Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Caro. »

kimmx3 schreef:Ik dacht net ineens, waarom laat ik niet gewoon even een filmpje maken. Daarbij komt veel beter over wat ik bedoel. Op het eerste filmpje zien jullie hoe Sammy eigenlijk altijd is. Erg onderdanig. Op het bed was hij niet anders. Het is dus niet dat ik deze signalen herkende, omdat ze er altijd wel zijn. Wat ik al zei, ik heb wel een aantal jaar nog angst gehad als ik een soort blik in z'n ogen had. Nu heb ik geleerd dat hij die gewoon heel vaak heeft.


En een tweede filmpje met commando's (nu met een koekje gedaan, maar hoe doet hij ook zonder)


Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden...
Op het eerste filmpje zie ik een hele gespannen, gestreste hond die zich afkeert en probeert te vermijden. Hij luistert omdat hij geleerd heeft te luisteren.
Op dat moment 'af' zeggen en zeker nog eens op zijn rug, geeft een enorm gespannen situatie.
Hij is gespannen, hij ligt onderdanig (half op zijn rug) en daar bovenop komt jouw hand van bovenaf (!) nog eens aan.... om je kapot te schrikken!
Als hij had gebeten op dit moment, had ik het niet vreemd gevonden.

Ik zou als hij zo gespannen is, hem of negeren of uit die spanning proberen te halen door spel en luchtigheid, maar absoluut niets van hem eisen.

Op het tweede filmpje zie ik een ontspannen hond (oortjes neutraal, staart neutraal) die het leuk vindt om bezig te zijn en dan kan je dus
lekker met hem aan de slag op een vrolijke manier.

Kijk uit met de gespannenheid in het eerste filmpje, dat zijn momenten dat het mis kan gaan dus zoek dan de confrontatie niet op en ga ook
niet met een hand van bovenaf naar hem toe (altijd van onderaf).
Als je het goed herkent zijn lichaamstaal, dan kan je zelf ook je angst weer kwijtraken, want ik kan me best voorstellen dat je bang bent om
gebeten te worden. Hou gewoon afstand als hij zo gespannen is en zoek niet de confrontatie op.

Hij is wel een droppie hoor :I: Toewerken naar hoe hij is naar het tweede filmpje :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

laeken schreef:
Hammetime schreef:
laeken schreef:De agressie die jij van deze hond ziet is noodweeragressie omdat jij zijn totale deemoed niet ziet. Niet meer en niet minder. Misschien zelfs wel angstagressie. De hond kan niks anders. Als die zijn lichaam laat zeggen "ik ben lucht, negeer mij, ik ben niemand" en jij gaat hem corrigeren en commando's geven dan wordt je gebeten. Je snapt de hond helaas niet. Deze hond heeft iemand nodig die afstand kan nemen en die traint op een hele duidelijke manier. Niet corrigeren. Niet commanderen. Rust en lichaamstaal.
Of zij de hond niet snapt weet je niet, ook ik heb fouten gemaakt bij mijn hond maar die heeft me toch niet gebeten.

@ TS, je hond is een herplaatser en blijkbaar een met een rugzakje. Ik zou het bijten flink afstraffen mocht het nog eens gebeuren en dat je de hond niet meer bij je in bed laat slapen is heel verstandig. Denk dat je daarmee al een groot stuk van het probleem hebt opgelost.
Vooral flink afstraffen als je hond onder hoge druk bijt :ok: . Dat is africhtingstaal. Een doodsbange mechelaar de hoek in trekken en ophangen in de slipketting of prikband en vervolgens een flinke trap geven als dat beest eindelijk zijn eigenaar in de poten bijt.

Honden bijten hun eigenaar niet zomaar. Deze hond is duidelijk onzeker, deemoedig en toont dat ook. Dan kan je deze hond nog beter wegdoen dan op dat moment flink afstraffen.

Ik heb niet het idee dat jij erg veel naar jezelf kijkt Hammetime. De hond is sowieso fout toch?
Nee Hammetime is sowieso fout, dat is wel bekend toch? Zie ook de andere reacties. mijn hemel! :oohja:
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

Een herplaatser meenemen in bed, tja..... Erg vreemd dat helemaal niemand daar iets van vindt! ;)
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hammetime schreef:Een herplaatser meenemen in bed, tja..... Erg vreemd dat helemaal niemand daar iets van vindt! ;)
Kun je stoppen met storen?
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

dagmar88 schreef:
Hammetime schreef:Een herplaatser meenemen in bed, tja..... Erg vreemd dat helemaal niemand daar iets van vindt! ;)
Kun je stoppen met storen?
Kun je in een hoekje gaan zitten en je mond houden?
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

Zinodo schreef:
Hammetime schreef:
dagmar88 schreef:
Hammetime schreef:Een herplaatser meenemen in bed, tja..... Erg vreemd dat helemaal niemand daar iets van vindt! ;)
Kun je stoppen met storen?
Kun je in een hoekje gaan zitten en je mond houden?
En jij vraagt je af waarom mensen je niet mogen. Rara.
Nee hoor, maar graag terug naar het onderwerp want we dwalen af.
Sandra&co

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Wat de rest zegt: níet afstraffen bij dit gedrag en deze lichaamstaal. Dat zou een dikke misser zijn in dit geval!
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

Waarom niet afstraffen? Als je goed bent voor de hond en hij bijt je, dan zie ik niet in waarom een correctie zo fout zou zijn.
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door fenneke »

Wat is dit een fijn topic . Mooie reacties waar je veel van kunt opsteken. En over het algemeen respectvol op ..... na dan . Das jammer. :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Sandra&co

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Hammetime schreef:Waarom niet afstraffen? Als je goed bent voor de hond en hij bijt je, dan zie ik niet in waarom een correctie zo fout zou zijn.
Als je die vraag moet stellen is het een goed idee om je eerst fatsoenlijk (begin maar bij de basis) in te lezen over lichaamstaal van honden, zeker voor je in de wilde weg gaat lopen brallen over afstraffing. Het is niet erg om iets niet te weten, maar geef dan geen advies.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

Cleva schreef:
Hammetime schreef:Waarom niet afstraffen? Als je goed bent voor de hond en hij bijt je, dan zie ik niet in waarom een correctie zo fout zou zijn.
Omdat je de motivatie voor het bijten alleen maar versterkt als hij toch al uit angst bijt.
Als het gewoon uit ongemanierde brutaliteit is dan is een correctie wel gepast.

Het gaat om de onderliggende emotie. Daar moet je eigen interventie op aansluiten.

Deze hond is niet aan het domineren of aan het afdwingen maar voelt de noodzaak zich te verdedigen. Als je dan gaat straffem sterk je hem alleen maar in de overtuigen dat hij bang voor je moet zijn en bijten ios wat deze hond kennelijk doet.

Het gaat niet over eerlijkheid of wat redelijk klinkt. Het gaat er om wat werkt en een bange hond straffen werkt nou eenmaal averechts.
Indien een hond duidelijk aangeeft niet opgepakt te willen worden o.i.d. en je doet het toch is het eigen schuld, maar de TS werd verrast door de hond, ze schrijft in de openingspost:

'Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'

En vervolgens gaat de hond grommend bij haar gezicht zitten. Wat als hij gebeten had? Ik vind het zeer kwalijk gedrag dat gevaarlijk is en niet genegeerd kan worden. Of dat uit angst is of dominant gedrag is wat mij betreft niet relevant in deze.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

Cleva schreef:Iedereen ziet de waarschuwing. Zo reageert toch iedereen ook op het eerste filmpje?
Als die hond niet in een afgesloten huis had gezeten was hij gewoon weggelopen. Neem maar van me aan.
Ik zou niet weten wat die hond buiten bijten nog meer zou kunnen doen om met rust gelaten te worden.
Het betreffende incident is toch niet gefilmd? De TS schreef dat ze niks van signalen heeft gemerkt voordat ze gebeten werd. Dan lijkt een 'foei' en 'op je plek' me wel terecht.
Cleva schreef:Ik snap wel wat je bedoelt maar je maakt een denkfout omdat je nog niet snapt dat er ook een kwestie van respect tussen jou en je hond hoort.
Het gaat niet altijd alleen maar over wat NU! WERKT! Het is namelijk geen emmer die je aan de kant trapt. Je moet elkaar morgen ook nog leuk vinden.

Je hebt opvallend weinig aan een goed opgevoede hond die jou het liefst de vlekken ziet krijgen. Waarom loop je je anders af te vragen dat een hond je voor lul zet waar je bij staat? Dat meppen went hem toch wel en als je één keer de achterdeur open laat zijn ze weg ook.

Honing en azijn, hammie.
Ik pleit niet voor kastijden om het kastijden of om de hond half dood te trappen, maar vind wel dat duidelijk aangegeven mag worden dat de baas bijten absoluut verboden is.

Maar goed, zo denk ik er over en niemand is verplicht iets van me aan te nemen. Dit is een openbaar forum waar iedereen zijn mening mag geven.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

Nanna schreef:
Hammetime schreef:
laeken schreef: Honden bijten hun eigenaar niet zomaar. Deze hond is duidelijk onzeker, deemoedig en toont dat ook. Dan kan je deze hond nog beter wegdoen dan op dat moment flink afstraffen.

Ik heb niet het idee dat jij erg veel naar jezelf kijkt Hammetime. De hond is sowieso fout toch?
Nee Hammetime is sowieso fout, dat is wel bekend toch? Zie ook de andere reacties. mijn hemel! :oohja:
Wat is in jouw ogen dan het nut van het slaan van een angstige hond?
Buiten dat het klaarblijkelijk geweldig stoer staat :roll:
Voor zover mij bekend hebben we het over TS die alleen op de slaapkamer was met haar hond.
Nanna schreef:Onderstaande pliesiehond was duidelijk een bangerd. En hij liet alle signalen zien. Bek-likken, oogwit, zenuwachtig gedrag. En zowel de geleider als de reporter hadden er geen kaas van gevreten dus hij kreeg alle kans toe te happen wanneer hij geen uitweg meer ziet.
En zo'n hond moet je dan gaan slaan?
Ik stel eerder voor dat we de geleider een kantoorbaan geven. Want hij snapt het overduidelijk niet.
Voor zover mij bekend hebben we het over TS die alleen op de slaapkamer was met haar hond.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

Cleva schreef: Je moet wel oppassen dat je niet je eigen behoeftes aan het bevredigen bent. Dat liedje kennen we al in de africhting en de klapkakerij en dat is niet waar we naar streven.
Als het zo gesteld is dan moet je naar grindr, even de knopen er uit laten trekken. Dat is niet de taak van je hond.
Dus nu zijn het al mijn eigen behoeftes dat een hond bijt en grommend in het gezicht van de TS komt en ik een correctie voorstel? Het verhaal krijgt een hele bijzondere wending, maar het is mij verder wel goed! :oohja:
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door georges »

Hammetime schreef:Indien een hond duidelijk aangeeft niet opgepakt te willen worden o.i.d. en je doet het toch is het eigen schuld, maar de TS werd verrast door de hond, ze schrijft in de openingspost:

'Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'

En vervolgens gaat de hond grommend bij haar gezicht zitten. Wat als hij gebeten had? Ik vind het zeer kwalijk gedrag dat gevaarlijk is en niet genegeerd kan worden. Of dat uit angst is of dominant gedrag is wat mij betreft niet relevant in deze.
Het is niet omdat je als baasje de signalen mist, dat ze niet gegeven zijn ;) De reporter in dat filmpje van Nanna zal ook wel zeggen dat die hond opeens uit het niets in zijn gezicht beet...
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

georges schreef:
Hammetime schreef:Indien een hond duidelijk aangeeft niet opgepakt te willen worden o.i.d. en je doet het toch is het eigen schuld, maar de TS werd verrast door de hond, ze schrijft in de openingspost:

'Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'

En vervolgens gaat de hond grommend bij haar gezicht zitten. Wat als hij gebeten had? Ik vind het zeer kwalijk gedrag dat gevaarlijk is en niet genegeerd kan worden. Of dat uit angst is of dominant gedrag is wat mij betreft niet relevant in deze.
Het is niet omdat je als baasje de signalen mist, dat ze niet gegeven zijn ;) De reporter in dat filmpje van Nanna zal ook wel zeggen dat die hond opeens uit het niets in zijn gezicht beet...
Juist uit het feit dat TS schreef dat ze geen signalen oppikte, concludeer ik dat ze er wél bekend mee is. Dit schreef ze in de openingspost.

'Ik zag geen agressieve kenmerken. Wel onderdanig. In elkaar gedoken, ogen wegdraaien. Uiteindelijk tekenen die ik had moeten herkennen. Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door malinois »

Hammetime schreef:
georges schreef:
Hammetime schreef:Indien een hond duidelijk aangeeft niet opgepakt te willen worden o.i.d. en je doet het toch is het eigen schuld, maar de TS werd verrast door de hond, ze schrijft in de openingspost:

'Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'

En vervolgens gaat de hond grommend bij haar gezicht zitten. Wat als hij gebeten had? Ik vind het zeer kwalijk gedrag dat gevaarlijk is en niet genegeerd kan worden. Of dat uit angst is of dominant gedrag is wat mij betreft niet relevant in deze.
Het is niet omdat je als baasje de signalen mist, dat ze niet gegeven zijn ;) De reporter in dat filmpje van Nanna zal ook wel zeggen dat die hond opeens uit het niets in zijn gezicht beet...
Juist uit het feit dat TS schreef dat ze geen signalen oppikte, concludeer ik dat ze er wél bekend mee is. Dit schreef ze in de openingspost.

'Ik zag geen agressieve kenmerken. Wel onderdanig. In elkaar gedoken, ogen wegdraaien. Uiteindelijk tekenen die ik had moeten herkennen. Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'
De eerstgenoemde waren al genoeg ... hond voelt zich zeer onprettig dus daar kan een reactie op volgen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

malinois schreef:
Hammetime schreef:
georges schreef:
Hammetime schreef:Indien een hond duidelijk aangeeft niet opgepakt te willen worden o.i.d. en je doet het toch is het eigen schuld, maar de TS werd verrast door de hond, ze schrijft in de openingspost:

'Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'

En vervolgens gaat de hond grommend bij haar gezicht zitten. Wat als hij gebeten had? Ik vind het zeer kwalijk gedrag dat gevaarlijk is en niet genegeerd kan worden. Of dat uit angst is of dominant gedrag is wat mij betreft niet relevant in deze.
Het is niet omdat je als baasje de signalen mist, dat ze niet gegeven zijn ;) De reporter in dat filmpje van Nanna zal ook wel zeggen dat die hond opeens uit het niets in zijn gezicht beet...
Juist uit het feit dat TS schreef dat ze geen signalen oppikte, concludeer ik dat ze er wél bekend mee is. Dit schreef ze in de openingspost.

'Ik zag geen agressieve kenmerken. Wel onderdanig. In elkaar gedoken, ogen wegdraaien. Uiteindelijk tekenen die ik had moeten herkennen. Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'
De eerstgenoemde waren al genoeg ... hond voelt zich zeer onprettig dus daar kan een reactie op volgen
De beet kwam zonder waarschuwing schrijft ze. Maar goed, ik zou zeggen: vraag het de T.S. anders zelf.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door georges »

Hammetime schreef:
georges schreef:
Hammetime schreef:Indien een hond duidelijk aangeeft niet opgepakt te willen worden o.i.d. en je doet het toch is het eigen schuld, maar de TS werd verrast door de hond, ze schrijft in de openingspost:

'Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'

En vervolgens gaat de hond grommend bij haar gezicht zitten. Wat als hij gebeten had? Ik vind het zeer kwalijk gedrag dat gevaarlijk is en niet genegeerd kan worden. Of dat uit angst is of dominant gedrag is wat mij betreft niet relevant in deze.
Het is niet omdat je als baasje de signalen mist, dat ze niet gegeven zijn ;) De reporter in dat filmpje van Nanna zal ook wel zeggen dat die hond opeens uit het niets in zijn gezicht beet...
Juist uit het feit dat TS schreef dat ze geen signalen oppikte, concludeer ik dat ze er wél bekend mee is.
:denken: TS opent toch een topic omdat ze net niet begrijpt waar het gedrag vandaan komt ?

Ik denk dat vele mensen er van uit gaan dat een hond eerst gromt en “agressief gedrag” laat zien voor hij bijt. Dat in alle andere situaties de hond “uit het niets” beet, terwijl ze misschien net hele duidelijke signalen gemist hebben. Die zij echter niet als zodoende herkend hebben.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

georges schreef:
Hammetime schreef:
georges schreef: Het is niet omdat je als baasje de signalen mist, dat ze niet gegeven zijn ;) De reporter in dat filmpje van Nanna zal ook wel zeggen dat die hond opeens uit het niets in zijn gezicht beet...
Juist uit het feit dat TS schreef dat ze geen signalen oppikte, concludeer ik dat ze er wél bekend mee is.
:denken: TS opent toch een topic omdat ze net niet begrijpt waar het gedrag vandaan komt ?

Ik denk dat vele mensen er van uit gaan dat een hond eerst gromt en “agressief gedrag” laat zien voor hij bijt. Dat in alle andere situaties de hond “uit het niets” beet, terwijl ze misschien net hele duidelijke signalen gemist hebben. Die zij echter niet als zodoende herkend hebben.
Is goed mogelijk. Hieromtrent zal alleen TS licht in de duisternis kunnen werpen.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door malinois »

Hammetime schreef:
malinois schreef:
Hammetime schreef:
georges schreef: Het is niet omdat je als baasje de signalen mist, dat ze niet gegeven zijn ;) De reporter in dat filmpje van Nanna zal ook wel zeggen dat die hond opeens uit het niets in zijn gezicht beet...
Juist uit het feit dat TS schreef dat ze geen signalen oppikte, concludeer ik dat ze er wél bekend mee is. Dit schreef ze in de openingspost.

'Ik zag geen agressieve kenmerken. Wel onderdanig. In elkaar gedoken, ogen wegdraaien. Uiteindelijk tekenen die ik had moeten herkennen. Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'
De eerstgenoemde waren al genoeg ... hond voelt zich zeer onprettig dus daar kan een reactie op volgen
De beet kwam zonder waarschuwing schrijft ze. Maar goed, ik zou zeggen: vraag het de T.S. anders zelf.
Dat onprettig voelen is al een waarschuwing op zich. De ene hond legt zich er bij neer en vertrouwd op zn baas, de ander hapt... en juist dat moet je herkennen.
Ik ben echt niet moeilijk om als een hond mij bijt omdat hem iets niet zint even duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is, maar ik ga dat niet doen bij een doodsbange hond. Dan maak je het alleen maar erger.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het eerste filmpje van TS toont duidelijk dat ze de signalen van haar hond niet herkent als afwerend en de laatste stap voor happen. Dus ja, het is zeer waarschijnlijk dat ze die keer in de slaapkamer de signalen ook niet herkend heeft en dat de hond dus zeker niet vanuit het niets hapte. Ik het feit dat hij eigenlijk constant met die gedrukte houding blijkt te reageren geeft aan dat de hond voortdurend in de verdedigende hoek zit. Er hoeft maar iets te gebeuren en hij valt uit. Eerst moeten de stress omlaag en het zelfvertrouwen en vertrouwen in de baas omhoog
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hammetime »

Fotogravinnetje schreef:Het eerste filmpje van TS toont duidelijk dat ze de signalen van haar hond niet herkent als afwerend en de laatste stap voor happen. Dus ja, het is zeer waarschijnlijk dat ze die keer in de slaapkamer de signalen ook niet herkend heeft en dat de hond dus zeker niet vanuit het niets hapte.
Oké fair enough. Een angstige hond zou ik ook zeker niet bestraffen.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Tineke »

Fotogravinnetje schreef:Het eerste filmpje van TS toont duidelijk dat ze de signalen van haar hond niet herkent als afwerend en de laatste stap voor happen. Dus ja, het is zeer waarschijnlijk dat ze die keer in de slaapkamer de signalen ook niet herkend heeft en dat de hond dus zeker niet vanuit het niets hapte. Ik het feit dat hij eigenlijk constant met die gedrukte houding blijkt te reageren geeft aan dat de hond voortdurend in de verdedigende hoek zit. Er hoeft maar iets te gebeuren en hij valt uit. Eerst moeten de stress omlaag en het zelfvertrouwen en vertrouwen in de baas omhoog
Spijker en kop dit.
Geen druk zetten wat over grenzen heen gaat ,in het tweede filmpje dat is hoe je je hond het liefst wilt zien en op dat soort momenten neemt hij zaken ook op.
Op het moment dat hij angstig is niet of veel minder.
Als je op zoek gaat naar een gedragstherapeut zou ik zeker in zee gaan met iemand die voor een positieve insteek kiest.
De Aniek Winter types zou ik overslaan.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Hammetime schreef:
georges schreef:
Hammetime schreef:Indien een hond duidelijk aangeeft niet opgepakt te willen worden o.i.d. en je doet het toch is het eigen schuld, maar de TS werd verrast door de hond, ze schrijft in de openingspost:

'Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'

En vervolgens gaat de hond grommend bij haar gezicht zitten. Wat als hij gebeten had? Ik vind het zeer kwalijk gedrag dat gevaarlijk is en niet genegeerd kan worden. Of dat uit angst is of dominant gedrag is wat mij betreft niet relevant in deze.
Het is niet omdat je als baasje de signalen mist, dat ze niet gegeven zijn ;) De reporter in dat filmpje van Nanna zal ook wel zeggen dat die hond opeens uit het niets in zijn gezicht beet...
Juist uit het feit dat TS schreef dat ze geen signalen oppikte, concludeer ik dat ze er wél bekend mee is. Dit schreef ze in de openingspost.

'Ik zag geen agressieve kenmerken. Wel onderdanig. In elkaar gedoken, ogen wegdraaien.
Uiteindelijk tekenen die ik had moeten herkennen. Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'
De eerstgenoemde waren al genoeg ... hond voelt zich zeer onprettig dus daar kan een reactie op volgen
Wat Malinois schrijft. Genoeg tekenen van angst en ongemak waardoor een reactie bij doorgaan met de hond in die positie brengen niet geheel onlogisch is.

En TS heeft het ook over een hap en agressief gegrom, dus duidelijk een waarschuwing en geen beet
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door laeken »

Eigenlijk is het voor mij heel simpel. De hond moet opgebouwd worden. Zelfvertrouwen moet omhoog. Dat kan door korte training zonder meer dan een snoepje en een lieve stem. Daarbij stop je zodra de houding van de hond zakt en liefst stop je als de hond al een poosje plezierig en enthousiast meegedaan heeft. Zoals het tweede filmpje. In die modus groeit het vertrouwen van de hond. Wat ook een enorme boost geeft is samen spelen zonder commando's. Dus een trekspelletje waarbij je ruilt met kaas of worst. Dan is het klaar en loop je rustig weg. Samen dingen doen. Veel mensen hangen aan het geven van commando's en vinden dat ze dan met hun honden bezig zijn. Soms moet je vooral geen commando willen geven. Een hond is geen soldaat. Niet elke hond voelt zich prettig bij het doen van oefeningen op commando. En commando's voeren de druk op in de toch al onzekere hond.

Oogwit tonen is stop. Mondhoeken naar achter is stop. Ingetrokken buik en gedrukte staart is stop. Maar dat gedrag moet je vooral voorkomen. Blij zijn en de interactie aangaan als de hond blij is. En dus zoals ik zei liefst afkappen zolang de hond blij is door duidelijk en vrolijk iets van Poeh...klaaaaar....knappe hond. Te zeggen. En dan weglopen. Waarschijnlijk loopt de hond vrolijk achter je aan.

Ik lees ook rukje aan de riem buiten om de aandacht op jou te vestigen. Werkt. Klopt. Maar probeer bij deze hond eens "kijk eens!" of iets anders vrolijks. Stel dat jij zenuwen hebt. En er komt een andere hond op straat. En dan krijg je een rukje in je nek. Is dat fijn? Rukjes in de nek zijn alleen geschikt voor stevige stabiele honden die jouw kijk eens bewust negeren. Dan geef je een rukje en dat betekent hallo ik praat tegen je! Zo begin je dus niet met een zenuwachtige hond.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik vind dit soort problemen nooit heel geschikt voor een forum. Je zal echt even iemand met verstand van zaken mee moeten laten kijken. Houd dat dus wel in je achterhoofd bij alle reacties, ook de mijne. Maar over het algemeen heb je al veel goede adviezen gehad.

Ik zou als ik jou was heel veel en heel vrolijk en positief gaan oefenen op het sturen van je hond. Ergens op. Ergens af. Naar links, naar rechts, achteruit lopen, om je heen lopen. Veel koek en het ergste wat kan gebeuren is een "foutje" en dat het koekje even niet gegeven wordt. De hond moet dat sturen enorm leuk gaan vinden.

Als je dan ooit weer spanning merkt bij je hond kan je hem vrolijk en concreet uit die situatie sturen. Ik heb een hond met vergelijkbaar gedrag. Zo heel af en toe wel ik hem bijvoorbeeld aanlijnen en dan zie ik hem verstijven en wordt de volgende stap grommen en wie weet wat daarna. Dan realiseer ik dat hij tegen een raar wasrek liep, of er die dag veel werklui zijn geweest, of weet ik veel wat, maakt ook niet uit, zijn emmer zit vol en hij is in paniek. Eerder schrok ik en vond ik er wat van maar tegenwoordig zeg ik liever "hey Dalí! Opletten? Koekje?" Terwijl ik een stap naar achter doe en dan vraag ik hem heel kalm langs me te lopen. Daarna kan hij dat koekje zelfs krijgen ook. Hij heeft het commando keurig opgevolgd.

Je kan je hond dus uit het conflict sturen op een manier die hij begrijpt en vertrouwt en dat deescaleert onmiddelijk en heel sterk. Als je je hond met een blij toontje van de bank kan vragen snapt hij de wereld opeens weer omdat dat zijn favoriete commando is en hij eigenlijk ook alleen maar in paniek was. Rust. Geen spanning toevoegen. En helpen uit de situatie te komen.

Daarna ga ik op de grond zitten en vraag hem bij me om even te kroelen. Rust. Goed zo. En weer door met het programma.

Agressie gaat overigens niet altijd volgens uitgebreide schalen. Geritualiseerdr agressie zoals rondom een voorwerp tussen soortgenoten wel, dan worden honderden signalen opgebouwd en afgebouwd. Maar bij noodweeragressie gaat een hond niet eerst fixeren, dan neusrimpelen, dan tanden laten zien, dan grommen, dan luchtsneppen, dan bijten. Grote ogen en een strakke smoel zijn als je geluk hebt nog dingen waar je op kan letten maar het kan heel snel gaan van schrik naar hap.
Afbeelding
kimmx3
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2020 16:59
Mijn ras(sen): Vuilnisbak uit het buitenland
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door kimmx3 »

Hi! Ik dacht ik geef even een update door middel van een video. Even nog een toelichting. Ik snap wat iedereen bedoelt. En als ik de filmpjes terug kijk zie je ook een duidelijk verschil in houding. Sammy is eigenlijk heel vaak zo als in een filmpje 1. Nu zocht ik zijn aandacht, maar zo komt hij ook zelf om aandacht vragen. Ik heb hier heel lang mee gezeten. Na het incident 4 jaar geleden ook constant op mijn hoede geweest. Echter omdat het altijd zo is, heb ik het los proberen te laten. Op bed was hij dus niet anders voor mij. Ik zoek dit uiteraard bij mezelf hoor, ik wil er graag aan werken, dus hoor heel graag feedback. Ik heb heel veel met Sammy getraind en het is wel altijd zo geweest dat hij het beste naar mij luisterde. Iets wat hij trouwens ook veel doet is constant onder mijn stoel liggen als ik zit, onder mijn bed als ik op bed lig ed.

Let niet op de troep, ik ben aan het verbouwen :



Ik onderneem genoeg met Sammy en heel vaak ongecompliceerd zonder commando's. Maar zijn houding is altijd zo gebleven - :(
kimmx3
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2020 16:59
Mijn ras(sen): Vuilnisbak uit het buitenland
Aantal honden: 1

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door kimmx3 »

'Maar de hap / en agressief gegrom kwam echt zonder waarschuwing zoals je ze denkt te krijgen.'

En vervolgens gaat de hond grommend bij haar gezicht zitten. Wat als hij gebeten had? Ik vind het zeer kwalijk gedrag dat gevaarlijk is en niet genegeerd kan worden. Of dat uit angst is of dominant gedrag is wat mij betreft niet relevant in deze.[/quote]

Het is niet omdat je als baasje de signalen mist, dat ze niet gegeven zijn ;) De reporter in dat filmpje van Nanna zal ook wel zeggen dat die hond opeens uit het niets in zijn gezicht beet...[/quote]
Juist uit het feit dat TS schreef dat ze geen signalen oppikte, concludeer ik dat ze er wél bekend mee is. Dit schreef ze in de openingspost.

'Ik zag geen agressieve kenmerken. Wel onderdanig.

Wat Malinois schrijft. Genoeg tekenen van angst en ongemak waardoor een reactie bij doorgaan met de hond in die positie brengen niet geheel onlogisch is.

En TS heeft het ook over een hap en agressief gegrom, dus duidelijk een waarschuwing en geen beet[/quote][/quote]


Nee klopt! Ik heb helemaal niet bewust meegekregen dat hij in mijn hand hing ofzo. En was gewoon in ineens een hoop geluid en gegrom en toen lag hij wel een soort van dreigend op me, grommend naar me. Op dat moment voelde ik ook mijn hand, maar ik heb het niet eens kunnen zien, zo snel ging het. Dat gegrom en die enge ogen (op dat moment zelf heeft hij wel echt een andere blik) bleef ook nog even doorgaan, tot ik hem door af te leiden uit de focus kreeg. Toen was het meteen heel onderdanig en ging hij zonder moeite mijn bed af en op zijn plek liggen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Mijn hond heeft me gebeten, wat te doen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kimmx3 schreef:
Ik onderneem genoeg met Sammy en heel vaak ongecompliceerd zonder commando's. Maar zijn houding is altijd zo gebleven - :(
Ja, maar dat half jaar geleden ben je eigenlijk opnieuw moeten beginnen en het vertrouwen over en weer is beschadigd.
Je bent er niet, zoals bij een herplaatser, open in kunnen gaan omdat je zijn minst fijne kanten hebt gezien.
Bange honden zijn niet flexibel, op het moment dat ze angstig zijn, zijn ze echt niet in staat te leren. Daar is bij hem nog een hoop verandering bovenop gekomen. Die spanning kan maanden aanhouden.
Nadat het mis ging bij je oma, het verhuizen en een nieuwe baas weet je dus eigenlijk nog niet wat voor hem normaal is.
Met de aanpak die Laeken zo uitgebreid beschrijft ga je stappen maken. Soms drie vooruit en twee achteruit.
Het is echt opbouwen en dat gaat een tijd duren.
Met wat je omschrijft ben je al enorm vooruit gegaan samen. Richt je maar op het succes dat je al behaald hebt in plaats van wat nog niet helemaal lekker loopt. :D Daar wordt aan gewerkt.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”