Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom een rashond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Moeilijke vraag. Ik heb 2 Stabijen, een met en een zonder stamboom. Ik vind het een geweldig ras. Ik vind het ook leuk dat het een Nederlands ras is. Het ras komt oorspronkelijk uit het Friese woudengebied, daar woon ik ook parttime.

Ik vind kruisingen ook leuk. Momenteel ben ik een beetje verliefd op Billy, een kruising border collie kelpie.

Afbeelding

Afbeelding

Ik geloof dat ik altijd een Stabij wil. Misschien nog een keer een Wetterhoun. Maar misschien ook wel een Drentsche Patrijsof een Duitse staande langhaar. Een leuke kruising misschien ook wel ooit.
Ik vind zwart witte en bruin witte honden erg mooi en ik val op blessen, schimmel, platen en stippen. En op mooie volle staarten.

Er zijn ook een heleboel andere rassen die ik mooi vind (windhonden, Samojeeds, Husky's, Saarlooswolfhonden, Schapendoezen, bearded collies, border collies) maar die ik zelf niet zou willen.
Gebruikersavatar
mirella*
Actief
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 jul 2003 14:15
Locatie: Helmond

Ongelezen bericht door mirella* »

Tja ik ben gewoon helemaal weg van de poolachtige.. Dus mijn eerste hond was een Malamute maar omdat deze toch wel erg groot zijn met kleine kinderen zijn de tweede en derde Shiba's geworden.
Ik ga gewoon helemaal voor het uiterlijk en het gedrag van dit soort honden.
Ik heb al meerdere malen geprobeerd een shiba uit de rescue in de VS te halen maar tot nog toe mochten deze niet geplaatst worden buiten de VS, of konden ze niet bij andere honden of de kat. Wie weet dat dit in de toekomst nog wel gaat lukken.
Ook zou ik over een aantal jaren graag een grote poolhond uit de rescue willen. Op dit moment lijkt me dat minder geschikt omdat deze honden vaak verwaarloosd, dominant en slecht opgevoed zijn en dat samen met kleine tuin en kleine kinderen werkt niet.
Brigitte
Zeer actief
Berichten: 22340
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:21

Ongelezen bericht door Brigitte »

Wil de hond schreef:
Cyntha schreef:Maar ik houd van brede,gespierde en vooral GROTE honden en ja, dan weet je bij een rashond net wat beter wat je kunt verwachten.
Er zijn toch zeker "vuilnisbakken" in alle soorten en maten?

Wat dacht je van deze, is van een kennis van me.
De 50 kilo haalt hij al, en is nog geen jaar oud.
En hij is zo gezond als een hond maar zijn kan.
Afbeelding
WOW dat is een topper ;)
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Na 2 kruisingen wilden we nu 's aan een pup beginnen. Wat voor karakter: een vrolijk, eigenwijs, werklustig en sociaal type.
Kwamen we al snel uit op de Golden, die ik al tig x getrimt heb en waar m'n man ook stapel op is. Maar dan wel van een goede fokker, want gezondheid en karakter van het ras zijn voor ons erg belangrijk.
Geen spijt van. En het maatje van Stanley wordt waarschijnlijk weer een vullisbakkie uit het asiel.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Stang schreef:Ik denk dat je steeds hetzelfde antwoord krijgt Wil ;)
Ik ben ook "gevallen" op een rashond vanwege het uiterlijk en de karaktereigenschappen. Ik denk ook niet dat er een andere reden te verzinnen is om voor een rashond te kiezen (buiten de sporten dan).

Daarnaast hebben we dus ook een kruising, ook geweldig! Ik vermoed dat deze keuze (een rashond, Rottweiler, en een kruising) ook in de toekomst zo zal zijn.
Van mij een ander antwoord: ik ben met een Franse Bulldog opgegroeid van m'n 8ste tot m'n 19de, dan wil je echt niet meer anders.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

ik heb voor een dober gekozen omdat ik er van kleins af aan mee opgegroeid ben, oftewel, besmet met het dobervirus. :mrgreen:
(mijn ouders hadden er 2, mijn ooms, tantes, etc, allemaal dobers)
andere rassen trekken me ook echt niet.
vindt sommige honden wel mooi om te zien, maar voor mij gwoon niets mooiers en leuker dan een dober.
wil dan ook echt geen ander ras, dus ook gene kruizing.
tja, waarom geen kruising: ik val er niet op en houdt van dobers.
een dober uit de herplaatsing zou een optie zijn, mag ook zonder stamboom, maar een ander ras nooit.

gr wendy
Selena
Zeer actief
Berichten: 2219
Lid geworden op: 06 jan 2004 23:54
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9
Locatie: Scherpenzeel (Fr)

Ongelezen bericht door Selena »

Ben opgegroeid tussen de mechelse herders en x-herders (mechel & hollander).

Heb, net zoals mijn broers en zusje, een hond meegekregen dat ik uit huis ging. Later ben ik met deze hond gaan sporten, hoewel ik altijd geroepen heb dat ik dat nooooooit zou gaan doen (mijn ouders sportte zeer intensief) maar bloed kruipt....

Mijn 2e hond heb ik ook bij mijn ouders vandaan, maar deze is wel duidelijk aangeschaft voor de sport. Hoewel aangeschaft... heb haar ook gekregen :ok: , kost me alleen etentje als ik er diploma of certificaat op heb gezet...

Zijn heel veel verschillende rassen die ik mooi, lief of schattig vind en misschien komt er ook nog wel eens wat bij, naast een werkhond.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik heb er 1 met stamboom genomen, omdat je dan precies weet waar deze hond van afstamt.
Als Nanni geen stamboom had, was ik waarschijnlijk nooit achter haar verleden gekomen en ook nooit had ik dan haar puppekinders kunnen vinden.

Je sluit erfelijke afwijkingen door middel van een stamboom voor het grootste deel uit. Voorkomen kan je helaas nooit :cry:
Gebruikersavatar
*Silvia*
Zeer actief
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 okt 2003 10:32
Locatie: den haag

Ongelezen bericht door *Silvia* »

ja wij hebben voor een bullterrier gekozen ook vanwege het uiterlijk en een leuk karakter.
maar we hadden ook een labrador, bullmastif of bloedhond op ons lijstje staan na lang afwegen was dit de hond die bij ons paste :mrgreen:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

jidde schreef:Ik heb er 1 met stamboom genomen, omdat je dan precies weet waar deze hond van afstamt.
Veel mensen weten dat helemaal niet als ze een hond met stamboom kopen. Voor hetzelfde geld staan er op de stamboom allemaal voorouders van rotfokkers of honden van wie later bekend is geworden dat ze bijvoorbeeld slechte karakters vererven of epilepsie.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

sypke schreef:
jidde schreef:Ik heb er 1 met stamboom genomen, omdat je dan precies weet waar deze hond van afstamt.
Veel mensen weten dat helemaal niet als ze een hond met stamboom kopen. Voor hetzelfde geld staan er op de stamboom allemaal voorouders van rotfokkers of honden van wie later bekend is geworden dat ze bijvoorbeeld slechte karakters vererven of epilepsie.
Daarvoor moet je je ook verdiepen in het ras! Eerlijk gezegd, toen ik Nanni kreeg, wist ik ook NIETS van haar af :roll: Dankzij stamboom weet ik dat ze uit zeer goede lijnen komt!! Haar vader komt van een zeer bekende fokker, Wienerau. Daar stammen denk alle kynologen wel van af ;)

Ook weet ik nu ook meer over showresultaten enzo.
Gebruikersavatar
Dingo
Zeer actief
Berichten: 3385
Lid geworden op: 31 mei 2003 18:30
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

jidde schreef:Ik heb er 1 met stamboom genomen, omdat je dan precies weet waar deze hond van afstamt.
jidde schreef:Eerlijk gezegd, toen ik Nanni kreeg, wist ik ook NIETS van haar af :roll:
Komt een beetje tegensrijdig over... :U

Even on- topic :mrgreen:

Ik ben altijd opgegroeid tussen de mechelaars en bouviers, en liep als peuter al over het hondeveld, dus ben op die manier besmet met het mechelaar virus :mrgreen:
Ik heb gewacht met een mechelaar kopen, tot ik de ruimte er voor had.
Maar t belangrijkste is dat ik gewacht heb tot er een nest kwam, wat mij aansprak.
Dingo's moeder heeft wel een stamboom, Dingo's vader niet, dus is het een x-mechelaar.
Ik vind het stamboom niet zo belangrijk. Doordat de meeste honden uit werklijnen, in de werklijnen blijven, is het niet zo moeilijk om fam. leden op te sporen.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Dingo schreef:
jidde schreef:Ik heb er 1 met stamboom genomen, omdat je dan precies weet waar deze hond van afstamt.
jidde schreef:Eerlijk gezegd, toen ik Nanni kreeg, wist ik ook NIETS van haar af :roll:
Nee hoor niets tegenstrijdigs aan. Toen ik Nanni kreeg, wist ik inderdaad niets van haar af. Maar nu weet ik precies uit welke bloedlijnen in eventueel een pup wil. En nu weet ik toch waar ze van afstamt?? Wat is daar dan zo tegenstrijdig aan??

En dan nog iets, Nanni was 5,5 jaar oud, dat vind ik al anders dan een pup. Bij een pup weet je nooit hoe het karakter zich uitpakt. Een volwassen hond heeft zijn karakter en gezondheid al, kan je weinig aan veranderen
Gebruikersavatar
Dingo
Zeer actief
Berichten: 3385
Lid geworden op: 31 mei 2003 18:30
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

jidde schreef:
Dingo schreef:
jidde schreef:Ik heb er 1 met stamboom genomen, omdat je dan precies weet waar deze hond van afstamt.
jidde schreef:Eerlijk gezegd, toen ik Nanni kreeg, wist ik ook NIETS van haar af :roll:
Nee hoor niets tegenstrijdigs aan. Toen ik Nanni kreeg, wist ik inderdaad niets van haar af. Maar nu weet ik precies uit welke bloedlijnen in eventueel een pup wil. En nu weet ik toch waar ze van afstamt?? Wat is daar dan zo tegenstrijdig aan??

En dan nog iets, Nanni was 5,5 jaar oud, dat vind ik al anders dan een pup. Bij een pup weet je nooit hoe het karakter zich uitpakt. Een volwassen hond heeft zijn karakter en gezondheid al, kan je weinig aan veranderen
Nee, t kwam over alsof je speciaal een hond met stamboom wilde, puur om te weten waar ze vandaan komt, en toen kreeg je Nanni maar wist je niets van haar...... Maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld...
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dingo schreef:
jidde schreef:Ik heb er 1 met stamboom genomen, omdat je dan precies weet waar deze hond van afstamt.
jidde schreef:Eerlijk gezegd, toen ik Nanni kreeg, wist ik ook NIETS van haar af :roll:
Komt een beetje tegenstrijdig over....
Dat bedoelde ik ook. Het klinkt alsof Wendy een hond heeft uitgezocht op grond van de stamboom.
EvitaP
Zeer actief
Berichten: 612
Lid geworden op: 06 mei 2002 20:16
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Ik wilde een hond en aangezien m'n ouders wilden dat als ik het huis uit zou gaan, zij niet opgescheept zouden worden met een hond moest de hond een jaar of 7 zijn. Dus een hond uit het asiel. Wat ik overgens niet erg vond. Daar heb ik gekeken wie bij me paste en dat werd cindy een kruising lab duiste staander.

Daarna wilde ik een tweede hond en was ik heel erg aan het dubben, uiteindelijk werd het een border collie. Omdat ik wilde schapendrijven.

De volgende... Sja, ik weet het niet ik vind de honden in het asiel altijd zo zielig. Dus als ik geen fokplannen heb komt er gewoon eentje uit het asiel of een herplaatser.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Gebruikersavatar
Domie
Zeer actief
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 sep 2003 13:17
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Joep is mijn eerste hond en voor ik Joep had wist ik dat die kleine witte dingen me wel erg aanspraken. Wist toen nog niet welk ras het was. Verder is mijn keuze eigenlijk puur praktisch geweest. Naast het feit dus dat die kleine witte mormeltjes me wel aanspraken.
Tijdens mijn zoektocht op het internet naar rassen kwam mijn voorkeur toch duidelijk uit bij honden uit de bichon groep. Laat daar nou toch ook dat kleine witte mormel in zitten :-D :ok: Voor mij was het vrij duidelijk. Jikke mijn pleeghond is een retriever en dat vond ik ook een geweldig ras. Echter ben ik klein behuisd en dan zo'n grote hond binnen vond ik maar niets! Ook moet een retriever meer lopen dan ik met mijn gezondheid aan kan. Kleine hondjes hebben genoeg met iets minder en dat was voor mij belangrijk. Vanwege mijn visuele beperking moest het hondje qua contrast sterk afsteken met de rest van de omgeving omdat ik anders mijn eigen hond niet zou kunnen terug zien. Wit was de meest vanzelfsprekende kleur. Die zie ik zelfs in het donker nog wel.
De matezer, bolognezer en westie spraken mij het meeste aan. Uiteindelijk is het Joep geworden. Een kruizing maltezer poedel Echt of half echt maakt voor mij niet zoveel uit. Als ie maar lief, klein en wit was
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Don
Vaste gebruiker
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 nov 2003 20:20

Ongelezen bericht door Don »

Wij hebben altijd duitse herders gehad en nadat de laatste ingeslapen was (ouderdom) gingen wij naar het asiel voor een andere.
Veel asiels afgeweest maar niets totdat wij in Utrecht kwamen en daar zat een schotse collie.
Wij wisten niets van en collie maar zijn naar huis gegaan en naar de buurman die ook een collie had en aan hem een boek over collie's gevraagd.
Dit hebben wij tot diep in de nacht zitten lezen en besloten om de collie in Utrecht op te halen.
Deze hond was zo lief en trouw en dit bleek dus het karakter van een collie te zijn.
Nadat hij een half jaar in huis was hebben wij er een colliepup bij genomen.(deze was zonder stamboom en de eerste weten wij niet)
Nu ze allebij ingeslapen zijn ,besloten wij een sheltie te nemen maar die zijn een stuk wilder dus hebben wij er weer een collie bijgenomen.
Deze collie heeft wél een stamboom maar daar ging het ons niet perse om maar zijn karakter is weer hetzelfde als de eerste collie's en daar gaat het ons om.
'Vanessa'
Vaste gebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2003 22:11
Locatie: Vlaams-Brabant(Belgie)

Ongelezen bericht door 'Vanessa' »

Waarom kies je voor een bepaalde rashond?
Wel, ik ben opgegroeid met Duitse staande kortharen. Mijn vader was jachtopziener en had dus ook een jachthond nodig. Die honden zijn gewoon in mijn hart, ze zijn zo lief en betrouwbaar én ook mooi. Natuurlijk kan een kruising dit ook allemaal zijn.
Maar als je éénmaal voor een bepaald ras bent gevallen is het moeilijk om opeens een ander soort hond te houden. Ik heb nu een Duitse staande korthaar van 11 maand en ééntje van 13 jaar maar ze lijken van karakter toch sterk op elkaar. Bij een kruising kan je nooit een tweede hondje vinden die toch zo'n beetje dezelfde karaktertrekken heeft dan je eerste kruising. Ze verschillen allemaal te erg van elkaar. Bij een rashond weet je nu éénmaal of het een rustigere type is of juist een hond met veel temperament. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. ;)

Ik vind het wel spijtig dat er zo van die modehonden bestaan! Rashonden die je véél ziet omdat ze op het moment IN zijn! Daar profiteren de broodfokkers teveel van en dan krijg je van die erfelijke ziekten en gebreken in de rashonden. :mad:
Waar werd oprechter trouw dan tussen man en vrouw, ter wereld ooit gevonden?
Antwoord: Bij de Honden!
Afbeelding
Quinten en Chanouk zijn verloofd!
http://users.skynet.be/stallaureas/
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tsja waarom Duitseherders....

We wilden graag een hond, wat voor maakte niet uit....
Hebben toen in de asyls e.d. gekeken maar overal was iets mee wat ik op dat moment niet aandurfde...(niet met kinderen, niet met ander honden, dominant e.d.).
Ook wilden we een iets oudere hond omdat ik toen nog studeerde.

Herders heb ik altijd tof gevonden dus toen we bij een fokker konden komen kijken hebben we dat gedaan en daar zat Chello....
6 maanden oud, slap oor, overbeet....

Toen we hem 4 maanden haddne is Ghaya erbij gekomen. En toen zijn we in aanraking gekomen met de africhting wat ons heel er goed beviel...
Wil nu niets anders meer als een herder....tenminste..altijd een herder daarbij kunnen er ook vuilnisbakkies bijlopen hoor.

Woopy is een Roemeen en Sam een kruising....harstikke leuke honden.

Maar het karakter van de herder spreekt me gewoon enorm aan! En het uiterlijk vind ik super.....
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Omdat het mijn eerste eigen hond was, en ik 'echt' wilde kiezen.
Omdat dit de eerste hond in dit gezin is, en ik mijn kinderen wilde laten meegroeien, aangezien ze geen grote honden gewend zijn.
Dat is duidelijk gelukt :ok:
En het is vooral te danken aan Bas, de weekend golden van de buren. Inmiddels 14 jaar oud. Met een warme plek in mijn hart.
En als je dan toch voor een golden gaat, dan maar liever een van een combinatie die me gezond leek.
Dus een rashond.
Ik ben nog jong. Er zullen waarschijnlijk nog vele honden volgen.
De volgende?, in ieder geval een pup.
Dat is voor ons beter.
Zillion
Vaste gebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 nov 2003 13:03
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Zillion »

Omdat ik al van kleins af aan met het rottweilervirus besmet ben en toen ik er eenmaal 1 kon kopen de toekomst van dit ras erg onzeker was.
Ik wilde ten eerste min of meer zeker weten dat er geen 'rotzooi'in mijn toekomstige honds bloedlijn zat zoals veel van de huis tuin en keukenrotties uit die tijd. Ik wilde dus gewoon zeker weten met wat voor lijn ik te maken had.
Na mijn onderzoeken van die tijd ben ik me steeds meer in de lijnen gaan verdiepen en nu heb ik dus bepaalde voorkeuren om het zo maar te zeggen.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

omdat ik er mee wilde sporten is voor mij geen reden geweest een rashond aan te schaffen, want dan had ik voor de KNPV ook voor een kruising mechel uit africhtingslijnen kunnen kiezen (is op dit moment ook nog gebruikelijker)
zelf ben ik voor stamboom/rashond gegaan omdat het type honden uit de lijn van Ace mij heel erg aan stonden,
het is een oude bewezen lijn, je weet wat voor karakter je kan verwachten, wat de bouw ongeveer wordt en dus ook of hij in aanleg geschikt is voor de sport
ben ook bij stamboomloze (KNPV kruisingen) van uit die lijnen wezen kijken, maar daar was meestal bijna alles en in elk geval alle reuen al verkocht, in het geval van Ace heb ik dus ook nog 1 mnd moeten wachten om te weten of er een reu voor mij bij zat omdat ik 3de keus had

omdat wij in de toekomst graag werkhonden willen fokken wordt nu met de verdere aanschaf van honden daar rekening mee gehouden en zoek ik dus eerst de lijnen helemaal uit voor er een pup komt

en ja, dus weer met stamboom, waarom, omdat de lijnen die ik zoek nog niet door de kruising mechel in NL zijn gefokt, ik ze dus uit het buitenland haal en daar wel alleen maar stamboom voor de sport gefokt wordt
Gebruikersavatar
LongFields
Zeer actief
Berichten: 49618
Lid geworden op: 16 jan 2003 11:07
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Onze eerste "eigen" hond is Rex, een Mechelaar (met stamboom).
We waren op zoek naar een hond en zijn in het asiel in Leiden beland, waar we allebei als een blok vielen voor Hector, een kruising Mechelaarreu. Toen we een paar dagen later terug gingen om weer te kijken bij Hector, bleek hij te zijn opgehaald door zijn voormalige eigenaar, die het toch weer met zijn hond wilde proberen.
Uiteraard waren we toen behoorlijk teleurgesteld. Daarna zijn we in de krant gaan speuren en kwamen we een advertentie voor een Mechelaar teef van 14 maanden tegen. Daar zijn we op af gegaan en zo is Rex bij ons gekomen.

Door lekker met haar te trainen voor gehoorzaamheid en agility en hierdoor de werklust van een Belgische Herder te ervaren, besloten we om als 2e hond ook een Belg te nemen, maar nu een Laekense.

Met name de karakters van de Belgen spreken mij enorm aan, het zijn niet de gemakkelijkste honden maar wel supertrouw aan de baas en heel leergierig en altijd graag aan het werk.

Bij kruisingen moet je altijd maar afwachten hoe het uitpakt, vooral qua karakter. Ik vind kruisingen soms echt enorm leuk, vooral de ruwharige, maar geef toch de voorkeur voor een rashond, en dan met name de Belg.
Ik denk trouwens wel dat er ooit een leuke kruising zal komen hoor, lekker eentje uit het buitenland of uit het asiel.

En wil je een hond een tweede kans geven, hoeft dit trouwens ook niet perse een kruising te zijn. In het asiel en bij diverse herplaatsingsdiensten stikt het van de rashonden, in alle soorten en maten, die ook graag een nieuw baasje willen.
Gebruikersavatar
Branka
moderator
Berichten: 20695
Lid geworden op: 25 jul 2003 11:25
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Ongelezen bericht door Branka »

Waarom een rashond? Tja, toen wij (mijn ouders en ik) besloten dat we graag een hond wilden was het al snel duidelijk dat we persé een puppy wilden. Mijn ouders hadden n.l. helaas een hele slechte ervaring met een asielhond en ook wilden wij de hond van jongs af aan mee maken. Toen zijn we gaan kijken wat we met de hond wilden doen en ook een beetje wat we kwa uiterlijk wilden. Toen we dat een beetje op een rijtje hadden kregen we van een collega van mijn vader die ook hondentraining gaf, het advies om op basis van die informatie eens te kijken naar een Golden of Labrador. Na allerlei informatie door te hebben gespit hebben we uiteindelijk voor een Golden gekozen. Toen zijn we een fokker gaan zoeken en omdat een nicht van mijn moeder ook een Golden had hebben we haar gevraagd naar de fokker. We wisten toen dus nog helemaal van niets, rasvereniging? Wat is dat? We hebben dus mazzel gehad en kregen/kochten bij de betreffende fokker een mooie en gezonde Golden. En toen waren we verpest. Want buiten het karakter dat ik gewoon super vind, vind ik een Golden ook een prachtige hond. Elegant en toch sportief. Zelf zou ik niet weten welk ander ras ik zou willen, maar als ik ooit de tijd en ruimte heb om zelf een pup te nemen dan verdiep ik mij wel vooraf in de lijnen. Ik heb ondertussen n.l. een beeld gevormd van wat ik een mooie Golden vind en als ik op zoek ga naar dat type moet ik wel weten binnen welke lijnen dat type wordt gefokt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mol
Zeer actief
Berichten: 4735
Lid geworden op: 24 apr 2002 23:44

Ongelezen bericht door Mol »

ik heb voor mijn ras gekozen ,omdat ik ze mooi vind,en het karakter toch enigzins op groote vlakken niks veranderd kwa hond,wat ik bedoel is ze hebben allemaal wel een eigen karakter maar bepaalde trekken hebben ze gewoon mee gekregen van hun ouders en die weer van hun ouder.
vind somigge bastaards ook mooi heb er zelf ook nog 1 lopen,maar als je vraag of ik die zou willen ruilen tegen oveer me bullen? NEE.

mol 8)
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

voor het sporten moet het een rashond zijn (IPO). Maar daarnaast weet je veel meer van de voorouders dan van een kruising. HD, ED, etc.
Daarnaast heb je een bepaald beeld van het ras met beschrijving. Die klopt dan misschien niet altijd 100% maar de grote lijnen kloppen wel. Bij kruisingen is dit altijd gokken ook al weet je welke rassen de ouders zijn.
Ik zal ook altijd daarom een rashond nemen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
teckeltoos
Zeer actief
Berichten: 13884
Lid geworden op: 06 sep 2002 10:15
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Tsjaaaaaa......ik ben nou eenmaal geteckeld. :mrgreen:

Het handzame formaat, het karakter en de slimheid (die door sommigen als eigenwijsheid gezien wordt)
Ordell

Ongelezen bericht door Ordell »

Ik heb niet zozeer gekozen voor een specifieke hond, maar daar ik hem nodig heb voor mijn werk kun je maar 1 kant op en dan kom je bij de Mechelaars/Hollanders en dan met name Kruising Mechelaars/Hollanders, daar de stamboommechelaars/hollanders teveel onzekerheden geven tijdens de africhting, ik vind ze vaak te licht en dan bedoel ik niet de kleur. Ik sta daar niet alleen in want de meeste diensthonden zijn niet in het bezit van een stamboom. Ik prefereer zelf de X-Hollander omdat die net een tikje eigenzinniger maar ook net iets stabieler zijn dan de X-Mechelaar. Ik bedoel hiermee dat wanneer je eenmaal een goede X-Hollander hebt, dit dan ook altijd een goede hond zal blijven. Bij de X-Mechelaars kun je heel soms nog wel eens voor verassingen komen te staan, die gaan soms dingen doen die ze vroeger nooit deden. Tevens is dit dan uiteraard ook tegelijk onze gezelschapshond met dien verstande dat deze hond nog wel gewoon kan doen waar hij voor is gemaakt, nl. werken. Ik zie dus liever een hond in de handen van een goede geleider als dat ik er 1 zou nemen als gezelsschapsdier. En als je zo eens rond je heen kijkt zouden meer mensen dat niet moeten doen. Dus ik breek een lans voor een Hollander, al dan niet met stamboom ;)
Gebruikersavatar
annicka
Zeer actief
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jul 2002 00:46

Ongelezen bericht door annicka »

Ik ben opgegroeid met Cockers, en heb eigenlijk nooit een ander ras gewild- tot ik ging showen. Daar heb ik de Spinone ontdekt, prachtig!
Ach, mischien later, als ik groot ben ;)

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”