Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat móet je met zo'n hus?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Tineke »

crutz schreef:
yukon schreef:
Daarbuiten zie ik ook wat een groep honden voor de opvoeding van een (jonge) hond betekend.
Voor een jonge hond vind ik het absoluut niet geschikt. Dan besteed je de opvoeding uit. Nee doe maar niet
Niet in die zin van opvoeden trainingsgewijs, maar een jonge hond die in een stabiele groep opgroeit heb je wel degelijk voordeel van.
Micron was daar een mooi voorbeeld van, van jongs af aan in een groep honden meegeweest, hij sprak de hondentaal uitstekend en kon met alle honden.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
yukon
Zeer actief
Berichten: 789
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:25
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door yukon »

Tineke schreef:
crutz schreef:
yukon schreef:
Daarbuiten zie ik ook wat een groep honden voor de opvoeding van een (jonge) hond betekend.
Voor een jonge hond vind ik het absoluut niet geschikt. Dan besteed je de opvoeding uit. Nee doe maar niet
Niet in die zin van opvoeden trainingsgewijs, maar een jonge hond die in een stabiele groep opgroeit heb je wel degelijk voordeel van.
Micron was daar een mooi voorbeeld van, van jongs af aan in een groep honden meegeweest, hij sprak de hondentaal uitstekend en kon met alle honden.
inderdaad, dat bedoel ik. Ik zie het ook bij mijn eigen honden.
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Domor »

Noa gaat straks (na mijn verhuizing) ook naar een dagopvang. Zoals het er nu naar uit ziet eens in de 14 dagen, maar als het werk zijn planning om gooit kan dat ook eens in de week worden. Er kan van alles geschoven worden qua uren, maar de hond kan niet mee. En we worden geacht 1x per 2 weken in Zwolle te werken (dat wordt mogelijk eens per week), dat ligt op 2 uur reizen (enkele reis) en daar ben je voor een hoop overleg en dergelijke, dus je bent er sowieso 8 uur. Dat betekent dat je 12 uur van huis bent. Ik woon dan alleen en wil geen vreemden in mijn huis, en ga er nog niet vanuit dat ik daar mensen vind die op haar kunnen en mogen passen, het risico als ze ontsnapt of toch losgelaten wordt vind ik te groot en een hoop mensen zijn er laks mee helaas, en ik kan de goede er niet uit selecteren. De rest van de dagen woon ik op max. 20 minuten reizen van mijn werk en mag ik deels thuiswerken, dus werk ik dan alleen ochtenden (7-12).

Overigens toen ik de dames aanschafte was het plan nog een eigen bedrijf vanuit huis, dus hier had ik van tevoren geen rekening mee kunnen houden.
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door under the red sky »

Budkes schreef:Op momenten in mijn leven dat ik absoluut geen tijd en mogelijkheden had om heel veel tijd in te ruimen voor een hond koos ik voor een hond die daar mee om kon gaan. Type en leeftijd paste ik aan, of nam er even geen.
Die mogelijkheid bestaat ook nog steeds gewoon.
Ik denk er precies zo over.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

under the red sky schreef:
Budkes schreef:Op momenten in mijn leven dat ik absoluut geen tijd en mogelijkheden had om heel veel tijd in te ruimen voor een hond koos ik voor een hond die daar mee om kon gaan. Type en leeftijd paste ik aan, of nam er even geen.
Die mogelijkheid bestaat ook nog steeds gewoon.
Ik denk er precies zo over.
Ik ook :ok:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Domor »

Doe je de hond dan weg? Want je gaat nu uit van een situatie waarbij de hond er nog niet is.
Lizzie.
Zeer actief
Berichten: 11584
Lid geworden op: 24 okt 2010 19:49
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Domor schreef:Doe je de hond dan weg? Want je gaat nu uit van een situatie waarbij de hond er nog niet is.
Dit dus, niemand kan in een glazen bol kijken. Honden gaan tenslotte +/_ hopelijk een jaar of 14 mee. Je prive situatie kan zomaar veranderen en dan ben je helaas soms van andere afhankelijk. Maar ik begrijp dat je hond(en) dan maar weg moet doen :kotz:
Gelukkig bestaan er ook uitlaat service die wel betrouwbaar zijn, hoezo alles over 1 kam scheren :ugh:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Habibi »

Goed, ik kies dus zelf echt niet voor een hus.


Maar dan, als je dat wél doet,
Hoe kies je dan een goede?

Want leuk hoor, een website waar staat maximaal 6 honden, of alleen sociale honden.
En leuk hoor, een Facebook pagina waar staat de de mensen die met de honden wandelen daar passie voor hebben en veel kennis,

Maar wie zegt dat dat klopt?

En dan, je wandelt 2x mee. Dan lijkt alles prima in orde. (Er wordt heus wel even opgelet dan...


Hoe kom je erachter dat het een goede is


En je hond gaat al een jaar mee, komt inderdaad lekker bek af en smerig thuis.
Wie zegt dat jouw hond niet de ergste hetzer in de groep is.

Of het oudere hondje zoals ik dat zag gisteren, die dus echt niet in zijn hum was. (En ja, dat kan ik echt wel zien)
Dat zie je niet als hij thuis komt...



Het valt me trouwens op dat er veel mensen zijn (in dit topic en via pb) die ook zelf echt slechte ervaringen hebben met specifiek deze hus. Ook uit eerste hand, zelf ervaren dus.

Als je hun website bekijkt ziet het er prima uit.
Recensie cijfer een 4,6 uit 5 (inmiddels 4,3 vanwege mijn minder positieve ervaring)

Hoe weten de eigenaren ooit dat het er níet zo geweldig aan toe gaat...?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Tineke »

Habibi schreef:Goed, ik kies dus zelf echt niet voor een hus.


Maar dan, als je dat wél doet,
Hoe kies je dan een goede?

Want leuk hoor, een website waar staat maximaal 6 honden, of alleen sociale honden.
En leuk hoor, een Facebook pagina waar staat de de mensen die met de honden wandelen daar passie voor hebben en veel kennis,

Maar wie zegt dat dat klopt?

En dan, je wandelt 2x mee. Dan lijkt alles prima in orde. (Er wordt heus wel even opgelet dan...


Hoe kom je erachter dat het een goede is


En je hond gaat al een jaar mee, komt inderdaad lekker bek af en smerig thuis.
Wie zegt dat jouw hond niet de ergste hetzer in de groep is.

Of het oudere hondje zoals ik dat zag gisteren, die dus echt niet in zijn hum was. (En ja, dat kan ik echt wel zien)
Dat zie je niet als hij thuis komt...



Het valt me trouwens op dat er veel mensen zijn (in dit topic en via pb) die ook zelf echt slechte ervaringen hebben met specifiek deze hus. Ook uit eerste hand, zelf ervaren dus.

Als je hun website bekijkt ziet het er prima uit.
Recensie cijfer een 4,6 uit 5 (inmiddels 4,3 vanwege mijn minder positieve ervaring)

Hoe weten de eigenaren ooit dat het er níet zo geweldig aan toe gaat...?
Het beste wat je kunt doen is denk ik in het gebied wandelen waar de hus loopt en dan zie je het met eigen ogen, en hoe er omgegaan wordt met passanten, de honden en het aantal.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Habibi schreef:Goed, ik kies dus zelf echt niet voor een hus.


Maar dan, als je dat wél doet,
Hoe kies je dan een goede?

Want leuk hoor, een website waar staat maximaal 6 honden, of alleen sociale honden.
En leuk hoor, een Facebook pagina waar staat de de mensen die met de honden wandelen daar passie voor hebben en veel kennis,

Maar wie zegt dat dat klopt?

En dan, je wandelt 2x mee. Dan lijkt alles prima in orde. (Er wordt heus wel even opgelet dan...


Hoe kom je erachter dat het een goede is


En je hond gaat al een jaar mee, komt inderdaad lekker bek af en smerig thuis.
Wie zegt dat jouw hond niet de ergste hetzer in de groep is.

Of het oudere hondje zoals ik dat zag gisteren, die dus echt niet in zijn hum was. (En ja, dat kan ik echt wel zien)
Dat zie je niet als hij thuis komt...



Het valt me trouwens op dat er veel mensen zijn (in dit topic en via pb) die ook zelf echt slechte ervaringen hebben met specifiek deze hus. Ook uit eerste hand, zelf ervaren dus.

Als je hun website bekijkt ziet het er prima uit.
Recensie cijfer een 4,6 uit 5 (inmiddels 4,3 vanwege mijn minder positieve ervaring)

Hoe weten de eigenaren ooit dat het er níet zo geweldig aan toe gaat...?
Niet.
De eigenaren die daar hun hond aan mee geven. Die interesseer het geen drol :wink:

In Hazerswoude kwam ik ook geregeld een typ tegen die liep in haar uppie wel eens met 13 honden. Of nouja ze zette de bus open op de weg trouwens gewoon en liet de honden eruit springen en weg rennen de polder in. Daarna ging ze met haar dikke darrierre op een bankje zitten een tijdschrift lezen of ze hobbelde er een stukje achteraan. 30 min later moest het zooitje ongeregeld weer bij elkaar komen en bleek ze er regelmatig een paar kwijt. Ik heb haar wel eens geholpen. Toen werd Toots nog bijna gegrepen door een stel van de reeds bij elkaar verzamelde honden. En dat had ze totaal niet onder controle.

Je gaat mij als honden eigenaar niet wijsmaken dat je goed gekeken hebt aan wie je je hond mee geeft.

Er zullen vast goede rondlopen. Maar ik laat mijn hondjes lekker zelf uit :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Machie »

Tineke schreef:De mensen die van een hus gebruik maken zijn zelden mensen die vijf dagen werken en daarom een hus inschakelen.
Die zijn er wel, maar ik vind persoonlijk wetende op voorhand dat je vijf dagen moet werken dat je dan geen hond moet aanschaffen.
Ook niet als er een hus is.

De meeste van mijn klanten werken parttime, of zijn zelf niet meer in staat met hun hond te lopen of de omstandigheden zijn veranderd.
Soms door een scheiding, of ook wel door het overlijden van een partner.

Er zijn hele slechte hussen, daar heb ik zelf ook persoonlijk ervaring mee, en er wordt soms echt te makkelijk over gedacht van dat doe ik wel even.
Je moet stabiele roedels weten te vormen, en naar mijn idee moeten je groepen niet te groot zijn.

Dat zie ik toch wel mis gaan, en dat vind ik soms ook onbegrijpelijk.
Lopen ze volkomen gestresst met 12 honden, terwijl ik denk ga dan twee keer lopen met 6 honden.
Ook voor jezelf en omgeving beter en leuker.

Als er landelijke regels zouden komen zou ik dat echt niet verkeerd vinden als je daarmee het kaf van het koren kan scheiden.

Ik doe dit werk nu al 24 jaar met nog steeds veel plezier en formeer kleine groepen en wandel meerdere keren per dag zodat de groepen klein kunnen blijven.
Voor mij werkt dat het fijnst, ook voor de honden naar mijn idee want het blijft zo, ook voor hun, overzichtelijk.
Ik doe het pas 1.5 jaar maar ik heb idd ook kleine groepen. maximaal 6, bij heel hoge uitzondering eens 7. 6 is goed te doen, meer snap ik niet en vind ik onverantwoord. Al mijn honden zijn idd van parttimers.
Ik werk in een omgeving met heel weinig hussen en ik moet zeggen dat ik dat wel fijn vind.
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:
Habibi schreef:Goed, ik kies dus zelf echt niet voor een hus.
Maar dan, als je dat wél doet,
Hoe kies je dan een goede?
Referenties? En inderdaad zelf meelopen of een keer stiekem erachteraan draven ;-)
Bij mij mag dus iedereen altijd meelopen. Pas dan kan iemand beoordelen hoe ik te werk ga met de groep.
Verder vind ik het veelzeggend hoe de honden vervoerd worden. Ik heb ze allemaal apart in een bench zitten. Mijn ervaring is wel dat bij hussen waar ze zo los in een bus gegooid worden er ook iets minder opgelet wordt.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
yukon schreef:
Daarbuiten zie ik ook wat een groep honden voor de opvoeding van een (jonge) hond betekend.
Voor een jonge hond vind ik het absoluut niet geschikt. Dan besteed je de opvoeding uit. Nee doe maar niet
Nou inderdaad... ik moet er niet aan denken, mijn eigen honden voeden een pup op samen met mij maar geen vreemden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door malinois »

yukon schreef:
crutz schreef:
yukon schreef:
Daarbuiten zie ik ook wat een groep honden voor de opvoeding van een (jonge) hond betekend.
Voor een jonge hond vind ik het absoluut niet geschikt. Dan besteed je de opvoeding uit. Nee doe maar niet
Het gaat niet om wat je als baasje aan de opvoeding van je hond doet. Maar de sociale contacten van een hond. In de roedel leren ze zo veel over communiceren met andere honden en hoe te spelen.
Dat lukt ook prima als je gewoon met wat honden 5 minuutjes bij elkaar staat en/of zelf wat honden uitzoekt... daar heb ik geen HUS voor nodig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door nomo »

Het lijkt me ontzettend lastig om een goede hus te vinden. Nu hebben we hier helemaal geen hus, dus ik hoef ook niet na te denken of ze mee mogen :mrgreen:. Zou er ook niet snel voor kiezen denk ik. En als ik al erover na zou denken zou ik ze inderdaad eerst een aantal keer observeren. Kijken hoe ze met de honden omgaan.
De honden gaan hier wel naar de dagopvang. En eerder ging Morris naar een particuliere oppas, gewoon bij iemand in huis. In beide gevallen ben ik ook eerst een paar keer gaan kijken hoe het eraan toeging. Particuliere oppas was super, tot daar ook het een en ander veranderde en Morris daar niet meer op zijn plek zat. Dus ook als ik oppas heb blijf ik wel kritisch. Maar dat het allemaal zo anders liep bij de oppas duurde ook een paar weken natuurlijk voor ik daarachter kwam. Morris heb ik er toen weggehaald, maar er zijn genoeg mensen die met een 'ja maar hij komt altijd zo lekker moe thuis' hun schouders ophalen en het wel prima vinden.
Nu hebben we dan de dagopvang en ik ben er ontzettend blij mee. En niet omdat ik zelf het niet kan doen, heb het nu best goed geregeld met werk, ze zouden nu prima thuis kunnen zijn en dan heb ik nog tijd zat om aandacht aan de honden te geven. Ayla gaat nu soms gewoon heen omdat ze het zo geweldig leuk vindt. Dan rijd ik dus een pokkeneind om om haar een leuke dag te gunnen bij de dagopvang.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik had denk ik ook een recensie geplaatst. Ik kreeg buikpijn toen je over dat ouwetje schreef, als eigenaar zou ik dat wel willen weten.
Zelf heb ik wisselende ervaringen met hussen. De eerste die ik had voor Gol was echt geweldig, een heel leuk mens met een mooie bus met allemaal aparte hokken. Daar kreeg ik elke keer ook foto's van en Gol vermaakte zich enorm. Ze was ook erg gek op die vrouw.
De tweede was een drama, die is Gol een keer vergeten in de bus :ugh: Gol heeft uren in dat ding gezeten op een warme zomerdag. Ik krijg er nog buikpijn van als ik eraan denk. Gol vond die man ook niet leuk, ik had eerder naar haar moeten luisteren. Daarna heb ik het nooit meer aangedurfd en zat Gol alleen als ik moest werken. Ik liet dan wel de tuindeur open zodat ze kon plassen (het is een wonder dat ze nooit mijn huis hebben leeggehaald) maar toch zat ik niet lekker op het werk. Ik snap dus wel dat mensen hun hond meegeven aan een hus al denk ik niet dat ik dat nog zo snel zou doen. Of het moet een hus van het forum zijn, dan heb ik er toch meer vertrouwen in.
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Habibi »

De betreffende hus had volgens mij wel verschillende cabines ofzo.

Op de voorstoel zat bij beide hussen een hond.

En dan voorin de bus en achterin in ieder geval.
(Want dat ouwetje zat dus verkeerd in eerste instantie)

In hoeverre dat individuele benches zijn, geen idee. Niet volledig iig, want dan maakt de exacte plek waar ze zitten niet uit lijkt me.

Die voorstoel verbaasde me ook.
Voor zover ik kon zien (is dus niet 100% zeker, maar heb het wel even aan staan kijken) zaten ze in die beide bussen los of aan de halsband. Niet aan tuig iig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Lizzie. schreef:
Domor schreef:Doe je de hond dan weg? Want je gaat nu uit van een situatie waarbij de hond er nog niet is.
Dit dus, niemand kan in een glazen bol kijken. Honden gaan tenslotte +/_ hopelijk een jaar of 14 mee. Je prive situatie kan zomaar veranderen en dan ben je helaas soms van andere afhankelijk. Maar ik begrijp dat je hond(en) dan maar weg moet doen :kotz:
Gelukkig bestaan er ook uitlaat service die wel betrouwbaar zijn, hoezo alles over 1 kam scheren :ugh:
Er bestaan zeker goede uitlaat services. En daar kun je vast gerust je hond aan mee geven. Persoonlijk doe ik dat niet. Als mijn situatie veranderd in de zin dat ik bijv het huis uit zou moeten en full time zou moeten werken. Zou ik de baan zoeken in Den Haag e.o en zou ik mijn hondjes bij moeders brengen. Die laat ze niet uit maar tijdens mijn werkuren zouden ze dan lekker bij haar met haar hondjes in de tuin kunnen ravotten. Dan doe ik voor en ba het werken zelf wel lopen. Ik zou dus voor een andere oplossing kiezen dan een Hus. Ik heb er ook gewoon echt de hondjes niet voor.

Er hoeft dan helemaal niks weg. Er zijn meerdere opties mogelijk natuurlijk.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Budkes schreef:
Cleva schreef:Als je nergens op de dag even tijd voor de hond hebt dan moet je gewoon lekker geen hond nemen. Of gewoon nee leren zeggen en je niet de godganselijke dag zo vol laten plannen.
Je hoeft toch niet alles te hebben? Waarom dacht je dat ik geen paard heb? Of een zeilboot?
Dat stompzinnige geneuzel dat je alles maar moet kunnen afkopen. Ik heb er zo het land aan.

Ik heb het niet over een vaste oppas of een buurvrouw waar je net even wat meer aandacht aan geeft omdat het dan werkt.
Dat is allemaal prima.
Of dat je in ieder geval even de moeite neemt om iemand te zoeken die voor hetzelfde geld alleen jouw honden uitlaat in plaats van zo'n hele hysterische tros uit een busje.
Maar dat zal wel weer teveel denk- en doewerk zijn.
Uch..ik heb soms zo'n hekel aan mensen.

Een mannetje laten komen is leuk als je de schuurdeuren geschilderd wil hebben. Niet om de honden te verzorgen.
Uitlaten is een roedelaangelegenheid.
Je laat je kinderen toch ook niet door een ingehuurd figuur voeren?

Ik word niet wel van dat doorgeslagen westerse gewauwel dat je altijd een achterdeurtje moet hebben.
Eens. Ik werk mijn hele leven al en heb ook al mijn hele leven honden. Ik heb nog nooit een seconde overwogen mijn honden aan een HUS mee te geven of ,god verhoede , de honden naar een dagopvang te brengen.
Op momenten in mijn leven dat ik absoluut geen tijd en mogelijkheden had om heel veel tijd in te ruimen voor een hond koos ik voor een hond die daar mee om kon gaan. Type en leeftijd paste ik aan, of nam er even geen.
Die mogelijkheid bestaat ook nog steeds gewoon.

Daarnaast hou ik er niet van om mensen op social media aan de schandpaal te nagelen als je niet alle ins en outs weet.
Als je soms ziet/hoort hoe Marco en Louitje met elkaar te keer gaan, kun je daaruit maar zo concluderen dat ze elkaar naar het leven staan. En in mijn bus klinkt dat nog erger.
Louitje heeft soms de neiging zich te verstoppen als we in de buurt van de bus komen, hij heeft last van wagenziekte, maar ook dat verbeterd nu gelukkig.
Je zou maar zo een paar schandelijke foto's kunnen maken op een ongelukkig moment.

Als je serieuze vermoedens hebt dat mensen slecht bezig zijn dan moet je ze daar persoonlijk, niet op social media, op aanspreken. En onderzoeken of iets structureel is en bewezen fout.
Tenminste, dat vind ik, mijn mening...




Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Met dat laatste ben ik het eens. Ik zou iemands bedrijf niet snel door het slijk halen op sociale media, tenzij er duidelijk sprake is van dierenmishandeling. Ik ben ook meer van de directe persoonlijke aanpak. Dat zet meer zoden aan de dijk volgens mij.

Wat het gebruik maken van oppas of hus, daar denk ik wat anders over. Natuurlijk heeft iedereen wel op een momentje van de dag tijd om zijn hond uit te laten, maar voor de meeste honden is dat niet genoeg, althans niet voor de mijne. Als je zelf fulltime werkt, heb je denk ik ook niet heel erg veel tijd voor de honden. Tenzij je honden tegelijkertijd je werk zijn, dat weet ik niet. Ik meen me te herinneren dat jouw honden makkelijk een paar uur alleen in de auto blijven. Super dat dat voor hen werkt, maar voor mijn honden zou het absolute hel zijn. Meenemen naar het werk is echt ook geen optie.
Nu heb ik het geluk dat ik eigenlijk altijd alles zo kan regelen dat ik geen oppas of hus nodig heb. De honden zijn meestal niet meer dan 3 uur alleen en worden drie keer per dag goed uitgelaten. Maar heel af en toe, een keer per jaar ongeveer, zijn we een dagje weg naar een plek waar de honden niet meekunnen. Negen uur alleen laten levert ze echt heel veel stress op, dus dan doe ik ze liever naar een particuliere opvang. En in de zomer als we naar Nederland gaan, gaan ze meestal ook naar die opvang (bij mijn moeder zijn ze helaas niet welkom). Ze worden dan ook uitgelaten, met hoogstens 5 honden tegelijk waaronder haar eigen, en ik heb er een goed gevoel bij.

Kinderen zitten ook uren op school, gaan naar zomerkampen, gaan naar een oppas; ik begrijp niet dat als het om een hond gaat dat opeens een drama zou zijn.
Voor Tineke en Nanna zou ik zo tekenen bijvoorbeeld. Nou ja, na een persoonlijk bezoekje en een wandeling samen dan :mann:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Jeannettebo
Zeer actief
Berichten: 21293
Lid geworden op: 12 jan 2006 14:43
Aantal honden: 2
Locatie: Sörenberg

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Bij mij ook geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om een hus of dagopvang in te schakelen. Daar heb ik de honden niet voor. Wel is het zo dat ik buiten mijn werk er voor de honden ben. Als ik een andere baan had gehad, waarbij ik minder thuis was geweest, had ik wss ook geen honden gehad.
Ik verhuis nu ook, omdat het voor mij en voor de honden hier toch minder ideaal is dan dat het leek. Juist ook eigenlijk omdat ik alleen ben en werk.
Ik moet dadelijk wel nog even weg en er ligt eten te ontdooien voor het duo. Ze krijgen hier in principe eten als ik weg ga. Ze liggen momenteel al in de slaapkamer te wachten tot het eindelijk eens komt, terwijl ik voorlopig nog niet weg ben. Geen stress om het weggaan, maar vreugde omdat er dan weer iets heul lekkers komt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
yukon
Zeer actief
Berichten: 789
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:25
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door yukon »

malinois schreef:
yukon schreef:
crutz schreef:
yukon schreef:
Daarbuiten zie ik ook wat een groep honden voor de opvoeding van een (jonge) hond betekend.
Voor een jonge hond vind ik het absoluut niet geschikt. Dan besteed je de opvoeding uit. Nee doe maar niet
Het gaat niet om wat je als baasje aan de opvoeding van je hond doet. Maar de sociale contacten van een hond. In de roedel leren ze zo veel over communiceren met andere honden en hoe te spelen.
Dat lukt ook prima als je gewoon met wat honden 5 minuutjes bij elkaar staat en/of zelf wat honden uitzoekt... daar heb ik geen HUS voor nodig.
Fijn dat jou dat wel lukt. Maar niet iedereen zal dat lukken. En 5 minuten is natuurlijk niet echt veel...
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door malinois »

yukon schreef:
malinois schreef:
yukon schreef:
crutz schreef: Voor een jonge hond vind ik het absoluut niet geschikt. Dan besteed je de opvoeding uit. Nee doe maar niet
Het gaat niet om wat je als baasje aan de opvoeding van je hond doet. Maar de sociale contacten van een hond. In de roedel leren ze zo veel over communiceren met andere honden en hoe te spelen.
Dat lukt ook prima als je gewoon met wat honden 5 minuutjes bij elkaar staat en/of zelf wat honden uitzoekt... daar heb ik geen HUS voor nodig.
Fijn dat jou dat wel lukt. Maar niet iedereen zal dat lukken. En 5 minuten is natuurlijk niet echt veel...
Gewoon even naar buiten lopen wat honden opzoeken en klaar. Of op een hondenvereniging waar je honden kent en daarmee iets afspreken. T kan erg eenvoudig zijn hoor en gaat al jaren zo maar nu kan t ineens niet meer schijnbaar... En 5 min is zat meestal halen ze dat niet eens hier dan hebben ze t wel weer gezien.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Budkes »

Domor schreef:Doe je de hond dan weg? Want je gaat nu uit van een situatie waarbij de hond er nog niet is.
Nee. Als ze 1x in de 2 weken 12 uur alleen thuis is, dan laat ik haar alleen thuis.
Al mijn honden, die ik tot nu toe gehad heb en heb, doe ik daar een groter plezier mee dan naar een dagopvang.

Als dat helemaal niet zou kunnen dan regelde ik een particuliere oppas. Via advertenties of door op andere wijze te zoeken.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Tineke »

Onze honden zouden ook niet geschikt zijn voor een dagopvang. Maar als ik op voorhand wist dat ze op regelmatige basis 9 uur of langer alleen zouden zijn zou ik geen honden nemen. Of honden die je makkelijk ergens kunt onderbrengen want daar zou ik dan bij een vertrouwd adres of hus geen moeite mee hebben. Micron of Spok hadden dat best getrokken en leuk gevonden.

Ik werk overdag en Jan enkel in de nacht, beide parttime.
In onze vrije tijd gaan we wel weg, we gaan regelmatig naar de bios, theater, vrienden bezoeken of een hapje eten.
Dat kan naar ons idee omdat ze verder niet veel alleen zijn.
Zouden we werken op dezelfde tijd en ze alleen moeten laten zouden we dat soort dingen niet doen.
Als we langer dan 6 uur weggaan past mijn dochter op.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door lucie »

ik maak nooit gebruik van wat voor dienst dan ook voor mijn honden, maar als ik door omstandigheden mijn honden hele dagen alleen zou moeten laten, al is het maar af en toe, zou ik dat zeer beslist wel doen. Veel verschil tussen een goeie hus, die op verantwoordelijke manier met een klein groepje honden loopt, of een vaste uitlater/oppas zie ik niet. Het lijkt me een vreselijk idee dat ze urenlang alles op moeten houden, of iets kunnen gaan mankeren , zonder dat iemand naar ze omkijkt.
'Ze zijn het gewend' vind ik echt zo'n non-argument. Je kunt een hond ook laten wennen aan hele dagen aan de ketting liggen en blokjes om van 10 minuten per dag, maar dat heeft niks met hun welzijn te maken. Ik vind het onacceptabel. Als ik hele dagen buitenshuis werkte zou ik persoonlijk geen honden nemen (en heb dat ook niet gedaan toen ik nog een baan had) maar als je ze eenmaal hebt, dan moet er toch tenminste één keer op zo'n dag iemand ze even naar buiten laten (binnenhonden dan). En daarnààst ook gewoon zelf die dagelijkse activiteiten met ze ondernemen. Anders kun je ze inderdaad maar beter wegdoen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

yukon schreef:
malinois schreef:
crutz schreef:
yukon schreef:
Voor een jonge hond vind ik het absoluut niet geschikt. Dan besteed je de opvoeding uit. Nee doe maar niet
Het gaat niet om wat je als baasje aan de opvoeding van je hond doet. Maar de sociale contacten van een hond. In de roedel leren ze zo veel over communiceren met andere honden en hoe te spelen.
Dat lukt ook prima als je gewoon met wat honden 5 minuutjes bij elkaar staat en/of zelf wat honden uitzoekt... daar heb ik geen HUS voor nodig.
Fijn dat jou dat wel lukt. Maar niet iedereen zal dat lukken. En 5 minuten is natuurlijk niet echt veel...
Wij vinden die contacten ook zelf. Gaan lekker wandelen en spelen met andere chihuahuas en daarnaast op cursus en andere rassen komen we gewoon overal tegen. In het bos op de speelveldje etc. Aan speelmaatjes echt geen gebrek. Enuhm 5 min is idd niet veel. Maar ik denk dat dat als voorbeeld zo aangeduid werd. Daarnaast denk ik dat er ook honden zijn die je helemaal niet zo'n plezier doet met het gesocialiseer.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat móet je met zo'n hus

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Maya en Pluto schreef:Dan ben ik een hele slechte hondenbaas, want mijn hond gaat drie dagen per week naar de dagopvang...
Hij huppelt vanaf de auto naar binnen en begroet me relaxed als ik hem ophaal. Drie keer per dag een uur naar buiten in groepjes, het lijkt me een prima hondenleven.
Niet elke hond is hiervoor geschikt en er zal vast kwaliteitsverschil zijn tussen de verschillende hussen en dagopvangen, maar om nou alles meteen als slecht te bestempelen?



Dat doet toch ook niemand?
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 28 apr 2019 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Lizzie.
Zeer actief
Berichten: 11584
Lid geworden op: 24 okt 2010 19:49
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Budkes schreef:
Domor schreef:Doe je de hond dan weg? Want je gaat nu uit van een situatie waarbij de hond er nog niet is.
Nee. Als ze 1x in de 2 weken 12 uur alleen thuis is, dan laat ik haar alleen thuis.
Al mijn honden, die ik tot nu toe gehad heb en heb, doe ik daar een groter plezier mee dan naar een dagopvang.

Als dat helemaal niet zou kunnen dan regelde ik een particuliere oppas. Via advertenties of door op andere wijze te zoeken.
Ook bij particulieren opvang moet je ook het kaf van de koren kunnen scheiden, daar zit ook een hoop ellende bij, dus hierin ziet ik echt geen verschil tussen HUS en particulier.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Antonetta
Zeer actief
Berichten: 4912
Lid geworden op: 20 okt 2009 12:06
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Antonetta »

Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om mijn honden aan een hus mee te geven, hier zijn het geen honden voor. De hond van mijn dochter gaat een keer per week met de hus mee maar die heeft maar weinig honden op die dag meestal twee of drie. Mijn dochter vind dit ideaal, zo breekt het uitje toch de dag een beetje voor de hond. Toen de hond pup was heb ik op haar gepast, toen ik hier mee stopte kwam er iemand uit het dorp om de hond uit te laten en nu gaat ze dus met de hus mee, het gaat maar om een dag.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Wat móet je met zo'n hus?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik vind het helemaal van het totaalplaatje afhangen of een hond wel of niet in iemands leven past. En om een ander je eigen heilige maatstaven op te leggen? :denken:
Niemand is verplicht om gebruik te maken van een HUS, maar als daardoor een werkend of invalide iemand dan wel een hond kan houden dan vind ik dat alleen maar fijn voor de persoon in kwestie.

Het is heel normaal om naast het krijgen van kinderen te werken (vind ik persoonlijk zelfs wel zo gezond, financiele onafhankelijkheid, maar ook die mening wil ik niemand opdringen), maar owee als je werkt en een hond wil :neenee:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”