Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

''Je moet sterk zijn voor een grote/krachtige hond''

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Tamara.
Zeer actief
Berichten: 10148
Lid geworden op: 30 jul 2005 23:15
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

yamie schreef:
Teckelgek schreef:Ik moest een paar weken geleden een Golden Retriever van een vriendin uitlaten. Hartstikke braaf beest, dus ik dacht: dat doe ik wel even.
Maar toen de hond een kat zag vloog hij erop af en kon ik hem niet meer houden en we kwamen tegen een garagedeur tot stilstand. Gelukkig maar, want hij had ons ook de weg over kunnen sleuren.
Conclusie wat mij betreft: zware, sterke hond met iemand die geen lichamelijk overwicht heeft ( ik ben 1.59 en weeg 55 kilo) nooit doen. Je moet de hond in elke situatie de baas kunnen zijn vind ik.
conclusie wat mij betreft: ga iig ook niet lopen met een hond die je qua kracht omver trekt, wanneer je de hond helemaal niet goed kent (of de hond jou dus niet) :wink:
Zoiets typte ik net in mijn verhaal ook. Zelf zou ik nooit een grote vreemde hond uitlaten. hij kent mij niet, waarom zou hij dan naar me luisteren en respect voor me hebben?

Er zijn genoeg rassen die niet zomaar naar iemand luisteren en meegaand zijn en waarbij je dat respect echt moet verdienen.
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

yamie schreef:
Teckelgek schreef:Ik moest een paar weken geleden een Golden Retriever van een vriendin uitlaten. Hartstikke braaf beest, dus ik dacht: dat doe ik wel even.
Maar toen de hond een kat zag vloog hij erop af en kon ik hem niet meer houden en we kwamen tegen een garagedeur tot stilstand. Gelukkig maar, want hij had ons ook de weg over kunnen sleuren.
Conclusie wat mij betreft: zware, sterke hond met iemand die geen lichamelijk overwicht heeft ( ik ben 1.59 en weeg 55 kilo) nooit doen. Je moet de hond in elke situatie de baas kunnen zijn vind ik.
conclusie wat mij betreft: ga iig ook niet lopen met een hond die je qua kracht omver trekt, wanneer je de hond helemaal niet goed kent (of de hond jou dus niet) :wink:
Ja precies :wink: want als je de hond niet kent (en omgekeerd) dán kan het dus wel alleen op fysieke kracht aankomen, zelfs bij een Lab of een GR.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

VOLGENS MIJ heeft helemaal niemand is zijn hond TEN ALLE TIJDEN de baas, dat bestaat niet,je kunt situatie `s gaan vermijden, maar het zijn altijd die kleine onverwachte dingen die voor rare situaties zorgen!! shit happens
in het dagelijks leven heb je ook niet alles ten alle tijden onder controle hebben :denken: ik zou niet weten hoe?????
Gebruikersavatar
Mark-fryslan
Zeer actief
Berichten: 914
Lid geworden op: 21 aug 2005 21:24
Locatie: Drachten

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ben ff de draad kwijt :wink: Zijn er mensen dan die vinden dat je een grote hond gewoon zijn gang mag laten gaan dan? Als deze een kleine hond grijpt dat dat er dan gewoon bij hoort?

Nou ja ik vind dat zelf niet. Fysieke kracht blijf ik belangrijk vinden want je weet het soms maar nooit. Nu met Rex leer ik ook hoe vervelend het is als mensen hun honden niet bij zich kunnen roepen. Is ook een vorm van geen controle hebben. Ik sta regelmatig stil met Rex aan de lijn en spreek dan de eigenaar aan om hun hond bij zich te houden of aan te lijnen.

Dat wordt ik wat schaapachtig aangekeken en zie je ze denken waarom ik in hemelsnaam die klote hond nog niet in heb laten slapen. Lukt het de eigenaar niet om de hond te vangen en stiert deze dan op Rex af dan kan ik niet anders dan de lijn los laten en de andere kant op hollen. Dan maar hopen dat Rex achter mij aankomt. Tot nu toe gaat dat redelijk :mrgreen:

Dus controle hebben over je hond is meer dan alleen maar je hond fysiek de baas zijn. Maar nogmaals ik blijf dat wel belangrijk vinden. 100% controle is bijna niet te doen volgens mij want dan zou je alle honden altijd aangelijnd moeten houden. Honden willen nu eenmaal graag onderling e.a. regelen. Vaak gaat dat goed maar soms helemaal fout. Het blijft wat dat betreft altijd oppassen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

chrico schreef:
greatdane schreef:
.
Mijn dog heeft een keer met mijn broer zijn rottweiler gevochten en dit zie ik idd 2 vrouwen niet uitelkaar halen :wink:
Zelfs mijn broer hield er nog een flinke jaap aan over.
Dit vind ik dus onzin want ook een vrouw kan dat doen. Zelf ben ik erg onstabiel als ik sta maar heb mijn doggen die aan het vechten waren voor de kill ook uit elkaar gehaald en ik was op dat moment alleen in huis.
Acheraf bedacht ik me wat er had kunnen gebeuren als dit fout had gegaan maar op het moment dat het gebeurde was ingrijpen belangrijker dan nadenken. De verwondingen die ze elkaar aangebracht hadden lieten zien dat het een serieus gevecht was dus geen wissewasje.
Inderdaad ik heb Orson ook zelf van die boxer afgeplukt toen die vechtpartij aan de gang was,als ik hem door die man eraf had laten plukken was dat veel minder prettig verlopen want hij laat zich op zo'n moment zeker niet door een vreemde aanraken laat staan eraf trekken.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

chrico schreef:
annepanne schreef: En dat mensen die houden van groot, groter grootst en t liefst met veel spier ook niet bepaald bij hondescholen de vloer platlopen?
Dit slaat eigenlijk nergens op. Waarop basseer jij dat????
misschien hebben die dat niet nodig :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mark-fryslan
Zeer actief
Berichten: 914
Lid geworden op: 21 aug 2005 21:24
Locatie: Drachten

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

tineke schreef:
chrico schreef:
annepanne schreef: En dat mensen die houden van groot, groter grootst en t liefst met veel spier ook niet bepaald bij hondescholen de vloer platlopen?
Dit slaat eigenlijk nergens op. Waarop basseer jij dat????
misschien hebben die dat niet nodig :mrgreen: :mrgreen:
Wat dat betreft is het wel leuk hier, je betrapt eigenlijk geen mens hier op vooroordelen. iedereen heeft zo'n helder beeld van onze maatschappij! :mrgreen:

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

het zou , zeker bij grote honden helpen als ze gewoon een tuig aan hebben, mijn hond weegt 43 kilo,bestaat alleen maar uit spieren, maar ik pluk hem zo aan zijn tuig, ergens uit of als het moet ergens vanaf, en mijn spierballen zijn NIET indrukwekkend hoor :cheer:Maar hij heeft dan gewoon een handvat,erg handig :smile:
Gebruikersavatar
Zoek stok!
Zeer actief
Berichten: 24599
Lid geworden op: 20 mar 2005 18:28
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:de vraag was hoe je als baas een hond ervan weerhoudt om dat te doen - en dan blijf ik bij hoofdzakelijk mentaal overwicht. denk je dat niet voldoende te hebben over een hond, dan moet je je beperken tot een formaat wat je fysiek aankan.
Ik denk dat mijn 'probleem' is dat ik dat vertrouwen in hondenbazen kwijt ben geraakt. En dat ik daarom mensen aan zou raden (net zoals mezelf) een hond te nemen die je fysiek aan kunt.

Niet iedereen is gezegend met giga opvoedingskwaliteiten (en dat is ook niks om je voor te schamen). Heb je die wel, dan vertrouw ik op het mentale overwicht van een baas. Maar ik zou het prettiger vinden als mensen eerst uitvinden of ze gezegend zijn met dat talent en dan pas een flinke hond nemen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:de vraag was hoe je als baas een hond ervan weerhoudt om dat te doen - en dan blijf ik bij hoofdzakelijk mentaal overwicht. denk je dat niet voldoende te hebben over een hond, dan moet je je beperken tot een formaat wat je fysiek aankan.
Ik denk dat mijn 'probleem' is dat ik dat vertrouwen in hondenbazen kwijt ben geraakt. En dat ik daarom mensen aan zou raden (net zoals mezelf) een hond te nemen die je fysiek aan kunt.

Niet iedereen is gezegend met giga opvoedingskwaliteiten (en dat is ook niks om je voor te schamen). Heb je die wel, dan vertrouw ik op het mentale overwicht van een baas. Maar ik zou het prettiger vinden als mensen eerst uitvinden of ze gezegend zijn met dat talent en dan pas een flinke hond nemen.
mijn hond is verschillende keren aangevallen door honden in de gewichtsklasse zo rond de 20 kilo(stabij, mislukte poedel enzo.)die eigenaren zouden het wel kunnen maar doen het niet, terwijl ik mijn hond en de omgeving scherp in de gaten hou(mijn hond heeft namelijk een heel goed geheugen)hij gaat vast zodra ik het niet vertrouw,en ik denk dat veel eigenaren van grote honden erg scherp zijn op de omgeving en wat er gebeurd, voorkomen is veel beter ,dan tegenstanders die geperforeerd zijn :pffff: maar lekker ontspannen met je hond lopen kun je dus wel vergeten
Gebruikersavatar
Mark-fryslan
Zeer actief
Berichten: 914
Lid geworden op: 21 aug 2005 21:24
Locatie: Drachten

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:de vraag was hoe je als baas een hond ervan weerhoudt om dat te doen - en dan blijf ik bij hoofdzakelijk mentaal overwicht. denk je dat niet voldoende te hebben over een hond, dan moet je je beperken tot een formaat wat je fysiek aankan.
Ik denk dat mijn 'probleem' is dat ik dat vertrouwen in hondenbazen kwijt ben geraakt. En dat ik daarom mensen aan zou raden (net zoals mezelf) een hond te nemen die je fysiek aan kunt.

Niet iedereen is gezegend met giga opvoedingskwaliteiten (en dat is ook niks om je voor te schamen). Heb je die wel, dan vertrouw ik op het mentale overwicht van een baas. Maar ik zou het prettiger vinden als mensen eerst uitvinden of ze gezegend zijn met dat talent en dan pas een flinke hond nemen.
Hmm opzich wel mee eens maar dan zijn er nog wel meer factoren dan alleen de grootte van een hond. Een goedzak van een New Foundlander geeft heel wat minder problemen dan het velle karakter van een Jack Russel vind ik. Toch kiezen veel mensen dan vaak toch voor een JR i.v.m. zijn handzame formaat. Heel gek is dit dan ook het type hond dat je vaak krijgt aangeboden als herplaatser.

Voor mezelf vind ik het makkelijker om een lobbes op te voeden dan b.v. een Jack Russel. Verder lees ik hier ook veel persoonlijke angsten. Ik krijg weer meer de kriebels van die gedronge Pitt Bull achtige honden met van die grote kromme snuiten en diep liggende oogjes. Ik stap dus weer sneller op een berghond af. Terwijl een ander juist die "vechthonden" ziet als knuffelkonten (wat het heel goed kunnen zijn).


Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 03 aug 2006 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Gebruikersavatar
Zoek stok!
Zeer actief
Berichten: 24599
Lid geworden op: 20 mar 2005 18:28
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

loving bulls schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:de vraag was hoe je als baas een hond ervan weerhoudt om dat te doen - en dan blijf ik bij hoofdzakelijk mentaal overwicht. denk je dat niet voldoende te hebben over een hond, dan moet je je beperken tot een formaat wat je fysiek aankan.
Ik denk dat mijn 'probleem' is dat ik dat vertrouwen in hondenbazen kwijt ben geraakt. En dat ik daarom mensen aan zou raden (net zoals mezelf) een hond te nemen die je fysiek aan kunt.

Niet iedereen is gezegend met giga opvoedingskwaliteiten (en dat is ook niks om je voor te schamen). Heb je die wel, dan vertrouw ik op het mentale overwicht van een baas. Maar ik zou het prettiger vinden als mensen eerst uitvinden of ze gezegend zijn met dat talent en dan pas een flinke hond nemen.
mijn hond is verschillende keren aangevallen door honden in de gewichtsklasse zo rond de 20 kilo(stabij, mislukte poedel enzo.)die eigenaren zouden het wel kunnen maar doen het niet, terwijl ik mijn hond en de omgeving scherp in de gaten hou(mijn hond heeft namelijk een heel goed geheugen)hij gaat vast zodra ik het niet vertrouw,en ik denk dat veel eigenaren van grote honden erg scherp zijn op de omgeving en wat er gebeurd, voorkomen is veel beter ,dan tegenstanders die geperforeerd zijn :pffff: maar lekker ontspannen met je hond lopen kun je dus wel vergeten
Het verschil tussen een aanval van een Stabij en die van een Hovawart (om maar wat te noemen :mrgreen: ) is dat IK een Stabij aan kan. Dus blijf ik erbij dat een onervaren of wat minder getalenteerde baas beter met een Stabij kan gaan rondlopen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Mark-fryslan schreef:
tineke schreef:
chrico schreef:
annepanne schreef: En dat mensen die houden van groot, groter grootst en t liefst met veel spier ook niet bepaald bij hondescholen de vloer platlopen?
Dit slaat eigenlijk nergens op. Waarop basseer jij dat????
misschien hebben die dat niet nodig :mrgreen: :mrgreen:
Wat dat betreft is het wel leuk hier, je betrapt eigenlijk geen mens hier op vooroordelen. iedereen heeft zo'n helder beeld van onze maatschappij! :mrgreen:

Groetjes Mark
Het was maar een grapje van mij hoor dacht dat kan wel bij dit soort onzin berichten :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb met Rio zeer tot ons beider plezier puppy cursus en eg1 en eg2 gedaan en natuurlijk was hij de beste van de klas :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zoek stok!
Zeer actief
Berichten: 24599
Lid geworden op: 20 mar 2005 18:28
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mark-fryslan schreef:Hmm opzich wel mee eens maar dan zijn er nog wel meer factoren dan alleen de grootte van een hond. Een goedzak van een New Foundlander geeft heel wat minder problemen dan het velle karakter van een Jack Russel vind ik. Toch kiezen veel mensen dan vaak toch voor een JR i.v.m. zijn handzame formaat. Heel gek is dit dan ook het type hond dat je vaak krijgt aangeboden als herplaatser.

Voor mezelf vind ik het makkelijker om een lobbes op te voeden dan b.v. een Jack Russel. Verder lees ik hier ook veel persoonlijke angsten. Ik krijg weer meer de kriebels van die gedronge Pitt Bull achtige honden met van die grote kromme snuiten en diep liggende oogjes. Ik stap dus weer sneller op een berghond af. Terwijl een ander juist die "vechthonden" ziet als knuffelkonten (wat het heel goed kunnen zijn).

groetjes Mark

Groetjes Mark
Ja eens, het is een combi van raskenmerken en grootte. Een grote vriendelijke loebas, dat zou ik wel aandurven.

Maar mbt een JR blijf ik bij de stelling dat ik die JR prima kan wegbonjouren. Dus als hij onopgevoed of agressief is, ben ik daar toch niet bang voor.

Voor de van oorsprong vechtrassen vind ik hetzelfde gelden als voor grote honden. Die kun je fysiek namelijk ook niet aan.

Ik ben overigens niet bang voor grote honden hoor! Maar ik ben wel bang voor een grote hond die in de riem hangt met z'n baas erachter aan hangend. En ook voor een grote hond die grommend naar Bram toe komt racen. Natuurlijk is een grommende Stabij die aan komt rennen ook niet fijn, maar voor mij niet vergelijkbaar met een Duitse Herder die hetzelfde doet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gebruikersavatar
Zoek stok!
Zeer actief
Berichten: 24599
Lid geworden op: 20 mar 2005 18:28
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: Het verschil tussen een aanval van een Stabij en die van een Hovawart (om maar wat te noemen :mrgreen: )
:boos: :boos:

:mrgreen:
Een keer wat anders dan de ge-eikte rassen :mrgreen:

(en ik was om eerlijk te zijn ook best een beetje bang voor die ene Hovawart in de les :wink: )
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gebruikersavatar
Mark-fryslan
Zeer actief
Berichten: 914
Lid geworden op: 21 aug 2005 21:24
Locatie: Drachten

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Zoek stok! schreef: Ik ben overigens niet bang voor grote honden hoor! Maar ik ben wel bang voor een grote hond die in de riem hangt met z'n baas erachter aan hangend. En ook voor een grote hond die grommend naar Bram toe komt racen. Natuurlijk is een grommende Stabij die aan komt rennen ook niet fijn, maar voor mij niet vergelijkbaar met een Duitse Herder die hetzelfde doet.
Daar ben je terecht bang voor want zo'n hond kan zijn agressie ook op jou richten op het moment dat je deze hond gaat belemmeren om jouw hond te molesteren. Dat moet je als baas altijd voorkomen vind ik.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

het nemen van een JR is bij veel mensen al een brefet van onvermogen, als je denkt dat je zo`n klein hondje wel aan kunt kom je bedrogen uit, er zijn een heleboel JR die geen opvoeding krijgen omdat de eigenaar (niet na)denkt!!!!
Ook bij zo`n hondje zul je toch heel goed moeten weten waar je aan begint :blah:
Gebruikersavatar
Zoek stok!
Zeer actief
Berichten: 24599
Lid geworden op: 20 mar 2005 18:28
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:kan ik me goed voorstellen, vooral ook omdat je (terecht) weinig reden had om vertrouwen in zijn baasje te hebben :wink: .
De trainer liep ook regelmatig met die Hovawart en ik stond dan heel relaxed als ze langs kwamen hobbelen. Dat toont wel goed aan dat ik niet bang ben voor de hond op zich, maar voor de combi met de baas. Die angst komt voort uit het geen vertrouwen hebben in de baas.

Maar naast jou loop ik heel rustig hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gebruikersavatar
Zoek stok!
Zeer actief
Berichten: 24599
Lid geworden op: 20 mar 2005 18:28
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

loving bulls schreef:het nemen van een JR is bij veel mensen al een brefet van onvermogen, als je denkt dat je zo`n klein hondje wel aan kunt kom je bedrogen uit, er zijn een heleboel JR die geen opvoeding krijgen omdat de eigenaar (niet na)denkt!!!!
Ook bij zo`n hondje zul je toch heel goed moeten weten waar je aan begint :blah:
Natuurlijk moet je over elke hond goed nadenken, dat staat buiten discussie. Het gaat erom dat ik liever een wat minder talentvolle baas met een JR tegenkom dan een minder talentvolle baas met een Bullmastiff. Een JR kan ik zelf namelijk fysiek aan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoek stok! schreef:
loving bulls schreef:het nemen van een JR is bij veel mensen al een brefet van onvermogen, als je denkt dat je zo`n klein hondje wel aan kunt kom je bedrogen uit, er zijn een heleboel JR die geen opvoeding krijgen omdat de eigenaar (niet na)denkt!!!!
Ook bij zo`n hondje zul je toch heel goed moeten weten waar je aan begint :blah:
Natuurlijk moet je over elke hond goed nadenken, dat staat buiten discussie. Het gaat erom dat ik liever een wat minder talentvolle baas met een JR tegenkom dan een minder talentvolle baas met een Bullmastiff. Een JR kan ik zelf namelijk fysiek aan.
oja? :pffff: :pffff: :mrgreen:
Sabinekuh
Vaste gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jul 2006 13:55

Ongelezen bericht door Sabinekuh »

starfleet schreef:
Marion. schreef: Of je je hond de baas bent. Of je overwicht hebt. Maten en gewichten doen daar niet eens toe.
Die doen er niet toe in een ideale situatie. Honden die prima onder appel staan, die uit zichzelf geen gedoe opzoeken, die zachtaardig zijn. Maar op zich weet je dat allemaal niet zo zeker als je een puppy koopt en zeker niet als het eigenlijk zo'n beetje je eerste hond is zoals bij Topic starter.

En als je dan je eerste hondje koopt en je bent 1,50 en weegt 45 kilo, dan vind ik het niet zo'n goed idee om een Bullterrier te kopen of een Bull Mastiff of een Rottweiler of een Dog.

Dat je een baas bent die ook al ben je niet zwaar en niet groot toch je Kangal onder controle hebt, dat weet je pas nadat je ervaring hebt. Voor mensen met een eerste hond, neem er alsjeblieft een die je kunt mannen, ook al bak je er niet veel van, die richt in ieder geval geen schade aan.




Anne
Nee nee nee, niet als mijn EERSTE hond, absoluut niet.
Ik wil er een in de TOEKOMST, mijn eerste hond word er een van een makkelijker ras om mee te beginnen
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

bestaan die dan een makkelijk ras????
dacht eigenlijk dat ieder ras zijn eigen_aardigheden. heeft :slaap:
Gebruikersavatar
marian*
Erelid
Berichten: 32600
Lid geworden op: 10 feb 2003 18:01
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Sabinekuh schreef:Ik wil er een in de TOEKOMST, mijn eerste hond word er een van een makkelijker ras om mee te beginnen
En welk ras of soort had je daarvoor in gedachten?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Sabinekuh
Vaste gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jul 2006 13:55

Ongelezen bericht door Sabinekuh »

loving bulls schreef:bestaan die dan een makkelijk ras????
dacht eigenlijk dat ieder ras zijn eigen_aardigheden. heeft :slaap:
Makkelijker als de Bullterrier als 1e hond wel ja, zijn nogal druktemakertjes..
Bij ons thuis moest die van ons verplicht de bench in omdat ie anders zelf geen rust nam.. En flink koppig wassie ook..
En natuurlijk oersterk als je ze de baas niet kent.
Sabinekuh
Vaste gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jul 2006 13:55

Ongelezen bericht door Sabinekuh »

marian* schreef:
Sabinekuh schreef:Ik wil er een in de TOEKOMST, mijn eerste hond word er een van een makkelijker ras om mee te beginnen
En welk ras of soort had je daarvoor in gedachten?
Ben nog aan het zoeken, wat bij me past, suggestie's misschien?
Sabinekuh
Vaste gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jul 2006 13:55

Ongelezen bericht door Sabinekuh »

Doe natuurlijk al ervaring op met Diesel, maar ik wil zelf een kleiner en handzamer hondje om mee te beginnen, alleen er zijn zoveel rassen met problemen dat is ook iets om overna te denken natuurlijk, het karakter vind ik dan altijd wel top, alleen die problemen die ze met zich mee kunnen dragen
Gebruikersavatar
Zoek stok!
Zeer actief
Berichten: 24599
Lid geworden op: 20 mar 2005 18:28
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

yamie schreef:
Zoek stok! schreef:
loving bulls schreef:het nemen van een JR is bij veel mensen al een brefet van onvermogen, als je denkt dat je zo`n klein hondje wel aan kunt kom je bedrogen uit, er zijn een heleboel JR die geen opvoeding krijgen omdat de eigenaar (niet na)denkt!!!!
Ook bij zo`n hondje zul je toch heel goed moeten weten waar je aan begint :blah:
Natuurlijk moet je over elke hond goed nadenken, dat staat buiten discussie. Het gaat erom dat ik liever een wat minder talentvolle baas met een JR tegenkom dan een minder talentvolle baas met een Bullmastiff. Een JR kan ik zelf namelijk fysiek aan.
oja? :pffff: :pffff: :mrgreen:
:H:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gebruikersavatar
Zoek stok!
Zeer actief
Berichten: 24599
Lid geworden op: 20 mar 2005 18:28
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

loving bulls schreef:bestaan die dan een makkelijk ras????
dacht eigenlijk dat ieder ras zijn eigen_aardigheden. heeft :slaap:
Ja natuurlijk! Ik vind een Kooikerhondje ook geen makkelijk ras. Maar als het moet, til ik Bram zo op. Ik kan hem fysiek makkelijk aan. Dus ook al faal ik volledig in het opvoeden, als het moet stop ik hem zonder problemen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
-sanne
Actief
Berichten: 161
Lid geworden op: 31 mar 2006 13:40

Ongelezen bericht door -sanne »

Het is gewoon een kwestie van opvoeden.
het wil dus niet zeggen dat je als je klein bent en qua kracht een hond niet aankan dan mag je het ras niet houden. Hoe zit het met duitse doggen van min. 80kg mag je die alleen als je zelf 160 kg weegt. Geen mens zal 'm aankunnen als deze zn gewicht erin zet.
Je moet achter je raskeuze staan als je twijfeld of je 'm a wel aankunt dan kun je 'm beter niet nemen want je moet wel sterk in je schoenen staan en overwicht hebben anders nemen ze een loopje met je en dat kan net zo goed een labrador zijn.
Groetjes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

yamie schreef:
Teckelgek schreef:Ik moest een paar weken geleden een Golden Retriever van een vriendin uitlaten. Hartstikke braaf beest, dus ik dacht: dat doe ik wel even.
Maar toen de hond een kat zag vloog hij erop af en kon ik hem niet meer houden en we kwamen tegen een garagedeur tot stilstand. Gelukkig maar, want hij had ons ook de weg over kunnen sleuren.
Conclusie wat mij betreft: zware, sterke hond met iemand die geen lichamelijk overwicht heeft ( ik ben 1.59 en weeg 55 kilo) nooit doen. Je moet de hond in elke situatie de baas kunnen zijn vind ik.
conclusie wat mij betreft: ga iig ook niet lopen met een hond die je qua kracht omver trekt, wanneer je de hond helemaal niet goed kent (of de hond jou dus niet) :wink:
Ik heb dat dus wel gedaan en zou het zo weer doen. :wink:

Ik heb de laatste 1,5 jaar 2x ruim een week de Duitse Herders van mijn ouders´ buren uitgelaten. De laatste keer was er ook een reu bij, die ik dus niet kende (ik had de dag ervoor 1x meegelopen met de hond en zijn eigenaar en dat vond de hond in kwestie niet echt leuk :19: )
Afbeelding
Een flinke heer, die ik als het erop aan zou komen, fysiek hoogstwaarschijnlijk niet de baas zou kunnen. Zal toch een eind richting de 40 kilo wegen vrees ik.
De eerste keer dat ik hem kwam halen (zonder zijn baas in de buurt) heeft ie flink naar me staan grommen. Toch heb ik uiteindelijk de kennel opengegooid en hem aan kunnen lijnen. En vanaf dat moment bleek het ijs gebroken. De tweede dag stond ie me al springend van blijdschap op te wachten :cheer: en de laatste dagen heb ik hem ook gewoon los kunnen laten. Aan de lijn bleek ie, toen ie me eenmaal kende en vertrouwde, goed op mijn stem te reageren en was ie dus ook makkelijk zo af te leiden als we een andere hond tegenkwamen. Zelf reageerde de hond niet op andere honden overigens.
Nu laat ik deze honden wel 1 voor 1 uit en is er wel een achterban geregeld als het op de een of andere manier niet zou gaan, maar in eerste instantie neem ik "het risico" wel zelf.

In dit geval vond ik het geen probleem, ook omdat ik hun eigenaar goed ken en weet dat ie zijn honden prima opvoed en onder appèl heeft (bij hemzelf lopen ze altijd los).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”