Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teleurgesteld in de koper van je pup.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Gimmick »

Oh joh geen pups bij kinderen onder de 6...
Hmmm dan ben ik blij dat de fokkers van Taxi en Veyron mij een pup wilde verkopen.
Ik moet ze blijkbaar maar op mijn blote knieën gaan bedanken.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Ted en Harry
Zeer actief
Berichten: 329
Lid geworden op: 01 mar 2015 23:44
Mijn ras(sen): Border Collie mix en OEB
Aantal honden: 2
Locatie: Amsterdam

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Ted en Harry »

Het lijkt me ontzettend moeilijk om degelijke kopers te vinden voor een pup, al was het maar omdat mensen je vanalles kunnen wijsmaken aan nooit alleen hoeven zijn, ervaring met honden, compleet deel uitmaken van het gezin en aanbod qua training.
De combi jonge hond en eventuele voortplanting was hier toevallig ook aan de orde, we hebben net een herplaatsertje van nog geen jaar in huis genomen. Tijdens het overleg hierover heb ik duidelijk gezegd dat dat dus betekent dat we in ieder geval het komende jaar niet aan babies gaan beginnen, daar had m'n vriend nog niet eens over nagedacht. Gelukkig zat spruiten werpen verder nog niet ontzettend in de planning, anders had ik die hummel niet meegenomen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
iones
Zeer actief
Berichten: 12424
Lid geworden op: 18 aug 2003 15:26
Locatie: twente

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door iones »

Ted en Harry schreef:Het lijkt me ontzettend moeilijk om degelijke kopers te vinden voor een pup, al was het maar omdat mensen je vanalles kunnen wijsmaken aan nooit alleen hoeven zijn, ervaring met honden, compleet deel uitmaken van het gezin en aanbod qua training.
Precies. Je kunt ze niet in het hoofd kijken. Ze kunnen zich mooier voordoen dan ze zijn en daar ook nog zelf in geloven omdat ze aan zelfoverschatting lijden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
tibbie
Actief
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:00
Aantal honden: 1

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door tibbie »

Wat een leuk topic om in mee te lezen.

Wat is het achteraf goed geweest dat we bij onze eerste hond net buiten de boot vielen door de lange wachtlijst, en wat fijn dat de fokker ons toen na maanden belde of we misschien interesse hadden in een hondje dat elders niet op zijn plek zat. Zij had allang gezien dat wij van goede wil waren maar eigenlijk niet wisten waar we aan begonnen. Een makkelijker hondje hadden we niet kunnen krijgen. Nu met Qi, die wel als pup bij ons kwam heb ik moeten ervaren dat puppies geweldig zijn maar dat het ook een hectische bedoening is ook al omdat je met kleine kinderen over de vloer ogen en oren tekort komt. Ons jongste kind was bij de eerste hond al twaalf. Maar nu, onze kleinkinderen waren in baby en peuterleeftijd en het is echt niet altijd makkelijk, ook al omdat Qi zijn oren niet altijd wil gebruiken. Er zijn momenten geweest dat ik dacht dat het nooit goed zou komen

Maar eerlijk is eerlijk ik ben blij dat ik de kans heb gekregen om een hondenmens te worden, al is dat - nog steeds - met vallen en opstaan.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Tenmashi
Zeer actief
Berichten: 1359
Lid geworden op: 15 jun 2013 19:39
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0
Locatie: gem. Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Meestal voel je dat als fokker ook wel dondersgoed aan of iets pluis zit of niet. Ja mensen kunnen je bedonderen, ja soms valt het tegen, maar met een beetje verdieping en luisteren naar je gevoel voorkom je al een hoop. Sowieso ook met bewust bezig zijn met het fokken (of dat nu eenmalig is of als fokker), daar trek je toch al eerder serieuze mensen mee aan en de meeste lapzwanzen blijven bij voorbaat al weg. Die hebben al een pup van Marktplaats geplukt lang voordat ze je nest tegen komen.

Merk het met de rattery ook, zo vaak hoef ik mensen niet af te wijzen en gelukkig ook weinig teleurstellingen achteraf (zeker gezien het aantal jongen dat ik over 5 jaar heb uitgeplaatst). De mensen die het allemaal niet zo interesseert gaan meestal niet mijn website met gezwam doorlezen om een reservering te plaatsen. De ene serieuze teleurstelling die ik heb gehad kwam ook van een eigenaar die ik zelf niet gezien had, had de rat via een andere fokker uitgeplaatst (doe ik dus ook liever niet meer).
Gebruikersavatar
Tenmashi
Zeer actief
Berichten: 1359
Lid geworden op: 15 jun 2013 19:39
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0
Locatie: gem. Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Cleva schreef:
Tenmashi schreef: Merk het met de rattery ook, zo vaak hoef ik mensen niet af te wijzen en gelukkig ook weinig teleurstellingen achteraf (zeker gezien het aantal jongen dat ik over 5 jaar heb uitgeplaatst). De mensen die het allemaal niet zo interesseert gaan meestal niet mijn website met gezwam doorlezen om een reservering te plaatsen. De ene serieuze teleurstelling die ik heb gehad kwam ook van een eigenaar die ik zelf niet gezien had, had de rat via een andere fokker uitgeplaatst (doe ik dus ook liever niet meer).

Nou ja, dat is het ook.
Je zoekt mensen die dat moeilijke gemauw leuk vinden.
Er is niet zozeer iets mis met mensen die geen gezeur willen maar dat is geen match, zeg maar. Ga maar bij een fokker die het niet zo heel veel boeit kopen.
Oprecht geen waardeoordeel over maar mijn honden krijg je niet.

En dat zijn pups, denk ik, mijn honden.
Wel beschikbaar maar niet voor iedereen.
Als je er geen werk van wil maken om de casus uit te melken snap ik dat heel goed maar dan werkt het niet.

Ik heb voor mijn pups ook meer dan een jaar gezocht en gedaan.
Ik ben voor Mira ook 15 keer naar almere gereden om daar weer een uur te praten en even te gaan wandelen. Ik vond dat heerlijk.
Ik snap het best al iemand daar geen zin in heeft maar dan houdt het dus gewoon op.

En als ik er dan mee blijf zitten dan is dat maar zo. Vreselijk vervelend maar wel al ingecalculeerd en geen reden om de lat dan maar op kniehoogte te leggen.
Als ik ze per se kwijt moet kunnen ze ook gewoon naar de opkoper. Dat is het punt niet.
Yup precies dat. Genoeg die geen zin hebben in "bemoeienis" of niet eerst op bezoek willen komen voordat ze het grut mogen ophalen. Prima, maar dan krijg je er geen van mij. Zoek elders maar. Sowieso fok ik niet om mensen van huisdieren te voorzien, ik ben niemand wat verschuldigd, enkel de dieren en mezelf.

Maar ja, ik ben dan ook zo'n typ die het hele land door reist voor een stel tamme ratten of een dekking er van. Of naar Frankrijk. Om een rat. Had ik nog 't geluk dat ik 'm bij een andere fokker in Lille kon ophalen, anders had ik naar Vannes kunnen rijden (of nog verder volgens mij, de fokker woonde toen geloof ik nog in Zuid-Frankrijk). :lol1:
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Gos »

Cleva schreef:
iones schreef:
Ted en Harry schreef:Het lijkt me ontzettend moeilijk om degelijke kopers te vinden voor een pup, al was het maar omdat mensen je vanalles kunnen wijsmaken aan nooit alleen hoeven zijn, ervaring met honden, compleet deel uitmaken van het gezin en aanbod qua training.
Precies. Je kunt ze niet in het hoofd kijken. Ze kunnen zich mooier voordoen dan ze zijn en daar ook nog zelf in geloven omdat ze aan zelfoverschatting lijden.

Ik krijg bij dit soort uitspraken altijd het gevoel dat er bedoeld wordt dat het geen zin heeft om je er in te verdiepen.
Een beetje van die fokken is gokken-kul.
Dat gevoel krijg jij zelf, dat wil niet zeggen dat het ook zo is. Hoe weet jij hoeveel een ander zich er in verdiept? Maar is dat altijd een garantie? Jij bent waarschijnlijk perfect maar ik niet en blijkbaar sommige andere mensen ook niet. Op sommige dingen kun je inderdaad gemakkelijk uitselecteren, maar er blijft altijd een risico. En zelfs als de pupkoper aan al je criteria voldoet, kunnen er zich later nog dingen voordoen waardoor het niet meer zo loopt als de planning was. Een pupkoper kan ook verkeerde beslissingen nemen, net als iedereen. Erg knap als je dat kunt voorkomen.
Gebruikersavatar
Veronique & Kyra
Zeer actief
Berichten: 15999
Lid geworden op: 03 nov 2009 13:13
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Cleva schreef:
kloesje schreef:
Ik zie mezelf ook straks niet als een standaard gezin... tja natuurlijk zal ons kind veel tijd en energie in beslag nemen, maar de honden ook. Voor beide hebben we dat graag over.
De honden hebben nu ook de momenten op de dag dat ze minder aandacht krijgen... we gaan straks minder werken, dus ik vermoed meer gezellige tijd met hond icm kind... maar wellicht zie ik dat te naïef... of Cleva ziet het de zwart-wit, gezien ook geen eigen ervaring met combineren hond en kind.
Bij echte hondenmensen wil ik het nog wel overwegen maar zodra ik ook maar demk te bespeuren dat de hond als accesoire aangeschaft wordt en er bij voorbaat al bedacht is hoe die hond zioch moet gaan gedragen en wat hij wel en niet nodig moet hebben wordt ik inderdaad vrij rigide.
Het is dan niet eens een keze meer want dan sta ik straks bij die auto en kan ik dat beest niet loslaten.
Ik ken mezelf. We gaan elkaars tijd niet verdoen.

Jij en TS zijn natuurlijk een ander verhaal omdat je inderdaad allang met honden bezig was.
Zoek het maar uit met dat hele beest. Maar van die kittig kijkende mama's en bebaarde papa's die alleen maar bezig zijn met een gezinsplaatje af te maken
en nooit eerder iets met honden hebben gehad hoeven niet eens te komen kijken.
Die worden na twee weken gillend gek.

Dat laatste klopt vaak wel, maar ook daar zullen best uitzonderingen in zijn.

Maar ik sluit me verder wel aan bij kloesje.
Wij zijn hondenmensen die na een paar jaar ook koters erbij kregen. Maar geen haar aan mijn hoofd dat de honden daar nu echt zoveel voor moeten inleveren. Het is anders, dat zal ik niet ontkennen. Maar we zorgen absoluut dat ze aan hun trekken komen. Qua wandelingen passen de kinderen zich gewoon aan; het regent? Tja, regenpak aan en hup mee. De honden moeten toch eruit. Dus geen getrut of gemiep en de kinderen vinden het meestal nog leuk ook nog want dan kunnen ze lekker door de modderplassen banjeren.
En ja, soms moeten ze even wachten omdat de jongste dan bijv nog in bed ligt, maar dan gaan we een uurtje later. Voor de kinderen ging bij ons ook niet alles op de klok.
Ik train ook gewoon nog steeds met ze, Sari gaat mee hardlopen etc.


Honden in een gezin met kinderen is echt niet zo zwart/wit hoor. En de kinderen worden ook netjes opgevoed over hoe ze met de honden moeten omgaan. Niks geen gekrijs naar de honden/ getrek of gepluk aan ze.
Ze weten niet beter dan dat de honden er zijn en dat er dingen bij horen. Ik vind het juist een aanvulling voor ze dat ze opgroeien met de honden. En de honden zijn nog steeds heel belangrijk en krijgen voldoende aandacht.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Gos schreef: Dat gevoel krijg jij zelf, dat wil niet zeggen dat het ook zo is. Hoe weet jij hoeveel een ander zich er in verdiept? Maar is dat altijd een garantie? Jij bent waarschijnlijk perfect maar ik niet en blijkbaar sommige andere mensen ook niet. Op sommige dingen kun je inderdaad gemakkelijk uitselecteren, maar er blijft altijd een risico. En zelfs als de pupkoper aan al je criteria voldoet, kunnen er zich later nog dingen voordoen waardoor het niet meer zo loopt als de planning was. Een pupkoper kan ook verkeerde beslissingen nemen, net als iedereen. Erg knap als je dat kunt voorkomen.
Dan staat Cleva de volgende dag met z'n perfecte lijf en wapperend haar voor de deur om het Mirakind mee te nemen.

Waar je wel degelijk op kunt letten is of mensen gericht zijn op oplossingen en in het bezit zijn van een beetje gezond verstand.
Criteria heb ik geen zin in. Kom zelf maar gezellig vertellen hoe je het allemaal voor je ziet.
De pups thuisbrengen is ons trouwens goed bevallen.
Weet je beter wat voor vlees je in de kuip hebt, het hondje gaat lekker spelen en onderzoeken met jou als veilige basis, er wordt nog wat gekletst en gevraagd en een uur later zwaait die pup je vrolijk uit.
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Gos »

Met criteria bedoel ik niet een letterlijk checklijstje maar nog een heleboel eromheen dagmar88. Maar ik ga niet alle details van iedere kandidaat pupkoper hier opschrijven want dat heeft toch geen nut.
Cleva schreef: Dat zit allemaal diep in de nietskannerij.
Proberen is dus dom want je weet het toch niets zeker en je denkt zeker dat je perfect bent als je boven de norm wil scoren.
Lijkt me prima om zo hoog mogelijk te willen scoren. Daarin ben je vast niet de enige. Zoals je vast ook niet de uitzondering bent die het beste wil voor zijn pups en er veel moeite voor doet/wil doen. Maar je opent een topic om te weten wat er fout gaat bij pupkopers vanuit de ervaring die de fokkers hebben. Stom natuurlijk om er überhaupt op te antwoorden, want ik krijg niet het idee dat je er werkelijk interesse in hebt.

Veel succes en plezier met je toekomstige nest en ik wens de hondjes het allerbeste toe.
Gebruikersavatar
iones
Zeer actief
Berichten: 12424
Lid geworden op: 18 aug 2003 15:26
Locatie: twente

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door iones »

Cleva schreef:
Sinds wanneer is het niet mogelijk om iemand te leren kennen? Niet in twee gesprekjes nee maar dat is een keuze, om je zo weinig te verdiepen.

Het is natuurlijk prima mogelijk om je pupkopers te vragen om een maand mee te wandelen.
Als ze daar geen tijd voor hebben dan weet je al genoeg (aangenomen ze niet uit noord-oost groningen komen en jij dan in zeeland woont.
Overigens geloof ik het wel met de goede verzorging als ze al vitale honden rond hebben lopen. Mijn honden hoeven helemaal niet dagelijks 20 kilometer over de hei dus de nazaten ook niet.
Het gaat me er veel meer om of je ze bij je leven betrekt of dat je denkt dat het hobbymateriaal is waar je aan toe komt als al het andere gedaan is.

Ik heb een paar weken geleden mijn ribben gekneusd. Nou, wandelen, ho maar.
Dat is op zich geen probleem als je je honden maar prioriteert. Je kunt wel gewoon ergens naartoe waar ze zelf kunnen hollen, graven, zwemmen en doen.
Maar dan moet je wel willen zien wat de behoefte van je hond is en niet alleen maar zeiken dat hij snachts schreeuwt in de bench in de bijkeuken.

Dat soort dingen krijg ik heus wel uitgezuiverd, hoor.
Nou, zelf zou ik niet bereid zijn geweest om "een maand mee te lopen" met de fokker van onze pup. Maakt mij dat nu ongeschikt als hondeneigenaar? De fokker woont in Brabant, wij wonen in Twente. We zijn een keer vooraf geweest waar we wel een beetje gescreend werden. Kennelijk wekte ik genoeg vertrouwen. We hebben nu een pup van hem. En ik zal best dingen fout doen, maar de pup voelt zich hier prettig en dat is het voornaamste.

En dat zou ook mijn doel zijn: de pup moet terecht komen op een plek waar hij gelukkig is. Niet ongelukkig in een bench of hele dag alleen in huis, of als onderdeel van een boeren erf waar eten krijgen de enige vorm van aandacht is.

Ik denk dat je reëel moet zijn als fokker in je pogingen om iemand zo correct mogelijk te screenen in wat haalbaar is voor iemand.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Al die betrokkenheid als de pups nog in de luiers liggen zijn geen garantie. De fokker van Koda steekt ongelooflijk veel tijd in haar pupkopers. Je mag als je wil iedere dag langskomen en ze organiseert leuke middagjes voor iedereen. Uiteindelijk hoopt ze zo ook het juiste pupje aan iedereen toe te wijzen. Desondanks kwamen uit het nest van Koda binnen twee weken twee pups terug. En dat dan van die leuke enthousiaste mensen die je daar een paar keer tegen bent gekomen. Hoe die pups waren weet ik niet, maar Koda was echt de meest gemakkelijk pup ooit.
Je hebt geen glazen bol. Mensen kunnen zich zo anders voordoen. Het hebben van een hond wordt verheerlijkt en dat het niet allemaal vanzelf gaat is iets waar onvoldoende rekening mee wordt gehouden.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mensen kunnen het soms helemaal verkeerd inschatten .. alle goed bedachte dingen ten spijt, beter dan dat een pup dan terug gaat naar een fokker
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Toen ik voor mijn eerste Shih pup ging, had ik geen keus, er was maar 1 over.
Zijn zusje en broertje waren er nog maar waren al wel voorzien.
Bam was superdruk, ondeugend en driftig en wilde helemaal niet knuffelen.
Zijn zusje wel.

Wij werden super hartelijk ontvangen maar tegelijkertijd voelde het alsof ik aan een leugendetector zat :mrgreen:
Ook werden alle negatieve dingen aan het hebben van een hond heel erg benadrukt.
Ik wist niet wat mij overkwam, haha!
Ook zei ze, je hebt hem nu gezien, hij is niet de makkelijkste en ik wil dat je een week bedenktijd neemt.
Als je het dan nog steeds wil, maken we een afspraak en komen we hem brengen, zodat ze konden zien of hij echt terecht kwam zoals ik het vertelde en daarbij natuurlijk een koop contract die ik bijna niet durfde te tekenen :F:

En zo kwamen ze met een gammel, stokoud autootje vanaf de andere kant van Nederland hem brengen.
Zoals Dagmar zei, de tijd van afscheid kwam, de man en vrouw stonden met een traan en Bammetje voelde zich al helemaal thuis.

Dus ja, na zo'n ervaring met een fokker kun je met minder haast geen genoegen nemen.

Fokker van Cash is ook goud, kan niet anders zeggen, veel contact gehad de eerste 8 weken en wezen kijken natuurlijk :I:
Nu houd ik haar nog steeds af en toe op de hoogte, geen hele verhalen verder.
Pas ben ik voor het eerst naar de schapen geweest met Cash, dat vind zij ook leuk om te horen.
Ze organiseren ook een terugkomdag, eens per jaar.
Dat is dan misschien niet nodig maar wel super leuk en hoe betrokken.

Van Sue is een ander verhaal en daar kan ik met niets bij voorstellen.
Die stuurde ik de volgende dag een berichtje hoe goed alles was gegaan en hoe blij we met hem waren en dat het zo klikt met Cash.
En ik kreeg letterlijk alleen maar terug: Fijn!
Ook prima hoor. :LOL:

Ik zou geen nestje van mijn hond kunnen hebben.
Geheid dat ik niemand goed genoeg zou vinden, wat natuurlijk ook echt nergens op slaat.
Maar ik ken mezelf.
Dan blijf ik zo'n 15 jaar stressen en stalken of ik houd 9 pups zelf.
Doe maar niet.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door natalie »

Ik zag zojuist de advertentie van Sepp, een Duitse Staande Draadhaar van 3 maanden oud.

https://www.hhin.nl/index.php?option=co ... nd&id=3193

Dat is toch onvoorstelbaar :(
Ik kan voorstellen dat deze fokker wel erg teleurgesteld is in de koper van de pup. Tegelijkertijd kan ik mij niet voorstellen dat de fokker deze pup niet terug zou willen.
Gebruikersavatar
Tenmashi
Zeer actief
Berichten: 1359
Lid geworden op: 15 jun 2013 19:39
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0
Locatie: gem. Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Johnny Jones schreef:Al die betrokkenheid als de pups nog in de luiers liggen zijn geen garantie. De fokker van Koda steekt ongelooflijk veel tijd in haar pupkopers. Je mag als je wil iedere dag langskomen en ze organiseert leuke middagjes voor iedereen. Uiteindelijk hoopt ze zo ook het juiste pupje aan iedereen toe te wijzen. Desondanks kwamen uit het nest van Koda binnen twee weken twee pups terug. En dat dan van die leuke enthousiaste mensen die je daar een paar keer tegen bent gekomen. Hoe die pups waren weet ik niet, maar Koda was echt de meest gemakkelijk pup ooit.
Je hebt geen glazen bol. Mensen kunnen zich zo anders voordoen. Het hebben van een hond wordt verheerlijkt en dat het niet allemaal vanzelf gaat is iets waar onvoldoende rekening mee wordt gehouden.
Dat is inderdaad ook wel een dingetje, en zeker als mensen zich niet hebben voorbereid hierop en/of niet volhardend genoeg zijn om die eerste moeilijke tijd door te komen komt het al snel neer op pup terug/herplaatsen. Hoeveel mensen op het hondenforum in de puppenperiode wel niet dachten "jezus, waar ben ik aan begonnen?" en voor sommige mensen is dat genoeg om de handdoek in de ring te gooien en de pup terug te brengen.
Gebruikersavatar
iones
Zeer actief
Berichten: 12424
Lid geworden op: 18 aug 2003 15:26
Locatie: twente

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door iones »

natalie schreef:Ik zag zojuist de advertentie van Sepp, een Duitse Staande Draadhaar van 3 maanden oud.

https://www.hhin.nl/index.php?option=co ... nd&id=3193

Dat is toch onvoorstelbaar :(
Ik kan voorstellen dat deze fokker wel erg teleurgesteld is in de koper van de pup. Tegelijkertijd kan ik mij niet voorstellen dat de fokker deze pup niet terug zou willen.
Ik heb het ook gezien. Ik denk dat hij gemakkelijk te plaatsen is. Maar dit ras is wat adhd achtig dus mensen moeten goed weten waar ze aan beginnen. Maar dit is wat ik als fokker dus niet zou willen. En inderdaad, pup zou dan terug moeten naar mij.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door ranetje »

Tenmashi schreef:
Johnny Jones schreef:Al die betrokkenheid als de pups nog in de luiers liggen zijn geen garantie. De fokker van Koda steekt ongelooflijk veel tijd in haar pupkopers. Je mag als je wil iedere dag langskomen en ze organiseert leuke middagjes voor iedereen. Uiteindelijk hoopt ze zo ook het juiste pupje aan iedereen toe te wijzen. Desondanks kwamen uit het nest van Koda binnen twee weken twee pups terug. En dat dan van die leuke enthousiaste mensen die je daar een paar keer tegen bent gekomen. Hoe die pups waren weet ik niet, maar Koda was echt de meest gemakkelijk pup ooit.
Je hebt geen glazen bol. Mensen kunnen zich zo anders voordoen. Het hebben van een hond wordt verheerlijkt en dat het niet allemaal vanzelf gaat is iets waar onvoldoende rekening mee wordt gehouden.
Dat is inderdaad ook wel een dingetje, en zeker als mensen zich niet hebben voorbereid hierop en/of niet volhardend genoeg zijn om die eerste moeilijke tijd door te komen komt het al snel neer op pup terug/herplaatsen. Hoeveel mensen op het hondenforum in de puppenperiode wel niet dachten "jezus, waar ben ik aan begonnen?" en voor sommige mensen is dat genoeg om de handdoek in de ring te gooien en de pup terug te brengen.
Ja hoor heb ik ook met een paar van mijn pups gehad.
Met eentje zelfs vrij lang :tongue:

Soms is het moeilijk voorspelbaar.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door DeDiana »

ranetje schreef:
Tenmashi schreef:
Johnny Jones schreef:Al die betrokkenheid als de pups nog in de luiers liggen zijn geen garantie. De fokker van Koda steekt ongelooflijk veel tijd in haar pupkopers. Je mag als je wil iedere dag langskomen en ze organiseert leuke middagjes voor iedereen. Uiteindelijk hoopt ze zo ook het juiste pupje aan iedereen toe te wijzen. Desondanks kwamen uit het nest van Koda binnen twee weken twee pups terug. En dat dan van die leuke enthousiaste mensen die je daar een paar keer tegen bent gekomen. Hoe die pups waren weet ik niet, maar Koda was echt de meest gemakkelijk pup ooit.
Je hebt geen glazen bol. Mensen kunnen zich zo anders voordoen. Het hebben van een hond wordt verheerlijkt en dat het niet allemaal vanzelf gaat is iets waar onvoldoende rekening mee wordt gehouden.
Dat is inderdaad ook wel een dingetje, en zeker als mensen zich niet hebben voorbereid hierop en/of niet volhardend genoeg zijn om die eerste moeilijke tijd door te komen komt het al snel neer op pup terug/herplaatsen. Hoeveel mensen op het hondenforum in de puppenperiode wel niet dachten "jezus, waar ben ik aan begonnen?" en voor sommige mensen is dat genoeg om de handdoek in de ring te gooien en de pup terug te brengen.
Ja hoor heb ik ook met een paar van mijn pups gehad.
Met eentje zelfs vrij lang :tongue:

Soms is het moeilijk voorspelbaar.
Inderdaad. En hoewel ik pups echt superleuk vind, eens in de zo veel tijd heb ik een opvangpup en dan ben ik meteen ook weer voor een hele tijd genezen :F: Op de één of andere manier vergeet ik na een tijdje hoeveel werk het is, hoeveel energie het kost en wat een handenbindertjes die pups zijn en herinner ik me vooral de leuke dingen. Dan doe ik het toch weer. Maar een (jong)volwassen opvanger is echt véél minder werk ;-)
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door fenneke »

n herplaatsing:Helaas moeten wij constateren dat onze andere hond van bijna 15 jaar (Cairn Terriër) er niet goed tegen kan. Hij is helemaal van slag. En eerlijk is eerlijk ik ben zelf ook niet meer de jongste. Nu nog goed gezond maar wie weet hoe dit over een paar jaar zal zijn. Hij vraagt meer energie dan wij van te voren eigenlijk echt beseften.
Dan is het beter dat hij nu, omdat hij nog jong is, naar een baasje gaat waar hij kan blijven dat dat dit op latere leeftijd misschien 
En een maand geleden speelde de eigen leeftijd en misschien mogelijke mankementen die hij nu wel verwacht nog niet mee?
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door ranetje »

fenneke schreef:
n herplaatsing:Helaas moeten wij constateren dat onze andere hond van bijna 15 jaar (Cairn Terriër) er niet goed tegen kan. Hij is helemaal van slag. En eerlijk is eerlijk ik ben zelf ook niet meer de jongste. Nu nog goed gezond maar wie weet hoe dit over een paar jaar zal zijn. Hij vraagt meer energie dan wij van te voren eigenlijk echt beseften.
Dan is het beter dat hij nu, omdat hij nog jong is, naar een baasje gaat waar hij kan blijven dat dat dit op latere leeftijd misschien 
En een maand geleden speelde de eigen leeftijd en misschien mogelijke mankementen die hij nu wel verwacht nog niet mee?
Misschien iets gebeurd in de familie (ziekte of zo)?

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom hij dat argument nu wel gebruikt en een maand geleden niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door fenneke »

Ja dat kan maar zo lees ik het niet . :engel:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door M@scha »

_Tiny_ schreef:Ik heb wel eens een hond geweigerd aan iemand die vroeg of de puppen wel lekker rustig waren. Ik zeg mevouw puppen zijn niet rustig. Ze janken snachts, willen de hele dag spelen en kauwen overal op. Racen door je kamer, klimmen op de meubels, hamgen aan je broek. Mevrouw ik verkoop mijn puppun liever niet aan iemand die een rustige hond wil want doodles zijn niet rustig. Kijk eens voor de grap in de verschillende doodle fb groepen hoeveel doodles van 8 maanden herplaatst worden "omdat we de hond niet kunnen geven wat hij verdiend". Dat wil ik niet voor mijn puppen.

Dan zijn ze wel beledigd ja.
Ik kan het niet netjes verpakken, ik weet niet hoe dat moet.
als je met die 8 maanden drama's een beetje bedoelt wat ik, als redelijk ervaren hondenbezitter, heb ervaren met Der Wilhelm (labwatje zeggen ze.. my ass!) dan moet je dat ook niet netjes verpakken maar er een groot drama van maken. als ze dan nog willen komt het goed :engel: :LOL:

mijn god wat heb ik dat rotjong vaak terug willen sturen naar de fokker tussen de 7 en 10 maanden :S:
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door truusje »

Mag ik dit topic even oprakelen?

Na 23 jaar fokken ben ik niet teleurgesteld geraakt in pupkopers....wel veel geleerd.

Wat ik vooral geleerd heb is dat pupkopers die heul erg enthousiast zijn, elk gekocht hondedingetje melden, elke week op bezoek willen komen, heel vaak bellen met vragen en dan meteen de hele familie beslommeringen erbij vermelden, het liefst elke dag foto's en filmpjes van hun scheetje willen , vervolgens er hele studies van maken van de filmpjes wat betreft het gedrag van hun pupje en zelfs moederhond, alles gelezen over de opvoeding ed .....daarvan weet ik nu dat zulke mensen of wat onzeker zijn of zich zelf gruwelijk overschatten.
Dit zijn ook de mensen die na de koop om elke poep en scheet je bellen of appen met vragen zoals....waarom doet ie dit? Wat moet ik nu?

Nee geef mij maar de gewone nuchtere mens...ik wil dit ras om die en die reden. Ze komen kijken rond de 4 weken....en met de 8 weken op halen. Af en toe eens een foto tussendoor , meer niet. Ze zoeken zelf de pup uit, zo van...die spreekt mij aan, die vind ik leuk en klaar. Geen gedoe, geen geanalyseer. Lekker simpel, want dat is het ook.

Ik verkoop mijn pups ook aan gezinnen met kinderen....cockertjes zijn erg geschikt voor kinderen. Maar ik wil wel altijd het hele gezin op bezoek hebben. Zoals de ouders hun kinderen hebben opgevoed en nog opvoeden is voor mij een handvat voor het wel of niet verkopen van een pup. Dat heb ik in 1 oogopslag gezien hoor.

Wat betreft de wachtlijsten....vele jaren terug stond men gerust een half jaar op de wachtlijst. Nu staan mensen op meerdere wachtlijsten, zonder dat je dat weet als fokker. Pupkopers houden graag alle opties open voor zich zelf. Dus ik houd al die wachtlijst mensen op de hoogte via mail over de loopsheid, dracht bevalling enz....reageren ze helemaal niet meer of hebben al een pup of willen geen hond meer enz.

Afgelopen zomer had ik een nest. Had pupkopers op de wachtlijst. hele serieuze mensen [ dacht ik ] die dolgraag een oranje bonte reu wilden. Bevalling gevolgd via de webcam...en ja hoor een oranje bonte reu werd geboren. Pupkopers dolgelukkig....ik blij voor hen. Met de 4 weken komen ze op bezoek...hele middag met ze gezeten, ik vond ze echt erg aardig en aangezien ze al een Golden retriever hadden die ze overal mee naar toe namen, vond ik mijn bonte reutje prima bij hen passen. In de weken erna vaak foto s en filmpjes doorgestuurd en uiteraard de hele papierwinkel. Toen plots met de 7 weken een telefoontje...ze zagen ervan af...ze stonden namelijk ook bij een andere fokker op de wachtlijst en daar was nu een teefje geboren met een kleur die beter bij hun Golden paste......
Zo dan hee....had ik me ff vergist in die mensen!

Heb een enkele keer een pup terug gekregen. En 1 keer een teefje van 1,5 jaar want er was een baby geboren.

Pupkopers die eisten dat ik de operatie zou betalen vam het verwijderen van een niet ingedaalde teelbal. Want dat moest van de dierenarts. Nog een interessante discussie gehad met die dierenarts.

Twee jaar geleden een jong stel dat ontzettend uitkeek naar de pup. Ze kwamen vanuit Amsterdam naar Limburg met de 3, 6 en 8 weken. Ze gingen beiden languit op de grond liggen, voor zeker een uur, om het gedrag van de pups te bekijken. Om zodoende hun keuze te kunnen maken. Dat ik ook nog in de kamer was leken ze niet te beseffen, ze spraken alleen met elkaar. Compleet over geanalyseer. Ik moest soms wel lachen in mezelf over wat ze zeiden. Met de 3 weken konden ze geen keuze maken. Prima, snap ik..dus kom maar terug met de 6 weken. Weer het zelfde....uiteindelijk nog geen keuze. [ terwijl de pups onderling zo weinig verschilden ] Ik zeg denk er nog een paar dagen over na...dat deden ze en ze hakten de knoop door. Vervolgens kreeg ik complete schema s van de opvoeding doorgestuurd. Dag 1 dit, dag 2 dat enz. Echt een klapper vol. Ik vond het nogal vergezocht allemaal maar hup...als zij daar gelukkig van werden. Wie daar niet gelukkig van werd was de pup...meteen na de koop werd ik al elke dag gebeld. met vragen. Ik heb heel veel geduld dus heb alle tijd voor ze genomen. Na 4 weken werd de pup terug gebracht. De pup was psychisch niet in orde zieden ze en dat had hun dierenarts ook gezegd en de gedrags therapeute ook.

Ze hebben uiteraard hun geld terug gekregen. Heb die dierenarts gebeld en ook die gedrags therapeute. Hun kant van het verhaal was toch net even anders zullen we maar zeggen.

Ja je maakt wat mee als fokker....
Afbeelding

So Sweet :I:
Gebruikersavatar
iones
Zeer actief
Berichten: 12424
Lid geworden op: 18 aug 2003 15:26
Locatie: twente

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door iones »

truusje schreef:
Heb een enkele keer een pup terug gekregen. En 1 keer een teefje van 1,5 jaar want er was een baby geboren.
:roll:
Wat een zwakkelingen! Gelukkig was mijn moeder niet zo. En ben ik opgegroeid met de hond.

Een pup terugkrijgen zou ik niet het ergste vinden.

Maar nu even de regels:
Als je de pup terugkrijgt, moet je dan het volle aankoopbedrag teruggeven?

En als de pup inmiddels anderhalf is, of zelfs 6? Hoe lossen de fokkers hier dat op? Of nemen jullie ze dan niet meer terug? Ik zou dat liever wel doen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Gebruikersavatar
Bonnie F
Zeer actief
Berichten: 10310
Lid geworden op: 12 mei 2009 21:46
Aantal honden: 1

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik zou mijn ogen uit mijn harses schamen als ik -om wat voor reden- mijn hond naar de fokker terug zou brengen en er dan ook nog geld voor terug vragen. In de meer zakelijke markt: prima en snap ik. Mijn keuzes, mijn fouten of pech. Dan zijn het ook mijn consequenties.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door truusje »

iones schreef:
truusje schreef:
Heb een enkele keer een pup terug gekregen. En 1 keer een teefje van 1,5 jaar want er was een baby geboren.
:roll:
Wat een zwakkelingen! Gelukkig was mijn moeder niet zo. En ben ik opgegroeid met de hond.

Een pup terugkrijgen zou ik niet het ergste vinden.

Maar nu even de regels:
Als je de pup terugkrijgt, moet je dan het volle aankoopbedrag teruggeven?

En als de pup inmiddels anderhalf is, of zelfs 6? Hoe lossen de fokkers hier dat op? Of nemen jullie ze dan niet meer terug? Ik zou dat liever wel doen.
Als de pup nog erg jong is...zeg tot de 12 weken dan geef ik het voledige bedrag terug...ook al kan ik datzelfde bedrag niet meer vragen aan de volgende pupkoper. Op de een of andere manier denken mensen vaak dat er iets mis is ofzo met een wat oudere pup.

Een oudere hond, zoals dat teefje van 1,5 neem ik altijd terug. Maar ik geef er geen geld voor. Deze mensen waren al heel blij dat ik het teefje terug nam en kreeg ook meteen de bench, speeltjes en voer mee. Ik heb haar gehouden. Kan ik de terug gekomen hond niet houden zoek ik er een nieuw plekje voor. Op mn gemak en heel zorgvuldig. Ik wil geen geleur met mijn honden.
Afbeelding

So Sweet :I:
Gebruikersavatar
iones
Zeer actief
Berichten: 12424
Lid geworden op: 18 aug 2003 15:26
Locatie: twente

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door iones »

Bonnie F schreef:Ik zou mijn ogen uit mijn harses schamen als ik -om wat voor reden- mijn hond naar de fokker terug zou brengen en er dan ook nog geld voor terug vragen. In de meer zakelijke markt: prima en snap ik. Mijn keuzes, mijn fouten of pech. Dan zijn het ook mijn consequenties.
Ik vind dat je absoluut gelijk hebt. Maar er zijn veel mensen bij wie zelfinzicht en introspectie totaal ontbreekt. En die willen centen. En als ze die niet bij jou kunnen krijgen, gaan ze de pup wel doorverkopen op internet.
En ik zou dat laatste als fokker niet willen. Want dan heeft het screenen van je pupkopers geen zin meer.
truusje schreef: Ik wil geen geleur met mijn honden.
Dat dus.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Teleurgesteld in de koper van je pup.

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
iones schreef: Maar nu even de regels:
Als je de pup terugkrijgt, moet je dan het volle aankoopbedrag teruggeven?
Hangt er van af. Ik heb weleens iemand gehad die na twee weken de pup terugbracht. En ja, dan geef ik het volledige aankoopbedrag terug. Niks zo erg als ruzie krijgen om geld.
Maar bij een oudere hond zou ik niet het volledige bedrag teruggeven. Dat is niet redelijk. Ik zou het af laten hangen van de leeftijd van de hond en waarom hij teruggebracht is.
Er zijn geen vaste regels voor.
. :ok:
Ita werd binnen 24 uur teruggebracht naar de fokker.
Die mensen hebben het hele bedrag teruggekregen en ik heb gewoon de hele pupprijs betaald.
In 24 uur kan er niet zo veel vernield worden dat je met een probleemhondje komt te zitten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”