Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schrokop en Schraalhans

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Maeve »

mosquito1980 schreef:De meeste honden worden te dik omdat baasje er teveel instopt (ziektes uitgezonderd), inclusief Labradors :wink:
Maar wat te veel is kan natuurlijk wel enorm verschillen per hond.
Gebruikersavatar
Miezemuis
Zeer actief
Berichten: 5113
Lid geworden op: 01 mei 2011 12:36
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2
Locatie: Nuenen

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Miezemuis »

sbientje schreef:
Miezemuis schreef:Poedels zijn een ramp. Lizzie eet wel beter sinds ze geholpen is, keetje is een stuk groter maar 3 kilo lichter. Echt een pak met botten. En wat ik ook geef ze komt nauwelijks aan. Ze is verder wel actief dus het zal wel goed zijn.
ja dat denk ik ook altijd maar hoor, tot op zekere hoogte dan. Als ze gewoon actief zijn... Ik wilde Pom ook een tijdje slanker maar dan kreeg ze zo weinig en vrat ze de tegels uit de straat. Toen dacht ik ook wat ben ik eigenlijk aan het doen, beest ziet er top uit, is gezond en actief, die ene kilo die eraf moet brengt ons alleen maar irritatie vanwege dat gezoek en gevreet buiten. Laaaat maar :D Uiteindelijk zijn ze ook allemaal verschillend
Ik zóu keetje graag wat dikker hebben want als ze een keer echt ziek wordt heeft ze nauwelijks wat bij te zetten. Maar alles wat ik haar extra geef eet ze minder van haar voer. Haar moeder is precies zo een haar oma ook. Ik heb eigenlijk ook nog nooit een dikke grotepoedel gezien. Misschien kunnen ze wel niet dik worden :o
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Hilde »

Miezemuis schreef:Ik zóu keetje graag wat dikker hebben want als ze een keer echt ziek wordt heeft ze nauwelijks wat bij te zetten. Maar alles wat ik haar extra geef eet ze minder van haar voer. Haar moeder is precies zo een haar oma ook. Ik heb eigenlijk ook nog nooit een dikke grotepoedel gezien. Misschien kunnen ze wel niet dik worden :o
Ik wel hoor, ook écht dik zegmaar :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nikki90
Zeer actief
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 dec 2013 18:29
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1
Locatie: Veluwezoom

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Schrokop hier. Althans, dat is ze geworden.

Van 8 weken tot ongeveer een jaar was Jet een vreselijk slechte eter. Niks vond ze echt lekker. Uiteindelijk hielp het om d'r 1x daags vers vlees te geven. Of ze at 2x daags nauwelijks tot niks of ze at 1x daags (traaaag) d'r bakje leeg. Dus 't werd al snel 1x daags.

Nu schranst ze 3x per dag d'r bakje leeg en is 1x daags (of 2x) voeren niet eens een optie meer ivm haar maag.

Op het werk heeft ze een keer een afgesloten, dus wel aangebroken, zak voer open kunnen maken. Dat had ik niet meteen door, ze was aan het kokhalzen en was ontzettend opgeblazen. Spoedje dierenarts. Röntgenfoto: van kop tot kont vol met brokken :roll: Ze bleek ruim 500 gram brokken naar binnen te hebben gewerkt. Jet weegt 5,5 kilo en eet 75 gram brokken per dag.. :mann: 2 dagen en heel veel poep later was ze weer in vorm :LOL:
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door kooi »

Poedels zijn vaak moeilijke eters weet ik van mijn moeder. Mijn zusje's koningspoedel is een uitzondering.
Ik ben berners gewend. Daar kun je een handgranaat naar toe gooien en die wordt in een beweging doorgeslikt. Jorla's eetlust was legendarisch. ( weet je nog? Die doos met eieren? En die met suikerklontjes? De helaas pindakaaspot? De schaal met verpakte st. Maarten traktaties? De lievelingskleren en schoenen van Dochter en mij?) :LOL:

Maar Yuna is een moeilijke eter, die lust zelfs geen gevallen chipje. Terwijl ze toch honger moet hebben geleden in haar verleden in Roemenië. Zij heeft wel last van baknijd naar de katten, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Hilde »

Nanna schreef:Bij slechte eters vind ik meerdere honden een zegen.
Csikasz eet vlot, Rozi langzaam maar zeker. Maar Panni wil nog weleens zeuren.
Oplossing: Panni eet in het halletje achter en de uitweg daar wordt geblokkeerd door een eveneens etende Csikasz. Die haar bakje natuurlijk veel eerder leeg heeft en dan bij Panni wil kijken. Die dat op haar beurt niet over haar kant laat gaan en dan maar het eten verstopt. In haar maag :LOL:
Ooit geprobeerd. Elmo schuift de bak nog net niet naar de ander toe. 'Hier, wil jij dit hebben? Ik niet.' :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb alleen maar honden die altijd hun eten direct opeten/aten.
Sheltie, stabij, straathond en nu border collie.

Hoor het in de winkel bij ons wel vaak hoor dat de hond niet wil eten.
Zelfs tot meermaals opname bij dierenarts aan toe. Dat was volgens mij een pinchertje.
En poedels idd.
Mijn oom en tante hebben nu de derde die niet normaal wil eten.

Aanleg wellicht deels heus wel bij bepaalde rassen maar aangeleerd ook wel vaak denk ik.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door natalie »

De dag dat Abel niet meer eet, rijd ik direct naar de dierenarts. Jip kan wel kieskeurig zijn. Hij neemt niet direct alles van mij aan. Als ik hem bijvoorbeeld een nieuw soort snack aanbied, dan snuffelt hij daar eerst uitgebreid aan om te bepalen of het de moeite waard is of niet. Abel heeft dan allang op ;-)
Wat brokken betreft, moet ik voldoende afwisselen om het interessant te houden. En Jip vindt vis (met uitzondering van zalm) niet te vreten. Maar verder is het geen moeilijke eter. Heel soms laat hij 's ochtends zijn brokken staan, maar in de avond eet hij dan wel weer gewoon. Ik hoef daar nooit ingewikkeld over te doen.

Ik geloof dat het bij sommige rassen wel iets met hun achtergrond te maken kan hebben. En ik vind het ook niet verrassend dat Abel zo voergericht is. Ik moest daar erg aan wennen, want ik kan niets op tafel laten staan. Maar gelukkig is er geen sprake is van voernijd o.i.d. Jip en Abel kunnen prima hun brokjes in het gras met elkaar delen en ik kan ze ook allebei een snack geven zonder ergens rekening mee te hoeven houden.
Gebruikersavatar
Antonetta
Zeer actief
Berichten: 4912
Lid geworden op: 20 okt 2009 12:06
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Antonetta »

Balou versleept zijn eten nog wel eens naar de bank waar hij het dan rustig opeet. Soms laat hij wat staan maar Lotus en kat Nemo moeten niet wagen om er in de buurt te komen. Lotus is een echte schrokop en ze lust alles tot oneetbare dingen toe. Dit heeft er al twee keer voor gezorgd dat ze braakmiddel moest hebben en een keer bijna in runderkophuid is gestikt, niet leuk.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Gebruikersavatar
*Esther
Zeer actief
Berichten: 11753
Lid geworden op: 30 okt 2008 13:07
Aantal honden: 3
Locatie: ede

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door *Esther »

Hilde schreef:
Nanna schreef:Bij slechte eters vind ik meerdere honden een zegen.
Csikasz eet vlot, Rozi langzaam maar zeker. Maar Panni wil nog weleens zeuren.
Oplossing: Panni eet in het halletje achter en de uitweg daar wordt geblokkeerd door een eveneens etende Csikasz. Die haar bakje natuurlijk veel eerder leeg heeft en dan bij Panni wil kijken. Die dat op haar beurt niet over haar kant laat gaan en dan maar het eten verstopt. In haar maag :LOL:
Ooit geprobeerd. Elmo schuift de bak nog net niet naar de ander toe. 'Hier, wil jij dit hebben? Ik niet.' :mrgreen:
Bij Haas werkt dat wel. Polar 'gebruik' ik daar juist voor. Polly eet snel en komt kijken. Ik moet er wel bijblijven. Loop ik weg dan eet Hazel sowieso niet en een Polar alles op. Maar een wachtende Polar voert de druk lekker op. Ze krijgt daarna als dank natuurlijk nog een laatste hapje.
Gebruikersavatar
suzan25
Zeer actief
Berichten: 1842
Lid geworden op: 21 jul 2007 13:32
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door suzan25 »

Als ik zie hoeveel ik bestel en koop voor mijn 3 (kleine) shelties zou je denken dat ze tonnetje rond zijn. Maar ze zijn alledrie schraal, soms op het magere af. Ze vinden bijna alles lekker en eten ook alles op wat ik ze voorzet. Ik vind het heerlijk, ik train ook veel met ze en vind het makkelijk om met voer te belonen.
Gebruikersavatar
Miezemuis
Zeer actief
Berichten: 5113
Lid geworden op: 01 mei 2011 12:36
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2
Locatie: Nuenen

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Miezemuis »

*Esther schreef:
Hilde schreef:
Nanna schreef:Bij slechte eters vind ik meerdere honden een zegen.
Csikasz eet vlot, Rozi langzaam maar zeker. Maar Panni wil nog weleens zeuren.
Oplossing: Panni eet in het halletje achter en de uitweg daar wordt geblokkeerd door een eveneens etende Csikasz. Die haar bakje natuurlijk veel eerder leeg heeft en dan bij Panni wil kijken. Die dat op haar beurt niet over haar kant laat gaan en dan maar het eten verstopt. In haar maag :LOL:
Ooit geprobeerd. Elmo schuift de bak nog net niet naar de ander toe. 'Hier, wil jij dit hebben? Ik niet.' :mrgreen:
Bij Haas werkt dat wel. Polar 'gebruik' ik daar juist voor. Polly eet snel en komt kijken. Ik moet er wel bijblijven. Loop ik weg dan eet Hazel sowieso niet en een Polar alles op. Maar een wachtende Polar voert de druk lekker op. Ze krijgt daarna als dank natuurlijk nog een laatste hapje.
Hier werkt het ook niet. Keetje vindt eten sowieso niet iets wat het waard is om strijd over te hebben. Wie het heeft die mag het hebben. Nu helpt het ook niet dat Lizzie alleen uit haar eigen bak eet. Ze denkt er niet aan om uit Keetjes bak te eten ( behalve als hij leeg is dan likt zij hem uit :19: ).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Hilde »

suzan25 schreef:Als ik zie hoeveel ik bestel en koop voor mijn 3 (kleine) shelties zou je denken dat ze tonnetje rond zijn. Maar ze zijn alledrie schraal, soms op het magere af. Ze vinden bijna alles lekker en eten ook alles op wat ik ze voorzet. Ik vind het heerlijk, ik train ook veel met ze en vind het makkelijk om met voer te belonen.
Nou, dat mis ik inderdaad wel! Al is Elmo al voergerichter dan eerder. Beau kon ik overal doorheen helpen met voer, dat was soms wel handig. Elmo is weer wat meer spelgericht, ook wel fijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
suzan25
Zeer actief
Berichten: 1842
Lid geworden op: 21 jul 2007 13:32
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door suzan25 »

Hilde schreef:
suzan25 schreef:Als ik zie hoeveel ik bestel en koop voor mijn 3 (kleine) shelties zou je denken dat ze tonnetje rond zijn. Maar ze zijn alledrie schraal, soms op het magere af. Ze vinden bijna alles lekker en eten ook alles op wat ik ze voorzet. Ik vind het heerlijk, ik train ook veel met ze en vind het makkelijk om met voer te belonen.
Nou, dat mis ik inderdaad wel! Al is Elmo al voergerichter dan eerder. Beau kon ik overal doorheen helpen met voer, dat was soms wel handig. Elmo is weer wat meer spelgericht, ook wel fijn.
Bij mij willen ze gelukkig ook spelen als beloning. Vooral bij de agility training gebruik ik veel spel. Maar bij trucjes, balans, etc vind ik het wel fijn dat ik veel en snel kan belonen met voer. Van spelen, sjorren worden ze bij mij toch snel moe.
Voor jou zal het wel schakelen zijn geweest van beagle naar poedel, qua voer gerichtheid.
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Hilde »

suzan25 schreef:Bij mij willen ze gelukkig ook spelen als beloning. Vooral bij de agility training gebruik ik veel spel. Maar bij trucjes, balans, etc vind ik het wel fijn dat ik veel en snel kan belonen met voer. Van spelen, sjorren worden ze bij mij toch snel moe.
Voor jou zal het wel schakelen zijn geweest van beagle naar poedel, qua voer gerichtheid.
Ja, helemaal mee eens. Gelukkig heb ik inmiddels wel een en ander gevonden wat door Elmo als beloning ervaren wordt en wat ik ook makkelijk mee kan nemen. Worst voor de belangrijke trainingen en droog voor gewoon thuis.
Dat laatste is inderdaad zo :lol1: , maar bij Beau hoefde ik echt niet met speelgoed aan te komen, dat had ook nadelen. Voor Elmo kwam wilde ik zeker een hond die weer zo voergericht is, omdat dat veel voordelen heeft. Toch de gok van een poedel genomen want als je bij mij op het werk opgroeit... dan kun je toch niet kieskeurig worden... Elmo bewees dat dat prima kan :LOL: Heel veel snacks en beloningen pakt hij niet eens aan of hij tuft ze uit als hij ze toch aangepakt heeft :engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ptje
Zeer actief
Berichten: 15796
Lid geworden op: 13 okt 2011 20:42
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2
Locatie: Groenlo

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Ptje »

Dat poedels kieskauwers zijn herken ik gelukkig totaal niet.
Ik voer ook op het oog, Rasta voerde ik wat meer bij de laatste tijd omdat ik hem wat bottig vond worden en ik houd hem ideaal gezien tussen de 23 en 24 kilo.
Ziggy vind ik veel lastiger te voeren, eigenlijk voor het mooie zou er een pondje af mogen en hij zou rond de 75 gr á 100 gr mogen hebben maar lastig dus vind ik om zo’n miniportie te geven! Hij weegt een 9 kilo.
Ziggy heeft echter nooit genoeg, ik moet er tussen staan als ik ze eten geef want Ziggy slokt zijn portie soms in 1 hap op en loert dan op een kans om Rasta’s portie ook te bemachtigen.
Dat heeft soms tot komische taferelen geleid.
Ziggy had zijn eten op, liep zogenaamd ongeïnteresseerd weg om dan van de andere kant vliegensvlug op Rasta’s portie aan te vallen en de rest als een haaibaai naar binnen te schrokken.
Of hij kijkt onschuldig weg om dan vervolgens zo tussen mijn benen te schieten en zo een extra portie te jatten, rotzakje :LOL:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Gebruikersavatar
*Esther
Zeer actief
Berichten: 11753
Lid geworden op: 30 okt 2008 13:07
Aantal honden: 3
Locatie: ede

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door *Esther »

Lucia schreef:Ik heb alleen maar honden die altijd hun eten direct opeten/aten.
Sheltie, stabij, straathond en nu border collie.

Hoor het in de winkel bij ons wel vaak hoor dat de hond niet wil eten.
Zelfs tot meermaals opname bij dierenarts aan toe. Dat was volgens mij een pinchertje.
En poedels idd.
Mijn oom en tante hebben nu de derde die niet normaal wil eten.

Aanleg wellicht deels heus wel bij bepaalde rassen maar aangeleerd ook wel vaak denk ik.
Nou, was dat nou maar waar. Dat is het gewoon echt niet. Of je t nu negeert, op je kop staat of stoïcijns elke keer een bak neerzet, slechte eters worden zo geboren en niet gemaakt. Het scheelt veel, voor mijzelf dan dat ik t weet na al die tijd.
Gebruikersavatar
DesireeB
Zeer actief
Berichten: 4312
Lid geworden op: 13 feb 2015 09:58
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door DesireeB »

Izzy is een schrokop(het is dat ze niet mag stelen want anders..), maar komt ook wel redelijk snel aan in gewicht. Die krijgt rond de 80 gram brokken per dag excl een flinke hoeveelheid koek (zijn gewoon andere brokjes :lol1: ), snacks en tafelresten. Ze weegt rond de 7,3 kg en veel slanker krijg ik haar niet want dan moet ik of geen snaaiwerk meer geven of nog minder brok, ze doet het goed zoals ze nu is dus ik vind het wel prima. Ze mag er best uitzien als een goed doorvoede hond. :wink:

Droef eet prima maar gewoon rustig zonder haast. Als hij iets heel lekker vind eet hij nog langzamer, en geniet hij er overduidelijk van.
Hij eet zo'n 350 gram brok per dag wederom excl een flinke hoeveelheid koek (zijn gewoon andere brokjes :lol1: ), snacks en tafelresten. Hij weegt nu rond de 34,5 kg en dat vind ik wel prima voor hem. Vorig jaar zomer vond ik hem wat te mager worden en sindsdien krijgt hij rond de 30 gram brok per dag meer en ondertussen zijn we ook al weer wat maanden overgestapt van merkbrok en nu doet hij het prima en hij blijft rond dit gewicht hangen.

Beide honden zijn geen sporters maar wandelen rustig een paar uur per dag als dat zo uit komt, verder zijn ze gewoon lekker rustig buiten 2 a 3 x per dag de boel op zijn kop zetten om dan.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Gebruikersavatar
Miezemuis
Zeer actief
Berichten: 5113
Lid geworden op: 01 mei 2011 12:36
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2
Locatie: Nuenen

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Miezemuis »

*Esther schreef:
Lucia schreef:Ik heb alleen maar honden die altijd hun eten direct opeten/aten.
Sheltie, stabij, straathond en nu border collie.

Hoor het in de winkel bij ons wel vaak hoor dat de hond niet wil eten.
Zelfs tot meermaals opname bij dierenarts aan toe. Dat was volgens mij een pinchertje.
En poedels idd.
Mijn oom en tante hebben nu de derde die niet normaal wil eten.

Aanleg wellicht deels heus wel bij bepaalde rassen maar aangeleerd ook wel vaak denk ik.
Nou, was dat nou maar waar. Dat is het gewoon echt niet. Of je t nu negeert, op je kop staat of stoïcijns elke keer een bak neerzet, slechte eters worden zo geboren en niet gemaakt. Het scheelt veel, voor mijzelf dan dat ik t weet na al die tijd.
Dat dus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sassy
moderator
Berichten: 2198
Lid geworden op: 15 jan 2011 13:15
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Schrokop en Schraalhans

Ongelezen bericht door Sassy »

Hier eten ze allemaal goed, de ene wat sneller als de andere. Allemaal border collies waar mensen ook vaak van zeggen dat ze zo slecht eten.

In de avond als ze vinden dat het "hun etenstijd" is en het duurt te lang, dan merk je dat wel, blijven ze rond je draaien en dralen en zielig kijken, zo van chef, wij moeten nu echt iets te eten, schiet op.
Je merkt wel als ze een bepaald soort brok niet zo lekker vinden, we hebben een keer Bio Foods lam gegeven, dan word je wel even met een teleurgestelde blik aangekeken, maar goed, niet zeuren, die zak voer moet ook op.
En als je de week erna iets anders geeft zie je ook meteen het enthousiasme terug :mrgreen:

Als ik sta te koken zijn ze heel nieuwsgierig, meekijken wat er allemaal de pan in gaat is leuk, wellicht is er zo nog iets te scoren wat van het aanrecht afvalt, en of dat nu een stukje witlof is, een stukje schil van een appel, allemaal lekker.
Doen we niet zo spastisch over...
De honden die hier nog niet zo lang zijn kijken wel heel vreemd als ze de eerste keer een stukje banaan of een aardbei krijgen, maar zelfs Bill en Joe, die echt niks gewend waren komen daar nu voor.
Dus nee, slechte eters kennen we hier niet.

Op het moment dat we eten geven en eentje eet er niet dan is het tijd om de dierenarts te bellen, dan is er echt iets helemaal mis.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”