Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb twee huishonden. Dat Elco praktisch gezien gefungeerd heeft als psychische hulphond doet daar niets van af. En dat Gait zowat alles kan en ook wil oprapen op commando om het aan te geven en wat dat betreft gemakkelijk als ADL-hond verder opgeleid zou kunnen worden, verandert er ook niets aan. Ik zie wel een duidelijk verschil tussen die twee. Elco zou de druk nooit aankunnen als hij daadwerkelijk een taak zou hebben. Gait leeft daar juist van op. Gait is wat dat betreft meer 'werkhond' dan Elco. Tussen aanhalingstekens, want de drive die je bij voor werk gefokte dieren ziet, heeft hij niet. Gait ligt echt niet te wachten op dat je iets laat vallen, maar hij staat wel meteen klaar om je commando om het gevallene op te rapen direct en snel op te volgen. Elco kan dat schakelen op die manier niet. Die zou voortdurend alert blijven en dus geen rust hebben. Gait zou zeer geschikt geweest zijn als sporthond, Elco minder. Maar ik geloof niet dat ze iets te kort komen qua beweging en mentale uitdagingen
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Persistence »

Manuma schreef:
Persistence schreef:
Manuma schreef:Mijn honden zijn knuffel- en huishond en lopen tot 25 km in de canitrail. Daardoor zijn ze nog leuker als huishond, zoete bankhangers :I:

Ik vind ze altijd lui maar als je ze een periode alleen wandelt gaan ze toch minder goed luisteren en stoute dingen doen :D
Offtopic, maar loopt Uma ook al zo ver? Ik vind het sowieso een knappe afstand voor zowel mens als dier.

Ik heb sportieve huishonden. Van niks doen worden ze beiden vervelend.
Ja, Uma is de fanatiekste zelfs. Al moet ik wel het liefst alleen of met twee mensen maximaal lopen. Anders wordt ze wel echt sneller moe en trekt ze de afstand niet helemaal.
Ze is een heel sportief hondje geworden sinds we de juiste medicijnen hebben gevonden. Ik vind het zo leuk :I:

Jij en Vic kunnen het ook als je gewoon doortraint. Het is gewoon gaan en de honden (en jezelf :engel: ) af en toe een drinkpauze gunnen. Ik heb vervolgens twee tot drie dagen helemaal geen last van ze :tongue:

Lothian, wat lief! Ik heb toevallig gisteren sinds lange tijd weer wat met fotograferen gedaan en het is weer aangewakkerd. Ik zal weer eens een topic maken :D
Door mijn dikke buik ben ik wel iets minder mobiel en heb ik ook zelf minder met de honden kunnen ondernemen. Onze strandwandelingen zijn nu een stuk zeldzamer helaas. Het is tijdelijk maar wat duuuurt dat zeg :mrgreen:
Wat geweldig dat ze nu ook zo sportief is zeg, wat een wereld van verschil voordat je wist wat haar mankeerde.
Voor mezelf en Vic vind ik 10km mooi genoeg. Mentaal heeft hij het erg lastig bij drinkstops dus we kunnen eigenlijk niet veel stoppen onderweg. De uit- of pauzeknop ontbreekt dan volledig zeg maar :Q:
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Werkhond, sporthond, hulphond, huishond....

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Al mijn honden zijn "werkhonden" ze gaan mee naar het werk en daar verdien ik mn geld mee.
Een paar zijn daarnaast ook "huishond" en sowieso als ze met pensioen gaan verhuizen ze van kennel naar de bank.
Dan sport ik ook nog een paar keer in de week met alle honden die niet met pensioen zijn. En ja er zit heel erg veel verschil in bloedlijnen en waar ze voor geschikt zijn. Zo hoef ik sommige van mn honden echt niet binnen los te laten al hebben ze net een uur langs de fiets gelopen. Maar ook die echt niet zonder werk kunnen of juist genoeg hebben aan een paar keer per week werk en het sporten ernaast te veel is.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”