Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vermiste honden rondom oudjaar

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik heb het al wel vaker gezegd maar echt, ik snap er he-le-maal niets van....
Ik bedoel HOE DAN?
Uit en te na, op willekeurig welk medium, wordt gewaarschuwd. Forums, DA's... noem het maar. Oh, en FB niet te vergeten. Nota bene op Waar is Onze Angel staan tips.
Goed, ik snap dat een ongeluk kan gebeuren. De lijn kan uit je handen schieten.. maar die hou je toch, zeker op oudjaarsdag steviger vast? Goed, de lijn kan breken. Het kan.
Maar:
- uit huis geraakt toen we de deur opendeden voor visite
- uit de tuin ontsnapt in paniek na knallen
- geschrokken van vuurwerk bij uitlaten en weggerend.

Ik kan er met mijn pet niet bij. Nooit van "sluizen" gehoord? Nooit gesnapt dat je een hond met deze omstandigheden niet los en zonder toezicht in de tuin moet laten? Als hij moet plassen en je wilt dat in de tuin doen, dan aangelijnd. Moeilijk he?
Aangelijnd houden bij uitlaten? Nee joh, mijn hond is zo vuurwerkvast... ja, tot het moment dat hij dat niet is..

Mensen zullen het niet expres doen maar ze zijn er ZO laks mee .. ik wil het niet begrijpen. En uiteraard nu janken ;-(
Ik kan er echt boos om worden....

Dan maar te voorzichtig.....

Maar nee, ik zal met dit bericht geen vrienden scoren.... hoeft ook niet ;-)

Suzanne
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou, als ik zo eens op Facebook kijk is het echt niet alleen tijdens oud en nieuw dat honden ontsnappen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nanna schreef:Ik denk dat de meeste vuurwerkontsnappingen niet eens tijdens de jaarwisseling zijn.
Dan weten de mensen wel dat er oorlog uitbreekt en houden ze Fido binnen.
Het gebeurt veel vaker al in de maanden ervoor want tegenwoordig is het ook traditie om al in oktober complete bommen af te steken :roll:
En ja, als je daar niet op bedacht bent kan de hond een schuiver maken.
Wat moet je dan? Vanaf oktober je hond al aangelijnd uitlaten?
Als dat maakt dat je hond niet weg kan lopen: ja dus! Als het niet verantwoord is om welke reden dan ook dat een hond losloopt, dan hou je 'm aangelijnd....
Is het zo moeilijk? Ja, kennelijk.
Prima, maar dan niet janken als hij wegloopt, een ongeluk veroorzaakt, doodgereden wordt... dat soort dingen
(uiteraard niet tegen jou persoonlijk, maar ik kan er echt niet tegen... "nee hoor, die van mij blijft wel in de tuin, hij moet los kunnen lopen, hij moet dit of dat...." ... )

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nee, je kunt niet alles voorzijn, maar daarom heb ik het ook over "rondom" oudjaar... maar de meeste berichten van vermissingen zijn nu echt van de 30-e of 31-e en bij zeker 90% had het voorkomen kunnen worden. ALS mensen maar na zouden denken... dás lastig kennelijk.

Suzanne
Gebruikersavatar
Sassy
moderator
Berichten: 2198
Lid geworden op: 15 jan 2011 13:15
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Sassy »

Tuurlijk begrijp je soms niet wat mensen in hun hoofd halen.
Hier gisteravond iemand in het dorp (ken die mensen niet persoonlijk, zag hem bij een andere vriendin voorbij komen op FB, en ja uiteraard deel je die dan, hoe meer bereik hoe beter), een pup van 5 maanden :( was van de achterbank van de auto gesprongen, doet ze anders nooit.
Was het slim daar geen lijn aan te hangen? Nee...
Maar die mensen een trap na geven helpt dat hondje niet.

Ze is gelukkig heelhuids terug, maar er zullen er ook de nodige zijn die het niet overleven.

En ja, ik zie ze ook massaal met oud/nieuw voorbij komen, ook de dagen ervoor en erna.

Kennis van ons een aantal jaar geleden, op 2 januari nog geschrokken, teefje is helaas aan een drukke baan in Hasselt doodgereden toen.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door duitse herder »

Toch snap ik het ergens wel. Perry heeft naar aanloop naar gister geen reactie gehad op vuurwerk. Integendeel, hij keek niet op of om. Rond 22.15 uur was het iets rustiger, hij was vanaf 17.00 uur niet meer buiten geweest. Hij had tussen de middag nogal dunne poep (lang leven giardia :ugh: ) dus mijn vriend heeft hem toch even uitgelaten. Achter wordt er niet geknald, toch belandde er een vuurpijl houtje naast hem. En waren een paar flinke knallen (niveau put deksel opblazen). Hij schrok en thuis was hij echt 10 min helemaal van slag. Daarna bij onze voeten geslapen tot 2.30 uur de laatste knallen waren. Vannacht moet hij er om half 5 uur, toen geen vuurwerk. Net grote ronde gedaan, kwamen nog een uitgeputte hert tegen. Perry gaf wederom nul reactie op knallen. We liepen langs wat huizen waar net weer harde knallen waren. En kwamen een angstige hond tegen die het geen succes vond. Wederom vond Perry het welletjes en werd ook wat angstig. Gelukkig stopte het vuurwerk wel weer en herstelde hij maar toch...

Het hele gevaar van vuurwerk is dat onvoorspelbare. Je bent afhankelijk wat een ander doet, het is niet te voorkomen. Zelfs Perry die dus 0 reactie gaf, reageerde op den duur. En niet alleen voor bange honden vind ik het vervelend, ikzelf vind het ook niet prettig als ik zo een groepje jongelui vuurwerk zie afsteken. Je weet gewoon niet wat gaat gebeuren

Wat de rest ook zegt, rond middernacht zal er weinig ontsnappen, maar juist die laatste avondwandeling is een hel. Niet iedereen is gezegend met een tuin waar je even plasje kan laten doen. En dan nog ben je daar niet veilig. Ook in huis niet, wij hebben al paar keer vuurpijlen van de buren tegen het glas gehad. Dat onvoorspelbare is niet te voorkomen helaas
Perry en Noah

Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door pioenroos »

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met je huisdieren en ze naar eer en geweten zo veilig mogelijk te houden.

Maar het lijkt me ook heel fijn voor mensen dat ze niet zo extreem fobisch en angstig zijn zoals jij suzanne. Je realiseert je toch hopelijk wel dat zoals jij in het leven staat óók niet normaal/gezond is?
Ik vind het naar hoe oordelend jij vaak bent naar mensen die je niet eens kent of situaties waar je de details niet van weet.

Gistermiddag rond 5 uur kwam ik met de honden terug van een wandeling in buitengebied en moest ik uitwijken voor een hond op straat.
Gelijk uitgestapt en de hond een lijntje omgegooid. Het was een lief dier maar wel een intacte stafford reu dus ik kon hem niet bij mijn reu in de auto gooien :mrgreen:
Half uur later heeft de dierenambulance hem opgehaald. Dier was niet bang maar de deur uitglippen kan echt iedere goedbedoelende eigenaar overkomen en dan houden ze heus niet minder van hun dier :19: Ongelukjes in kleine hoekjes enzo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door DeDiana »

Frootje schreef:
~Suzanne~ schreef: Als dat maakt dat je hond niet weg kan lopen: ja dus! Als het niet verantwoord is om welke reden dan ook dat een hond losloopt, dan hou je 'm aangelijnd....
Is het zo moeilijk? Ja, kennelijk.
Prima, maar dan niet janken als hij wegloopt, een ongeluk veroorzaakt, doodgereden wordt... dat soort dingen
(uiteraard niet tegen jou persoonlijk, maar ik kan er echt niet tegen... "nee hoor, die van mij blijft wel in de tuin, hij moet los kunnen lopen, hij moet dit of dat...." ... )

Suzanne
Als je daar eind november nietsvermoedend wandelt met je loslopende hond en ze besluiten ineens dat dat wel een perfect moment is om alvast met vuurwerk te beginnen, kan het ook gebeuren dat zo’n hond ervandoor gaat. Je kunt niet op álles anticiperen. :U: Ik houd rekening met alles, maar tot drie weken geleden liep Froo nog los en toen had het ook fout kunnen gaan, zomaar vanuit het niks. Terwijl het mij nog gewoon veilig leek (en dat ook is gebleken gelukkig).
Ja, precies. Of iemand die midden in de zomer vlak bij een hondenlosloopveld met een klappertjespistool staat :schrik: Gelukkig weet ik dat Mila bij schrik en angst naar mij toe komt. Juist in de vuurwerkperiode liep ze altijd aan mijn been geplakt als ze een knal had gehoord. Een hond los laten lopen is altijd een (klein) risico en je hoopt gewoon dat mensen dat weloverwogen nemen, hun eigen hond kennende. Mila liep ook gewoon los rondom Oud & Nieuw, maar dan wel in het bos waar geen of nauwelijks knallen te horen waren. In de wijk liepen we dan überhaupt niet, maar anders had ik haar daar zeker aangelijnd meegenomen.
Het is altijd makkelijk om achteraf te zeggen: hoe dom, hoe moeilijk kan het zijn, etc. Maar een hond die al zijn hele leven betrouwbaar losloopt en nooit bang is geweest voor knallen, kan ook best een keer flink schrikken en iets raars doen. Met Oud & Nieuw, of op een heel ander moment dat je het helemaal niet ziet aankomen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door dagmar88 »

~Suzanne~ schreef:
Nanna schreef:Ik denk dat de meeste vuurwerkontsnappingen niet eens tijdens de jaarwisseling zijn.
Dan weten de mensen wel dat er oorlog uitbreekt en houden ze Fido binnen.
Het gebeurt veel vaker al in de maanden ervoor want tegenwoordig is het ook traditie om al in oktober complete bommen af te steken :roll:
En ja, als je daar niet op bedacht bent kan de hond een schuiver maken.
Wat moet je dan? Vanaf oktober je hond al aangelijnd uitlaten?
Als dat maakt dat je hond niet weg kan lopen: ja dus! Als het niet verantwoord is om welke reden dan ook dat een hond losloopt, dan hou je 'm aangelijnd....
Is het zo moeilijk? Ja, kennelijk.
Prima, maar dan niet janken als hij wegloopt, een ongeluk veroorzaakt, doodgereden wordt... dat soort dingen
(uiteraard niet tegen jou persoonlijk, maar ik kan er echt niet tegen... "nee hoor, die van mij blijft wel in de tuin, hij moet los kunnen lopen, hij moet dit of dat...." ... )

Suzanne
Wat ben je toch een sneu empathieloos figuur. Bah.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door malinois »

dagmar88 schreef:
~Suzanne~ schreef:
Nanna schreef:Ik denk dat de meeste vuurwerkontsnappingen niet eens tijdens de jaarwisseling zijn.
Dan weten de mensen wel dat er oorlog uitbreekt en houden ze Fido binnen.
Het gebeurt veel vaker al in de maanden ervoor want tegenwoordig is het ook traditie om al in oktober complete bommen af te steken :roll:
En ja, als je daar niet op bedacht bent kan de hond een schuiver maken.
Wat moet je dan? Vanaf oktober je hond al aangelijnd uitlaten?
Als dat maakt dat je hond niet weg kan lopen: ja dus! Als het niet verantwoord is om welke reden dan ook dat een hond losloopt, dan hou je 'm aangelijnd....
Is het zo moeilijk? Ja, kennelijk.
Prima, maar dan niet janken als hij wegloopt, een ongeluk veroorzaakt, doodgereden wordt... dat soort dingen
(uiteraard niet tegen jou persoonlijk, maar ik kan er echt niet tegen... "nee hoor, die van mij blijft wel in de tuin, hij moet los kunnen lopen, hij moet dit of dat...." ... )

Suzanne
Wat ben je toch een sneu empathieloos figuur. Bah.
Nou inderdaad... als ik mijn honden al vanaf oktober aangelijnd moet uitlaten dan kun je me na 2 weken opsluiten en de honden ook. Dat Suzannegolfjes nu eenmaal honden heeft die dat maar accepteren wil niet zeggen dat iedereen dat maar kan. Mijn honden zijn niet bang zoals je in t andere topic op t filmpje kan zien staan ze zelfs om 00.00 uur voor t raam te kijken maar ik weet ook dat 1 verkeerd momentje een doodsbange hond kan geven. Vorig jaar werd er zo'n bom naar Xavi gegooid, ik ben enorm blij dat hij dat goed opgepikt heeft en het liefst de gooier van de fiets trok dan er bang van werd. Helaas lukte hem dat niet voor die vent maar goed want ik had niet meer voor mezelf ingestaan. En ja ik ben zo'n iemand die dus om 2200 uur naar t buitengebied gereden is om nog even de honden uit te laten, los dus ja want daar wordt niet geschoten... anders hoef ik ze niet uit te laten want dan doen ze niks. Ik heb die discussie al eerder gehad met suzannegolfjes die projecteert graag haar wereld op anderen zich niet beseffende dat t in een andere mensenwereld er zo anders uit kan zien.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door sbientje »

duitse herder schreef:Toch snap ik het ergens wel. Perry heeft naar aanloop naar gister geen reactie gehad op vuurwerk. Integendeel, hij keek niet op of om. Rond 22.15 uur was het iets rustiger, hij was vanaf 17.00 uur niet meer buiten geweest. Hij had tussen de middag nogal dunne poep (lang leven giardia :ugh: ) dus mijn vriend heeft hem toch even uitgelaten. Achter wordt er niet geknald, toch belandde er een vuurpijl houtje naast hem. En waren een paar flinke knallen (niveau put deksel opblazen). Hij schrok en thuis was hij echt 10 min helemaal van slag. Daarna bij onze voeten geslapen tot 2.30 uur de laatste knallen waren. Vannacht moet hij er om half 5 uur, toen geen vuurwerk. Net grote ronde gedaan, kwamen nog een uitgeputte hert tegen. Perry gaf wederom nul reactie op knallen. We liepen langs wat huizen waar net weer harde knallen waren. En kwamen een angstige hond tegen die het geen succes vond. Wederom vond Perry het welletjes en werd ook wat angstig. Gelukkig stopte het vuurwerk wel weer en herstelde hij maar toch...

Het hele gevaar van vuurwerk is dat onvoorspelbare. Je bent afhankelijk wat een ander doet, het is niet te voorkomen. Zelfs Perry die dus 0 reactie gaf, reageerde op den duur. En niet alleen voor bange honden vind ik het vervelend, ikzelf vind het ook niet prettig als ik zo een groepje jongelui vuurwerk zie afsteken. Je weet gewoon niet wat gaat gebeuren

Wat de rest ook zegt, rond middernacht zal er weinig ontsnappen, maar juist die laatste avondwandeling is een hel. Niet iedereen is gezegend met een tuin waar je even plasje kan laten doen. En dan nog ben je daar niet veilig. Ook in huis niet, wij hebben al paar keer vuurpijlen van de buren tegen het glas gehad. Dat onvoorspelbare is niet te voorkomen helaas
Ben het met je eens, maar oudjaarsdag is qua vuurwerk natuurlijk niet onvoorspelbaar. Je weet dat er dan geknald wordt, dus ik ben het wel met Suzanne eens dat het oliedom is om op die dag je bange hond kwijt te raken.

Iedere hond kan schrikken, maar zoveel honden die echt doodsbang zijn en waar mensen dan gewoon mee over straat gaan, het beest meeslepend. Dat vind ik ook onverstandig. Een hond die niet bang is, geen probleem, maar met een bange hond moet je gewoon opletten. Sowieso dat je honden per se bij de voordeur moeten komen en zo kunnen ontsnappen vind ik al dom :)
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door gonnie »

Zinodo schreef:Ik snap uberhaupt niet wat mensen met bange honden op oudjaarsavond buiten doen. Mijn honden zijn niet bang en dat wil ik zo houden, ze hebben gisteren overdag 3 uur buiten gerend en gespeeld en om 5 uur de laatste keer de tuin in geweest. Om 7 uur vroeg ik ze of ze de tuin in wilden, nee dat wilden ze niet en klaar. Vanochtend om 9 uur gingen we pas weer naar buiten. Als je moet pissen dan doe je het maar binnen, i couldn’t give a single fuck. Niet dat dat moest maar als wel dan is het jammer dan.

Maar goed, dat is oudjaarsavond. De hele december zijn al honden vermist geraakt door het vuurwerk. Dat komt door de onvoorspelbaarheid en dan kan je er als baas moeilijk altijd rekening mee houden en een ongeluk zit in een klein hoekje natuurlijk.
Ze laten plassen denk ik naar zo. Niet iedereen heeft een tuin. Ik ben met Anne niet meer naar buiten geweest, omdat die doodsbang was, maar die heeft gelijk op mijn kleed en op Gerard zijn bed zitten piesen. Tanja is gewoon tussendoor ook nog naar buiten geweest, maar eind van het jaar moet Anne er ook aan geloven, dat ze binnen plast oké, maar op bed vind ik toch echt niet fijn. Dan is ze de volgende keer maar bang.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door dagmar88 »

gonnie schreef: Ze laten plassen denk ik naar zo. Niet iedereen heeft een tuin. Ik ben met Anne niet meer naar buiten geweest, omdat die doodsbang was, maar die heeft gelijk op mijn kleed en op Gerard zijn bed zitten piesen. Tanja is gewoon tussendoor ook nog naar buiten geweest, maar eind van het jaar moet Anne er ook aan geloven, dat ze binnen plast oké, maar op bed vind ik toch echt niet fijn. Dan is ze de volgende keer maar bang.
Vorig jaar kreeg naap van de ellende diarree en wilde en niet binnen en niet op het balkon (waar het nog harder galmde).
Daar heb ik tussen het geweld mee in m'n armen gestaan terwijl dat arme beest leeg liep.
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door twinkeltje »

2 Dagen geleden is Blacky ook uit zijn halsband geschoten bij mijn man, hij had het niet door en ging poepen.
Maar als er op dat moment een klap was geweest was hij ook gaan rennen.
Je kan nu eenmaal niet alles voorkomen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Zamunda »

DeDiana schreef:Maar een hond die al zijn hele leven betrouwbaar losloopt en nooit bang is geweest voor knallen, kan ook best een keer flink schrikken en iets raars doen. Met Oud & Nieuw, of op een heel ander moment dat je het helemaal niet ziet aankomen.
Alleen simpelweg dit al :19: .


dagmar88 schreef:Vorig jaar kreeg naap van de ellende diarree en wilde en niet binnen en niet op het balkon (waar het nog harder galmde).
Daar heb ik tussen het geweld mee in m'n armen gestaan terwijl dat arme beest leeg liep.
:(:
80564M

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door 80564M »

~Suzanne~ schreef:
Nanna schreef:Ik denk dat de meeste vuurwerkontsnappingen niet eens tijdens de jaarwisseling zijn.
Dan weten de mensen wel dat er oorlog uitbreekt en houden ze Fido binnen.
Het gebeurt veel vaker al in de maanden ervoor want tegenwoordig is het ook traditie om al in oktober complete bommen af te steken :roll:
En ja, als je daar niet op bedacht bent kan de hond een schuiver maken.
Wat moet je dan? Vanaf oktober je hond al aangelijnd uitlaten?
Als dat maakt dat je hond niet weg kan lopen: ja dus! Als het niet verantwoord is om welke reden dan ook dat een hond losloopt, dan hou je 'm aangelijnd....
Is het zo moeilijk? Ja, kennelijk.
Prima, maar dan niet janken als hij wegloopt, een ongeluk veroorzaakt, doodgereden wordt... dat soort dingen
(uiteraard niet tegen jou persoonlijk, maar ik kan er echt niet tegen... "nee hoor, die van mij blijft wel in de tuin, hij moet los kunnen lopen, hij moet dit of dat...." ... )

Suzanne
Tja, als daar nou eens een verzekering voor bestond he? Had jij je vast al 3x verzekerd. En altijd aangelijnd houden is vast erg makkelijk, maar dat ben ik niet van plan. Mijn hond mag gewoon hond zijn, dat betekent dus niet dat hij altijd met een lijntje aan me vast moet zitten.
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik denk dat veel mensen te achteloos zijn of te weinig nadenken, of te onbenullig zijn óm te kunnen nadenken.

En ik denk dat voor TS het tegenovergestelde geldt. Je kunt ook té ver gaan in het proberen te elimineren van íeder risico.

Het ideaal zal wel ergens in het midden liggen.
Ongelukken of onverwachte dingen kúnnen gebeuren.
Een beetje beter nadenken kán een deel van de 'ontsnappingen' voorkomen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suzanne
Zeer actief
Berichten: 1815
Lid geworden op: 23 apr 2002 02:50

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Suzanne »

~Suzanne~ schreef:Ik heb het al wel vaker gezegd maar echt, ik snap er he-le-maal niets van....
Ik bedoel HOE DAN?
Mensen zullen het niet expres doen maar ze zijn er ZO laks mee .. ik wil het niet begrijpen. En uiteraard nu janken ;-(
Ik kan er echt boos om worden....
Dan maar te voorzichtig.....
Maar nee, ik zal met dit bericht geen vrienden scoren.... hoeft ook niet ;-)
Suzanne
Wat een moraalgeridder.
Die dingen gebeuren.
En inderdaad, je huilt je ogen uit je hoofd als je hond kwijt is.
Dat het waarschijnlijk je eigen schuld is weet je al. Dat hoeft geen pedante dame wie het natuurlijk nooit zal gebeuren je te vertellen.
Daar word ik dan weer echt boos van.

Zo. En nu weer rustig aan de laatste oliebollen. En de beste wensen vanzelfsprekend.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Oh, ik lees al dat ik het helemaal verkeerd heb gedaan gisteren. Elco en Gait liepen los op De Zaag. En tegen negen uur 's avonds heb ik Nora, Lisa, Elco en Gait los in de tuin gelaten voor een plas. Hoewel Lisa's dochter Tilly al weleens over een schutting van dezelfde hoogte als onze schutting geklommen is, ga ik er toch van uit dat onze tuin ontsnappingsproof is. Mag ik natuurlijk niet denken. Oké, ik liet niet toe dat ze verder de tuin in gingen dan ze nodig hadden voor het plassen. Vond Lisa maar stom, want die wilde de rest van de tuin wel even verkennen
Gebruikersavatar
Branka
moderator
Berichten: 20695
Lid geworden op: 25 jul 2003 11:25
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Branka »

Heb ik het jaren gelden ook fout gedaan toen ik voor de ellende zou losbarsten nog even met Jari (die we toen nog hadden) snel maar buiten ging. Jari kreeg een rotje naar zich gegooid, vast ook mijn schuld. Hij was gelukkig nergens van onder de indruk.

Onze buren hebben het vast ook fout gedaan toen hun hond een week of wat door flink knalvuurwerk uit de tuin waar hij altijd in bleef in paniek vluchtte. Hond werd gelukkig de ochtend erna gevonden, maar ze hadden wel een slapeloze nacht. Waren overigens blij met alle hulp bij het zoeken.

De man die 30 december zijn honden aangelijnd uitliet was natuurlijk ook dom dat hij zich omver liet trekken toen zijn honden er door geknal vandoor gingen. Vermoed naar huis want we hebben geen berichten over vermissing gehoord.

Sorry, maar de verantwoording voor misbruik van vuurwerk bij hondeneigenaren neerleggen vind ik de omgekeerde wereld. Het zijn de mensen die het afsteken waar en wanneer ze maar willen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Ik ben nog niet voor een verbod op al het consumentenvuurwerk, maar zoals het nu is/gaat werkt duidelijk niet. We hebben strenge wapenwetgeving, maar vuurwerk mag wel door minderjarigen en mensen onder invloed van drank worden afgestoken.
Laten we maar beginnen met alleen verkopen op 31 december, want blijkbaar kunnen de meesten de verleiding van te vroeg afsteken niet weerstaan als ze hun vuurwerk hebben aangeschaft.
Hopelijk gaat de handhaving ook beter en ze mogen ook een stuk harder straffen bij te vroeg afsteken of gooien naar hulpverleners en dieren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Maeve »

Je hebt gewoon niet alleen met jezelf te maken.
Het is me één keer bijna verkeerd gegaan. We vierden O&N met familie en na 12 uur gingen we naar buiten terwijl de honden binnen bleven. En toen bedacht een familielid om de honden niet in de woonkamer te laten, want er stonden nog wat hapjes op tafel. Zij stopte de honden in de keuken, met de deur dicht. En haar zoon loopt even later naar de keuken om vuurwerk te pakken, niet wetende dat daar honden zitten, die direct langs hem heen vliegen. En Nilo is niet eens bang voor vuurwerk, maar ik denk dat elke hond het overzicht kwijt is als 'ie om tien over twaalf ineens buiten staat in de gemiddelde woonwijk. Het geluk was dat ik vlakbij de voordeur stond en hem daarom heel snel bij z'n kladden kon grijpen, maar dat is een kwestie van seconden. En nee, dit was niet gebeurd als iedereen continu aan de honden denkt in de mate waarop wij forummers dat doen. Maar zo is gewoon niet iedereen :19:

Oh en afgelopen nacht had ik nog zoiets. Om 3 uur leek het me wel veilig om de honden te gaan uitlaten. Ik had Bizzy bij me en was bijna weer thuis toen iemand aan de overkant van de straat een zelfgefabriceerde vuurwerkbom aanstak. Een stuk vuurwerk daarvan vloog op ons af, raakte mijn benen en knalde dus recht voor ons. Afgezien van dat de meeste honden zich de tyfus zouden schrikken, zeker als je al een bange hond zou hebben, heb je de situatie dan zelf ook niet onder controle. Wederom vette mazzel want behalve dat Biz een pas naar achter zette vond ze er niks van (echt, die hond is dapperder dan ik ooit zal zijn :LOL: ) maar goed, je hebt gewoon geen controle op wat er om je heen gebeurt.
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Een paar jaar geleden, toen ik nog twee panische honden had, probeerde eentje ervan plots om deuren open te krijgen.
Had ie nooit gedaan, was ik niet op voorbereid. Onze zijdeur zat toen niet op slot dus toen hij op de klink ervan sprong en mis greep heb ik geluk gehad.
Nadien ging die deur steeds op slot maar ik had niet mogen huilen als dat mis was gegaan begrijp ik.

Er zitten heus lakse eigenaren tussen. Buren van me waarvan de honden standaard in de slecht afgesloten tuin verblijven hadden hun honden nu ook met het vuurwerk buiten zitten.
Dat terwijl ze al een hond zijn verloren toen die bij vuurwerk de benen nam.
Maar er zitten ook mensen tussen die zich werkelijk niet kunnen inbeelden dat hun luie, moddervette labrador met gemak over anderhalve meter hekwerk springt.
Die onderschatten hoe razendsnel een hond zich door vijftien centimeter aan deuropening kan wurmen.
Niemand zit voor de lol te zoeken naar hun huisdier tussen dat geknal.

Het lijkt me geen slecht idee even te polsen naar alprazolam, Suzanne. Niet voor je honden.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne golfjes, ik loop net (22.00 uur) in t uitlaatbos waar ik 364 dgn per jaar loop voor t laatste pp rondje. Alleen op 31 dec rij ik naar t industrieterrein voor dit rondje.
Fietsen er 2 gasten van een jaar of 25 waarvan er 1 een bom van zich afpleurt op 20 meter van ons af. Ik begrijp dat ik dus erg fout was om naar een hondenbos te gaan om mijn hond uit te laten op 1 januari?
Gelukkig had ik Xavi bij me en reageert die er niet op tenzij t net als vorig jaar voor zn poten gegooid wordt, dan wordt ie alleen maar woest op diegene.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Javierrrr
Zeer actief
Berichten: 323
Lid geworden op: 02 aug 2015 18:19
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin
Aantal honden: 2

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Ach Suzanne met de golfjes, ik snap je bezorgdheid, maar niet je boosheid en 'verkettering. Neem het met een flinke korrel zout wat je leest over vermissingen op social media.
Gistermiddag hoorde ik dat ik Tosca, een BC hier in de buurt, verdwenen was, waarschijnlijk vanwege vuurwerkgeknal. De eigenaren maakten zich niet al te druk , haar door en door kennende, Tosca komt wel weer tevoorschijn als het rustig is. Maar de buren maakten flink wat stampei op FB, met als gevolg van die oproepen om zoekteams in te schakelen, mensen die gingen posten bij rotondes aan de provinciale weg, de weg opliepen, vanwege de mist zou het des te gevaarlijker zijn etc, hysterie alom.
Temidden van al die hysterie zochten de eigenaren hun bed op uiteraard werden ze verketterd op FB. Vanochtend rond een uur of 10 zat Tosca , samen met hun kat (die naar ik aanneem haar eigen zoektocht had ingezet ;) ) bij de achterdeur. Tosca had de nacht doorgebracht op een begraafplaats, die grenst aan hun tuin. Ik snap de eigenaren, ik snap de kat en ik snap Tosca, maar die gillende hysterie op social media wil ik niet snappen.
Sandra&co

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nou, ik snap beide partijen niet. Ik snap niet dat de buren compleet uit hun stekker gaan op social media, maar ik snap ook echt niet waarom je als baas, terwijl er buiten vanalles en nog wat gebeurt, rustig naar bed gaat. Het was niet bepaald een doorsnee dag/nacht.
Hoe weten ze trouwens waar die hond heeft geslapen? Vertelde ze dat tijdens het bakje ochtendkoffie? :mrgreen: Dat verklaart ook dat ze hun hond door-en-door kennen natuurlijk, als dat zo'n kwebbel is.
Gebruikersavatar
Javierrrr
Zeer actief
Berichten: 323
Lid geworden op: 02 aug 2015 18:19
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin
Aantal honden: 2

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Heeft te maken met verstoorde buurverhouding, die via één partij wordt uitgespeeld via social media waar vervolgens jan en alleman overheen gaat. Het gebeurt wel eens vaker dat de hond de begraafplaats opzoekt en door de kat weer wordt opgehaald. Ze wisten wel waar Tosca zou kunnen uithangen en, konden zich er niet erg druk om maken (ook vanwege die hysterie, die tot enorme ergenernis leidde).
Zoeken, met een zaklantaarn op een begraafplaats, naar haar, met als gevolg de nodige opschudding ivm de aanwezigheid van zoekende en opjagende mensen leek hen bepaald geen optie. Te riskant omdat Tosca dan juist zou kunnen vluchten richting provinciale weg.
En ja tuurlijk is het niet handig van de eigenaar dat Tosca vanuit hun eigen tuin 'de struin ' op kan, maar dat de buren dit dan vervolgens via quasi-emotionele oproepen op social media gaan uitspelen......
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door laeken »

Het zijn natuurlijk niet de voor de hand liggende honden die ontsnappen. Mijn honden geven mij geen enkele reden om te denken dat ze ooit weg zouden kunnen lopen en ik woon rustig. We wandelen nooit aan de riem dus dat heb ik moet ik bekennen ook niet gedaan op 31-12 en 01-01. Ik heb ze ook op oudjaarsavond alleen in de tuin gelaten en ik reken erop dat ze bij knallen naar binnen komen en niet de tuin uit rennen. Geen idee of mijn vertrouwen volledig terecht is. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mijn honden in blinde paniek raken. Dat zit er volgens mij niet in. Bas is een beetje bang voor voorwerk dus draagt haar staartje wat lager en klit wat meer aan me buiten. Dus precies omgekeerd gedrag van weglopen. Guus is totaal niet bang voor knallen en slaapt om 12 uur vrolijk verder. Keft wat waaks bij enorme knallen en draait zich weer op.

Het zijn natuurlijk honden als de mijne die dan weglopen. Maar als ik ze ga aanlijnen en spastisch ga doen dan worden ze juist zelf ook spastisch denk ik. Bas aan de riem uitlaten is echt een heel vreemd iets. Dus dat zou Bas ook zelf heel gek vinden. Dat kent ze helemaal niet. Guus laat ik heel soms aangelijnd lopen maar die is dus echt voor de duivel niet bang dus ook niet voor knallen.
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door kooi »

Hier waren mensen in onze kroeg die gewoon honden mee hadden. De tuindeur en voordeur stonden regelmatig open. Ik hield dit, geloof ik, nauwlettender in de gaten dan de eigenaren. Zo vreemd voor mij. :19:

De dagen rond oud en nieuw heb ik geloof ik meer stress dan mijn dieren zelf. En ruim voor 0.00 uur en erna, gaan ze mijn slaapkamer in, ramen dicht, rolgordijn en gordijnen dicht, licht aan en de deur op slot met de sleutel eruit.
Kattenluik een paar dagen op slot en gebarricadeerd, hondje aangelijnd buiten en uiteindelijk alleen nog in de tuin. En als een van de kinderen binnen komt, luid 'sluis' roepen. (eerst de voordeur zo snel mogelijk dicht en dan pas de kamerdeur open).
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik begrijp Suzanne wel. Als je zelf zo bent dat je aan alle risico's en nog een beetje meer denkt, kun je van een ander niet begrijpen dat ze niet wat voorzichtiger zijn.

Ik vind het een beetje kinderachtig dat zodra zij ergens een mening over geeft iedereen begint te zuchten, steunen en te schelden. Zo ervaart zij het. Eigenlijk wel fijn, zulke mensen raken hun hond niet kwijt op een manier waar ze zelf iets aan kunnen doen.

En bovendien ben ik het wel enigszins met haar eens. Op zulke dagen kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Wat is daar mis mee. Maar omdat het van een heel voorzichtig iemand komt mag dat niet gezegd worden.
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: vermiste honden rondom oudjaar

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik zeg het ook. Lees maar terug.

Maar zie het van twee kanten.

In de basis ben ik het eens.
Maar door de zeer expliciete en veroordelende manier van het openen van dit topic, vliegen mensen in het verweer. En dat is dus ook níét vreemd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”