Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat doen jullie in zo'n geval

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Als er een heel procerend iemand zijn stafford gewoon echt naar je toe stuurd van ga daar maar kijken? Gewoon op de weg. Geen losloop gebied en bij de vraag wil je de hond bij je roepen? meer gaat provoceren? Saartje die blaft als ze vast is en de hond doet vervelend. Ik heb even de hond bij zijn halsband vast gepakt toen ik vroeg of de jonge man hem bij zich wilde roepen en kreeg toen een nee waarom en verder weg beveelde hij zijn hond weer bewust "ga daar maar kijken" de hond heeft niks misdaan verder maar het is erg provocerend en ik vind het bijzonder vervelend als zo'n hond langs de weg "geen losloop gebied wordt losgegooid" en dat er dan ook zo nodig geprovoceerd moet worden. Hij loopt erbij alsof hij God is. Maar het feit dat hij de hond echt naar iemand toestuurt met twee chihuahuas daardoor denk ik eigenlijk dat hij echt ergens op uit was? Misschien heeft hij wel eens een aanvaring gehad of wil hij iets bewijzen? Maar wat doe je in zo'n situatie? Ik ben bij avifauna bij de ingang gaan staan daar kwamen mensen in en uit. En daar liep hij ook verder en hoorde ik hem nog tegen zijn hond zeggen vanaf de overkant "ga daar maar kijken" welke idioot laat nou zijn hond rond twee chihuahuas klieren als de vraag gesteld wordt "wil je je hond bij je roepen? Dan zoek je toch problemen? Of maak ik het te groot?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik denk dat ik de honden op zou pakken indien nodig en zou omdraaien of maken dat je weg komt.
Met mensen met zo'n instelling moet je niet eens in discussie gaan.

Gelukkig niets ernstigs gebeurd, maar ik zou hier ook niet op zitten te wachten.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik vraag me altijd af wat je dan wil horen.
Wil je horen hoe iedereen die hond weg zou trappen. Dat die honden alleen voor mensen die her en der wat te kort komen zijn.
Dat het alleen maar sociaal beperkte mensen zijn die zo met hun hond omgaan.

Til je chihuahua op loop weg.
Hij houd zijn hond niet bij zich dus bescherm jij die van jou als je t niet vertrouwd. Soms moet je niks meer of minder ervan maken.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Gimmick schreef:Ik vraag me altijd af wat je dan wil horen.
Wil je horen hoe iedereen die hond weg zou trappen. Dat die honden alleen voor mensen die her en der wat te kort komen zijn.
Dat het alleen maar sociaal beperkte mensen zijn die zo met hun hond omgaan.

Til je chihuahua op loop weg.
Hij houd zijn hond niet bij zich dus bescherm jij die van jou als je t niet vertrouwd. Soms moet je niks meer of minder ervan maken.

Nee dat wil ik niet horen. Ik snap wel dat je dat vraagt hoor.

Uiteraard heb ik mijn hondjes beschermd en ben ik bewust gaan staan of blijven staan voor avifauna.

Maar ik vind het gewoon echt jammer dat dit gebeurd.
Dat er iemand loopt die het nodig vind zijn hond in te zetten als provocatie middel.

En waarom? Erachter licht dus een speelveldje waar de honden los mogen :wink:
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 02 mei 2019 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Friesenfransman

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Mij overkomen dit soort dingen nooit, maar ik fantaseer wel eens dat ik ‘in het geval dat’ zo’n heel wazig telefoonfilmpje maak, wat ordinair beledigd commentaar erbij zet en dat dan viraal laat gaan op ‘t net. :roll:
Wolfsblut
Zeer actief
Berichten: 9762
Lid geworden op: 25 jul 2013 18:23
Aantal honden: 3

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Als ik iemand met klapkaken zie maak ik gelijk rechtsomkeert. Confrontatie ga ik niet aan want het is vrijwel altijd tuig van de richel. Bedreigingen door dit soort lieden zijn meer regel dan uitzondering. De-escaleren en je weg vervolgen lijkt me de beste keuze bij dit soort lieden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Gimmick »

Chihuahua-paws schreef:
Gimmick schreef:Ik vraag me altijd af wat je dan wil horen.
Wil je horen hoe iedereen die hond weg zou trappen. Dat die honden alleen voor mensen die her en der wat te kort komen zijn.
Dat het alleen maar sociaal beperkte mensen zijn die zo met hun hond omgaan.

Til je chihuahua op loop weg.
Hij houd zijn hond niet bij zich dus bescherm jij die van jou als je t niet vertrouwd. Soms moet je niks meer of minder ervan maken.

Nee dat wil ik niet horen. Ik snap wel dat je dat vraagt hoor.

Uiteraard heb ik mijn hondjes beschermd en ben ik bewust gaan staan of blijven staan voor avifauna.

Maar ik vind het gewoon echt jammer dat dit gebeurd.
Dat er iemand loopt die het nodig vind zijn hond in te zetten als provocatie middel.

En waarom? Erachter licht dus een speelveldje waar de honden los mogen :wink:
Nou probleem opgelost.
Iedereen handelt anders, iedereen heeft andere honden.
Niet iedereen gaat t zelfde om met honden en nietiedereen snapt honden zo geweldig als alle mensen op t honden forum.
Nou je hondjes leven nog, jij leeft nog.
Dus je hebt prima gehandeld.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Lanavandevledders
Zeer actief
Berichten: 1985
Lid geworden op: 16 feb 2017 12:27
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

vindt het ronduit asociaal gedrag, zou ook niet weten hoe of ik zou moeten reageren, denk dat ik snel met een mes tussen mijn ribben lig, omdat ik mijn grote bek niet zou kunnen houden.
godzijdank kom je zulke idioten hier niet tegen,
we wonen in een kleine gemeenschap, iedereen kent zo wat iedereen,
hier hebben ze nog iets van respect voor een ander, misschien een van de grote voordelen van het leven op het platte land.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hier lopen ook hele leuke mensen hoor.
Meeste mensen zijn heel netjes juist.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Lothian »

Klinkt als een superaso. In zo'n geval roep ik "hij bijt" *wijst naar Dalí*, maar dat zal bij jouw duo niet zo'n indruk maken. De aloude klassieker "mijn honden hebben vlooien/schurft/de mazelen!" werkt dan misschien beter.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik ben deze jongen al eerder tegen gekomen. Dan ga ik de andere kant idd op. Misschien is dat het vind hij het raar dat we hem ontwijken. Als ik hem zie komen ga ik van het veldje af. Maar nu liep hij dus gewoon achter ons aan. Hij zij ga daar maar kijken. Na de vraag of hij de hond bij zich wilde roepen is dat gewoon bewust provoceren. Als ik mijn hondjes aangelijnd heb wil ik er gewoon geen losse hond bij hebben. Op het veldje laat ik hun ook los. Aangelijnd blaft Saartje en dat is zoeken naar problemen. Oppakken dat klinkt leuk maar kan ook weer voor een trigger zorgen. De jongen is geen extreme aso. En hij weet dat ik hem bewust ontwijk. Dat is denk het probleem.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Heavy schreef: Ik vind het vervelend, maar net zo vervelend als een hele overdreven aardige mevrouw die roept : ga maar lekker spelen en haar poedel op mijn honden afstuurt :19:
Echt?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Heavy schreef:
Chihuahua-paws schreef:
Heavy schreef: Ik vind het vervelend, maar net zo vervelend als een hele overdreven aardige mevrouw die roept : ga maar lekker spelen en haar poedel op mijn honden afstuurt :19:
Echt?
Ja . Wat maakt dat ras nou uit ? Die hond heeft toch al lang bewezen dat hij jouw hondjes niks doet ?
Het gaat niet om het ras. Maar om het provoceren :wink: dat is iets anders als goed bedoeld maar wel irritant. Ga maar spelen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Nanna schreef:Als ik iets zie met een brede kop, zij het van baas en/of hond, dan ben ik al weg.
En dat bij voorkeur al 200 meter van tevoren.
Ik heb in geen van beiden zin.
Dat doe ik dus normaal.
Maar nu ging ik eraf aan de andere kant en daar kwam hij de hoek omzetten zijn hond al los ons voorbij stoven. En eigenlijk niks aan de hand. Maar hij kwam ons achterna en verliet dus ook het veldje. Terwijl hij ons dus naderde om erop te gaan :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Heavy schreef:Ja maar ik vind mensen die provoceren net zo irritant als mensen die hun hond als een kind behandelen of mensen die alleen maar goede dingen zien van hun hond of mensen die denken dat ze gedragsdeskundige zijn enz enz
Dat kun jij vinden. Ik vind iets slecht bedoelen en goed bedoelen anders. Het verschil is tussen irritant en eng wat om kan slaan tot gevaarlijk. Wat wil die? Snap je!
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Heavy schreef:
Nanna schreef:Nooit in discussie gaan met dat slag. Negeren is de boodschap.
Omdraaien en wegwezen.
Ja dat zou ik ook doen
Maar dat doe ik ook bij jolige Joke met haar poedel
En nu snap ik het vergelijkbare :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Heavy schreef:
Chihuahua-paws schreef:
Heavy schreef:Ja maar ik vind mensen die provoceren net zo irritant als mensen die hun hond als een kind behandelen of mensen die alleen maar goede dingen zien van hun hond of mensen die denken dat ze gedragsdeskundige zijn enz enz
Dat kun jij vinden. Ik vind iets slecht bedoelen en goed bedoelen anders. Het verschil is tussen irritant en eng wat om kan slaan tot gevaarlijk. Wat wil die? Snap je!
Nou dat voorbeeld van die poedel kan dan wel goed bedoeld zijn maar is net zo dom
Het is gewoon altijd dom om je hond op andere honden af te sturen als de eigenaar van de andere honden dat duidelijk niet willen
Helemaal mee eens.
En ook dat ras dan niet uitmaakt.
Als de stafford echt kwaad had gewild had ik hem niet bij zijn halsband gepakt hoor. Ik vind de hond niet eng.
De eigenaar en manier van doen daarintegen wel!
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Manuma »

Met zulke kleine hondjes zou ik overal zenuwachtig van worden want tegen elk beetje hond zijn ze gewoon niet opgewassen. Fysiek dan.
Ik heb dan wel een grote hond maar ongeveer elke reu heeft meteen een hekel aan hem dus ik wil er ook geen hond bij.
Als iemand zo zou doen zou ik daar ook zenuwachtig van worden en helaas kan ik mijn hond niet optillen om hem in veiligheid te brengen.
Je komt genoeg gekkies tegen, met of zonder hond en als er niks gebeurt doe ik niks. Ook niet met dat hele gekkie. Doe dat maar lekker in je eentje, dan is de lol er snel af. Ik laat me niet meenemen in je rare gedrag.

Ik hoop dus altijd maar op een goede afloop.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door blondie »

Chihuahua-paws schreef:Ik ben deze jongen al eerder tegen gekomen. Dan ga ik de andere kant idd op. Misschien is dat het vind hij het raar dat we hem ontwijken. Als ik hem zie komen ga ik van het veldje af. Maar nu liep hij dus gewoon achter ons aan. Hij zij ga daar maar kijken. Na de vraag of hij de hond bij zich wilde roepen is dat gewoon bewust provoceren. Als ik mijn hondjes aangelijnd heb wil ik er gewoon geen losse hond bij hebben. Op het veldje laat ik hun ook los. Aangelijnd blaft Saartje en dat is zoeken naar problemen. Oppakken dat klinkt leuk maar kan ook weer voor een trigger zorgen. De jongen is geen extreme aso. En hij weet dat ik hem bewust ontwijk. Dat is denk het probleem.
Los van welk type hond, of met welke hond je zelf loopt heb ik door de jaren heen geleerd mijn eigen pad erin te volgen.

Ook ik heb met mijn vorige duo best wel eens mensen verzocht hun honden gewoon even bij zich te houden net als dat ik dat deed, maar kreeg ook vaak nul op rekest.
Dus ben ik er eigenlijk niet meer op gaan reageren en trok/trek ik mijn eigen plan wel, en dat doe ik met de huidige honden ook. Als iets me niet bevalt, of ik gok dat bepaalde honden geen leuke match zijn of worden met mijn honden dan pas ik mij daar op aan, puur omdat ik iets niet wil afwachten of wil laten gebeuren.
Ook te vaak dus nee gehoord, of dat mensen vonden dat hun honden niets deden en dat ze altijd vonden/vinden dat mijn honden prima in staat zijn om met vreemde honden overweg te kunnen.
Daarin gaan ze voorbij aan mijn eigen inschatting, en bovenal wat ik wel of niet wil. Net als jij heb ik er helemaal een hekel aan dat als mijn hond(en) aangelijnd zijn en er een andere al dan niet aangelijnde hond even contact wil komen maken.
Ik wil het gewoon niet :19:

En in jouw geval, mocht je hem weer zien, al dan niet met hond zou ik aangeven dat je het niet persoonlijk bedoeld, maar dat je zeker met aangelijnde honden het niet fijn vind dat zijn hond komt buurten. Maar dat geeft ook geen garantie.
Ik heb ook eens in alle redelijkheid geprobeerd iemand uit te leggen waarom ik het niet zo'n goed idee vond om zijn uit de kluiten gewassen puber reu op mijn herder reu en teef af te laten denderen.. iedere keer weer liet hij de hond los en liet hem op mijn duo afstormen.. iedere keer weer lijnde ik tijdig aan om een afstraffing te voorkomen..
En als we elkaar tegenkwamen met alle honden aan de lijn en op afstand spraken, bleef hij zijn hond meer lijn geven omdat hij vond dat dat normaal was en dat dat best goed zou gaan. Terwijl ik aan alle signalen al zag dat het níet goed zou gaan, de hond was lomp en brutaal en reu. En ik stond met een volwassen reu en teef van formaat aan de lijn.
Ik stak op een bepaald moment maar over als ik hem trof, want er viel niet mee te praten in hun hoofden moet het gewoon goed gaan, want hun hond doet niets.
Wat ik dus eigenlijk zou doen:
Ik heb geleerd eieren voor mijn geld te kiezen en soms maar niets meer te zeggen en me te richten op mijn eigen honden, ik wil geen terug reageren en ben dan meer bezig met aandachtsoefeningen en bij kleinere honden zou ik wellicht inderdaad wel optillen als het nodig is. Ben zelf dus een beetje moe geworden om verbaal te vragen of iemand zijn hond niet op mijn honden af wil laten komen, ik doe aan non-verbaal tegenwoordig door me te richten op mijn eigen honden en dan kan een ander dat zien en zelf actie ondernemen, en zien ze dat niet dan heb ik in ieder geval de aandacht van mijn honden om verder door te lopen zonder gedoe.
Gebruikersavatar
Rataplan
Zeer actief
Berichten: 7652
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:49
Mijn ras(sen): asielhonden!
Locatie: roze wolk

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik zeg gelijk dat mijn honden met de verkeerde poot uit de mand zijn gestapt en ze vreselijk zijn tegen andere honden. Moet je zien hoe rustig je dan kan wandelen. Als dat niet werkt, neem een muilkorf mee en ga die snel en zenuwachtig bij het ontwaren van een andere hond bij je hond omdoen en schreeuw daarbij Killah, nee, Killah, daar mag je niet heen....

Oh je hebt een kleine hond? die zou ik oppakken, in bescherming nemen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Habibi »

Waarschijnlijk ben ik al lang en breed omgelopen, want ik hou de boel nogal in de gaten en ontloopt waar mogelijk.


Als er dan toch zo dichtbij gekomen wordt:

Ik zou het bloedirritant en asociaal vinden.
Met een hartslag van 180 mijn hond optillen en wegwezen.

En dat is het dan wel, veel meer kun je toch niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Blondie. Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik sta er denk zo in als jij, jij denk nog strikter, als Dex en Saartje los zijn heeft Saartje bijna geen praatjes en kan ze gezellig met andere hondjes spelen. Maar aangelijnd wil ik het niet vooral omdat zij vervelend kan doen. Dex heb ik nog wel eens laten snuffelen toen hij alleen was aangelijnd aan honden die we kennen. Ik ben niet zozeer moe van een discussie maar weet dat het toch niks oplevert. Als ik hem alleen zie zou ik een poging kunnen wagen. Om te vragen waarom hij dit zo deed maar denk of weet dat hij dan doet alsof hij helemaal van niks weet. Dus denk dat ik me de moeite beter kan besparen. Al kan het voor hem misschien wel wat doen als ik hem uitleg dat het niks persoonlijks is. Als hij daaraan zou denken. Maar het is mij een raadsel.

Met ukkies neem je sowieso sneller het hazenpad. De veiligste weg :wink: Ik ook. Maar als iemand je gewoon achtervolgt met een losse hond maakt het weinig uit welke kant je op gaat. En dat is best frustrerend.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door blondie »

Chihuahua-paws schreef:
Met ukkies neem je sowieso sneller het hazenpad. De veiligste weg :wink: Ik ook. Maar als iemand je gewoon achtervolgt met een losse hond maakt het weinig uit welke kant je op gaat. En dat is best frustrerend.
Ik maakte ook rechtsomkeert met mijn herders bij bepaalde mensen met bepaalde honden die niet zo leuk reageerden maar waarbij de bazen het op hun beloop lieten, dus de veronderstelling dat je met Ukkies sneller het hazenpad kiest is terecht omdat ze kwetsbaar zijn, ik koos het hazenpad vaak omdat bij een eventuele negatieve reactie vanuit mijn grotere honden ik in moeilijkheden zou kunnen komen als er iets zou gebeuren als andere honden iets zouden doen waarop een reactie vanuit mijn grotere honden zou kunnen komen.

Daarom ook in mijn reactie, het maakt niet uit of honden groot of klein zijn, of van welk ras ook het belangrijkst is gewoon om eigenlijk de focus op je eigen honden te hebben en daar contact mee te houden, en dat is niet altijd vanzelfsprekend of makkelijk mijn herders van toen en ook de huidige zijn redelijk makkelijk te provoceren, maar het is hoe ik daar als baas mee om ga.
En dat is ook wat jou nu gebeurde, iemand van buitenaf beslist iets anders voor zijn hond, maar als jij je focus op je eigen honden blijft houden, en als je het niet vertrouwd en dat deed je niet, grijp je in.
En ik vind het dan behoorlijk assertief om de hond even bij zijn halsband te pakken, en die accepteerde dat, dus prima gehandeld.

Hou het bij jezelf, je hebt nu de hond even bij de band gepakt en wederom de baas gezegd dat je zijn hond niet bij de jouwe wilt hebben. Dat moet dan toch duidelijk zijn. En zo niet, dan trek je je eigen plan.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door maart »

Ik mijd altijd andere honden. Ze nodigen overigens ook niet uit om je hond er op te sturen om kennis te maken :lol1: Moest het toch gebeuren, zou ik Runar loslaten (tenminste als ik zie dat de andere hond geen kwade bedoelingen in de zin heeft) omdat dat dan wel goed komt. Met Piiri zou het hoogstwaarschijnlijk slecht aflopen en daar is geen lol aan :wink:
Ook aangelijnd mijd ik zoveel mogelijk andere honden.

Moest ik kleine hondjes hebben, zou ik die zeker optillen moest er een andere hond op afkomen.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Gollum »

Zinodo schreef:Ik roep dat mijn honden schurft hebben, werkt als een tierelier :LOL: maar ja ik wacht op de dag dat ik dierenpolitie voor de deur heb staan want mijn honden hebben wel al heel lang last van schurft :goeie:
Natuurlijk doe ik dat niet als het gewoon een vriendelijke buurtende hond met enigszins verstandig baasje is. Ik doe het alleen als ik denk niet serieus genomen te worden. Het valt heel erg op hoe weinig van dit soort gezeik mijn man overkomt (maar ook hoe weinig mensen hem vragen of ze de hondjes mogen aaien :LOL: ) iets van kom niet tussen een grote kerel en zijn hondjes :pffff:
Zal wel niet helpen dat ik schijnbaar jonger uitzie dan dat ik ben :19:

Ik heb laatst ook bedacht dat ik misschien een handvol rodiworst kan strooien om een hond daar op te laten focussen en kunnen wij weglopen.
Daar heb ik ook wel eens aan gedacht maar dan moet je er niet een treffen met voedselnijd. Die fout maakte ik bij de teef van mijn zusje, ik dacht even afleiden :schrik:
Gelukkig hield Rani afstand zodra ze een snauw kreeg, had er niet aan moeten denken dat ze elkaar in de haren gevlogen waren.

Ik loop natuurlijk met een wat grotere hond, misschien scheelt dat. Het loopt zo anders als toen ik nog met drie liep, veel vrediger eigenlijk. Ik maak me inmiddels niet meer zo druk. Van de week kwamen er twee keeshondjes keffend op ons afgerend, normaal zou ik wat paniek hebben gehad met drie hooligans maar nu wuifde ik dat het ok was. De bazin liep paniekerig achter ze aan maar ontspande toen ik riep dat het wel goed zou gaan. En jawel, eenmaal bij elkaar aangekomen hebben ze gewoon rustig kennis gemaakt. Rani gaat eigenlijk met de meeste honden wel goed, of het nou een keeshondje of enorme Rottweiler is. Rani wil meestal wel spelen :lol1:
En als de hond niks goeds in de zin heb merk ik dat ook gelijk, dan wil Rani weg en luister ik daar ook naar.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Gollum »

Zinodo schreef:
Gollum schreef:
Zinodo schreef:Ik roep dat mijn honden schurft hebben, werkt als een tierelier :LOL: maar ja ik wacht op de dag dat ik dierenpolitie voor de deur heb staan want mijn honden hebben wel al heel lang last van schurft :goeie:
Natuurlijk doe ik dat niet als het gewoon een vriendelijke buurtende hond met enigszins verstandig baasje is. Ik doe het alleen als ik denk niet serieus genomen te worden. Het valt heel erg op hoe weinig van dit soort gezeik mijn man overkomt (maar ook hoe weinig mensen hem vragen of ze de hondjes mogen aaien :LOL: ) iets van kom niet tussen een grote kerel en zijn hondjes :pffff:
Zal wel niet helpen dat ik schijnbaar jonger uitzie dan dat ik ben :19:

Ik heb laatst ook bedacht dat ik misschien een handvol rodiworst kan strooien om een hond daar op te laten focussen en kunnen wij weglopen.
Daar heb ik ook wel eens aan gedacht maar dan moet je er niet een treffen met voedselnijd. Die fout maakte ik bij de teef van mijn zusje, ik dacht even afleiden :schrik:
Gelukkig hield Rani afstand zodra ze een snauw kreeg, had er niet aan moeten denken dat ze elkaar in de haren gevlogen waren.

Ik loop natuurlijk met een wat grotere hond, misschien scheelt dat. Het loopt zo anders als toen ik nog met drie liep, veel vrediger eigenlijk. Ik maak me inmiddels niet meer zo druk. Van de week kwamen er twee keeshondjes keffend op ons afgerend, normaal zou ik wat paniek hebben gehad met drie hooligans maar nu wuifde ik dat het ok was. De bazin liep paniekerig achter ze aan maar ontspande toen ik riep dat het wel goed zou gaan. En jawel, eenmaal bij elkaar aangekomen hebben ze gewoon rustig kennis gemaakt. Rani gaat eigenlijk met de meeste honden wel goed, of het nou een keeshondje of enorme Rottweiler is. Rani wil meestal wel spelen :lol1:
En als de hond niks goeds in de zin heb merk ik dat ook gelijk, dan wil Rani weg en luister ik daar ook naar.
Ja voedselnijd is inderdaad wel een dingetje.. misschien gewoon ver gooien dan :engel:

Ik ben overigens niet bang dat mijn honden een andere wat zouden doen maar ik sta daar met drie riemen die dan zo’n prachtig vlechtje maken en als de andere hond dan ook nog aangelijnd is dan heb je al helemaal rotzooi. En daar zit ik en mijn drie honden gewoon niet op te wachten. Vooral Dora wordt dan helemaal ongemakkelijk en ja neem haar maar eens kwalijk. Als ze los zijn is alles best en prima en leuk maar aangelijnd wil ik het niet hebben met drie tegelijk.
Nee met drie had ik daar ook niet aan moeten denken. In mijn geval had er ook redirectie kunnen ontstaan en zouden ze elkaar in de haren kunnen vliegen door de spanning en beperkte ruimte. Als er zoiets gebeurde gooide ik Gol los en hield ik Rani en Mika uit elkaar.
Bij Kevin gebeurde het inderdaad ook niet, maar die heeft zo'n brulstem dat mensen eerder bang voor hem zijn dan voor de honden :LOL:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Als ik het niet vertrouw en niet kan ontwijken, til ik sjaak gewoon op bij het passeren. Heerlijk makkelijk.
Is nog nooit wat van gezegd en daar ben ik ook niet voor in.
Ik wil pertinent niet dat hij zich zo gaat misdragen als de toy hondjes die ik tegenkom. Rust en vertrouwen dus.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door maart »

Zinodo schreef: Ik heb laatst ook bedacht dat ik misschien een handvol rodiworst kan strooien om een hond daar op te laten focussen en kunnen wij weglopen.

dat heb ik al eens gedaan om een hond kwijt te geraken die me constant volgde. Een erfhond, met een heel groot erf naar zijn gedacht :F: gelukkig een te schijterige witte herder om dicht bij te komen, maar bleef zo'n 20m achter me lopen. Wat ook irritant is :Q:
Dus op een gegeven moment vooaleer ik een drukke straat naderde, mijn koekjestas (grotendeels) neergestrooid over straat en gelukkig vond hij ze lekker :mrgreen:
Lizzie.
Zeer actief
Berichten: 11584
Lid geworden op: 24 okt 2010 19:49
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik schreeuw ook heel hysterisch dat die van mij kennelhoest hebben, ondertussen pak ik ze op en loop de andere kant op. Dit roep ik al jaren en werkt als een tierelier :engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Wat doen jullie in zo'n geval

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik loop dan niet met kleine honden, meer het andere uiterste en laat ze aangelijnd per twee uit. Ik wil geen kennismakingen aan de riem, met bekende honden zou dat prima gaan maar ik wil het gewoon niet. Ik vind het een gedoe met riemen en heb last van gewrichten en dat getrek aan de riem wat er dan toch ontstaat vind ik niet fijn. Ik loop graag rustig en kalm met ze met een lijn die in een boog hangt terwijl ze overal rustig snuffelen. Ik ontwijk iedereen, steek over als het moet of verander mijn route. Ik hou ook altijd de omgeving in de gaten en ik vermijd als het kan de onoverzichtelijke bochten.

Man doet dat dus wel en ik zie mensen die bij hem wel met aangelijnde honden komen klooien weifelend naar me kijken. Maar mijn non verbale uitstraling blijkt genoeg om ze op afstand te houden :F:

Soms lopen er hier honden los ter grootte van een kalf. Los en waar geen zeggenschap over is. Waar ze aangelijnd moeten zijn. Als die honden aanstalten maken brul ik gewoon dat ze de hond bij zich moeten houden bij de eerste poging mijn kant op te komen. Ik zeg zo nodig ook nog dat mijn honden niet met andere honden kunnen. Dat blijkt afdoende te zijn.

In een losloopgebied maak ik me er niet druk om, dan ga ik geen mensen vragen om aan te lijnen en bij zich te houden. En zelf stel ik het ook niet op prijs als dat aan me gevraagd word. Ik zal wel m'n best doen om ze daar weg te houden en dat lukt ook vaak wel. Maar ik loop daar om ze lekker te laten rennen en kom echt elke paar minuten iemand anders tegen. Dan zouden ze meer aangelijnd lopen dan los. Dat is niet de bedoeling.

Kleine hondjes zou ik optillen en zeker niet vragen om de hond bij zich te houden aan iemand die zich er duidelijk aan ergert en er plezier in heeft om jou bang te maken. Gewoon negeren en zelf maatregelen nemen. En toch proberen te voorkomen dat jouw honden blaffen aan de lijn. Dat gaat niet ineens maar als je blijft oefenen gaat het vast wel een keer lukken.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”