Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

''Je moet sterk zijn voor een grote/krachtige hond''

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Dobermannlover
Vaste gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 dec 2005 18:04
Locatie: Belgie

Ongelezen bericht door Dobermannlover »

Stang schreef:
Dobermannlover schreef:
Zoie schreef:
Dobermannlover schreef:Ik denk niet alleen aan het fysiek overmacht hebben van een hond als je een bepaald ras uitkiest.Voor mij is het belangrijker dat je je hond leert gehoorzamen en met sommige rassen moet je er gewoon mee bezig blijven.Mijn Amstaff heb ik allerlei dingen geleerd,rechts lopen als moet(altijd handig als je op een smalle weg loopt en auto's moeten passeren,dan kan de hond veilig aan de andere kant gaan lopen,terwijl ze passeren),kleine kinderen laten passeren op hun fietsjes...het zijn kleine voorbeeldjes waarbij ik het nog niet heb over wat er gebeurd als we een andere hond tegenkomen.Mijn Amstaff heeft een groot probleem met andere reuen,maar hij zal me daarbij niet over straat trekken of door het dolle heengaan.Hij laat wel het wel merken(haartjes overeind,fixeren).Het moment dat hij gaat fixeren(ik probeer het voor te zijn),grijp ik in door hem te laten zitten en blijven zitten,waarbij ik hem beloon met mijn stem als hij aandacht voor mij heeft.Hij kiest ook meestal voor mij,omdat hij heeft geleerd dat dat hem iets oplevert,hij heeft ook nooit succes gehad om maar iets in de buurt van de andere reu te komen.
Ik wil alleen aan de TS zeggen dat je niet moet denken dat alles vanzelf komt,gehoorzamen ook niet.Je moet je hond begeleiden en laten zien wat hem juist wel weer iets oplevert(en hem goed belonen als hij voor jou kiest).Goed mee bezig zijn en een hondenschool kan daarmee ook helpen.
Ikzelf heb de Amstaff zonder hondenschool gedaan,maar heb hem vanaf pup.Met de Dobermann zit ik wel in training,maar zij had problemen toen ze bij me kwam.Daarnaast is het leuk om samen dingen met je hond te ondernemen,naast de dagelijkse wandelingen.(10 minuutjes trainen op een dag kan al een heel verschil maken)
Dat baasgericht zijn,dat komt niet vanzelf.En baasgericht zijn heeft niks met fysieke overmacht te maken in mijn ogen.Ik haal het even naar boven omdat je zei dat het ras dat je wilt baasgericht was,maar ja,ik denk dat dat wel aan jezelf ligt om te bereiken.
ja, precies, een wijs verhaal, je moet er op trainen. Ik heb het met Luna wat anders gedaan, maar de essentie is dat ze moet luisteren ook als een andere hond uitvalt, loopt te klieren, of wat dan ook.
Thanks,Jan.
Weet je hier in de buurt loopt een vrouw met een Golden.Die hond is helemaal niet opgevoed,trekt onzettend(is echt heel erg hoe zij wordt uitgelaten door haar hond).Ze heeft genoeg meegemaakt met haar hond,weglopen,zelfs ermee durven fietsen en heel haar gezicht openhalen omdat de hond een andere hond zag en erop af stormde,zij viel toen letterlijk op haar bek van de fiets.Zulke dingen.
Ze zei eens tegen me dat mijn Amstaff goed luisterde,waarop ik tegen haar zei dat ik het hem wel moest leren.Ik had haar zelfs een hondenschool voorgesteld.
Maar nee,hoor....mevrouw zei dat haar hond nog geen drie was en dat hij na de 3 jaar wel rustiger zou zijn.Tja,die hond heeft eenmaal geleerd dat hij mag trekken aan de lijn en dat hij zijn eigen zin doet,denk echt niet dat dat na de drie jaar over zal zijn.Ze had het zelfs over een volgende hond,een Border Collie.... :N:
Ik snap niet dat mensen zo makkelijk kunnen denken.Wij zijn er toch als baasjes om de hond te begeleiden en te laten zien hoe het wel moet,dat komt inderdaad niet vanzelf.
Het is niet zo dat mijn hond onder appel staat tijdens de wandelingen,maar hij heeft wel geleerd dat ik dat van hem verlang in bepaalde situaties.Hij heeft ook geleerd om rustig mee te wandelen en om niet te trekken.Als hij losgaat dan mag hij zijn ding doen,en als ik hem zie racen en als een dolle stier zijn ding aan het doen is,dan ben ik blij dat hij het verschil weet tussen aan de lijn en los :mrgreen: .
Die mevrouw durfde ook nog tegen mij te zeggen dat haar hond veel sterker was dan mijn hond en daardoor dat ze moeite had met hem :roll: .

Ik ben niet voor de methode van alleen fysiek overmacht tonen en roepen dat hij het fout doet.Je moet de hond ook leren dat er een andere optie is en dat als hij daarvoor kiest,dat dat hem iets opleverd.
Zoiets hebben wij hier ook in de buurt, een jachthond, een totale ramp :N: Luistert werkelijk voor geen meter en is een absoluut dolle stier met een hoog macho-gehalte.
Verder een leuke hond hoor, ik moet altijd om hem lachen, maar toen hij Moritz aanviel en vrouwtje gewoon helemaal niets deed, was het niet zo leuk meer.

Ze vraagt mij om tip, want mijn honden luisteren zo goed.... tips al meermalen gegeven, maar ze doet er geen bal aan. Zit gewoon ergens een uur te wachten op een bankje totdat haar hond moe van het spelen is en wel eens wil komen :19:

Zo'n hond vind ik dus veel gevaarlijker dan bv een Rottweilerreu of een Amstaff die goed onder appél staat en die respect voor de baas heeft.
Yep,vind ik dus ook :wink: .
Nu had die vrouw van de Golden een tuigje gekocht en dacht dat daarmee het probleem verholpen zou zijn.Als je een tuigje hebt moet je er vanaf het begin ook mee werken en leren niet te trekken.Maar nee,hoor,bij haar heeft het tuigje geen enkele betekenis,want hij trekt net zo hard als anders.Arme hond,hij weet gewoon niet beter...
Ik denk bij jouw voorbeeld en die vrouw waar ik het over heb,dat ze dachten een makkelijk ras uit te kiezen,die zomaar luistert ofzo?Of echt onwetendheid?
Maar hun honden luisteren voor geen meter en nemen zelf initiatief,vind ik ook veel gevaarlijker dan een hond waar echt aan gewerkt wordt om hem te laten luisteren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Moos
Zeer actief
Berichten: 25126
Lid geworden op: 02 jan 2003 12:38

Ongelezen bericht door Moos »

yamie schreef:
Moos schreef:Ik snap eigenlijk die hele schuldvraag niet zo goed. Ik vind namelijk dat je gewoon niet moet willen dat jouw grote hond een klein hondje zodanig op zijn flikker geeft dat hij met spoed naar de dierenarts moet.

Stel dat Moos of Saar een bepaalde buurhond uit zouden kafferen (wat ze dus niet doen, wat ook niet mijn verdienste is, want ze doen het gewoon uit zichzelf niet, dus heb ik makkelijk praten), en die buurhond klapt na een jaar bovenop ze, tja, eh, dan vind ik wel dat ik deels schuld heb. Maar daar gaat het m.i. helemaal niet om als je met een hondje zit wat zwaar gewond is :19:

Als een van mijn honden een andere hond flink zouden verwonden zou ik dat vreselijk, afgrijselijk vinden. En dan zal het me verder een rotzorg zijn wiens schuld het is, mijn honden hadden dat gewoon nooit mogen doen, ik had dat niet mogen laten gebeuren. Klaar.
Daarom mag Moos van mij een superopdringerige Duitse Herder-reu hier uit de buurt niet wegsnauwen. Ik weet dat die Herder er dan vol ingaat (nadat hij eerst een paar minuten Moos half van het pad af heeft lopen duwen), en daar heb ik geen zin in. Maar, minstens zo belangrijk, de baas van die Herder ook niet! Dus hou ik Moos bij me, houdt hij zijn hond bij zich en klaar zijn we.
Kunnen we wel gaan lopen emmeren over wiens schuld het dan al dan niet is, maar wat maakt dat nou uit?
nou, het ging mij er vooral om, dat goed naar je eigen aandeel kijken wanneer er iets mis gaat, dingen juist kan voorkomen. ben je als baasje van klein hondje van mening dat gekef en gesnauw maar gewoon kan, kom je misschien een keer bedrogen uit.

tuurlijk zou ik het ook vreselijk vinden en doet het feit dat klein hondje het bloed onder nagels vandaan heeft gehaald niet ter zake ivm in en in triest vinden voor hondje en baas enz enz.

maar als men achteraf niet meer mag gaan kijken naar hoe zoiets dan ontstaat? tja dat vind ik dan de kop in het zand steken

even stom voorbeeld: broodfok pupje,zoooooo ziek, da kosten enz, gaat dood, oh vinger wijzen naar broodfokker, kwaad zijn enz, enja tuurlijk mag en klopt dat, maar de koper dan? zijn koop gedrag houd toch iets in stand, waarom mag die dan ook niet een vinger gewezen krijgen?
dat doet nl ook verder niks af aan het feit dat hondje dood is en dat het allemaal vreselijk is, maar kan wel voorkomen dat die koper nog een keer zo'n pup haalt ( ik weet hoor totaal ander voorbeeld, staat helemaal los vandit onderwerp, maar even om aan te geven dat achteraf bekijken hoe dit voorkomen had kunnen worden en dus wie heeft er schuld aande situatie, later wel iets KAN voorkomen)
Dat ben ik ook wel met je eens hoor. Daarom mag Moos dus ook zelf niet meer los rondlopen als die Duitse Herder reu op hetzelfde bospad loopt. Moos doet niks, hij snauwt alleen als die Herder hem echt bijna plet, maar ik weet dondersgoed wat voor reactie die snauw van Moos dan weer uitlokt :wink:

Alleen ik vind het een beetje krom om door te blijven emmeren over "als mijn groterd na 10 jaar keffen van dat kleintje hem grijpt, dan heb ik geen schuld :neenee: "

Als mijn honden, laten we zeggen een mini, mini-chihuahua :mrgreen: , fiks toe zouden takelen nadat die chihuahua ze al jaren uitkaffert dan maakt het me geen moer uit wie er schuld heeft. Mijn honden horen andere honden niet naar de da te bijten, punt.
Laatst gewijzigd door Moos op 03 aug 2006 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Eline* schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef:[
Laatste punt: er wordt hier gedaan alsof fysiek en mentaal overwicht los van elkaar staan. Dat is flauwekul.
Als jij als baas weet dat je er geen hol tegen in te brengen hebt als de hond gaat dan weet de hond dat ook. Niet voor niets worden goed opgevoede honden vaak heel voorzichtig en heel beschermend als hun baas ziek wordt.

volgens mij word dat juist helemaal niet gedaan :wink:


Jawel, dat doe ik en wel heel bewust. Bij goede combi's is er namelijk nooit een probleem. Dingen worden pas een probleem als er ergens iets niet goed gaat, dan mist er veelal grip op de hond vanuit overwicht of is de hond bv te geflipt om nog grip te hebben. Dan is de factor mentaal overwicht dus niet meer ter zake doende.
Als Laika uitflipte aan de lijn was het enkel kracht dat haar deed verhinderen iemand te grijpen. Haar angst en agressie was te groot om bereikbaar te blijven. Dan moet je je hond fysiek de baas kunnen.
Als je het hebt over goedlopende combi's is er niets aan de hand. Maar groeit jouw hond om welke reden dan ook uit als probleemhond heb je met een hond formaal boerboel dus ook echt een reusachtig probleem. Met een hond formaat teckel niet.
:19: dan toch nog zeg je,dat mentaal en fysiek overwicht niet los van elkaar staan?
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Moos schreef:
yamie schreef:
Moos schreef:Ik snap eigenlijk die hele schuldvraag niet zo goed. Ik vind namelijk dat je gewoon niet moet willen dat jouw grote hond een klein hondje zodanig op zijn flikker geeft dat hij met spoed naar de dierenarts moet.

Stel dat Moos of Saar een bepaalde buurhond uit zouden kafferen (wat ze dus niet doen, wat ook niet mijn verdienste is, want ze doen het gewoon uit zichzelf niet, dus heb ik makkelijk praten), en die buurhond klapt na een jaar bovenop ze, tja, eh, dan vind ik wel dat ik deels schuld heb. Maar daar gaat het m.i. helemaal niet om als je met een hondje zit wat zwaar gewond is :19:

Als een van mijn honden een andere hond flink zouden verwonden zou ik dat vreselijk, afgrijselijk vinden. En dan zal het me verder een rotzorg zijn wiens schuld het is, mijn honden hadden dat gewoon nooit mogen doen, ik had dat niet mogen laten gebeuren. Klaar.
Daarom mag Moos van mij een superopdringerige Duitse Herder-reu hier uit de buurt niet wegsnauwen. Ik weet dat die Herder er dan vol ingaat (nadat hij eerst een paar minuten Moos half van het pad af heeft lopen duwen), en daar heb ik geen zin in. Maar, minstens zo belangrijk, de baas van die Herder ook niet! Dus hou ik Moos bij me, houdt hij zijn hond bij zich en klaar zijn we.
Kunnen we wel gaan lopen emmeren over wiens schuld het dan al dan niet is, maar wat maakt dat nou uit?
nou, het ging mij er vooral om, dat goed naar je eigen aandeel kijken wanneer er iets mis gaat, dingen juist kan voorkomen. ben je als baasje van klein hondje van mening dat gekef en gesnauw maar gewoon kan, kom je misschien een keer bedrogen uit.

tuurlijk zou ik het ook vreselijk vinden en doet het feit dat klein hondje het bloed onder nagels vandaan heeft gehaald niet ter zake ivm in en in triest vinden voor hondje en baas enz enz.

maar als men achteraf niet meer mag gaan kijken naar hoe zoiets dan ontstaat? tja dat vind ik dan de kop in het zand steken

even stom voorbeeld: broodfok pupje,zoooooo ziek, da kosten enz, gaat dood, oh vinger wijzen naar broodfokker, kwaad zijn enz, enja tuurlijk mag en klopt dat, maar de koper dan? zijn koop gedrag houd toch iets in stand, waarom mag die dan ook niet een vinger gewezen krijgen?
dat doet nl ook verder niks af aan het feit dat hondje dood is en dat het allemaal vreselijk is, maar kan wel voorkomen dat die koper nog een keer zo'n pup haalt ( ik weet hoor totaal ander voorbeeld, staat helemaal los vandit onderwerp, maar even om aan te geven dat achteraf bekijken hoe dit voorkomen had kunnen worden en dus wie heeft er schuld aande situatie, later wel iets KAN voorkomen)
Dat ben ik ook wel met je eens hoor. Daarom mag Moos dus ook zelf niet meer los rondlopen als die Duitse Herder reu op hetzelfde bospad loopt. Moos doet niks, hij snauwt alleen als die Herder hem echt bijna plet, maar ik weet dondersgoed wat voor reactie die snauw van Moos dan weer uitlokt :wink:

Alleen ik vind het een beetje krom om door te blijven emmeren over "als mijn groterd na 10 jaar keffen van dat kleintje hem grijpt, dan heb ik gen schuld :neenee: "

Als mijn honden, laten we zeggen een mini, mini-chihuahua :mrgreen: , fiks toe zouden takelen nadat die chihuahua ze al jaren uitkaffert dan maakt het me geen moer uit wie er schuld heeft. Mijn honden horen andere honden niet naar de da te bijten, punt.
:neenee: nee beter lezen marloes, dat word ook niet gezegd, niet dat er geen schuld is, IK zeg alleen dat het dus soms niet puur en alleen schuld van de ene partij is,niet meer en niet minder :wink:
Gebruikersavatar
Moos
Zeer actief
Berichten: 25126
Lid geworden op: 02 jan 2003 12:38

Ongelezen bericht door Moos »

yamie schreef:
:neenee: nee beter lezen marloes, dat word ook niet gezegd, niet dat er geen schuld is, IK zeg alleen dat het dus soms niet puur en alleen schuld van de ene partij is,niet meer en niet minder :wink:
Ik weet dat jij dat niet zegt; ik reageerde ook niet specifiek op jou. Maar ik vond de strekking van sommige stukjes hier wel aardig op lijken. :wink:
En dat verbaasde me een beetje eigenlijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Moos schreef:
yamie schreef:
:neenee: nee beter lezen marloes, dat word ook niet gezegd, niet dat er geen schuld is, IK zeg alleen dat het dus soms niet puur en alleen schuld van de ene partij is,niet meer en niet minder :wink:
Ik weet dat jij dat niet zegt; ik reageerde ook niet specifiek op jou. Maar ik vond de strekking van sommige stukjes hier wel aardig op lijken. :wink:
En dat verbaasde me een beetje eigenlijk.
oke dat kan :wink: ik lees het er niet zo uit, maar misschien zie ik ook wel wat stukjes over het hoofd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Moos
Zeer actief
Berichten: 25126
Lid geworden op: 02 jan 2003 12:38

Ongelezen bericht door Moos »

yamie schreef:
Moos schreef:
yamie schreef:
:neenee: nee beter lezen marloes, dat word ook niet gezegd, niet dat er geen schuld is, IK zeg alleen dat het dus soms niet puur en alleen schuld van de ene partij is,niet meer en niet minder :wink:
Ik weet dat jij dat niet zegt; ik reageerde ook niet specifiek op jou. Maar ik vond de strekking van sommige stukjes hier wel aardig op lijken. :wink:
En dat verbaasde me een beetje eigenlijk.
oke dat kan :wink: ik lees het er niet zo uit, maar misschien zie ik ook wel wat stukjes over het hoofd :mrgreen:
Het is ook wel een grote warboel van meningen en discussies :mrgreen:

Wat ik meende te lezen was een aantal pagina's over de schuldvraag als een grote honden een klein irritant hondje grijpt.
En ik vind inderdaad dat het dan niet puur alleen de schuld is van de baas van de grote honden, maar ik snap die hele discussie gewoon niet zo :19:

Het gaat m.i. dan helemaal niet meer om schuld, of gelijk hebben of wat dan ook. Als iemand zonder uitkijken oversteekt en wordt doorgereden zeg je ook niet "Ja, helaassss, eigen schuld, had je maar uit moeten kijken".
Als een klein irritant keffertje flink wordt toegetakeld omdat hij al tijden irritant loopt te doen vind ik een schuldvraag ook niet echt meer aan de orde. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er iemand is die dan gewoon kan toekijken, en achteraf zeggen "ja, helaasss, had hij maar niet zo irritant moeten doen".
Dus wat heb je dan aan wel of geen schuld als jouw hond daar staat met een half-dood kutkeffertje naast zich.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

yamie schreef:ik geloof niet dat iemand hier die mening zo heeft gebracht hoor, dat er een trigger kan zijn en dat ook baasjes van kleine kut keffers en snauwers een aandeel hebben wanneer het een keer fout gaat, is iets heel anders.
waar staat dat men het oke vind? waar staat dat het dus mag? waar staat dat je je hond op zo'n trigger los mag laten? helemaal nergens geloof ik.
ik vind het te belachelijk voor woorden dat iemand met een kleine hond, die maar gewoon oeverloos mag laten snauwen en keffen naar andere honden omdat die toevallig niet letterlijk de gaten maakt :19:
Ja maar dat is toch ook irritant? En iemand met een keffer moet toch ook proberen zn hond normaal te laten doen?
Ik zeg alleen dat ik mijn hond bij me moet houden, ookal is het de 10e keer dat ze uitgedaagt wordt. Dat is geen excuus.

Ik vraag me trouwens even af hoor.
Stel dat 1 van jouw honden al 5 jaar lang de overbuurhond loopt uit te kefferen en morgen bijt die jouw hond dood of verwont hem ernstig. Ik vraag me dan echt af of jij zegt 'tsja klote maar had die maar niet zo moeten keffen'. Ik geloof dat je dan toch echt wel door het lint gaat.
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

oh je had je post aangepast :mrgreen:

uh nou mijn hond zal niet 5 jaar lang de overbuurhond uitkafferen, ik zorg daar wel voor, want ik ben me er nl van bewust dat zulk gedrag gevolgen kan hebben.

maar oke, hypothetisch, nee ik zal heus niet letterlijk zeggen, jammer dan, eigen schuld. maar zal wel mijn aandeel zien.

maar goed lastig over praten, want mijn honden mogen dat niet en doen dat dus ook niet ( ik heb trouwens wel een hele enge overbuurhond :N: )
Laatst gewijzigd door yamie op 03 aug 2006 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

yamie schreef:ja estelle? :mrgreen: :denken:
haha ging iets fout :mrgreen:
chrico
Zeer actief
Berichten: 22604
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:08
Locatie: IJmuiden

Ongelezen bericht door chrico »

Moos schreef:
yamie schreef:
:neenee: nee beter lezen marloes, dat word ook niet gezegd, niet dat er geen schuld is, IK zeg alleen dat het dus soms niet puur en alleen schuld van de ene partij is,niet meer en niet minder :wink:
Ik weet dat jij dat niet zegt; ik reageerde ook niet specifiek op jou. Maar ik vond de strekking van sommige stukjes hier wel aardig op lijken. :wink:
En dat verbaasde me een beetje eigenlijk.
Okee, dan een voorbeeld gebasseerd op waarheid en ik ben er echt niet trots op, ik voelde me ook zwaar klote maar toch kon ik er niets aan doen ondanks dat ik mijn honden goed onder controle heb.
In jouw ogen, wiens schuld is dit dan.

Wij hadden een hond hier in de straat wonen die steeds ontsnapte omdat de baasjes er niet op lette. Hond schiet tussen geparkeerde auto`s door en hangt Scar in zijn hakken of kont. Je ziet hem niet aankomen want hij ligt ergens of besluipt ons. Tientale keren een gesprek gehad met de baasjes, tips aangedragen om te voorkomen dat de hond ontsnapt en toch gebeurde het keer op keer. Uiteindelijk ook gezegd dat ze niet moesten janken als het een keer echt fout ging, het was namelijk gewoon frustrerend want te pas en te onpas kon die hond opduiken en je liep al om je heen te kijken of hij er niet weer aankwam.
1 avond was het weer zover, hondje maakt een vergissing en grijpt Scar in zijn ribben ipv de gebruikelijke achterkant zodat hij meteen weg kan rennen. Voor wij konden ingrijpen draait Scar zich om, grijpt de hond zodanig dat door de kracht de hond overlijd. Echt een fractie van een sec.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gebruikersavatar
Moos
Zeer actief
Berichten: 25126
Lid geworden op: 02 jan 2003 12:38

Ongelezen bericht door Moos »

chrico schreef:
Moos schreef:
yamie schreef:
:neenee: nee beter lezen marloes, dat word ook niet gezegd, niet dat er geen schuld is, IK zeg alleen dat het dus soms niet puur en alleen schuld van de ene partij is,niet meer en niet minder :wink:
Ik weet dat jij dat niet zegt; ik reageerde ook niet specifiek op jou. Maar ik vond de strekking van sommige stukjes hier wel aardig op lijken. :wink:
En dat verbaasde me een beetje eigenlijk.
Okee, dan een voorbeeld gebasseerd op waarheid en ik ben er echt niet trots op, ik voelde me ook zwaar klote maar toch kon ik er niets aan doen ondanks dat ik mijn honden goed onder controle heb.
In jouw ogen, wiens schuld is dit dan.

Wij hadden een hond hier in de straat wonen die steeds ontsnapte omdat de baasjes er niet op lette. Hond schiet tussen geparkeerde auto`s door en hangt Scar in zijn hakken of kont. Je ziet hem niet aankomen want hij ligt ergens of besluipt ons. Tientale keren een gesprek gehad met de baasjes, tips aangedragen om te voorkomen dat de hond ontsnapt en toch gebeurde het keer op keer. Uiteindelijk ook gezegd dat ze niet moesten janken als het een keer echt fout ging, het was namelijk gewoon frustrerend want te pas en te onpas kon die hond opduiken en je liep al om je heen te kijken of hij er niet weer aankwam.
1 avond was het weer zover, hondje maakt een vergissing en grijpt Scar in zijn ribben ipv de gebruikelijke achterkant zodat hij meteen weg kan rennen. Voor wij konden ingrijpen draait Scar zich om, grijpt de hond zodanig dat door de kracht de hond overlijd. Echt een fractie van een sec.
Dat probeer ik steeds te zeggen, het gaat mij helemaal niet om schuld :wink:

Want net wat jij zegt, je bent er niet trots op en voelde je zwaar klote. Dus ook al was het dan misschien niet alleen Scars schuld, wat dan nog? Dacht je "nou jammer dan, had die hond maar niet zo irritant moeten doen". Nee toch? :wink:
Het maakt naar mijn idee zo bar weinig uit wiens schuld het is. Het is gewoon zwaar klote als zoiets gebeurt, en dat die hond zelf ook behoorlijk irritant was, maakt niet dat het jou als baas van de 'bijtende hond' het allemaal geen moer uitmaakt.
Laatst gewijzigd door Moos op 03 aug 2006 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
chrico
Zeer actief
Berichten: 22604
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:08
Locatie: IJmuiden

Ongelezen bericht door chrico »

Moos schreef:

Wat ik meende te lezen was een aantal pagina's over de schuldvraag als een grote honden een klein irritant hondje grijpt.
En ik vind inderdaad dat het dan niet puur alleen de schuld is van de baas van de grote honden, maar ik snap die hele discussie gewoon niet zo :19:
Ik reageerde voornamelijk op een vergelijking dat een uitval van Kiki minder erg is dan een uitval van Kaya. In mijn ogen is dat dus niet zo, beide zijn even erg en gedrag wat niet geaccepteerd moet worden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gebruikersavatar
Moos
Zeer actief
Berichten: 25126
Lid geworden op: 02 jan 2003 12:38

Ongelezen bericht door Moos »

chrico schreef:
Moos schreef:

Wat ik meende te lezen was een aantal pagina's over de schuldvraag als een grote honden een klein irritant hondje grijpt.
En ik vind inderdaad dat het dan niet puur alleen de schuld is van de baas van de grote honden, maar ik snap die hele discussie gewoon niet zo :19:
Ik reageerde voornamelijk op een vergelijking dat een uitval van Kiki minder erg is dan een uitval van Kaya. In mijn ogen is dat dus niet zo, beide zijn even erg en gedrag wat niet geaccepteerd moet worden.
Hebben we het dan over uitvallen aan de riem?

In dat geval denk ik namelijk inderdaad ook dat het niet uitmaakt of het een kleine of een grote hond is die uitvalt. Alleen maakt het bij de grote hond qua fysieke kracht iets meer uit wie er aan de andere kant van de lijn hangt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
marian*
Erelid
Berichten: 32600
Lid geworden op: 10 feb 2003 18:01
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Eline* schreef:
marian* schreef:
Senna1 schreef:Als mijn hond uiteindelijk een keer terug gaat snauwen naar de hond van de buren is dat niet meer dan normaal. Maar dat ik "het ook niet kan helpen" dat hij die hond uiteindelijk een keer grijpt is natuurlijk onzin.
Één seconde van onoplettendheid is daar maar voor nodig :wink:
Dus nee,geen onzin.
1 seconde onoplettendheid pleit je niet vrij van je verantwoordelijkheid. Daar gaat het nou de hele tijd over. :19:
Ik zeg volgens mij ook niet dat dat je vrijpleit,maar het kan je maar zo een keer gebeuren.
En ja,ik heb mijn honden normaal gesproken onder controle.
Maar dat mijn hond na 5 jaar geziek door die &*((^&^keffer een keer uitgeschoten is is niet verwonderlijk,dus in die zin heeft ook de baas van de kleine hond een verantwoording.
Maar goed,ik heb 2 flinke middelmaatjes(in mijn ogen) en geen reuzen :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

chrico schreef:
Moos schreef:

Wat ik meende te lezen was een aantal pagina's over de schuldvraag als een grote honden een klein irritant hondje grijpt.
En ik vind inderdaad dat het dan niet puur alleen de schuld is van de baas van de grote honden, maar ik snap die hele discussie gewoon niet zo :19:
Ik reageerde voornamelijk op een vergelijking dat een uitval van Kiki minder erg is dan een uitval van Kaya. In mijn ogen is dat dus niet zo, beide zijn even erg en gedrag wat niet geaccepteerd moet worden.
Nou dat is dus wel wat me irriteert. Natuurlijk besef ik dat in wezen Kaya met haar kaakkracht meer schade aan kan richten, maar hoeveel in algemeenheid geaccepteerd wordt van de zgn 'kleinere, lieve rassen' daar zakt mijn broek weleens van af.
Als Kaya aan de lijn uit zou vallen, dan moet je de blikken zien 'een valse teringhond'.
Als een kleintje aan de lijn uitvalt, dan wordt gezegd 'hahaha, wat een dapper ding'.
Kleintjes, of middenmaatjes, die over je heen springen zodat je compleet onder de bagger zit of dat je niet eens met een korte broek durft te gaan lopen omdat ze je benen totaal open halen.
Het wordt allemaal geaccepteerd, maar wee je gebeente als formaatje Kaya haar lip optrekt.

Dat onderscheid merk ik dagelijks. In lichte mate hier op het forum, overigens kan ik mezelf daar ook weleens schuldig aan maken, maar zeker in veel grotere mate gewoon op straat.
Er ís gewoon een enorm verschil en dan denk ik ook 'hallo, het zijn allemaal honden hoor'.

Pieter had hiervoor een Labradorreu, geen lieverdje en een krachtige reu. Die was minstens zo 'erg' als Kaya (niet 'erg', maar gewoon geen honden allemansvriend).
In de 7 jaar dat Pieter hem gehad heeft, hij overleed helaas vroeg aan kanker, heeft hij nog nooit een opmerking naar zijn kop gehad. Het was een Labrador en die waren lief, en ach als hij lelijk deed, dan was het altijd nog een Labrador.
Kaya wordt werkelijk door veel mensen aangekeken op het minste lipje wat omhoog gaat.
Er zit gewoon echt veel verschil in en soms, op slechte dagen, heb ik echt het idee dat bv een Rottweiler werkelijk een modelhond moet zijn en nauwelijks meer hondengedrag mag vertonen.
Laatst gewijzigd door Caro. op 03 aug 2006 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
chrico
Zeer actief
Berichten: 22604
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:08
Locatie: IJmuiden

Ongelezen bericht door chrico »

Martijn schreef: Dit heeft niets te maken met je hond wel of niet aankunnen.

Dat zijn ongelukken die heel weinig zeggen over hoe goed je hond opgevoed is of over je eigen fysieke mogelijkheden als baas.
Klopt, maar het is wel gedrag uitgelokt door iemand die vind dat mijn grote beter onder controle had gemoeten want als ik dit soort dingen niet kan voorkomen dat ik dan niet met zo een hond moet lopen.
Voor het gemak word dus het gedrag van de andere hond vergeten want die bracht toch geen verwondingen aan.
Het is in zoverre relevant dat in dit voorbeeld na zoveel keer gereageerd word op een uitval van een andere hond maar helaas met verkeerde afloop. Dat dit niets met kracht van het baasje te maken heeft of het onder appel staan van. Dat er om het gedrag van de andere hond gelachen werd want die was wel zo stoer dat hij steeds weer achter een dog aanging en uitdaagde.
Zoals in het voorbeeld dat ik gaf en waar de discussie uiteindelijk over ging Kiki 6 keer mag uitvallen maar Milk niet de 6e keer mag terug uitvallen. De reacties die daarop kwamen waren zogezegd zeer verbazend. Okee er werd van alles uiteindelijk bijgehaald maar daar ging het niet om en de discussie nam een steeds lugubere wending.

Zou dit in het echt gebeuren, stel dat Kiki en Milk elkaar tegenkomen en Kiki haalt uit naar Milk dan zou Milk mij aankijken van nou jaaaaaaaaah en gewoon doorlopen. Waarschijnlijk als Milk uitvalt naar Kiki zet Kiki het op het lopen alleen al om de volume die er uit de waffel van Milk komt.
(even voor de duidelijkheid, er is geen lijfelijk contact en milk en kiki staan in zovere onder controle dat er niet gebarft word :wink: )
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gebruikersavatar
Moos
Zeer actief
Berichten: 25126
Lid geworden op: 02 jan 2003 12:38

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef:
chrico schreef:
Moos schreef:

Wat ik meende te lezen was een aantal pagina's over de schuldvraag als een grote honden een klein irritant hondje grijpt.
En ik vind inderdaad dat het dan niet puur alleen de schuld is van de baas van de grote honden, maar ik snap die hele discussie gewoon niet zo :19:
Ik reageerde voornamelijk op een vergelijking dat een uitval van Kiki minder erg is dan een uitval van Kaya. In mijn ogen is dat dus niet zo, beide zijn even erg en gedrag wat niet geaccepteerd moet worden.
Nou dat is dus wel wat me irriteert. Natuurlijk besef ik dat in wezen Kaya met haar kaakkracht meer schade aan kan richten, maar hoeveel in algemeenheid geaccepteerd wordt van de zgn 'kleinere, lieve rassen' daar zakt mijn broek weleens van af.
Als Kaya aan de lijn uit zou vallen, dan moet je de blikken zien 'een valse teringhond'.
Als een kleintje aan de lijn uitvalt, dan wordt gezegd 'hahaha, wat een dapper ding'.
Kleintjes, of middenmaatjes, die over je heen springen zodat je compleet onder de bagger zit of dat je niet eens met een korte broek durft te gaan lopen omdat ze je benen totaal open halen.
Het wordt allemaal geaccepteerd, maar wee je gebeente als formaatje Kaya haar lip optrekt.

Dat onderscheid merk ik dagelijks. In lichte mate hier op het forum, overigens kan ik mezelf daar ook weleens schuldig aan maken, maar zeker in veel grotere mate gewoon op straat.
Er ís gewoon een enorm verschil en dan denk ik ook 'hallo, het zijn allemaal honden hoor'.
Mijn kleintjes mogen het bovengenoemde dus allemaal ook niet :neenee:

Alleen, als je zo'n kleintje op probeert te voeden heb je soms wel de halve wereld tegen je. Juist omdat van kleintjes erg veel geaccepteerd wordt is bepaald gedrag ontzettend lastig om eruit te krijgen. Opspringen bijvoorbeeld heeft Moos bij vrijwel iedere vreemde gedaan tot hij ongeveer 1.5 was. Ik kan NEE en LAAG roepen en oefenen wat ik wilde, 9 van de 10 personen moedigde hem gewoon nog even extra aan :eek:
Want ohhhhhhhh, dat kleintje is zo schattig, laat hem toch (Hop koekje erin :evil: ).

Gelukkig heb ik Moos toen hij zo'n 1.5 was echt af kunnen leren naar vreemden toe te gaan, en doet hij dat nu echt nooit meer (behalve als ze hem lokken, maar dan moeten ze het zelf maar weten ook). Saar deed het al nooit, dus dat is helemaal makkelijk.

Maar sommige onopgevoede gedragingen van die kleintjes worden ook gewoon ontzettend gestimuleerd door de omgeving.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moos schreef:
Stang schreef:
chrico schreef:
Moos schreef:

Wat ik meende te lezen was een aantal pagina's over de schuldvraag als een grote honden een klein irritant hondje grijpt.
En ik vind inderdaad dat het dan niet puur alleen de schuld is van de baas van de grote honden, maar ik snap die hele discussie gewoon niet zo :19:
Ik reageerde voornamelijk op een vergelijking dat een uitval van Kiki minder erg is dan een uitval van Kaya. In mijn ogen is dat dus niet zo, beide zijn even erg en gedrag wat niet geaccepteerd moet worden.
Nou dat is dus wel wat me irriteert. Natuurlijk besef ik dat in wezen Kaya met haar kaakkracht meer schade aan kan richten, maar hoeveel in algemeenheid geaccepteerd wordt van de zgn 'kleinere, lieve rassen' daar zakt mijn broek weleens van af.
Als Kaya aan de lijn uit zou vallen, dan moet je de blikken zien 'een valse teringhond'.
Als een kleintje aan de lijn uitvalt, dan wordt gezegd 'hahaha, wat een dapper ding'.
Kleintjes, of middenmaatjes, die over je heen springen zodat je compleet onder de bagger zit of dat je niet eens met een korte broek durft te gaan lopen omdat ze je benen totaal open halen.
Het wordt allemaal geaccepteerd, maar wee je gebeente als formaatje Kaya haar lip optrekt.

Dat onderscheid merk ik dagelijks. In lichte mate hier op het forum, overigens kan ik mezelf daar ook weleens schuldig aan maken, maar zeker in veel grotere mate gewoon op straat.
Er ís gewoon een enorm verschil en dan denk ik ook 'hallo, het zijn allemaal honden hoor'.
Mijn kleintjes mogen het bovengenoemde dus allemaal ook niet :neenee:

Alleen, als je zo'n kleintje op probeert te voeden heb je soms wel de halve wereld tegen je. Juist omdat van kleintjes erg veel geaccepteerd wordt is bepaald gedrag ontzettend lastig om eruit te krijgen. Opspringen bijvoorbeeld heeft Moos bij vrijwel iedere vreemde gedaan tot hij ongeveer 1.5 was. Ik kan NEE en LAAG roepen en oefenen wat ik wilde, 9 van de 10 personen moedigde hem gewoon nog even extra aan :eek:
Want ohhhhhhhh, dat kleintje is zo schattig, laat hem toch (Hop koekje erin :evil: ).

Gelukkig heb ik Moos toen hij zo'n 1.5 was echt af kunnen leren naar vreemden toe te gaan, en doet hij dat nu echt nooit meer (behalve als ze hem lokken, maar dan moeten ze het zelf maar weten ook). Saar deed het al nooit, dus dat is helemaal makkelijk.

Maar sommige onopgevoede gedragingen van die kleintjes worden ook gewoon ontzettend gestimuleerd door de omgeving.
Ja dat lijkt me ook enorm irritant dat het opvoeden van een kleintje gewoon niet serieus wordt genomen door de omgeving.
Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen, dat ik denk dat ik met een Maltezer ook niet zo strikt zou zijn als met een Rottweiler hoor :wink:
Maar soms is het gewoon echt heel erg, dat gedrag en vooral het onderscheid wat gemaakt wordt op straat. Die blikken van walging, van smerigheid, van vuile &%$ hond terwijl ze er gewoon alleen maar loopt, het is niet altijd leuk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gebruikersavatar
Moos
Zeer actief
Berichten: 25126
Lid geworden op: 02 jan 2003 12:38

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef:
Ja dat lijkt me ook enorm irritant dat het opvoeden van een kleintje gewoon niet serieus wordt genomen door de omgeving.
Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen, dat ik denk dat ik met een Maltezer ook niet zo strikt zou zijn als met een Rottweiler hoor :wink:
Maar soms is het gewoon echt heel erg, dat gedrag en vooral het onderscheid wat gemaakt wordt op straat. Die blikken van walging, van smerigheid, van vuile &%$ hond terwijl ze er gewoon alleen maar loopt, het is niet altijd leuk.
Dat kan ik me ook wel voorstellen hoor; ik zou dat ook heel naar vinden als mensen mijn hond zo zouden bekijken.
Ik wordt weleens gestoord van al die kinderhandjes (en volwassen handen :mrgreen: ) die aan mijn honden moeten zitten, het ongevraagd koekjes erin proppen, en het "ach laat die kleine nou" als ik Moos corrigeer voor een snauw.
Maar eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat als ik moet kiezen ik het dan maar liever zo heb dan dat mensen met hele andere vooroordelen naar mijn honden kijken :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jip007
Erelid
Berichten: 20825
Lid geworden op: 23 apr 2002 01:41
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4
Locatie: ergens in een hutje op de veluwe..

Ongelezen bericht door jip007 »

chrico schreef:
Ik reageerde voornamelijk op een vergelijking dat een uitval van Kiki minder erg is dan een uitval van Kaya. In mijn ogen is dat dus niet zo, beide zijn even erg en gedrag wat niet geaccepteerd moet worden.
dat vond ik ook niet kloppen , hier is een JR die regelmatig stukjes uit de doggen neuzen bijt , door de afrastering heen. En daar wordt door de eigenaar gewoon om gelachen , ik hoop dus dat ik die niet een keer in het bos tegen kom.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jip007 schreef:
chrico schreef:
Ik reageerde voornamelijk op een vergelijking dat een uitval van Kiki minder erg is dan een uitval van Kaya. In mijn ogen is dat dus niet zo, beide zijn even erg en gedrag wat niet geaccepteerd moet worden.
dat vond ik ook niet kloppen , hier is een JR die regelmatig stukjes uit de doggen neuzen bijt , door de afrastering heen. En daar wordt door de eigenaar gewoon om gelachen , ik hoop dus dat ik die niet een keer in het bos tegen kom.
idd, en dan kan het dus voor jou wel onverwacht zijn, dus staat los van of jij je honden aankan.

dat is hetzelfde als mijn vb een paar pagina's terug van Bm die uiteindelijk klein hondje te grazen neemt. ( enwat dandus uiteindelijk resulteert in dat Bm de klootzak is en niet meer los kan)
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

chrico schreef:
Rob* schreef:
Inge schreef:
Sinds wanneer bijten honden die kinderen bijten ook kinderen? :denken:
nou dat lijkt me heel duidelijk he? :eek:
:smile: :smile: toen ik het las moest ik het wel een keer opnieuw lezen :smile: :smile:
Ik bedoelde natuurlijk honden :19: , dus sinds wanneer bijten honden die honden bijten ook kinderen? Het was vroeg vanmorgen :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb mensen ook wel eens gewaarschuwd voor hun hond en de problemen die ze konden krijgen als Wuilus die hond een keer te pakken zou krijgen. Die mensen hadden een labrador teef die te pas en te onpas uit hun oprit kwam schieten om de straat over te rennen en precies 1 meter van Wuilus riembereik enorm kwam staan grommen en uitdagen. Op een dag ben ik met hond aan gaan bellen en heb ik gevraagd aub iets te doen aan die situatie. Het hielp niet en ik stond op het punt Wuil los te laten op die hond. Dat durfde ik uiteindelijk niet omdat ik verwachtte dat het echt een bloedbad werd door de opgebouwde aversie. Ik heb maar besloten niet meer langs dat huis te wandelen om erger te voorkomen. :19:
Afbeelding
Gebruikersavatar
peterr
Actief
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 mar 2004 08:35
Locatie: Randstad

Ongelezen bericht door peterr »

MARC_S schreef:Ik heb mensen ook wel eens gewaarschuwd voor hun hond en de problemen die ze konden krijgen als Wuilus die hond een keer te pakken zou krijgen. Die mensen hadden een labrador teef die te pas en te onpas uit hun oprit kwam schieten om de straat over te rennen en precies 1 meter van Wuilus riembereik enorm kwam staan grommen en uitdagen. Op een dag ben ik met hond aan gaan bellen en heb ik gevraagd aub iets te doen aan die situatie. Het hielp niet en ik stond op het punt Wuil los te laten op die hond. Dat durfde ik uiteindelijk niet omdat ik verwachtte dat het echt een bloedbad werd door de opgebouwde aversie. Ik heb maar besloten niet meer langs dat huis te wandelen om erger te voorkomen. :19:
Exact zo'n zelfde voorbeeld, alleen andere hond heb ik ook bij ons in de buurt...... super irri...... totdat het echt een keer fout gaat.....
nu mijd ik deze woning ook maar... just in case..... want met het soort hond wwat ik heb trek je toch aan het korste eind vrees ik....

gr peter
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Ik moest een paar weken geleden een Golden Retriever van een vriendin uitlaten. Hartstikke braaf beest, dus ik dacht: dat doe ik wel even.
Maar toen de hond een kat zag vloog hij erop af en kon ik hem niet meer houden en we kwamen tegen een garagedeur tot stilstand. Gelukkig maar, want hij had ons ook de weg over kunnen sleuren.
Conclusie wat mij betreft: zware, sterke hond met iemand die geen lichamelijk overwicht heeft ( ik ben 1.59 en weeg 55 kilo) nooit doen. Je moet de hond in elke situatie de baas kunnen zijn vind ik.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

peterr schreef:
MARC_S schreef:Ik heb mensen ook wel eens gewaarschuwd voor hun hond en de problemen die ze konden krijgen als Wuilus die hond een keer te pakken zou krijgen. Die mensen hadden een labrador teef die te pas en te onpas uit hun oprit kwam schieten om de straat over te rennen en precies 1 meter van Wuilus riembereik enorm kwam staan grommen en uitdagen. Op een dag ben ik met hond aan gaan bellen en heb ik gevraagd aub iets te doen aan die situatie. Het hielp niet en ik stond op het punt Wuil los te laten op die hond. Dat durfde ik uiteindelijk niet omdat ik verwachtte dat het echt een bloedbad werd door de opgebouwde aversie. Ik heb maar besloten niet meer langs dat huis te wandelen om erger te voorkomen. :19:
Exact zo'n zelfde voorbeeld, alleen andere hond heb ik ook bij ons in de buurt...... super irri...... totdat het echt een keer fout gaat.....
nu mijd ik deze woning ook maar... just in case..... want met het soort hond wwat ik heb trek je toch aan het korste eind vrees ik....

gr peter
Ik had ook aan het kortste eind getrokken aangezien mijn hond een enorme ruwharige zwarte herdermiks was die dan een "lief" blond labje afgetuigt zou hebben :roll: Normaal deed ze nooit echt agressief maar bij die lab was het zo langdurig opgebouwd dat ik niet meer kon garanderen dat ze niet direct hard en fel zou gaan knokken. :19:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jip007
Erelid
Berichten: 20825
Lid geworden op: 23 apr 2002 01:41
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4
Locatie: ergens in een hutje op de veluwe..

Ongelezen bericht door jip007 »

MARC_S schreef:Ik heb maar besloten niet meer langs dat huis te wandelen om erger te voorkomen. :19:
ik kan het niet voorkomen , de doggen worden op hun eigen terrein gebeten. Nu kan je zeggen , moeten ze hun neus er maar niet door steken , maar ja daar zijn het doggen voor. Tot dat het kwartje gevallen is , en dan is het oorlog.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Teckelgek schreef:Ik moest een paar weken geleden een Golden Retriever van een vriendin uitlaten. Hartstikke braaf beest, dus ik dacht: dat doe ik wel even.
Maar toen de hond een kat zag vloog hij erop af en kon ik hem niet meer houden en we kwamen tegen een garagedeur tot stilstand. Gelukkig maar, want hij had ons ook de weg over kunnen sleuren.
Conclusie wat mij betreft: zware, sterke hond met iemand die geen lichamelijk overwicht heeft ( ik ben 1.59 en weeg 55 kilo) nooit doen. Je moet de hond in elke situatie de baas kunnen zijn vind ik.
conclusie wat mij betreft: ga iig ook niet lopen met een hond die je qua kracht omver trekt, wanneer je de hond helemaal niet goed kent (of de hond jou dus niet) :wink:
Gebruikersavatar
Tamara.
Zeer actief
Berichten: 10148
Lid geworden op: 30 jul 2005 23:15
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Na alles gelezen te hebben deel ik nog steeds dezelfde mening als die van Caroline.

Een hond moet denken dat jij de sterkste bent. Je moet mentaal overwicht hebben op je hond. Hond moet opgevoed zijn, etc. etc.

Ik zelf zal nooit een echt vreemde hond uitlaten die groot en sterk is. Ook niet als ik die hond niet heel goed ken en weet hoe hij is en ik niet weet of ik echt overwicht op hem of haar heb.

Ik heb 2x meegemaakt dat ik mij fysiek niet in een gevecht heb hoeven mengen maar dat mentaal en overwicht hebben volstaan.

Bordeauxdog hier uit de buurt die ken ik heel goed. Neem hem ook wel eens mee met een wandeling als ik lekker met Bowie naar het bos wil. Is prima te doen.

Hond is een reu met een ongelooflijke echo, een echte macho.

Hier in het park, hondjes waren lekker aan het spelen en hadden de grootste lol. Komt er uit het niets een totaal vreemde hond vanuit de straat het park inrennen. Geen baasje erbij helemaal niemand. Voordat iemand die hond in de gaten had, had Timba de hond al gezien en greep hem meteen. Dat was een gigantisch gevecht. Automatisch ren ik erop af heb m'n riem gepakt, Timba mee geslagen en een gigantische brul gegeven. Timba heeft, hoe dominant hij kan zijn naar mensen op de een of andere manier heel veel respect voor mij en wist niet hoe snel hij moest afdruipen en liep kruipend voor me weg.

Dit is niet respect wat je op de een of andere dag krijgt bij zo'n hond. Je moet continu figuurlijk het gevecht aangaan zodat hij maar blijft weten dat jij de baas bent en niet hij, anders loopt hij echt over je heen.

Respect vanuit de hond naar de baas toe, is het allerbelangrijkste.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”