Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarde van de hond in geld

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Jackira »

Naar aanleiding van een reactie in een ander topic ging ik me afvragen wat een hond eigenlijk waard is in geld. Voor mijzelf telt geld niet zo. Niet in het dagelijks leven, en al helemaal niet als het om een gezinslid gaat (want dat zijn de honden voor mij). Verdienen en sparen van geld is voor mij gewoon een middel waardoor ik de vrijheid heb om minder te werken en goed kan zorgen voor alles wat me lief is maar meer ook niet. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand een straathond minder waard zou vinden dan een rashond. Ik zou voor beide het geld wat gevraagd wordt gewoon zonder nadenken betalen wanneer ik de hond zou willen en kunnen hebben.

Hoe denken jullie daar over.
Laatst gewijzigd door Jackira op 03 jul 2019 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Jackira »

Nanna schreef:Iedereen mag vragen wat ie wil. En als je het kan vangen, kudos
Maar zelf zal ik voor een rashond nooit meer dan duizend euro betalen. En voor een kruising vind ik 300 euro wel de max.
Maar waarom? Is de een dan minder dan de ander?
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door crutz »

omdat ze onder de zaak vallen (fok en demo) moet ik ze van de belastingdienst een waarde geven, dat is moeilijk zat zeg maar ;)
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jackira schreef:Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand een straathond minder waard zou vinden dan een rashond.
Je bent de emotionele en financiële waarde door elkaar aan het halen. Iedere hond heeft een marktwaarde.
Een stamboom smous kost hetzelfde als de gemiddelde straathond. Mijn pup is een kruising en heeft een hogere marktwaarde dan de meeste rashonden.
Voor een stichtinghond met een gemiddelde waarde van 300 euro betaal ik geen 500, al is hij nog zo leuk en al heb ik het tien keer.
Voor een herplaats klapkaak mag je me bedanken met een bos bloemen en m'n voeten kussen met traantjes in je ogen.
Sandra&co

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Voor een kruising (daar vallen Labradoodles en Pomski's ook onder voor mij) betaal/vraag ik ook niet meer dan 300,-. Da's mooi zat. Voor een rashond betaal ik niet meer dan 800,-. De keuze is voor mij dus ook vrij beperkt daarin :mrgreen: Maar meer dan 800,- vind ik geldklopperij. Mag van mij hoor, 't is natuurlijk wat de gek ervoor geeft, maar ik betaal het niet.

Voor een huismerk betaal je ook minder dan voor een merkproduct. Dat wil niet zeggen dat het 1 beter is dan het ander. Je betaalt deels voor een naam en hoogwaardiger ingrediënten (nou ja, dat hoop je dan maar).
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door DeDiana »

Jackira schreef:Naar aanleiding van een reactie in een ander topic ging ik me afvragen wat een hond eigenlijk waard is in geld. Voor mijzelf telt geld niet zo. Niet in het dagelijks leven, en al helemaal niet als het om een gezinslid gaat (want dat zijn de honden voor mij). Verdienen en sparen van geld is voor mij gewoon een middel waardoor ik de vrijheid heb om minder te werken en goed kan zorgen voor alles wat me lief is maar meer ook niet. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand een straathond minder waard zou vinden dan een rashond. Ik zou voor beide het geld wat gevraagd wordt gewoon zonder nadenken betalen wanneer ik de hond zou willen en kunnen hebben.

Hoe denken jullie daar over.
Ongeveer net zoals jij erover denkt ;-) Ik kan dat niet in geld uitdrukken, maar mijn rashond is mij niet meer waard dan mijn straathonden en ik zou ook niet weten waarom dat wel zo zou zijn. Mijn straathonden zijn net zo leuk, mooi en gezond als mijn rashond. Als ik een hond graag zou willen hebben, zou de aanschafprijs best een belemmering kunnen zijn als ik die schrikbarend hoog zou vinden en het geld gewoon niet heb, maar dat heeft voor mij niets te maken met of het een rashond, kruising of voormalig zwerfhond is.
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Jackira »

dagmar88 schreef:
Jackira schreef:Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand een straathond minder waard zou vinden dan een rashond.
Je bent de emotionele en financiële waarde door elkaar aan het halen. Iedere hond heeft een marktwaarde.
Een stamboom smous kost hetzelfde als de gemiddelde straathond. Mijn pup is een kruising en heeft een hogere marktwaarde dan de meeste rashonden.
Voor een stichtinghond met een gemiddelde waarde van 300 euro betaal ik geen 500, al is hij nog zo leuk en al heb ik het tien keer.
Voor een herplaats klapkaak mag je me bedanken met een bos bloemen en m'n voeten kussen met traantjes in je ogen.
Ja waarschijnlijk haal ik het door elkaar want ik begrijp zelf niet zo goed waar voor mij nou het zere punt zit in deze.

Rationeel kan ik het snappen. Maar dat iemand voor een stichtinghond geen 500 euro zou betalen terwijl je hem wel graag zou willen snap ik dan weer niet. Want voor mij is die hond bij wijze van spreken dan wel 1000 euro waard.
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Jackira »

DeDiana schreef:
Jackira schreef:Naar aanleiding van een reactie in een ander topic ging ik me afvragen wat een hond eigenlijk waard is in geld. Voor mijzelf telt geld niet zo. Niet in het dagelijks leven, en al helemaal niet als het om een gezinslid gaat (want dat zijn de honden voor mij). Verdienen en sparen van geld is voor mij gewoon een middel waardoor ik de vrijheid heb om minder te werken en goed kan zorgen voor alles wat me lief is maar meer ook niet. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand een straathond minder waard zou vinden dan een rashond. Ik zou voor beide het geld wat gevraagd wordt gewoon zonder nadenken betalen wanneer ik de hond zou willen en kunnen hebben.

Hoe denken jullie daar over.
Ongeveer net zoals jij erover denkt ;-) Ik kan dat niet in geld uitdrukken, maar mijn rashond is mij niet meer waard dan mijn straathonden en ik zou ook niet weten waarom dat wel zo zou zijn. Mijn straathonden zijn net zo leuk, mooi en gezond als mijn rashond. Als ik een hond graag zou willen hebben, zou de aanschafprijs best een belemmering kunnen zijn als ik die schrikbarend hoog zou vinden en het geld gewoon niet heb, maar dat heeft voor mij niets te maken met of het een rashond, kruising of voormalig zwerfhond is.
Ja dat bedoel ik en ik kan niet begrijpen dat mensen een hond die ze aanspreekt dan gewoon over laten gaan vanwege geld. Niet als oordeel maar ik kan gewoon dan blijkbaar die nuance niet snappen.
Sandra&co

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Oh, trouwens. De waarde die een hond voor me heeft, stijgt zodra ik hem/haar in huis heb. Ik heb niet voor niets al voor zo'n 2000,- aan Izzy laten versleutelen. Als ze nog steeds haar koopwaarde (250,-) had, had ik dat niet gedaan. Ze worden mettertijd waardevoller dus. Maar da's dan weer emotionele waarde.
Lizzie.
Zeer actief
Berichten: 11584
Lid geworden op: 24 okt 2010 19:49
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Waarom de ene kruising een hogere marktwaarde zou hebben dan andere kruisingen, die ontgaat mij, gelukkig ben ik maar een simpele miep, in mijn ogen is een kruising een kruising niks meer of minder dan een andere kruising.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Machie »

Lastig. Emotioneel zijn mijn honden veel waard. Hun waarde voor anderen? Luca waardeloos. Dumas is ned kampioen show en heeft nog ballen, misschien iets waard. Fiji jonge teef die aardig sport, niet gecastreerd is en het op show best aardig doet. Zal iets meer waard zijn dan Dumás. Csiva, tsja, goede sporthond maar geen papieren en gecastreerd. Ook amper wat denk ik.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door DeDiana »

Jackira schreef:
DeDiana schreef:
Jackira schreef:Naar aanleiding van een reactie in een ander topic ging ik me afvragen wat een hond eigenlijk waard is in geld. Voor mijzelf telt geld niet zo. Niet in het dagelijks leven, en al helemaal niet als het om een gezinslid gaat (want dat zijn de honden voor mij). Verdienen en sparen van geld is voor mij gewoon een middel waardoor ik de vrijheid heb om minder te werken en goed kan zorgen voor alles wat me lief is maar meer ook niet. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand een straathond minder waard zou vinden dan een rashond. Ik zou voor beide het geld wat gevraagd wordt gewoon zonder nadenken betalen wanneer ik de hond zou willen en kunnen hebben.

Hoe denken jullie daar over.
Ongeveer net zoals jij erover denkt ;-) Ik kan dat niet in geld uitdrukken, maar mijn rashond is mij niet meer waard dan mijn straathonden en ik zou ook niet weten waarom dat wel zo zou zijn. Mijn straathonden zijn net zo leuk, mooi en gezond als mijn rashond. Als ik een hond graag zou willen hebben, zou de aanschafprijs best een belemmering kunnen zijn als ik die schrikbarend hoog zou vinden en het geld gewoon niet heb, maar dat heeft voor mij niets te maken met of het een rashond, kruising of voormalig zwerfhond is.
Ja dat bedoel ik en ik kan niet begrijpen dat mensen een hond die ze aanspreekt dan gewoon over laten gaan vanwege geld. Niet als oordeel maar ik kan gewoon dan blijkbaar die nuance niet snappen.
Nou, ik denk dat ik dat wel snap. Een hond is voor mij geen ding met marktwaarde, dat vind ik überhaupt een bizar concept als het om levende wezens gaat. Wij zijn blijkbaar niet rationeel en zakelijk genoeg om honden op die manier te zien :mrgreen: En als ik het rationeler móet maken, ga ik dus kijken naar: hoe leuk, mooi en gezond is de hond. Concreter dan dat kan ik die waarde niet maken.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik zoek eerst de fokker/combi/pup en dan kijk ik wel of dat bedrag betaalbaar is voor mij. In principe kijk ik niet per se naar de max prijs maar er zijn natuurlijk grenzen aan mijn budget en wat ik uberhaupt wil betalen.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door natalie »

Jackira schreef:
DeDiana schreef:
Jackira schreef:Naar aanleiding van een reactie in een ander topic ging ik me afvragen wat een hond eigenlijk waard is in geld. Voor mijzelf telt geld niet zo. Niet in het dagelijks leven, en al helemaal niet als het om een gezinslid gaat (want dat zijn de honden voor mij). Verdienen en sparen van geld is voor mij gewoon een middel waardoor ik de vrijheid heb om minder te werken en goed kan zorgen voor alles wat me lief is maar meer ook niet. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand een straathond minder waard zou vinden dan een rashond. Ik zou voor beide het geld wat gevraagd wordt gewoon zonder nadenken betalen wanneer ik de hond zou willen en kunnen hebben.

Hoe denken jullie daar over.
Ongeveer net zoals jij erover denkt ;-) Ik kan dat niet in geld uitdrukken, maar mijn rashond is mij niet meer waard dan mijn straathonden en ik zou ook niet weten waarom dat wel zo zou zijn. Mijn straathonden zijn net zo leuk, mooi en gezond als mijn rashond. Als ik een hond graag zou willen hebben, zou de aanschafprijs best een belemmering kunnen zijn als ik die schrikbarend hoog zou vinden en het geld gewoon niet heb, maar dat heeft voor mij niets te maken met of het een rashond, kruising of voormalig zwerfhond is.
Ja dat bedoel ik en ik kan niet begrijpen dat mensen een hond die ze aanspreekt dan gewoon over laten gaan vanwege geld. Niet als oordeel maar ik kan gewoon dan blijkbaar die nuance niet snappen.
Hier sluit ik mij bij aan :) Ik begrijp wel dat een rashond meer gekost heeft dan een stichtinghond en dat een fokker daarom meer vraagt, maar ik kan echt niet van tevoren zeggen dat ik niet meer dan xxx euro voor een kruising of een stichtinghond zou betalen. Als de omschrijving van de hond perfect aansluit bij hetgeen ik zoek, dan is het bedrag dat er voor gevraagd wordt niet meer zo relevant. Ik heb voor de grap wel eens berekend wat de honden mij afgelopen 3 jaar gekost hebben (aan eten, training, dagelijkse benodigdheden, kauwsnacks, speeltjes, uitlaatservice, workshops, etc., etc.) en dan is de aanschafprijs echt maar een schijntje van het totaal ;)
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Gimmick »

Jackira schreef:
DeDiana schreef:
Jackira schreef:Naar aanleiding van een reactie in een ander topic ging ik me afvragen wat een hond eigenlijk waard is in geld. Voor mijzelf telt geld niet zo. Niet in het dagelijks leven, en al helemaal niet als het om een gezinslid gaat (want dat zijn de honden voor mij). Verdienen en sparen van geld is voor mij gewoon een middel waardoor ik de vrijheid heb om minder te werken en goed kan zorgen voor alles wat me lief is maar meer ook niet. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand een straathond minder waard zou vinden dan een rashond. Ik zou voor beide het geld wat gevraagd wordt gewoon zonder nadenken betalen wanneer ik de hond zou willen en kunnen hebben.

Hoe denken jullie daar over.
Ongeveer net zoals jij erover denkt ;-) Ik kan dat niet in geld uitdrukken, maar mijn rashond is mij niet meer waard dan mijn straathonden en ik zou ook niet weten waarom dat wel zo zou zijn. Mijn straathonden zijn net zo leuk, mooi en gezond als mijn rashond. Als ik een hond graag zou willen hebben, zou de aanschafprijs best een belemmering kunnen zijn als ik die schrikbarend hoog zou vinden en het geld gewoon niet heb, maar dat heeft voor mij niets te maken met of het een rashond, kruising of voormalig zwerfhond is.
Ja dat bedoel ik en ik kan niet begrijpen dat mensen een hond die ze aanspreekt dan gewoon over laten gaan vanwege geld. Niet als oordeel maar ik kan gewoon dan blijkbaar die nuance niet snappen.
Dat snap ik heel goed.
De markt waarde is wat de gek ervoor geeft.
En mensen mogen dus bepalen dat je een hond niet koopt omdat het teveel geld is
Dat zorgt ook ervoor dat de prijs niet idioot houd wordt.
Ik heb 1000 als grens tenzij inzichtelijk gemaakt kan worden waarom de prijs hoger ligt.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door lucie »

marktwaarde bij een hond vind ik echt iets absurds, maar goed, het zal. Ik doe daar in ieder geval niet aan mee.
Verder is het lastig. Voor Amber hoefde ik minder te betalen omdat zij last had van een chronische blaasontsteking (waarvoor ik trouwens nog medicijnen kreeg ook). Maar ik wilde gewoon (van de straat geplukte) Amber en heb dus de normale asielprijs betaald plus donatie, zoals ik dat voor de andere honden ook heb gedaan. Zij had juist meer moeten kosten, omdat zij al 4 maanden onder behandeling was geweest :19: .
Mara is eigenlijk een beetje het tegenovergestelde. Zij werd geadverteerd door een stichting, terwijl zij nog bij haar eigenaren zat. Ik heb toen al gereageerd. De eigenaren werden verplicht haar gratis af te staan, maar ik moest wel €250 aan de stichting betalen :denken: Vind ik op zich wat dubieus, maar doet er verder niet toe. Ik heb een geweldige hond, mèt stamboom ook nog :cool2: , de stichting heeft op een makkelijke manier geld verdiend waarmee zij andere (lastigere) honden hopelijk weer kunnen helpen, de eigenaren hebben de wetenschap dat hun hond goed terecht is gekomen, en Mara heeft een mooi leventje :ok:

Dus nee, aan modieuze ras-onzin doe ik niet mee, maar als het geld op een zinnige manier besteed wordt, geen enkel probleem.
Afbeelding
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Voor mij heeft een hond toch echt alleen emotionele waarde, het is een levend wezen en word een gezinslid en ongeacht ras, of niet ras, of afkomst, herplaatser of pup, gebreken of niet maakt het mij niet uit.
Als ik voor een hond wil gaan maak ik geen onderscheid in prijs anders dan of ik het kan betalen.
Heel eerlijk is het voor mij bijna hetzelfde idee als een prijskaartje aan een mens hangen.
Ja, ik weet het en ik zeg ook bijna.

Puur emotioneel, dus.
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Lucia »

Oude Milo komt bij een broodfokker vandaan.
Jolie bij een boerderij en Peer van een stichting.
En nu komt er over ongeveer 4 wkn een stamboomhondje.

Voor de laatste betaal ik dan wel 4x zoveel als de andere 3, maar ze betekenen voor mij niet meer of minder.
Nu kies ik hiervoor met diverse redenen en misschien hierna wel gewoon weer via een stichting.
Als ik zie bij dit pupje wat er voor onderzoeken en eisen gesteld worden, snap ik wel dat de prijs hoger is, maar indicatie van prijzen heb ik niet en maakt me ook niet veel uit.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door laeken »

metav schreef: Goofy een doosje chocolade
:engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Lunatic »

Voor mij zit er idd een groot verschil tussen de waarde van de aanschafprijs en de emotionele waarde.

Bij rashonden zijn nou eenmaal heel veel testen verplicht enz dat kost een hoop geld en als ze dan ook nog goed en liefdevol gefokt worden en opgroeien dan zijn ze hun geld meer dan waard, binnen de perken natuurlijk. Een kruising van 2 straathonden heeft amper tot niets gekost, dus daar betaal je dan ook minder voor. Modegrillen als pomski’s voor een dikke €1500 doe ik sowieso niet aan mee, hoe schattig ze ook mogen zijn.

Op het moment dat je hondje thuis over de drempel stapt en rechtstreeks je hart in, dan begint de waarde pas te stijgen, emotionele waarde dan :I: of het nou een rashond of een kruising is, dat maakt voor mij niks uit.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door crutz »

Cleva schreef:Nogmaals, rashondenpups zijn meer geld waard.
Een rashond van een jaar oud niet. Behalve als die al flink op weg is om tot een bepaald doel opgeleid te worden.

Veelzeggend dat dat steeds over het hoofd gezien wordt. Dan is nou net de verneukeratieve kromlullerij die me zo tegenstaat aan stichtingstypes.
inderdaad, om die reden staat mijn erfhond met een extra lumbale wervel voor pupgeld in de boeken, want als hem wat gebeurd moet hij wel vervangen worden dus heeft hij wel die waarde voor het bedrijf, maar heeft hij geen verdere waarde als sporthond, dekreu, fokteef

Emotioneel hebben ze allemaal vergelijkbare waarde en dat is totaal anders dan hoe ze in de boeken staan.
Dat was best even bewust loslaten wat je daar dus bij voelt om dat op papier te zetten
Wat is de waarde bij "vervanging" is dan. de makkelijkste vraag om dat te beantwoorden.
Gebruikersavatar
Kayltje
Zeer actief
Berichten: 905
Lid geworden op: 29 mar 2011 09:31
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4
Locatie: Groningen

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Kayltje »

Maddie (straatfik) is me net zoveel waard als Fitz (rashond)en Imp(xpup), niet dat die nou schokkend duurder waren, maar goed.

Maar. Voor Fitz had ik rustig het dubbele betaald.
Terwijl ik dat voor Maddie en Imp niet gedaan had.
Maddie en Imps gezondheid en gedrag zijn immers een groter vraagstuk dan Fitz' gezondheid en gedrag.

Toch omdat Fitz een goedgefokte (stamboom)hond is. Ik weet, om maar eens iets te noemen, dat de kans dat hij voor zijn 4e dood neer valt vanwege zijn hart vrijwel nihil is omdat zijn beide ouders getest zijn.
(En omdat hij 4 en een half is :cool2: )

Marktwaarde hebben ze trouwens geen van drieën :mrgreen:
2 gecastreerde dames en een reu met 1 bal... En iets gillend bijzonders kunnen ze ook al niet. Geeft niet, ze gaan toch niet weg :engel:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Sandra&co

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Oh, wat betreft de marktwaarde van mijn honden moge het wel duidelijk zijn. Izzy als gecastreerde klapkaak met een slechte poot is geen daalder waard. Sofi, als boomertje, idem. Als ik voor beiden samen 150,- kan vangen, is het al heel wat. Kan ze dus maar net zo goed houden :cool2:
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door laeken »

Sandra&co schreef:Oh, wat betreft de marktwaarde van mijn honden moge het wel duidelijk zijn. Izzy als gecastreerde klapkaak met een slechte poot is geen daalder waard. Sofi, als boomertje, idem. Als ik voor beiden samen 150,- kan vangen, is het al heel wat. Kan ze dus maar net zo goed houden :cool2:
Ik denk dat je Sofi wel kan verpatsen voor 250 euro. Zeker als je haar met het nest op de foto zet en zegt dat er minstens nog twee nesten mee gefokt kunnen worden. Erg maar waar.
En dan erbij vermelden dat ze 7 pups had in haar eerste nest. :Q:
Laatst gewijzigd door laeken op 03 jul 2019 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Jackira »

Cleva schreef:Nogmaals, rashondenpups zijn meer geld waard.
Een rashond van een jaar oud niet. Behalve als die al flink op weg is om tot een bepaald doel opgeleid te worden.

Veelzeggend dat dat steeds over het hoofd gezien wordt. Dan is nou net de verneukeratieve kromlullerij die me zo tegenstaat aan stichtingstypes.
Maar waarom zijn rashondenpups meer waard :D

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar mijn Shira is een van de gezondste en mooiste honden die er zijn. Ze loopt prachtig, karakter geweldig. Dus als je die criteria aan zou houden zie ik niet waarom ze minder waard zou zijn dan een rashond. Ik weet zeker dat ze ook prachtige pups zou krijgen. Die ze niet krijgt overigens. :wink:

Maar ze is gewoon van de straat geplukt.
Sandra&co

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Sandra&co »

laeken schreef:
Sandra&co schreef:Oh, wat betreft de marktwaarde van mijn honden moge het wel duidelijk zijn. Izzy als gecastreerde klapkaak met een slechte poot is geen daalder waard. Sofi, als boomertje, idem. Als ik voor beiden samen 150,- kan vangen, is het al heel wat. Kan ze dus maar net zo goed houden :cool2:
Ik denk dat je Sofi wel kan verpatsen voor 250 euro. Zeker als je haar met het nest op de foto zet en zegt dat er minstens nog twee nesten mee gefokt kunnen worden. Erg maar waar.
En dan erbij vermelden dat ze 7 pups had in haar eerste nest. :Q:
Ja, en dan komt ze in het gekke/vreemde/trieste-marktplaats-topic :LOL:
Jetski
Zeer actief
Berichten: 912
Lid geworden op: 21 apr 2015 15:19

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Jetski »

Bij onze beiden honden heb ik pas naar de prijs geinformeerd nadat we de ophaaldatum hadden afgesproken zodat ik wist hoeveel we moesten meenemen/overmaken. :mrgreen:
Als je voor een bepaald ras gaat is het voor mij belangrijker om daar een fijne fokker van te vinden dan prijzen te gaan vergelijken..
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door Persistence »

Voor een 5-jarige gecastreerde rashond heb ik zonder enige bedenking de vraagprijs betaald: €275. Ik heb welgeteld 1 seconde hierbij stilgestaan: 'Ja maar, jullie willen hem toch kwijt??' Maar ach, ik wílde hem graag en ik denk dat het een realistische prijs is. Of hij dat waard is in marktwaarde? Geen flauw idee, maar absoluut in emotionele waarde.

Als ik een volgende hond zou willen, dan vind ik andere zaken, zoals gezondheid en wat voor basis de hond heeft gehad, belangrijker dan prijs. Ik vind een maatje voor hopelijk een goed aantal jaren, belangrijker dan geld. Dan moet je het wel hebben natuurlijk. Maar ik zou toch alleen een hond nemen, als ik weet dat ik bijkomende kosten zoals voer, dierenarts, cursussen etc. kan betalen.
80564M

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door 80564M »

Lunatic schreef:Voor mij zit er idd een groot verschil tussen de waarde van de aanschafprijs en de emotionele waarde.

Bij rashonden zijn nou eenmaal heel veel testen verplicht enz dat kost een hoop geld en als ze dan ook nog goed en liefdevol gefokt worden en opgroeien dan zijn ze hun geld meer dan waard, binnen de perken natuurlijk. Een kruising van 2 straathonden heeft amper tot niets gekost, dus daar betaal je dan ook minder voor. Modegrillen als pomski’s voor een dikke €1500 doe ik sowieso niet aan mee, hoe schattig ze ook mogen zijn.

Op het moment dat je hondje thuis over de drempel stapt en rechtstreeks je hart in, dan begint de waarde pas te stijgen, emotionele waarde dan :I: of het nou een rashond of een kruising is, dat maakt voor mij niks uit.
Dat dus. Ik wilde gewoon een pupje van deze fokker, en heb daar dus de prijs voor betaald (dacht 1200). Ik ga voor 100 euro minder ook beslist niet shoppen, ik wilde hier een pupje vandaan. Ik ga ook niet shoppen op een DA. Ik doe ook niet aan maximale bedragen, als ik het kan betalen dan betaal ik het. En ik ga ook niet voor een goedkope volwassen herplaatser. Zoveel honden heb je niet in je leven, en ik ben er dan graag vanaf dag 1 bij betrokken.
En al mijn honden zijn stuk voor stuk onbetaalbaar, zelfs WA kan ze niet betalen :pffff:
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Waarde van de hond in geld

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

het hangt er maar helemaal vanaf hoe graag ik een bepaalde hond wil hebben, marktwaarde zegt me niet zoveel.. dat is een proces dat tussen de oren zit..
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”