Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is "vocaal" (voor jou)?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik vind vocaal honden die veel geluid maken en wat voor de ene wel vee is en voor de andere niet dat is aan jezelf
ik HAAT blaffen....
er mag geblaft worden bij onraad of een dreiging van buitenaf en een klein beetje bij het spelen maar verder hou je je muil dicht...
En toen kwam Gentle, die heeft de eerste maanden bij iedere beweging die iemand deed ging het luchtalarm af. Hoorndol werd ik er van.
Heel veel gecorrigeerd, nu blijft ze alleen nog maar als de deurbel gaat of als er visite komt.
En buiten blaft ze soms om het blaffen en als er mensen naderen.
gelukkig wordt dat laatste minder nu ze langzaam blind wordt en veel niet meer opmerkt.

Binnen blaft Taxi alleen als de deurbel gaat daarna is hij stil.

En bij beiden krijg ik het er niet verder uit. Irritant maar ik heb me er nu ook maar bij neer gelegd dit is blijkbaar het hoogst haalbare
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Machie »

Fiji is heel vocaal. En ik kan best wat hebben. Ze is nog erger dan Dumás. Ze kan onder grote druk wel stoppen met blaffen maar dan gaat ze andere geluidjes maken.
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Soooof »

Rex is zeker vocaal. Hij blaft om honderd verschillende redenen met honderd verschillende typen blaffen. Eén of twee keer blaffen vind ik ook niet erg, ook binnen of in de tuin niet. Wat ik wél erg vind is blijven blaffen. Rex kan blijven blaffen bij teveel opwinding (zowel positief als negatief) en dan kan hij zichzelf ook moeilijk beheersen. En dat duurt dan (als ik hem zijn gang zou laten gaan) tot de grootste opwinding eruit is, zodra we bezig zijn met datgene waar zijn blijdschap bijvoorbeeld over gaat (hardlopen, meestal) stopt ie wel weer. Bij hem helpt het om hem af te leiden; taakje geven, oefening doen, stok dragen, iets. Toevallig heb ik hem deze week 2x in het bos getest en laten blaffen terwijl ik deed alsof hij niet bestond en toen bleek die 2x ook genoeg om door te krijgen dat je met blaffen niet bereikt wat je wil. Maar goed, dat is alleen een houdbare aanpak in een leeg bos, in een woonwijk is dat wat minder geslaagd. :mrgreen:

Ik moet wel zeggen dat ik het de ene dag erger vind dan de andere dag, in die zin dat ik de ene keer gewoon meer herrie kan hebben dan de andere keer. En als hij blaft is het ook meteen alsof er een luchtalarm afgaat, maar het scheelt wel dat dat blijven blaffen alleen maar voorkomt bij bepaalde activiteiten die hij gewoon heel leuk vindt (hardlopen dus bijvoorbeeld) en dat ik het dan dus al vooraf weet. Als ie dan de rest van de dag z'n waffel weer houdt kan ik er mee leven. En als ik er toch geen zin in heb houdt ie maar mooi een stok vast ofzo. Bij gewone dagelijkse dingen (wandelen, spelen, weetikveel) wordt er in principe niet of één of twee keer geblaft en dat vind ik prima.

Overigens komt er naast geblaf nog een heel scala aan andere geluiden uit die hond, wat ie ook voor allerlei doeleinden inzet. Brommen, piepen, jammeren, janken, zingen, vanalles. Dus hij is sowieso nogal van het geluid maken. :engel:
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Soooof »

Cleva schreef:Blaffen dat je naar binnen wil mag trouwens wel.
Van mij ook. Maar hoe gek Rex ook is op herrie schoppen, als hij voor de deur zit en naar binnen wil, duurt het echt héél lang voor hij blaft. (Ja, ervaring. :engel: ). Heb je een keer een goede reden om die bek open te trekken, doe je het niet. :hmmm: :denken:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Soooof schreef:
Cleva schreef:Blaffen dat je naar binnen wil mag trouwens wel.
Van mij ook. Maar hoe gek Rex ook is op herrie schoppen, als hij voor de deur zit en naar binnen wil, duurt het echt héél lang voor hij blaft. (Ja, ervaring. :engel: ). Heb je een keer een goede reden om die bek open te trekken, doe je het niet. :hmmm: :denken:
Haha, dat is bij Mila net zo! Die gaat heel sneu voor de deur zitten, alsof ze denkt: ik mag er blijkbaar niet meer in :cry: Maar niet blaffen of piepen of wat dan ook. Dat geldt trouwens ook voor Amy, maar die is verder ook bij lange na niet zo vocaal als Mila.
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Marlett »

Bij vocaal dacht ik eigenlijk vooral aan blaffen, ik had me helemaal niet gerealiseerd dat honden nog een scala aan andere geluiden produceren.

Tosca blaft, piept of geeuwt, dat zijn de geluiden die ik er tot nu toe uit heb horen komen.

Bij het blaffen in de tuin, stuur ik haar na erg waarschuwing ook naar binnen trouwens.
Gebruikersavatar
Lanavandevledders
Zeer actief
Berichten: 1985
Lid geworden op: 16 feb 2017 12:27
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

aanslaan bij onraad is dikke oke, liefst zo luid mogelijk,
bezoek wat aan de deur komt twee keer blaffen en dan stil zijn,
bij bekenden wordt er alleen gekwispeld,
ik wil geen onnodig kabaal,
Gebruikersavatar
BenjideBeagle
Actief
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 mar 2020 13:22

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door BenjideBeagle »

Zijn husky's geen honden die redelijk stil zijn? Volgens mij had ik zoiets een x gehoord. Kan het ook mis hebben.... Suc6 met je zoektocht iig
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Emma »

Vocaal vind ik honden die snel om alles willen blaffen. Of die zichzelf graag horen blaffen.
Zachte geluiden om de communicatie wat bij te zetten, vind ik niet echt onder vocaal vallen. Meer onder praatgraag :engel: alleen echt blaffen en teveel blaffen dus, valt bij mij onder vocaal.

Onze Luca jack hussel, blaft alleen als de deurbel gaat. En is daarna stil.
Als het aan haar lag, was ze ook een blaffer, maar dat heb ik meteen ingedamd, en nu is ze het gewoon om niet veel te blaffen.
Bij mij mag veel, maar onnodig blaffen mag niet. Maar zij is wel een makkelijk stuurbaar hondje. Best wel heel mild voor een jack russelhussel.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Ik vind het maar apart dat het pas vocaal heet wanneer het vervelend is.

vo·caal (bijvoeglijk naamwoord) de stem betreffend
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Persistence »

Zinodo schreef: Maar nu ik het verhaal van Victor lees moest ik terugdenken aan het nieuwjaars forumwandeling :engel: mijn podenco’s namen hun goddelijke tijd met het graven en we moesten regelmatig even op ze wachten want denk maar niet dat zij komen voordat ze klaar zijn :engel: normaal vind ik dat totaal niet erg want we hoeven ons aan niemand aan te passen maar er liepen twee collies mee en die gingen heel subtiel omstebeurt hun baas aanblaffen als we stil stonden :schrik: :goeie: het was echt niet overdreven veel, maar wel zo dringend dat ik de dames maar steeds riep want tsja er werden honden ongeduldig.
Hahaha nou stiekem doet me dat wel goed om te horen want dat doet Vic ook :schrik:
Catho schreef:
Nu ik het zelf heb meegemaakt zou ik wel 2x nadenken over een collie of sheltie, hoewel ik wel weet dat het allemaal een stuk beter te handhaven is als je ze van pup af aan hebt natuurlijk.

edit: En ik kom het niet bij Victor proberen sorry :LOL: Maar die hele "ohh, ja, daar was wat ja, hier is een alternatief om te doen" voor je 'stil' of 'klaar' aan leert en echt kan/gaat corrigeren gaf bij ons wel de doorslag. Alsof ze toen pas door had dat je ook iets anders kan doen dan die muil open trekken.
Buiten is er een alternatief. Namelijk een stok zoeken en vasthouden. Soms dan zie ik aan alles dat hij wilt gaan blaffen in de opwinding, dan hoor ik dat nerveuze gepiep/geneusfluit en gaat ie uit zichzelf al op zoek naar een stok, maar als hij die niet kan vinden dan komt er alsnog een hoge 'ik-kan-het-niet-meer-inhouden-blaf' uit. In het donker kan hij VÉÉL beter stil zijn gek genoeg. Dan is hij op avontuur en besta ik nauwelijks nog. Letterlijk een verschil van dag en nacht.

Het heeft ook één voordeel. Je weet, veel erger dan dit gaat het niet worden met toekomstige honden. :engel:
80564M

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door 80564M »

dagmar88 schreef::mrgreen: Ik vind het maar apart dat het pas vocaal heet wanneer het vervelend is.

vo·caal (bijvoeglijk naamwoord) de stem betreffend
Is dat raar ja?
Mijn honden mogen zingen en piepen (dat hoor ik, maar de buurt niet), maar niet keffen of blaffen. Sis is heel vocaal, die laat met een klein geluidje midden in de nacht weten dat ze eigenlijk naar buiten wil. Dat hoort mama, en die snelt dan naar beneden om de achterdeur open te doen.
En als ze de auto hoort, dan komt mama of papa thuis. En dat is reden voor een kreunpartijtje. Dat is gewoon schattig, en daar heeft niemand last van.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dat vind ik raar ja. Voor mij heeft het geen enkele negatieve connotatie.
Maar blijkbaar voor veel anderen wel.
80564M

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door 80564M »

dagmar88 schreef:Dat vind ik raar ja. Voor mij heeft het geen enkele negatieve connotatie.
Maar blijkbaar voor veel anderen wel.
Voor mij wel. Net zoals ik het vocale achterbuurjongetje een vervelend mannetje vind. Waarom moet je rondschreeuwen dat jij de generaal bent?
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door duitse herder »

Beide blaffen in mijn ogen minimaal. Perry doet wel een blafje als hij eten krijg, blaft als hij iets spannend vindt en blaft soms tijdens spelen. Wel kan hij praten; dan doet hij soort joelen.

Noah is iets vocalen maar voor een herder vind ik het reuze meevallen. Ze blaft bij de deurbel, maar stopt best makkelijk. Ze blaft naar katten en sommige honden. Met trainen heeft ze mij goed getraind en blaft ze voor aandacht :mann: na ons avondeten doet Noah ook een blaf, omdat ze dan wat krijgt bij elke blaf :LOL: tja, als ze oud en bejaard zijn mogen ze veel meer merk ik
Perry en Noah

Afbeelding
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Emma »

Marion. schreef:
dagmar88 schreef:Dat vind ik raar ja. Voor mij heeft het geen enkele negatieve connotatie.
Maar blijkbaar voor veel anderen wel.
Voor mij wel. Net zoals ik het vocale achterbuurjongetje een vervelend mannetje vind. Waarom moet je rondschreeuwen dat jij de generaal bent?
Ja, precies,
Kijk vrijwel alle honden ( op een uitzondering, zoals onze Buster) na, blaffen wel eens.
Maar een vocaal ras, vind ik een ras, die dus buitengewoon wat meer vocaal is. En dus snel geneigd is om naar alles te gaan lopen blaffen. Gewoon omdat het kan.
Dat heb je bij mensen ook. Ik ken mensen dan ben je bekaf als ze zijn geweest, doordat ze aan een stuk door ratelen :engel:
Gebruikersavatar
Jeannettebo
Zeer actief
Berichten: 21293
Lid geworden op: 12 jan 2006 14:43
Aantal honden: 2
Locatie: Sörenberg

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Didge is een blafkip, en het is heel lastig af te leren. Nee, hij blaft niet de hele dag, binnen weinig eigenlijk, behalve als ik met Layla speel, dat gaat ruwer dan hij kan handelen.
Op het balkon gaat het nu vrij goed, 90% van wat er langskomt kijkt hij ontspannen wat ze doen. Als er iets is waarbij hij zich niet kan inhouden, moet hij naar binnen. Bij sommige gaat hij een beetje wauwelen, hij weet dat ik het niet wil, maar helemaal onderdrukken is heel moeilijk. Als hij wat wil of iets te lang duurt naast zijn mening, kan hij dat ook luid en duidelijk vertellen, ook als hij dan juist niks meer krijgt. Als ik werken ben, zijn ze muisstil, hij blaft eigenlijk altijd op een actievere interactie, met hem, of andere onderling. Maar ook bv om iemand te verraden, als hij vindt dat diegene iets doet wat niet mag
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeannettebo
Zeer actief
Berichten: 21293
Lid geworden op: 12 jan 2006 14:43
Aantal honden: 2
Locatie: Sörenberg

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Als ik z'n bek dichthoud op zo'n moment, gaat de sirene aan bij hem
Afbeelding
Bello123
Vaste gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mar 2019 21:23

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Bello123 »

Vocaal mag, maar wel met mate. Als ik zeg dat ze moeten stoppen, moet het ook ophouden.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Hammetime »

Alhoewel ik een hond bezit, heb ik een gruwelijke hekel aan onnodig aanhoudend geblaf. Mijn hond weet dit ondertussen wel en blaft niet (meer) onnodig. Zelfs wanneer andere honden blaffen houdt de mijne de kaken op elkaar. Dit heb ik bereikt door steeds weer 'stil' te zeggen en na een drietal maanden viel het kwartje en sindsdien is het klaar. Heerlijk rustig!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door ranetje »

Jeannettebo schreef:Als ik z'n bek dichthoud op zo'n moment, gaat de sirene aan bij hem
:schrik: :LOL:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door georges »

Georges hoor ik in huis zo goed als nooit. Kort na de verhuizing wel af en toe 's avonds, omdat er meer mensen in de hal passeerden dan hij gewoon was en mijn inkomdeur ook echt een flutdeurtje is. Buiten kan hij wel eens een andere hond uitdagen door te blaffen, of blaffen uit angst (naar "gekke" personen bv, maar dat komt heel weinig voor).

Een vocale hond zou echt absoluut niet bij me passen, ik zou er gek van worden. Borders ed die buiten constant lopen blaffen om hun baasje met de bal doen gooien, die zouden me tot waanzin drijven :piew: Ik denk ook wel dat het veel te maken heeft met hoe je als baasje er mee omgaat de eerste keer dat zoiets gebeurt. Als het eens heeft gewerkt, blijven ze het de volgende keer echt enorm lang proberen heb ik de indruk.
Soeb88
Zeer actief
Berichten: 651
Lid geworden op: 31 okt 2018 14:29
Aantal honden: 0

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Ik vind Vocaal niet alleen blaffen, maar ook het terug kletsen wat sommige rassen graag doen. Zo zijn veel staffies die terug brabbelen, diesel van mijn schoonouders kan ook zo lekker terug brabbelen. Blaffen hou ik niet van, krijg er koppijn van.Waak zijn mag, maar niet TE
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door natalie »

Bij 'vocaal' denk ik inderdaad het eerst aan veel blaffen. Maar Abel heeft mij geleerd dat het ook een andere betekenis kan hebben, in de vorm van 'geklets' inderdaad. Ik hoor aan zijn geluiden precies wat hij bedoelt: er ligt een speeltje onder de bank, er loopt een kat bij de buren, er moet gespeeld worden (met Jip), er moet geknuffeld worden, etc. Ik vind het heerlijk :)
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door dre »

Vocaal is geluid maken :mrgreen:

Juno is redelijk stil, ze blaft als het nodig is, maar span jezelf absoluut niet teveel in.
Shelly heeft al meer geluid, van woewoewoeeeee als ze iets wil, tot meeloeien met de brandweersirene (en alleen de brandweer).

Die kleine (Sheltie) vind ik "te vocaal", ze blaft heel snel en hoort zichzelf echt heel erg graag :hmmm:
De grootste trigger voor het blaffen is opwinding, maar let wel, het bewegen van je pink kan al opwinding genoeg zijn om even een scheldserenade af te gooien :hmmm:
Loslopend is het helemaal oordoppen in, dan is er alleen maar opwinding die eruitttttt moet, dus ze rent en gilt van zich af (wordt uiteindelijk wel iets stiller).

En nee, eigenlijk mag ze niet zo gillen was het idee ooit, maar inmiddels hoor ik het amper nog en als het mij genoeg irriteert krijgt ze een brul dat ze in moet dammen en dat werkt redelijk :mrgreen:

Zinodo schreef:Maar nu ik het verhaal van Victor lees moest ik terugdenken aan het nieuwjaars forumwandeling :engel: mijn podenco’s namen hun goddelijke tijd met het graven en we moesten regelmatig even op ze wachten want denk maar niet dat zij komen voordat ze klaar zijn :engel: normaal vind ik dat totaal niet erg want we hoeven ons aan niemand aan te passen maar er liepen twee collies mee en die gingen heel subtiel omstebeurt hun baas aanblaffen als we stil stonden :schrik: :goeie: het was echt niet overdreven veel, maar wel zo dringend dat ik de dames maar steeds riep want tsja er werden honden ongeduldig.
Nou ja, als ik stil sta tijdens de wandeling is ze wel stil (volgens mij), als we daarna weer gaan lopen gaat de tetter weer open :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb bewust niet gezegd dat Elco of juist Gait vocaler is. Ze zijn ongeveer even vocaal, denk ik, maar de piepjes, knorretjes en grommetjes van Gait zijn een stuk minder irritant dan het gekef en gemiep van Elco. Al begint Elco ook steeds meer mee te doen met de geluidjes die Gait maakt. Hij merkt dat Gait meer duidelijk weet te maken aan ons daarmee. Dus ja, dan probeert hij dat ook. Met succes uiteraard ;) Als het gaat om blaffen, dan is Elco absoluut de meest vocale
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door natalie »

Frootje schreef:(...) te neusfluiten.
Nee nee nee, dat doet Abel niet. Daar heb ik Jip voor :schrik: En dát is inderdaad heel erg irritant. Gelukkig doet Jip dat maar soms en kort. Ik zou inderdaad gillend wegrennen als hij dat heel vaak zou doen :Q:
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Crescent »





Spoorluid ;-)
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

natalie schreef:
Frootje schreef:(...) te neusfluiten.
Nee nee nee, dat doet Abel niet. Daar heb ik Jip voor :schrik: En dát is inderdaad heel erg irritant. Gelukkig doet Jip dat maar soms en kort. Ik zou inderdaad gillend wegrennen als hij dat heel vaak zou doen :Q:
Neusfluiten doen ze niet met hun stembanden, dat is in elk geval niet vocaal :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Wat is "vocaal" (voor jou)?

Ongelezen bericht door Jackira »

Shira en Nola en Laila blaffen hier alleen als er iemand voor de deur staat, of als er iemand de voortuin inloopt of als er een andere hond langs de achtertuin loopt. Ze zijn ook zo stil als ik ze roep. Met loslopen blaffen ze nooit naar een andere hond. Jack blaft trouwens nooit, hij praat met allerlei geluiden. Een beetje whooowhoo whoo op verschillende toonhoogtes.

Ik zou gek worden als ze tijdens een wandeling gaan blaffen. Soms zijn er mensen die met een blij blaffende hond het hele bos rondlopen. Ik denk niet dat een hond van mij dat ooit zou doen. Zelfs Balou, een van mijn vorige honden, was toch echt een keffert maar buiten deed ze dat niet. Blijkbaar doe ik onbewust iets in de opvoeding waarbij duidelijk is dat nutteloos blaffen niet gewenst is. Ik reageer er ook snel op en zeg al snel dat het goed is. Dus dan weten ze dat ik de mogelijke insluiper heb gehoord :mrgreen: en dan is het dus over.

Als ze eten krijgen dan blaffen ze wel, helemaal blij en druk. Dat komt omdat man dat aangemoedigd heeft. Ik vind dat niks :mrgreen: Ik ben blijkbaar erg van de rust er in houden. Op de wandelingen en tijdens het spelen na. Dan mogen ze zich uitleven maar niet blaffen. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”