Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Lanavandevledders
Zeer actief
Berichten: 1985
Lid geworden op: 16 feb 2017 12:27
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana maakt het allemaal niks uit, zolang er maar wat te snuffelen valt, dan gaat ze waar ik ga,
wel is een stuk los rennen helemaal het einde voor haar, dus daar hou ik rekening mee.
GalgoMara
Actief
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 mar 2018 10:42
Mijn ras(sen): Kruising Galgo
Aantal honden: 1

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Ik laat Mara vaak de route bepalen, en dan weet ik op de hoek van de straat hoe we de rest van de wandeling gaan lopen. Daar kiest ze voor links of rechtdoor en vanaf dan eigenlijk altijd hetzelfde . Af en toe verrast ze me door eens een ander straatje te pakken.

We lopen hier ook zo het buitengebied in, dat vind ik zelf veel leuker en daar kan Mara ook los, maar nee hoor, madam wilt altijd het dorp in.

Gelukkig vindt ze het wel fantastisch om met de auto naar een bos of hei te gaan, dan zijn nieuwe gebieden erg interessant
Gebruikersavatar
mirthevaes
Actief
Berichten: 261
Lid geworden op: 08 jan 2018 18:03
Mijn ras(sen): tibetaanse terrier
Aantal honden: 1

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door mirthevaes »

Dankjewel voor alle reacties !! vind het super fijn om alle ervaringen of gedachten te lezen ! Dus dankjewel !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
When i needed a hand , i found your paw <3
Gebruikersavatar
Shibby
Zeer actief
Berichten: 11078
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:42
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1
Locatie: Net niet Limburg

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door Shibby »

In de wijk hebben we een rondje of 4-5 waartussen we variëren, maar Lou heeft duidelijk de voorkeur voor 1 bepaalde route.
In de bossen loop ik meestal ongeveer dezelfde routes, maar ik heb hier zoveel bos om me heen dat we alsnog genoeg variëren. :cheer:
Soms laat Lou duidelijk merken dat ze liever door de wijk wandelt dan mee in de auto naar het bos, meestal luister ik dan naar haar en laten we de auto staan. :wink:

Wat ik wel grappig vind trouwens; ik dacht altijd dat ze nooit zo'n zin heeft in het laatste rondje, maar sinds ik haar vaak de route voor het laatste rondje laat kiezen, kiest ze standaard een grote ronde. Ben ik niet altijd blij mee :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Neeltje

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door Neeltje »

We hebben hier in het dorp een aantal verschillende routes die we afwisselend lopen, al geeft ze regelmatig heel duidelijk aan waar ze wil lopen. Soms doen we dat, soms niet. Lengte van de routes varieert van 15 minuten tot ruim 'n uur, dan doen we een heel rondje dorp.
Neeltje

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door Neeltje »

Zoiets inderdaad. Hier in het dorp is het echt heerlijk wandelen, genoeg zijpaadjes om ongewenste tegenliggers te vermijden of om snel naar huis te gaan, mocht het gaan regenen.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Cleva schreef:
Shibby schreef:In de wijk hebben we een rondje of 4-5 waartussen we variëren, maar Lou heeft duidelijk de voorkeur voor 1 bepaalde route.:
De bekendste route.

Honden hebben geen constante behoefte aan vertier. Ja, wel vertier maar bekend vertier. Geen avonturen.
Hmm, volgens mij ligt dat echt heel erg aan de hond. Amy is bijvoorbeeld een heel avontuurlijke hond, zij kiest altijd de richting en paden waar we nog nooit zijn geweest, zij wil echt op onderzoek uit. Als het aan haar ligt, loopt ze sowieso niet eens óp een pad, dat is eigenlijk al te saai.
Mila houdt wel van vaste routes en bekende plekken. We hebben nu een aantal vaste routes en ze vindt het heel stom als we daar ineens van afwijken omdat Amy op avontuur wil. Ze loopt dan ook echt met een verbeten kop tóch de vaste route verder, tot ze in de gaten heeft dat we haar echt niet achterna gaan komen :F:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Cleva schreef:Ik geloof niet dat honden het begrip onbekend=leuk kunnen begrijpen.

Met alle eerbied voor het intellect van de hond is het volgens mij best duidelijk dat ze niet aan abstracte nieuwsgierigheid doen.
Wat zou volgens jou dan de motivatie kunnen zijn voor een hond om wel steeds die keuzes te maken?
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Mijn honden zijn in ieder geval anders in onbekend gebied. Of ze het leuker vinden? In bekend gebied gaan ze veel verder bij mij vandaan. Lily neemt nogal eens een andere bekende route dan die ik op dat moment wil lopen en kan dan behoorlijke tijd weg zijn. In weet haar wel te vinden als het moet maar meestal kies ik ervoor dat zij terugkomt naar mij. In onbekend blijven ze dichter bij me. Alfil vooral gefocused op mij, Lily op de omgeving. Ze is dan echt heel alert met haar zeiloortjes en staart rechtop. Een tijdje geleden zijn we een paar dagen in de Pyreneeën geweest. Ik had het idee dat ze al die nieuwe geuren erg spannend en leuk vonden. En we waren steeds met de hele familie op pad wat niet vaak voorkomt, dus dat was extra fijn voor ze. Met de hele roedel lopen vinden ze fantastisch.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Cleva schreef:
DeDiana schreef:
Cleva schreef:Ik geloof niet dat honden het begrip onbekend=leuk kunnen begrijpen.

Met alle eerbied voor het intellect van de hond is het volgens mij best duidelijk dat ze niet aan abstracte nieuwsgierigheid doen.
Wat zou volgens jou dan de motivatie kunnen zijn voor een hond om wel steeds die keuzes te maken?

Dat weet ik niet. Kan zoveel zijn. Ligt aan de plek, zijn functie in je roedel en jouw eigen feedback.
Of dat ze inderdaad liever nieuwe plekken opzoekt maar ze woont daar natuurlijk nog niet lang dus alles is relatief nieuw. Dat telt ook weer mee.
Ik geef haar soms de gelegenheid om te onderzoeken en dan kiezen we dus voor een nieuw pad of andere richting, maar vaak ook niet. Zeker omdat ik hier zelf ook nog zoekende was naar leuke wandelroutes wilde ik in het begin niet steeds een compleet andere route lopen (en steeds verdwalen).
Overigens heeft ze dit altijd al gehad, ook in bekende gebieden in Nijmegen waar we al jaren liepen.
Als ze losloopt, vindt ze het uiteindelijk wel belangrijker om mij niet kwijt te raken. Dus ze gaat dan wel enigszins op onderzoek, maar houdt mij wel in de gaten en komt dan toch als de afstand te groot wordt.
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Heeft een hond nood aan routine in het wandelen ?

Ongelezen bericht door kooi »

Net terug van een 9-daagse vakantie met Yuna.
We zaten op loopafstand van een gigantisch bos. De eerste keer vond ze het angstig. Ze liep in tijgersluipgang aan de voet en het kopje schoot alle kanten op.
Maar het werd al gauw een feestje voor haar. De laatste dagen schoot ze voor me uit alle zijpaden in en uit rennend. Dus ik denk dat af een toe een nieuwe plek op zich een goede ervaring is voor een hond. Het daagt uit en het biedt allemaal nieuwe snuffelplekjes om je eigen te maken. Daarnaast zijn er de dagelijkse routinestukjes en dat is ook erg fijn om die te hebben als hond. Er goed de weg weten en de meeste honden en hun mensen kennen, is heel plezierig. Dat geldt vooral voor aan het einde van de wandeling nog even lekker het eigen speelveld op.
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”