker nog eens doen :D

Maar wij zijn na 2 vakanties in Zweden gaan wonen :engel:

Wij zitten in een heerlijk gebied in Zuid Dalarna en hebben 2 Stuga´s een Glampingtent, een daktent voor verhuur en een mini mini camping.
En honden gratis welkom :ok:
http://www.miepshuset.com
Met eigen ogen gezien, mooi stekje :ok:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Noorwegen kamperen met de hond

Ongelezen bericht door Persistence »

Manuma schreef:Zo lees ik dat niet hoor, Chihuahua. Blacky vertelt gewoon haar ervaring en dat ze graag weer wil :19:

Ik wil ook graag in NW gaan kamperen, met aangelijnde honden :mrgreen: ik lees graag de verschillende ervaringen mee :D
Aangelijnd ivm wild? Of de schapen die daar lopen?

Wil je dit jaar nog gaan? Ik ga in juli voor 14 dagen, ik kan vragen of er nog een plekje vrij is? (True Nature Trails).
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”