Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kimmx3
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2020 16:59
Mijn ras(sen): Vuilnisbak uit het buitenland
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door kimmx3 »

laeken schreef:De agressie die jij van deze hond ziet is noodweeragressie omdat jij zijn totale deemoed niet ziet. Niet meer en niet minder. Misschien zelfs wel angstagressie. De hond kan niks anders. Als die zijn lichaam laat zeggen "ik ben lucht, negeer mij, ik ben niemand" en jij gaat hem corrigeren en commando's geven dan wordt je gebeten. Je snapt de hond helaas niet. Deze hond heeft iemand nodig die afstand kan nemen en die traint op een hele duidelijke manier. Niet corrigeren. Niet commanderen. Rust en lichaamstaal.
Heel erg bedankt voor je reacties. Heel confronterend maar ergens ook opluchting dat ik weet dat het vooral bij mij ligt en ik er dus aan kan werken. Wat ik hier wel aan toe wil voegen: Mijn hond heeft eigenlijk altijd een hele onderdanige indruk. Hij oogt altijd onzeker / oogwit / kop omlaag / wegdraaien. Na dat incident op de bank 4 jaar geleden, ben ik heel lang bang voor hem geweest. Dan kwam hij om aandacht schooien maar dan dacht ik een bepaalde 'blik' te zien die ik toen ook zag. Ik heb dat dus meer leren loslaten omdat dit continue is. Ik moet ook zeggen dat op het bed hij niet perse anders deed dan normaal. Daarom zag ik het ook totaal niet aankomen.
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Caro. »

kimmx3 schreef: Oh wat herken ik hier veel!! En als ik nu terug ga denken is het vaker gebeurd dat op het moment dat hij niet luistert en dus van mij een commando op MOET volgen zoals op zijn plaats liggen, hij het juist niet doet en heel schichtig gaat doen. En als ik nu terugdenk klopt het dat op het moment dat je hem even wat tijd gunt, hem positief benadert en het dan vraagt, het wel lukt. Ik weet dat het een heel gevoelig hondje is maar ik heb altijd gedacht dat dit uittesten was. Als ik het nu allemaal zo lees, is het inderdaad denk ik gewoon teveel voor hem op dat moment.

Ik ben je heel dankbaar voor je reactie Ik vond het best een stap om hier mijn verhaal te doen omdat ik sowieso wist dat ik dingen verkeerd aanpak en dat te horen zou krijgen, maar natuurlijk heb ik het beste voor met Sammy. Ik wil echt wat het beste voor hem is. Maar hondeneigenaar zijn betekent niet dat ik het meteen allemaal maar snap. Heel blij dat ik toch de stap heb genomen om hier mijn verhaal te doen. Geeft me toch weer vertrouwen om er voor te gaan. Nogmaals bedankt voor je reactie!!

Graag gedaan, ben blij dat je er wat aan hebt :ok:

Werk vanuit het positieve, wil je niet dat hij op dat moment op je bed ligt, werk dan samen: pak bv een speeltje of iets lekkers en roep hem met
vrolijke stem, even knuffelen of spelen en klaar.
Vindingrijk zijn om manieren te verzinnen waarbij de hond doet wat jij wilt, zonder dat hij bang wordt en zich in het nauw gedreven voelt.

Ik kan me best voorstellen dat er veel hondeneigenaren zijn die zeggen 'hij moet doen wat ik wil, klaar' en dat werkt best vaak prima hoor, maar
niet met zo'n hond. Jouw hond kan dat helemaal niet aan en doordrukken beschadigt zijn vertrouwen en wat je echt samen moet hebben is
juist dat vertrouwen om meer te bereiken.

Dus relax, benader hem met kalmte en evenwichtig, wees vindingrijk en werk samen ipv commanderen en opvolgen.
Dat is soms best moeilijker dan het klinkt, want we hebben allemaal onze rot dagen en pijnen, maar als het niet lukt doe dan gewoon even niks;
draai je om, ga even de kamer uit en herpak jezelf.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
kimmx3
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2020 16:59
Mijn ras(sen): Vuilnisbak uit het buitenland
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door kimmx3 »

dagmar88 schreef:
kimmx3 schreef:
Je bedoelt met bovenstaande?

zijn geschiedenis kennen, toch ergens een beetje bang zijn dat hij toch nog dominant/ agressief kan reageren.
Daarom het gevoel hebben dat het belangrijk is dat als ik hem iets zeg, hij ook moet luisteren omdat als hij de ruimte voelt om te kunnen doen wat hij zelf wilt, ook de ruimte voelt om baas over mij te zijn / dominant kan gaan doen. Met dat oog dacht ik dat het belangrijk is leiderschap te tonen en door te zetten als iets van hem vraag (op een normale manier uiteraard!)

Toen hij juist ging grommen op dat moment, kon ik het allemaal plaatsen. Hij is bang en verzet zich hier tegen. Nu begon hij gelukkig licht te grommen, verder onderdanige houding. Later las ik ook over defensieve agressie. Toen kwam ook het besef dat dat op bed waarschijnlijk is gebeurd.

Ik gaf hem een commando. Hij luisterde niet dus zei ik het nog een paar keer. Omdat hij waarschijnlijk extra gevoelig is voor stem verheffen was dat voor hem al een straf, maar omdat ik wellicht doorging en hij zich daardoor bedreigd voelde (hij lag aan de kant van de muur in bed) hij dus uitviel.
:ok:

Zijn ligplaats moet een veilige zone zijn. Dus of je verplaatst het kacheltje, of zijn plaats naar een plek waar niet allerlei gedoe is.
Misschien een hekje/plaat of een nylon bench om de fysieke grenzen daarvan duidelijk te hebben en er een holletje van te maken.
Hij kan niet ontladen als hij daar ook nog van jou de confrontatie op moet zoeken.

Hij wil vanuit onzekerheid zijn omgeving beheersen. Hij zoekt dus voorspelbaarheid. Dat is iets anders dan dat hij er opuit is jou te overheersen.,
Dat deel zou ik dus lekker laten varen en die voorspelbaarheid geven. Je hond heeft heus liever dat dat van jou uit komt.
Daar heb je helemaal gelijk in. en ga ik inderdaad doen!
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

laeken schreef:De agressie die jij van deze hond ziet is noodweeragressie omdat jij zijn totale deemoed niet ziet. Niet meer en niet minder. Misschien zelfs wel angstagressie. De hond kan niks anders. Als die zijn lichaam laat zeggen "ik ben lucht, negeer mij, ik ben niemand" en jij gaat hem corrigeren en commando's geven dan wordt je gebeten. Je snapt de hond helaas niet. Deze hond heeft iemand nodig die afstand kan nemen en die traint op een hele duidelijke manier. Niet corrigeren. Niet commanderen. Rust en lichaamstaal.
Of zij de hond niet snapt weet je niet, ook ik heb fouten gemaakt bij mijn hond maar die heeft me toch niet gebeten.

@ TS, je hond is een herplaatser en blijkbaar een met een rugzakje. Ik zou het bijten flink afstraffen mocht het nog eens gebeuren en dat je de hond niet meer bij je in bed laat slapen is heel verstandig. Denk dat je daarmee al een groot stuk van het probleem hebt opgelost.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door laeken »

kimmx3 schreef:
laeken schreef:De agressie die jij van deze hond ziet is noodweeragressie omdat jij zijn totale deemoed niet ziet. Niet meer en niet minder. Misschien zelfs wel angstagressie. De hond kan niks anders. Als die zijn lichaam laat zeggen "ik ben lucht, negeer mij, ik ben niemand" en jij gaat hem corrigeren en commando's geven dan wordt je gebeten. Je snapt de hond helaas niet. Deze hond heeft iemand nodig die afstand kan nemen en die traint op een hele duidelijke manier. Niet corrigeren. Niet commanderen. Rust en lichaamstaal.
Heel erg bedankt voor je reacties. Heel confronterend maar ergens ook opluchting dat ik weet dat het vooral bij mij ligt en ik er dus aan kan werken. Wat ik hier wel aan toe wil voegen: Mijn hond heeft eigenlijk altijd een hele onderdanige indruk. Hij oogt altijd onzeker / oogwit / kop omlaag / wegdraaien. Na dat incident op de bank 4 jaar geleden, ben ik heel lang bang voor hem geweest. Dan kwam hij om aandacht schooien maar dan dacht ik een bepaalde 'blik' te zien die ik toen ook zag. Ik heb dat dus meer leren loslaten omdat dit continue is. Ik moet ook zeggen dat op het bed hij niet perse anders deed dan normaal. Daarom zag ik het ook totaal niet aankomen.
Ik denk dat je hond veel minder snapt dan je mag verwachten en dan je denkt. Het is een hond uit het buitenland zeg je? Die is misschien opgegroeid met weinig prikkels en weinig interactie met mensen. En dus zal hij snel overbelast raken en omdat hij ook nog deemoedig van aard is kan dat uitmonden in angstagressie. Een hond die sluipt en deemoedig doet is eigenlijk een hond die je niet echt moet lastigvallen met commando's en druk. Die moet je spelenderwijs zelfverzekerd maken en spelenderwijs ook zaken leren. Een commando geven aan een hond die geen commando's kan verwerken door stress is praten tegen een muur. De hond snapt er dan niks meer van. Die hoort een dwingende stem en zegt alleen doe mij niks. Ik snap er geen reet van en ik doe al onderdanig. Een hond kan door zijn verleden echt minder in staat zijn tot commando's snappen.

Mijn spaanse teefje is reteslim. Streetwise. Redt zich overal uit. Maar als ik zeg liggen of wat dan ook dan gaat ze heel snel in elkaar gedrukt weglopen. Of ze gaat op haar rug liggen. Zij kan niet goed op commando's. Die heeft ze in haar jonge leven ook nooit gehad. Daar is ze onbekend mee. Ze kan wel alles leren. Is reteslim. Maar ze vraagt een hele eigen aanpak. Commando's bestaan niet. Wij praten met haar en prijzen haar als ze het goed doet. Tegenwoordig kan ze alles. Zonder ooit het woord zitten liggen af of plaats te gebruiken. Ik zeg gewoon opletten jongens. Er komt een fiets. En dan lopen ze naast me. Als ik ga eten zeg ik Wij gaan eten. Dan gaan ze de mand in. Je hoeft geen druk op de hond te zetten. Ik denk echt dat jouw hond geen druk verdraagt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

kimmx3 schreef:Na dat incident op de bank 4 jaar geleden, ben ik heel lang bang voor hem geweest. Dan kwam hij om aandacht schooien maar dan dacht ik een bepaalde 'blik' te zien die ik toen ook zag. Ik heb dat dus meer leren loslaten omdat dit continue is. Ik moet ook zeggen dat op het bed hij niet perse anders deed dan normaal. Daarom zag ik het ook totaal niet aankomen.
Spijtig om te lezen, maar i.t.t. wat ik hierboven schreef krijg ik de indruk dat je nog steeds bang bent voor je hond en vermoedelijk onder zijn appél bent komen te staan. Ik zou een goeie hondenschool zoeken.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door laeken »

Hammetime schreef:
laeken schreef:De agressie die jij van deze hond ziet is noodweeragressie omdat jij zijn totale deemoed niet ziet. Niet meer en niet minder. Misschien zelfs wel angstagressie. De hond kan niks anders. Als die zijn lichaam laat zeggen "ik ben lucht, negeer mij, ik ben niemand" en jij gaat hem corrigeren en commando's geven dan wordt je gebeten. Je snapt de hond helaas niet. Deze hond heeft iemand nodig die afstand kan nemen en die traint op een hele duidelijke manier. Niet corrigeren. Niet commanderen. Rust en lichaamstaal.
Of zij de hond niet snapt weet je niet, ook ik heb fouten gemaakt bij mijn hond maar die heeft me toch niet gebeten.

@ TS, je hond is een herplaatser en blijkbaar een met een rugzakje. Ik zou het bijten flink afstraffen mocht het nog eens gebeuren en dat je de hond niet meer bij je in bed laat slapen is heel verstandig. Denk dat je daarmee al een groot stuk van het probleem hebt opgelost.
Vooral flink afstraffen als je hond onder hoge druk bijt :ok: . Dat is africhtingstaal. Een doodsbange mechelaar de hoek in trekken en ophangen in de slipketting of prikband en vervolgens een flinke trap geven als dat beest eindelijk zijn eigenaar in de poten bijt.

Honden bijten hun eigenaar niet zomaar. Deze hond is duidelijk onzeker, deemoedig en toont dat ook. Dan kan je deze hond nog beter wegdoen dan op dat moment flink afstraffen.

Ik heb niet het idee dat jij erg veel naar jezelf kijkt Hammetime. De hond is sowieso fout toch?
Afbeelding
Gebruikersavatar
DesireeB
Zeer actief
Berichten: 4312
Lid geworden op: 13 feb 2015 09:58
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door DesireeB »

Hammetime schreef:
laeken schreef:De agressie die jij van deze hond ziet is noodweeragressie omdat jij zijn totale deemoed niet ziet. Niet meer en niet minder. Misschien zelfs wel angstagressie. De hond kan niks anders. Als die zijn lichaam laat zeggen "ik ben lucht, negeer mij, ik ben niemand" en jij gaat hem corrigeren en commando's geven dan wordt je gebeten. Je snapt de hond helaas niet. Deze hond heeft iemand nodig die afstand kan nemen en die traint op een hele duidelijke manier. Niet corrigeren. Niet commanderen. Rust en lichaamstaal.
Of zij de hond niet snapt weet je niet, ook ik heb fouten gemaakt bij mijn hond maar die heeft me toch niet gebeten.

@ TS, je hond is een herplaatser en blijkbaar een met een rugzakje. Ik zou het bijten flink afstraffen mocht het nog eens gebeuren en dat je de hond niet meer bij je in bed laat slapen is heel verstandig. Denk dat je daarmee al een groot stuk van het probleem hebt opgelost.
Ik zou dit advies vooral flink negeren. Extra straffen gaat juist niet werken. Dan gaat het van kwaad tot erger.

Voor de rest is alles wel al gezegd.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door laeken »

Hammetime schreef:
kimmx3 schreef:Na dat incident op de bank 4 jaar geleden, ben ik heel lang bang voor hem geweest. Dan kwam hij om aandacht schooien maar dan dacht ik een bepaalde 'blik' te zien die ik toen ook zag. Ik heb dat dus meer leren loslaten omdat dit continue is. Ik moet ook zeggen dat op het bed hij niet perse anders deed dan normaal. Daarom zag ik het ook totaal niet aankomen.
Spijtig om te lezen, maar i.t.t. wat ik hierboven schreef krijg ik de indruk dat je nog steeds bang bent voor je hond en vermoedelijk onder zijn appél bent komen te staan. Ik zou een goeie hondenschool zoeken.
:piew: Onder zijn appél bent komen te staan.... :oohja:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Galga's
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 10 mar 2018 11:12
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6
Locatie: WFO

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Galga's »

Niet vergeten dat vertrouwen van 2 kanten moet komen. Hij moet jou ook vertrouwen en dat doet hij nog niet. Hij is al onzeker, geeft aan dat hij iets spannend vindt, maar hij kan nog niet helemaal op jou vertrouwen dat jij hem dan begrijpt en hem dan de ruimte geeft die hij nodig heeft op dat moment.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Berichten: 6252
Lid geworden op: 14 jul 2011 15:51
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Locatie: noord holland
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hammetime schreef:
laeken schreef:De agressie die jij van deze hond ziet is noodweeragressie omdat jij zijn totale deemoed niet ziet. Niet meer en niet minder. Misschien zelfs wel angstagressie. De hond kan niks anders. Als die zijn lichaam laat zeggen "ik ben lucht, negeer mij, ik ben niemand" en jij gaat hem corrigeren en commando's geven dan wordt je gebeten. Je snapt de hond helaas niet. Deze hond heeft iemand nodig die afstand kan nemen en die traint op een hele duidelijke manier. Niet corrigeren. Niet commanderen. Rust en lichaamstaal.
Of zij de hond niet snapt weet je niet, ook ik heb fouten gemaakt bij mijn hond maar die heeft me toch niet gebeten.

@ TS, je hond is een herplaatser en blijkbaar een met een rugzakje. Ik zou het bijten flink afstraffen mocht het nog eens gebeuren en dat je de hond niet meer bij je in bed laat slapen is heel verstandig. Denk dat je daarmee al een groot stuk van het probleem hebt opgelost.
Heel erg eng advies. Hoop dat TS dit niet gaat uitvoeren :schrik:
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hammetime schreef:
laeken schreef:De agressie die jij van deze hond ziet is noodweeragressie omdat jij zijn totale deemoed niet ziet. Niet meer en niet minder. Misschien zelfs wel angstagressie. De hond kan niks anders. Als die zijn lichaam laat zeggen "ik ben lucht, negeer mij, ik ben niemand" en jij gaat hem corrigeren en commando's geven dan wordt je gebeten. Je snapt de hond helaas niet. Deze hond heeft iemand nodig die afstand kan nemen en die traint op een hele duidelijke manier. Niet corrigeren. Niet commanderen. Rust en lichaamstaal.
Of zij de hond niet snapt weet je niet, ook ik heb fouten gemaakt bij mijn hond maar die heeft me toch niet gebeten.

@ TS, je hond is een herplaatser en blijkbaar een met een rugzakje. Ik zou het bijten flink afstraffen mocht het nog eens gebeuren en dat je de hond niet meer bij je in bed laat slapen is heel verstandig. Denk dat je daarmee al een groot stuk van het probleem hebt opgelost.
Als jij van je afmept omdat iemand je te na komt, moet die ander jou dus maar volledig in elkaar timmeren zodat jij het wel uit je hoofd laat in het vervolg van je af te meppen omdat iemand je te na komt? Dat zal werken, ja :neenee:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hammetime schreef:
kimmx3 schreef:Na dat incident op de bank 4 jaar geleden, ben ik heel lang bang voor hem geweest. Dan kwam hij om aandacht schooien maar dan dacht ik een bepaalde 'blik' te zien die ik toen ook zag. Ik heb dat dus meer leren loslaten omdat dit continue is. Ik moet ook zeggen dat op het bed hij niet perse anders deed dan normaal. Daarom zag ik het ook totaal niet aankomen.
Spijtig om te lezen, maar i.t.t. wat ik hierboven schreef krijg ik de indruk dat je nog steeds bang bent voor je hond en vermoedelijk onder zijn appél bent komen te staan. Ik zou een goeie hondenschool zoeken.

:roll: Kim snapt er al heel veel meer van dan jij. Ik vind het hartstikke fijn dat ze zichzelf onder de loep durft te leggen en opbouwende kritiek als zodanig aanneemt.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door laeken »

Galga's schreef:Niet vergeten dat vertrouwen van 2 kanten moet komen. Hij moet jou ook vertrouwen en dat doet hij nog niet. Hij is al onzeker, geeft aan dat hij iets spannend vindt, maar hij kan nog niet helemaal op jou vertrouwen dat jij hem dan begrijpt en hem dan de ruimte geeft die hij nodig heeft op dat moment.
Precies dat dus. Mensen vergeten dat een hond die met zijn lichaam onderwerping toont dat ook met zijn hoofd doet. En met een hoofd dat zegt doe mij niks aub kan je ook niet meer leren. Dus wegstappen van de hond kan zo veel beter zijn dan op de hond inlopen als hij deemoedige signalen af geeft. En spelen en zijn zelfvertrouwen opkrikken is een hele mooie stap. Zodra de staart neutraal staat en de oren neutraal staan kan de hond ook leren. Zodra je oogwit, platte oren en een lage houding ziet leert de hond niets meer onder druk.
Afbeelding
kimmx3
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2020 16:59
Mijn ras(sen): Vuilnisbak uit het buitenland
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door kimmx3 »

laeken schreef:
kimmx3 schreef:
laeken schreef:De agressie die jij van deze hond ziet is noodweeragressie omdat jij zijn totale deemoed niet ziet. Niet meer en niet minder. Misschien zelfs wel angstagressie. De hond kan niks anders. Als die zijn lichaam laat zeggen "ik ben lucht, negeer mij, ik ben niemand" en jij gaat hem corrigeren en commando's geven dan wordt je gebeten. Je snapt de hond helaas niet. Deze hond heeft iemand nodig die afstand kan nemen en die traint op een hele duidelijke manier. Niet corrigeren. Niet commanderen. Rust en lichaamstaal.
Heel erg bedankt voor je reacties. Heel confronterend maar ergens ook opluchting dat ik weet dat het vooral bij mij ligt en ik er dus aan kan werken. Wat ik hier wel aan toe wil voegen: Mijn hond heeft eigenlijk altijd een hele onderdanige indruk. Hij oogt altijd onzeker / oogwit / kop omlaag / wegdraaien. Na dat incident op de bank 4 jaar geleden, ben ik heel lang bang voor hem geweest. Dan kwam hij om aandacht schooien maar dan dacht ik een bepaalde 'blik' te zien die ik toen ook zag. Ik heb dat dus meer leren loslaten omdat dit continue is. Ik moet ook zeggen dat op het bed hij niet perse anders deed dan normaal. Daarom zag ik het ook totaal niet aankomen.
Ik denk dat je hond veel minder snapt dan je mag verwachten en dan je denkt. Het is een hond uit het buitenland zeg je? Die is misschien opgegroeid met weinig prikkels en weinig interactie met mensen. En dus zal hij snel overbelast raken en omdat hij ook nog deemoedig van aard is kan dat uitmonden in angstagressie. Een hond die sluipt en deemoedig doet is eigenlijk een hond die je niet echt moet lastigvallen met commando's en druk. Die moet je spelenderwijs zelfverzekerd maken en spelenderwijs ook zaken leren. Een commando geven aan een hond die geen commando's kan verwerken door stress is praten tegen een muur. De hond snapt er dan niks meer van. Die hoort een dwingende stem en zegt alleen doe mij niks. Ik snap er geen reet van en ik doe al onderdanig. Een hond kan door zijn verleden echt minder in staat zijn tot commando's snappen.

Mijn spaanse teefje is reteslim. Streetwise. Redt zich overal uit. Maar als ik zeg liggen of wat dan ook dan gaat ze heel snel in elkaar gedrukt weglopen. Of ze gaat op haar rug liggen. Zij kan niet goed op commando's. Die heeft ze in haar jonge leven ook nooit gehad. Daar is ze onbekend mee. Ze kan wel alles leren. Is reteslim. Maar ze vraagt een hele eigen aanpak. Commando's bestaan niet. Wij praten met haar en prijzen haar als ze het goed doet. Tegenwoordig kan ze alles. Zonder ooit het woord zitten liggen af of plaats te gebruiken. Ik zeg gewoon opletten jongens. Er komt een fiets. En dan lopen ze naast me. Als ik ga eten zeg ik Wij gaan eten. Dan gaan ze de mand in. Je hoeft geen druk op de hond te zetten. Ik denk echt dat jouw hond geen druk verdraagt.

Hij komt inderdaad uit het buitenland. Hij is met 3 weken oud met 2 zusjes gevonden, zonder moeder.
Sammy kan wel heel goed met commando's omgaan. Hij luistert altijd. Kent ook heel veel commando's. Wat er op mijn bed gebeurde gebeurt eigenlijk nooit, dat hij iets niet doet. Hij had dus dezelfde onderdanige indruk als altijd. Ik heb ook absoluut niet naar hem geschreeuwd. Eerder duidelijk gearticuleerd en herhaald. Ik vind het nog steeds lastig. Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor. Ik ben alleen bang dat ik nu dus constant de angst heb, dat hij dus uit kan vallen naar mij. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik voortaan echt heel erg op let hoe mijn stem overkomt op hem, dus echt op een zachte toon praten, niet iets commanderen maar op een andere manier samen voor elkaar krijgen wat er gedaan moet worden.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Caro. schreef:
kimmx3 schreef: Oh wat herken ik hier veel!! En als ik nu terug ga denken is het vaker gebeurd dat op het moment dat hij niet luistert en dus van mij een commando op MOET volgen zoals op zijn plaats liggen, hij het juist niet doet en heel schichtig gaat doen. En als ik nu terugdenk klopt het dat op het moment dat je hem even wat tijd gunt, hem positief benadert en het dan vraagt, het wel lukt. Ik weet dat het een heel gevoelig hondje is maar ik heb altijd gedacht dat dit uittesten was. Als ik het nu allemaal zo lees, is het inderdaad denk ik gewoon teveel voor hem op dat moment.

Ik ben je heel dankbaar voor je reactie Ik vond het best een stap om hier mijn verhaal te doen omdat ik sowieso wist dat ik dingen verkeerd aanpak en dat te horen zou krijgen, maar natuurlijk heb ik het beste voor met Sammy. Ik wil echt wat het beste voor hem is. Maar hondeneigenaar zijn betekent niet dat ik het meteen allemaal maar snap. Heel blij dat ik toch de stap heb genomen om hier mijn verhaal te doen. Geeft me toch weer vertrouwen om er voor te gaan. Nogmaals bedankt voor je reactie!!

Graag gedaan, ben blij dat je er wat aan hebt :ok:

Werk vanuit het positieve, wil je niet dat hij op dat moment op je bed ligt, werk dan samen: pak bv een speeltje of iets lekkers en roep hem met
vrolijke stem, even knuffelen of spelen en klaar.
Vindingrijk zijn om manieren te verzinnen waarbij de hond doet wat jij wilt, zonder dat hij bang wordt en zich in het nauw gedreven voelt.

Ik kan me best voorstellen dat er veel hondeneigenaren zijn die zeggen 'hij moet doen wat ik wil, klaar' en dat werkt best vaak prima hoor, maar
niet met zo'n hond. Jouw hond kan dat helemaal niet aan en doordrukken beschadigt zijn vertrouwen en wat je echt samen moet hebben is
juist dat vertrouwen om meer te bereiken.

Dus relax, benader hem met kalmte en evenwichtig, wees vindingrijk en werk samen ipv commanderen en opvolgen.
Dat is soms best moeilijker dan het klinkt, want we hebben allemaal onze rot dagen en pijnen, maar als het niet lukt doe dan gewoon even niks;
draai je om, ga even de kamer uit en herpak jezelf.
Ik herken ook heel veel wat betreft mijn reutje, iets minder extreem misschien, maar toch.
Heel veel druk erop leggen of met een te opgewonden energie werkt bij hem echt niet. Rust is zo belangrijk.
Er is wel een nuance: harde commando's werken niet, maar onderhandelen, zeker als het om vaststaande grenzen gaat, ook niet. Hij heeft er veel behoefte aan dat het kader duidelijk is. Stel dat hij niet op de bank zou mogen (mag hij wel), dan moet ik hem een duidelijke en rustige nee geven, ik moet het hem niet vragen zeg maar, want dat geeft hem juist onrust.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

In het begin zal het lastig zijn om niet te commanderen maar andere manieren te gebruiken om Sammy te laten doen wat jij nodig vindt dat er gedaan wordt, maar op een gegeven moment wordt het gewoonte. Je moet vooral uit je hoofd zetten dat een alternatieve manier niet betekent dat je je hond beloont voor het de eerste keer niet luisteren. Omdat de eerste keer niet luisteren niet uit onwil of eigenwijsheid voortkomt. Je zegt het zelf al: als hij geen druk voelt, lekker in z'n vel zit, luistert hij als een speer en is blijkbaar heel leergierig. Dus als hij niet luistert, is de kans bijzonder groot dat de oorzaak in stress te zoeken is. Stress verlagen is niet gedrag belonen, maar hulp bieden die nodig is
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Alfilillo schreef: Ik herken ook heel veel wat betreft mijn reutje, iets minder extreem misschien, maar toch.
Heel veel druk erop leggen of met een te opgewonden energie werkt bij hem echt niet. Rust is zo belangrijk.
Er is wel een nuance: harde commando's werken niet, maar onderhandelen, zeker als het om vaststaande grenzen gaat, ook niet. Hij heeft er veel behoefte aan dat het kader duidelijk is. Stel dat hij niet op de bank zou mogen (mag hij wel), dan moet ik hem een duidelijke en rustige nee geven, ik moet het hem niet vragen zeg maar, want dat geeft hem juist onrust.
Ik neem aan dat je die nee geeft voordat hij op de bank zou gaan, maar het op een andere manier zou aanpakken als hij al op de bank zit en je dus te laat was?
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Fotogravinnetje schreef:
Alfilillo schreef: Ik herken ook heel veel wat betreft mijn reutje, iets minder extreem misschien, maar toch.
Heel veel druk erop leggen of met een te opgewonden energie werkt bij hem echt niet. Rust is zo belangrijk.
Er is wel een nuance: harde commando's werken niet, maar onderhandelen, zeker als het om vaststaande grenzen gaat, ook niet. Hij heeft er veel behoefte aan dat het kader duidelijk is. Stel dat hij niet op de bank zou mogen (mag hij wel), dan moet ik hem een duidelijke en rustige nee geven, ik moet het hem niet vragen zeg maar, want dat geeft hem juist onrust.
Ik neem aan dat je die nee geeft voordat hij op de bank zou gaan, maar het op een andere manier zou aanpakken als hij al op de bank zit en je dus te laat was?
Ja, inderdaad, voordat hij op de bank zou willen gaan. Als hij er al op zit is het een ander verhaal.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
kimmx3
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2020 16:59
Mijn ras(sen): Vuilnisbak uit het buitenland
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door kimmx3 »

Ik dacht net ineens, waarom laat ik niet gewoon even een filmpje maken. Daarbij komt veel beter over wat ik bedoel. Op het eerste filmpje zien jullie hoe Sammy eigenlijk altijd is. Erg onderdanig. Op het bed was hij niet anders. Het is dus niet dat ik deze signalen herkende, omdat ze er altijd wel zijn. Wat ik al zei, ik heb wel een aantal jaar nog angst gehad als ik een soort blik in z'n ogen had. Nu heb ik geleerd dat hij die gewoon heel vaak heeft.


En een tweede filmpje met commando's (nu met een koekje gedaan, maar hoe doet hij ook zonder)


Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden...
Laatst gewijzigd door kimmx3 op 15 sep 2020 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kimmx3 schreef:Ik vind het nog steeds lastig. Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor. Ik ben alleen bang dat ik nu dus constant de angst heb, dat hij dus uit kan vallen naar mij. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik voortaan echt heel erg op let hoe mijn stem overkomt op hem, dus echt op een zachte toon praten, niet iets commanderen maar op een andere manier samen voor elkaar krijgen wat er gedaan moet worden.
:D En dan? :wink: Het is geen kwade rottweiler die je gezicht eraf trekt. Hij heeft op zo'n moment, wanneer jij zijn grenzen niet respecteert, meer angst voor jou dan jij voor hem.
In het allerergste geval heb je een paar plekjes en je weet nu hoe dat voelt.
Bazen zijn niet bang. Steeds gaan anticiperen op een angstig moment dat misschien gaat komen, werkt je alleen maar tegen.

Inderdaad kan het erg helpen om gewoon gezellig te keuvelen en er op letten dat je niet onbedoeld te grof voor hem bent.
Ik was voor mijn zenuwpatientje ook veel te lomp en luidruchtig. Dat is nog best lastig.
Zit lig af mand poot hecht ik met iedere hond minder waarde aan. Hebben ze in principe niet nodig om prettig in de omgang te zijn.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kimmx3 schreef:Ik dacht net ineens, waarom laat ik niet gewoon even een filmpje maken. Daarbij komt veel beter over wat ik bedoel. Op het eerste filmpje zien jullie hoe Sammy eigenlijk altijd is. Erg onderdanig. Op het bed was hij niet anders. Het is dus niet dat ik deze signalen herkende, omdat ze er altijd wel zijn. Wat ik al zei, ik heb wel een aantal jaar nog angst gehad als ik een soort blik in z'n ogen had. Nu heb ik geleerd dat hij die gewoon heel vaak heeft.


En een tweede filmpje met commando's (nu met een koekje gedaan, maar hoe doet hij ook zonder)


Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden...
Wat een scheetje. Ik heb er vast overheen gelezen, hoe lang woont hij nu weer bij jou?
Gebruikersavatar
DesireeB
Zeer actief
Berichten: 4312
Lid geworden op: 13 feb 2015 09:58
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door DesireeB »

kimmx3 schreef:Ik heb net een filmpje gemaakt van hem. Zo gedraagt hij zich eigenlijk altijd. was ook op bed.


Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden...
Ik zie een hele onzekere houding.

Ik weet niet of je het bewust deed(denk het niet) maar op het moment dat hij op zijn rug gaat liggen zeg je goed zo. Je beloont hem dus als het ware voor dat enorm onderdanige gedrag. Ik zou dat zelf anders aanpakken.

Mijn eerste hond was eigenlijk nooit onzeker maar bepaalde dingen vond ze toch wel eng en dan kon het gebeuren dat ze snapte. Wanneer ik haar bijvoorbeeld even in haar mand wilde sturen. Toen beet ze me in mijn vinger en ik werd alleen maar kwader. Angst had ik niet, ik zou dat hondje wel even aanpakken. Tot ik mezelf besefte dat ze het gewoon uit angst deed, ze voelde zich letterlijk en figuurlijk een een hoek geduwd worden.

Daarna deed ik het dus anders. Ik nam juist afstand van haar als ik haar op een plek wilde hebben. Gewoon een aanwijzing geven met een vingerknip waar ik bedoelde was genoeg en zij had genoeg ruimte om zich niet ingesloten te voelen. Ik kon haar dus daarna overal heen sturen en overal in, maar ik moest er niet met mijn lip bovenop staan dan werd de druk te groot. 2 a 3 meter afstand was genoeg voor haar. Wie weet helpt dat bij jullie ook wel wanneer hij ergens mee moet stoppen bijvoorbeeld. De commando's komen wel aan maar hij heeft wel de ruimte waardoor de druk misschien minder wordt.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

kimmx3 schreef:Ik dacht net ineens, waarom laat ik niet gewoon even een filmpje maken. Daarbij komt veel beter over wat ik bedoel. Op het eerste filmpje zien jullie hoe Sammy eigenlijk altijd is. Erg onderdanig. Op het bed was hij niet anders. Het is dus niet dat ik deze signalen herkende, omdat ze er altijd wel zijn. Wat ik al zei, ik heb wel een aantal jaar nog angst gehad als ik een soort blik in z'n ogen had. Nu heb ik geleerd dat hij die gewoon heel vaak heeft.


En een tweede filmpje met commando's (nu met een koekje gedaan, maar hoe doet hij ook zonder)


Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden...
:I:

Ik heb nog een keer de beschrijving gelezen van het moment dat hij beet. Kan goed jouw uitgestoken hand geweest zijn waarop hij reageerde. Hij likt heel veel dus hij heeft jeuk/pijn/stress, daarop kreeg hij het commando (misschien wat te hard) dat hij moest stoppen, daarna dat hij moest liggen, want hem in combinatie met het ongemak wellicht extra gestresst gemaakt heeft, en dan opeens een hand...dan kun je actie-reactie krijgen.
Ik heb (door schade en schande :mrgreen: ) geleerd nooit een hand dicht naar zijn kop te bewegen als hij hoog in zijn stress zit.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
kimmx3
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2020 16:59
Mijn ras(sen): Vuilnisbak uit het buitenland
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door kimmx3 »

dagmar88 schreef:
kimmx3 schreef:Ik dacht net ineens, waarom laat ik niet gewoon even een filmpje maken. Daarbij komt veel beter over wat ik bedoel. Op het eerste filmpje zien jullie hoe Sammy eigenlijk altijd is. Erg onderdanig. Op het bed was hij niet anders. Het is dus niet dat ik deze signalen herkende, omdat ze er altijd wel zijn. Wat ik al zei, ik heb wel een aantal jaar nog angst gehad als ik een soort blik in z'n ogen had. Nu heb ik geleerd dat hij die gewoon heel vaak heeft.


En een tweede filmpje met commando's (nu met een koekje gedaan, maar hoe doet hij ook zonder)


Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden...
Wat een scheetje. Ik heb er vast overheen gelezen, hoe lang woont hij nu weer bij jou?
Ja het is echt een schatje! Ik heb hem dus vanaf pup tot 2 jaar verzorgd. Tussendoor wel zoveel mogelijk mee geholpen met verzorgen maar hij woonde bij mijn oma. Sinds maart woont hij weer bij mij. Ik ben ondernemer dus in principe iedere dag thuis bij hem dus kan hem nu ook geven wat hij verdient!
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door laeken »

kimmx3 schreef:Ik dacht net ineens, waarom laat ik niet gewoon even een filmpje maken. Daarbij komt veel beter over wat ik bedoel. Op het eerste filmpje zien jullie hoe Sammy eigenlijk altijd is. Erg onderdanig. Op het bed was hij niet anders. Het is dus niet dat ik deze signalen herkende, omdat ze er altijd wel zijn. Wat ik al zei, ik heb wel een aantal jaar nog angst gehad als ik een soort blik in z'n ogen had. Nu heb ik geleerd dat hij die gewoon heel vaak heeft.


En een tweede filmpje met commando's (nu met een koekje gedaan, maar hoe doet hij ook zonder)


Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden...
Hier zie je dus precies hoe het werkt. Het tweede filmpje is geweldig leuk. Het eerste filmpje staat hij onder teveel druk en gaat deemoedig doen. Geen plezier en geen beloning. Hij doet het prima op de tweede manier.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hij wil het heel graag goed doen, zie ik. Ook als hij het eigenlijk heel spannend vindt. Daar moet je dus echt heel alert op zijn. Aan de ene kant geeft het hem zelfvertrouwen dat hij begrijpt wat je bedoelt met de commando's, maar aan de andere kant zit er veel spanning bij. Ik zie jou natuurlijk niet op het filmpje, maar vanwege het standpunt van de camera en zijn gedrag, vermoed ik dat je toch nog wat boven hem uittorent. En dat is spannend. Ik zou echt laag gaan zitten en zelfs iets afgewend om hem wat meer persoonlijke ruimte te geven. Dus niet voor je laten komen, maar naast. Zijdelingse houding is hondentaal voor 'ik ben geen bedreiging'. Dat geldt ook voor je klein maken
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kimmx3 schreef:
Ja het is echt een schatje! Ik heb hem dus vanaf pup tot 2 jaar verzorgd. Tussendoor wel zoveel mogelijk mee geholpen met verzorgen maar hij woonde bij mijn oma. Sinds maart woont hij weer bij mij. Ik ben ondernemer dus in principe iedere dag thuis bij hem dus kan hem nu ook geven wat hij verdient!

Dat is na een vervelende periode dus nog aardig pril.
Richt je lekker op samen lol maken/spelen en zijn zelfvertrouwen opbouwen vanuit stabiliteit en positieve bekrachtig.
Onderneem dingen met hem die niet fout kunnen gaan en waarbij je weinig druk op hem legt.
Het is zoeken naar een balans, maar daar kom je wel :ok:
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door blondie »

Heb zelf ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn eerste herplaatser. Die was op bed gesprongen nadat ik hem een paar maanden had, en was er niet van af te roepen. Op het moment dat ik naderde om hem er dan zelf maar te helpen om eraf te gaan veranderde zijn hele houding en had ik oprecht het idee dat hij mij als ik door zou zetten flink zou bijten.
Net als jij heb ik toen de afleiding gezocht, in mijn geval was dat voerbak in de andere ruimte vullen en hem roepen. Toen kwam hij van bed af, heb ik hem een commando zit gegeven (wat gewoon was voor hij ging eten) en daarna akkoord gegeven om te eten wat hij ook deed.
Daarna ervoor gezorgd dat hij in ieder geval niet meer zelf op bed kon komen, dus mijn slaapkamer deur ging dicht.

Het rare was dat daarna er geen spanningen meer waren en ook mijn hond was een behoorlijk baasgerichte hond die graag commando's opvolgde.

Hij kon soms echter ook niet goed tegen een reactie van mij uit als ik wilde corrigeren, alsof hij een "flashback" kreeg. Als hij dan dusdanig reageerde dat angst en erge onderdanigheid naar boven kwam, was het zaak om echt te stoppen, want dan kon hij ook vervallen in zijn laatste reactie voor zijn gevoel, en dat had bijten geweest.

Erg kort door de bocht genomen in bepaalde situaties wat ik dan ervoer met mijn hond, want op trainingen was het wel een redelijk harde. Maar blijkbaar bepaalde herinneringen, of het niet goed kunnen plaatsen van reactie van een baas uit, kan een hond dus wel onzeker maken.

Voor jezelf om het vertrouwen wat terug te krijgen in je hond, is het denk ik belangrijk om gewoonweg leuke dingen en opdrachtjes te doen die je kunt belonen.
En dingen vermijden waarvan je denkt dat er een issue gaat ontstaan, dat is dus het bed, de bank en andere honden.
Wellicht kan dat ooit wel weer, hier ging dat na verloop van tijd ook gewoon prima en was de verstandhouding tussen ons weer duidelijk.

Dat hij ander gedrag bij je oma is gaan vertonen kan goed zijn dat hij beschermend t.o.v. haar is gaan worden. Ook dat heb ik met mijn eerste herplaatser gehad, hij ging dingen zelf invullen en bepalen dat hij bepaalde personen of honden niet bij mij in de buurt wilde hebben.
Dat is een dingetje om in de gaten te houden, en daar op in te spelen door zelf de leiding te nemen. Niet hij/zij bepaald maar jij.
Als je die balans weer weet te vinden dmv de leiding weer nemen, maar op een manier door samen te werken, en goede oefeningen te belonen. Zal dat de band weer versterken.
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door lucie »

er zijn hier al veel nuttige dingen gezegd en ik vind dat jet het goed opppakt :ok:
Nog even over leiderschap: het is een lastig begrip, want het is niet hetzelfde als de baas (wiens bevelen dienen te worden opgevolgd) zijn. Denk daarom bv eens dat je niet zijn leider, maar begeleider of coach bent. Daar zit meer samenwerking in en dat kan helpen om je een beter idee te geven wat deze hond nodig heeft.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”