Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te veel doen met je honden.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Crescent »

De Grote Wandeling is me goud waard. Ik loop hem elke dag. De dames los, waarbij het enige vereiste is dat zij zich netjes gedragen en mij in de gaten houden. De rustmomenten waar ze gewoon maar wat staan te koekeloeren, een beetje niksen, of interessant lopen te doen. Vrienden maken, en soms een vijand :engel: maar vooral: zich mentaal en fysiek mogen uitleven. Resultaat is dat ik twee honden in huis heb die erg graag slapen. Ik probeer altijd het principe te hanteren van: thuis = rust.

Ze zijn 9 jaar (30kg) en 8 jaar (13 kg)

Door een verkoudheidje heb ik even minder met ze gedaan dan normaal, en het bevalt me best om honden in huis te hebben die wat meer wakker zijn en wat meer aandacht vragen. Ik las per week twee rustdagen in waar ik niet al te veel met ze hannes of loop. Maar aan de hand hiervan ben ik toch mijn wandelingen en dies wat meer zij aan het heroverwegen.

Hoe bepaal jij het inspanningsniveau van je honden?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik loop graag met ze en ik knap meestal zelf ook erg op van zo'n wandeling. Even mijn hoofd leegmaken tijdens de wandeling en ik voel me fysiek ook beter met genoeg beweging in de buitenlucht. Ik ga ook als het regent, stormt en vriest want zelf vind ik dat niet erg.

Ik loop eerst met Shira en Jack een lange losloopwandeling. Daarna met Nola want zij is heel vaak bij ons. Als Nola er niet is in het weekend ga ik vaak twee keer naar eht bos met Jack en Shira. Laila loopt altijd aangelijnd en zij gaat meestal met man wandelen. Ze mag dan haar eigen route bepalen.

Dat houdt in dat ik vaak drie uur per dag bezig ben om alle honden los te laten lopen. En dat is heerlijk op vrije dagen. En op de dagen dat ik werk kan dat ook nog prima voor het werk want ik werk alleen 's middags en 's avonds.

Maar ik pas ook twee dagen op kleinzoon van een half jaar. Slapen is niet de hobby van kleinzoon :mrgreen: . Ik begrijp echt niet hoe mensen dat doen met kleine kinderen en honden. Ik ben echt total loss na zo'n dag al doe ik het met plezier. Meestal lukt het zo'n dag alleen om met kleinzoon in de wandelwagen en Nola los mee hier in de buurt te gaan wandelen. Dus die twee dagen gaan Shira en Jack in de winter niet los. In de zomer ga ik dan nog wel 's avonds met ze loslopen.

Dus de twee oppasdagen in de week wandel ik wel wat langer aangelijnd met ze in de winter, maar die dagen ook nog loslopen red ik niet. En als ik erg moe ben sla ik ook af en toe wel eens een dag over en laat man de honden uit. Maar dat gebeurd niet heel vaak.

De honden kunnen wel zo'n dag overslaan maar twee dagen wordt al lastig, dan wordt vooral Jack onrustig. Hij heeft het nodig om te rennen.
Laatst gewijzigd door Jackira op 08 jan 2021 22:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door under the red sky »

Onze honden zijn verrassend flexibel. Rennen en spelen kan sowieso op eigen terrein. Maar daarnaast train ik met ze en ga regelmatig met een paar aan de wandel. Dat lukte de afgelopen weken niet omdat ik mijn enkel heb gebroken maar ik merk nog weinig verschil in gedrag.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn honden zijn ook heel flexibel. Ze vinden wandelen allemaal fantastisch en dat kan ze niet te lang en te vaak gebeuren. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat één van mijn honden geen zin had om te gaan wandelen. Maar als het eens wat minder is of helemaal niet (zoals de afgelopen dagen: het regent hier al een paar dagen behoorlijk en ik krijg ik ze met moeite naar buiten om even te plassen), leggen ze zich daar ook prima bij neer. Ik doe dan wel binnen wat meer (snuffelspelletjes, vaker een kong en een kluif, binnen spelen), maar verder liggen ze gewoon te slapen en zijn ze rustig en content.
Ook in het weekend als er veel gejaagd wordt, sla ik vaak een wandeling over, aangezien ik dan pas laat in de middag kan gaan en ik het dan niet red om voor het donker twee lange rondes te lopen. Maar dan kunnen ze op normale dagen als het niet regent wel de hele dag hun poten strekken en spelen in de tuin.
Toen Amy en Mila jonger waren, merkte ik het na een dag of twee wel als we wat minder hadden gewandeld en werden ze wel drukker, maar nu zijn ze 10 en 7 en kunnen ze zich er makkelijker bij neerleggen. En ook dat we nu hele dagen buiten zijn en ze dan toch lichamelijk al aardig wat energie kwijt zijn, maakt die noodzaak wat minder hoog.
De wandelingen zijn hier over het algemeen heel prikkelarm, omdat we zo goed als nooit iemand tegenkomen en vaak dezelfde ronde lopen. In Nederland raakten zowel Mila als Amy sneller overprikkeld van wandelen en moest ik meer die balans in de gaten houden, want tegelijk moesten ze lichamelijk hun energie ook kwijt kunnen. Lichamelijk was het niet snel te veel, maar mentaal soms dus wel. Daar merk ik hier veel minder van, omdat de wandelingen zo prikkelarm zijn en ze ook buiten de wandelingen veel meer doen doordat ze de hele dag buiten zijn, spelen en rennen in de tuin, waken, etc.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Voor zuri bepaal ik eigenlijk per dag wat ze aan kan, de ene dag kan en gaat ze mee in de vroege ochtend op de lange wandeling, de andere dag blijft ze thuis met wat lekkers, de jongens, ach die spelen met elkaar en grote wandeling of niet, ze maken elkaar wel moe, een dag niet lopen is jammer dag, spelen we achter op het plein, ook goed. en vooral in het weekend nu met covid-19 als alle zombie`s gaan wandelen ( die je normaal gesproken niet ziet) loop ik een stuk minder en minder lang.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door natalie »

Abel is flexibel en tegelijkertijd heel duidelijk in wat hij wil. Gisteren einde van de middag wilde ik nog een half uurtje naar het park, maar al vanaf huis was hij enorm aan het treuzelen. Na 10 minuten stond ik pas op 400 meter van de tuin en toen zijn we maar weer terug gelopen. Het heeft geen enkele zin om dan toch verder te wandelen, want uiteindelijk gaat hij gewoon in het gras liggen en kijkt mij aan met een blik van: “ga zelf maar, ik wacht hier wel op je.” ;-) Het komt dan ook best wel eens voor dat we in de ochtend een uur wandelen en de rest van de dag niet veel meer doen. Beetje lummelen in de tuin, misschien wat zoekspelletjes, en dat is het dan. Hij vindt het prima.

Bij Jip is het anders, Jip wil eigenlijk altijd wel wandelen of iets doen. Ik heb één keer meegemaakt dat hij niet mee wilde, en toen bleek hij ziek te zijn. Hij is overigens óók heel tevreden als hij in de tuin mag liggen, desnoods helemaal alleen. Dan ligt hij daar een beetje de boel in de gaten te houden en dat kan hij gerust twee uur volhouden, voor hij aangeeft weer naar binnen te willen. Maar Jip kan een rustdag minder waarderen, hij wil er graag iedere dag op uit.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier zijn ze heel gemakkelijk: wil ik lopen, staan ze te springen om mee te gaan. Heb ik geen zin, dan leggen ze zich daar ook bij neer, zolang ze hun behoefte maar even mogen doen. Wel wordt Gait onrustig van enkele dagen vrijwel niet lopen. En Elco wordt hyper als we te vaak gaan lopen. Dus de praktijk is dat we 1 keer per dag gaan wandelen, kort of lang, maar na een dag of 2, 3 weinig lopen, maken we weer een langere wandeling. Verder doen we thuis nog wel het een en ander aan spelletjes
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Barkley »

natalie schreef: 09 jan 2021 10:41 Abel is flexibel en tegelijkertijd heel duidelijk in wat hij wil. Gisteren einde van de middag wilde ik nog een half uurtje naar het park, maar al vanaf huis was hij enorm aan het treuzelen. Na 10 minuten stond ik pas op 400 meter van de tuin en toen zijn we maar weer terug gelopen. Het heeft geen enkele zin om dan toch verder te wandelen, want uiteindelijk gaat hij gewoon in het gras liggen en kijkt mij aan met een blik van: “ga zelf maar, ik wacht hier wel op je.” ;-) Het komt dan ook best wel eens voor dat we in de ochtend een uur wandelen en de rest van de dag niet veel meer doen. Beetje lummelen in de tuin, misschien wat zoekspelletjes, en dat is het dan. Hij vindt het prima.

Bij Jip is het anders, Jip wil eigenlijk altijd wel wandelen of iets doen. Ik heb één keer meegemaakt dat hij niet mee wilde, en toen bleek hij ziek te zijn. Hij is overigens óók heel tevreden als hij in de tuin mag liggen, desnoods helemaal alleen. Dan ligt hij daar een beetje de boel in de gaten te houden en dat kan hij gerust twee uur volhouden, voor hij aangeeft weer naar binnen te willen. Maar Jip kan een rustdag minder waarderen, hij wil er graag iedere dag op uit.
Fred is zoals Abel.
Hij vind uitgaan gezellig, wil vaak ook wel doorlopen maar vaak zat heeft hij ook geen zin en laat dat duidelijk merken ook.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Emma »

Toen luca nog veel jonger was, en je deed een paar dagen niet zoveel, merkte we wel dat ze wat sneller blafte en alerter was. Maar ging je dan even op het veld met de bal ballen, was het meteen ook weer goed. Buster was altijd makkelijk.

Nu is luca straks 14, dus ja, dan wil ze liever niet zolang wandelen. Gelukkig is het park op loopafstand, dus in de ochtend door het park, beetje andere honden bekijken en besnuffelen vind ze nog wel leuk, maar korte rondjes vind ze nog leuker :engel: maar in de winter loopt ze nooit heel graag. Dat is in de lente weer beter. Het is een mooi-weer hond :lol1: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lin-C
Zeer actief
Berichten: 3363
Lid geworden op: 17 nov 2009 13:09
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Lin-C »

Rolo is actief (kleine Terriër) maar vindt het ook geen probleem als het eens 2 of 3 dagen wat minder is. Ik probeer zeker dagelijks een losloop rondje te doen van +/- 45 min maar soms gaat dat dus ook wel eens niet en ik wil ook geen gezeik als dat een dag zo is eigenlijk. Verder haat Rolo regen en nattigheid (en ik ook :engel: ) dus dan is hij echt niet van plan om ook maar één onnodige stap extra buiten te zetten. Dan zijn we dus altijd snel klaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door lucie »

Hier is het nooit genoeg. Behalve voor Maverick dan, hij hoeft niet zo nodig, maar de rest en ook alle voorgangers wil altijd méér :jump1:
Ik woon zeer prikkelarm, dat scheelt wel enorm. De keren dat ik eens in Nederland was met de honden, of een paar daagjes weg met de camper, kon je ze opvegen. Maar in het normale dagelijkse leven staan ze altijd in de standby-stand voor als er iets gaat gebeuren. Ook Kailen nog van 12 1/2. De lengte van de wandeling of intensiteit van de activiteit, doen er nauwelijks toe. Het hangt 1 op 1 samen met wat ik doe. Zodra ik in beweging kom, is het feest en de verwachingen HOOG gespannen :cheer: . En dat is beslist niet omdat ik de hele dag aandacht aan ze besteed of loop te vermaken! Mijn man kan zijn goddelijke gang gaan, maar ik heb altijd aanhang :mrgreen: . Gèk word ik er wel eens van.
Andersom werkt het ook. Met het beroerde weer van December ben ik relatief veel binnen gebleven. Eens wat administratie enzo. Dan hoor je ze verder niet (wel dagelijks wandelen. Ook de regen-hatende windhond en terrier. Achterlaten vinden ze zelf echt geen optie. Zelfs als daarvoor nare jasjes moeten worden getolereerd).
Iedere nieuwkomer adopteert dit gedrag. De zelfstandigheid die er eventueel was, verdwijnt als sneeuw voor de zon. Bij mama moet je zijn :Q:
Aan het eind van de dag gaan ze altijd tevreden liggen slapen. Dan weten ze dat er niets meer komt. Tegen mij aan uiteraard...
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zowel Perry als Noah geven het zelf prima aan wat ze willen. Toevallig is Noah vandaag erg goed gemutst! Vanmorgen uurtje in de duinen geweest met zijn allen, daarna is ze nog alleen met mijn vriend op pad geweest. Perry had vandaag na de ochtendwandeling door de duinen wel genoeg gehad. Hij is tussen de middag korter uitgelaten dan Noah.
Ik merk wel dat Noah vaak meer nodig heeft dan Perry, ondanks het leeftijdsverschil. Perry zijn hoofd zit echt sneller vol dan die van Noah. Noah kan onwijs goed tegen externe prikkels, altijd wel gehad. Tijdens wedstrijddagen ging ze met de dag alleen maar beter lopen ipv slechter zoals bijna alle honden :mrgreen:

Sowieso zodra Noah aangeeft meer te willen wandelen, doen we dat standaard. Ze is 12,5 jaar oud, je weet nooit wanneer dat voorbij is. Zoals mijn vriend en ik altijd tegen elkaar zeggen: ‘nu kan het nog’
Perry en Noah

Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ik probeer zoveel mogelijk 1 op 1 wandelingen te maken en dan ook echt actief bezig te zijn met de hond, lekker samen spelen, sprintjes trekken etc.
Soms lukt dat niet qua tijd en dan neem ik 2 honden per keer mee en spelen ze met elkaar.
Een dagje in de tuin vinden ze ook wel prima, alleen heeft Donner snel dat hij zich gaat vervelen. Dan is ie gewoon onrustig, maar datzelfde kan ook gebeuren als er teveel prikkels waren, zoals veel bezoek. Ik probeer altijd een belans te vinden zodat er in huis vooral geslapen wordt en soms komt er eens een hond met een touw aanzetten voor een spelletje, ook goed :wink:

Als ik zo de tijden lees die iedereen loopt loop ik wel weinig, gemiddeld een half uur per hond in de middag. 's ochtends iets korter (15-20 min) en 's avonds alleen p+p. Daarnaast doen we wel wat spelletjes en oefeningen als er eens 10 minuten tijd is ergens op de dag. Af en toe mee voor een hele lange wandeling in een ander gebied vinden ze ook heel leuk (2-3 uur wandelen) maar dan komen ze de volgende dag ook nauwelijks in beweging. Datzelfde geldt voor de zondag. We trainen op zaterdag en op zondag heb ik altijd hele relaxte honden :lol1:
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door maart »

De RuPi's wandelen een half uur per dag. 6 dagen per week gaan ze ook nog op de loopband en 3 x per week fitness.
Treskor staat dagelijks op de loopband (op IGP trainingsdagen is het enkel wandelen op de band). Hij gaat door de week mee naar mijn werk en daar wandel ik er zo'n 50 minuten mee. 2 maal per week pakwerk, een paar keer speuren en dan 1 a 2 maal nog appel . Ook hij doet 3 maal per week fitness.
Af en toe gooi ik er dan wel eens een aantal dagen rust aan toe. Vooral als ik zelf verlof heb, geef ik de honden ook wat verlof.
Gebruikersavatar
Lanavandevledders
Zeer actief
Berichten: 1985
Lid geworden op: 16 feb 2017 12:27
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana is wat dat betreft super makkelijk, in huis is ze altijd heel relaxt, of er nu veel of weinig gewandeld wordt maakt geen verschil.
ze heeft de hele dag beschikking over veel ruimte op het erf, tuin, weides en schuren, en er is altijd wel wat te doen of te beleven, ze is bij elke stap die wij maken aanwezig, en is het een dag slecht weer ligt ze ook heerlijk de hele dag tegen de verwarming aan.
we wandelen zo ongeveer 3 keer per week anderhalf uur, waarbij ze lekker los kan lopen, af en toe een sprintje trekt en voor de rest elk vreemd geurtje opsnuift.
Lana is geen hond die je constant bezig moet houden en vermaken, al hoe wel een bal spelletje gaat er altijd in.
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Maya wil wel heel graag elke dag een losloopwandeling. En dat zou van haar ook wel een paar keer per dag mogen.
Ik loop gemiddeld zo,n 3 a 4x per dag met haar waarvan dus 1 losloop. Maar als het een dag wat minder is heeft ze daar geen problemen mee. Dan speelt ze met Kitty of een flos of kauwt ze op haar bot.
Wel is ze dan drukker als ik volk aan de deur heb.
Gebruikersavatar
schelsey
Zeer actief
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jan 2003 17:32
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3
Locatie: Brecht,Belgie

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik heb 2 berners en die vragen niet heel veel, zijn tevreden met knuffelen en beetje spelen, maar ik verplicht hen 2 keer per dag te gaan wandelen ook al hebben ze niet altijd zin De ochtendwandeling zijn ze altijd enthousiast en elke dag wissel ik af van plaats, is altijd losloopwandeling en dikwijls aan water, tussen 45 min tot soms 1 uur

De 2 de wandeling is traag en snuffelen ze erg veel, duurt 30 min meestal aan de flexi en is in de buurt van ons huis

Meer dan 2 keer moet ik niet proberen, dan vinden ze wandelen niet leuk meer

Wel hebben ze een grote tuin hier met klein stukje bos waar de honden wel veel in rondlopen wat maakt dat ze toch wel tussendoor hun beweging hebben

Of gaan in de voortuin wat zitten naar de wandelaars kijken als het mooi weer is en rennen af en toe over en weer als er een hond langst loopt

In huis zijn ze rustig en slapen veel, maar komen ook vooral s,avonds veel knuffelen of met hun speeltje af om trekspelleke te doen, of kruipen op schoot :D
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Mijn honden zijn nog erg jong allemaal en dus vol levenslust en Cash en Joe zijn ook nog eens erg energieke types.
Geen rustdagen dus, alleen voor kleine Sue, die laat ik soms de middagwandeling thuis. Maar omdat hij dat prima zelf aangeeft.

Ik loop ‘s ochtends anderhalf/twee uur uur voor ik aan het werk ga. Gaat trouwens niet om km maken maar om het buiten en vrij zijn. Altijd losloop.
Daarna ga ik aan het werk en daarna weer anderhalf/twee uur. De middagwandelingen wissel ik af qua gebied, wel altijd weer losloop.
1 x per week doe ik ‘s middags een aangelijnd door het dorp, dat vinden ze leuk. Ook probeer ik 1x in de week af te spreken met bevriende honden.
De middagwandeling duurt ook weleens langer afhankelijk hoe het loopt.

Weekenden zitten we aan andere kant van Nederland, zelfde tijd qua wandelingen en daarnaast vaak hele dagen buiten.
Tussen de wandelingen door als ik dus aan het werk ben, slapen/doezelen ze dus meestal. Of ze spelen wat met elkaar.
Geen poep/pies rondes verder.

Geen idee of ze met een dagje minder kunnen, vast wel maar dat wil ik zelf niet.
Als Joe straks een jaar is dan wil ik met Cash en Joe 2 x in de week nog wat langere afstanden gaan doen.
Cash heeft altijd zin, al is het midden in de nacht maar ze kan ook prima zelf haar rust pakken.
Vind het fijn dat ze dat zelf kunnen.

Verder zijn ze ook gewoon gezellig aanwezig vanaf het moment dat ik opsta tot ik aan het werk ga. En ‘s avonds tot een uurtje of half negen en dan is het wel klaar in de winter.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door malinois »

Ze lopen hier dagelijks 2 losloopwandelingen, denk gemiddeld ruim een uur tot anderhalf per dag, en minstens 1 (in de winter aangelijnd) pp rondje van een ruim kwartier. Daarnaast fiets ik minstens 2x per week met ze, te warm dus niet en ook niet met ijs, regen of sneeuw. Dus dat is niet altijd. Verder train ik 2x per week met ze (speuren, gehoorzaamheid en pakwerk).
Met kerst etc was er geen trainen, dan maak ik een grotere losloopwandeling met ze, rond de 3 uur op die dag dan. Ik heb met Xavi vroeger de fout gemaakt om dagelijks te gaan fietsen a 10 tot 15 km per dag. Niet dat hij t niet leuk vond maar ik merkte wel dat hij wat rust nodig had. Dus dat doen we niet meer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door lucie »

ik zeg het wel vaker, ik denk dat een gezonde hond eerder snel te weinig doet over het algemeen, dan te veel. Maar dan heb ik het over fysiek bezig zijn; dat vindt iedere normale hond heerlijk al heb je er natuurlijk altijd luie types tussen. Alleen als ze iedere dag bloot gesteld worden aan veel prikkels, kan ik me een rustdag wel indenken. Maar dan nog zou ik eerder opteren voor rust in de zin van prikkelarm. Een losloopwandeling op een rustige plek werkt vooral ontspannend.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik houd van wandelen en in m'n eentje vind ik dat saai. Daarom heb ik een hond.
Ik vind Rakoes erg rustig voor een jonge terrierkruising. Tijdens het wandelen gaan alle remmen los, maar in huis is ze rustig.
Soms mag ze mee naar werk en dat is best vermoeiend voor haar. Ook een dag mee op stap naar familie ofzo kost haar veel energie, ze is dan doodop 's avonds.
Met lekker weer krijgt ze twee wandelingen per dag (en P&P rondje voor het slapen).
Verder hebben we een redelijk erf en daar kan ze zich de rest van de dag zelf vermaken en dat doet ze ook.
Aan regen hebben we beide een hekel, dus dan wandelen we minder.

Als ze in de vensterbank of op de eettafel (!) het verkeer begint te regelen dan is dat voor mij een teken dat we wat meer activiteiten moeten ondernemen :mrgreen:

Hiervoor had ik Fribbel de bull terriër en daar liep ik minstens een grote wandeling mee per dag. Ook hij was rustiger dan een gemiddelde bull terriër.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze gewoon genoeg beweging kregen/krijgen en daarom in huis relaxt waren/zijn.

Trainen deed ik met Fribbel wel, op heel recreatief niveau gehoorzaamheid en dat vond hij heel leuk. Rakoes is niet zo van de truukjes, dus met haar ga ik niet naar de hondenschool.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn honden hebben een uur los ergens in de natuur echt nodig. Guus gaat vreemd gedrag vertonen wat ik ook terugzie bij een jack hussel die ik ken. Als hij niet genoeg doet krijgt hij van die gekke aanvallen waarin hij woest grommend naar de achterdeur rent. Daar helemaal opdraait en als je hem dan naar buiten laat stuift hij krijsend en woest grommend en blaffend de tuin in. Op weg naar ingebeelde katten en vreemde honden. Die er niet zijn dus. Ik vind dat een uitting van te weinig stimulatie. Hij is erg snel verveelt en kan zich helemaal uitleven buiten. Gaat hem niet zozeer om de stappen en het rennen alswel alles ruiken, honden ontmoeten en samen op pad zijn. Hij zou het niet goed doen bij mensen die hem te kort uitlaten. Hij gaat dan ook rijden en ongeremd spelen. Met iets te hard bijten en in je broek hangen enzo. Bas vind het fijn om te lopen. Niet meer niet minder. Die kan prima een dag zonder. Guus is de hele avond bezig als hij niet meer dan een uur heeft gelopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
miriam
Zeer actief
Berichten: 5007
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:26
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Aantal honden: 2
Locatie: wittem

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door miriam »

Ik loop 1 keer per dag 3 kwartier tot een uur met ze. Pleun sinds kort niet meer zo vaak los omdat ze doof is, maar wel altijd een stukje om te ballen. Dat vindt ze nog steeds geweldig. Daarna vindt ze het best prima aan de Flex.
Pelle amuseert zich met snuffelen en struinen. Die rent en vliegt en heeft het hartstikke druk met alle geurtjes. Kilometer vreten is dus ook niet zo nodig hier. Het gaat echt om de tijd dat ze buiten zijn.
De maandag is meestal rustdag, want in het weekend rijden we met de auto naar plekken waar ik doordeweeks niet kom.
Vroeger ging ik door weer en wind, maar ik ga niet meer door de strontregen. Ook afhankelijk van hoeveel energie ikzelf die dag heb. Vandaag dus nog een extra rustdag, het is niet anders.
Ik merk aan Pelle wel dat hij zich verveelt als we niet geweest zijn. Dat laat hij op deze manier zien
Afbeelding :mrgreen:
Via de spiegel proberen mijn aandacht te trekken.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

We hebben nooit honden gehad die teveel of te weinig beweging kregen naar hun idee. Al was er wel elke dag ( inmiddels al bijna 30 jaar) een losloopwandeling van een uur bij.
De avondronde kon overgeslagen worden maar die ochtendwandeling werd wel op prijs gesteld, ook door mezelf trouwens. Ik geloof dat de keren dat die niet door kon gaan op de vingers van een hand te tellen waren.
Met de heidewachtel heb ik de meeste uren gemaakt, wandelen, fietsen, soms halve dagen in de natuur. Hij werd er alleen maar actiever van :lol1: , maar nooit hyper. Een dag wat minder was ook prima, slapen was de tweede levensbehoefte. De laika was niet moe te krijgen maar ook altijd tevreden. Tomas vond alles best als hij maar bij me was. Sancho wil meestal best wandelen maar eigenlijk niet van huis weg. Hij kruipt eerder weg dan dat hij blij bij de deur komt staan al is dat ook weer een van zijn rare ritueeltje geworden. Eenmaal buiten kan hij heerlijk een uurtje ravotten. In ons eigen bos maakt hij wel veel meer plezier hebben we gemerkt, hij weet dat hij dan echt alle vrijheid heeft.
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door lucie »

Zinodo schreef: 13 jan 2021 10:09
lucie schreef: 10 jan 2021 13:06 ik zeg het wel vaker, ik denk dat een gezonde hond eerder snel te weinig doet over het algemeen, dan te veel. Maar dan heb ik het over fysiek bezig zijn; dat vindt iedere normale hond heerlijk al heb je er natuurlijk altijd luie types tussen. Alleen als ze iedere dag bloot gesteld worden aan veel prikkels, kan ik me een rustdag wel indenken. Maar dan nog zou ik eerder opteren voor rust in de zin van prikkelarm. Een losloopwandeling op een rustige plek werkt vooral ontspannend.
Ik lees het een beetje alsof mentaal moe zijn iets negatiefs is, ik weet niet of je dat ook zo bedoelt maar mentaal moe is even belangrijk, tenminste bij honden met een hoog energieniveau. Ik kan anders de hele dag Nomi rond laten rennen en racen als een gek want die wordt gewoon nooit echt oprecht moe. En Dora erachteraan, die zou het ook de hele dag volhouden :F:
Mentale inspanning van 10 minuutjes en ze liggen plat. Ze zijn gelukkig niet druk in huis, ze zijn zelfs behoorlijk lui maar dat zegt niet dat ze het allemaal niet nodig hebben. Een balans vinden is heel belangrijk denk ik.
nee hoor natuurlijk niet. ik denk alleen dat honden in een omgeving met veel prikkels , of die bv naar het werk worden meegenomen, sneller moe zijn dan honden die over de hei hollen (in feite zeg je dat zelf ook) en ik kan mij voorstellen dat ze een dag prikkelarm dan wel nodig kunnen hebben. Een dag een relaxte wandeling overslaan lijkt me tamelijk onzinnig voor de meeste honden. Voor hun baasjes ligt dat wellicht anders :wink:
Overigens worden die van mij ook niet moe van 10 minuten mentaal bezig zijn. Ik heb nooit begrepen hoe mensen dat voor elkaar krijgen; lijkt me reuze handig :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hylos
Zeer actief
Berichten: 7776
Lid geworden op: 13 dec 2012 16:36
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Hylos »

Je ziet het bij de terrierbekken hier heel duidelijk als er teveel prikkels zijn geweest.. net van die oververmoeide kinderen die te laat naar bed gaan. :tongue:
Voske slaat dan bijv door in keffen als er ook maar een vlieg te zien is buiten, Xavi wordt hangerig of gaat stoute dingen doen. Ze kunnen dan in ieder geval absoluut niet slapen of rustig doen. Daar moet ik ze dan echt bij helpen.

Als ze gewoon moe zijn van een wandeling of iets, dan zijn ze rustig, ploffen ze neer en gaan ze slapen.

Ze hebben beide wel duidelijk verschillende behoeftes. Xavi zijn emmer is in veel situatirs heel snel vol, Voske kan qua prikkels meer hebben. Die is na een wandeling van een uur niet per se moe, maar gaat wel rustig slapen. Xavi kan daar gerust een paar dagen op teren. :oeps:
Hij is meer ontspannen als ie samen met mij in de tuin wat aan het ompielen is bijvoorbeeld. Stokken slopen, gaten graven, met zn kruiwagenband sjouwen.
Hij is precies zo als ik. :LOL:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Kirry »

Als ik het topic zo lees, dan rijst bij mij even een vraagje over mijn oppas doodle.

Zij is nu een pubertje. Het ras is vrij energiek en heeft beweging nodig. Nu krijgt zij thuis 1 losloopwandeling van een uurtje en verder 2 rondjes voor de plas en poep.

Nu begint madam dus flink te blaffen en in handen te bijten, je mouw of je broek. Enorm irritant. Mijn zus zweert erbij dat het een 'gevoelig kipje ' is en geeft haar dus een rustdag en als ze bijt, dan pakt ze de hond op en wiegt dr als een baby.. :oeps:

Waar ik denk: de doodle wordt te weinig gestimuleerd. Het is een zeer slim meisje. Ik denk dat het happen en blaffen juist komt door gebrek aan activiteit. Wat denken jullie?
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Persistence »

Kirry schreef: 13 jan 2021 15:33 Als ik het topic zo lees, dan rijst bij mij even een vraagje over mijn oppas doodle.

Zij is nu een pubertje. Het ras is vrij energiek en heeft beweging nodig. Nu krijgt zij thuis 1 losloopwandeling van een uurtje en verder 2 rondjes voor de plas en poep.

Nu begint madam dus flink te blaffen en in handen te bijten, je mouw of je broek. Enorm irritant. Mijn zus zweert erbij dat het een 'gevoelig kipje ' is en geeft haar dus een rustdag en als ze bijt, dan pakt ze de hond op en wiegt dr als een baby.. :oeps:

Waar ik denk: de doodle wordt te weinig gestimuleerd. Het is een zeer slim meisje. Ik denk dat het happen en blaffen juist komt door gebrek aan activiteit. Wat denken jullie?
Het is soms lastig om overprikkeling van tekort aan stimulans te onderscheiden. Het kan ook pubergedrag zelf zijn.
Zou het gewoon eens uitproberen door wat meer (rustige) activiteiten aan te bieden.
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Kirry »

Rijden doet ze ook veel trouwens.
Ik zal het eens voorzichtig voorstellen aan mijn zus.
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Te veel doen met je honden.

Ongelezen bericht door Kirry »

Zinodo schreef: 13 jan 2021 16:17
Kirry schreef: 13 jan 2021 16:06 Rijden doet ze ook veel trouwens.
Ik zal het eens voorzichtig voorstellen aan mijn zus.
Rijden is zo ongeveer de nummer 1 ding wat overprikkelde jonge honden doen. :engel:
Dus waarschijnlijk tóch overprikkeld? Dan doen we misschien teveel met haar als wij oppassen. Misschien is leven in een gezin al prikkelend genoeg voor haar. Bij mijn zus is het enkel mijn zus en verder stilte. Geen tv of radio of kinderen enz. Enkel getyp, haha. Zalig eigenlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”