Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kortere snuiten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
fes/lou
Zeer actief
Berichten: 9311
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:27
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door fes/lou »

Je llegt me dingen in de mond die ik niet gezegd heb. Ik heb die smallere toch ook aangehouden en ga daar ook gewoon mee fokken. Het is verder een correct gebouwde hond met een superleuk karakter en ik denk dat ze wat toevoegt. Maar het is niet mijn ideaalbeeld dus daar houd ik rekening mee bij de keuze van een reu. Want fijner als deze moet het niet worden.


Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door laeken »

fes/lou schreef:Je llegt me dingen in de mond die ik niet gezegd heb. Ik heb die smallere toch ook aangehouden en ga daar ook gewoon mee fokken. Het is verder een correct gebouwde hond met een superleuk karakter en ik denk dat ze wat toevoegt. Maar het is niet mijn ideaalbeeld dus daar houd ik rekening mee bij de keuze van een reu. Want fijner als deze moet het niet worden.


Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Je zegt toch dat je streeft naar uniformiteit en dat je vindt dat er niet zulke verschillen moeten zijn in het ras?
Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door crutz »

laeken schreef:
fes/lou schreef:Als je ziet hoeveel verschil er al tussen mijn honden zit, ik heb er 5, dan is er nog lang geen uniformiteit.
Ik zeg ook niet dat ze precies op elkaar hoeven lijken, maar ik. Heb bijv een die behoorlijk smal is en een die flink fors is. Dat mag best iets dichter bij elkaar liggen.


Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Waarom? Waarom mogen er geen smallere en meer brede Jack Russel bestaan? Ik snap werkelijk niet waarom je naar een uniform rasje wil streven want zodra de variatie in de nesten verdwijnt verdwijnt ook de genetische diversiteit die je nodig hebt om de honden gezond te houden.
Ik begrijp dit dus totaal niet. Als fokker kies je toch ook gewoon de hondjes die kwa type bij je passen? Je kiest dan een reu of teef die weer passend is op de hond waarmee je wil fokken en je bent er. Maar ga aub niet hondjes uitsluiten op te breed of te smal. Je bent dan direct bezig met het verpesten van je eigen ras. Ik verbaas me trouwens heeeeel erg dat jij dit zegt. Dat je streeft naar hondjes die allemaal perfect breed zijn. Daarna moet de aftekening perfect en voor je het weet is de Jack Russel net zo'n zieke ingeteelde bende als andere rassen al zijn.
Ach toen ik in 2009 mijn Baudi gebruikte werd ik ook verguist. Te groot (72 cm en 40 kilo) en slappe oren

1 generatie verder wordt zijn kleinzoon door showfokkers genoemd voor zijn rastype, mooie kleine oren etc.

En ja ik zou het zo weer doen en ook natuurlijk dekken met mijn kleinere (normaal formaat) teef (59 cm en 22 kilo) was met die combinatie geen probleem. Ook daar hadden velen een mening over ;)
Gebruikersavatar
fes/lou
Zeer actief
Berichten: 9311
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:27
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door fes/lou »

Nee ik zeg dat er meer uniformiteit mag zijn. Ik heb het trouwens ook nooit over aftekeningen gehad die jij erbij haalt. Mijn slanke den kreeg op haar show laatst een zg met oa de opmerking over een smal hondje en smal hoofd en ook de opmerking wat veel kleur.
Dus als je wilt discussiëren doe het dan eerlijk en verzin er niet zomaar dingen bij alsof ik dat belangrijk vind

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef: Mijn mond valt ook open.....en dan praten we over dat de ene hond breder is dan de andere. Jesses. Waar gaat dit over? Direct streven naar een zieke ingeteelde uniforme rasbende is wel het laatste dat ik van iemand op het hondenforum zou verwachten in deze tijd.

Als ik een Jack koop wil ik dat het hondje een Jack Russel is. Meer niet. Wil ik een brede dan kies ik een brede. Wil ik een snelle smalle dan kies ik die. Wat geeft dat? Juist mooi dat de keuze er is.
Ik snap dat hele kleurgeile gedoe al niet. Wie ziet hier geen sjekkie in?

Afbeelding

Volgens mij zou de rashond met meer variatie juist weer in populariteit stijgen. Hoe leuk is het om de zoveelste identiteitsloze hond te hebben?
En natuurlijk zie je dat als eigenaar/fokker anders. Mensen met tien zwarte katten zien ook in iedere kat een ander uiterlijk en eigen persoonlijkheid.
Ik zie tien zwarte katten.

Bij die pomskies willen ze allemaal een bonte reu met weinig kleur. Merle is in principe ongewenst. Ook al zo flauw met kruisingen :LOL:
De gewenste reuen geven weinig kans op zwart/seal met minimale witte aftekening en veel kans op husky aftekening.
Die zitten nu al! (derde/vierde generatie) in een bottleneck. Alle hondjes stammen van dezelfde paar reuen af.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door crutz »

fes/lou schreef:Nee ik zeg dat er meer uniformiteit mag zijn. Ik heb het trouwens ook nooit over aftekeningen gehad die jij erbij haalt. Mijn slanke den kreeg op haar show laatst een zg met oa de opmerking over een smal hondje en smal hoofd en ook de opmerking wat veel kleur.
Dus als je wilt discussiëren doe het dan eerlijk en verzin er niet zomaar dingen bij alsof ik dat belangrijk vind

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Dus omdat ze er op show wat negatiefs op aan te melden hebben is het minder ideaal?
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Zeer actief
Berichten: 2054
Lid geworden op: 07 nov 2014 15:23
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Nanna schreef:Het hoeft niet het één of het ander te wezen. Gooi de stamboeken open en geef fokkers de keuze.
Zij die vreemd bloed in willen fokken middels een andere cluster, ga je gang. En als je alleen maar zuiver wilt fokken, be my guest.
Het hoeft toch niet of-of?
Ik vind het eigenlijk wel een goed idee om van alle honden (voor zover mogelijk) afstammingsgegevens bij te gaan houden. Dat zou voor elke hond een stamboom betekenen, en dan kun je op die stamboom wel aangeven welk ras de hond is (als het nog een rashond is). Als namelijk Truus haar hond laat dekken door de hond van Henk op de hoek, zou het nu ook zo maar kunnen dat die twee honden bijvoorbeeld neef en nicht zijn maar dat de eigenaren het niet weten.

En een ander ras infokken kan dan ook zoveel makkelijker. Je zou bijvoorbeeld af kunnen spreken dat als er 2 generaties terug 1 ander ras-ouderdier zit, het weer een rashond is. Op zich kan dat nu ook wel, maar dat moet dan weer per rasvereniging besloten worden en geeft een hoop blabla. Gewoon één lijn trekken voor alle honden. En door de afstamming van alle honden bij te houden, dus ook kruisingen, kun je de fokpopulatie veel groter houden zonder risico op hoge inteelttoename. Mits er verstandige keuzes gemaakt worden natuurlijk. En dat je dat niet zomaar aan elke fokker over kunt laten, is mij wel duidelijk. Ik ben zo'n jaar of tien geleden naar een klein symposium geweest over de rashondenfokkerij in Utrecht, en daar zaten wat boze fokkers in de zaal omdat ze geen vader-dochter kruisingen en dergelijke meer mochten toepassen :piew:
Gebruikersavatar
fes/lou
Zeer actief
Berichten: 9311
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:27
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door fes/lou »

Weet je, ik hou hier meer op, alles wat ik hier zeg wordt verdraaid.
Ik wil best discussiëren, maar wel eerlijk. Ziva is een prachtig hondje, masr wel wat smal voor een Jack Russell. Dat betekent niet dat ik haar uitsluit, ik weet meerdere fokkers die haar allang verkocht zouden hebben, het betekent alleen dat ik rekening houd met de combinatie die ik maak, want smaller dan dit moet het niet worden.
Dat is blijkbaar al een doodzonde, als dat zo is, dan is het maar goed dat ik mijn nesten hier nooit neer zet.. Was alleen voer voor de galbakken hier

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door fes/lou op 21 nov 2019 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

fes/lou schreef:Je llegt me dingen in de mond die ik niet gezegd heb. Ik heb die smallere toch ook aangehouden en ga daar ook gewoon mee fokken. Het is verder een correct gebouwde hond met een superleuk karakter en ik denk dat ze wat toevoegt. Maar het is niet mijn ideaalbeeld dus daar houd ik rekening mee bij de keuze van een reu. Want fijner als deze moet het niet worden.


Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Ik vind je wel een beetje dubbel. Als je dan weet dat je steeds terug richting een ideaal kunt fokken zonder dieren uit te sluiten, dan snap je toch ook dat je vers bloed in kunt fokken in een populatie met zoveel hondjes als de JR zonder direct het type kwijt te zijn? Je moet niet naar homogeniteit toe werken, maar naar gezondheid met herkenbaarheid van het ras. Niet naar uitersten toe fokken is niet hetzelfde als naar 1 type toe fokken. En via een omweg kun je uiteindelijk hetzelfde bereiken, maar wel met grotere genetische diversiteit en dus betere gezondheid, minder kans op lijders aan erfelijke aandoeningen. Het kost wat meer tijd om een bepaald uiterlijk vrij consequent te kunnen fokken als je zo min mogelijk dieren uitsluit en behoud of vergroten van genetische diversiteit stelt boven het uiterlijk, maar dat zou je wel moeten doen. De typische raskenmerken van JR's zijn wel zo dominant dat je een jack-hussel-mix zo herkent. Dat kost geen 7 generaties voor je het type weer terug hebt, dat heb je waarschijnlijk in 2 tot 4 generaties weer terug als je er iets anders in mengt. De populatie JR's is volgens mij nog altijd een stuk groter dan de populatie markiesjes, en daar kan het ook
Gebruikersavatar
fes/lou
Zeer actief
Berichten: 9311
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:27
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door fes/lou »

Maar waarom zou ik andere rassen in moeten kruisen als er voldoende onverwante lijnen zijn?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door laeken »

fes/lou schreef:Maar waarom zou ik andere rassen in moeten kruisen als er voldoende onverwante lijnen zijn?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Wat zijn lijnen? Lijnen zijn toch al verwante honden die zo gefokt zijn dat ze aan twee kanten familie van elkaar zijn? Als je onverwant gaat fokken door lijnen te mengen krijg je nooit homogene hondjes. Het is wel goed om lijnen te mengen. Maar lijnen fokken is niet heel best.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

fes/lou schreef:Maar waarom zou ik andere rassen in moeten kruisen als er voldoende onverwante lijnen zijn?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Zijn ze daadwerkelijk onverwant, of alleen op papier? Over hoeveel generaties bekijk je de verwantschap? Terug tot aan de oorsprong van het ras? Los daarvan kun je beter ruim voordat er inteelt-problemen komen beginnen met vers bloed toevoegen, zodat je voorkomt dat die problemen er komen. Het zou veel normaler moeten zijn om te doen dan het nu is. Je verliest namelijk ALTIJD genetische diversiteit, dus zul je altijd weer verse genen moeten toevoegen om op het oude niveau terug te komen. Doe je dat voordat het lek goed merkbaar wordt, dan hoef je echt maar druppelsgewijs verse genen toe te voegen. Wacht je langer, moet er een forse plens bij en is het lastiger om je type te behouden
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

crutz schreef: Ach toen ik in 2009 mijn Baudi gebruikte werd ik ook verguist. Te groot (72 cm en 40 kilo) en slappe oren

1 generatie verder wordt zijn kleinzoon door showfokkers genoemd voor zijn rastype, mooie kleine oren etc.

En ja ik zou het zo weer doen en ook natuurlijk dekken met mijn kleinere (normaal formaat) teef (59 cm en 22 kilo) was met die combinatie geen probleem. Ook daar hadden velen een mening over ;)
:mrgreen: Was heel wat om te doen he, dat zouden stiekem x duitse doggen zijn.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door laeken »

fes/lou schreef:Weet je, ik hou hier meer op, alles wat ik hier zeg wordt verdraaid.
Ik wil best discussiëren, maar wel eerlijk. Ziva is een prachtig hondje, masr wel wat smal voor een Jack Russell. Dat betekent niet dat ik haar uitsluit, ik weet meerdere fokkers die haar allang verkocht zouden hebben, het betekent alleen dat ik rekening houd met de combinatie die ik maak, want smaller dan dit moet het niet worden.
Dat is blijkbaar al een doodzonde, als dat zo is, dan is het maar goed dat ik mijn nesten hier nooit neer zet.. Was alleen voer voor de galbakken hier

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Het is niet mijn bedoeling alles te verdraaien al geloof je me misschien niet. Ik las het echt zo. En onverwante lijnen gaan hoe ver terug? Bij het ras boxer kan je uitermate onverwant fokken op papier maar ze stammen nog steeds van 1 enkele reu af. Allemaal. Elke boxer komt van die reu.
Afbeelding
Gebruikersavatar
TessaThomas
Zeer actief
Berichten: 7459
Lid geworden op: 03 okt 2011 15:27
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door TessaThomas »

crutz schreef: Ach toen ik in 2009 mijn Baudi gebruikte werd ik ook verguist. Te groot (72 cm en 40 kilo) en slappe oren

1 generatie verder wordt zijn kleinzoon door showfokkers genoemd voor zijn rastype, mooie kleine oren etc.

En ja ik zou het zo weer doen en ook natuurlijk dekken met mijn kleinere (normaal formaat) teef (59 cm en 22 kilo) was met die combinatie geen probleem. Ook daar hadden velen een mening over ;)
Is dat echt klein/normaal formaat? Ik vind 59 groot voor een teef :LOL: Hebben de mechels andere maten?

Ik zie bij de DH werklijnen ook echt veel verschil in type/grote en kleur, dat vind ik juist het mooie. Ze hebben ze wel een tijdje steeds groter en zwaarder gefokt en dat hoeft van mij niet, dat vindik weer te veel uiterlijk gericht ipv gezondheid. Laatste jaren weer meer verschil, dus en klein en smal, soms juist groot. Als ik was gaan fokken met het kleine teefje had ik juist geen grote reu gezocht, omdat dat kleine teefje uit grote forse honden kwam. Maar een hoop mensen riepen dat je er een grote brede reu op moest zetten.

Ik ken verschillende fokkers, sommige gaan juist voor 'onbekende' honden die bijna nooit gebruikt worden. Als er twee reuen zijn die evengoed passen, gaan ze voor degene die weinig gebruikt wordt, terwijl anderen juist voor die kampioen gaan (inde sport dan, niet qua shows). Bij die laatste lopen er ineens ruim 200 nakomelingen rond voordat er iets bekend is over de gezondheid. De oudste waren net 2 toen. Als ik van die reu een pup zou hebben, zou ik er niet mee fokken. Maar goed, ik wilde het met Tay ook niet, maar zelfs als hij aangekeurd zou zijn zou er nooit een dekking zijn geweest of misschien 1 als je veel geluk had. Reuen uit NL zonder bijzondere prestaties zijn niet interessant en daar gaat het al mis denk ik. Je gooit een hoop honden weg, een gedeelte omdat ze niet boeiend zijn en een gedeelte omdat ze te ver weg zitten.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door crutz »

TessaThomas schreef:
crutz schreef: Ach toen ik in 2009 mijn Baudi gebruikte werd ik ook verguist. Te groot (72 cm en 40 kilo) en slappe oren

1 generatie verder wordt zijn kleinzoon door showfokkers genoemd voor zijn rastype, mooie kleine oren etc.

En ja ik zou het zo weer doen en ook natuurlijk dekken met mijn kleinere (normaal formaat) teef (59 cm en 22 kilo) was met die combinatie geen probleem. Ook daar hadden velen een mening over ;)
Is dat echt klein/normaal formaat? Ik vind 59 groot voor een teef :LOL: Hebben de mechels andere maten?
nee hoor, voor mij is het ook aan de maat, mijn teven zitten tussen de 56 en 61 cm
maar in de africhting vind men dat "klein" en niet geschikt (tenminste dat is me door iemand gezegd, niet indrukwekkend dus niet geschikt voor KNPV)
Ik zie bij de DH werklijnen ook echt veel verschil in type/grote en kleur, dat vind ik juist het mooie. Ze hebben ze wel een tijdje steeds groter en zwaarder gefokt en dat hoeft van mij niet, dat vindik weer te veel uiterlijk gericht ipv gezondheid. Laatste jaren weer meer verschil, dus en klein en smal, soms juist groot. Als ik was gaan fokken met het kleine teefje had ik juist geen grote reu gezocht, omdat dat kleine teefje uit grote forse honden kwam. Maar een hoop mensen riepen dat je er een grote brede reu op moest zetten.
inderdaad, je hond is meer dan alleen zijn of haar eigen type
ik heb met mijn mini teefje Fox (55/56 cm en 18/19 kilo) gefokt met Yuma (62 cm en 28 kilo dus voor een reu ook een normale maat maar naar de KNPV maatstaven klein) en wist dat zij beiden voorouders hebben die groot vererven
dat is dus ook gebleken, er zitten ook flinke honden in dat nest, waaronder mijn eigen Rikki met 60 cm en 28 kilo voor een teef naar mijn mening groot
Ik ken verschillende fokkers, sommige gaan juist voor 'onbekende' honden die bijna nooit gebruikt worden. Als er twee reuen zijn die evengoed passen, gaan ze voor degene die weinig gebruikt wordt, terwijl anderen juist voor die kampioen gaan (inde sport dan, niet qua shows). Bij die laatste lopen er ineens ruim 200 nakomelingen rond voordat er iets bekend is over de gezondheid. De oudste waren net 2 toen. Als ik van die reu een pup zou hebben, zou ik er niet mee fokken. Maar goed, ik wilde het met Tay ook niet, maar zelfs als hij aangekeurd zou zijn zou er nooit een dekking zijn geweest of misschien 1 als je veel geluk had. Reuen uit NL zonder bijzondere prestaties zijn niet interessant en daar gaat het al mis denk ik. Je gooit een hoop honden weg, een gedeelte omdat ze niet boeiend zijn en een gedeelte omdat ze te ver weg zitten.
inderdaad zou ik zo kunnen doen, heb 3x een meer bekende reu gebruikt, reuen die meer dekken, zijn mijn 3 minste nesten ;)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door maart »

crutz schreef:
TessaThomas schreef: Ik ken verschillende fokkers, sommige gaan juist voor 'onbekende' honden die bijna nooit gebruikt worden. Als er twee reuen zijn die evengoed passen, gaan ze voor degene die weinig gebruikt wordt, terwijl anderen juist voor die kampioen gaan (inde sport dan, niet qua shows). Bij die laatste lopen er ineens ruim 200 nakomelingen rond voordat er iets bekend is over de gezondheid. De oudste waren net 2 toen. Als ik van die reu een pup zou hebben, zou ik er niet mee fokken. Maar goed, ik wilde het met Tay ook niet, maar zelfs als hij aangekeurd zou zijn zou er nooit een dekking zijn geweest of misschien 1 als je veel geluk had. Reuen uit NL zonder bijzondere prestaties zijn niet interessant en daar gaat het al mis denk ik. Je gooit een hoop honden weg, een gedeelte omdat ze niet boeiend zijn en een gedeelte omdat ze te ver weg zitten.
inderdaad zou ik zo kunnen doen, heb 3x een meer bekende reu gebruikt, reuen die meer dekken, zijn mijn 3 minste nesten ;)
Want alles ligt uiteraard enkel aan de reu?
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:
crutz schreef:
TessaThomas schreef: Ik ken verschillende fokkers, sommige gaan juist voor 'onbekende' honden die bijna nooit gebruikt worden. Als er twee reuen zijn die evengoed passen, gaan ze voor degene die weinig gebruikt wordt, terwijl anderen juist voor die kampioen gaan (inde sport dan, niet qua shows). Bij die laatste lopen er ineens ruim 200 nakomelingen rond voordat er iets bekend is over de gezondheid. De oudste waren net 2 toen. Als ik van die reu een pup zou hebben, zou ik er niet mee fokken. Maar goed, ik wilde het met Tay ook niet, maar zelfs als hij aangekeurd zou zijn zou er nooit een dekking zijn geweest of misschien 1 als je veel geluk had. Reuen uit NL zonder bijzondere prestaties zijn niet interessant en daar gaat het al mis denk ik. Je gooit een hoop honden weg, een gedeelte omdat ze niet boeiend zijn en een gedeelte omdat ze te ver weg zitten.
inderdaad zou ik zo kunnen doen, heb 3x een meer bekende reu gebruikt, reuen die meer dekken, zijn mijn 3 minste nesten ;)
Want alles ligt uiteraard enkel aan de reu?
Dat zeg ik toch nergens. Ik zeg alleen dat ik niet meer meer bekende, meer gebruikte reuen verkies. Niet meer, niet minder. En als ik die lijnen dan wil gebruiken zal ik zoeken naar een nestgenoot.
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door Gos »

crutz schreef:Ik zeg alleen dat ik niet meer meer bekende, meer gebruikte reuen verkies. Niet meer, niet minder. En als ik die lijnen dan wil gebruiken zal ik zoeken naar een nestgenoot.
Het enige waar je geen controle over hebt, is wat er gebeurt nadat je die minder bekende reu gebruikt. Je hebt niet in de hand hoe vaak die hond daarna nog gaat dekken. Wat niet wil zeggen dat het niet een goede insteek is natuurlijk, maar hoe uniek het blijft hangt niet zozeer van je eigen keuzes af maar ook van die van anderen.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Kortere snuiten

Ongelezen bericht door crutz »

Gos schreef:
crutz schreef:Ik zeg alleen dat ik niet meer meer bekende, meer gebruikte reuen verkies. Niet meer, niet minder. En als ik die lijnen dan wil gebruiken zal ik zoeken naar een nestgenoot.
Het enige waar je geen controle over hebt, is wat er gebeurt nadat je die minder bekende reu gebruikt. Je hebt niet in de hand hoe vaak die hond daarna nog gaat dekken. Wat niet wil zeggen dat het niet een goede insteek is natuurlijk, maar hoe uniek het blijft hangt niet zozeer van je eigen keuzes af maar ook van die van anderen.
Dat zeker. 2 vd 3 waren besproken ruim voor ze populair werden (al had ik dat obv eigenaar in kunnen schatten) nummer 3 (eigenlijk de eerste vd 3 populaire reuen die ik gebruikt heb) was al veel gebruikt, maar duidelijk de keuze van mijn teef, zijn minder gebruikte reu liet ze niet in de buurt komen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”