Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schrokop en Schraalhans

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: Kijk, Hongaren zijn door de bank genomen geen rijke mensen en de herders met hun kuddes al helemaal niet. Die moesten daar dus geen opvreters bij. Ik denk wel degelijk dat er ook op geselecteerd is, al is het onbewust misschien.

Wat zijn jullie gedachten hierover.
Bij de poolhonden is dat bekend. Labradors worden normaal toch juist snel dik.

Niko had een probleem met de opname van voeding. Daar viel niet tegenop te voeren.

Naap regelt het zelf, negen maanden schrokop, drie maanden schraal. Dan eet hij eng weinig en kun je op je kop gaan staan.
Van het een op het andere moment begint hij weer te bunkeren :U:
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef: Kijk, Hongaren zijn door de bank genomen geen rijke mensen en de herders met hun kuddes al helemaal niet. Die moesten daar dus geen opvreters bij. Ik denk wel degelijk dat er ook op geselecteerd is, al is het onbewust misschien.

Wat zijn jullie gedachten hierover.
Bij de poolhonden is dat bekend. Labradors worden normaal toch juist snel dik.

Niko had een probleem met de opname van voeding. Daar viel niet tegenop te voeren.

Naap regelt het zelf, negen maanden schrokop, drie maanden schraal. Dan eet hij eng weinig en kun je op je kop gaan staan.
Van het een op het andere moment begint hij weer te bunkeren :U:
Nou ja, ze lusten alles en zijn nogal eens onverzadigbaar (wat door een genafwijking schijnt te komen), maar bij normale porties en voldoende beweging worden ze denk ik niet sneller dik dan de gemiddelde hond.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vraag me ook wel eens af welke genetische oorsprong meespeelt. Podenco's schijnen er ook om bekend te staan dat ze met relatief weinig voedsel toekunnen en dan nog steeds optimaal presteren. Er zijn nog steeds heel wat jagers die denken dat ze beter presteren als ze vel over been zijn en flinke honger hebben. Bij Taartje merkte ik daar overigens niets van; die had behoorlijk meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nodig om op gewicht te blijven (snel erg schraal/knokig). Maar dat kwam wellicht meer omdat ze niet helemaal gezond was.
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Labradors worden normaal toch juist snel dik.
Ligt dat niet aan wel of niet castratie?
Bij sommige honden misschien wel, maar op Joy lijkt het geen invloed te hebben. Die weegt zo’n 22 kilo en eet 500 gram vlees per dag zonder te dik te worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door pioenroos »

Van de schapendoes wordt dat ook gezegd: van oorsprong een herdertje voor armelui dus kan met weinig toe. Voor Flora klopt dat als een bus: Ze eet gemiddeld 125 gram kvv per dag en een handje brok /snoep. Ze weegt ongeveer 12 kg.
Haar gewicht en eetlust schommelt wel: 2 maanden eet ze goed en dan 3 maanden weinig met loopsheid en schijndracht. Als ze weinig eet zijn we blij met om de dag haar vlees eten. Goed eten is haar vlees dagelijks en een paar keer per week een bak brokken. Met goed eten wordt ze ietsjes romig, met een paar keer per week vlees eten valt ze iets af maar blijft ruim schraal, absoluut niet te mager.

Mies, castraat teckel van 7,5 kg eet 100 gram kvv per dag en zeer ruim snoep en knaagwerk zoals oortjes, nekjes of stukje strot.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Habibi »

Het is bij paarden een heel bekend gegeven.

Daar heb je de zogenaamde 'sobere rassen' rassen die met relatief weinig voer toe kunnen.

Sterker nog, die van te veel of te rijk voerbzelfs klachten kunnen krijgen.

Vaak zijn dat rassen die ontstaan zijn in gebieden met -om wat voor reden dan ook- minder voedsel voorhanden.

Te koud, te droog, te rotsachtig etcetera.

Vaak zijn dat wat kleinere rassen met veel haar en wat rondere vormen (denk aan shetlander, IJslander, fjord), maar dat hóeft niet per se. Ook de Iberische paarden (Lusitano en PRE ) en andere rassen kunnen 'sober' zijn.


Mijn Lusitano heeft bijvoorbeeld echt niet veel nodig om goed in conditie te blijven, en ondanks zijn leeftijd (bijna 26) is hij eigenlijk altijd wat te zwaar. En die krijgt dus geen biks of brok.
Een vitaminekoek per dag, en verder gras en droog hooi.
Het sportpaard dat naast hem staat, 23 jaar, is nauwelijks op gewicht te houden.
Die is ondanks kuilgras (dat veel rijker is dan hooi) en brok en muesli altijd wat schraal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lanavandevledders
Zeer actief
Berichten: 1985
Lid geworden op: 16 feb 2017 12:27
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana, rottweiler, is 50 kilo en 70 cm groot, eet graag, maar is geen schrokop, is niet te dik maar ook niet te dun,
normaal gesproken krijgt ze, s morgens een bak vlees, iets van 600 gram, en 3 maal daags een halve bak brok, en s avonds nog restjes van tafel.
tussendoor nog wat brood, fruit, hondensnoepje,
nu is ze wel veel in beweging, tijdens haar loopsheid is haar eetlust iets minder,
nu voer ik wel op het oog, als ik denk dat ze iets meer of minder moet, pas ik haar voeding aan.

de meeste rottweilers die ik ken, vind ik persoonlijk te dik, dus daar waak ik voor.
sjm
Zeer actief
Berichten: 8742
Lid geworden op: 13 jan 2009 21:19

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door sjm »

Onze Chihuahua's zouden zich doodvreten. Vooral Isa is een enorme schrokker. Die proeft niks, vreet alles heel snel op en het liefst tot je elleboog erin.

De Oosterse prinses hoeven we het niet over te hebben denk ik.

Schapendoes Noortje is ook vreselijk. Een enorme schrokker.
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Manuma »

Geen idee of dat zo is.
Manu is bijvoorbeeld altijd snel schraal geweest. Op vers vlees hield ik hem niet op gewicht en hij eet ook heel regelmatig zijn eten niet op. Geen hàpje.
Soms eet hij twee, drie dagen helemaal niet, om de dagen daarop weer een paar happen te eten en misschien een halve portie per dag weg te werken.
Dan zie je dat hij een paar weken daarop weer eet als een bootwerker.
Tegenwoordig blijft hij eigenlijk best goed op gewicht. Hij is al een tijd niet meer schraal geweest.
Hij weegt 34 kg en krijgt 600 gram brokken per dag met elke dag 4 pompjes DuoDog paardenvet. Verder af en toe wat tafelresten.
Best veel dus. Maar het kan dus goed zijn dat hij het een week lang niet weg eet.

Uma at alles voordat ze medicatie kreeg voor haar schildklier. Inmiddels gaat ze goed op 200 gram brok per dag en ook een pompje DuoDog. Ze is niet gulzig meer dus ik ga ervan uit dat ze genoeg heeft.

Manu valt wel onder sporthond denk ik. Ook tijdens het sporten gaat hij in spaarstand. Uma is begonnen en gaat ook wel lekker. Het is echter meer duursport dan explosieve inspanning dus voor nu is de voeding goed zo :)
Gebruikersavatar
Shibby
Zeer actief
Berichten: 11078
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:42
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1
Locatie: Net niet Limburg

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Shibby »

Shib vond ik altijd maar een rare hond wat eten betreft. Hij at weinig, altijd mager en liet ook rustig zijn eten een paar dagen staan. En dat terwijl hij standaard energie voor 10 had.

Lou vreet alles wat en los en vast zit. Bij haar gooi ik het maar op haar zwerfhondenverleden. Ze is nu 3,5 jaar hier en ze begint ietsjepietsje rustiger te eten (1 op de 30 keer zoiets :engel: ). Eigenlijk lijkt Lou gewoon op mij. Gek zijn op eten, maar wel al dik worden van lucht. :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door lucie »

Nanna schreef: Kijk, Hongaren zijn door de bank genomen geen rijke mensen en de herders met hun kuddes al helemaal niet. Die moesten daar dus geen opvreters bij. Ik denk wel degelijk dat er ook op geselecteerd is, al is het onbewust misschien.
Voor mijn Hongaren telt dat in ieder geval alvast niet :LOL: :LOL: Die vreten alles wat los en vast zit en met name Maverick komt daar geen gram van aan.
Maar ook mijn herders zijn goeie eters en toch erg slank. Ik geloof vooral in aanleg. Wat Habibi ook zegt over paarden, merk ik hier ook. Mijn merrie is altijd volslank, ongeacht wat ze eet (nooit krachtvoer), de heren sportpaard krijgen iets bij maar blijven wat aan de dunne kant.
Dieren zijn net mensen :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik denk dat de mensen in Tibet ook niet veel geld hebben maar ik heb hier nog nooit een slechte eter gehad.
Al zou ik hier 4 keer daags eten neer zetten dan ging het echt op.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Emma »

Hier ook makkelijke eters..die moet je zelf begrenzen, anders eten ze zich dik.
Ik vind het wel erg makkelijk hoor, van die makkelijke eters.

(Dwerg) Poedels staan over het algemeen ook wel bekent als pietluttige eters. En dat vind ik moeilijker om mee om te gaan, dan de "dankbare " :engel: eters.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Gollum »

Voordat Gollum gecastreerd was liet ze ook wel eens haar eten staan. Dat was daarna over :F:
Mika was wel kieskeurig met eten maar wat ze lekker vond schrokte ze zo weg, soms zonder te slikken leek het wel.
En Rani, tja. Die was niet voor niets zo moddervet toen ze bij ons kwam. Ik heb werkelijk waar nog nooit een hond meegemaakt die zo kan vreten als zij. Ze vangt ook zelf muizen en een enkele vis in paaitijd :schrik:
Gebruikersavatar
Ramiek
Zeer actief
Berichten: 4603
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:41
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Ramiek »

Spetter wil wel mutsen met haar eten maar is ok qua gewicht, ~ 6kg. Bonnie vreet of het gejat wordt, weegt 1 kg zwaarder dan Spetter en eet het dubbele.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Gebruikersavatar
Miezemuis
Zeer actief
Berichten: 5113
Lid geworden op: 01 mei 2011 12:36
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2
Locatie: Nuenen

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Poedels zijn een ramp. Lizzie eet wel beter sinds ze geholpen is, keetje is een stuk groter maar 3 kilo lichter. Echt een pak met botten. En wat ik ook geef ze komt nauwelijks aan. Ze is verder wel actief dus het zal wel goed zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GrethavW
Zeer actief
Berichten: 5698
Lid geworden op: 22 apr 2013 20:54
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2
Locatie: Noordoostpolder

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door GrethavW »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef: Kijk, Hongaren zijn door de bank genomen geen rijke mensen en de herders met hun kuddes al helemaal niet. Die moesten daar dus geen opvreters bij. Ik denk wel degelijk dat er ook op geselecteerd is, al is het onbewust misschien.

Wat zijn jullie gedachten hierover.

Naap regelt het zelf, negen maanden schrokop, drie maanden schraal. Dan eet hij eng weinig en kun je op je kop gaan staan.
Van het een op het andere moment begint hij weer te bunkeren :U:
Mijn Akita deed dat ook.
Zij at normaal gesproken 2x per dag. Maar om de zoveel tijd wilde ze een periode 's morgens geen eten.
Ze gaf ook zelf weer aan wanneer ze dat wel weer wilde. Ze was altijd mooi op gewicht. Slank, maar niet mager.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

De wawas hier zouden zich ook dood vreten.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door laeken »

Bas en Guus zijn dol op eten. Wij voeren twee keer per dag op het oog. Te dik is een paar dagen minder en te dun is nu momenteel wat brokken erbij. Gaat prima. Best handige honden want ze eten alles op wat wij geven en wij doseren dat voer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door HillieS »

Als Yara een dag niet zou eten is ze flink ziek. Maar te dik is ze zeker niet, eerder aan de nette kant.
Jamie eet ook graag, die is niet dik te krijgen.
Hij krijgt nu meer eten dan voor z'n castratie. Het heeft ons een paar maanden gekost om hem weer op gewicht nadat we netjes 25% minder gingen voeren. Dag minder voeren duurde anderhalve week ofzo, en toen zijn we snel meer gaan voeren, hij vermagerde flink nl.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door laeken »

Cleo die deels husky en deels podenco. Die at soms gewoon een paar dagen niks. Of ze was juist enorm vraatzuchtig een bepaalde periode. Snacks wilde ze altijd. Dus bij "opa en oma" werd ze altijd dik in een paar dagen. Dan at ze thuis gewoon ineens 3 dagen niks meer en was ze weer op gewicht. Alsof ze ijdel en bewust bezig was met haar gewicht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Zeer actief
Berichten: 11753
Lid geworden op: 30 okt 2008 13:07
Aantal honden: 3
Locatie: ede

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door *Esther »

Schraalhans, mooi woord :ok:
Miezemuis schreef:Poedels zijn een ramp. Lizzie eet wel beter sinds ze geholpen is, keetje is een stuk groter maar 3 kilo lichter. Echt een pak met botten. En wat ik ook geef ze komt nauwelijks aan. Ze is verder wel actief dus het zal wel goed zijn.
Dat, en nu helemaal. Maar de pred doet zijn werk ook op dit gebied dus nu een jatpoedel en een vreetmoos. Die niet aankomt maar spieren verliest....
De andere twee lusten van het hele varken.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik weet niet of dat rasafhankelijk is, behalve bij het bekende fenomeen bij de poolhonden dan. Ik zie bij mijn Tollers enorme onderlinge verschillen. Nilo kreeg ik in z'n jonge jaren niet op goed gewicht, het eerste jaar is hij echt te schraal geweest omdat het gewoon niet lukte :oeps: En nog, hij is inmiddels bijna 12, staat hij op high-energy brok om hem op gewicht te houden. Z'n dochter Bizzy idem dito, en ik zie haar dochter, nu bijna 4 maanden, ook wel die kant op gaan. Coda aan de andere kant, werd al dik van lucht. Daarbij moest ik alles afwegen of ze was te dik. Overdag iets te kauwen gehad? Minder het maar op het voer, is noodzaak. En Segno is dan weer precies zo'n type. Segno krijgt in verhouding dus ook een minuscule hoeveelheid voer, Nilo flink meer en Bizzy, by far de kleinste, krijgt het meest.

En ik ken dan weer iemand die haar Labradors (showtype) nog niet de helft voert van wat mijn Tollers krijgen. Zeg het maar :19:
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door sbientje »

Maeve schreef:Ik weet niet of dat rasafhankelijk is, behalve bij het bekende fenomeen bij de poolhonden dan. Ik zie bij mijn Tollers enorme onderlinge verschillen. Nilo kreeg ik in z'n jonge jaren niet op goed gewicht, het eerste jaar is hij echt te schraal geweest omdat het gewoon niet lukte :oeps: En nog, hij is inmiddels bijna 12, staat hij op high-energy brok om hem op gewicht te houden. Z'n dochter Bizzy idem dito, en ik zie haar dochter, nu bijna 4 maanden, ook wel die kant op gaan. Coda aan de andere kant, werd al dik van lucht. Daarbij moest ik alles afwegen of ze was te dik. Overdag iets te kauwen gehad? Minder het maar op het voer, is noodzaak. En Segno is dan weer precies zo'n type. Segno krijgt in verhouding dus ook een minuscule hoeveelheid voer, Nilo flink meer en Bizzy, by far de kleinste, krijgt het meest.

En ik ken dan weer iemand die haar Labradors (showtype) nog niet de helft voert van wat mijn Tollers krijgen. Zeg het maar :19:
Heb sowieso het idee dat reuen (iig van de labradors) makkelijker op gewicht blijven dan teven, of ze kunnen gewoon meer eten omdat ze meer verbruiken is het eigenlijk. Ongecastreerd heb ik het dan over. Op zich ook logisch, is bij mensen natuurlijk precies zo.

Hier 1 die letterlijk alles lust. Wordt bijna 7, heeft in 7 jaar nog nooit een maaltijd overgeslagen. Vreet alles wat je haar aanbiedt, het enige dat ze tot nu toe niet opat is rauwe champignon. Verder kan ik niets bedenken wat ze niet hoeft. Ze schrokt ook als een gek. Ik weet vrij zeker dat ze zich dood of iig ziek zou eten als ik bijv een zak voer in de kamer zou zetten en ik ging zelf weg. Altijd net een tikkie romig, al is ze volgens de dierenarts wel netjes op gewicht.
De ander laat weleens zijn eten staan, als ie bijv. niet zo lekker is. Hij lust maar weinig andere dingen, het meeste pakt ie aan en laat het dan ergens liggen. Hij krijgt dubbel zoveel eten en is op het moment wat aan de schrale kant. Op zich niet erg want hij is zonder vet al vrij zwaar, maar wel opmerkelijk.

De meeste Labradors zijn wel meer zoals Pom, en ik denk dat ze makkelijk teveel krijgen. Ben het wel eens met Lieske dat het niet onmogelijk is om ze op gewicht te houden hoor, maar als je ze regelmatig wat extras toestopt zonder voer te minderen gaat het wel hard. Misschien is dat ook wel een talent, snel een vetlaag aanleggen. Ze komen tenslotte uit koude streken :D Ik ook, denk ik.

edit - en veel krijgen ook gewoon te weinig beweging, dat zal een gevolg zijn van een populair en inschikkelijk ras zijn gok ik.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door sbientje »

Miezemuis schreef:Poedels zijn een ramp. Lizzie eet wel beter sinds ze geholpen is, keetje is een stuk groter maar 3 kilo lichter. Echt een pak met botten. En wat ik ook geef ze komt nauwelijks aan. Ze is verder wel actief dus het zal wel goed zijn.
ja dat denk ik ook altijd maar hoor, tot op zekere hoogte dan. Als ze gewoon actief zijn... Ik wilde Pom ook een tijdje slanker maar dan kreeg ze zo weinig en vrat ze de tegels uit de straat. Toen dacht ik ook wat ben ik eigenlijk aan het doen, beest ziet er top uit, is gezond en actief, die ene kilo die eraf moet brengt ons alleen maar irritatie vanwege dat gezoek en gevreet buiten. Laaaat maar :D Uiteindelijk zijn ze ook allemaal verschillend
Rubey10
geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2019 09:34
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4
Locatie: Achterhoek

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Rubey10 »

Zou dat echt ras afhankelijk zijn? 2 van mijn border collies schuiven alles naar binnen en kauwen niet eens, 1 eet alles maar eet op zijn gemak en nr 4 heelt altijd wat :roll: dan wil hij vlees, dan brok, daarna weer andere brokjes....alleen kattenblik vindt hij altijd lekker :D (vooral als hij het kan stelen van de kat)
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Hilde »

Bij beagles heb ik altijd geleerd dat ze, van oorsprong, hele dagen jacht moesten volhouden. Het was dan handig dat ze onderweg al het enigszins eetbare opaten: zo konden ze het langer volhouden. De honden die het het langst volhielden, waren de beste beagles en daar werd mee gefokt.

Het was even omschakelen - van flinke vreetzak naar kieskeurige fijnproever. Beau deed alles voor eten en Elmo doet liever wat anders. Dat heeft ook voordelen (ik kan mijn eten op tafel laten staan bijvoorbeeld), ik vind het niet erg :) Elmo is wel altijd heel erg schraal, op het randje van te dun. Meer krijg ik er niet op. Tsja.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door pioenroos »

Flora eet juist niet bij concurrentie. Ze kijkt juist opgelucht als Mies er aan komt en ze heeft toch niet zo'n honger. "Oh gelukkig dat je er bent Mies, eet maar. Ik hoef niet zo en weggooien is zonde. Plus, als de bak leeg is krijg ik wat lekkers".
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door HillieS »

pioenroos schreef:Flora eet juist niet bij concurrentie. Ze kijkt juist opgelucht als Mies er aan komt en ze heeft toch niet zo'n honger. "Oh gelukkig dat je er bent Mies, eet maar. Ik hoef niet zo en weggooien is zonde. Plus, als de bak leeg is krijg ik wat lekkers".
Zo grappig dat verschil tussen haar en Yara.
Wat dat betreft lijken ze niet op elkaar. Yara vreet 't liefst eerst d'r eigen bak leeg en daarna die van Jamie, daarom staan hun bakken ook niet naast elkaar :LOL:
En een uur voordat d'r bevalling van d'r nest begon vrat ze een volle bak vlees leeg, en daarna die van tante Yindi :engel: (die een stapje opzij deed, net als Jamie zou doen :LOL:)
Afbeelding
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

De meeste honden worden te dik omdat baasje er teveel instopt (ziektes uitgezonderd), inclusief Labradors :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”