Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

''Je moet sterk zijn voor een grote/krachtige hond''

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Gonny
Zeer actief
Berichten: 2113
Lid geworden op: 21 nov 2004 18:46
Aantal honden: 3
Locatie: Tiel

Ongelezen bericht door Gonny »

marian* schreef:
Senna1 schreef:Als mijn hond uiteindelijk een keer terug gaat snauwen naar de hond van de buren is dat niet meer dan normaal. Maar dat ik "het ook niet kan helpen" dat hij die hond uiteindelijk een keer grijpt is natuurlijk onzin.
Één seconde van onoplettendheid is daar maar voor nodig :wink:
Dus nee,geen onzin.

en dan blijkt al, dat Eline,Nelson al niet kan houden..dus waar praten we over?? :19:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zoie
Zeer actief
Berichten: 6204
Lid geworden op: 01 mei 2004 22:27

Ongelezen bericht door Zoie »

marian* schreef:
Eline* schreef:
marian* schreef:
Eline* schreef: en Kiki valt uit en jij kan Milk daarop niet houden en die grijpt Kiki heb je in mijn ogen toch echt schuld en niet ik.
Dat dacht ik niet.
Jij hebt er gewoon voor te zorgen dat je hond een andere hond niet lastig valt.
Als mijn hond aan de lijn zit en de jouwe uitblaft is dat irritant, maar niet mijn schuld als jouw hond daaropvolgend uitflipt en de mijne pakt.
Of ben jij ook van mening dat je verkracht mag worden als je een kort rokje draagt?
Ten eerste is de laatste zin een wel heel rare vergelijking,maar goed.
Ook als jouw aangelijnde hond mijn eveneens aangelijnde hond voor de zoveelste keer uitkaffert kan mijn aangelijnde hond daar een keertje genoeg van krijgen.Net als ik trouwens.
Heb het meegemaakt met Max die 5 jaar lang uitgekafferd was door een los lopende York die altijd "schijnaanvallen"deed naar andere honden.
Ik heb Max er altijd van af kunnen houden tot die ene keer 's avonds laat.......ik zat even met mensen te praten en Max zat los tussen mijn knieen.Komt dat beest ineens blaffend en wel de hoek om scheuren :N:
Ik had daar niet op gerekend,dus het was klabammm.
Max van York af gehaald en York leek niks te mankeren.Was die baas van de York me toch kwaad op me!
Ik had die !@$&^&*~hond van de zijne moeten afhouden.Had ik inderdaad gemoeten ja,maar hij schoot als door een wesp gestoken weg.
Toen ik hem vroeg om dan die keffer van hem eens bij zich te houden was ie uitgepraat.
ik vind dit twee totaal verschillende situaties door elkaar haalt. Loopt die hond los dan is dat wat anders dan wanneer hij aan de lijn loopt. Ik ken genoeg honden die altijd uitvallen, en zolang ze aan de lijn zitten en niet bij mijn hond(en) kunnen komen maakt dat me niet echt uit. Het is ook niet altijd de schuld van de baas dat zijn hond uitvalt, daar kunnen allerlei redenen voor zijn, en zolang hij zijn hond bij zich houdt, en de situaties niet bewust opzoekt, heb ik er verder weinig problemen mee.
Afbeelding
chrico
Zeer actief
Berichten: 22604
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:08
Locatie: IJmuiden

Ongelezen bericht door chrico »

chrico schreef:
Eline* schreef:



Als Kiki uitvalt is dat irritant, maar geen kip die ervan schrikt. Of dat dus een probleem is , is je eigen interpretatie en gevoel. Als Kaya uitvalt is dat een probleem, klaar.
Ik vind hier weinig verschil maken. Een hond doet een uitval, groot of klein, maakt voor de hond die tegenover hem staat geen verschil.
Als Kiki dit bij wijze van 5 keer tegen Milk zou doen en Milk krijgt de kans om het de 6e keer terug te doen is het hek van de dam en dan heb ik het nog niet eens over evt verwonden van elkaar.
Ik weet niet precies wat er over het hoofd gezien word maar dit was het voorbeeld, dus niet alle facetten die er later bijgehaald zijn.
Waarom word het irritant van de een gevonden en een probleem voor een ander. Het gedrag is hetzelfde, de reactie is hetzelfde alleen de grote niet. Er staat nergens controleverlies (alhoewel het toelaten van uitvallen al een vorm van controleverlies is), opgegeten hondjes, uit elkaar getrokken kinderen enz enz.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief
Berichten: 22604
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:08
Locatie: IJmuiden

Ongelezen bericht door chrico »

Rob* schreef:
Inge schreef:
Sinds wanneer bijten honden die kinderen bijten ook kinderen? :denken:
nou dat lijkt me heel duidelijk he? :eek:
:smile: :smile: toen ik het las moest ik het wel een keer opnieuw lezen :smile: :smile:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gebruikersavatar
Zoie
Zeer actief
Berichten: 6204
Lid geworden op: 01 mei 2004 22:27

Ongelezen bericht door Zoie »

ja, het onderwerp van de discussie !!! Mijn mening: ik vind niet dat je perse je hond fysiek de baas moet kunnen zijn. Ik vind wel dat:

- je moet kunnen voorkomen dat je hond zich losrukt als hij een op een kat, uitvallende hond, of wat dan ook wil duiken. Natuurlijk kunnen er dan toch ongelukken gebeuren, luna heeft mij ook eens op een gladde brug naar de eendjes getrokken, maar dat doet aan het principe toch niks af ?

- je zoveel controle over je hond moet hebben, dat als hij in een gevecht raakt met een andere hond, om welke reden dan ook, je moet kunnen voorkomen dat hij die andere hond mollesteert. Een volkomen ongelijkwaardige strijd tussen een grote en een kleine hond moet je dus kunnen afkappen als grote hondenbaas ( tenzij die andere hond dan door blijft gaan, dat compliceert de zaak, maar misschien is het duidelijk wat ik bedoel. )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roelfien
Zeer actief
Berichten: 12368
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:17
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik snap niet veel meer van de discussie. :mrgreen:
Het ging er toch helemaal niet om welke hond wie nu triggert en of dat de honden loslopen? Het ging om het feit dat je fysiek/mentaal in staat moet zijn om een hond die heel sterk is beet te kunnen houden/ Hoeft niet eens een andere hond te zijn, kan ook een overstekende kat of konijn zijn.
De reden waarom je je hond moet kunnen houden doet er niet toe, als je hem maar houdt. Lukt dat door mentaal overwicht, hartstikke goed, maar anders is het toch wel handig als je ook fysiek nog iets in te brengen hebt.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
chrico
Zeer actief
Berichten: 22604
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:08
Locatie: IJmuiden

Ongelezen bericht door chrico »

Rob* schreef:
chrico schreef: Rob, soms is het behoorlijk irritant zoals je reageerd. Het houd in dat je niet beseft dat een dog in eerste instantie zijn gewicht en tactiek gebruikt in een vechtpartij maar buiten dat was jouw vraag wat zij zou doen en als er verteld word dat de hond het zelf opknapte dan lach je haar uit :denken: :denken:

omdat het helemaal daar niet overging, het gaat dus om het feit als 2 behoorlijk grote honden haar dog aanvallen en die ook echt voor de kill gaan, ik heb het niet over of die dog hun wel wegjaagt, het gaat dus over...."grote hondjes willen matten, zijn niet bang, kleunen er vol in, dog krijgt gruwelijk op ze flikker en wat kan iemand dan doen"?
als iemand dan begint over zo'n verhaal....ja wie komt er dan mee dat een dog ze zo wegjaagt, ik heb het erover wat als er niks weggejaagd wordt en er staan dus om maar wat te noemen 2 rotties die gaan voor de kill, er zijn maar weinig honden die een echte rottie die voor de kill gaat kan stoppen, laat staan 2 dus wat doet jij of Jip als een gevalletje "complete vechtchaos" plaatsvind?
snap je me nu wat ik wil zeggen?
Wat ik zou doen is instinctief handelen en of dat nu goed of fout is daar kom ik later achter.
Wat ik nu ga zeggen is geen dramaverhaal maar jammer genoeg echt gebeurd, buiten de schuld van de eigenaren.
Scar was niet de makkelijkste, voor anderen zelfs een rothond in zijn jonge jaren. Er ontsnappen drie terreinhonden door een ongeluk, sloegen op de vlucht en helaas was ik op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. De honden vlogen toen zij ons in het oog kregen als halve gare op ons af en grepen met zijn drieeen Scar, die vocht voor zijn leven. Ik sta niet toe te kijken in zo een geval van ojee die anderen zijn wel groot.
Het resultaat, 1 dode door mij, 1 dode door een politiekogel, 1 gewond maar kon gelukkig door de eigenaar gevangen worden en Scar, die kon ik na een week kliniek en 124 hechtingen weer meenemen. Mijn eigen verwondingen vielen mee, hoektanden her en der in arm en been. Nadat ik thuis was uit het ziekenhuis, kreeg ik giga op mijn donder door mijn ingrijpen en dan nog eerst zorgen dat Scar geholpen werd en de ambu negeren die zich om mij wilde bekommeren. Toen eenmaal de adrenaline uit mijn lijf weg was heb ik zitten rillen als een espenblad.
Dom, ja misschien, maar ik laat door geen een hond zomaar mijn honden uit elkaar trekken.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gebruikersavatar
Zoie
Zeer actief
Berichten: 6204
Lid geworden op: 01 mei 2004 22:27

Ongelezen bericht door Zoie »

chrico schreef:[Wat ik zou doen is instinctief handelen en of dat nu goed of fout is daar kom ik later achter.
Wat ik nu ga zeggen is geen dramaverhaal maar jammer genoeg echt gebeurd, buiten de schuld van de eigenaren.
Scar was niet de makkelijkste, voor anderen zelfs een rothond in zijn jonge jaren. Er ontsnappen drie terreinhonden door een ongeluk, sloegen op de vlucht en helaas was ik op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. De honden vlogen toen zij ons in het oog kregen als halve gare op ons af en grepen met zijn drieeen Scar, die vocht voor zijn leven. Ik sta niet toe te kijken in zo een geval van ojee die anderen zijn wel groot.
Het resultaat, 1 dode door mij, 1 dode door een politiekogel, 1 gewond maar kon gelukkig door de eigenaar gevangen worden en Scar, die kon ik na een week kliniek en 124 hechtingen weer meenemen. Mijn eigen verwondingen vielen mee, hoektanden her en der in arm en been. Nadat ik thuis was uit het ziekenhuis, kreeg ik giga op mijn donder door mijn ingrijpen en dan nog eerst zorgen dat Scar geholpen werd en de ambu negeren die zich om mij wilde bekommeren. Toen eenmaal de adrenaline uit mijn lijf weg was heb ik zitten rillen als een espenblad.
Dom, ja misschien, maar ik laat door geen een hond zomaar mijn honden uit elkaar trekken.
zo, wat een verhaal zeg, en wat een moedig ingrijpen. Lijkt me echt vreselijk, zo'n ervaring.
Laatst gewijzigd door Zoie op 03 aug 2006 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dobermannlover
Vaste gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 dec 2005 18:04
Locatie: Belgie

Ongelezen bericht door Dobermannlover »

Ik denk niet alleen aan het fysiek overmacht hebben van een hond als je een bepaald ras uitkiest.Voor mij is het belangrijker dat je je hond leert gehoorzamen en met sommige rassen moet je er gewoon mee bezig blijven.Mijn Amstaff heb ik allerlei dingen geleerd,rechts lopen als moet(altijd handig als je op een smalle weg loopt en auto's moeten passeren,dan kan de hond veilig aan de andere kant gaan lopen,terwijl ze passeren),kleine kinderen laten passeren op hun fietsjes...het zijn kleine voorbeeldjes waarbij ik het nog niet heb over wat er gebeurd als we een andere hond tegenkomen.Mijn Amstaff heeft een groot probleem met andere reuen,maar hij zal me daarbij niet over straat trekken of door het dolle heengaan.Hij laat wel het wel merken(haartjes overeind,fixeren).Het moment dat hij gaat fixeren(ik probeer het voor te zijn),grijp ik in door hem te laten zitten en blijven zitten,waarbij ik hem beloon met mijn stem als hij aandacht voor mij heeft.Hij kiest ook meestal voor mij,omdat hij heeft geleerd dat dat hem iets oplevert,hij heeft ook nooit succes gehad om maar iets in de buurt van de andere reu te komen.
Ik wil alleen aan de TS zeggen dat je niet moet denken dat alles vanzelf komt,gehoorzamen ook niet.Je moet je hond begeleiden en laten zien wat hem juist wel weer iets oplevert(en hem goed belonen als hij voor jou kiest).Goed mee bezig zijn en een hondenschool kan daarmee ook helpen.
Ikzelf heb de Amstaff zonder hondenschool gedaan,maar heb hem vanaf pup.Met de Dobermann zit ik wel in training,maar zij had problemen toen ze bij me kwam.Daarnaast is het leuk om samen dingen met je hond te ondernemen,naast de dagelijkse wandelingen.(10 minuutjes trainen op een dag kan al een heel verschil maken)
Dat baasgericht zijn,dat komt niet vanzelf.En baasgericht zijn heeft niks met fysieke overmacht te maken in mijn ogen.Ik haal het even naar boven omdat je zei dat het ras dat je wilt baasgericht was,maar ja,ik denk dat dat wel aan jezelf ligt om te bereiken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zoie
Zeer actief
Berichten: 6204
Lid geworden op: 01 mei 2004 22:27

Ongelezen bericht door Zoie »

Dobermannlover schreef:Ik denk niet alleen aan het fysiek overmacht hebben van een hond als je een bepaald ras uitkiest.Voor mij is het belangrijker dat je je hond leert gehoorzamen en met sommige rassen moet je er gewoon mee bezig blijven.Mijn Amstaff heb ik allerlei dingen geleerd,rechts lopen als moet(altijd handig als je op een smalle weg loopt en auto's moeten passeren,dan kan de hond veilig aan de andere kant gaan lopen,terwijl ze passeren),kleine kinderen laten passeren op hun fietsjes...het zijn kleine voorbeeldjes waarbij ik het nog niet heb over wat er gebeurd als we een andere hond tegenkomen.Mijn Amstaff heeft een groot probleem met andere reuen,maar hij zal me daarbij niet over straat trekken of door het dolle heengaan.Hij laat wel het wel merken(haartjes overeind,fixeren).Het moment dat hij gaat fixeren(ik probeer het voor te zijn),grijp ik in door hem te laten zitten en blijven zitten,waarbij ik hem beloon met mijn stem als hij aandacht voor mij heeft.Hij kiest ook meestal voor mij,omdat hij heeft geleerd dat dat hem iets oplevert,hij heeft ook nooit succes gehad om maar iets in de buurt van de andere reu te komen.
Ik wil alleen aan de TS zeggen dat je niet moet denken dat alles vanzelf komt,gehoorzamen ook niet.Je moet je hond begeleiden en laten zien wat hem juist wel weer iets oplevert(en hem goed belonen als hij voor jou kiest).Goed mee bezig zijn en een hondenschool kan daarmee ook helpen.
Ikzelf heb de Amstaff zonder hondenschool gedaan,maar heb hem vanaf pup.Met de Dobermann zit ik wel in training,maar zij had problemen toen ze bij me kwam.Daarnaast is het leuk om samen dingen met je hond te ondernemen,naast de dagelijkse wandelingen.(10 minuutjes trainen op een dag kan al een heel verschil maken)
Dat baasgericht zijn,dat komt niet vanzelf.En baasgericht zijn heeft niks met fysieke overmacht te maken in mijn ogen.Ik haal het even naar boven omdat je zei dat het ras dat je wilt baasgericht was,maar ja,ik denk dat dat wel aan jezelf ligt om te bereiken.
ja, precies, een wijs verhaal, je moet er op trainen. Ik heb het met Luna wat anders gedaan, maar de essentie is dat ze moet luisteren ook als een andere hond uitvalt, loopt te klieren, of wat dan ook.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:ja, het onderwerp van de discussie !!! Mijn mening: ik vind niet dat je perse je hond fysiek de baas moet kunnen zijn. Ik vind wel dat:

- je moet kunnen voorkomen dat je hond zich losrukt als hij een op een kat, uitvallende hond, of wat dan ook wil duiken. Natuurlijk kunnen er dan toch ongelukken gebeuren, luna heeft mij ook eens op een gladde brug naar de eendjes getrokken, maar dat doet aan het principe toch niks af ?

- je zoveel controle over je hond moet hebben, dat als hij in een gevecht raakt met een andere hond, om welke reden dan ook, je moet kunnen voorkomen dat hij die andere hond mollesteert. Een volkomen ongelijkwaardige strijd tussen een grote en een kleine hond moet je dus kunnen afkappen als grote hondenbaas ( tenzij die andere hond dan door blijft gaan, dat compliceert de zaak, maar misschien is het duidelijk wat ik bedoel. )
Ha, mee eens :ok: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

chrico schreef:
chrico schreef:
Eline* schreef:



Als Kiki uitvalt is dat irritant, maar geen kip die ervan schrikt. Of dat dus een probleem is , is je eigen interpretatie en gevoel. Als Kaya uitvalt is dat een probleem, klaar.
Ik vind hier weinig verschil maken. Een hond doet een uitval, groot of klein, maakt voor de hond die tegenover hem staat geen verschil.
Als Kiki dit bij wijze van 5 keer tegen Milk zou doen en Milk krijgt de kans om het de 6e keer terug te doen is het hek van de dam en dan heb ik het nog niet eens over evt verwonden van elkaar.
Ik weet niet precies wat er over het hoofd gezien word maar dit was het voorbeeld, dus niet alle facetten die er later bijgehaald zijn.
Waarom word het irritant van de een gevonden en een probleem voor een ander. Het gedrag is hetzelfde, de reactie is hetzelfde alleen de grote niet. Er staat nergens controleverlies (alhoewel het toelaten van uitvallen al een vorm van controleverlies is), opgegeten hondjes, uit elkaar getrokken kinderen enz enz.
Ik heb geen zin om het helemaal terug te zoeken. Een uitvaller is een uitvaller, dan maakt geen hol uit welk ras of hoe groot de hond is zolang de baas hem maar kan houden. Als je alleen een uitvallende rottie hebt is het al snel een probleem wat teruggeworpen wordt op fysieke kracht omdat een rottie groot en sterk is dús moeilijker te houden. En als je een uitvaller niet kan houden heb je een probleem. Zo bedoel ik het en niet anders.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge schreef:
Eline* schreef:Nu is Kiki de trigger, maar wat als ineens ene langhollend gillend kind de trigger is? Is die dan schuldig?
Sinds wanneer bijten honden die kinderen bijten ook kinderen? :denken:
Wil je nou niet snappen wat ik bedoel? Als jij een megahond hebt die lief is voor honden maar uitvalt naar kinderen die gillen; is het kind dan schuld? Vrij vertaald voor jou dan..
Je kan anderen de schuld geven omdat ze gedrag uitlokken bij jouw hond waardoor je hem niet de baas kan en ik mijn ogen werkt dat dus niet zo.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

marian* schreef:
Senna1 schreef:Als mijn hond uiteindelijk een keer terug gaat snauwen naar de hond van de buren is dat niet meer dan normaal. Maar dat ik "het ook niet kan helpen" dat hij die hond uiteindelijk een keer grijpt is natuurlijk onzin.
Één seconde van onoplettendheid is daar maar voor nodig :wink:
Dus nee,geen onzin.
1 seconde onoplettendheid pleit je niet vrij van je verantwoordelijkheid. Daar gaat het nou de hele tijd over. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:
Eline* schreef:
yamie schreef:ja eline ik begrijp je wel :wink: en ja tuurlijk ben jij dan OOK verantwoordelijk, ikwil alleen maar zeggen dat de andere partij en eendjes, kat of de hond zelf, nee die niet, de EIGENAAR van kutkeffer OOK verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn/haar hond, en dus dat dat gedrag ook gevolgen kan hebben, dus dat die ook maar niet gewoon door kunnen gaan onder het mom, ja maar die maakt de gaten niet letterlijk, dat vind ik weer veel te asociaal en arrogant
Ja, natuurlijk is dat aso en arrogant, maar dat is helemaal niet het onderwerp van de discussie. :mrgreen:
Nee, het onderwerp van discussie is, of je alleen een hond zou mogen nemen die je fysiek aankan.
Waarop jij 'ja' zegt en een hoop mensen hier tegenin gaan. Waarop ik zeg, dat ook de middenmaat honden qua kracht zwaar onderschat worden en dat blijkt, als jij bv ook een slider maakt met Nelson.
Vervolgens wordt er ergens van gemaakt dat als een grote hond losbreekt, die meteen een klein hondje molesteert :19:

Ergens ben ik ook de draad kwijt :denken: :mrgreen:
Mijn essentie; ik zou zelf geen hond willen die als hij uit zijn dak gaat niet meer te stoppen is door mij. Mijn maatstaf ligt bij het kunnen bij me houden en uitschakelen van een flippende hond.
Met Nelson lukt me dat, met een felle en forse hond van 40 kilo niet, dus daar zou ik niet aan beginnen.
Dat dat voor andere mensen anders ligt is oke, maar dit is mijn norm van veiligheid. En ik vind het wel zo fijn me niet bedreigt te hoeven voelen door andermans enorme honden waarbij een incapabele of afwezige eigenaar loopt.
Mijn gevoel van veiligheid ligt dus wel bij het fysiek de baas kunnen ja of nee. Ik heb over een vreemde hond geen gevoel over overwicht of wat dan ook. Dan zie ik alleen bv een grote hond met agressieve bedoelingen die ik nooit aan zou kunnen fysiek en daar ben ik bang voor.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk trouwens dat er maar weinig mensen meer van balen als een grote hond (zeker van hetzelfde ras) niet is opgevoed, dan eigenaren van grote honden die wel hun verantwoording nemen.
Als ik hier de Rottweiler uit mijn eerder genoemde voorbeeld zie wandelen met een vrouwtje er als een zuchtje wind achter, dan baal ik als een stekker. Lekker voorbeeld weer :roll:
Als ik hoor dat een vrouw met een Maltezer op de vlucht slaat voor mij omdat zij denkt dat alle Rottweilers kleine hondjes eten, dan baal ik ook als een stekker. Na gesprek overigens de honden rustig met elkaar kennis laten maken en ze was helemaal verbouwereerd.

Net wat Dobermannlover zegt: je moet er wel mee aan de slag natuurlijk!
Je moet beseffen wat je in huis hebt en aan de lijn hebt. Ik ben ook vanaf het begin met Kaya aan de slag gegaan en cursussen gevolgd, goede cursussen.
Ik ben consequent met haar en zorg dat ze respect voor me heeft.
En dat blijkt achteraf maar goed te zijn ook, want ze is uitgegroeid tot een spinnenkop, absoluut geen killend monster, maar wel een spinnenkop met een vrij lage tolerantie grens t.o.v. andere honden.

Qua fysieke kracht weet ik niet of ik ergens ben als Kaya werkelijk door het lint zou gaan, maar des te meer ben ik overtuigd van mijn 'psychische' kracht en mijn invloed op Kaya, haar respect voor mij en als het nodig is, ontzag voor mij.

En dat is wat volgens mij veel belangrijker is, omdat (nogmaals) er maar verrot weinig mensen zijn die het tegen een grote hond op zouden kunnen nemen.
Als dan de stelling is 'alleen een hond nemen die je fysiek aankan', dan vraag ik me af wat de gedachtengang van die mensen is? Dat eigenaren van grote honden een robbertje gaan vechten met hun honden? Dat ze het op fysieke kracht laten aankomen? Dat is belachelijk natuurlijk, want als het zo ver komt, dan is er allang iets helemaal fout gegaan.

Dát het gebeurd, ja mee eens, dat zie ik dus zelf gebeuren in mijn voorbeeld van de Rottweiler. Dat daar iets veel meer fout zit dan alleen de fysieke kracht, dat lijkt mij wel duidelijk én dat is dus fout én niet die fysieke kracht.
Natuurlijk moet je ook geen schrielkippetje zijn, indien nodig moet je wel even fors een ruk kunnen geven of je mannetje/vrouw kunnen staan en niet bij een pootje geven al omver lazeren :mrgreen: Ik zal mijn schoonmoeder van 82 jaar ook Kaya niet laten uitlaten, want één rukje en ze ligt omver met gebroken heupen :wink:

Daarbij, áls je ervan uitgaat dat honden alleen gehouden mogen worden als je ze fysiek aankan, dan kunnen 70% van alle honden wel afgeschaft worden. Want ook een Labreu kan enorm sterk zijn, of een middenslag jachthond, enz. enz.
Dus de hele stelling is volgens mij onzin en het komt veel meer op andere factoren aan dan fysieke kracht.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

chrico schreef:Wat ik zou doen is instinctief handelen en of dat nu goed of fout is daar kom ik later achter.
Wat ik nu ga zeggen is geen dramaverhaal maar jammer genoeg echt gebeurd, buiten de schuld van de eigenaren.
Scar was niet de makkelijkste, voor anderen zelfs een rothond in zijn jonge jaren. Er ontsnappen drie terreinhonden door een ongeluk, sloegen op de vlucht en helaas was ik op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. De honden vlogen toen zij ons in het oog kregen als halve gare op ons af en grepen met zijn drieeen Scar, die vocht voor zijn leven. Ik sta niet toe te kijken in zo een geval van ojee die anderen zijn wel groot.
Het resultaat, 1 dode door mij, 1 dode door een politiekogel, 1 gewond maar kon gelukkig door de eigenaar gevangen worden en Scar, die kon ik na een week kliniek en 124 hechtingen weer meenemen. Mijn eigen verwondingen vielen mee, hoektanden her en der in arm en been. Nadat ik thuis was uit het ziekenhuis, kreeg ik giga op mijn donder door mijn ingrijpen en dan nog eerst zorgen dat Scar geholpen werd en de ambu negeren die zich om mij wilde bekommeren. Toen eenmaal de adrenaline uit mijn lijf weg was heb ik zitten rillen als een espenblad.
Dom, ja misschien, maar ik laat door geen een hond zomaar mijn honden uit elkaar trekken.
Wat een vreselijk verhaal zeg! Dapper ingegrepen en ik ben blij dat het goed is afgelopen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:
Stang schreef:
Eline* schreef:
yamie schreef:ja eline ik begrijp je wel :wink: en ja tuurlijk ben jij dan OOK verantwoordelijk, ikwil alleen maar zeggen dat de andere partij en eendjes, kat of de hond zelf, nee die niet, de EIGENAAR van kutkeffer OOK verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn/haar hond, en dus dat dat gedrag ook gevolgen kan hebben, dus dat die ook maar niet gewoon door kunnen gaan onder het mom, ja maar die maakt de gaten niet letterlijk, dat vind ik weer veel te asociaal en arrogant
Ja, natuurlijk is dat aso en arrogant, maar dat is helemaal niet het onderwerp van de discussie. :mrgreen:
Nee, het onderwerp van discussie is, of je alleen een hond zou mogen nemen die je fysiek aankan.
Waarop jij 'ja' zegt en een hoop mensen hier tegenin gaan. Waarop ik zeg, dat ook de middenmaat honden qua kracht zwaar onderschat worden en dat blijkt, als jij bv ook een slider maakt met Nelson.
Vervolgens wordt er ergens van gemaakt dat als een grote hond losbreekt, die meteen een klein hondje molesteert :19:

Ergens ben ik ook de draad kwijt :denken: :mrgreen:
Mijn essentie; ik zou zelf geen hond willen die als hij uit zijn dak gaat niet meer te stoppen is door mij. Mijn maatstaf ligt bij het kunnen bij me houden en uitschakelen van een flippende hond.
Met Nelson lukt me dat, met een felle en forse hond van 40 kilo niet, dus daar zou ik niet aan beginnen.
Dat dat voor andere mensen anders ligt is oke, maar dit is mijn norm van veiligheid. En ik vind het wel zo fijn me niet bedreigt te hoeven voelen door andermans enorme honden waarbij een incapabele of afwezige eigenaar loopt.
Mijn gevoel van veiligheid ligt dus wel bij het fysiek de baas kunnen ja of nee. Ik heb over een vreemde hond geen gevoel over overwicht of wat dan ook. Dan zie ik alleen bv een grote hond met agressieve bedoelingen die ik nooit aan zou kunnen fysiek en daar ben ik bang voor.
Ik wil ook geen uitvallende hond die niet te stoppen is door mij :19:
Alleen is daar de basis dus níet fysieke kracht, maar overwicht en daar is waar we verschillen van mening.
Die hele fysieke kracht die moet niet nodig zijn, dan zit er iets heel anders fout.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:Daarbij, áls je ervan uitgaat dat honden alleen gehouden mogen worden als je ze fysiek aankan, dan kunnen 70% van alle honden wel afgeschaft worden. Want ook een Labreu kan enorm sterk zijn, of een middenslag jachthond, enz. enz.
Dus de hele stelling is volgens mij onzin en het komt veel meer op andere factoren aan dan fysieke kracht.
Ik quote jouw stukkie maar een klein stukkie om even aan te geven dat ik op je reageer zonder die hele lap tekst, maar ik denk dus dat jij Kaya wel fysiek de baas kan. In combinatie met jouw overwicht ben jij in staat Kaya te stoppen als ze uit haar dak gaat. Dan denk ik.
Onderschat ook je eigen kracht niet als je boos of bang bent. Je gebruikt alles wat je hebt en als jij je fysiek in de strijd gooit als ze bv vecht denk ik dat je haar kan stoppen. Als jij als baas dat kan is het goed toch?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Senna1 schreef:
yamie schreef:
Senna1 schreef: Als jij je hond niet onder controle kunt krijgen op kritieke momenten ben jij fout. Of je hond nu getriggerd wordt of niet.
De mening, die ik voorbij zag komen, dat als je hond al langere tijd uitgedaagd wordt je maar af moet zien van je eigen verantwoordelijkheden en je hond dan uiteindelijk maar eens voor eigen rechter moet gaan spelen is naar mijn mening te belachelijk voor woorden. Het zou fraai worden als ik Oops maar loslaat op de JR van de buren omdat die nu al maanden lang elke dag tegen haar blaft :denken:
ik geloof niet dat iemand hier die mening zo heeft gebracht hoor, dat er een trigger kan zijn en dat ook baasjes van kleine kut keffers en snauwers een aandeel hebben wanneer het een keer fout gaat, is iets heel anders.
waar staat dat men het oke vind? waar staat dat het dus mag? waar staat dat je je hond op zo'n trigger los mag laten? helemaal nergens geloof ik.
ik vind het te belachelijk voor woorden dat iemand met een kleine hond, die maar gewoon oeverloos mag laten snauwen en keffen naar andere honden omdat die toevallig niet letterlijk de gaten maakt :19:
Als mijn hond uiteindelijk een keer terug gaat snauwen naar de hond van de buren is dat niet meer dan normaal. Maar dat ik "het ook niet kan helpen" dat hij die hond uiteindelijk een keer grijpt is natuurlijk onzin.
Als mijn hond een andere hond grijpt is het ook zeker mijn verantwoording om dat conflict zo spoedig mogelijk op te lossen voor er iets echt heel erg mis gaat.. en dan doet het er niet toe wat de aanleiding is. De aanleiding tot het conflict los je dan achteraf ( en eigenlijk liever vooraf ) maar op met de baasjes.
:jank: ja maar dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen maar dat de mening ( want daar reageerde ik in eerste instantie op) dat grote hondenbaas puur schuld heeft als grote hond een hondje pakt, niet altijd correct is, dat je het wil voorkomen? dat je er alles aandoet om escalatie te voorkomen? ja tuurlijk, maar dat het soms dus wel erg moeilijk word gemaakt door baasjes die kleine kutkeffers maar door laten gaan, want tja die kutkeffers maken de gaten niet.

ik heb zelf die kleine kutkeffers, en IK doe er alles aan om te voorkomen dat mijn kleine schatjes een hond ( groot of klein) provoceren en irriteren, want ik WEET dat ook die lieve lobbes van de hoek zijn grensen kan hebben en uiteindelijk een keer onverwacht korte metten kan maken met mijn hondje. en 1 keer is dan dus genoeg.

stuurt baas grote hond op mijn hondje af met een "nou pak der nu maar eens een keer hoor", ? dat gaat natuurlijk nergens over, dat kan en dat mag nooit, maar dat dat eeuwige gekef en gesnauw een keer concequenties KAN hebben? dat is toch niet raar?
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:Ik wil ook geen uitvallende hond die niet te stoppen is door mij :19:
Alleen is daar de basis dus níet fysieke kracht, maar overwicht en daar is waar we verschillen van mening.
Die hele fysieke kracht die moet niet nodig zijn, dan zit er iets heel anders fout.
Bij Laika zat veel fout, maar niet in de baas/hondrelatie. Als zij een volle rottie was geweest had ik echt een enorm probleem gehad want voor mij was ze dan fysiek een maatje te groot geweest. Uitvallen heb je niet altijd in de hand en is niet altijd een kwestie van overwicht. Moritz blafte ook tegen vreemden toch?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
Dobermannlover
Vaste gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 dec 2005 18:04
Locatie: Belgie

Ongelezen bericht door Dobermannlover »

Zoie schreef:
Dobermannlover schreef:Ik denk niet alleen aan het fysiek overmacht hebben van een hond als je een bepaald ras uitkiest.Voor mij is het belangrijker dat je je hond leert gehoorzamen en met sommige rassen moet je er gewoon mee bezig blijven.Mijn Amstaff heb ik allerlei dingen geleerd,rechts lopen als moet(altijd handig als je op een smalle weg loopt en auto's moeten passeren,dan kan de hond veilig aan de andere kant gaan lopen,terwijl ze passeren),kleine kinderen laten passeren op hun fietsjes...het zijn kleine voorbeeldjes waarbij ik het nog niet heb over wat er gebeurd als we een andere hond tegenkomen.Mijn Amstaff heeft een groot probleem met andere reuen,maar hij zal me daarbij niet over straat trekken of door het dolle heengaan.Hij laat wel het wel merken(haartjes overeind,fixeren).Het moment dat hij gaat fixeren(ik probeer het voor te zijn),grijp ik in door hem te laten zitten en blijven zitten,waarbij ik hem beloon met mijn stem als hij aandacht voor mij heeft.Hij kiest ook meestal voor mij,omdat hij heeft geleerd dat dat hem iets oplevert,hij heeft ook nooit succes gehad om maar iets in de buurt van de andere reu te komen.
Ik wil alleen aan de TS zeggen dat je niet moet denken dat alles vanzelf komt,gehoorzamen ook niet.Je moet je hond begeleiden en laten zien wat hem juist wel weer iets oplevert(en hem goed belonen als hij voor jou kiest).Goed mee bezig zijn en een hondenschool kan daarmee ook helpen.
Ikzelf heb de Amstaff zonder hondenschool gedaan,maar heb hem vanaf pup.Met de Dobermann zit ik wel in training,maar zij had problemen toen ze bij me kwam.Daarnaast is het leuk om samen dingen met je hond te ondernemen,naast de dagelijkse wandelingen.(10 minuutjes trainen op een dag kan al een heel verschil maken)
Dat baasgericht zijn,dat komt niet vanzelf.En baasgericht zijn heeft niks met fysieke overmacht te maken in mijn ogen.Ik haal het even naar boven omdat je zei dat het ras dat je wilt baasgericht was,maar ja,ik denk dat dat wel aan jezelf ligt om te bereiken.
ja, precies, een wijs verhaal, je moet er op trainen. Ik heb het met Luna wat anders gedaan, maar de essentie is dat ze moet luisteren ook als een andere hond uitvalt, loopt te klieren, of wat dan ook.
Thanks,Jan.
Weet je hier in de buurt loopt een vrouw met een Golden.Die hond is helemaal niet opgevoed,trekt onzettend(is echt heel erg hoe zij wordt uitgelaten door haar hond).Ze heeft genoeg meegemaakt met haar hond,weglopen,zelfs ermee durven fietsen en heel haar gezicht openhalen omdat de hond een andere hond zag en erop af stormde,zij viel toen letterlijk op haar bek van de fiets.Zulke dingen.
Ze zei eens tegen me dat mijn Amstaff goed luisterde,waarop ik tegen haar zei dat ik het hem wel moest leren.Ik had haar zelfs een hondenschool voorgesteld.
Maar nee,hoor....mevrouw zei dat haar hond nog geen drie was en dat hij na de 3 jaar wel rustiger zou zijn.Tja,die hond heeft eenmaal geleerd dat hij mag trekken aan de lijn en dat hij zijn eigen zin doet,denk echt niet dat dat na de drie jaar over zal zijn.Ze had het zelfs over een volgende hond,een Border Collie.... :N:
Ik snap niet dat mensen zo makkelijk kunnen denken.Wij zijn er toch als baasjes om de hond te begeleiden en te laten zien hoe het wel moet,dat komt inderdaad niet vanzelf.
Het is niet zo dat mijn hond onder appel staat tijdens de wandelingen,maar hij heeft wel geleerd dat ik dat van hem verlang in bepaalde situaties.Hij heeft ook geleerd om rustig mee te wandelen en om niet te trekken.Als hij losgaat dan mag hij zijn ding doen,en als ik hem zie racen en als een dolle stier zijn ding aan het doen is,dan ben ik blij dat hij het verschil weet tussen aan de lijn en los :mrgreen: .
Die mevrouw durfde ook nog tegen mij te zeggen dat haar hond veel sterker was dan mijn hond en daardoor dat ze moeite had met hem :roll: .

Ik ben niet voor de methode van alleen fysiek overmacht tonen en roepen dat hij het fout doet.Je moet de hond ook leren dat er een andere optie is en dat als hij daarvoor kiest,dat dat hem iets opleverd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:
Stang schreef:Daarbij, áls je ervan uitgaat dat honden alleen gehouden mogen worden als je ze fysiek aankan, dan kunnen 70% van alle honden wel afgeschaft worden. Want ook een Labreu kan enorm sterk zijn, of een middenslag jachthond, enz. enz.
Dus de hele stelling is volgens mij onzin en het komt veel meer op andere factoren aan dan fysieke kracht.
Ik quote jouw stukkie maar een klein stukkie om even aan te geven dat ik op je reageer zonder die hele lap tekst, maar ik denk dus dat jij Kaya wel fysiek de baas kan. In combinatie met jouw overwicht ben jij in staat Kaya te stoppen als ze uit haar dak gaat. Dan denk ik.
Onderschat ook je eigen kracht niet als je boos of bang bent. Je gebruikt alles wat je hebt en als jij je fysiek in de strijd gooit als ze bv vecht denk ik dat je haar kan stoppen. Als jij als baas dat kan is het goed toch?
O ja, ik weet wel zeker dat ik Kaya de baas kan, maar dus niet puur op fysieke kracht.
Het kind sleept een uur met een boomstam in haar bek die ik nauwelijks op kan tillen, die kracht is enorm.
Maar tegenover mij, heeft ze geen enkele weet van haar kracht, dat samen met respect en ontzag, maakt dat je een hond stomweg kan stoppen.

Dat bedoel ik dus te zeggen.
Daarvoor is zelfvertrouwen tov je hond onontbeerlijk, dat moet je absoluut hebben. Zou ik dus bij Kaya een Rottweilerreu neerzetten, dan heb ik niet die 100% zelfvertrouwen meer en dus begin ik er niet aan (ja als ik ooit op dat boerderijtje woon in stilte :mrgreen: ).
Als iemand hier zegt 'ik wil een Rottweiler, maar weet niet zeker of ik hem aankan' dan zeg ik meteen 'niet doen' en dit op basis van dat zelfvertrouwen en niet op basis van fysieke kracht.

Snap je wat ik bedoel? Er komt veel meer bij kijken dan die fysieke kracht, dat is maar een heel klein onderdeeltje in zoverre dat je niet bij een zuchtje wind omver geblazen wordt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:O ja, ik weet wel zeker dat ik Kaya de baas kan, maar dus niet puur op fysieke kracht.
Het kind sleept een uur met een boomstam in haar bek die ik nauwelijks op kan tillen, die kracht is enorm.
Maar tegenover mij, heeft ze geen enkele weet van haar kracht, dat samen met respect en ontzag, maakt dat je een hond stomweg kan stoppen.

Dat bedoel ik dus te zeggen.
Daarvoor is zelfvertrouwen tov je hond onontbeerlijk, dat moet je absoluut hebben. Zou ik dus bij Kaya een Rottweilerreu neerzetten, dan heb ik niet die 100% zelfvertrouwen meer en dus begin ik er niet aan (ja als ik ooit op dat boerderijtje woon in stilte :mrgreen: ).
Als iemand hier zegt 'ik wil een Rottweiler, maar weet niet zeker of ik hem aankan' dan zeg ik meteen 'niet doen' en dit op basis van dat zelfvertrouwen en niet op basis van fysieke kracht.

Snap je wat ik bedoel? Er komt veel meer bij kijken dan die fysieke kracht, dat is maar een heel klein onderdeeltje in zoverre dat je niet bij een zuchtje wind omver geblazen wordt.
Ik snap precies wat je bedoeld en ik ben het ook met je eens. Mijn invalshoek is dus dat ik van een pup nooit zal weten hoe hij uitgroeit en ik ben nou eenmaal niet iemand die graag risico's neemt en zal zelf dus geen hond kiezen waarbij het mogelijk is dat ik hem niet de baas kan fysiek..fysiek is het enige wat ik namelijk echt kan afdwingen als de pleuris uitbreekt.
Dat is mijn criterium. Dat anderen anders beslissen is prima, als je maar een verantwoorde combi bent en dus ten alle tijde grip kan hebben op je hond, zodat dingen niet uit de hand lopen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Dobermannlover schreef:
Zoie schreef:
Dobermannlover schreef:Ik denk niet alleen aan het fysiek overmacht hebben van een hond als je een bepaald ras uitkiest.Voor mij is het belangrijker dat je je hond leert gehoorzamen en met sommige rassen moet je er gewoon mee bezig blijven.Mijn Amstaff heb ik allerlei dingen geleerd,rechts lopen als moet(altijd handig als je op een smalle weg loopt en auto's moeten passeren,dan kan de hond veilig aan de andere kant gaan lopen,terwijl ze passeren),kleine kinderen laten passeren op hun fietsjes...het zijn kleine voorbeeldjes waarbij ik het nog niet heb over wat er gebeurd als we een andere hond tegenkomen.Mijn Amstaff heeft een groot probleem met andere reuen,maar hij zal me daarbij niet over straat trekken of door het dolle heengaan.Hij laat wel het wel merken(haartjes overeind,fixeren).Het moment dat hij gaat fixeren(ik probeer het voor te zijn),grijp ik in door hem te laten zitten en blijven zitten,waarbij ik hem beloon met mijn stem als hij aandacht voor mij heeft.Hij kiest ook meestal voor mij,omdat hij heeft geleerd dat dat hem iets oplevert,hij heeft ook nooit succes gehad om maar iets in de buurt van de andere reu te komen.
Ik wil alleen aan de TS zeggen dat je niet moet denken dat alles vanzelf komt,gehoorzamen ook niet.Je moet je hond begeleiden en laten zien wat hem juist wel weer iets oplevert(en hem goed belonen als hij voor jou kiest).Goed mee bezig zijn en een hondenschool kan daarmee ook helpen.
Ikzelf heb de Amstaff zonder hondenschool gedaan,maar heb hem vanaf pup.Met de Dobermann zit ik wel in training,maar zij had problemen toen ze bij me kwam.Daarnaast is het leuk om samen dingen met je hond te ondernemen,naast de dagelijkse wandelingen.(10 minuutjes trainen op een dag kan al een heel verschil maken)
Dat baasgericht zijn,dat komt niet vanzelf.En baasgericht zijn heeft niks met fysieke overmacht te maken in mijn ogen.Ik haal het even naar boven omdat je zei dat het ras dat je wilt baasgericht was,maar ja,ik denk dat dat wel aan jezelf ligt om te bereiken.
ja, precies, een wijs verhaal, je moet er op trainen. Ik heb het met Luna wat anders gedaan, maar de essentie is dat ze moet luisteren ook als een andere hond uitvalt, loopt te klieren, of wat dan ook.
Thanks,Jan.
Weet je hier in de buurt loopt een vrouw met een Golden.Die hond is helemaal niet opgevoed,trekt onzettend(is echt heel erg hoe zij wordt uitgelaten door haar hond).Ze heeft genoeg meegemaakt met haar hond,weglopen,zelfs ermee durven fietsen en heel haar gezicht openhalen omdat de hond een andere hond zag en erop af stormde,zij viel toen letterlijk op haar bek van de fiets.Zulke dingen.
Ze zei eens tegen me dat mijn Amstaff goed luisterde,waarop ik tegen haar zei dat ik het hem wel moest leren.Ik had haar zelfs een hondenschool voorgesteld.
Maar nee,hoor....mevrouw zei dat haar hond nog geen drie was en dat hij na de 3 jaar wel rustiger zou zijn.Tja,die hond heeft eenmaal geleerd dat hij mag trekken aan de lijn en dat hij zijn eigen zin doet,denk echt niet dat dat na de drie jaar over zal zijn.Ze had het zelfs over een volgende hond,een Border Collie.... :N:
Ik snap niet dat mensen zo makkelijk kunnen denken.Wij zijn er toch als baasjes om de hond te begeleiden en te laten zien hoe het wel moet,dat komt inderdaad niet vanzelf.
Het is niet zo dat mijn hond onder appel staat tijdens de wandelingen,maar hij heeft wel geleerd dat ik dat van hem verlang in bepaalde situaties.Hij heeft ook geleerd om rustig mee te wandelen en om niet te trekken.Als hij losgaat dan mag hij zijn ding doen,en als ik hem zie racen en als een dolle stier zijn ding aan het doen is,dan ben ik blij dat hij het verschil weet tussen aan de lijn en los :mrgreen: .
Die mevrouw durfde ook nog tegen mij te zeggen dat haar hond veel sterker was dan mijn hond en daardoor dat ze moeite had met hem :roll: .

Ik ben niet voor de methode van alleen fysiek overmacht tonen en roepen dat hij het fout doet.Je moet de hond ook leren dat er een andere optie is en dat als hij daarvoor kiest,dat dat hem iets opleverd.
Zoiets hebben wij hier ook in de buurt, een jachthond, een totale ramp :N: Luistert werkelijk voor geen meter en is een absoluut dolle stier met een hoog macho-gehalte.
Verder een leuke hond hoor, ik moet altijd om hem lachen, maar toen hij Moritz aanviel en vrouwtje gewoon helemaal niets deed, was het niet zo leuk meer.

Ze vraagt mij om tip, want mijn honden luisteren zo goed.... tips al meermalen gegeven, maar ze doet er geen bal aan. Zit gewoon ergens een uur te wachten op een bankje totdat haar hond moe van het spelen is en wel eens wil komen :19:

Zo'n hond vind ik dus veel gevaarlijker dan bv een Rottweilerreu of een Amstaff die goed onder appél staat en die respect voor de baas heeft.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Martijn schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef:Mensen zijn rare wezens. Ze doen een hond met alle liefde een prikband om als het gaat om gehorozaamheid maar als het om het beschermen van hun eigen en of een andere hond gaat dan is het "Ja maar die kleine begon?"


Echt grote honden zijn zo goed als allemaal rashonden of directe kruisingen. Dan weet je van te voren aan wat voor hond je begint. Als je die fysiek niet kunt houden dan bedenk je maar iets anders maar je hebt hem bij mijn honden vandaan te houden. Hoe dan ook. Of een andere hond zich onhebbelijk gedraagt heeft daarmee helemaal niets te maken.
maar onhebbelijk gedrag is toch ook iets waar de niet grote hondenbaas dan verantwoordelijk voor is? en dan weet je toch ook dat dat gedrag als trigger kan werken? bv jou hondje loopt dagelijk te snappen naar mijn grote hond als we elkaar tegenkomen, mijn hond negeert dat weken, maanden of what ever, entja dan die ene dag, mijn hond is het zat en reageert voor mij dus onverwacht ineens wel :19: klote natuurlijk, maar had jij als kleine hondenbaas zelf al niet veel eerder moeten ingrijpen of iets verzinnen om de irritatie niet uit te lokken?

ik ben het met je eens hoor, dat iedereen zijn of haar hond bij zich moet kunnen houden, puur fysiek gaat soms niet lukken,maar idd dan verzin je maar iets
Ik vind wel dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt om je hond geen rode lap voor een andere hond te laten worden maar daar kun je niet altijd iets aan doen. Het is in ieder geval veel minder goed te regelen dan het bij je houden van een hond.

Ik vind het trouwens ook jammer dat juist jij er in mee gaat dat normaal, bijv. territoriaal, gedrag bij een kleine hond ineens irritant gezuig wordt genoemd. Als het een herder of een rotweiler is heeft niemand het over irritant gedoe.

nou :denken: ik geloof niet dat ik degen was die het gedrag irritant gezuig heb genoemd, ik vind het gedrag van de baasjes irritant als ze de hond maar gewoon laten gaan, Eline begon geloof ik over, ja dan is het irritant en asociaal :wink:

Natuurlijk is er een reden voor elk conflict te bedenken. Maar ik begrijp niet waarom dat de andere eigenaar van de p[licht ontslaat te zorgen dat hij zijn hond kan mannen (of vrouwen.)

dat zeg ik ook nergens :neenee:

Het is niet verantwoord om de straat op te gaan met een hond die zo groot is dat jij niet kunt bepalen welke kant er op gegaan wordt.

Er liep hier een mevrouw in de straat met een beul van een leonberger.
Schat van een hond..daar gaat het niet om maar dat wist ik dus niet.
Die hond ging dus ook gewoon waar zijn neus hem naar toe bracht en dan stuiterde zij er gewoon achteraan.
Ja, dan schijt ik dus echt in m'n broek want ik hou met dapper wel afstand maar afstand kun je niet in je eentje houden.
We gaan nu toch niet doen alsof het mijn schuld is dat dapper een conflict "uitlokt" met een hond die naar ons toe is gekomen?

ook weer iets anders..andere situatie :19:

Kijk..er zijn altijd twee kanten aan een conflict en het gebeurt zo goed als nooit dat er een van de twee echt onschuldig aan is als je het vanuit de honden bekijkt.

juist, dat is het enige wat ik steeds wil zeggen :wink:

Maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat je moet zorgen dat je je hond fysiek de baas bent als dat nodig is.
Je kunt het niet aan de hond over gaan laten waar je heen gaat.
Mijn moeder kan daarom niet met mijn honden lopen. Dat doet mijn vader als ze daar logeren.

ja mee eens hoor.

Je gaat niet de straat op met een hond die de koers uit kan zetten omdat jij daar niets tegen te vertellen hebt.
Je koopt maar een halti of wat mij betreft een pinnenband maar we zorgen gewoon dat de mensen de baas blijven. Dat lijkt me echt beter.

ook mee eens

En nogmaals...ik blijf het jammer vinden dat kleine honden als irritante bloedzuigers worden gezien als ze gedrag vertonen wat geen enkele hond vreemd is.
En ook al waren het bloedzuigers...daar staat dus niet de doodstraf op.
Taferelen zoals met de rottweiler en de afgeslachte fox zoals hier in de straat zijn nou precies het gevolg van mensen die er niet voor zorgen hun hond aan te kunnen.

nou ik zie mijn hondjes niet als irritante bloedzuigers hoor, ook omdat ik er voor zorg dat ze dat niet worden en uit kunnen voeren :wink:

Laatste punt: er wordt hier gedaan alsof fysiek en mentaal overwicht los van elkaar staan. Dat is flauwekul.
Als jij als baas weet dat je er geen hol tegen in te brengen hebt als de hond gaat dan weet de hond dat ook. Niet voor niets worden goed opgevoede honden vaak heel voorzichtig en heel beschermend als hun baas ziek wordt.

volgens mij word dat juist helemaal niet gedaan :wink:



De reden dat ik met twee honden tegelijk kan fietsen en ze dan verbaal tot de orde kan roepen en er dan geen gelul ontstaat is omdat ik mijn honden ingeprent heb dat er zoiets als regels bestaat maar dat is dan weer mogelijk omdat mijn honden ook weten dat ik in staat ben fysiek in te grijpen. Als mijn moeder het zou proberen ligt ze in de eerste de beste sloot.
Gebruikersavatar
Moos
Zeer actief
Berichten: 25126
Lid geworden op: 02 jan 2003 12:38

Ongelezen bericht door Moos »

Ik snap eigenlijk die hele schuldvraag niet zo goed. Ik vind namelijk dat je gewoon niet moet willen, en dus ten allen tijde moet willen voorkomen met alles wat je hebt, dat jouw grote hond een klein hondje zodanig op zijn flikker geeft dat hij met spoed naar de dierenarts moet.

Stel dat Moos of Saar een bepaalde buurhond uit zouden kafferen (wat ze dus niet doen, wat ook niet mijn verdienste is, want ze doen het gewoon uit zichzelf niet, dus heb ik makkelijk praten), en die buurhond klapt na een jaar bovenop ze, tja, eh, dan vind ik wel dat ik deels schuld heb. Maar daar gaat het m.i. helemaal niet om als je met een hondje zit wat zwaar gewond is :19:

Als een van mijn honden een andere hond flink zouden verwonden zou ik dat vreselijk, afgrijselijk vinden. En dan zal het me verder een rotzorg zijn wiens schuld het is, mijn honden hadden dat gewoon nooit mogen doen, ik had dat niet mogen laten gebeuren. Klaar.
Daarom mag Moos van mij een superopdringerige Duitse Herder-reu hier uit de buurt niet wegsnauwen. Ik weet dat die Herder er dan vol ingaat (nadat hij eerst een paar minuten Moos half van het pad af heeft lopen duwen), en daar heb ik geen zin in. Maar, minstens zo belangrijk, de baas van die Herder ook niet! Dus hou ik Moos bij me, houdt hij zijn hond bij zich en klaar zijn we.
Kunnen we wel gaan lopen emmeren over wiens schuld het dan al dan niet is, maar wat maakt dat nou uit?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

yamie schreef:
Martijn schreef:[
Laatste punt: er wordt hier gedaan alsof fysiek en mentaal overwicht los van elkaar staan. Dat is flauwekul.
Als jij als baas weet dat je er geen hol tegen in te brengen hebt als de hond gaat dan weet de hond dat ook. Niet voor niets worden goed opgevoede honden vaak heel voorzichtig en heel beschermend als hun baas ziek wordt.

volgens mij word dat juist helemaal niet gedaan :wink:


Jawel, dat doe ik en wel heel bewust. Bij goede combi's is er namelijk nooit een probleem. Dingen worden pas een probleem als er ergens iets niet goed gaat, dan mist er veelal grip op de hond vanuit overwicht of is de hond bv te geflipt om nog grip te hebben. Dan is de factor mentaal overwicht dus niet meer ter zake doende.
Als Laika uitflipte aan de lijn was het enkel kracht dat haar deed verhinderen iemand te grijpen. Haar angst en agressie was te groot om bereikbaar te blijven. Dan moet je je hond fysiek de baas kunnen.
Als je het hebt over goedlopende combi's is er niets aan de hand. Maar groeit jouw hond om welke reden dan ook uit als probleemhond heb je met een hond formaal boerboel dus ook echt een reusachtig probleem. Met een hond formaat teckel niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Moos schreef:Ik snap eigenlijk die hele schuldvraag niet zo goed. Ik vind namelijk dat je gewoon niet moet willen dat jouw grote hond een klein hondje zodanig op zijn flikker geeft dat hij met spoed naar de dierenarts moet.

Stel dat Moos of Saar een bepaalde buurhond uit zouden kafferen (wat ze dus niet doen, wat ook niet mijn verdienste is, want ze doen het gewoon uit zichzelf niet, dus heb ik makkelijk praten), en die buurhond klapt na een jaar bovenop ze, tja, eh, dan vind ik wel dat ik deels schuld heb. Maar daar gaat het m.i. helemaal niet om als je met een hondje zit wat zwaar gewond is :19:

Als een van mijn honden een andere hond flink zouden verwonden zou ik dat vreselijk, afgrijselijk vinden. En dan zal het me verder een rotzorg zijn wiens schuld het is, mijn honden hadden dat gewoon nooit mogen doen, ik had dat niet mogen laten gebeuren. Klaar.
Daarom mag Moos van mij een superopdringerige Duitse Herder-reu hier uit de buurt niet wegsnauwen. Ik weet dat die Herder er dan vol ingaat (nadat hij eerst een paar minuten Moos half van het pad af heeft lopen duwen), en daar heb ik geen zin in. Maar, minstens zo belangrijk, de baas van die Herder ook niet! Dus hou ik Moos bij me, houdt hij zijn hond bij zich en klaar zijn we.
Kunnen we wel gaan lopen emmeren over wiens schuld het dan al dan niet is, maar wat maakt dat nou uit?
nou, het ging mij er vooral om, dat goed naar je eigen aandeel kijken wanneer er iets mis gaat, dingen juist kan voorkomen. ben je als baasje van klein hondje van mening dat gekef en gesnauw maar gewoon kan, kom je misschien een keer bedrogen uit.

tuurlijk zou ik het ook vreselijk vinden en doet het feit dat klein hondje het bloed onder nagels vandaan heeft gehaald niet ter zake ivm in en in triest vinden voor hondje en baas enz enz.

maar als men achteraf niet meer mag gaan kijken naar hoe zoiets dan ontstaat? tja dat vind ik dan de kop in het zand steken

even stom voorbeeld: broodfok pupje,zoooooo ziek, da kosten enz, gaat dood, oh vinger wijzen naar broodfokker, kwaad zijn enz, enja tuurlijk mag en klopt dat, maar de koper dan? zijn koop gedrag houd toch iets in stand, waarom mag die dan ook niet een vinger gewezen krijgen?
dat doet nl ook verder niks af aan het feit dat hondje dood is en dat het allemaal vreselijk is, maar kan wel voorkomen dat die koper nog een keer zo'n pup haalt ( ik weet hoor totaal ander voorbeeld, staat helemaal los vandit onderwerp, maar even om aan te geven dat achteraf bekijken hoe dit voorkomen had kunnen worden en dus wie heeft er schuld aande situatie, later wel iets KAN voorkomen)
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef:[
Laatste punt: er wordt hier gedaan alsof fysiek en mentaal overwicht los van elkaar staan. Dat is flauwekul.
Als jij als baas weet dat je er geen hol tegen in te brengen hebt als de hond gaat dan weet de hond dat ook. Niet voor niets worden goed opgevoede honden vaak heel voorzichtig en heel beschermend als hun baas ziek wordt.

volgens mij word dat juist helemaal niet gedaan :wink:


Jawel, dat doe ik en wel heel bewust. Bij goede combi's is er namelijk nooit een probleem. Dingen worden pas een probleem als er ergens iets niet goed gaat, dan mist er veelal grip op de hond vanuit overwicht of is de hond bv te geflipt om nog grip te hebben. Dan is de factor mentaal overwicht dus niet meer ter zake doende.
Als Laika uitflipte aan de lijn was het enkel kracht dat haar deed verhinderen iemand te grijpen. Haar angst en agressie was te groot om bereikbaar te blijven. Dan moet je je hond fysiek de baas kunnen.
Als je het hebt over goedlopende combi's is er niets aan de hand. Maar groeit jouw hond om welke reden dan ook uit als probleemhond heb je met een hond formaal boerboel dus ook echt een reusachtig probleem. Met een hond formaat teckel niet.
Mee eens hoor, maar door te stellen dat je daarom alleen maar een hond mag nemen die je fysiek de baas kan, dupeer je dus alle mensen die een hond ook prima op een andere manier de baas kunnen.

Jouw bevestiging op de stelling, daar ben ik het dus niet mee eens. Wel dat sommigen mensen beter geen grote hond kunnen nemen, daar ben ik het wel mee eens.
Maar om standaard te zeggen, zonder dat je verder iemand kent, 'alleen een hond nemen die je fysiek aankan', nee.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”