Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Krijtlandpad

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Is er iemand die deze wandelroute gelopen heeft? Ik wil deze volgend jaar (waarschijnlijk in april al) gaan lopen met de honden maar was benieuwd naar persoonlijke ervaringen/tips. Ik las online dat er nog wel eens wat gevandaliseerd wordt zodat de route lastiger wordt, is dit nog zo? En wat voor rugzak raden jullie aan? Ik zal zelf eten voor de honden en nog wat noodzakelijke dingen mee moeten nemen en heb geen supergoede rug, dus een rugzak die het gewicht goed verdeelt, d'r moet ook nog een tentje mee :)

Alle tips zijn welkom! Heb nooit een 5-daagse route gelopen, dus alle andere praktische tips zijn ook welkom!
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Zeer actief
Berichten: 5695
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:50
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik kende 'm nog niet en ben zelf niet meer zo van het kamperen, maar wandelingen in het Zuid-Limburgse heuvelland zijn altijd de moeite waard. Krijg je vast geen spijt van.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gebruikersavatar
Maartje
Zeer actief
Berichten: 1912
Lid geworden op: 22 apr 2002 19:24
Locatie: Oostzaan

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Maartje »

Ik heb dit streekpad zo’n 10 jaar geleden gelopen met honden en rugzak. Het is een prachtig pad, zeker de moeite waard! En het voordeel van deze streek is dat er veel hondvriendelijk horeca is onderweg.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Gebruikersavatar
miriam
Zeer actief
Berichten: 5007
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:26
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Aantal honden: 2
Locatie: wittem

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door miriam »

Ik had er nog niet van gehoord, dus kan er weinig over zeggen. Ik woon zelf in de gemeente Gulpen-Wittem en kan je wel zeggen dat het hier heel mooi is.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Sandra&co

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Maartje schreef:Ik heb dit streekpad zo’n 10 jaar geleden gelopen met honden en rugzak. Het is een prachtig pad, zeker de moeite waard! En het voordeel van deze streek is dat er veel hondvriendelijk horeca is onderweg.
Goed om te weten dat het hondvriendelijk is! Kunnen ze ook hier en daar los of is het overal aanlijn?
Gebruikersavatar
miriam
Zeer actief
Berichten: 5007
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:26
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Aantal honden: 2
Locatie: wittem

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door miriam »

Buitengebied is veelal losloop, behalve een aantal aangegeven plekken. In onze gemeente in elk geval.
Weet niet of het pad ook door onze gemeente loopt.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Gebruikersavatar
Maartje
Zeer actief
Berichten: 1912
Lid geworden op: 22 apr 2002 19:24
Locatie: Oostzaan

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Maartje »

Sandra&co schreef:
Maartje schreef:Ik heb dit streekpad zo’n 10 jaar geleden gelopen met honden en rugzak. Het is een prachtig pad, zeker de moeite waard! En het voordeel van deze streek is dat er veel hondvriendelijk horeca is onderweg.
Goed om te weten dat het hondvriendelijk is! Kunnen ze ook hier en daar los of is het overal aanlijn?
Officieel is het heel veel aangelijnd, maar ze hebben bij mij wel veel los gelopen.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maartje
Zeer actief
Berichten: 1912
Lid geworden op: 22 apr 2002 19:24
Locatie: Oostzaan

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Maartje »

miriam schreef: Weet niet of het pad ook door onze gemeente loopt.
Ja loopt er zeker doorheen. Het is gemarkeerd met rood-gele paaltjes.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Sandra&co

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Dat wordt dus ter plekke even aanzien hoe en wat, anders gewoon lekker aan de heupgordel. Nou zijn het helemaal geen jagers en lopen niet ver weg, dus het zal dan toch wel...loslopen :lol1:
Heb er echt ontzettend zin in! :D
Sandra&co

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Sandra&co »

miriam schreef:Buitengebied is veelal losloop, behalve een aantal aangegeven plekken. In onze gemeente in elk geval.
Weet niet of het pad ook door onze gemeente loopt.
Daar komen we doorheen inderdaad :ok:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Maartje
Zeer actief
Berichten: 1912
Lid geworden op: 22 apr 2002 19:24
Locatie: Oostzaan

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Maartje »

Sandra&co schreef:Dat wordt dus ter plekke even aanzien hoe en wat, anders gewoon lekker aan de heupgordel. Nou zijn het helemaal geen jagers en lopen niet ver weg, dus het zal dan toch wel...loslopen :lol1:
Heb er echt ontzettend zin in! :D
Je hebt mij wel op idee gebracht. Wil het nog wel een keer lopen met mijn huidige honden.

De eerste etappe, nog in Maastricht, sprak een man op een bankje ons aan. Want wat gingen wij doen met die rugzakken en 3 honden? Hij vond het prachtig om ons plan te horen en hij zei: jullie komen rijk terug. Dat is mij bij gebleven, want zo voelde het wel!
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Paisley »

Wat leuk, bedankt voor de tip! Ik krijg nu ineens ook zin om hem een keer te lopen
Ik loop wel veel meerdaagse routes, maar vooral in het buitenland en stiekem is het me soms toch te heftig. Nederland is zo lekker toegankelijk (altijd een dorp in de buurt) en ook heel mooi.

Op het gebied van (wild)kamperen heb ik best wat onhandige dingen uitgehaald maar inmiddels is het geperfectioneerd tot een standaard ritueel met een rugzak van onder de 10 kg (excl eten) waar ik net zo makkelijk 2 weken als 2 dagen mee loop. Ik weet dus aan tips niet wat je wilt weten :mrgreen:
Maar wat gelijk in me opborrelt - vergis je niet in de nachttemperaturen in April (gerust onder 0). De 'comfort' temperatuur indicatie op slaapzakken is wat aan de optimistische kant is mijn ervaring (en ik ben geen kouw kleum) Vooral als je moe en klam in je slaapzak duikt. Ik begin er niet meer aan zonder dons icm een goed isolerende mat (zoals thermarest of exped)
Kwa rugzak kom je al snel boven de 45L uit als je kampeerspullen wilt meenemen. Ik vind de Deuter Ac Lite 45 een fijne rugzak. Deuter heeft damesmodellen die goed passen op een kortere rug, en de ruglengte is ook verstelbaar. Daarbij zijn herenmodellen bij mij meestal te breed in de schouders, waardoor de rugzak gaat schuiven. En als je gaan zoeken - Bergzeit is vaak veel gunstiger geprijsd dan een winkel als Bever. Bergfreunde is ook een fijne webshop voor kampeerspullen
Ik heb ook nog 1 maat groter (55 tot 65L) die ik draag tijdens tochten waar ik ook met eten, hondenvoer en water moet lopen maar die rugtas draagt toch minder fijn (is van Lowe Alpine). Als je gaat passen, vergeet dat niet de rugzak goed vol te gooien en ga er 5km mee lopen om te kijken of hij nergens drukt of knelt.
Ik heb zelf ook een gevoelige rug en nek maar een goed afgestelde backpack heeft het meeste gewicht in de heupen en heeft in neutrale houding nauwelijks gewicht in de schouders.

Kun je niet van iemand een uitrusting lenen? Ik heb inmiddels goed spul maar voor het bedrag wat ik daarvoor heb uitgegeven, had ik gerust 2 weken all-inclusive kunnen zitten op Barbados :LOL:
Afbeelding
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 aug 2015 16:11
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 3

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Toevallig iemand deze route al eens gelopen? Is het een aanrader?
Gebruikersavatar
sypke
Zeer actief
Berichten: 901
Lid geworden op: 15 jul 2006 13:17
Mijn ras(sen): Stabijhoun
Aantal honden: 2
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door sypke »

Bonnaxa schreef:Toevallig iemand deze route al eens gelopen? Is het een aanrader?
Even teruglezen :wink:
Afbeelding
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 aug 2015 16:11
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 3

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Ik bedoelde eigenlijk of ts en/of andere enthousiastelingen ondertussen ook daadwerkelijk de route gelopen hebben en hoe hen dat was bevallen :)
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Manuma »

Bonnaxa schreef:Ik bedoelde eigenlijk of ts en/of andere enthousiastelingen ondertussen ook daadwerkelijk de route gelopen hebben en hoe hen dat was bevallen :)
Maartje heeft de route gelopen schrijft ze :)
Maartje schreef:Ik heb dit streekpad zo’n 10 jaar geleden gelopen met honden en rugzak. Het is een prachtig pad, zeker de moeite waard! En het voordeel van deze streek is dat er veel hondvriendelijk horeca is onderweg.
Sandra&co

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nee nog niet, als alles goed gaat gaan we in juni, als ik vakantie heb ;)
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Persistence »

Ben alvast benieuwd naar je ervaringen!
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Persistence »

Zijn er nog mensen met recente ervaringen hiermee?
Ik wil hem dit jaar graag met hond(en) lopen.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Haha! Ik ben ook benieuwd!
Alhoewel het denk ik geen kamperen wordt dan :mann:
Dat wordt geheid chaos in m’n eentje :LOL:
Gebruikersavatar
flatcoatjrt
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 08 okt 2006 18:12
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Ik heb hem in september vorig jaar gelopen. Zonder hond.

Het is een prachtige tocht geweest. Overigens kun je de gpx bestanden zo downloaden en die in een app op je telefoon of gps zetten. https://www.wandelnet.nl/wandelroute/72 ... /overzicht
Als extra zekerheid.

Wij (mijn moeder 74 jaar, en ik) hebben het gedaan in 4 dagen/3 overnachtingen en minimale bepakking mee.
Het was een ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Sterker nog wij gaan in april een begin maken met het Rootz natuurpad.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Persistence »

Dennenappel schreef: 30 jan 2021 14:25 Haha! Ik ben ook benieuwd!
Alhoewel het denk ik geen kamperen wordt dan :mann:
Dat wordt geheid chaos in m’n eentje :LOL:
Je kunt ook in B&B's natuurlijk, scheelt ook weer sjouwen!
Maar met honden kan dat doorgaans niet.
flatcoatjrt schreef: 30 jan 2021 14:39 Ik heb hem in september vorig jaar gelopen. Zonder hond.

Het is een prachtige tocht geweest. Overigens kun je de gpx bestanden zo downloaden en die in een app op je telefoon of gps zetten. https://www.wandelnet.nl/wandelroute/72 ... /overzicht
Als extra zekerheid.

Wij (mijn moeder 74 jaar, en ik) hebben het gedaan in 4 dagen/3 overnachtingen en minimale bepakking mee.
Het was een ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Sterker nog wij gaan in april een begin maken met het Rootz natuurpad.
Dan hebben jullie goed doorgelopen in 4 dagen! En je moeder is nog superfit zeg. Hadden jullie een tent mee of geslapen in B&B'?
Met honden en met tent sjouw ik altijd veel kilo's mee (o.a. hondenvoer) dus ik wil de etappes zo rond de 16-18km per dag doen.

Roots natuurpad kende ik nog niet, een soort Pieterpad lijkt dat wel! Walk of Wisdom rondom Nijmegen is ook een echte aanrader.
Gebruikersavatar
flatcoatjrt
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 08 okt 2006 18:12
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

[/quote]

Dan hebben jullie goed doorgelopen in 4 dagen! En je moeder is nog superfit zeg. Hadden jullie een tent mee of geslapen in B&B'?
Met honden en met tent sjouw ik altijd veel kilo's mee (o.a. hondenvoer) dus ik wil de etappes zo rond de 16-18km per dag doen.

Roots natuurpad kende ik nog niet, een soort Pieterpad lijkt dat wel! Walk of Wisdom rondom Nijmegen is ook een echte aanrader.
[/quote]

Oh ik vergat te vermelden dat we etappe 1 van de route hebben over geslagen.
Walk of wisdom staat ook op mijn lijstje. Die wil ik mischien alleen met hond gaan lopen. Maar die moet eerst nog even groeien.
Afbeelding
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 aug 2015 16:11
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 3

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Ik heb afgelopen zomer een gedeelte van het krijtland pad gelopen. Win hebben ook etappe 1 overgeslagen en zijn ergens tussendoor gestoken. Hebben 3 nachten gekampeerd en iets meer dan 3 dagen gelopen. Hadden 2 hondjes bij ons.

Het was een super mooie route en ik zou hem echt aanraden!
Hier staat walk of wisdom ook nog op het wensenlijstje.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Persistence »

Bonnaxa schreef: 02 feb 2021 18:36 Ik heb afgelopen zomer een gedeelte van het krijtland pad gelopen. Win hebben ook etappe 1 overgeslagen en zijn ergens tussendoor gestoken. Hebben 3 nachten gekampeerd en iets meer dan 3 dagen gelopen. Hadden 2 hondjes bij ons.

Het was een super mooie route en ik zou hem echt aanraden!
Hier staat walk of wisdom ook nog op het wensenlijstje.
Wat leuk zeg! Dan hebben jullie zeker wel 25km per dag gelopen? Heb je nog tips voor overnachten? Heb al campings opgezocht hoor, maar hoor het graag als er aanraders zijn :ok:

Oh wacht jullie hebben de doorsteek genomen en zijn dan niet langs Vaals gekomen denk ik?
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 aug 2015 16:11
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 3

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Ik heb even opgezocht wat we precies gedaan hebben:
dag 1: Eijsden --> Noorbeek(camping Grensheuvel) 12 km. Fijne camping met tentenveldje en mooi uitzicht.
dag 2: Noorbeek --> Vijlen (camping voncken) 18 km. Echte boerencamping.
dag 3: Vijlen --> Gulpen (camping berghemmerhof) 21.5 km. Mooie camping op loopafstand van centrum Gulpen.
dag 4: Gulpen --> valkenburg treinstation 13.5 km.
De doorsteek die wij genomen hebben was van Raren naar Holset zoals hier beschreven.
Wij moesten de 1e en laatste dag nog bijna 4 uur reizen, vandaar de wat kortere dagen. Daarnaast was het die week behoorlijk warm. Het beviel ons goed om niet te ver te moeten lopen. Verkijk je ook niet op de hoogtemeters. De route is absoluut niet vlak.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Persistence »

Bonnaxa schreef: 02 feb 2021 20:03 Ik heb even opgezocht wat we precies gedaan hebben:
dag 1: Eijsden --> Noorbeek(camping Grensheuvel) 12 km. Fijne camping met tentenveldje en mooi uitzicht.
dag 2: Noorbeek --> Vijlen (camping voncken) 18 km. Echte boerencamping.
dag 3: Vijlen --> Gulpen (camping berghemmerhof) 21.5 km. Mooie camping op loopafstand van centrum Gulpen.
dag 4: Gulpen --> valkenburg treinstation 13.5 km.
De doorsteek die wij genomen hebben was van Raren naar Holset zoals hier beschreven.
Wij moesten de 1e en laatste dag nog bijna 4 uur reizen, vandaar de wat kortere dagen. Daarnaast was het die week behoorlijk warm. Het beviel ons goed om niet te ver te moeten lopen. Verkijk je ook niet op de hoogtemeters. De route is absoluut niet vlak.
Super handige info, ook de link, dankjewel! Afgelopen jaar is het pad vernieuwd en schijnt er meer onverhard bijgekomen te zijn, en de route is wat langer geworden: 99 km.
Waar hebben jullie de auto dan gezet omdat je in verschillende plaatsen start en eindigt?

Voor ons is het ook een reis ernaartoe van ruim 3 uur, dus wij plannen ook wat minder km's, ongeveer 15km per dag. De hoogtemetersles heb ik inderdaad al eerder geleerd :mrgreen:
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 aug 2015 16:11
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 3

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Wij zijn met het OV gegaan. Ik moest met 2 honden uit het oosten van het land komen en mijn zusje uit het westen. Heenweg bij Station Eijsden begonnen en terugweg bij Station Valkenburg geëindigd. Een van mijn honden is niet heel relaxed met vreemden, maar met de lege treinen van afgelopen zomer durfde ik het wel aan. Het was wel een beetje een gesleep met spullen, omdat ik ook de halve kampeeruitrusting van mijn zusje bij me had :p.

Er is inderdaad behoorlijk veel onverhard, en ook veel dat echt over wandelpaden gaat. Dat vond ik wel een van de pluspunten van de route. Hij is trouwens goed aangegeven. Ik had voor de zekerheid ook de gpstrack gedownload, maar op de bewegwijzering kom je een heel eind.

Ik krijg al weer helemaal zin om ook weer iets te gaan lopen. Toch maar iets gaan plannen dus :).
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Persistence »

Bonnaxa schreef: 03 feb 2021 17:15 Wij zijn met het OV gegaan. Ik moest met 2 honden uit het oosten van het land komen en mijn zusje uit het westen. Heenweg bij Station Eijsden begonnen en terugweg bij Station Valkenburg geëindigd. Een van mijn honden is niet heel relaxed met vreemden, maar met de lege treinen van afgelopen zomer durfde ik het wel aan. Het was wel een beetje een gesleep met spullen, omdat ik ook de halve kampeeruitrusting van mijn zusje bij me had :p.

Er is inderdaad behoorlijk veel onverhard, en ook veel dat echt over wandelpaden gaat. Dat vond ik wel een van de pluspunten van de route. Hij is trouwens goed aangegeven. Ik had voor de zekerheid ook de gpstrack gedownload, maar op de bewegwijzering kom je een heel eind.

Ik krijg al weer helemaal zin om ook weer iets te gaan lopen. Toch maar iets gaan plannen dus :).
Haha jij benoemt precies de reden waarom ik geen zin heb om met het OV te gaan, dik 3 uur reizen en paar keer overstappen met een hond die niet van vreemde mensen in de buurt houdt.

Hoe had je honden aangelijnd met wandelen? Aan heupgordel/backpack? Vaste lijn of flex? Ben het nog niet met 2 honden gewend.
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 aug 2015 16:11
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 3

Re: Krijtlandpad

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Persistence schreef: 04 feb 2021 10:57 Hoe had je honden aangelijnd met wandelen? Aan heupgordel/backpack? Vaste lijn of flex? Ben het nog niet met 2 honden gewend.
De honden hadden allebei een tuig om en een gewone riem. Riem had ik vaak aan de heupband inderdaad. Mijn zusje had meestal de andere hond, ook aan de heupband. Als ik ze samen had dan had ik er een warteloog tussen, zodat de riemen niet door elkaar konden raken. Hoewel ik het meeste met 1 hond heb gelopen, vond ik het eigenlijk niet heel anders met 2.

Heupgordel vond ik niet fijn zitten als er ook nog een rugzak over moet en e een flex vind ik normaal al dramatisch met wandelen :p
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”