Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Marlett »

Het zou een naam hebben, het obsessief verzamelen van dieren, maar niet de zorg kunnen bieden: het syndroom van Noah / Noah syndrome. Althans, ik kom die term weleens tegen op Facebookpagina's van stichtingen. Of het ook echt in de DSM staat, weet ik niet.

https://nl.mattelvalues.com/noah-syndro ... ehandeling.
Soeb88
Zeer actief
Berichten: 651
Lid geworden op: 31 okt 2018 14:29
Aantal honden: 0

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Hoeveel honden genoeg is is denk ik per persoon verschillend, als ze allemaal geen aandacht meer kunnen krijgen denk ik dat je achter je oren moet krabben of zoveel honden nog wel oké is. Het lijkt mij een enorme opdracht om bijvoorbeeld 4 honden te moeten uitlaten terwijl iemand anders dat zingend doet.
En wanneer ben je een verzamelaar... das denk ik een goeie...
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Gimmick »

Tamara81 schreef:
Marlett schreef:Het zou een naam hebben, het obsessief verzamelen van dieren, maar niet de zorg kunnen bieden: het syndroom van Noah / Noah syndrome. Althans, ik kom die term weleens tegen op Facebookpagina's van stichtingen. Of het ook echt in de DSM staat, weet ik niet.

https://nl.mattelvalues.com/noah-syndro ... ehandeling.

Je ziet het wel eens op TV. Het lastige vind ik dat die mensen hun dieren ook eigenlijk niet weg kunnen doen, daar hebben ze dan zoveel moeite mee. Ik weet ook niet of het in de DSM staat. Het is iig een tragische stoornis. De buurt kampt dan vaak ook met stankoverlast of geluidsoverlast.
Noah syndroom is niet opgenomen in de DSM V
Wel staat verzamelstoornis (hoarding) in het hoofdstuk van de ‘Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen’

DSM-5 criteria Verzamelstoornis

A. Persisterende moeite bezittingen weg te doen of er afstand van te nemen.
B. Deze moeite komt voort uit een sterke behoefte om voorwerpen te bewaren en uit de lijdensdruk die gepaard gaat met dit wegdoen.
C. Deze moeite om dingen weg te doen leidt tot de verzameling van een grote hoeveelheid bezittingen die in de weg staan en voor zoveel rommel zorgen dat de woonruimten nauwelijks voor hun eigenlijke functie kunnen worden benut.
D. Het verzamelen veroorzaakt lijdensdruk of beperkingen in sociaal of beroepsmatig functioneren of functioneren op andere belangrijke terreinen.
E. Het verzamelen kan niet worden toegeschreven aan een somatische aandoening (zoals CVA of Prader-Willi).
F. Het verzamelen kan niet beter worden verklaard door een andere psychische aandoening (zoals OCD of een depressie).
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Gimmick »

zolang je kan tegemoet komen aan de individuele behoeftes van elke hond die je in huis (of kennel) hebt dan ben je wat mij betreft prima bezig. Op het moment dat het aantal honden op de eerste plaats komt en de individuele aandacht en behoeftes van iedere hond op de tweede plaats dan ben je een verzamelaar.

Voor mijzelf is 2 honden voldoende. Ik heb er nu drie maar één vraagt bijna niks meer qua beweging.
Dus ik kan 3 honden prima mentaal en fysiek gezond houden.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Ptje
Zeer actief
Berichten: 15796
Lid geworden op: 13 okt 2011 20:42
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2
Locatie: Groenlo

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Ptje »

Voor mij zijn 2 honden echt de max qua financiële rek.
Voer e.d. zou best kunnen maar als er hoge dierenartskosten bij komen zoals vorig jaar (met beide) en dat jaar ervoor gaat het lastig worden.
Ik heb me kunnen redden gelukkig (doei vakantiegeld) maar als er een 3e bij komt en die gaat ook wat mankeren dan ben ik de sjaak.
Wandelen met 3 zie ik ook niet zitten gezien mijn motoriek dus hoezeer het ook kriebelt, het blijft bij 2
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Gebruikersavatar
Antonetta
Zeer actief
Berichten: 4912
Lid geworden op: 20 okt 2009 12:06
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Antonetta »

Voor mij zijn twee honden en een kat genoeg, ik wil mijn dieren zeker alles kunnen geven wat ze nodig hebben. Voor mij ben je een verzamelaar als het hebben van meerdere honden belangrijker word als de verzorging. Als de honden niets te kort komen maakt het mij niet uit hoeveel honden iemand heeft.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Gebruikersavatar
DesireeB
Zeer actief
Berichten: 4312
Lid geworden op: 13 feb 2015 09:58
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door DesireeB »

Zolang de zorg en aandacht van de honden voldoende is maakt het mij niet uit hoeveel honden je hebt.

Voor mezelf is 3 echt wel de max. Ik doe de verzorging hoofdzakelijk alleen en werk ook. Tenzij er een 2de Opoe is dat amper beweging etc vraagt. Dat zou nog wel te doen zijn maar financieel moet het ook haalbaar blijven.
Als Opoe overlijd weet ik niet of er nog een derde zou komen. Ik denk het niet, maar ik sluit het ook niet direct uit. Dat hangt er echt vanaf hoe op dat moment de zaken er voor staan.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door kooi »

crutz schreef:
kooi schreef:
Wat anderen betreft ben je wat mij betreft een verzamelaar wanneer je er zoveel hebt, dat je structureel honden elders laat verblijven dan in je woonkamer. En wanneer honden structureel te kort komen aan wandelingen, omdat je er maar vijf tegelijk kunt meenemen of zo.
Zelfs als ik maar 1 hond had zou deze buiten wonen. Ik ben geen binnenhond mens en mijn man is allergisch. Maar dat ze buiten wonen wil niet zeggen dat ze wat te kort komen.
In het geval van 1 hond die dan buiten woont, op welke manier vind je dan dat die hond niets te kort komt?
En serieuze vraag hoor, geen kritiek, waarom heb je honden als je ze niet dichtbij je wil of kan hebben?

Voor zover ik weet is een hond een groepsdier dat graag in het gezelschap van die groep verkeert.
Mijn eigen ervaring is dat, ondanks dat de honden graag buiten zijn, dit alleen is als de deur open blijft staan zodat er een directe verbinding is met de baas. Zelfs wanneer ik meer dan 1 hond had en een enorm grote tuin, spelen graag, maar alleen met de baas erbij.
Gaat de schuifpui of de deur dicht, dan zitten ze er prompt tegen aan geplakt. :lol1:

Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door crutz »

kooi schreef:
crutz schreef:
kooi schreef:
Wat anderen betreft ben je wat mij betreft een verzamelaar wanneer je er zoveel hebt, dat je structureel honden elders laat verblijven dan in je woonkamer. En wanneer honden structureel te kort komen aan wandelingen, omdat je er maar vijf tegelijk kunt meenemen of zo.
Zelfs als ik maar 1 hond had zou deze buiten wonen. Ik ben geen binnenhond mens en mijn man is allergisch. Maar dat ze buiten wonen wil niet zeggen dat ze wat te kort komen.
In het geval van 1 hond die dan buiten woont, op welke manier vind je dan dat die hond niets te kort komt?
En serieuze vraag hoor, geen kritiek, waarom heb je honden als je ze niet dichtbij je wil of kan hebben?

Voor zover ik weet is een hond een groepsdier dat graag in het gezelschap van die groep verkeert.
Mijn eigen ervaring is dat, ondanks dat de honden graag buiten zijn, dit alleen is als de deur open blijft staan zodat er een directe verbinding is met de baas. Zelfs wanneer ik meer dan 1 hond had en een enorm grote tuin, spelen graag, maar alleen met de baas erbij.
Gaat de schuifpui of de deur dicht, dan zitten ze er prompt tegen aan geplakt. :lol1:

Afbeelding
Hangt dat er ook niet vanaf hoe veel je buiten bent. Zelfs op een natte of winter dag zijn wij meer buiten bezig dan binnen en daar zijn ze gewoon bij. Ik weet van Umi en Plato dat mijn huishonden mij minder zien dan m’n buiten honden.

In Culemborg hadden we openslaande tuin deuren maar vaak zaten ze daar niet hoor als we binnen zaten. En als ze er zaten al niet om naar binnen te staren maar om in de zon te liggen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamara81 schreef:Haha, ik ken het, zet je de hond buiten met gesloten tussendeur en al snel zitten ze er tegenaan geplakt :lol1:

Ik denk dat dit meer richting discussie kennelhond of huishond gaat.

Zelf zou ik mijn honden ook niet in een kennel kunnen houden. No way. Ik vind het juist zo gezellig in huis met de honden. De tent samen op zijn kop zetten tijdens trekspelletjes of tikkertje; snuitjes in de lucht als ik soep, een pizza, of kaneelkoekjes aan het maken ben; warme hondenlijfjes tegen me aan als ik aan het Netflixen ben; samen rusten en ontspannen op de bank. Dit vind ik juist zo leuk aan de hond als huisdier: dat roedel idee.
:D Ik heb de tussenvorm. De deur staat altijd open, als het koud is maakt hij hem open of moet ik het doen als ik in zicht ben :lol1:
Dan heeft ie opeens polio.
Vannacht ging ik om vier uur een glas melk pakken. Zus lag opgerold op de bank.
Naap languit in het natte zand met z'n dikke kop op een stoeptegel als kussen naar de vogeltjes te luisteren :mrgreen:
Knuffelen op de bank kan hij net zo goed niet missen.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik dacht zelf aan een meute van 20-25.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door crutz »

kooi schreef:
crutz schreef:
kooi schreef:
Wat anderen betreft ben je wat mij betreft een verzamelaar wanneer je er zoveel hebt, dat je structureel honden elders laat verblijven dan in je woonkamer. En wanneer honden structureel te kort komen aan wandelingen, omdat je er maar vijf tegelijk kunt meenemen of zo.
Zelfs als ik maar 1 hond had zou deze buiten wonen. Ik ben geen binnenhond mens en mijn man is allergisch. Maar dat ze buiten wonen wil niet zeggen dat ze wat te kort komen.
In het geval van 1 hond die dan buiten woont, op welke manier vind je dan dat die hond niets te kort komt?
En serieuze vraag hoor, geen kritiek, waarom heb je honden als je ze niet dichtbij je wil of kan hebben?

Voor zover ik weet is een hond een groepsdier dat graag in het gezelschap van die groep verkeert.
Mijn eigen ervaring is dat, ondanks dat de honden graag buiten zijn, dit alleen is als de deur open blijft staan zodat er een directe verbinding is met de baas. Zelfs wanneer ik meer dan 1 hond had en een enorm grote tuin, spelen graag, maar alleen met de baas erbij.
Gaat de schuifpui of de deur dicht, dan zitten ze er prompt tegen aan geplakt. :lol1:

Afbeelding
En 1 hond was hypothetisch aangezien ze altijd met minimaal 2 zullen zijn omdat ik inderdaad geen hond alleen op het terrein laat lopen
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door kooi »

crutz schreef:
kooi schreef:
crutz schreef:
kooi schreef:
Wat anderen betreft ben je wat mij betreft een verzamelaar wanneer je er zoveel hebt, dat je structureel honden elders laat verblijven dan in je woonkamer. En wanneer honden structureel te kort komen aan wandelingen, omdat je er maar vijf tegelijk kunt meenemen of zo.
Zelfs als ik maar 1 hond had zou deze buiten wonen. Ik ben geen binnenhond mens en mijn man is allergisch. Maar dat ze buiten wonen wil niet zeggen dat ze wat te kort komen.
In het geval van 1 hond die dan buiten woont, op welke manier vind je dan dat die hond niets te kort komt?
En serieuze vraag hoor, geen kritiek, waarom heb je honden als je ze niet dichtbij je wil of kan hebben?

Voor zover ik weet is een hond een groepsdier dat graag in het gezelschap van die groep verkeert.
Mijn eigen ervaring is dat, ondanks dat de honden graag buiten zijn, dit alleen is als de deur open blijft staan zodat er een directe verbinding is met de baas. Zelfs wanneer ik meer dan 1 hond had en een enorm grote tuin, spelen graag, maar alleen met de baas erbij.
Gaat de schuifpui of de deur dicht, dan zitten ze er prompt tegen aan geplakt. :lol1:

Afbeelding
En 1 hond was hypothetisch aangezien ze altijd met minimaal 2 zullen zijn omdat ik inderdaad geen hond alleen op het terrein laat lopen
Dat zal schelen, dat je zelf heel veel buiten bent. Maar die hypothetische hond had ik sneu gevonden. :wink:
Bedankt voor je antwoord. :ok:
Brindlecardi
Zeer actief
Berichten: 21044
Lid geworden op: 25 jan 2006 22:09
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Voor mij zou 2 tegelijk zeker een max zijn.
Inmiddels heb ik hier al jaren maar 1 hond, mede ook omdat ik niet denk dat ik mijn huidige hond veel plezier zal doen met een hond erbij, tenzij alles qua karakter precies past.
Daarnaast heeft ze ook wel bepaalde trekjes die ik liever niet over zou willen dragen bij een nieuwe hond. Dus het ziet ernaar uit dat ze gewoon enig hond blijft.

Als ik kijk naar mensen om mijn heen hangt het heel erg van de omstandigheden of ik het zie als een soort verzamelen of als 'gewoon'. Bij fokkers vind ik meerdere honden al sneller normaal dan wanneer mensen een soort van doorlopende drang hebben steeds weer wat nieuws aan te schaffen. Ik moet er niet aan denken, ik heb er zelf geen tijd voor en moet nog bijkomen van mijn hond als pup. :Q: ik hoop dat mocht mijn huidige hond haar laatste adem uitblazen ik wel weer tijd zou hebben voor een pup. Geen hond lijkt me dan ook weer niks.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Crescent »

Ja, uiteraard in een buitengebied over de grens. Zoiets.

Afbeelding
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Denk dat ook die met vijf stuks bij mama op de bank veel gelukkiger zijn.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door Crescent »

dagmar88 schreef::wink: Denk dat ook die met vijf stuks bij mama op de bank veel gelukkiger zijn.
Ja. Ik zie er toekomst in.

Nog even sparen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Hoeveel honden is genoeg/ wanneer ben je een verzamelaar

Ongelezen bericht door crutz »

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”