Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reu, teef of neutraal?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Reu, teef of neutraal

Ik wil alleen teven
24
20%
Ik heb liever teven, maar een passende reu kan ook
27
22%
Volkomen neutraal
24
20%
Ik heb liever reuen, maar een passende teef kan ook
32
26%
Ik wil alleen reuen
15
12%
 
Totaal aantal stemmen: 122
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Boutje schreef: 14 jul 2021 21:24 Oh ja, nu ik er over nadenk.. .Op Pippa na misschien is mijn allermakkelijkste hond qua karakter in alle omstandigheden Poppy... geen reu en geen teef. (intersexe hondje, had 1 teelbal en 1 eierstok, baarmoeder en een mini-penis in haar vagina.
Dat zou ik zo nog wel eens willen.. alleen schijnen ze vrij zeldzaam te zijn ;-).
Wat bijzonder! Waarom zou je dat nog wel eens willen? Extra lief/makkelijk....?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Omega »

Reuen vind ik fijner, kan ik ook beter mee opschieten, hou wel van dat recht door zee.
Maar sinds Luna weet ik dat ik ook wel met teven overweg kan, hou alleen niet van die miephondjes die niet met hun pootjes door een drupje water willen lopen.

Wil nu weer een reu en een teef, hopelijk vind ik binnenkort een fokker die de wachtlijst niet vol heeft.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door DeDiana »

crutz schreef: 14 jul 2021 18:05 Een paar jaar terug zou ik echt gezegd hebben een reu. Om die reden trainde ik ook met m’n reuen voor certificaten en wedstrijden en met mijn teven voor de fun.
Teven en ik hadden vaak onoverkoombare conflicten als het om de puntjes op de i ging.
Sinds ik anders train is dat conflict er niet meer en daarom nu ook voor de certificaten/wedstrijden de overstap naar teven gemaakt.


Maar weet wel dat ik er altijd minimaal 1 reu bij wil hebben. Ze zijn gewoon relaxter, minder conflict zoekend en meer maatjes. Al heeft dat natuurlijk ook met de keuzes die ik maak in het nest te maken.
Wat interessant, weer een heel andere invalshoek. Wat voor soort onoverkoombare conflicten waren dat? En wat maakt dat je nu - nu die onoverkoombare conflicten er niet meer zijn - juist een voorkeur hebt voor teven om mee te werken?
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door DeDiana »

DeDiana schreef: 14 jul 2021 15:36 Ik heb een voorkeur voor teven, maar mijn reuen zijn mij net zo lief natuurlijk. Als ik maar één hond zou kunnen hebben, zou het een teef zijn.
Dat is puur gevoelsmatig, ik heb sneller echt iets met teven dan met reuen en ik kan enorm genieten van gehaaid tevengedrag - hoewel ik het met twee gehaaide teven ook heerlijk vind om er twee goedmoedige, lieve reuen bij te hebben voor de balans.
Natuurlijk zijn het enorme generalisaties en zijn er tussen teven onderling net zo veel verschillen als er tussen reu en teef kunnen zijn. Maar mijn ervaring met reuen is dat ze wat simpeler zijn, wat minder gelaagd, constanter en gematigder qua gedrag. Die twee van mij zijn echt doetjes met een klein hartje vergeleken bij mijn teven :F: Mijn teven hebben een veel sterkere mening, zijn veel opportunistischer, fanatieker, meer uitgesproken en ook wisselvalliger.
Nu ik het zo teruglees, lijkt het misschien alsof mijn teven gemene bitches zijn, en dat is nou ook weer niet zo :F: Ze zijn ook héél lief, zacht en fijngevoelig, dat is ook het type hond waar ik van hou. Maar ze zijn er ook heel goed in dat lieve, zachte in te zetten voor een hoger doel. Ze weten precies hóe ze lief moeten doen en wat hen dat kan opleveren. Mijn reuen zijn gewoon lief zonder bijbedoelingen :LOL:
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Crescent »

Anders: ik heb alleen maar teven, maar wilde een reu
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Wat ik wel leuk vind van een teef is dat er een nest zou kunnen komen. Dat vind ik met Nova ook leuk. De kans dat er een nest komt is niet zo groot, maar in mijn hoofd heb ik al tientallen interessante kruisingen gemaakt, zelfs met intact ouwetje Tutu die terug bij ons in de opvang is.
Dat vind ik ook leuk aan merries, ik vind het echt heel erg jammer dat we niet meer met Pepita kunnen fokken..
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb geen voorkeur en ook nooit gehad. elke sekse heeft zijn voor en nadelen. de 1 is niet liever dan de ander. ik heb meegaande teven gehad maar net zo goed strontvervelende teven en dat is met reuen net zo.
Afbeelding
Soeb88
Zeer actief
Berichten: 651
Lid geworden op: 31 okt 2018 14:29
Aantal honden: 0

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Ik vind reuen vaak wel wat mooier, zijn wat groter en wat breder net wat meer. Maar mijn schoonma heeft een Rottweiler teef en ze is zo lief, enorme knuffelkont ook. Allemans vriend de reuen die ik gekend heb zijn vaak wel wat dominanter gingen sneller de strijd aan, maar zij is echt een schatje. Geen idee of dat bij alle teven en reuen zo is hoor.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Gimmick »

Reu...
Ik vind het gedrag van reuen fijner. Voorspelbaar, eerlijk, en duidelijk. Dat onderhuidse dat sommige tevens hebben zeker hormonaal gestuurd vind ik helemaal niks...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Als ik er nog eens zo over nadenk... veel nadelen die van reuen worden genoemd zoals markeren, doet mijn Cash ook als een malle, incl. poot omhoog en dansje erbij.
Dat heeft mij nooit gestoord, kwestie van daar mag het wel en daar niet.
Evenals patsen, Cash is goed te sturen maar kan best haar mouwtjes opstropen :mrgreen:
Hoop is ook opvoeding en al die eigenschappen maakt het juist zo leuk en interessant. Voor mij hoeft het niet allemaal makkelijk.
Wat ik van reuen het leukst vind is dat stoere maar klein hartje.

Eigenlijk zou ik nooit kunnen kiezen en gewoon altijd van beide 1. Het is ook de wisselwerking!
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Gimmick »

Cleva schreef: 15 jul 2021 11:08
Gimmick schreef: 15 jul 2021 10:58 Dat onderhuidse dat sommige tevens hebben zeker hormonaal gestuurd vind ik helemaal niks...
Tuurlijk wel. Achterdocht en sikkeneur op een bedje van schijndracht. Heerlijk. Beter dan zo'n voetballertje dat alleen maar wil vreten en knokken.
Nee geef mij dat voetballertje maar. Even bij zn oren gegrepen en de les gelezen en meneer zit weer op dezelfde lijn als ik.
Dat gemanipuleer van die teven, Gentle is ook echt mijn laatste teef. Dat hormonale getrut.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Lothian »

Mijn voetballers willen niet vreten en ook niet vechten. Twee van die magere spierballen die gewoon met alle andere honden bevriend willen raken (en bij voorkeur met loopse teven).
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lothian schreef: 15 jul 2021 11:25 Mijn voetballers willen niet vreten en ook niet vechten. Twee van die magere spierballen die gewoon met alle andere honden bevriend willen raken (en bij voorkeur met loopse teven).
Arlo is ook zo. Die wil echt alleen maar met iedereen vriendjes worden, een en al vriendelijkheid dat door zijn aderen stroomt en patsen doet hij echt nooit.
Amoz kan dat wel een beetje doen en wil ook wel graag zijn mannetje staan tegenover grote reuen, maar als het echt spannend wordt, de-escaleert hij het direct. Ik vind het bij hem dus ook niet vervelend, omdat hij precies weet hoe hij uit de problemen moet blijven, het nooit op de spits drijft en ook nog nooit een serieus conflict heeft gehad met een andere reu. Het helpt ook dat hij niet helemaal serieus wordt genomen omdat hij gecastreerd is.

Allebei mijn teven kunnen wel af en toe patsen (in de zin van: met een hoge en ietwat stramme lichaamshouding een beetje proberen te intimideren) en vooral Mila markeert er ook lustig op los.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Lothian »

Lucca markeert ook lustig en als ze een vreemde hond ontmoet staat ze altijd stijf en met een hoge staart en grote ogen te borstelen. Niet dat ze dan wil vechten, maar het is echt een totaal andere sfeer dan bij Zorro of Taro.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lothian schreef: 15 jul 2021 11:54 Lucca markeert ook lustig en als ze een vreemde hond ontmoet staat ze altijd stijf en met een hoge staart en grote ogen te borstelen. Niet dat ze dan wil vechten, maar het is echt een totaal andere sfeer dan bij Zorro of Taro.
Nee, Mila en Amy willen dan ook niet vechten of zo, het is meer bluf om de reactie van de ander te peilen. Vooral Amy doet dat, dat is echt onzekerheid en spanning bij haar. Als Mila het doet, heeft het meestal ook wel effect, maar Amy wordt nooit echt serieus genomen door andere honden en lokt met dat gedrag ook geen reactie uit bij andere honden.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door sbientje »

DeDiana schreef: 14 jul 2021 15:36 Ik heb een voorkeur voor teven, maar mijn reuen zijn mij net zo lief natuurlijk. Als ik maar één hond zou kunnen hebben, zou het een teef zijn.
Dat is puur gevoelsmatig, ik heb sneller echt iets met teven dan met reuen en ik kan enorm genieten van gehaaid tevengedrag - hoewel ik het met twee gehaaide teven ook heerlijk vind om er twee goedmoedige, lieve reuen bij te hebben voor de balans.
Natuurlijk zijn het enorme generalisaties en zijn er tussen teven onderling net zo veel verschillen als er tussen reu en teef kunnen zijn. Maar mijn ervaring met reuen is dat ze wat simpeler zijn, wat minder gelaagd, constanter en gematigder qua gedrag. Die twee van mij zijn echt doetjes met een klein hartje vergeleken bij mijn teven :F: Mijn teven hebben een veel sterkere mening, zijn veel opportunistischer, fanatieker, meer uitgesproken en ook wisselvalliger.
Dit had mijn tekst ongeveer kunnen zijn. Ik ben absoluut gek op Karel en hij is de beste keuze geweest bij haaibaai Pom, maar moest ik nu helemaal opnieuw kiezen dan nam ik weer een teef. En ik herken ook wel dat reuen wat simpeler zijn. Hij is vooral echt een goedzak, en hij zal ook nooit een plannetje bedenken om toch zijn zin te krijgen. Dat komt gewoon niet in hem op, hij is wat dat betreft heel braaf. Pom probeert mij soms echt te foppen, braaf te lijken en dan toch iets heel stouts doen, dat zou Karel nooit doen. Hij doet weleens iets stouts, maar dat verbergt ie dan ook niet. En idd, ik vind reuen ook constanter qua gedrag en ook qua interesses.

Buiten dat vind ik teven vaak mooier dan reuen, zeker binnen 'mijn ras' vind ik de reuen vaak een beetje teveel. Das ook nog een reden voor een teef te gaan, net wat handzamer. Maar dat is natuurlijk niet in alle rassen zo.
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik wilde alleen reuen , puntje bij paaltje heb ik meer teven dan reuen gehad

Het maakt me nu niet meer uit , heb geen probleem met beiden
Toch met de pup wel voor een reu gekozen gezien de 2 dames hier in huis
Dat is met Kono en mijn huidige woonsituatie ook verstandiger
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door DeDiana »

sbientje schreef: 15 jul 2021 12:45
DeDiana schreef: 14 jul 2021 15:36 Ik heb een voorkeur voor teven, maar mijn reuen zijn mij net zo lief natuurlijk. Als ik maar één hond zou kunnen hebben, zou het een teef zijn.
Dat is puur gevoelsmatig, ik heb sneller echt iets met teven dan met reuen en ik kan enorm genieten van gehaaid tevengedrag - hoewel ik het met twee gehaaide teven ook heerlijk vind om er twee goedmoedige, lieve reuen bij te hebben voor de balans.
Natuurlijk zijn het enorme generalisaties en zijn er tussen teven onderling net zo veel verschillen als er tussen reu en teef kunnen zijn. Maar mijn ervaring met reuen is dat ze wat simpeler zijn, wat minder gelaagd, constanter en gematigder qua gedrag. Die twee van mij zijn echt doetjes met een klein hartje vergeleken bij mijn teven :F: Mijn teven hebben een veel sterkere mening, zijn veel opportunistischer, fanatieker, meer uitgesproken en ook wisselvalliger.
Dit had mijn tekst ongeveer kunnen zijn. Ik ben absoluut gek op Karel en hij is de beste keuze geweest bij haaibaai Pom, maar moest ik nu helemaal opnieuw kiezen dan nam ik weer een teef. En ik herken ook wel dat reuen wat simpeler zijn. Hij is vooral echt een goedzak, en hij zal ook nooit een plannetje bedenken om toch zijn zin te krijgen. Dat komt gewoon niet in hem op, hij is wat dat betreft heel braaf. Pom probeert mij soms echt te foppen, braaf te lijken en dan toch iets heel stouts doen, dat zou Karel nooit doen. Hij doet weleens iets stouts, maar dat verbergt ie dan ook niet. En idd, ik vind reuen ook constanter qua gedrag en ook qua interesses.

Buiten dat vind ik teven vaak mooier dan reuen, zeker binnen 'mijn ras' vind ik de reuen vaak een beetje teveel. Das ook nog een reden voor een teef te gaan, net wat handzamer. Maar dat is natuurlijk niet in alle rassen zo.
Het is natuurlijk puur persoonlijke smaak, maar ik vind teven ook bijna altijd mooier. Ik hou gewoon van kleiner, fijner en eleganter. Een mooie volwassen reu kan ik natuurlijk ook prachtig vinden als reu of rasvertegenwoordiger, maar mijn hart gaat echt veel sneller kloppen van een mooie teef.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door crutz »

DeDiana schreef:
crutz schreef: 14 jul 2021 18:05 Een paar jaar terug zou ik echt gezegd hebben een reu. Om die reden trainde ik ook met m’n reuen voor certificaten en wedstrijden en met mijn teven voor de fun.
Teven en ik hadden vaak onoverkoombare conflicten als het om de puntjes op de i ging.
Sinds ik anders train is dat conflict er niet meer en daarom nu ook voor de certificaten/wedstrijden de overstap naar teven gemaakt.


Maar weet wel dat ik er altijd minimaal 1 reu bij wil hebben. Ze zijn gewoon relaxter, minder conflict zoekend en meer maatjes. Al heeft dat natuurlijk ook met de keuzes die ik maak in het nest te maken.
Wat interessant, weer een heel andere invalshoek. Wat voor soort onoverkoombare conflicten waren dat? En wat maakt dat je nu - nu die onoverkoombare conflicten er niet meer zijn - juist een voorkeur hebt voor teven om mee te werken?
Vergeet niet dat ik gestart ben in de KNPV en met een aantal zeer harde trainers om me heen.
De teven (zowel toen als nu, want zij zijn niet veel veranderd, ik wel ;) ) waren van het type “als je het af wil dwingen doe ik het zeker niet” en de reuen lieten zich dwingen en bleven werken.

Nu ik zelf veranderd ben (zowel als persoon als qua trainen) zie ik juist de uitdaging er in om samen op een leuke manier tot een werkbaar compromis te komen ;)
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

crutz schreef: 15 jul 2021 13:07
DeDiana schreef:
crutz schreef: 14 jul 2021 18:05 Een paar jaar terug zou ik echt gezegd hebben een reu. Om die reden trainde ik ook met m’n reuen voor certificaten en wedstrijden en met mijn teven voor de fun.
Teven en ik hadden vaak onoverkoombare conflicten als het om de puntjes op de i ging.
Sinds ik anders train is dat conflict er niet meer en daarom nu ook voor de certificaten/wedstrijden de overstap naar teven gemaakt.


Maar weet wel dat ik er altijd minimaal 1 reu bij wil hebben. Ze zijn gewoon relaxter, minder conflict zoekend en meer maatjes. Al heeft dat natuurlijk ook met de keuzes die ik maak in het nest te maken.
Wat interessant, weer een heel andere invalshoek. Wat voor soort onoverkoombare conflicten waren dat? En wat maakt dat je nu - nu die onoverkoombare conflicten er niet meer zijn - juist een voorkeur hebt voor teven om mee te werken?
Vergeet niet dat ik gestart ben in de KNPV en met een aantal zeer harde trainers om me heen.
De teven (zowel toen als nu, want zij zijn niet veel veranderd, ik wel ;) ) waren van het type “als je het af wil dwingen doe ik het zeker niet” en de reuen lieten zich dwingen en bleven werken.

Nu ik zelf veranderd ben (zowel als persoon als qua trainen) zie ik juist de uitdaging er in om samen op een leuke manier tot een werkbaar compromis te komen ;)

Ik heb het met mijn teven kwa africhting wel makkelijk gehad
Makkelijker dan met Ditch & Kyto , die durfden ook gerust het conflict met me aan te gaan
Dat hebben die meiden nooit geprobeerd , terwijl Kenji toch zeker niet de makkelijkste was
Voor anderen dan , voor mij was ze echt super makkelijk

Danger was een verademing na Ditch & Kyto
Misschien omdat ik hem gelijk van pup op kon zetten ?
Ik zal t nooit weten helaas , ook niet of dat ook zo gebleven zou zijn

Straks als de pup er is ga ik het meemaken
Hopelijk voor het eerst een reu helemaal africhten
Ben wel voorbereid , mama was als jonge hond niet de makkelijkste
En nog niet , benieuwd wat voor verrassingen hij straks voor me in petto heeft haha
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door DeDiana »

crutz schreef: 15 jul 2021 13:07
DeDiana schreef:
crutz schreef: 14 jul 2021 18:05 Een paar jaar terug zou ik echt gezegd hebben een reu. Om die reden trainde ik ook met m’n reuen voor certificaten en wedstrijden en met mijn teven voor de fun.
Teven en ik hadden vaak onoverkoombare conflicten als het om de puntjes op de i ging.
Sinds ik anders train is dat conflict er niet meer en daarom nu ook voor de certificaten/wedstrijden de overstap naar teven gemaakt.


Maar weet wel dat ik er altijd minimaal 1 reu bij wil hebben. Ze zijn gewoon relaxter, minder conflict zoekend en meer maatjes. Al heeft dat natuurlijk ook met de keuzes die ik maak in het nest te maken.
Wat interessant, weer een heel andere invalshoek. Wat voor soort onoverkoombare conflicten waren dat? En wat maakt dat je nu - nu die onoverkoombare conflicten er niet meer zijn - juist een voorkeur hebt voor teven om mee te werken?
Vergeet niet dat ik gestart ben in de KNPV en met een aantal zeer harde trainers om me heen.
De teven (zowel toen als nu, want zij zijn niet veel veranderd, ik wel ;) ) waren van het type “als je het af wil dwingen doe ik het zeker niet” en de reuen lieten zich dwingen en bleven werken.

Nu ik zelf veranderd ben (zowel als persoon als qua trainen) zie ik juist de uitdaging er in om samen op een leuke manier tot een werkbaar compromis te komen ;)
O ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen :mrgreen:
Heb je dan het gevoel dat je het met de teven meer sámen doet, terwijl de reu het meer doet omdat je het gewoon kunt afdwingen?
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door lucie »

crutz schreef: 15 jul 2021 13:07
DeDiana schreef:
crutz schreef: 14 jul 2021 18:05 Een paar jaar terug zou ik echt gezegd hebben een reu. Om die reden trainde ik ook met m’n reuen voor certificaten en wedstrijden en met mijn teven voor de fun.
Teven en ik hadden vaak onoverkoombare conflicten als het om de puntjes op de i ging.
Sinds ik anders train is dat conflict er niet meer en daarom nu ook voor de certificaten/wedstrijden de overstap naar teven gemaakt.


Maar weet wel dat ik er altijd minimaal 1 reu bij wil hebben. Ze zijn gewoon relaxter, minder conflict zoekend en meer maatjes. Al heeft dat natuurlijk ook met de keuzes die ik maak in het nest te maken.
Wat interessant, weer een heel andere invalshoek. Wat voor soort onoverkoombare conflicten waren dat? En wat maakt dat je nu - nu die onoverkoombare conflicten er niet meer zijn - juist een voorkeur hebt voor teven om mee te werken?
Vergeet niet dat ik gestart ben in de KNPV en met een aantal zeer harde trainers om me heen.
De teven (zowel toen als nu, want zij zijn niet veel veranderd, ik wel ;) ) waren van het type “als je het af wil dwingen doe ik het zeker niet” en de reuen lieten zich dwingen en bleven werken.

Nu ik zelf veranderd ben (zowel als persoon als qua trainen) zie ik juist de uitdaging er in om samen op een leuke manier tot een werkbaar compromis te komen ;)
als je de confrontatie met Mara wil aangaan, kun je hem krijgen :S: , dat werkt volstrekt averechts al weet ik niet of dat teef is of Beauceron. Maar juist dat zoeken naar samenwerking, vind ik dan zo leuk, en dan heb je er ook echt een gouden hond aan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door georges »

Ik weet het helemaal nog niet. Dit zijn mijn eerste reu en teef en ik zie enorme verschillen, maar ik denk dat dat ook meer aan karakter en ras ligt, dan aan hun geslacht.

Georges is inderdaad heel aanhankelijk, emotioneel en ook wat onzeker. Hij vindt mijn vriend en familie heel leuk, maar er is echt maar 1 baasje en dat ben ik :mrgreen: Wat niet wil zeggen dat hij perfect luistert : buiten heeft hij echt zijn eigen agenda. Afdwingen werkt helemaal averechts. Als je hem verbiedt iets te doen zal hij het net wél doen, samenwerken werkt veel beter. Patsen doet hij ook en neemt hij soms heel serieus, daar kan ik me nog wel eens aan ergeren :roll: Al denk ik dat dat vooral aan het feit ligt dat ik hem daar niet goed in begeleid heb toen hij jonger was. Ik was toen zelf nog heel erg zoekende naar het hoe en wat van een hond opvoeden.

Billie is veel meer recht voor de raap. Dat hele 'slinkse' heb ik bij haar nog niet gezien, maar ze groeit natuurlijk nog. Ze is wel veel gehaaider dan Georges : tegen hem aan gaan liggen in de zetel omdat ze weet dat hij dan opstaat, en zo zijn warme plekje claimen :cool2: Maar nooit op een gemene manier. Of als Georges te ruw met haar speelt op wandeling, komt ze bij mij lopen omdat ze weet dat ik hem vooruit zal sturen. Ze is veel zelfzekerder, maar dat is zeker ook de terriër in haar.

Overig zijn mijn beide honden wel prins(es)jes : willen graag zachte manden, geen regen en 's avonds met de baas op de zetel :mann: Dus daar zie ik hier thuis geen verschil bij reu/teef.
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Moeilijk, mijn 3 reuen : Vader Cairo heeft echt totaal geen will to please, wil niet samenwerken pas na een lange tijd als hij toegeeft aan het feit dat hij mij nodig heeft om te krijgen wat hij wil dan pas zal hij luisteren en "samenwerken".
Buiten met uitlaten kan ik er net zo goed niet bij zijn, hij houd met een oog in de gaten waar ik heen ga en dat is alles.

zoon Major, onwijs veel will tot please, ook onwijze driften maar waar zn vader vanuit domineren en dominatie werkt, werkt hij voor mij en zn onwijze buitdrift. Ook met gewoon uitlaten iedere keer even contact zoeken terwijl hij in zn werk ook heel zelfstandig kan werken en volledig uit zicht is ook totaal geen probleem. Voor mij echt de ideale sporthond.

zoon Jack zit tussen beide in maar die is nu pas 8 maanden dus nog afwachten hoe dat ontwikkeld.

Dan zijn dochters: ook allemaal anders, een lijkt erg veel op Major maar dan nog wat zelfstandiger iets minder aanhankelijk. Andere dochter grijpt iedere gelegenheid aan om op schoot te springen of als je stil staat tegen je aan staan om te knuffelen.
Maar ik heb ook een dochter van Cairo die weer veel afstandelijker is.

Buiten merk ik niet veel verschil met reuen en teven eigenlijk. Ze gaan regelmatig mee naar een groot losloopgebied en allemaal laten ze zich wegsnauwen, vechten niet, staan niet te patsen, kunnen leuk met vreemde reuen en teven spelen. En als ik een pup bij me heb die een harde snauw krijg van een andere hond dan gaan ze allemaal kijken en als het nog een keer gebeurd dan word er geblokt en tussen hond en pup in gestaan en evt gegromd.

Ik heb dus niet met het ene geslacht meer als met de andere dat verschilt per hond.
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik wilde een teef omdat iemand had gezegd dat dat voor een eerste hond makkelijker was.

:mrgreen:

Boy, was I wrong.
Laten we zeggen dat het in elk geval de hond is waar ik het meeste van leer.

Charlie is een zoet reutje. Volgzaam, ook met loslopen, knuffelig.

Ik kan dus nog niet zeggen waar mijn voorkeur naar uitgaat.
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door dre »

Ik hou van teven, dat bitcherige geneuzel en je met een kwaaie bek aankijken als ze hun zin niet krijgen, ik vind het fantastisch :LOL:

Reuen vind ik over het algemeen gemoedelijker, halen hun schouders op en gaan door, teven niet, die vinden er wat van en dat zal je weten :F:
Afbeelding
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik had vanmorgen tijdens de wandeling zo’n voorbeeld :mrgreen: Cash vond het niet nodig om niet te luisteren dus lijnde ik haar even aan.
Zij loopt eigenlijk altijd los maar ze en ik hadden een ‘bui’ en dan vind ik het beter even aanlijnen dan gaan lopen sturen de hele tijd.
Ik was ook een beetje geïrriteerd door wat mensen die nogal ruimte nodig hadden in ‘mijn duin’ :pffff: enz.

Nou dan heeft ze meteen een beledigde puntneus terwijl de twee mannen extra lief gaan zijn want dat is fijner voor mamma :F:
Gebruikersavatar
DesireeB
Zeer actief
Berichten: 4312
Lid geworden op: 13 feb 2015 09:58
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door DesireeB »

Vanuit huis hoofdzakelijk met teven opgegroeid. Dat ging prima, tot ik later ook reuen leerde kennen en dat me nog beter paste. Toen ik net op mijzelf ging wonen een teef, ging ook goed maar toen na haar weer een reu kwam was het voor mij wel duidelijk dat reuen in het algemeen mij beter passen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Persistence »

dre schreef: 16 jul 2021 09:12
Reuen vind ik over het algemeen gemoedelijker, halen hun schouders op en gaan door, teven niet, die vinden er wat van en dat zal je weten :F:
Het zijn net mensen :engel:
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Reu, teef of neutraal?

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vind teven makkelijker met andere honden in losloopgebied. Reuen met andere reuen is toch altijd meer opletten is mijn ervaring.
Teven zijn wat serieuzer en luisteren wat beter, mijn ervaring dan.
Reuen vind ik wat meer flierefluiteriger, wat meer humor, en luisteren is wat meer als ze er zin in hebben, in losloopgebied. Maar dat was misschien meer onze eigen reu zijn karakter, alhoewel ik dat in veel meer reuen zie.

Het is wel zo, dat ik in een nest puppies vaak reuen leuk vind, maar dat komt omdat ze wat steviger zijn denk ik. En wat doerakkeriger.

Maar een teef vind ik meest praktisch, omdat ik overal wil kunnen lopen.
Alhoewel van makkelijke rassen ook wel een reu makkelijk kan zijn.

Met twee honden vind ik reu en teef combinatie wel de makkelijkste combinatie.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”