Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Incontinentie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Incontinentie

Ongelezen bericht door Floortje »

Als je hond incontinent wordt, hoe ga je daar dan mee om? Is het voor jou een reden voor inslapen, hangt dat van de leeftijd af of hoe erg de hond het vindt?
Maakt het nog uit of het urine of ontlasting is?
Is het wel hondwaardig, of menswaardig om de hele tijd stront en pis te ruimen?

Wie heeft daar ervaring mee en hoe ben je daar mee omgegaan en hoe lang?
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door Tineke »

Abra heeft het een korte tijd gehad toen ze aan de prednison zat jaren geleden.
Het was tijdelijk maar ik was er niet blij mee.
Ze zat er zelf gelukkig niet mee ,en het was tijdelijk dus het viel mee.
Ik zou het een beetje van de hond zelf laten afhangen en ook wel van de leeftijd denk ik.
Als die er zelf enorm veel last van heeft en al op hoge leeftijd is dan zou ik afscheid nemen wellicht wel overwegen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Er zijn natuurlijk verschillende gradaties van incontinentie.. alleen urine in verschillende hoeveelheden en gewoon alles. Alles en dan echt ongecontroleerd gewoon laten lopen is voor mijn einde verhaal. punt klaar. ja gaat nog een hekel krijgen aan t beest zonder dat ie er iets aan kan doen en zelf vinden ze het ook vaak vreselijk.

Zuri is ook niet helemaal waterdicht zeg maar, gevolg van haar castratie in Spanje, niet heel erg maar toch en t is wel een optelsom.. en heupen en haar knie en incontinent en nog wat anders zaken.. het spaart op en telt wel mee
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Floortje schreef: Is het wel hondwaardig, of menswaardig om de hele tijd stront en pis te ruimen?
Nee. Met Niko heb ik het nog een tijdje aangekeken, maar als er ooit een volgende keer komt, is het genoeg.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm... ik weet het niet.
Ik vind het in het kader van hondwaardigheid uitmaken of het een hond betreft (juist jong of juist oud) die plas en poep niet meer of nog niet zo lang op kunnen houden wat inhoud dat ik als baasje vaker uit moet. Een hond die alles laat lopen kan daar zelf heel veel last van hebben en dat zou voor mij meewegen in de hele overweging.
Onze Guinnie was op het einde ook niet meer 100% zindelijk en we hebben 'smorgens vroeg met ons duffe hoofd wel 's ergens ingestaan. Maar dat heeft nooit het nivo bereikt waarop wij om die reden inslapen zouden overwegen.
Ik denk dat als een hond alles laat lopen en dat niet eens doorheeft, dat er meer aan de hand is dan alleen incontinent. Er kan een ziekte/aandoening zijn, of een vorm van dementie ofzo..
Er is geen pasklaar antwoord. Elk hond, elke baas is daarin verschillend.

Suzanne
80564M

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door 80564M »

Ontlasting weet ik niet. Met urine heb ik niet zo'n moeite. Miep was op het laatst ook incontinent, maar bij/voor haar was dat geen probleem. Als Saar incontinent was geworden was dat voor haar zeker reden tot inslapen, die had dat verschrikkelijk gevonden.
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door nomo »

Hangt heel erg af van hoe incontinent en wat de hond er zelf van vindt.

Morris is na zijn castratie wat incontinent geworden. Voor hem niet leuk, voor mij niet leuk, maar valt wel prima mee te leven. Zonder medicatie is helaas geen optie meer. Ik dweil met alle liefde wat vaker hoor, maar hij vindt het zelf afschuwelijk om te druppelen. Hij was dus steeds zodra hij het voelde lekken druk aan het poetsen waardoor de hele boel ook nog eens ging irriteren. Elke keer ook die sneue kop erbij, hij vond het echt niet leuk. Het was even zoeken om juiste medicatie te vinden (het komt bij reuen nu eenmaal niet vaak voor en als het voorkomt geven ze het liefst iets van testosteron, maar dat zorgt weer voor de prostaatproblemen waarvoor hij juist gecastreerd moest worden dus ook geen optie). Maar nu krijgt hij pillen die goed werken. Zo blij mee! Bijkomend voordeel is dat hij eindelijk ook niet meer zo gigantisch uit zijn bek stinkt van dat constante pislikken :mrgreen: Nu is het zoeken naar de laagste dosering waarop het nog werkt en dan blijft hij dus aan de pillen.

Als blijkt dat de pillen niet meer werken wordt het wel een ander verhaal. Als het dan nog erger wordt weet ik ook niet wat ik zal doen. Hem erom laten inslapen vind ik wel weer een hele grote stap. Maar ik weet ook hoe vreselijk hij het vindt. Is het dan eerlijk tegenover hem? Ik hoop dat de pillen gewoon nog een paar jaar werken en het sowieso niet veel erger wordt.
Op een gegeven moment speelt er bij een oude hond wel meer en zal het ook eerder een optelsom van dingen worden. En dan zou ik het zeker wel meenemen in de overweging, als de hond er dus echt zelf ook last van heeft.
Gebruikersavatar
DesireeB
Zeer actief
Berichten: 4312
Lid geworden op: 13 feb 2015 09:58
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door DesireeB »

Opoe is niet altijd heel goed zindelijk. Dat heb ik nu opgelost met plasmatjes op de plekken waar ze graag piest en 1 op de slaapkamer want soms ben ik net niet snel genoeg beneden met haar.

Nu gaat het alweer 2 weken goed zonder plassen in huis maar ze heeft laatst wel 2 x in de nacht in haar bed gepiest. De eerste keer heeft ze het zelf niet doorgehad toen kwam ik er 's ochtends achter en de volgende nacht maakte ze ons midden in de nacht wakker. Ik heb onder de hoes van haar mand ook daar een plasmat gelegd. De hoes kan in de was, mandje niet. Het is bij die 2 x gebleven tot nu toe maar als het heel vaak zou voorkomen denk ik dat ik haar laat gaan. Zeker omdat ze ons dus ook wakker maakte de 2de nacht, dat geeft voor mij aan dat ze het zelf ook niet leuk vind.

Ik heb voor Opoe overigens luiers in huis, ze passen prima. Eenmaal aan in er weinig aan de hand maar ze zet het op het krijsen en bijten bij het aandoen. Ze gaat er helemaal van over de zeik, dat doen we dus maar niet.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door DeDiana »

Voor mij zou het ook helemaal aan de mate van incontinentie, de hond en hoe hij erop reageert, de leeftijd, eventueel andere kwalen etc. liggen.

Taartje was niet echt incontinent, maar het laatste jaar kwam het incidenteel wel eens voor dat ze bijvoorbeeld opsprong en er dan zo een keutel uit floepte. Dat is in totaal een keer of drie gebeurd en ze had het zelf niet in de gaten en er dus ook helemaal geen last van. Daar is natuurlijk prima mee te leven. Maar als ze echt zwaar incontinent was geweest en in haar eigen ontlasting zou moeten liggen, wat ze zeker weten heel afschuwelijk zou hebben gevonden, zou dat in combinatie met haar leeftijd en andere medische kwalen waardoor het einde toch al in zicht was, voor mij wel een reden kunnen zijn om dan die knoop door te hakken.
Gebruikersavatar
Lanavandevledders
Zeer actief
Berichten: 1985
Lid geworden op: 16 feb 2017 12:27
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

onze vorige hond, was al aardig op leeftijd, tegen de 17,
het laatste jaar veranderde ze, ze werd echt oud,
geen kwispelende blije hond meer, ze lag wat te liggen, vond alles wel prima,
ze werd dement, doof en slecht ziend, het ging gewoon bergafwaarts, zonder pijn of echte lichamelijke mankementen trouwens,
dus zagen we het een poosje aan, eten en drinken ging nog wel, hoewel ze wel wat magerder werd, en een lekkere kriebel werd nog wel gewaardeerd,
totdat ze de laatste week alles liet lopen, steeds weer, niet meer op wilde staan, toen hebben we de knoop doorgehakt,
en hebben we haar in laten slapen, een goede beslissing volgens de DA, het lichaam was op.
Gebruikersavatar
Wilma
Zeer actief
Berichten: 4006
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:00
Mijn ras(sen): Gos d'Àtura Catalá
Aantal honden: 1
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door Wilma »

Jelka verloor in haar laatste maanden wel eens een drolletje of keutel als ze opstond. Ze had het zelf niet eens in de gaten. Gelukkig was het altijd hard en had ze nooit diarree. Was dus even een wc-papiertje pakken en wegspoelen in de wc. Al had ze altijd onder de stront of pies gezeten, had ik daar wel moeite mee gehad en zij zelf denk ik ook wel.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ruby werd na een acute baarmoederontsteking operatie incontinent alleen haar blaas en die was blij dat ze een puppy mat had, zij blij ik blij
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door dagmar88 »

twinkeltje schreef:Ruby werd na een acute baarmoederontsteking operatie incontinent alleen haar blaas en die was blij dat ze een puppy mat had, zij blij ik blij
Urine-incontinentie is het verlies van controle over de blaas. Plas loopt er onwillekeurig uit.
Dat is iets anders dan het minder lang kunnen ophouden.
Gebruikersavatar
Ingrid48
Zeer actief
Berichten: 7846
Lid geworden op: 07 feb 2007 11:48
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3
Locatie: Echten (Drenthe)

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Pippy is nu bijna 14 en sinds een jaar of 4 iets incontinent, ze liet haar plas tijdens het slapen een beetje lopen. Ze krijgt nu per dag een half tabletje Enurace en nergens meer last van!

Jane is natuurlijk wel incontinent, ze is 4 jaar en heeft een dwarslaesie. Zij heeft in huis een broekje met luier aan...

Tja, ik heb er geen problemen mee en Jane volgens mij ook niet. Nou ja, echt blij ben ik er natuurlijk niet mee, maar het is niet anders :19:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Luna87
Zeer actief
Berichten: 3655
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:25
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door Luna87 »

Luna is ook incontinent. Het is nog niet zo erg dat ze er medicijnen voor krijgt, maar zo nu en dan lekt ze urine als ze ligt te slapen. Het zijn nooit hele plassen en zelf heeft ze het niet eens door. Ik heb op de bank waterdichte moltons en daarover kleden liggen, dus ik kan er nog niet mee zitten dat ze wel eens ongelukjes heeft.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door Floortje »

Bedankt voor de reacties allemaal.

Tiba is nu zo'n zes maanden ontlasting incontinent. Ze voelt het gewoon niet aankomen, als de keutels komen dan gaat ze vlug naar buiten, maar dan ligt er dus een spoor door het huis.
Ze krijgt vers, dus het zijn "schone" droge keutels. Maar ze vindt het zelf wel vervelend.
Eerst was het maar af en toe, maar de laatste weken is het een uitzondering als het een dagje niet gebeurt.....

Naast Tiba hebben we ook al jaren een eeuwige opvanger van nu 15 jaar. Die plast binnen. Door ouderdom kan ze het minder lang ophouden en ze is dement. De deur staat hier altijd open en we zijn meestal buiten. Maar ze snapt het gewoon niet meer. Soms wil je de deur opendoen en dan kijkt ze je aan en plast op de mat.

Het zijn de honden van mijn vriend, dus hij heeft het laatste woord.
In deze situaties biedt medicatie ook geen uitkomst.
Ik vind de urine erger eigenlijk. De drollen veeg je op met stoffer en blik, je zet een raampje open tegen de stank en het is over. De urine laat vlekken achter op mijn prachtige houten vloer en het trekt in de deurmat. Ik ken mensen die zelf incontinent zijn en mensen met een onzindelijke kat en na verloop van tijd hangt er toch een permanente pislucht in zo'n huis :ugh: Daar heb ik geen zin in eerlijk gezegd.
Het is geen enorme ramp en ik wil ze niet kwijt, maar het gaat sowieso niet beter worden. Ik vind het een lastige situatie.
Gebruikersavatar
Antonetta
Zeer actief
Berichten: 4912
Lid geworden op: 20 okt 2009 12:06
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mijn oude honden zijn nooit incontinent geworden dus ik weet niet echt wat ik zal doen, ik vermoed dat ik het van de hond zal laten afhangen.
Lotus moet door medicijnen tegen blaasgruis en het extra water dat ze krijgt vaker plassen hiervoor ligt er een puppypad in haar ren, de puppypad is ook ideaal gebleken toen ik ziek was. Maar dit is eigenlijk niet te vergelijken met incontinentie, Lotus voelt wel dat ze moet plassen soms alweer na een kwartier nadat we zijn uitgeweest. Een incontinente hond voelt dit niet en laat het dus zo lopen waardoor een puppypad mij geen oplossing lijkt.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Bello123
Vaste gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mar 2019 21:23

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door Bello123 »

Urine-incontinentie is met pillen vaak goed onder controle te krijgen. En anders luiers / incontinentiemateriaal voor in de mand / hondenbed en pupregime (qua uitlaten). Ontlastingsincontinent heb ik nooit meegemaakt. Ik kijk naar de hond en dat kan per hond anders zijn.
chaos
Zeer actief
Berichten: 2194
Lid geworden op: 11 apr 2004 10:42
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3
Locatie: Groningen

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door chaos »

Fien kan haar ontlasting moeilijk ophouden.
Vorig jaar onderzoek laten doen maar er kwam niets naar voren waaruit we kunnen opmaken waarom ze dit niet kan.
Gelukkig niet huis maar als ik niet oplet wel een spoor op het trottoir, dat is wel op te ruimen.
Zodra het in huis ligt, stopt het dat is de afspraak. Fien kennende gaat ze dat nog erger vinden dan op straat.
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Berichten: 2194
Lid geworden op: 11 apr 2004 10:42
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3
Locatie: Groningen

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door chaos »

Fien kan haar ontlasting moeilijk ophouden.
Vorig jaar onderzoek laten doen maar er kwam niets naar voren waaruit we kunnen opmaken waarom ze dit niet kan.
Gelukkig niet huis maar als ik niet oplet wel een spoor op het trottoir, dat is wel op te ruimen.
Zodra het in huis ligt, stopt het dat is de afspraak. Fien kennende gaat ze dat nog erger vinden dan op straat.
Afbeelding
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Incontinentie

Ongelezen bericht door nomo »

Als ze zo dement als een deur is en het gewoon allemaal niet meer weet lijken medicijnen me inderdaad niet echt werken. Lastig. Hele plassen in huis zou ik ook niet blij van worden. Hier bleef het bij kleine plasjes en heel veel druppels. Maar echt plassen doet hij gewoon buiten. Alles wat er extra uitlekt is lekken, niet bewust plassen. Als ze dement is lukt het vast ook niet meer om haar nog te leren dat ze op een puppypad mag plassen?
Luiers zijn natuurlijk nog een optie, maar dat lijkt me met hele plassen ook best een vieze stinkbende eigenlijk :oeps: En het is maar net hoe fijn ze dat vindt. Voor Morris had ik een plasband voor als hij bij mijn ouders was, maar hij vond dat echt niet leuk. Dan kun je niet zelf nog iets schoonmaken.
Sterkte met de beslissing.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”