Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

LuNiko
Vaste gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2020 14:28
Mijn ras(sen): XHH en HH KH
Aantal honden: 2

Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door LuNiko »

Lijkt mij een leuke discussie. Wat maakt het dat we een hond werkhond/sporthond/hulphond/huishond noemen? Is dat de lijn waar ze uit komen? Of de taken die we de hond toekennen? Of karakter? Of nog iets anders? Valt een hond altijd in maar 1 categorie of kan ook in meerdere?
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mij lijkt het vooral een stickertje om interessant mee te doen.
Of een excuus om zorg (of het gebrek daaraan) op te splitsen in hokjes.
Genoeg mensen die geloven dat een hond slechter gaat waken of werken als ie teveel aandacht krijgt of in huis mag.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door dagmar88 »

-Saskia- schreef: Genoeg mensen die geloven dat een hond slechter gaat waken of werken als ie teveel aandacht krijgt of in huis mag.
:mrgreen: Dus Naap zou zonder aandacht helemaal de sterren van de hemel lopen?
Ik heb honden in de eerste plaats voor de gezelligheid en om ze te verwennen en voeg me naar hun hobby.
Toevallig vind ik de hobby van Naap ook erg geslaagd en hebben we er veel plezier in. Hij werkt oerhard en is thuis de ideale huishond, op het verharen na.

Veldjesschreeuwherdervolk is toch een tak apart. Vergeet het onthouden van eten niet.
LuNiko
Vaste gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2020 14:28
Mijn ras(sen): XHH en HH KH
Aantal honden: 2

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door LuNiko »

Boutje, jouw beschrijving van Jinn en Nanook is ook het verschil tussen mijn honden maar dan in het reddingswerk (sport). Lucky werk hard, heeft dan gee oog meer voor iets anders. Heeft met 11 dagen loops een puinbult afgezocht terwijl iets verderop een volle reu aan het zoeken was. Kijken dan niet eens naar elkaar. Ze heeft het mentaal nodig.

Niko is ook fanatiek maar anders, hem schaar ik meer onder sporthond. Vindt alles leuk, maar niks een must, zolang je maar iets met hem doet.

Ik denk een werkhond is een hond die werk nodig heeft. Serieus zijn taak daarin uitvoert.

Sporthond, lekker sportief hoeft niet perse te werken, wel actief zijn.

Hulphond. Dat vind ik lastig ben geneigd om daar alleen degene die daarvoor opgeleid zijn daaronder te laten vallen. Ook hier merk ik soms een soort stoerdoenerij. Hond aangeschaft als hulphond, geen opleiding of iets. Dat vaak ook bij psychische problemen. Hm ik kan even niet verwoorden wat ik wil zeggen. Denk iedere hond kan 'troosten' of luisterend oor zijn. Maar dat maakt het geen hulp hond.
Hulphond als geleide hond, waarschuwen bij epilepsie, handen van iemand zijn ed vallen er wel onder.

Huishond lijkt me duidelijk, daar kunnen alle andere categorien ook onder vallen.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door maart »

De mijne zijn huishond en grotendeels van hun leven daarnaast ook sporthond. De reuen zijn ook werkzaam in de sex industrie :mann:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door DeDiana »

maart schreef:De mijne zijn huishond en grotendeels van hun leven daarnaast ook sporthond. De reuen zijn ook werkzaam in de sex industrie :mann:
:goeie:

Mijn honden zijn voor mij vooral gezelschapshond en maatje om leuke dingen mee te doen zonder druk of 'moeten'. Ik doe natuurlijk wel mijn best om aan hun behoeften te voldoen, en daar hoort sporten en 'werken' voor al mijn honden in meer of mindere mate ook bij.
Amy heeft veruit de meeste drive wat betreft werken, in haar geval jagen. Daarin is ze onvermoeibaar, enorm gepassioneerd en heel succesvol. Maar ik ben geen jager, dus daarvoor moet ik haar een andere uitlaatklep geven, anders zou ze een perfect werkhondje zijn geweest :engel:
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb sporthonden, die bijna allemaal in huis wonen en uit werklijnen komen... welk stickertje moet daarop??
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb huishonden. Dat ze daarnaast sporten maakt ze voor mij geen sporthonden. Ze zijn immers vooral huishond. Ze komen (op Blekz na) ook niet uit bepaalde lijnen. De Kroaat is gewoon een kroaat, geen show of werklijn. Blekz komt uit sportlijnen. Zeker geen showlijn maar ook geen werklijn (schapendrijflijnen)
Gebruikersavatar
Elmo/maureen
Zeer actief
Berichten: 33971
Lid geworden op: 10 okt 2009 22:43
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1
Locatie: Gieten

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ik heb ze voor het gezelschap en is het een huishond. Nova houd van speuren, die gaat er 200% voor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mizzsylver schreef:Ik heb een huishond die ook sporthond is en uit een combinatie van werkhond x showhond komt. :mrgreen:
De mijne is werkhond x aardappelzak :oeps:
Gebruikersavatar
Hippo
Zeer actief
Berichten: 4240
Lid geworden op: 15 nov 2013 14:50
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Hippo »

dagmar88 schreef: Veldjesschreeuwherdervolk is toch een tak apart.
Valt elke KNPV'er daaronder :mrgreen: ?

Ik vind een werkhond, een hond die werkt: politiehond, hond van een schaapsherder etc.

Een sporthond vind ik een hond waar minimaal 1x per week fanatiek mee wordt gesport, of dat nou KNPV, flyball of agility is, wanneer er fanatiek wordt getraind lijkt het mij al een sporthond.

Hulphond alleen wanneer er een deze via een organisatie is getraind (al dan niet met de hulpbehoevende).

Huishond is toch gewoon elke hond die in huis woont? Ik denk daarom niet dat het 1 het ander uitsluit. Tot nu toe zitten de meeste van mijn mechels in huis, maar ik sport er ook mee. Een aantal vind ik echt een 'werkhond', die worden dan ook verkocht naar bijv de politie. Anderen zijn weer meer sporthond en minder fanatiek.

Wat ik wel een verschil vind is uit welke bloedlijnen een hond is gefokt. Dat kunnen werklijnen of showlijnen of gecombineerde lijnen zijn. Lang niet elke hond uit een werkhondenlijn is een potentiële werkhond, maar ik vind dat veel van die honden in de basis wel verschillen doordat er met een specifiek doel wordt gefokt.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Mijn honden zijn huishonden waarmee wordt gesport.
Ik ken mensen die honden eigenlijk alleen kopen om ermee te sporten met als bijzaak dat ze ook gezellig in huis wonen. Daarvan zijn er mensen die de honden herplaatsen als ze niet voldoen in de sport.
Werkhonden zijn voor mij honden die diensthond zijn, die heel bepaald zijn aangeschaft met het doel om met de baas een betaalde baan te hebben. Soms wonen die honden ook in huis, soms in een kennel.
Dan heb je nog honden uit werklijnen en dat zijn in mijn ogen dan de zeer sportieve honden met wie recreatief wordt "gewerkt" zonder dat die honden met de baas een betaalde baan hebben.

Maar... dat is vrije interpretatie.

Suzanne
Wildflower
Zeer actief
Berichten: 1461
Lid geworden op: 19 feb 2008 15:32
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Wildflower »

Mijn border uit m’n avatar is mijn werkhond. Ze komt uit werklijnen en ze hoed een kudde van 230 schapen. Ook doen we aan behendigheid, voor de lol. Ze is daar goed in maar haar passie is werken met de kudde.
Mijn andere border, lieve grote vriend Ben, komt uit showlijnen. Met hem heb ik jaren aan behendigheid gedaan. Toch is het geen sporthond.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hippo schreef:
dagmar88 schreef: Veldjesschreeuwherdervolk is toch een tak apart.
Valt elke KNPV'er daaronder :mrgreen: ?
Daar valt onder wat daar onder valt. Die afkortinkjes kan ik uberhaupt geen interesse voor opbrengen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: Verder zijn mijn eigen honden puur huishond. Bij de Puli bestaat wel een werklijn (Rackaörzi of zo) maar daar blijf ik heilig bij vandaan. Felle flikkers.
Oh, even filmpjes gekeken, als ik ooit schapen heb lijkt me dat wel wat :D
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef:
Hippo schreef:
dagmar88 schreef: Veldjesschreeuwherdervolk is toch een tak apart.
Valt elke KNPV'er daaronder :mrgreen: ?
Daar valt onder wat daar onder valt. Die afkortinkjes kan ik uberhaupt geen interesse voor opbrengen.
Ben een paar keer op die wedstrijden geweest en de volgende keer neem ik gehoorbeschermers mee. Niet vanwege die honden. Maar hun bazen. Godsallemachtig wat een gekrijs. Zijn hun honden doof of zo?
ik heb al een paar keer het commentaar gekregen dat ik geen commando's geef, terwijl ik dat echt wel doe. Tot zover dus.... :engel: :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
tobi__
Zeer actief
Berichten: 2850
Lid geworden op: 06 jul 2016 14:15
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door tobi__ »

Tobi zou ik als familie hond bestempelen. Huishond klinkt te suf. Hij is overal voor in en kan zich heel goed aan situaties aanpassen.

Hij gaat mee met het gezinsleven wat inhoud de ene dag drie keer een uur wandelen, de andere dag een half uur doen over een stukje van 100 meter met een dwarrelende peuter erbij. Of een hele dag in huis rommelen en alleen een plas en poep rondje en natuurlijk niet te vergeten mee op bezoek bij familie en/of vrienden. Hij is overal content mee.
_Esmee
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ehm,, bank honden :tongue: .. nee even simpel, Zuurtje heeft gewerkt , bij de schapen gestaan, en gewaakt, maar kan niet meer. Zillion, ( de cc is gewoon nog een werkhond) is wel een werkhond, maar ik vind dat een cc zijn lijf niet mee heeft ok echt te werken en dan ook op een goede manier oud te worden - dus we doen wel trainen en speuren en en en en nog zo wat van die dingen. en Boots, die doet gewoon waar hij zin in heeft, binnen bepaalde grenzen. Zij zijn mijn manier om het nog net iets leuker te hebben in het leven
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik heb werkhonden. Ik werk me het schompes voor ze.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Hangt er vanaf wat ermee gedaan wordt.
Werkhonden vind ik honden die geld verdienen met wat ze doen (oké niet letterlijk maar goed, politiehonden, speurhonden, detectiehonden etc) of voor dat doel worden gefokt/opgeleid.
Hulphonden zijn honden die via een organisatie worden opgeleid en gebruikt.
Een sporthond is een hond die minstens 1 keer per week fanatiek sport en ook traint met bijvoorbeeld wedstrijden als doel.

Ik vind dat ik luie huishonden heb minstens 5 dagen van de week :LOL: maar ze sporten wel graag. Daar worden ze dan wel weer wakker voor.
De andere dagen zijn we op pad voor sport of iets anders leuks. Dan zit er ineens heel veel energie in en is het 'drukke boxer' :engel:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Doyaquba schreef: Een sporthond is een hond die minstens 1 keer per week fanatiek sport en ook traint met bijvoorbeeld wedstrijden als doel.
Voor mijn hond is het werk wat hij doet. Vijf dagen per week.
Ik ga zelf nog liever dood dan dat ik wat dan ook in groepsverband onderneem.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Doyaquba »

dagmar88 schreef:
Doyaquba schreef: Een sporthond is een hond die minstens 1 keer per week fanatiek sport en ook traint met bijvoorbeeld wedstrijden als doel.
Voor mijn hond is het werk wat hij doet. Vijf dagen per week.
Ik ga zelf nog liever dood dan dat ik wat dan ook in groepsverband onderneem.
Je hoeft toch niet te sporten in groepsverband? Je kan ook hardlopen of wat dan ook en dat doen veel mensen dan weer alleen :D
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Manuma »

Mijn honden zijn knuffel- en huishond en lopen tot 25 km in de canitrail. Daardoor zijn ze nog leuker als huishond, zoete bankhangers :I:

Ik vind ze altijd lui maar als je ze een periode alleen wandelt gaan ze toch minder goed luisteren en stoute dingen doen :D
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Hippo schreef: Ik vind een werkhond, een hond die werkt: politiehond, hond van een schaapsherder etc.

Een sporthond vind ik een hond waar minimaal 1x per week fanatiek mee wordt gesport, of dat nou KNPV, flyball of agility is, wanneer er fanatiek wordt getraind lijkt het mij al een sporthond.

Hulphond alleen wanneer er een deze via een organisatie is getraind (al dan niet met de hulpbehoevende).

Huishond is toch gewoon elke hond die in huis woont? Ik denk daarom niet dat het 1 het ander uitsluit. Tot nu toe zitten de meeste van mijn mechels in huis, maar ik sport er ook mee. Een aantal vind ik echt een 'werkhond', die worden dan ook verkocht naar bijv de politie. Anderen zijn weer meer sporthond en minder fanatiek.

Wat ik wel een verschil vind is uit welke bloedlijnen een hond is gefokt. Dat kunnen werklijnen of showlijnen of gecombineerde lijnen zijn. Lang niet elke hond uit een werkhondenlijn is een potentiële werkhond, maar ik vind dat veel van die honden in de basis wel verschillen doordat er met een specifiek doel wordt gefokt.
Dit vind ik wel een goede beschrijving!
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Persistence »

Manuma schreef:Mijn honden zijn knuffel- en huishond en lopen tot 25 km in de canitrail. Daardoor zijn ze nog leuker als huishond, zoete bankhangers :I:

Ik vind ze altijd lui maar als je ze een periode alleen wandelt gaan ze toch minder goed luisteren en stoute dingen doen :D
Offtopic, maar loopt Uma ook al zo ver? Ik vind het sowieso een knappe afstand voor zowel mens als dier.

Ik heb sportieve huishonden. Van niks doen worden ze beiden vervelend.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Hammetime »

Mijn herder komt uit een werklijn, maar toen ik haar aanschafte wist ik niet wat dat behelst. Heb een blauwe maandag op puppy cursus gezeten en vervolgens mijn eigen weg met haar gevonden. Nu is ze min of meer een speelhond! :D
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Tineke »

Onze honden zijn huishonden, alles wat we met ze doen ,speuren ,detectie iets laten bewaken doen we op amateuristisch niveau en, op wat lessen en workshops na, zelf.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Lothian »

Persistence schreef:
Manuma schreef:Mijn honden zijn knuffel- en huishond en lopen tot 25 km in de canitrail. Daardoor zijn ze nog leuker als huishond, zoete bankhangers :I:

Ik vind ze altijd lui maar als je ze een periode alleen wandelt gaan ze toch minder goed luisteren en stoute dingen doen :D
Offtopic, maar loopt Uma ook al zo ver? Ik vind het sowieso een knappe afstand voor zowel mens als dier.
Hier keek ik ook van op. Wat goed Manuma!
Ik mis jouw foto's op het forum wel een beetje. :flower:

Ik heb huishonden. Ik train, wandel, fiets en (in betere tijden :LOL: ) ren met ze maar dat is allemaal in de functie van huishond: elkaar vermaken met afwisselende activiteiten.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Manuma »

Persistence schreef:
Manuma schreef:Mijn honden zijn knuffel- en huishond en lopen tot 25 km in de canitrail. Daardoor zijn ze nog leuker als huishond, zoete bankhangers :I:

Ik vind ze altijd lui maar als je ze een periode alleen wandelt gaan ze toch minder goed luisteren en stoute dingen doen :D
Offtopic, maar loopt Uma ook al zo ver? Ik vind het sowieso een knappe afstand voor zowel mens als dier.

Ik heb sportieve huishonden. Van niks doen worden ze beiden vervelend.
Ja, Uma is de fanatiekste zelfs. Al moet ik wel het liefst alleen of met twee mensen maximaal lopen. Anders wordt ze wel echt sneller moe en trekt ze de afstand niet helemaal.
Ze is een heel sportief hondje geworden sinds we de juiste medicijnen hebben gevonden. Ik vind het zo leuk :I:

Jij en Vic kunnen het ook als je gewoon doortraint. Het is gewoon gaan en de honden (en jezelf :engel: ) af en toe een drinkpauze gunnen. Ik heb vervolgens twee tot drie dagen helemaal geen last van ze :tongue:

Lothian, wat lief! Ik heb toevallig gisteren sinds lange tijd weer wat met fotograferen gedaan en het is weer aangewakkerd. Ik zal weer eens een topic maken :D
Door mijn dikke buik ben ik wel iets minder mobiel en heb ik ook zelf minder met de honden kunnen ondernemen. Onze strandwandelingen zijn nu een stuk zeldzamer helaas. Het is tijdelijk maar wat duuuurt dat zeg :mrgreen:
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door lucie »

Ik heb hier twee werkhonden; een voor terreinbewaking en een voor de ongedierte bestrijding.
Dan een sporthond; meerennen met de fiets, de tractor en paard
En een huis/bankhanghond.

Nee hoor gekkigheid, what's in a name. Ik ben niet zo van de labels als werken, sporten, taakjes enz. Je bent wat mij betreft gewoon lekker actief bezig met je hond, of je dat nou in clubverband, op competitieniveau of in je eentje in het bos doet. Zelfs een hulphond valt wat mij betreft daaronder, al heeft die dan wat specifieke vaardigheden.
Een echte werkhond wordt ingezet bij het uitoefenen van een beroep van een mens. Hoeft ook niet per definitie uit werklijnen te komen. Als ie de juiste drive heeft, is een straatfik ook goed.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”