Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door laeken »

Bij Wuilus was dat heel anders. Een grote hond in een klein huis kan niet lekker zijn ding doen. Die moest wel altijd mee omdat ze kwa vertier en stimuleren helemaal van mij afhankelijk was. Vandaar dat mijn voorkeur nu naar kleinere honden uitgaat. Die zijn totaal vrij in een grote woonkamer en keuken en Guus kan apenkooien en Bas kan overal liggen en door de ramen kijken en doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
~Tine~
Zeer actief
Berichten: 1313
Lid geworden op: 13 jul 2002 00:24
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: België

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik vraag me soms echt af of Nederlanders standaard meer verdienen dan Belgen of dat het leven er gewoon goedkoper is dat er zoveel mensen parttime - 4/5 kunnen werken.
Zelf woon ik alleen en zou ik het echt niet trekken om minder dan fulltime te werken. Net zoals iedereen in mijn omgeving die alleen is.

Doordat mijn honden twee dagen per week bij mijn ouders wonen, moeten ze maar 1 dag per dag 9u alleen zitten. De andere twee dagen is het 7u en 6u. Vind ik dat leuk? Nee. Vind ik dat ik daarom geen hond verdien? Ook nee. Ik ben ervan overtuigd dat mijn honden best gelukkig zijn bij mij.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Jackira »

~Tine~ schreef:Ik vraag me soms echt af of Nederlanders standaard meer verdienen dan Belgen of dat het leven er gewoon goedkoper is dat er zoveel mensen parttime - 4/5 kunnen werken.
Zelf woon ik alleen en zou ik het echt niet trekken om minder dan fulltime te werken. Net zoals iedereen in mijn omgeving die alleen is.

Doordat mijn honden twee dagen per week bij mijn ouders wonen, moeten ze maar 1 dag per dag 9u alleen zitten. De andere twee dagen is het 7u en 6u. Vind ik dat leuk? Nee. Vind ik dat ik daarom geen hond verdien? Ook nee. Ik ben ervan overtuigd dat mijn honden best gelukkig zijn bij mij.
Er zijn ook mensen die niet veel nodig hebben. Je kunt je leven ook zo inrichten dat je je vaste en variabele lasten zo veel mogelijk beperkt. Kleine keuzes kunnen na een lange tijd heel veel verschil maken.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

~Tine~ schreef:Ik vraag me soms echt af of Nederlanders standaard meer verdienen dan Belgen of dat het leven er gewoon goedkoper is dat er zoveel mensen parttime - 4/5 kunnen werken.
Kun je opzoeken.


Het gros zit gewoon hele werkdagen alleen, komt tot de hoek van de straat en op zondag van god los in het bos. Mits het niet regent.
Dit is een forum met hondenliefhebbers, dat is een ander slag dan mensen met een hond.
In België is het zeker meer geaccepteerd een hond lange tijd alleen te laten.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: In België is het zeker meer geaccepteerd een hond lange tijd alleen te laten.
Volgens mij leven daar ook veel meer honden buiten, op de koer.
Alwaar ze in een kot gestoken worden.
Ja. En dan bellen de buren de dierahpeliesie niet :LOL:
Gebruikersavatar
~Tine~
Zeer actief
Berichten: 1313
Lid geworden op: 13 jul 2002 00:24
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: België

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: In België is het zeker meer geaccepteerd een hond lange tijd alleen te laten.
Volgens mij leven daar ook veel meer honden buiten, op de koer.
Alwaar ze in een kot gestoken worden.
Ik denk dat dat "kot" op de "koer" stilaan vervangen is door de bench binnen. Ik ben er niet echt uit of ik dat positief of negatief vind. Maar echte buitenhonden zie je hier toch niet meer veel.
Mijn honden zitten altijd los in huis, ik heb echt een hekel aan dieren in hokken. Mijn kippen en konijnen lopen ook gewoon los in de tuin :mrgreen: .
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Gebruikersavatar
kipo
Zeer actief
Berichten: 8556
Lid geworden op: 09 jul 2011 23:08

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door kipo »

Ik vraag me af of 1 parttime salaris in Nederland genoeg is om van te leven. Anderhalf (1 partner fulltime, 1 parttime) is vrij gebruikelijk, zeker als er kinderen zijn.
In Nederland is boodschappen doen goedkoper, mobiel bellen ook en de meeste verzekeringen ook. Oh en de inkomstenbelasting lijkt ook lager dan in België. Huizen, auto's (aanschaf, belasting en brandstof), ziektekosten en kinderopvang is duurder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je kunt in Nederland in ieder geval beter allebei 75% van het minimumloon verdienen, dan 150% door de één en niets door de ander. Dan betaal je namelijk fors minder belasting en hou je dus netto meer over bij hetzelfde bruto inkomen
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Machie »

~Tine~ schreef:Ik vraag me soms echt af of Nederlanders standaard meer verdienen dan Belgen of dat het leven er gewoon goedkoper is dat er zoveel mensen parttime - 4/5 kunnen werken.
Zelf woon ik alleen en zou ik het echt niet trekken om minder dan fulltime te werken. Net zoals iedereen in mijn omgeving die alleen is.

Doordat mijn honden twee dagen per week bij mijn ouders wonen, moeten ze maar 1 dag per dag 9u alleen zitten. De andere twee dagen is het 7u en 6u. Vind ik dat leuk? Nee. Vind ik dat ik daarom geen hond verdien? Ook nee. Ik ben ervan overtuigd dat mijn honden best gelukkig zijn bij mij.
Ik denk dat er in Nederland veel stellen zijn die 1.5 baan hebben.

Ik werk ook parttime (heb een hus) en mijn vriend fulltime. Hebben zo samen een prima inkomen.
Gebruikersavatar
Nakisha
moderator
Berichten: 6027
Lid geworden op: 31 aug 2008 18:17
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Nakisha »

laeken schreef:Ik weet inmiddels waar het verschil vandaan komt in waarom de ene persoon het als veel te lang ervaart en de andere persoon waaronder ik er geen probleem mee heeft de honden een dag alleen te laten in huis. Ik kijk naar het groter geheel en vind het directe contact tussen mij en de honden ook niet waar het hier de hele dag om gaat. Ik heb de honden voor erbij. Ze passen in de omgeving en bij ons huis ook. Ze lopen vaak een uur door onze tuin als wij binnen zijn. Ze graven samen muizen uit. Bewaken de tuin tegen egels en katten en zijn best wel vaak bezig. Soms gaan ze ook op de tuinstoelen liggen staren en slapen in de zon. Guus is wel op mij gericht maar soms ineens ook helemaal niet meer. Voor mij zijn de honden een koppel dieren dat hier ook woont en waar wij goed voor zorgen. Elke morgen gaan ze minimaal een a anderhalf uur los mee de natuur in. Daarna krijgen ze een kluifje. Daarna verwacht ik dat ze zichzelf gaan amuseren met of zonder ons erbij. Tegen 1600 uur gaan we weer de natuur in en lopen ze weer de hele wandeling los. Ze sjezen alle kanten op en doen wolvendingen. Dan eten ze en gaan wij daarna ergens eten. De hele avond zijn ze wel dicht bij ons. Slapen tegen ons aan. We spelen met ze en aaien ze. Ze mogen aangeven wanneer ze naar buiten willen en vrij in en uit de tuin. De tuin is nu redelijk groot voor twee dwergen maar is straks alleen achter bijna 1000 vierkante meter. En erg wild en interessant voor ze. Vol muizen en vogels. Ik zie mijn hondjes niet als deel van mezelf maar als deel van onze woonsituatie. Twee terriërs die je heel goed moet verzorgen en waar je super lief mee bent maar die ik niet zo strak aan me ga binden dat ik niet meer vrij ben. Ze wonen hier gewoon ook. Hoogst zelden is er een dag dat ze alleen uit gaan en gevoerd worden. Geen tijd verder. Dat kunnen ze prima. Beter gezegd, als wij ze een weekend alleen zouden laten met voer en water en de tuindeuren open laten kunnen ze dat zelfs waarschijnlijk prima. Dus zeg 48 alleen zijn. Ze wonen hier en voelen zich hier veilig en samen bewaken ze dan het fort.

Om die reden ben ik nu ook zo gecharmeerd van kleine honden. Wij overwegen regelmatig de roedel uit te breiden. Dat kan omdat we zo op deze manier naar de honden kijken. Als huisdieren waar we zielsveel van houden. Maar niet als begeleiding of een twee eenheid met ons. Dat zijn ze wel maar dat is optioneel.

Het zijn vooral twee honden die hier wonen. Zelf. Een koppel want ze zijn dol op elkaar en houden elkaar sowieso permanent gezelschap. Ik kan ook zo naar deze honden kijken omdat Bas in Spanje minimaal het eerste deel van haar leven voor zichzelf gezorgd heeft. Alleen in dat asiel moest overleven. Guus is ook zo'n hondje dat apart is grootgebracht en het zou mij niks verbazen als hij in zijn jeugd hele dagen alleen in de tuin doorbracht. Zeker in het begin was hij erg op zichzelf en uren per dag alleen buiten op eigen initiatief.

Ze zijn zeg maar de terriërs van ons "boerderijtje" en buiten dat ze gruwelijk verwend worden zijn ze kwa geluk en leven niet totaal op ons gericht. Guus wel meer dan Bas maar hij kan prima schakelen en zichzelf amuseren.

Het lijkt erop dat ze thuis ook het meest gelukkig zijn. Meenemen doe ik ze niet echt een plezier mee. Daarvoor zijn ze te vrijgevochten en teveel gewend hun eigen dingen te doen. Op een terras moeten ze stilzitten en mag Guus niet blaffen. Alleen dat vinden ze al stom. Bij vrienden op bezoek merken we dat Bas een beetje ongelukkig doet en heel erg op aandacht gaat zitten en Guus wordt een soort drukker en drukker en op zichzelf en gaat dan dat huis onderzoeken om eindelijk thuis in coma te vallen. Mee de natuur in vinden ze geweldig. Verder is meegaan vooral erg vermoeiend en dan moeten ze zich gedragen wat ze niet echt tof vinden. Ik denk oprecht dat ze liever samen in hun eigen huis zijn als wij weg gaan. Hier voelen ze zich helemaal goed en fijn. In hun eigen territorium. Samen.
Dat is inderdaad iets wat ik ook bedacht.
Twee honden die veel ruimte hebben en veel zelfstandigheid gewend zijn is natuurlijk compleet anders dan een enkel hondje die het liefste bij je is en dan alleen thuis zit.

Jou hondjes hoeven al dat ge-meesleep niet. Die hebben hun eigen vermaak en elkaar.
Kyuubi heeft geen maatje om zich mee te vermaken als ik wegben, en vind niks leuker dan meegesleept worden. Of hij nou stilletjes in zijn tas meekijkt tijdens de boodschappen of middelpunt van de belangstelling is op een bijeenkomst, het is allemaal dikke prima en leuker dan alleen thuis. Hij is erbij!
Branco was precies zo, die wilde eigenlijk gewoon erbij zijn, wat ik ook ging doen. Al ging ik naar de muur zitten kijken hoe de verf droogt, als hij erbij mocht zijn was het beter dan alleen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door laeken »

Nakisha schreef:
laeken schreef:Ik weet inmiddels waar het verschil vandaan komt in waarom de ene persoon het als veel te lang ervaart en de andere persoon waaronder ik er geen probleem mee heeft de honden een dag alleen te laten in huis. Ik kijk naar het groter geheel en vind het directe contact tussen mij en de honden ook niet waar het hier de hele dag om gaat. Ik heb de honden voor erbij. Ze passen in de omgeving en bij ons huis ook. Ze lopen vaak een uur door onze tuin als wij binnen zijn. Ze graven samen muizen uit. Bewaken de tuin tegen egels en katten en zijn best wel vaak bezig. Soms gaan ze ook op de tuinstoelen liggen staren en slapen in de zon. Guus is wel op mij gericht maar soms ineens ook helemaal niet meer. Voor mij zijn de honden een koppel dieren dat hier ook woont en waar wij goed voor zorgen. Elke morgen gaan ze minimaal een a anderhalf uur los mee de natuur in. Daarna krijgen ze een kluifje. Daarna verwacht ik dat ze zichzelf gaan amuseren met of zonder ons erbij. Tegen 1600 uur gaan we weer de natuur in en lopen ze weer de hele wandeling los. Ze sjezen alle kanten op en doen wolvendingen. Dan eten ze en gaan wij daarna ergens eten. De hele avond zijn ze wel dicht bij ons. Slapen tegen ons aan. We spelen met ze en aaien ze. Ze mogen aangeven wanneer ze naar buiten willen en vrij in en uit de tuin. De tuin is nu redelijk groot voor twee dwergen maar is straks alleen achter bijna 1000 vierkante meter. En erg wild en interessant voor ze. Vol muizen en vogels. Ik zie mijn hondjes niet als deel van mezelf maar als deel van onze woonsituatie. Twee terriërs die je heel goed moet verzorgen en waar je super lief mee bent maar die ik niet zo strak aan me ga binden dat ik niet meer vrij ben. Ze wonen hier gewoon ook. Hoogst zelden is er een dag dat ze alleen uit gaan en gevoerd worden. Geen tijd verder. Dat kunnen ze prima. Beter gezegd, als wij ze een weekend alleen zouden laten met voer en water en de tuindeuren open laten kunnen ze dat zelfs waarschijnlijk prima. Dus zeg 48 alleen zijn. Ze wonen hier en voelen zich hier veilig en samen bewaken ze dan het fort.

Om die reden ben ik nu ook zo gecharmeerd van kleine honden. Wij overwegen regelmatig de roedel uit te breiden. Dat kan omdat we zo op deze manier naar de honden kijken. Als huisdieren waar we zielsveel van houden. Maar niet als begeleiding of een twee eenheid met ons. Dat zijn ze wel maar dat is optioneel.

Het zijn vooral twee honden die hier wonen. Zelf. Een koppel want ze zijn dol op elkaar en houden elkaar sowieso permanent gezelschap. Ik kan ook zo naar deze honden kijken omdat Bas in Spanje minimaal het eerste deel van haar leven voor zichzelf gezorgd heeft. Alleen in dat asiel moest overleven. Guus is ook zo'n hondje dat apart is grootgebracht en het zou mij niks verbazen als hij in zijn jeugd hele dagen alleen in de tuin doorbracht. Zeker in het begin was hij erg op zichzelf en uren per dag alleen buiten op eigen initiatief.

Ze zijn zeg maar de terriërs van ons "boerderijtje" en buiten dat ze gruwelijk verwend worden zijn ze kwa geluk en leven niet totaal op ons gericht. Guus wel meer dan Bas maar hij kan prima schakelen en zichzelf amuseren.

Het lijkt erop dat ze thuis ook het meest gelukkig zijn. Meenemen doe ik ze niet echt een plezier mee. Daarvoor zijn ze te vrijgevochten en teveel gewend hun eigen dingen te doen. Op een terras moeten ze stilzitten en mag Guus niet blaffen. Alleen dat vinden ze al stom. Bij vrienden op bezoek merken we dat Bas een beetje ongelukkig doet en heel erg op aandacht gaat zitten en Guus wordt een soort drukker en drukker en op zichzelf en gaat dan dat huis onderzoeken om eindelijk thuis in coma te vallen. Mee de natuur in vinden ze geweldig. Verder is meegaan vooral erg vermoeiend en dan moeten ze zich gedragen wat ze niet echt tof vinden. Ik denk oprecht dat ze liever samen in hun eigen huis zijn als wij weg gaan. Hier voelen ze zich helemaal goed en fijn. In hun eigen territorium. Samen.
Dat is inderdaad iets wat ik ook bedacht.
Twee honden die veel ruimte hebben en veel zelfstandigheid gewend zijn is natuurlijk compleet anders dan een enkel hondje die het liefste bij je is en dan alleen thuis zit.

Jou hondjes hoeven al dat ge-meesleep niet. Die hebben hun eigen vermaak en elkaar.
Kyuubi heeft geen maatje om zich mee te vermaken als ik wegben, en vind niks leuker dan meegesleept worden. Of hij nou stilletjes in zijn tas meekijkt tijdens de boodschappen of middelpunt van de belangstelling is op een bijeenkomst, het is allemaal dikke prima en leuker dan alleen thuis. Hij is erbij!
Branco was precies zo, die wilde eigenlijk gewoon erbij zijn, wat ik ook ging doen. Al ging ik naar de muur zitten kijken hoe de verf droogt, als hij erbij mocht zijn was het beter dan alleen.
Ja dat ken ik ook. Wuilus had dat bijvoorbeeld. En ook Dapper vond het super leuk om er gewoon bij te zijn. Cleo dan weer niet. Die bleef liever op haar plek en het maakte haar niks uit of wij weg gingen. Ik voed ze tegenwoordig ook echt op als thuis honden. We wonen echt aan een doodlopende weg en ook voor het huis mogen ze dus gewoon scharrelen. We hebben de kippen en de vogels en eigenlijk vinden ze het thuis gewoon prima. Bas ligt nu bij de kachel en blijft daar liever dan dat ze vanavond met mij mee moet omdat ik een wijntje ga drinken bij een vriend. Andere baas is gewoon thuis en wij waren ook vrij vandaag. Guus gaat graag mee maar meer omdat hij van aktie houdt. En ik vind hem een beetje lastig om mee te nemen omdat hij soms aanhoudend gaat klieren. Dus blaffen en ongeremd spelen uit stress. Hij is weinig gewend vanuit Spanje. Intratuin en dierenwinkel betekent niks dan markeren en tegen mensen opspringen en blaffen. Thuis is hij veel gelukkiger. Wel ga ik nog aan hem werken want ik vind wel dat hij dingen moet kunnen. Familieweekend ging wel goed. Kamperen ook en vakantiehuis ook. Nu nog oefenen op bezoek gaan en mee naar drukke plaatsen. Stad bijvoorbeeld want dat kan hij echt niet (meer). Het is nu echt een boerderij hondje. Ongemanierd maar super trouw en erfvast etc.

Dus zodra hier een hondje bij komt is dat weer een type dat meer erfhond wordt en niet direct een begeleider van de baas. Wel op de dagelijkse lange wandelingen maar niet op sociaal gebied of in de stad.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik vind het veel te beperkt om enkel naar het aantal uren alleen thuis te kijken.
Het is ook van belang om te kijken of er andere honden zijn, hoe de leefomgeving is en wat er buiten de uren zonder baas met de honden gebeurd.

Een hond die met meerdere honden het hele huis (of zelfs tuin) tot zijn beschikking heeft en buiten de werkuren van de baas veel aandacht en beweging krijgt vind ik niet te vergelijken met de hond die geen hondenvriendjes heeft, verder weinig met de baas doet en tijdens afwezigheid van de baas in de bench of de bijkeuken zit.

Overigens zijn onze honden weinig 'alleen' omdat mijn zoon bijna altijd in huis is, maar ze kunnen als het zo uitkomt zonder probleem een werkdag zonder mensen (de pup natuurlijk nog niet).
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Cleva schreef:
Johnny Jones schreef:Ik vind het veel te beperkt om enkel naar het aantal uren alleen thuis te kijken.
Het is ook van belang om te kijken of er andere honden zijn, hoe de leefomgeving is en wat er buiten de uren zonder baas met de honden gebeurd.
En binnen het aantal uren dat de baas er wel is.

Iedereen weet dat er zat honden zijn, misschien wel de meerderheid, die ook als de eigenaar thuis is domweg geen aandacht krijgen alk gaan ze op hun kop staan.
Kijk gewoon naar de combinaties die je op straat ziet tijdens het geeikte piesrondje na het avondeten. Met een zakje aan de riem geknoopt want de buren.
Die honden zijn misschien niet vaak alleen maar wel altijd eenzaam.

Daarom word ik ook altijd zo treurig van honden die niet op de bank en niet op bed mogen.
In feite wordt ze alle toenaderingen gewoon ontzegd. Het enige dat overblijft is de mand in de keuken en wat je met een beetje mazzel in het parkje meemaakt.
Doodzielig.
Dat inderdaad...
Brindlecardi
Zeer actief
Berichten: 21044
Lid geworden op: 25 jan 2006 22:09
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het is altijd zo lekker zwart/wit, de hele 'kan een hond wel alleen zijn' discussie.

Het verschil voor een hond tussen alleen thuis zijn of een baas hebben die de hele dag op zijn luie gat op de bank ligt is minimaal. Toch vinden we dat laatste niet zo belangrijk dan wel relevant, maar oei je zou maar zeggen een baan te hebben én een hond :F: dan ben je pertinent ongeschikt en heb je sterker nog, volgens velen geen recht een hond te hebben.

Ik vind dat je naar de hond en de omstandigheden moet kijken om te weten of een hond wel of niet happy is in een leven waarbij alleen zijn erbij hoort. :wink:
Gebruikersavatar
Galga's
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 10 mar 2018 11:12
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6
Locatie: WFO

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Galga's »

Ik werk officieel parttime: 36 uur ipv fulltime 38 uur. Het heeft aardig wat stichtingen gekost voordat ik er 1 gevonden had die daarmee oké was. Ik ben dan ook begonnen met gelijk 2 honden, dan hadden ze elkaar. Nu, als er een nieuwe hond komt, zorg ik dat de nieuweling zo snel mogelijk comfortabel in de roedel is. Aan mij hechten komt daarna wel.

Of ik nu thuis ben of niet, 21 uur slapen per dag doen ze toch wel als ze de kans krijgen. Maar ja, dat was ook 1 van de redenen om voor windhonden te gaan. Als ik gek zou zijn van hoog-energie honden, had ik geen honden genomen. Voor mij is het belangrijk wat er met de honden gebeurt als ik thuis ben. En dan zijn we best wel actief. Zo actief dat ze heel erg blij zijn als ik eindelijk weer eens wegga. Kunnen ze tenminste weer slapen.

Sociaal leven heb ik niet, behalve hond-gerelateerd. Dus buiten werk en boodschappen doen, ben ik of thuis of ze zijn mee.

Er wonen in de buurt aardig wat honden en thuisblijvende mensen, maar ik ben 1 van de weinige die zoveel ondernemen met de honden. De meeste honden moeten blij zijn met rondje blok. Die krijgen per dag minder buitenlucht dan wij doen alleen al met het plas-/poep rondje. Welke situatie is dan beter.

Volgens mij zijn mijn hondjes best happy.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door laeken »

Cleva schreef:
Johnny Jones schreef:Ik vind het veel te beperkt om enkel naar het aantal uren alleen thuis te kijken.
Het is ook van belang om te kijken of er andere honden zijn, hoe de leefomgeving is en wat er buiten de uren zonder baas met de honden gebeurd.
En binnen het aantal uren dat de baas er wel is.

Iedereen weet dat er zat honden zijn, misschien wel de meerderheid, die ook als de eigenaar thuis is domweg geen aandacht krijgen alk gaan ze op hun kop staan.
Kijk gewoon naar de combinaties die je op straat ziet tijdens het geeikte piesrondje na het avondeten. Met een zakje aan de riem geknoopt want de buren.
Die honden zijn misschien niet vaak alleen maar wel altijd eenzaam.

Daarom word ik ook altijd zo treurig van honden die niet op de bank en niet op bed mogen.
In feite wordt ze alle toenaderingen gewoon ontzegd. Het enige dat overblijft is de mand in de keuken en wat je met een beetje mazzel in het parkje meemaakt.
Doodzielig.
Onze honden mogen helemaal niet naar boven :engel: Ze mogen enkel in de woonkamer en de keuken komen. De rest van het huis is verboden om allerlei redenen. De gang naar de wc staat vol schoonmaak middelen en schoenen en het voer voor de vogels. En de open trap met de tegelvloer die naar boven gaat is echt levensgevaarlijk voor mijn honden gezien hun korte voorpootjes. Dat gebruik ik niet als excuus dat ze niet in bed mogen slapen hoor maar hier is in bed slapen alleen toegestaan tijdens kamperen :engel: Als wij de honden mee naar bed nemen worden ze geplet of wij doen geen oog dicht omdat Guus veel te wriemelig is en ook veel te waaks en wakker.

Hier vinden ze het prima om alleen beneden te blijven merk ik. Als wij op de bank zitten ligt Bas er ongeveer 30% van de tijd bij en de andere 70% ligt ze zelf ergens anders. Guus ligt er wel meteen bij maar wil ongeveer elk uur een half uur naar de tuin en geeft dat aan als een kat. Springt tegen de deur op nu die dicht is ivm de kou. Helpt dat niet komt hij ons halen bij de bank. Hallo. Kan de deur open! Zo cute.... :I: Dus mijn honden mee naar bed wordt een drama. Dan doen wij geen oog dicht. Met kamperen is het ook een drama maar wij doen ze niet in een bench en in een tent moeten ze wel op bed. Want er is verder geen plekje :oohja:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Zamunda »

Manuma schreef:Ik ben zelfs jaloers dat vriend ze mee heeft en ik niet :mrgreen: Ik voel me soms ook wel zo'n hondengekkie hoor :goeie:
Met de honden ben ik blij, dan ben ik ontspannen en voelt het echt compleet. Die honden, zeker Manu, maakt dat geen bal uit geloof ik :engel:
Afgelopen weekend zijn we weer eens met z'n tweeën weggeweest. Dat hadden we al 2 jaar niet meer gedaan, altijd de honden mee. Op vakantie, dagjes weg.
Het was ook wel heel fijn maar 's ochtends wakker worden zonder snurkende Uma vind ik minder leuk dan met.

Als ik zonder honden op pad ben zie ik ook veel plekken waar ik dan even zeg: oh dit had Manu zo leuk gevonden!
Of hier had Uma lekker kunnen scharrelen! Afbeelding
Herkenbaar. Alleen maakt het hier de honden wel behoorlijk wat uit, als we dan eindelijk weer thuis zijn merken we heel goed dat ze het 'zwaar' hebben gehad tijdens onze afwezigheid: ze gaan dan gelukzalig liggen slapen en heel diep.

Ik doe zo min mogelijk buitenshuis zonder de honden maar dat heeft meer met mijzelf te maken dan met de honden.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Tineke »

Zo af en toe iets doen zonder de honden vind ik eigenlijk toch ook weleens lekker.
Laatst nog een weekend Arnhem en een weekend Berlijn gedaan zonder honden.
Die waren bij mijn dochter dus op een prima plek.
Toen de kinderen nog klein waren vond ik het ook wel eens leuk om iets zonder hun te doen.
Gewoon geen rekening met de tijd hoeven te houden en doen waar je zin in hebt.
Hoeft niet wekelijks maar zo af en toe vind ik dat toch wel lekker.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
ZorroMax
Zeer actief
Berichten: 977
Lid geworden op: 27 jul 2012 11:56
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Mijn vorige honden hadden geen probleem met alleen thuis blijven. Vanwege een fulltime baan zijn ze wel jaren twee of drie dagen in de week naar de dagopvang gegaan. Toen een van de twee het niet meer trok (te veel prikkels) bleven ze thuis, eerst met uitlaat door mijn moeder, later zonder omdat het probleemkind geen uitlaat toeliet. En dat vond ik een probleem. Incidenteel moest ik een lange dag weg en dan kon ik voor de oudste wel uitlaat regelen, maar het probleemkind dus niet. Dan zit je niet lekker, want binnen plassen deed hij niet. Voor ik een kattenluik kon regelen, is hij overleden.
De hond die ik nu heb vond alleen thuisblijven wel een probleem. Afkomstig uit Engeland waar hij tot 16 weken in een familiegroep zat, was de overgang naar mij alleen wel heel erg groot. Hij plakte dan ook heel erg aan mij. De eerste weken ging hij overal mee naar toe, tot een sollicitatiegesprek aan toe. Vervolgens werd hij geopereerd aan zijn poot en stond dus 24 uur per dag onder toezicht. Hij had mazzel dat ik toen thuis werkte, anders was het een kraag in een bench op de dagopvang geworden. Toen het verband er af was, zijn we toch maar begonnen met opbouwen... Met behulp van een babyfoon/camera heb ik hem er van kunnen overtuigen dat blèren niet mag en ook niet helpt. Hij kan nu best goed alleen zijn, maar ik merk wel dat hij niet echt rustig slaapt, want na thuiskomst en uitlaten etc, valt hij als een blok in slaap - tegen mij aan. Als ik weer buitenshuis aan de slag ga, gaat hij naar de dagopvang voor een deel van de tijd.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Gollum »

malinois schreef:
Gollum schreef:


Als een hond dat kan heb ik er ook geen probleem mee, maar dat moet je net treffen.
Is dat eigenlijk zo? Ik heb nu mijn 9e hond en geen enkele had verlatingsangst... is dat dan allemaal mazzel?
Ik vind wel dat je dan erg mazzel hebt gehad. Waar het precies aan ligt weet ik ook niet hoor, maar als ik naar de honden kijk die ik in huis heb gehad is het vooral een stukje karakter geweest. Naar mijn idee heb ik ze allemaal hetzelfde behandeld. Gijs lijkt qua karakter erg op Gollum. Allebei erg relaxt en niet erg baasgericht, vrij zelfstandige honden. Ik kon zo de riem aan iemand anders geven, het zou ze aan hun aars roesten. Oh heb je snoep? Oké doei.
Mika en Rani werden al onrustig als ik alleen al naar de wc ging bij een strandtent o.i.d, draaaamaaaa. Gillen, loeien, paniek en peeuw. Die wilden altijd bij me in de buurt zijn. Anderen waren lang niet zo leuk, ook al had je het lekkerste snoep van de wereld.

Ik ben geen hondenfluisteraar, misschien als ik het anders had aangepakt hadden ze anders gereageerd. Misschien past het karakter van een zelfstandige hond mij beter en ging het daarom ook beter. Misschien was het geen angst maar verzet. Het kan allemaal.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Gimmick »

Tineke schreef:Zo af en toe iets doen zonder de honden vind ik eigenlijk toch ook weleens lekker.
Laatst nog een weekend Arnhem en een weekend Berlijn gedaan zonder honden.
Die waren bij mijn dochter dus op een prima plek.
Toen de kinderen nog klein waren vond ik het ook wel eens leuk om iets zonder hun te doen.
Gewoon geen rekening met de tijd hoeven te houden en doen waar je zin in hebt.
Hoeft niet wekelijks maar zo af en toe vind ik dat toch wel lekker.
Dit dus..
Ik ben verzot op mijn honden en ze gaan veel mee, ik heb zelfs een veel grotere auto gekocht toen Veyron kwam zodat ze nog meer mee konden.
Maar zo af en toe zonder en puur en alleen aandacht voor de mensen om me heen vind ik ook fijn.
Onze honden hebben de hele beneden verdieping tot hun beschikking.
De volle 130m2 ze hoeven dus niet mee naar boven. Ruimte zat en die ene dag in de week dat ze alleen zijn ach dat dragen ze maar hoor...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Marlett »

Mijn streven is max. 4 uur, maar soms is het een uur langer. Die vier uur is op twee dagen in de week, de rest van de week is het korter.

Bij langer dan vijf uur regel ik dat er tussendoor iemand een flink stuk gaat wandelen en anders gaat ze een dagje naar oma. Maar in de praktijk is dat nu nog maar twee keer voorgekomen vanwege een jubileumfeest en een bruiloft, niet de dagelijkse kost, zeg maar.
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Soooof »

Gollum schreef:
malinois schreef:
Gollum schreef:


Als een hond dat kan heb ik er ook geen probleem mee, maar dat moet je net treffen.
Is dat eigenlijk zo? Ik heb nu mijn 9e hond en geen enkele had verlatingsangst... is dat dan allemaal mazzel?
Ik vind wel dat je dan erg mazzel hebt gehad. Waar het precies aan ligt weet ik ook niet hoor, maar als ik naar de honden kijk die ik in huis heb gehad is het vooral een stukje karakter geweest. Naar mijn idee heb ik ze allemaal hetzelfde behandeld. Gijs lijkt qua karakter erg op Gollum. Allebei erg relaxt en niet erg baasgericht, vrij zelfstandige honden. Ik kon zo de riem aan iemand anders geven, het zou ze aan hun aars roesten. Oh heb je snoep? Oké doei.
Mika en Rani werden al onrustig als ik alleen al naar de wc ging bij een strandtent o.i.d, draaaamaaaa. Gillen, loeien, paniek en peeuw. Die wilden altijd bij me in de buurt zijn. Anderen waren lang niet zo leuk, ook al had je het lekkerste snoep van de wereld.

Ik ben geen hondenfluisteraar, misschien als ik het anders had aangepakt hadden ze anders gereageerd. Misschien past het karakter van een zelfstandige hond mij beter en ging het daarom ook beter. Misschien was het geen angst maar verzet. Het kan allemaal.
Maar dit heb ik hier met Rex ook. Echt niet dat ie gaat zitten wachten terwijl ik ergens naar de wc ga, dat gaat er in zijn kop echt niet in. Maar alleen thuis blijven; geen punt. :19: Denk toch de omgeving. Thuis is gewoon thuis, voor hem ook. Maar als ie ergens mee naartoe is, is dat dus minder ontspannen dan thuis (logisch wel) en wordt er niet van mijn (onze, eigenlijk) zijde geweken.
Gebruikersavatar
tycha
Zeer actief
Berichten: 5878
Lid geworden op: 28 feb 2004 14:17
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door tycha »

malinois schreef:
Gollum schreef:


Als een hond dat kan heb ik er ook geen probleem mee, maar dat moet je net treffen.
Is dat eigenlijk zo? Ik heb nu mijn 9e hond en geen enkele had verlatingsangst... is dat dan allemaal mazzel?
Ligt denk ik ook aan het type hond. Vroeger riep ik dat ook bij angst voor knallen. Dat ligt aan de baas en opvoeding. Nu weet ik wel beter.

Triss kan goed alleen zijn, maar merk ook dat ze het niet leuk vind, een beetje spannend misschien zelf. Zo waaks als ze is als we thuis zijn, zo stil is ze als we weg zijn. Ze verstopt zichzelf nog net niet. Maar ligt altijd in het hoekje van de bank, en pas als we in de kamer staan en ze ziet dat wij het zijn, komt ze van de bank af. :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes Marja
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door kooi »

Ik zat zo te denken, als een hond een groepsdier is, hoezo zou die dan slechter slapen als de baas aanwezig is? ik zou denken dat ze dan juist beter kan ontspannen omdat alles goed is. Slapen wolven in een roedel slechter doordat ze gefocust zijn op de Alfa?

Yuna is zeer weinig alleen. Als ik weg moet regel ik dat er na maximaal zes uur iemand haar gaat uitlaten. Ze slaapt bij mij op de kamer.
Gefocust op mijn doen en laten is ze alleen op de Pavlovmomentjes. Zeker na de lange wandeling is ze in diepere rust, dat is voor haar een moment waarna ze niet veel meer verwacht.

Honden die bij mensen in huis slapen, slapen vast beter dan honden in het wild. daar staan ze immers aan veel meer prikkels bloot. Het zal dus met onze honden en hun slaap wel goed zitten.

Over het algemeen, het hangt natuurlijk ook af van de individuele baas, -hond en -combinatie.

Een neurotische hond bij een ADHD'er, zal het moeilijker hebben dan een vloerkleed-berner bij een luie baas.
Gebruikersavatar
Antonetta
Zeer actief
Berichten: 4912
Lid geworden op: 20 okt 2009 12:06
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Re: Hoe lang is te lang om de hond thuis te laten?

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik probeer de honden nooit langer dan een dagdeel alleen te laten. Dit was anders in de tijd dat ik nog op mijn kleinkinderen paste, Lotus nam ik omdat ze nog een pup was mee maar Balou bleef alleen thuis. Dit buitenhuis oppassen heeft ongeveer een half jaar geduurd, ik heb door rugproblemen met hele dagen oppassen moeten stopen. Ik vond het wel erg dat mijn kleinkinderen twee/drie dagen naar de kinderopvang moesten maar dit was niet anders. Ik ga regelmatig op pad en pas ook nog steeds op maar nooit langer dan een dagdeel, hier ben ik heel duidelijk in geweest, ik wil de honden niet meer zo lang alleen laten.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”