Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schotvast vs Vuurwerkangst

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door sbientje »

Las hier iets over op facebook vanavond, en ik vind het eigenlijk wel een interessant onderwerp.

De stelling was dat schotvast en vuurwerkvast (laat ik het maar even zo noemen) niets met elkaar te maken hebben. Nou snap ik dat een duizendklapper onder je raam wat anders is dan een geweerschot, maar mijn gevoel is toch wel dat het grootste deel van de honden die schotvast zijn ook niet bang zijn voor vuurwerk. Maar misschien ken ik gewoon teveel Labradors, dat zou ook kunnen. Ik denk overigens niet dat het komt DOOR het schotvast zijn, maar wellicht het temperament ofzo? Mijn honden zijn ook nooit echt schotvast gemaakt ofzo, ze vonden het van pup af aan al gewoon niet eng. Met jachttraining zijn ze er nog wel mee in aanraking gekomen maar ze hebben er nooit op gereageerd. Niet geluidsgevoelig ofzo.

Nou, schiet maar! Wat denken jullie, hebben ze met elkaar te maken of helemaal niet?
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ja, in zoverre in ieder geval dat als een hond in het algemeen geluidsgevoelig is, ze vaak zowel schoten als vuurwerk eng vinden (alle soorten knallen dus). Voor Mila geldt dat ook bijvoorbeeld, en ook dingen als een knallende uitlaat van een motor, een ballon die knapt en een klappertjespistool vallen in die categorie. Haar vuurwerkangst is nu door counterconditioneren zo goed als over, met schoten zijn we dit najaar flink gaan trainen en dat gaat nu ook steeds beter. Het is voor haar duidelijk dus wel een ander geluid en ik moet het ook apart counterconditioneren. Maar de basis is natuurlijk dat ze angstig kan reageren op plotselinge knallende geluiden en dat hebben al die geluiden gemeen.
Amy, die totaal niet geluidsgevoelig is, vindt inderdaad zowel vuurwerk als schoten niet eng (reageert er gewoon totaal niet op) en Amoz is wel wat geluidsgevoeliger en dat geldt zowel voor vuurwerk als voor schoten.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door natalie »

Ik ben benieuwd naar de reacties, want ik vind het ook wel interessant. Mijn ervaring is dat het niet veel met elkaar te maken heeft: beide honden zijn schotvast bij jachttraining en toch vinden ze allebei vuurwerk niet leuk. Ze hebben geen vuurwerkangst gelukkig, maar ze zijn er wel van onder de indruk en reageren er wel op.
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door fenneke »

Buster was erg bang voor vuurwerk . Echter op ons vaste vakantie adres zit op ong 1 km , zonder iets van bebouwing ertussen, een schietbaan waar elke zatetdag geschoten wordt met verschillende soorten knallen . Hier bleef hij rustig buiten liggen slapen.

Baloe is voor beide bang . :19:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door nomo »

Morris is het grootste gedeelte van het jaar prima schotvast. Kijkt niet op of om als ze aan het jagen zijn. Maar hij is wel bang voor vuurwerk en nu ook bang voor de geweerschoten :19: Na oud en nieuw gaat hij weer terug naar schotvast en kan het hem niks meer schelen.

Oftewel, Morris is gewoon raar en is de uitbijter in je onderzoekje :LOL:
Sandra&co

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Hier reageren ze vooral op die mitrailleurvuurwerken. Reageren als in: ze kijken op. Gelukkig geen enkele bange hond hier. Zelfs Pien niet, hoewel ik niet geloof dat het zozeer met haar relaxte natuurtje te maken heeft, maar meer met het feit dat ze aardig doof is :lol1: Nou moet het natuurlijk niet tussen hun poten gegooid worden want dan komt er vast wél een reactie, maar als het buiten is, is het geen probleem.
Geweerschoten reageren ze overigens ook niet op.
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Omega »

Mijn honden zijn schotvast, de een vind wel wat van vuurwerk zoals hij overal wat van vindt. De ander is bang voor vuurwerk, maar lopen de jagers rond het bos te jagen is er niks aan de hand.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik ben al een paar keer afgeslacht om die mening :LOL: Maar ik zie ook niet zo veel verschil nee. Ja, er zullen best enkelingen zijn die niet zozeer reageren op alle geluid maar juist de hoge geluiden die je alleen bij vuurwerk hebt, maar over het algemeen is en hond toch gewoon wel/niet geluidsgevoelig en wel/niet in staat om te herstellen dan schrik.
Gebruikersavatar
Javierrrr
Zeer actief
Berichten: 323
Lid geworden op: 02 aug 2015 18:19
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin
Aantal honden: 2

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Het heeft zeker met een stuk temperament te maken, ooit eens een xlab gehad, het maakte haar niet uit of het schoten of vuurwerk was, ze ging gewoonweg haar gangetje. En nu met Merlijntje (mastin), stoïcijns als hij is, het maakt hem niet uit. Alleen als een het een hele lange knetter achter elkaar is, zegt hij er wat van, opsodemieteren met je lawaai, je verstoort mijn rust.
En toch denk ik dat er verschil bestaat tussen schotvast en vuurwerkvast. Indertijd een DSD (herplaatser)gehad die tijdens jachttrainingen schotschuw bleek, maar voor vuurwerk geen enkele angst toonde. Over zijn achtergrond was weinig bekend, het kan zijn dat een evt vorige eigenaar het niet handig had aangepakt tijden een evt training. Maar ondanks zijn schotschuwheid was hij bijzonder vuurwerkbestendig, iets wat me toch altijd verbaasde.
Ook nu weer, enige verbazing, mbt tot onze vuurwerkvluchtelingen (opvanghonden die de hectiek van het vuurwerk in stad niet goed verdragen). Terwijl ze thuis niet meer naar buiten durven (ook niet voor p&p) gaan ze hier, we wonen een beetje achteraf, graag mee op wandel. En ondertussen wordt er flink geschoten door jagers, het deert ze niet. Op oudjaarsdag wordt hier gedaan aan carbid schieten, ook dat is voor de vuurwerkangstige honden geen reden voor paniek. Maar ja, het kan ook zijn, dat de logeerhonden (6 mastinkruisingen) zich überhaupt meer senang voelen in een minder urbane omgeving.
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Schotvast zijn ze hier allemaal wel
Dat schot komt ook in het IGP programma voor en na de 12 mnd op de clubmatches

Vuurwerk heeft geen een hond ook ooit om gegeven
Tot er een of andere klootviool zo lollig was een rotje in de tuin te gooien
Recht tussen 2 slapende honden in ( was november ofzo toen )
Mijn bomproof reu van 45 kg die niet eens met z’n ogen knipperde als er vuurwerk naast hem werd afgestoken schrok zich rot
Probeerde dwars door de deur naar binnen te komen

Weken is hij schrikkerig geweest van harde geluiden
Het is gelukkig goed gekomen doordat het op de club waar ik toen trainde heel goed is opgepakt en we buiten de trainingen om met de instructeur zijn gaan oefenen

Nu train ik ook in Vlissingen en daar is het bijna het hele jaar door feest
Vooral nu is het zowat een oorlogsgebied
Dus Danger heeft z’n portie vuurwerk en bommen al gehad
Waar ik met hartkloppingen op t veld liep ( ik ben er dus echt bang voor ) , reageert hij helemaal niet

Maar ik ken ook honden die op trainingen en wedstrijden niks om schot geven , maar wel bang zijn voor vuurwerk
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door sbientje »

Nanna schreef:Ik denk dat de angst in de hond zit en dat de baas er juist weinig mee van doen heeft.
Heb zelf zowel honden gehad die als de dood waren en honden die het geen ruk kon schelen, zelfs tegelijkertijd.
Je maakt mij dan niet wijs dat het aan de baas ligt.
Je kunt er natuurlijk wel wat aan doen om het de bange hond wat makkelijker te maken. Maar je op de borst slaan dat het toch maar mooi jouw verdienste is dat de hond niet bang is, is volkomen onterecht.
Daar ben ik het mee eens, ik denk ook niet dat het per se aan de baas ligt nee. De baas kan het natuurlijk wel trainen, maar mijn honden waren met 8 weken al bomproof en daar heb ik echt geen hand in gehad. Ik heb het alleen onderhouden en ze behoed voor vervelende ervaringen.
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Uit onderzoek is gebleken dat angst voor vuurwerk en andere luide geluiden vaak samen optreden (en het ras er ook toe doet) maar of omgekeerd honden die schotvast zijn minder vaak angstig zijn voor vuurwerk weet ik niet zo. Frank was bang voor vuurwerk maar schoten waren geen probleem.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door DeDiana »

sbientje schreef:
Nanna schreef:Ik denk dat de angst in de hond zit en dat de baas er juist weinig mee van doen heeft.
Heb zelf zowel honden gehad die als de dood waren en honden die het geen ruk kon schelen, zelfs tegelijkertijd.
Je maakt mij dan niet wijs dat het aan de baas ligt.
Je kunt er natuurlijk wel wat aan doen om het de bange hond wat makkelijker te maken. Maar je op de borst slaan dat het toch maar mooi jouw verdienste is dat de hond niet bang is, is volkomen onterecht.
Daar ben ik het mee eens, ik denk ook niet dat het per se aan de baas ligt nee. De baas kan het natuurlijk wel trainen, maar mijn honden waren met 8 weken al bomproof en daar heb ik echt geen hand in gehad. Ik heb het alleen onderhouden en ze behoed voor vervelende ervaringen.
Inderdaad. Hier ook honden die doodsbang waren voor vuurwerk (Mila) tot honden die er nooit op hebben gereageerd (Taartje, Amy en Arlo) en Amoz die het niet leuk vindt, maar wel snel herstelt en niet volledig in paniek raakt. Wat je daar vervolgens als baas mee doet kan de boel wel verbeteren of verslechteren denk ik. Maar bij een hond die op geen enkele manier geluidsgevoelig of schrikkerig is aangelegd, kweek je heus niet zomaar vuurwerkangst en andersom maak je van een hond die wel geluidsgevoelig van nature is niet zomaar een bomproof stoïcijnse hond.
Ook andere honden die niet bang zijn en gewoon relaxt tijdens vuurwerk hebben nooit enige invloed gehad op Mila's angst. Die was zo van het padje als ze bang was, dat ze niet eens meer registreerde dat er andere honden waren die niet bang waren.
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door duitse herder »

Nanni reageerde niet op schoten bij knpv maar dan wel bij ipo. Hoe zij ooit het schh1 heeft behaald is mij een raadsel :LOL: ze was ook bang voor vuurwerk.

Noah reageert niet op het schot en op vuurwerk gelukkig. Ook niet op onweer.
Perry tot nu toe ook niet op onweer en vuurwerk. Schot weet ik niet, nog niet echt meegemaakt. Hoogstens jagers verderop bij puppy agility
Perry en Noah

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door sbientje »

Met schotvast bedoel ik wel een geweerschot op korte afstand van de hond, niet een schietbaan op 3 km :)
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door natalie »

DeDiana schreef:
sbientje schreef:
Nanna schreef:Ik denk dat de angst in de hond zit en dat de baas er juist weinig mee van doen heeft.
Heb zelf zowel honden gehad die als de dood waren en honden die het geen ruk kon schelen, zelfs tegelijkertijd.
Je maakt mij dan niet wijs dat het aan de baas ligt.
Je kunt er natuurlijk wel wat aan doen om het de bange hond wat makkelijker te maken. Maar je op de borst slaan dat het toch maar mooi jouw verdienste is dat de hond niet bang is, is volkomen onterecht.
Daar ben ik het mee eens, ik denk ook niet dat het per se aan de baas ligt nee. De baas kan het natuurlijk wel trainen, maar mijn honden waren met 8 weken al bomproof en daar heb ik echt geen hand in gehad. Ik heb het alleen onderhouden en ze behoed voor vervelende ervaringen.
Inderdaad. Hier ook honden die doodsbang waren voor vuurwerk (Mila) tot honden die er nooit op hebben gereageerd (Taartje, Amy en Arlo) en Amoz die het niet leuk vindt, maar wel snel herstelt en niet volledig in paniek raakt. Wat je daar vervolgens als baas mee doet kan de boel wel verbeteren of verslechteren denk ik. Maar bij een hond die op geen enkele manier geluidsgevoelig of schrikkerig is aangelegd, kweek je heus niet zomaar vuurwerkangst en andersom maak je van een hond die wel geluidsgevoelig van nature is niet zomaar een bomproof stoïcijnse hond.
Ook andere honden die niet bang zijn en gewoon relaxt tijdens vuurwerk hebben nooit enige invloed gehad op Mila's angst. Die was zo van het padje als ze bang was, dat ze niet eens meer registreerde dat er andere honden waren die niet bang waren.
Ik denk ook dat het zo in elkaar steekt. En ik denk daarom ook dat 'schotvast' niet het criterium is om iets over vuurwerkangst te kunnen zeggen. De stelling dat 'het grootste deel van de honden die schotvast zijn, ook niet bang zijn voor vuurwerk' vind ik daarom te zwart-wit. Een hond is relatief gemakkelijk schotvast te krijgen. Soms zit dat er van nature in, soms werk je daar naar toe. Bij Jip heb ik het niet hoeven trainen, bij Abel wel. Bij Jip heb ik ook een tijd gedacht dat hij bomproof was: zijn eerste jaarwisseling lag hij dan ook lekker op zijn rug te slapen. Maar tegenwoordig merk ik dat hij van overwacht harde en vreemde geluiden toch wel onder de indruk kan zijn. Hij herstelt dan overigens ook wel snel weer, maar het is niet zo dat het hem helemaal niets doet.

Abel heeft nog geen Oud&Nieuw met veel vuurwerk meegemaakt, enkel een onverwachte knal of vuurpijl in de week ervoor. Dan kijkt hij mij toch wel verschrikt met hangende oren aan, om vervolgens op mij te vertrouwen dat hij iets lekkers krijgt en het wel oké zal zijn. Ik denk dat ik hem met veel afleiding wel door een knallende oudejaarsavond heen kan helpen, maar liever zoek ik de stilte op en bespaar hem die hectiek. Want ik weet zeker dat hij zonder afleiding wel onrustig wordt. En toch is hij wel schotvast ;-)
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Van mijn vorige honden waren er twee bomproof en 2 bang voor vuurwerk. Ze brachten daarin ook niets op elkaar over.
Dat vind ik ook wel bijzonder, eentje hijgen en beven als een rietje, terwijl de ander op z'n rug ligt te snurken.

Cash vind geweerschoten van dichtbij absoluut enger dan vuurwerk.
Snap ik ook niet helemaal.
Tenzij ze zo slim is :mrgreen: dat ze weet dat schoten gevaarlijker zijn, wat een instinct misschien is maar dat vraag ik me af.
Sowieso vind ik het echt niet abnormaal dat veel honden bang zijn, het zijn ook heftige en nare geluiden.

Zolang ze actief bezig is met iets buiten gaat het gelukkig allemaal super.
Maar naar mijn idee is het echt een verschil, schoten of vuurwerk.
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn eerste teckel (langhaar) was bomproof. Die zou volgens mij nog 5 over 12 met oud en nieuw vrolijk door Den Haag gewandeld hebben :mrgreen:
Mijn zestienjarige zelf vond natuurlijk dat dat aan mijn sublieme opvoeding lag :cool2:
2 jaar later een ruwhaar teckel erbij en hij was bang voor vuurwerk en onweer :19: Geen dikke paniek maar rillend tegen je aanzitten of in bed onder dekens terwijl hij helemaal geen contactligger was. Heel z'n leven zo gebleven.

Mies en Diem vinden niet veel van vuurwerk. Bij hele harde bommen en om 12 uur kijken ze wel verstoord op maar meer niet.

Flora is alerter bij hard knetterend of gillend vuurwerk. Schoten, onweer of de hagelkanonnen heb ik haar nooit op zien reageren. Alleen harde knallen van rotjes buiten zichtveld ook niet.
Maar, als ze het vuurwerk ook zíet dan is ze wél angstig. Het onverwachte licht, flitsen en snelle bewegen van vuurwerk zelf dus.
In haar geval zou je haar dus wel schotvast kunnen noemen maar toch heeft ze vuurwerkangst als ze het kan zien :19:
Ik vrees wel dat ze knallen zou gaan kunnen koppelen aan het enge van vuurwerk zien dus vanavond mag ze aan de advocaat voor de zekerheid :tongue:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lanavandevledders
Zeer actief
Berichten: 1985
Lid geworden op: 16 feb 2017 12:27
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

of Lana schotvast is, zou het niet weten, nog nooit meegemaakt,
de kleiduif vereniging op 2 km afstand doet ze niks op,
bang of angstig [trillen of wegkruipen in die zin] voor vuurwerk is ze ook niet,
wel komt met al dat geknal haar waakzaamheid op een veel hoger level,
vooral in huis, waar ze anders de kalmte zelf is, reageert ze op alle geluiden, er moet gekeken worden,
of ze nog niet moet optreden, het inwendige gegrom is ook niet van de lucht.
ze is buiten op het erf dan ook een stuk relaxter, staat op uitkijk, en is super alert.
maar echt rust kan ze niet vinden,
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

mijn eerste hond was schotvast tot er een strijkerbom ontplofte onder ons raam. daarna was vuurwerk niet leuk meer, maar het schot tijdens jachttraining of onweer deed haar niks.
met vuurwerk is er natuurlijk ook het licht wat vrij komt en de geur van kruit.
de honden die ik nu heb zijn niet bang voor vuurwerk en ook de pups van 6 weken lopen gewoon in de tuin terwijl ze aan het knallen zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi is zowel schotvast als vuurwerkvast.


Om de een of andere reden is ze in steden met trams wel altijd nerveus, ik denk dat dat met het knersen en liepen van die dingen te maken heeft, naar weten die ik dat niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb nooit honden gehad met angst voor vuurwerk, schieten weet ik niet doen ze niet hier.
Blacky kreeg ik toen hij 4 was en die is als de dood voor vuurwerk, maar dat is over het algemeen een dramaqueen.
Ik dan ook dat het in de hond grotendeels zit en niet de baas
Afbeelding
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door under the red sky »

Mijn vader was actief jager maar zijn DSL was panisch voor vuurwerk, en niet omdat er iets vervelends was gebeurd. Het zal de uitzondering zijn die de regel bevestigt.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door ranetje »

Mijn honden zijn schotvast.
Op één oud en nieuw na is Ita ook gewoon rustig als er vuurwerk is.

Claire maakt groot onderscheid.
Schotvast op training en op jacht.
Vuurwerk overdag buiten kan, al vindt ze het soms wat erg veel schoten.
Schoten als ze in huis is maken haar nerveus.
Schoten als het donker is maken haar nog iets nerveuzer, want je jaagt volgens haar niet in het donker.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Maeve »

ranetje schreef: Schoten als het donker is maken haar nog iets nerveuzer, want je jaagt volgens haar niet in het donker.
Ze heeft een punt :LOL:
Ik denk ook niet dat het exact hetzelfde is voor honden. Vooral bij Segno merk ik heel erg dat terwijl ze bij schot ook direct wil markeren, ze op vuurwerk juist 0,0 reageert. Als je niet beter wist zou je denken dat ze doof is :mrgreen: Na vuurwerk volgt dus geen apport, da's duidelijk :wink:
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door maart »

Geen angsten hier gelukkig.
Voor Runar mag de wereld ontploffen, naast de honden school was er ooit eens een onverwachte militaire oefen interventie, ik was hem net aan het uitlaten. Begonnen ze daar te schieten en met granaten te gooien op 10m afstand :schrik:
Runar snuffelde op zijn gemakje door en hief zijn poot op :LOL:
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Budkes »

Alle diensthonden zijn schotvast. Toch is er zo af en toe 1 panisch voor vuurwerk. Dus ja het kan wel degelijk verschillen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik ben fobisch voor vuurwerk en toch was Zorro niet bang. Pas later, toen ik uit huis was, werd hij bang voor vuurwerk en nog weer later, toen hij bij mij kwam wonen, heb ik dat er grotendeels uit kunnen trainen.

Dalí is vanaf de eerste minuut heel bang geweest en training verandert daar weinig aan.

Lucca is niet bang.

Het is absoluut een combinatie van heel veel aanleg en een stukje (slechte) ervaringen. En als de hond eenmaal bang is, kost het veel tijd en moeite maar is het soms mogelijk die angst weer te verminderen.

Borstklopperij van bazen die "nooit een bange hond hebben gehad" ben ik nooit zo van onder de indruk. Dat is vooral een verdienste van de fokker geweest. Ik ben veel meer onder de indruk als iemand een bange hond heeft gehad maar dat goed heeft weten te begeleiden, want dat is veel lastiger.
Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door crutz »

duitse herder schreef:Nanni reageerde niet op schoten bij knpv maar dan wel bij ipo. Hoe zij ooit het schh1 heeft behaald is mij een raadsel :LOL: ze was ook bang voor vuurwerk.
KNPV schot is doorgaans 9mm en IPO 6mm. Die eerste klinkt harder, maar ook doffer, 6mm kan scheller klinken.

En hoe ze ooit SchH1 behaald heeft? Was waarschijnlijk een uitplaatsing bij een trainer? Tegen betaling.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Schotvast vs Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door crutz »

Mijn Ace (een vd terrein honden) reageert op vuurwerk anders dan op het schot. Bij vuurwerk zit hij liever in zijn binnenkennel, het schot maakt hem kwaad.
Uitlaten, eten etc is gelukkig geen probleem, ook niet rondom de jaarwisseling (2300 snelle plas en vannacht om 2u nog)
Denk dat het ook het opgesloten zitten van het geluid is waardoor hij liever in zijn houten (dus dempend) nachthok zit, want achter op het land reageert hij er totaal niet op.

En dit jaar was mijn Lyka wat voorzichtig en wilde liever bij me blijven. Maar goed ze is 30-35 dagen drachtig, net in een hormonale verandering, dus om dat aan het vuurwerk te koppelen? Nee valt denk ik toevallig samen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”