Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat móet je met zo'n hus?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik ben vandaag aan het lopen geweest in een gebied waar blijkbaar ook hussen komen.


Dat was geen al te beste ervaring.

Ik heb op de Facebook pagina van die Hus een negatieve recensie achtergelaten.
De tekst volgt onderaan dit bericht.

Voor nu heb ik eigenlijk twee vragen aan jullie:

1 Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in die situatie.

Ook een recensie achterlaten?
Ze opbellen en vragen waar ze mee bezig zijn?
Het laten rusten?

2 tweede vraag,

Stel je schrijft een recensie, zoals ik deed. Ik heb nu de naam van de hond die ze kwijt waren niet genoemd, net als de naam van dat oude dier dat het zo duidelijk niet naar zijn zin had.

Die namen wel noemen in een recensie, zodat de eigenaren het kunnen lezen?
Of niet, zoals ik nu gedaan heb?

Ben daar echt benieuwd naar.



__


Groep van <naam Hus> tegengekomen vandaag.

stuk of 10 honden.
2 dames erbij die er 1 kwijt waren.
tenminste, ze riepen onophoudelijk dezelfde hondennaam.
weinig oog voor de andere honden, waarvan er een paar aan het herzien waren tegen een kleiner hondje

nog een fractie later een drietal honden die volkomen onnodig en op agresieve wijze een punt leken te moeten maken tegen mijn vrij kleine hond, die al achter mijn benen kwam schuilen.

ging met zoveel overmacht dat ik ze niet weg kon houden, en maar -tegen mijn zin- besloot mijn hond op te tillen.
drie grote tegen 1 kleine, waarbij het mij als baas niet lukte om die grote bij mijn kwetsbare hond weg te houden, dan moet je uiteindelijk wat.

de dames liepen verder.
leken totaal niet in de gaten te hebben dat 1 van hun honden, een ouder, rustig dier, bij mij en mijn wandelpartner achterbleef.

het dier was duidelijk niet echt van zin om ons te verlaten en richting de groep te lopen.
ik snap inmiddels waarom, later daarover meer.

na behoorlijk lange tijd viel het blijkbaar op dat ze nu een andere hond misten.

en kwamen onze kant weer op.
het oude dier werd gesommeerd mee te lopen, en deed dat redelijk braafjes en mat.


Ik vervolgde mijn wandeling. Bij de parkeerplaats heb ik nog uitgebreid staan napraten met wandelmaat van die dag.
Die overigens eerder aslechte ervaringen had met deze groep. (Edit, stevige aanvaring toen)

wij stonden er nog toen de twee dames met de honden terug kwamen op de parkeerplaats.

het was nogal een chaos om de juiste honden in de juiste bus te krijgen.

op een gegeven moment was het níet te missen dat er honden in 1 van de bussen mot hadden.
dat ging bepaald niet zachtzinnig, bus schudde ervan.
daar werd eigenlijk nauwelijks op gereageerd.

pas toen alle honden in de ene bus zaten kwam de dame van die bus meekijken, en werd er een hond uit de bus gehaald.
dat was dat ouwetje dat eerder bij ons achterbleef .

die was duidelijk de pineut geweest, liep nu los op de P en wou zich eigenlijk niet laten pakken.

lukte uiteindelijk wel, en toen gaf de dame van de andere bus aan dat deze hond eigenlijk altijd op een andere plek in de bus zat.

het ouwe diertje was dus blijkbaar foutief tussen andere honden dan normaal in de bus gezet.
arm ding.


voor mij dus een zeer slechte ervaring.

ik snap óprecht niet dat eigenaren hun hond toevertrouwen aan deze groep.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Habibi »

metav schreef:Oooo dit lijkt op onze ervaring bij de franse put
heb toen ook een reactie op de website achter gelaten nou volgens de eigenaar liep ik te liegen en dat was niet hun bedrijf

Dit was ook Franse put....


Hus uit Zeist.
Laatst gewijzigd door Habibi op 26 apr 2019 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Tineke »

Nee dat snap ik ook niet dat mensen het zo doen of daar hun hond aan meegeven.
Dat samen oplopen is al een recept voor ellende en leid teveel af imo.

Ik doe in onze hus de aangepaste wandeling, dat houd in de regel in oudere honden of kwetsbare honden waar een gewone groep teveel voor is.
Ook geen grote groepen, wel loop ik daardoor meerdere wandelingen op een dag.
Kost meer tijd maar is zoveel fijner voor de honden en jezelf.

Ik zou erover in gesprek gaan met de dames en je punten aangeven en kijken hoe de reactie is en op basis daarvan eventueel verdere stappen ondernemen.

Waar was het waar je wandelde?
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Bonnie F
Zeer actief
Berichten: 10310
Lid geworden op: 12 mei 2009 21:46
Aantal honden: 1

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Habibi schreef:
metav schreef:Oooo dit lijkt op onze ervaring bij de franse put
heb toen ook een reactie op de website achter gelaten nou volgens de eigenaar liep ik te liegen en dat was niet hun bedrijf

Dit was ook Franse put....
Soesterberg/Austerlitz?
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Pemba »

Als ik alleen al zie hoe onbenullig ze met die bus rijden ben ik er al klaar mee.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Habibi »

Franse put, Austerlitz.

Was een HUS uit Zeist.

Ik loop daar normaal gesproken nooit, nu wel.

De wandelmaat waar ik mee liep heeft ze ooit werkelijk aangesproken (een andere begeleider dan die er vandaag bijliep overigens) en dat heeft niet veel uitgehaald.
Hij werd toen nog niet niet voor gek verklaard.

(Geeft les bij jachtvereniging overigens, en weet meer dan príma eea van hondengedrag...)
Laatst gewijzigd door Habibi op 26 apr 2019 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door veertje »

Lijkt me een prima en duidelijke recensie :ok: En lijkt mij ook nuttiger dan recensies van mensen die zelf van die HUS gebruik maken. Die zien namelijk alleen een hond die moe (en vies) thuis gebracht is en zich dus wel vermaakt zal hebben. Ik zou het ook zo zonder namen doen. Eventueel kan je nog erbij vertellen dat mocht iemand zijn hond hierin herkennen, dat je de naam wel wilt geven?
Gebruikersavatar
Bonnie F
Zeer actief
Berichten: 10310
Lid geworden op: 12 mei 2009 21:46
Aantal honden: 1

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Oh. Daar lopen veel hussen. Ik kom er niet meer maar dat komt door het vele wild.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Habibi »

@veertje, dank je.

Ik kijk even of ik dat nog kan wijzigen inderdaad.

Ik vond het voor dat ouwetje écht sneu, die bleef in eerste instantie al heel duidelijk bij ons hangen (veel meer rust en 2 redelijk stabiele honden)

En daarna nog gegrepen worden in de bus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door veertje »

Heb de HUS met 2 seconden googlen gevonden :tongue:
In de groep zitten alleen maar sociale honden. Hieronder verstaan wij dat ze niet bijten of ander agressief gedrag vertonen naar andere honden of mensen. Zo kunt u ervan uitgaan dat uw hond met een veilige roedel op stap gaat, waar honden lekker hond kunnen zijn.
Zie! Je kan ervan uitgaan dat ze veilig zijn :pffff:
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door natalie »

veertje schreef:Lijkt me een prima en duidelijke recensie :ok: En lijkt mij ook nuttiger dan recensies van mensen die zelf van die HUS gebruik maken. Die zien namelijk alleen een hond die moe (en vies) thuis gebracht is en zich dus wel vermaakt zal hebben. (...)
Mee eens. Ik zou, als ik op zoek was geweest naar een uitlaatservice, ook heel blij zijn dat iemand de moeite heeft genomen om dit te delen. Want het is best moeilijk om een goede uitlaatservice te vinden. En deze informatie is dan echt wel waardevol.

Wel akelig om mee te maken zeg :ugh:
Gebruikersavatar
Leonie&Evi
Actief
Berichten: 198
Lid geworden op: 05 mei 2016 15:54
Aantal honden: 1
Locatie: Vlaardingen

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Leonie&Evi »

Ik vind het goed dat je een recensie hebt geschreven en zou hem zo laten, zonder namen.
Ik heb gelukkig hele andere ervaringen met de hus waar ik gebruik van maak, maar ken er zeker ook 1 hier in de buurt, waar dit soort dingen ook gebeuren...
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik heb de recensie gelaten, wel idd de optie om contact met mij op te nemen als je bang bent dat het om jouw hond gaat.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Berichten: 11584
Lid geworden op: 24 okt 2010 19:49
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Hier liep een aantal jaren geleden in een klein stadsparkje een HUS met een stuk of 10 grote honden. Ze was altijd met dr mobiel bezig en was regelmatig een hond kwijt. Was het een keer zo zat dat ik ben doorgelopen toen er weer een hond met mij mee liep. En die hond is ze dus kwijt geraakt en dat terwijl ik een paar keer geroepen hebt dat er een hond mee liep. Daar deed ze niks mee. Hond liep een drukke weg over, ik heb zowel foto's van de dame gemaakt dat ze druk op dr mobiel bezig was en ook van de hond waar de auto's voor moest stoppen. Hond is een paar dagen kwijt geweest en gelukkig gezond gevonden en naar het asiel gebracht. Heb toen zowel asiel en de HUS eigenaar laten weten hoe onverantwoord zij bezig was. Dat werd ontkent en heb toen foto's geplaatst en dat was het einde van de HUS en heb ze nooit meer gezien :engel:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door gonnie »

Hier mag je maar met maximaal 5 honden in het Hitlandbos lopen.

Daar liep ook een hus die raakte een Berner Sennen kwijt. Tenminste ze is er dan wel achteraan gegaan, maar die hond liep daar zo de dijk op. Mensen probeerden hem nog tegen te houden, maar dat lukte niet
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mariabel
Zeer actief
Berichten: 7294
Lid geworden op: 03 jan 2011 13:34
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door mariabel »

Wat erg dat hier al sommigen mensen weten over welke HUS her gaat. Dan moet je als Hus toch doodschamen . Ongelooflijk zeg .
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Persistence »

mariabel schreef:Wat erg dat hier al sommigen mensen weten over welke HUS her gaat. Dan moet je als Hus toch doodschamen . Ongelooflijk zeg .
Zeg dan, dan heb je een lekkere reputatie.

Gister kwam in het Amsterdamse bos een Hus tegen met een stuk of 10 honden en vandaag in Baarn ook, allebei waren ze een hond kwijt (beide een beagle, eigenwijze donders :mrgreen: )
Het lijkt me ook ontzettend moeilijk om controle over 10 honden te houden. Ik zou het niet durven.

Ik heb bewust gekozen voor een Hus die maar met max. 5 honden loopt en haar vertrouw ik 100% ermee. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar dat kan ook als je zelf met je hond loopt, net zoals die arme Peer.

Geef je gelijk over die recensie, ik zou het wel willen weten als anderen slechte ervaringen zouden hebben met de Hus waar mijn hond ook bij zit.
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Een jaar of twee / drie geleden was een hond uit Zeist ontsnapt bij het laden in de bus van de HUS. De hond is veel later teruggevonden in Wageningen. Zou dat dezelfde HUS zijn geweest?
Sandra&co

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Cleva schreef: Van de winter had ik voor het eerst sinds jaren echt de griep. Zo'n griep dat je amper uit je ogen kunt kijken en je hele lichaam zeer doet.
Och jezes. Hadden we daarom geen fatsoenlijke kerstrel? Omdat jij ziek, zwak en misselijk in bed lag? Bedankt.

Dat ga je komende kerst inhalen dus hè. Zeg tegen die tijd maar gewoon dat je Mira laat dekken door een Rottweiler of een Golden Retriever of zo.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Persistence »

Cleva schreef: Honden worden door hun baas uitgelaten. Niet door een andere bestelde trut.

....

Er bestaan geen goede hussen omdat het in beginsel een debiel concept is.
Dat soort mensen maken er zonder zo'n hus ook wel een klerezooi van. Gewoon omdat het verwende sekreten zijn die van alles willen maar niet voor hun keuzes willen staan.
Wat een onzin. Niet iedereen heeft de luxe om parttime te werken of de hond mee naar het werk te kunnen nemen. Of heeft familie of vrienden om de hoek wonen die hem even uit kunnen laten.
Dan is het principe hus een fijne uitkomst zodat een hond niet een hele dag thuis hoeft te zitten maar er ook even uit is.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Tineke »

Cleva schreef:
Omdat het luie flikkers zijn die geen zin hebben om hun eigen broek op te houden.


Als, en ik zeg als ik mijn honden mee zou geven aan zo'n ellendig figuur dan zou ik A. twee keer zelf meelopen en B. zorgen dat ik ze bezig zag zonder dat ze het door hebben.
Maar goed, dan nog niet.

Honden worden door hun baas uitgelaten. Niet door een andere bestelde trut.
Ik heb nu eenmaal voor honden gekozen dus op die dagen dat het niet uitkomt loop ik maar gewoon snachts ofzo.
De honden zijn hier geen sluitpost. Niet iets om handig weg te regelen.
En als dat een keer niet lukt dan gaan ze maar lekker een dag niet wandelen.

Ik laat andere dingen zitten voor ik ze zelf niet meer uit kan laten.
Als ik medisch in de problemen kom dan doe ik wel een beroep op vrienden om ze voor me uit te laten maar om eerlijk te zijn moet ik wel heel erg ziek zijn voor ik niet meer met de auto op 400 meter van mijn huis de honden in de uiterwaarden kan gooien.
Van de winter had ik voor het eerst sinds jaren echt de griep. Zo'n griep dat je amper uit je ogen kunt kijken en je hele lichaam zeer doet. Zelfs toen hebben ze nog lekker even een uurtje gespeeld.
Ik zou niet weten waarom ik ze aan een wildvreemde met valse motieven mee zou geven.
Ik zou bij de deur staan blijven hyperventileren tot ze terug kwamen.

Om je vraag te beantwoorden; ik zou niets doen. Een hus is een hus is een hus.
Er bestaan geen goede hussen omdat het in beginsel een debiel concept is.
Dat soort mensen maken er zonder zo'n hus ook wel een klerezooi van. Gewoon omdat het verwende sekreten zijn die van alles willen maar niet voor hun keuzes willen staan.
Gelukkig staan er dan tegenover die luie flikkers toppers zoals jij met talloze voorbeelden van hoe je wel zorgvuldig met je hond(en) moet omgaan.
In theorie dan tenminste :ok:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Leonie&Evi
Actief
Berichten: 198
Lid geworden op: 05 mei 2016 15:54
Aantal honden: 1
Locatie: Vlaardingen

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Leonie&Evi »

Cleva schreef:Als je nergens op de dag even tijd voor de hond hebt dan moet je gewoon lekker geen hond nemen. Of gewoon nee leren zeggen en je niet de godganselijke dag zo vol laten plannen.
Je hoeft toch niet alles te hebben? Waarom dacht je dat ik geen paard heb? Of een zeilboot?
Dat stompzinnige geneuzel dat je alles maar moet kunnen afkopen. Ik heb er zo het land aan.

Ik heb het niet over een vaste oppas of een buurvrouw waar je net even wat meer aandacht aan geeft omdat het dan werkt.
Dat is allemaal prima.
Of dat je in ieder geval even de moeite neemt om iemand te zoeken die voor hetzelfde geld alleen jouw honden uitlaat in plaats van zo'n hele hysterische tros uit een busje.
Maar dat zal wel weer teveel denk- en doewerk zijn.
Uch..ik heb soms zo'n hekel aan mensen.

Een mannetje laten komen is leuk als je de schuurdeuren geschilderd wil hebben. Niet om de honden te verzorgen.
Uitlaten is een roedelaangelegenheid.
Je laat je kinderen toch ook niet door een ingehuurd figuur voeren?

Ik word niet wel van dat doorgeslagen westerse gewauwel dat je altijd een achterdeurtje moet hebben.
Sorry,ik kies toch liever voor een hus (een bedrijf), waar ik referenties van heb en waar ik met mee ben gelopen,, dan voor 1 of andere gek via marktplaats of zo die ik niet ken en die ik een sleutel van mijn huis moet geven......
Soms moet er helaas gewerkt worden, moet toch geld verdient worden en ja ik laat mijn hond zowel 's morgens als 's avonds zelf uit, maar dan nog is het te lang om mijn hond 9 uur lang alleen thuis te laten.
Gebruikersavatar
Anne&Taar
Zeer actief
Berichten: 3481
Lid geworden op: 19 jun 2009 11:08
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Habibi schreef:
metav schreef:Oooo dit lijkt op onze ervaring bij de franse put
heb toen ook een reactie op de website achter gelaten nou volgens de eigenaar liep ik te liegen en dat was niet hun bedrijf

Dit was ook Franse put....


Hus uit Zeist.
Daar had ik recent ook een nare ervaring mee! Ik heb eerlijk gezegd als n viswijf staan schreeuwen. :mann:
Ik maak er de volgende keer melding van bij de boswachter.
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Budkes »

Cleva schreef:Als je nergens op de dag even tijd voor de hond hebt dan moet je gewoon lekker geen hond nemen. Of gewoon nee leren zeggen en je niet de godganselijke dag zo vol laten plannen.
Je hoeft toch niet alles te hebben? Waarom dacht je dat ik geen paard heb? Of een zeilboot?
Dat stompzinnige geneuzel dat je alles maar moet kunnen afkopen. Ik heb er zo het land aan.

Ik heb het niet over een vaste oppas of een buurvrouw waar je net even wat meer aandacht aan geeft omdat het dan werkt.
Dat is allemaal prima.
Of dat je in ieder geval even de moeite neemt om iemand te zoeken die voor hetzelfde geld alleen jouw honden uitlaat in plaats van zo'n hele hysterische tros uit een busje.
Maar dat zal wel weer teveel denk- en doewerk zijn.
Uch..ik heb soms zo'n hekel aan mensen.

Een mannetje laten komen is leuk als je de schuurdeuren geschilderd wil hebben. Niet om de honden te verzorgen.
Uitlaten is een roedelaangelegenheid.
Je laat je kinderen toch ook niet door een ingehuurd figuur voeren?

Ik word niet wel van dat doorgeslagen westerse gewauwel dat je altijd een achterdeurtje moet hebben.
Eens. Ik werk mijn hele leven al en heb ook al mijn hele leven honden. Ik heb nog nooit een seconde overwogen mijn honden aan een HUS mee te geven of ,god verhoede , de honden naar een dagopvang te brengen.
Op momenten in mijn leven dat ik absoluut geen tijd en mogelijkheden had om heel veel tijd in te ruimen voor een hond koos ik voor een hond die daar mee om kon gaan. Type en leeftijd paste ik aan, of nam er even geen.
Die mogelijkheid bestaat ook nog steeds gewoon.

Daarnaast hou ik er niet van om mensen op social media aan de schandpaal te nagelen als je niet alle ins en outs weet.
Als je soms ziet/hoort hoe Marco en Louitje met elkaar te keer gaan, kun je daaruit maar zo concluderen dat ze elkaar naar het leven staan. En in mijn bus klinkt dat nog erger.
Louitje heeft soms de neiging zich te verstoppen als we in de buurt van de bus komen, hij heeft last van wagenziekte, maar ook dat verbeterd nu gelukkig.
Je zou maar zo een paar schandelijke foto's kunnen maken op een ongelukkig moment.

Als je serieuze vermoedens hebt dat mensen slecht bezig zijn dan moet je ze daar persoonlijk, niet op social media, op aanspreken. En onderzoeken of iets structureel is en bewezen fout.
Tenminste, dat vind ik, mijn mening...




Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door crutz »

Cleva schreef:Als je nergens op de dag even tijd voor de hond hebt dan moet je gewoon lekker geen hond nemen. Of gewoon nee leren zeggen en je niet de godganselijke dag zo vol laten plannen.
Je hoeft toch niet alles te hebben? Waarom dacht je dat ik geen paard heb? Of een zeilboot?
Dat stompzinnige geneuzel dat je alles maar moet kunnen afkopen. Ik heb er zo het land aan.

Ik heb het niet over een vaste oppas of een buurvrouw waar je net even wat meer aandacht aan geeft omdat het dan werkt.
Dat is allemaal prima.
Of dat je in ieder geval even de moeite neemt om iemand te zoeken die voor hetzelfde geld alleen jouw honden uitlaat in plaats van zo'n hele hysterische tros uit een busje.
Maar dat zal wel weer teveel denk- en doewerk zijn.
Uch..ik heb soms zo'n hekel aan mensen.
Niet iedereen neemt een Hus uit gemakzucht.
Mijn moeder is er mee gestart zodat Plato toch thuis kon komen kort na haar operatie. De tuin was groot zat en een Hus was niet noodzakelijk, maar ze gunde hem ook een dagelijkse lange wandeling.
Overigens in een kleine groep van 5 honden

En mijn Inno loopt nu bij zn nieuwe baasjes 4 dagen vd week met een Hus mee. Kleine en vaste groepen, heel ontspannen.
Het is voor hem totaal niet nodig. Ze wandelen zelf ook heel veel (weekenden 20-25 km per dag en in de avonden circa 5 km en wandel vakanties) en hebben een ruime tuin. Maar voor hun voelt dit goed en de video’s op de fb van de uitlaat zijn ook heel relaxt
https://www.facebook.com/14157256086818 ... 11?sfns=mo
Cleva schreef: Een mannetje laten komen is leuk als je de schuurdeuren geschilderd wil hebben. Niet om de honden te verzorgen.
Uitlaten is een roedelaangelegenheid.
Je laat je kinderen toch ook niet door een ingehuurd figuur voeren?
Ehhhh dat gebeurd toch ook al met al die dagopvang voor kinderen. Vanaf 6 weken worden ze al gedumpt
Cleva schreef: Ik word niet wel van dat doorgeslagen westerse gewauwel dat je altijd een achterdeurtje moet hebben.
Inderdaad is het wel westers. Daarbuiten worden ze gewoon op straat getrapt
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door malinois »

Leonie&Evi schreef:
Cleva schreef:Als je nergens op de dag even tijd voor de hond hebt dan moet je gewoon lekker geen hond nemen. Of gewoon nee leren zeggen en je niet de godganselijke dag zo vol laten plannen.
Je hoeft toch niet alles te hebben? Waarom dacht je dat ik geen paard heb? Of een zeilboot?
Dat stompzinnige geneuzel dat je alles maar moet kunnen afkopen. Ik heb er zo het land aan.

Ik heb het niet over een vaste oppas of een buurvrouw waar je net even wat meer aandacht aan geeft omdat het dan werkt.
Dat is allemaal prima.
Of dat je in ieder geval even de moeite neemt om iemand te zoeken die voor hetzelfde geld alleen jouw honden uitlaat in plaats van zo'n hele hysterische tros uit een busje.
Maar dat zal wel weer teveel denk- en doewerk zijn.
Uch..ik heb soms zo'n hekel aan mensen.

Een mannetje laten komen is leuk als je de schuurdeuren geschilderd wil hebben. Niet om de honden te verzorgen.
Uitlaten is een roedelaangelegenheid.
Je laat je kinderen toch ook niet door een ingehuurd figuur voeren?

Ik word niet wel van dat doorgeslagen westerse gewauwel dat je altijd een achterdeurtje moet hebben.
Sorry,ik kies toch liever voor een hus (een bedrijf), waar ik referenties van heb en waar ik met mee ben gelopen,, dan voor 1 of andere gek via marktplaats of zo die ik niet ken en die ik een sleutel van mijn huis moet geven......
Soms moet er helaas gewerkt worden, moet toch geld verdient worden en ja ik laat mijn hond zowel 's morgens als 's avonds zelf uit, maar dan nog is het te lang om mijn hond 9 uur lang alleen thuis te laten.
Ik laat ze liever 9 uur thuis waar ze vertrouwd zijn en lekker kunnen liggen dan dat ik ze ooit meegeef aan een hus. 9 uur is makkelijk te doen, doen ze ook als ik gewoon thuis ben dus nee ik pieker er niet over
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Tineke »

De mensen die van een hus gebruik maken zijn zelden mensen die vijf dagen werken en daarom een hus inschakelen.
Die zijn er wel, maar ik vind persoonlijk wetende op voorhand dat je vijf dagen moet werken dat je dan geen hond moet aanschaffen.
Ook niet als er een hus is.

De meeste van mijn klanten werken parttime, of zijn zelf niet meer in staat met hun hond te lopen of de omstandigheden zijn veranderd.
Soms door een scheiding, of ook wel door het overlijden van een partner.

Er zijn hele slechte hussen, daar heb ik zelf ook persoonlijk ervaring mee, en er wordt soms echt te makkelijk over gedacht van dat doe ik wel even.
Je moet stabiele roedels weten te vormen, en naar mijn idee moeten je groepen niet te groot zijn.

Dat zie ik toch wel mis gaan, en dat vind ik soms ook onbegrijpelijk.
Lopen ze volkomen gestresst met 12 honden, terwijl ik denk ga dan twee keer lopen met 6 honden.
Ook voor jezelf en omgeving beter en leuker.

Als er landelijke regels zouden komen zou ik dat echt niet verkeerd vinden als je daarmee het kaf van het koren kan scheiden.

Ik doe dit werk nu al 24 jaar met nog steeds veel plezier en formeer kleine groepen en wandel meerdere keren per dag zodat de groepen klein kunnen blijven.
Voor mij werkt dat het fijnst, ook voor de honden naar mijn idee want het blijft zo, ook voor hun, overzichtelijk.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
yukon
Zeer actief
Berichten: 789
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:25
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door yukon »

Tuurlijk zijn er mensen die een hond nemen omdat er een Hus bestaat. Maar ik ken ook echt genoeg voorbeelden waar het anders is gegaan.

- Wat als je werkomstandigheden veranderen? Dan maar de hond wegdoen?
- Wat als er 1 vd 2 baasjes overlijd? De ander moet werken. Hond maar weg doen?
- Ik ken een hond die bij de vorige baas met een Hus meeging. Nu met de nieuwe baas is het niet nodig. Wordt genoeg mee gedaan. Maar hond miste het in stond op de dagen dat ze altijd met Hus meeging voor de deur te wachten. Nieuwe baasjes hebben er nu voor gekozen om de hond toch met Hus mee te laten gaan, omdat de hond het zo leuk vind.
- Wat als je i.v.m. ziekte zelf tijdelijk niet voor de hond kan zorgen? Niet iedereen heeft de luxe van een uitgebreide kenniskring in de buurt die ook van honden houd.

Daarbuiten zie ik ook wat een groep honden voor de opvoeding van een (jonge) hond betekend.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door crutz »

yukon schreef:
Daarbuiten zie ik ook wat een groep honden voor de opvoeding van een (jonge) hond betekend.
Voor een jonge hond vind ik het absoluut niet geschikt. Dan besteed je de opvoeding uit. Nee doe maar niet
Gebruikersavatar
yukon
Zeer actief
Berichten: 789
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:25
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door yukon »

crutz schreef:
yukon schreef:
Daarbuiten zie ik ook wat een groep honden voor de opvoeding van een (jonge) hond betekend.
Voor een jonge hond vind ik het absoluut niet geschikt. Dan besteed je de opvoeding uit. Nee doe maar niet
Het gaat niet om wat je als baasje aan de opvoeding van je hond doet. Maar de sociale contacten van een hond. In de roedel leren ze zo veel over communiceren met andere honden en hoe te spelen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”