Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Persistence »

Teveel als in een 'hoarder' ? Op het moment dat de dieren niet meer fatsoenlijk verzorgd worden, niet genoeg te eten en drinken krijgen, er ontlasting in huis blijft liggen etc.
Het ligt natuurlijk ook aan de woning en de capaciteiten van eigenaar. Op een flatje kun je nu eenmaal minder fatsoenlijk veel dieren houden als in een groot huis met een tuin.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik vind mezelf eigenlijk al we een beetje een verzamelaar , ook al omdat ik een bij elkaar geraapt zootje heb :engel: .. maar t wordt allemaal prima verzorgt en zo. ik denk dat het teveel zou zijn als je het niet meer aankunt om naast verzorging ook het opvoeden en en zo ter hand te nemen en aan de behoeftes van de hond niet meer kunt voldoen.
Gebruikersavatar
JML
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 08 aug 2007 21:55
Aantal honden: 4
Locatie: Geldrop

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door JML »

Ik vind 2 honden heerlijk overzichtelijk en gemakkelijk.
De twee oudste zijn wat training / sport met pensioen en wij vinden dat wel nog steeds leuk om te doen. Dus we hebben er 4 nu.
Daar komt dan deze zomer nummer 5 bij omdat ik een pup aanhoud van mijn teefje (fokkersvoorwaarden) omdat ik nu al weet dat ik sneller een extra mand gekocht heb dan een ruggengraat....
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door sbientje »

Bij meer dan 3 vind ik het wel gewoon veel. Maar niet per se negatief, maar denk niet dat het iets voor mij zou zijn :)
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door kooi »

Voor mij is twee de limiet. Ik heb twee handen en met meer honden aan de lijn manoeuvreren vind ik lastig.

Wat anderen betreft ben je wat mij betreft een verzamelaar wanneer je er zoveel hebt, dat je structureel honden elders laat verblijven dan in je woonkamer. En wanneer honden structureel te kort komen aan wandelingen, omdat je er maar vijf tegelijk kunt meenemen of zo.
ZorroMax
Zeer actief
Berichten: 977
Lid geworden op: 27 jul 2012 11:56
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Twee honden vind ik voor mezelf meer dan genoeg, zeker omdat ik alleen ben. Het zal zeker schelen wat voor honden het zijn en wat je er mee doet, maar met twee honden kom ik regelmatig een hand te kort. Het zal dan ook nog jaren duren voor ik ga overwegen een pup te nemen bij mijn huidige betonblok met vierwielaandrijving!
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier 7 en die laat ik ook niet tegelijk uit
Je kan nl ook in groepen lopen
Dat wil dus zeggen dat ik 2-3x een rond loop

Nu kunnen ze hier in de polder in principe gewoon los mee
Maar dat vind ik zelf onverantwoord dus lopen we meestal in een groep van 3 en een groep van 4
De samenstelling van die groepen wisseld dus ze lopen ( behalve de eerste ronde ) nooit met dezelfde honden

We hebben een grote tuin en de honden zijn graag buiten
Dus als we thuis zijn loopt alles los achter
En anders staan er mooie kennels waar ze heel graag in verblijven en waar ze lekker ruimte hebben
We zijn een paar jaar geleden zelfs groter gaan wonen voor de honden

We hebben 2 honden op pensioen , 1 huishond en 4 sporthonden

Die 4 gaan 4-5x pw met mij mee trainen
De thuisblijvers krijgen alle aandacht van de baas als die niet hoeft te werken
En anders vinden ze t ook wel prima

Wel ben ik er dan buiten m’n werk en de andere honden ook veel mee bezig
Die komen dus niks tekort

We kunnen er max 8 hebben , kwa ruimte verzorging en kosten


Het word miz te veel als je niet goed voor de honden kan zorgen en ze dus ook zwaar verwaarloosd worden
Soms zie je veel honden op een klein oppervlak waar ze dr kont niet kunnen keren en waar t ook nog smerig is
Die kunnen vaak ook geen dierenartskosten betalen , maar kwa voeding ook niks fatsoenlijks

Zo ken ik een fokker die er jaren terug 8 had in een klein huurhuis
Boven en beneden had ze dan een puppykamer waar de stront 6 wkn na vertrek van de pups nog aan de muur zat
Als je daar kwam aanrijden rook je al waar ze woonde
Honden de hele dag in de bench en met een beetje geluk mochten ze 1x wandelen en 2x een half uurtje los achter
En dan weer die bench in

Dan heb je miz teveel honden voor wat je aan kan ( en ja daar is melding van gemaakt , maar de honden zagen er goed uit , hadden eten en drinken dus ze konden niks doen )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door DeDiana »

Boutje schreef:Een verzamelaar ben je als je (te) veel honden hebt en ze daardoor niet meer kan geven wat ze nodig hebben. Dit kan verzorging, kammen, goed eten, medische zorg zijn maar evengoed mentale uitdaging en fysieke activiteit en persoonlijke aandacht.
Helemaal mee eens. Voor mij zijn het er maximaal vier, maar beter nog twee of drie. Ik heb heel veel tijd, werk parttime en vanuit huis, maar ik houd wel van honden die flink actief zijn, graag samen iets doen en ook individuele aandacht nodig hebben. Met een wat oudere hond erbij die op alle vlakken wat minder intensief is, lukt dat nog wel met vier, maar vier Amy's zou voor mij niet te doen zijn. En het financiële aspect is natuurlijk ook een factor waar ik rekening mee moet houden.

Hier in Spanje zie ik relatief meer hoarders. Als er steeds zielige honden en katten op je pad komen, is het best moeilijk om die niet steeds een plek te bieden als je toch de ruimte hebt. Maar ik zou mijn andere honden en katten ermee tekort gaan doen en dat helpt mij wel om voet bij stuk te houden. Ik heb enkel twee kittens erbij in bijna twee jaar dat ik hier in Spanje woon, waarvan er maar één blijft, voor de ander heb ik een heel goed thuis gezocht. Voor een kortere tijd een niet te bewerkelijke opvanghond erbij zou nog wel kunnen, maar daar ligt echt mijn grens.
Gebruikersavatar
Borisje
Actief
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 mar 2014 21:16
Mijn ras(sen): Podenco kruising
Aantal honden: 1

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Borisje »

Ik denk/merk persoonlijk dat als je 2 of meer honden hebt, je als gek hondenvrouwtje word gezien. :mrgreen: Door mensen zonder hond of mensen die gewoon een hond hebben en daar verder niet zoveel mee doen.
In mijn vriendenkring hebben mensen vaak meer dan 2 honden en dat zie ik niet als teveel, alle honden krijgen wat ze nodig hebben kwa uitdaging en beweging.
Zodra je daar in tekort schiet omdat je er teveel honden voor hebt, dan ben je over je grens, volgens mij. ;)
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door crutz »

kooi schreef:
Wat anderen betreft ben je wat mij betreft een verzamelaar wanneer je er zoveel hebt, dat je structureel honden elders laat verblijven dan in je woonkamer. En wanneer honden structureel te kort komen aan wandelingen, omdat je er maar vijf tegelijk kunt meenemen of zo.
Zelfs als ik maar 1 hond had zou deze buiten wonen. Ik ben geen binnenhond mens en mijn man is allergisch. Maar dat ze buiten wonen wil niet zeggen dat ze wat te kort komen.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Boutje schreef:Een verzamelaar ben je als je (te) veel honden hebt en ze daardoor niet meer kan geven wat ze nodig hebben. Dit kan verzorging, kammen, goed eten, medische zorg zijn maar evengoed mentale uitdaging en fysieke activiteit en persoonlijke aandacht.
Dit sowieso. Maar ik vind je ook een verzamelaar als je zegt terug te gaan in aantal honden, of zegt er echt niet meer dan x te willen en dan toch weer een hond erbij neemt. Zo ken ik iemand die het echt bij 2 honden zou gaan houden. 2 jaar later heeft ze er weer 4, waaronder een pup waarvan ze hoopt dat die straks ingezet kan worden voor de fok en ik zie wel gebeuren dat ze daar dan weer een pup van aanhoudt. 3 of 4 jaar geleden zou ze nog stoppen met fokken. Zo iemand vind ik een verzamelaar, hoewel de honden er niet onder lijden.

Zelf zou ik het best leuk vinden om een wat grotere roedel met kleine hondjes te hebben. Man ziet dat niet zitten en vindt het vaak al te vermoeiend met 2. Dus ik zie niet snel gebeuren dat hier meer dan 2 hondjes leven. Ik blijf hopen dat man de onderlinge interactie toch wel echt gaat missen als we er nog maar eentje hebben en dat we dus in principe altijd met 2 honden samenleven. Maar anders wordt het een deel van de tijd met 2 (pup bij oudere hond) en deel van de tijd met 1 (de nog niet senior volwassen hond)
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

volgens velen ben ik een hoarder. bij mij in huis lopen 5 a 6 honden, 5 katten, 2 konijnen en 1 papegaai. ik vind mij zelf geen hoarder. de dieren worden goed verzorgt, krijgen stuk voor stuk aandacht.
een hoarder is voor mij iemand die vooral heel veel dieren heeft maar er niet (meer) goed voor zorgt. dat het stront en pis door het hele huis ligt, dat de vachtverzorging verwaarloost is, dat de dieren niet de medische zorg krijgen als dat nodig, die sowieso de dieren verwaarloost ook qua aandacht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fotogravinnetje schreef: Dit sowieso. Maar ik vind je ook een verzamelaar als je zegt terug te gaan in aantal honden, of zegt er echt niet meer dan x te willen en dan toch weer een hond erbij neemt.
Ach ja, het kan verkeren. Ik wilde na Charlie nooit meer een pup, na Niko geen grote honden meer, niet meer dan drie honden.
Samen met mijn ex hadden we meer honden dan goed te combineren was met de zorg voor zijn vader. Dat valt in een tijdelijke/onverwachte situatie nog best te relativeren.
Het was overmacht en ze hadden zich er maar even naar te zetten, maar het voelt niet lekker.
Daarna hadden we er de buik van vol.
:mrgreen: En nu heb ik toch een hond groter dan Niko, drie heerlijke pups op drie jaar en heeft hij een derde hondje. Geen greintje spijt. Er komen er zeker nog bij.

Wel heb ik daarin een planning. Het kan best dat Sjaak en Napie in de toekomst af en toe gaan dekken.
Er is interesse voor de lange duur, vanuit mensen die wat mij betreft op de goede weg zitten. Misschien blijft het wel bij klets, maar dat is ook leuk onder gelijkgestemden.
Ik wil ze alleen inzetten wanneer ik zelf een pup uit die combinatie zou willen hebben.
En dan wordt het wel heel verleidelijk :roll:
Sandra&co

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Persistence schreef:Teveel als in een 'hoarder' ? Op het moment dat de dieren niet meer fatsoenlijk verzorgd worden, niet genoeg te eten en drinken krijgen, er ontlasting in huis blijft liggen etc.
Het ligt natuurlijk ook aan de woning en de capaciteiten van eigenaar. Op een flatje kun je nu eenmaal minder fatsoenlijk veel dieren houden als in een groot huis met een tuin.
Nou dat inderdaad.
Voor mij persoonlijk is 4 teveel, dan kan ik ze niet meer allemaal de aandacht geven die ze echt nodig hebben, maar ik werk natuurlijk buitenshuis én ik woon alleen. Dus 3 is prima. Dan zou ik mezelf nog geen hoarder noemen hoor, want ik bolwerk het wel. Maar het is niet meer comfortabel.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Emma »

Ik denk dat ik vind dat iemand een verzamelaar is met meer dan 4 honden. En dan vooral wanneer de honden gescheiden moeten als de eigenaar er niet is. Of sowieso gescheiden moeten.
Dan is de dynamiek er niet in een roedel. En zijn sommige honden beter af als enige hond.

Een verzamelaar is eigenlijk pas een foute verzamelaar als diegene niet voor de honden kan zorgen. Dat het boven zijn of haar pet gaat. En dat de honden eronder lijden. Ook al is het alleen maar wat spanning iedere dag.

Ik denk dat je verzamelaars hebt, en foute verzamelaars.

Een verzamelaar vind ik iemand met meer dan 4 honden. Want dan gaat het niet om een hond te hebben, maar om een roedel te hebben. Je bent niet blij met 1 hond, je wilt er meer. Dus dat vind ik ergens wel een vorm van verzamelen. Maar dat hoeft niet erg te zijn. Pas als de verzorging en dierenwelzijn in het geding komt, ben je een foute verzamelaar. Zo zie ik het, denk ik.
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door lucie »

Fotogravinnetje schreef:
Boutje schreef:Een verzamelaar ben je als je (te) veel honden hebt en ze daardoor niet meer kan geven wat ze nodig hebben. Dit kan verzorging, kammen, goed eten, medische zorg zijn maar evengoed mentale uitdaging en fysieke activiteit en persoonlijke aandacht.
Dit sowieso. Maar ik vind je ook een verzamelaar als je zegt terug te gaan in aantal honden, of zegt er echt niet meer dan x te willen en dan toch weer een hond erbij neemt.
haha, mijn man zal het beslist met je eens zijn :engel: Ik ben er dus zo eentje. We zouden terug naar 2, maar nu nummer 4 en 5 er niet meer zijn, vind ik 3 al best wel kaal :blauwoog: Als Kailen van 12 er niet meer is, vind ik dat toch echt te weinig :pffff:
Daarom dus nu toch weer een er bij… Daarbij kijk ik wel goed wàt ik neem. Ik zou dolgraag nog een mechel, maar naast Mara is dat eigenlijk te veel (voor mij) om nog voldoende in beider behoefte te voorzien. Ik heb geen honden om een uur te sporten en ze dan weer in een hok te stoppen. Ook geen paarden trouwens, en daar heb ik er ook nog drie van waarmee ik graag van alles doe.
Als Kailen er niet meer is, komt er misschien nog wel een mechel-ouwetje/opvanger, gewoon omdat ik ze zo leuk vind en die niet te veeleisend meer zijn.

Mijn dieren zijn dan ook mijn hobby, werk en hele leven :mrgreen:
Maar ondanks dat ik tijd, ruimte en geld genoeg heb, zou ik toch nooit durven beweren dat ze niets te kort komen. Ik doe mijn uiterste best, maar kan niet in hun hoofd kijken en weten of en hoe het beter kan. Hiermee zullen ze het dus moeten doen :pffff:
Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar?

Ongelezen bericht door crutz »

Emma schreef:Ik denk dat ik vind dat iemand een verzamelaar is met meer dan 4 honden. En dan vooral wanneer de honden gescheiden moeten als de eigenaar er niet is. Of sowieso gescheiden moeten.
Dan is de dynamiek er niet in een roedel. En zijn sommige honden beter af als enige hond.

Een verzamelaar is eigenlijk pas een foute verzamelaar als diegene niet voor de honden kan zorgen. Dat het boven zijn of haar pet gaat. En dat de honden eronder lijden. Ook al is het alleen maar wat spanning iedere dag.

Ik denk dat je verzamelaars hebt, en foute verzamelaars.

Een verzamelaar vind ik iemand met meer dan 4 honden. Want dan gaat het niet om een hond te hebben, maar om een roedel te hebben. Je bent niet blij met 1 hond, je wilt er meer. Dus dat vind ik ergens wel een vorm van verzamelen. Maar dat hoeft niet erg te zijn. Pas als de verzorging en dierenwelzijn in het geding komt, ben je een foute verzamelaar. Zo zie ik het, denk ik.
Dat laatste geldt natuurlijk ook al bij 1 of 2 honden.
Ken ze die bijna niet buiten de eigen tuin komen, niet vervoerd kunnen worden in de auto vd eigenaar en 2x per week een uurtje met een uitlaat mee mogen. Dat is ook gewoon fout

Of mensen met z’n 2-en met 4 honden ook nog voor werk die nul sociale interactie samen krijgen en alleen de kennel/kooi uit komen met trainen of werk
Laatst gewijzigd door crutz op 04 jun 2020 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Als de dierenarts niet meer betaald kan worden bij nood, de honden niet samen binnen kunnen, ik niet de individuele aandacht kan geven die een hond nodig heeft, dan is het te veel. Per persoon zal een andere limiet zijn natuurlijk, ook maakt het uit of je samen die zorg draagt of in je eentje. Verzamelaar kan positief en negatief zijn natuurlijk, maar bij hoarder denk ik aan een vies huis of vieze honden, dat soort praktijken.

Hier nu 3 honden, dat is eigenlijk genoeg, maar omdat er 1 van mij is en ik toch over ongeveer een jaar m'n eigen stek opzoek wordt het wellicht tijdelijk nu 4 honden. Dat gaat wel, omdat de zorg ook verdeeld is. Druk is het vooral omdat er dan zoveel jonge honden rondlopen :lol1:
Met wat meer leeftijdsverschil is het ook makkelijker
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door lucie »

een verzamelaar ben je trouwens wat mij betreft als je kwantiteit boven kwaliteit gaat stellen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Linx
Zeer actief
Berichten: 1171
Lid geworden op: 06 nov 2009 17:18
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Linx »

Tja, wij hebben op het moment 8 honden. 5 kleintjes (de Chineesjes en de Poedel) en 3 grote, 2 Herders en een Golden.

De eerste 2 of 3 zijn bij ons gekomen als echte gezelschapshondjes (lekker knuffelen en wandelen, wat trouwens niet betekent dat we dat met de rest nu niet meer doen hoor!!), en daarmee ontdekten we allerlei sporten die we heel interessant vonden. Dus daarna kwamen er honden om mee te gaan sporten. Helaas hebben we een paar keer pech gehad met ziekte of gebreken onder de honden (nekblessure, ED..). Maar nu is het echt 'vol'. Met de oudste 3 doen we naast natuurlijk de normale wandelingen en rondje bos niet zoveel meer, die liggen lekker de hele dag te pitten. Van de andere 5 wordt er met 2 nog echt actief getraind en gesport voor zover dit kan en de andere 3 doen we vooral 'voor de leuk' nog wat mee, maar niet meer in clubverband o.i.d. Ik heb het idee dat ze daar allemaal heel tevreden mee zijn hier thuis. Wel hebben we ons voorgenomen om nu echt eerst te wachten tot er een paar niet meer zijn voor er weer een keer een nieuwe hond/pup bij komt, want qua ruimte zitten we nu echt wel aan onze max. En natuurlijk willen we het wel gewoon kunnen blijven betalen. De oudste 6 zijn bijna 14, 11, 11, 9 (allemaal Chineesjes), 9 (de Poedel) en 8, eind van het jaar 9 (de Mechel). Het zou dus zomaar kunnen dat er nog wel wat kosten aan gaan komen de komende jaren. Naast de vaste kosten die je toch al hebt (voer e.d., maar bij ons ook al 2 honden vast op medicatie). We hebben de mazzel dat we allebei erg actief zijn met de honden, daardoor is er natuurlijk niet 1 die alles moet doen met alle 8 en dat maakt het wel wat overzichtelijker denk ik.

Máár, ook ik antwoord meestal heel zachtjes 'acht' als iemand me vraagt hoeveel honden we dan hebben. Terwijl ik zeker weet dat ze niets tekort komen zijn het er, vind ik, toch zelf ook wel veel. :LOL: Dus we willen wel terug, maar ik zal geen getal noemen, want straks word ik hier nog eens op gewezen als er dan toch eerder een pup zou komen.... :F: Wat ik in ieder geval echt héél zeker weet is dat er, waar en hoe we nu wonen i.c.m. het aantal honden die we hebben, er echt géén pup/hond meer bij komt. :schrik: Hoe graag vooral mijn partner ook zou willen, aangezien de hond waar zij mee zou gaan sporten een blessure heeft waardoor e.e.a. al niet meer kan en daarbij dan ook nog gedragsproblemen heeft. De rest is niet geschikt voor wat ze wil doen, dus zij is er wel klaar voor. Nu de situatie nog... Ik vind persoonlijk dat de oudste van bijna 14 best nog een paar jaar mee mag, dus voorlopig zit het er niet in denk ik!


Ik denk ook dat je een verzamelaar bent als het echt gaat om het hebben van... Het trots kunnen vertellen dat je 28 honden hebt en dan niet eens kúnnen voorzien in wat ik persoonlijk normaal vind (lichamelijke verzorging, mentale uitdaging, normale wandelingen incl. bos of iets dergelijks). Nu hebben wij al onze honden gewoon in de woonkamer (ze hebben voor momenten dat dit echt nodig zou zijn zelfs een eigen kamer), en hoewel ik er dus zelf niet snel voor zou kiezen om een hond buiten in een kennel te houden, heb ik er ook niet zo'n bezwaar tegen als anderen dat wel doen. Ieder zijn eigen. Binnen 'mijn' huidige tak van sport (jachttraining) is het veel gebruikelijker dan de tak van sport waar we momenteel een beetje uit zijn (agility/hoopers). Ik vind het dan wél weer triest als deze mensen de hond alleen voor training uit de kennel plukken en hem/haar erna weer terug duwen en dat was dan hét momentje van de week voor zo'n hond.. Maar goed, dan voldoen je dus ook al niet meer aan wat ik persoonlijk 'normaal' vind.
Laatst gewijzigd door Linx op 04 jun 2020 13:55, 3 keer totaal gewijzigd.
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door crutz »

Mijn ex was (is?) een echte dieren verzamelaar. En ja daar ben ik een tijd in meegegaan.
Toen we uit elkaar gingen kon/wilde hij zijn honden niet meer houden op 2 na.
Daardoor eindigde ik met 16 honden (waarvan 5 pups uit een nest Duitse jacht terriërs)
Tijdens onze verhuizing voor de scheiding had ik al geeist dat de roofdieren en roofvogels weggingen. Want dat bleef ook maar aanvullen. In werkte toen buitenshuis, 40 uur, 2-3 uur reistijd, trainde met de honden 5 dagen vd week en was iedere avond na mijn werk met de roofvogels bezig.
Doorgaans sliep ik 3-4 uur per nacht terwijl hij overdag thuis was (werkte ‘s nachts en in het weekend)

Dat echt nooit meer.
Alles moet samen kunnen voor de broodnodige sociale interactie en alles moet met een normale dag indeling probleemloos voldoende individuele aandacht krijgen.

Met de huidige 5 komt er pas weer wat bij als er wat weg is. En dat kan wel even duren ;)
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door malinois »

Op het hoogtepunt hadden we er 7; 6 sporthonden en 1 huishond.
Dat ging goed, maar veel werk en tijd. Want alle honden moesten wel genoeg uit en genoeg aandacht. Op dit moment 3 en bij mij is 4 echt de max. Alles moet wel samen mee uit kunnen want anders loop ik weer in shiften en dat vond ik toch minder. Tja wat is teveel? Als het ten koste gaat van de honden en hun gezondheid.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
ceciel
Zeer actief
Berichten: 2097
Lid geworden op: 13 apr 2006 19:48

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door ceciel »

Wij waren zachtjes aan op weg om onze droom waar te maken, van een naar twee honden met de wens om uit te bouwen naar drie.
Styx was bijna 3 toen Linc kwam, daar hadden we graag nog een hond aan toegevoegd over twee a drie jaar zodat je een leuk clubje honden
hebt waarbij ik me kan voorstellen dat er op enig moment ook wel vier zouden kunnen rondlopen. Daar ligt voor mij wel de max.

Helaas is het anders gelopen en hebben we nu (gelukkig) Lincoln nog. Moet er niet aan denken dat we nu helemaal zonder hond waren geweest.
Dat is ook (mede) de reden dat we toe willen werken naar een roedeltje van drie.

Een verzamelaar ben je volgens mij als je je eigen welzijn en dat van je honden/dieren niet meer kan bolwerken, of dat nu op financieel, hygiënisch, logistiek of mentaal vlak ligt.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Tineke »

Wanneer je geen individuele aandacht kunt bieden , niet alle medische zorg die eventueel nodig is of qua beweging er te weinig tijd is voor alle honden.

Ons grootste eigen roedel was vijf , maar daarbuiten waren er vaak opvangers , vaak meerdere.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Doyaquba »

ceciel schreef:Wij waren zachtjes aan op weg om onze droom waar te maken, van een naar twee honden met de wens om uit te bouwen naar drie.
Styx was bijna 3 toen Linc kwam, daar hadden we graag nog een hond aan toegevoegd over twee a drie jaar zodat je een leuk clubje honden
hebt waarbij ik me kan voorstellen dat er op enig moment ook wel vier zouden kunnen rondlopen. Daar ligt voor mij wel de max.

Helaas is het anders gelopen en hebben we nu (gelukkig) Lincoln nog. Moet er niet aan denken dat we nu helemaal zonder hond waren geweest.
Dat is ook (mede) de reden dat we toe willen werken naar een roedeltje van drie.

Een verzamelaar ben je volgens mij als je je eigen welzijn en dat van je honden/dieren niet meer kan bolwerken, of dat nu op financieel, hygiënisch, logistiek of mentaal vlak ligt.
:cry:
Onze wens van 1 naar 2 is ook verlaat in vervulling gegaan. Quira zou onze nr 2 worden naast Yara 6 jaar terug. Helaas ging Yara (te vroeg) dood toen de moeder van Quira net gedekt was. Onze tweede is er pas 2 jaar terug gekomen. En nu in korte tijd nr 3 erbij en binnenkort dan nr 4? Soms moet je er op wachten maar het komt, je roedel :flower:

Ik zou ook eigenlijk nooit meer zo'n tijd zonder hond willen zitten, voor mij in ieder geval de reden om te zorgen dat ik een hond mee kan nemen wanneer ik definitief op mezelf woon en er op termijn 1 aan toe te voegen
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Zoal de meeste zeggen er is geen aantal voor, als je ze maar de ruimte liefde en verzorging kan geven die ze nodig hebben.
Voor mij was 2 altijd wel genoeg, maar ik heb ook altijd andere dieren erbij gehad
Afbeelding
80564M

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door 80564M »

Doyaquba schreef:Ik zou ook eigenlijk nooit meer zo'n tijd zonder hond willen zitten, voor mij in ieder geval de reden om te zorgen dat ik een hond mee kan nemen wanneer ik definitief op mezelf woon en er op termijn 1 aan toe te voegen
Maar dat is ook wel heel afhankelijk van hoe het allemaal loopt. Mijn ideaal is 2 honden, met een jaar of 2 leeftijdsverschil. De eerste 2 zijn enig hond gebleven en voor hun 2e overleden. Saar kwam in 2000, en in 2002 kwam Miep erbij en waren ze jarenlang me and my shadow. Van andere honden moest Miep niet veel hebben, maar Saar was haar allesie. Toen we Saar moesten laten inslapen in 2013 was ik heel bang dat Miep heel snel zou volgen omdat ze zou verpieteren. Maar niets was minder waar, ze heeft nog 4 jaar genoten als "enig kind". Het was ook beslist niet eerlijk om daar een pup bij te zetten.
Dus hondloos toen we Miep op haar bijna 15e lieten inslapen, gelukkig maar 5 maanden. En Sis is op dit moment bijna 3, maar èn door gezondheidsissues èn door haar karakter komt daar voorlopig ook nog niets bij. Ze is nog lang niet af en opgevoed, zeg maar. Maar 2 honden is beslist mijn ideale aantal.
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Er zijn verschillende redenen om veel honden te hebben. Hondensport, rasfokkerij, werk, broodfok, obsessief verzamelen... Die laatste reden is een psychische stoornis, die andere redenen niet. Je kan er ook geen getal aan hangen, de broodfokker heeft misschien wel meer honden dan de hoarder.
Het maximaal aantal honden die iemand kan en wil verzorgen is afhankelijk van de persoonlijke situatie en van het type honden, ook daar kan je geen getal aan hangen.
Wij hebben nu vier honden en af en toe een opvanger. Daar zou een hond bij kunnen, mits sociaal en een beetje bedaard. Dat heeft vooral met de samenstelling van mijn 'roedel' te maken en mijn skills.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Floortje »

Voor mij is een verzamelaar iemand die de situatie niet kan overzien, niet realistisch naar zichzelf of het welzijn van de dieren kan kijken.
Vaak zie je dat ze dieren "redden", maar dat de dieren eigenlijk in een slechtere situatie terechtkomen dan waar ze vandaan kwamen.
Het opvullen van een (geestelijke) leegte. Waarmee ik absoluut niet bedoel dat er kwade opzet in het spel is. Die mensen vinden zelf vaak dat ze het goed doen. Vaak zijn het ook zielige dieren: Doof, blind, incontinent, verlamd enz. Opgegegeven door anderen, maar de dierenredder geeft ze nog een kans.
En het wil ook niet zeggen dat ze perse slecht voor de dieren zijn, op hun manier zorgen ze er goed voor, maar of de dieren gelukkig zijn.....ik weet het niet.
Je kent het wel, van die vrouwen (zijn vaak wel alleenstaande vrouwen) met een wagen vol gehandicapte honden, kleden over de bank omdat fikkie het niet meer op kan houden en ze verwachten begrip van andere mensen omdat de dieren zo zielig zijn. (Dus de buren moeten maar in het gejank en de stank zitten omdat de dieren een trauma hebben).
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door maart »

Bij mij is 3 de max, met het kaliber hond dat ik nu heb. Vermoedelijk ga ik eerst terug naar 1 vooraleer er een nieuwe bij komt. Sowieso zolang ik én Piiri én Treskor heb, komt er geen mechel bij.

Verzamelen is voor mij honden wegdoen om er vervolgens nieuwe bij te nemen, een deel honden hebben waar niets mee gedaan wordt...Dan komt het individu niet meer centraal te staan, dan primeert gewoon het 'hebben van honden', niet van 'een hond'.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”