Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zouden jullie doen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Berichten: 1674
Lid geworden op: 21 jul 2008 20:51
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Peter27 »

Met een jonge hond met gezondheidsproblemen?

Ik vertelde de plaatselijke dierenarts hier zojuist over Guus en z'n problemen.
De discussie kwam op "en nu"

Lastig onderwerp aangezien iedereen anders aankijkt naar wat een waardig leven is voor een hond.

Hoe zien jullie dit?? Een hond van krap een jaar die wellicht niet zonder medicatie kan, zelden of nooit los spelen met andere honden, etc. Is dat de moeite waard voor alle partijen?

Nu heb ik nog steeds de verwachting dat Putten iets kan doen hoor.. dus het is voor alsnog een theoretische discussie.
blablabla :)
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door dre »

Als er echt niets meer te doen was? Ik denk dat ik dan de keus zou maken om de hond op medicatie te zetten en hem te laten genieten van alles, dus wel los lopen en met andere honden spelen.
En dan, zodra de hond aangeeft dat dat teveel wordt, dan zou ik hem in laten slapen.

Edit: natuurlijk niet elke dag volle bak, maar wel gedoseerd dat er voor de hond een balans is tussen herstellen en plezier hebben.
Mijn oudje met arthrose mocht ook niet meer naar het strand eigenlijk, maar dat vond hij geweldig, dus we gingen minder vaak, maar we gingen nog steeds. Liever minder tijd samen en allebei genoten, dan in een glazen kooitje langer bij me houden :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Gollum »

dre schreef:Als er echt niets meer te doen was? Ik denk dat ik dan de keus zou maken om de hond op medicatie te zetten en hem te laten genieten van alles, dus wel los lopen en met andere honden spelen.
En dan, zodra de hond aangeeft dat dat teveel wordt, dan zou ik hem in laten slapen.

Edit: natuurlijk niet elke dag volle bak, maar wel gedoseerd dat er voor de hond een balans is tussen herstellen en plezier hebben.
Mijn oudje met arthrose mocht ook niet meer naar het strand eigenlijk, maar dat vond hij geweldig, dus we gingen minder vaak, maar we gingen nog steeds. Liever minder tijd samen en allebei genoten, dan in een glazen kooitje langer bij me houden :wink:
Dat zou ik ook doen ja. Dat doe ik nu ook met Gol, al is die wel wat ouder. Ze mag doen waar ze zin in heeft, ik zorg er met medicatie voor dat ze zo comfortabel mogelijk is en als ze niet meer de dingen kan doen waar ze zin in heeft laat ik haar inslapen.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou hetzelfde doen als dre. Dus zo comfortabel mogelijk met niet te veel beperkingen, wel voldoende rust.
En als er meer rust nodig is dan dat er plezier gemaakt kan worden, zou ik denk ik voor een dubbele dosis pijnstilling gaan, leuke dag ervan maken en dan afscheid nemen. Een hond leeft in het nu, dus dat nu moet wel voldoende plezierig zijn. Als je de hond te veel moet gaan beperken, is het voor de hond ook niet echt leuk meer
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik zou kiezen voor medicatie en voor zolang het gaat hem lekker laten doen wat hij leuk vindt.

Niet te gek maken natuurlijk qua bewegingen en rare bewegingen opzoeken (zoals veel met bal gooien oid) maar wel loslopen en zelf lekker laten kiezen of hij wil rennen / spelen / gek doen.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

yep kwaliteit niet kwantiteit,.. en ook daarin heb je natuurlijk best een gradatie, maar .. ik heb ze gehad, 2 maal een OEB die slecht was qua botten en ik heb ze veel te vroeg moeten laten gaan, toch denk ik dat als ik ze geen pijnstilling had gegeven en ze niet had laten genieten van het leven dat ze niet veel ouder zouden zijn geworden, maar zeker weten doe ik dat niet natuurlijk en feitelijk doe ik het nu met Zuri weer, precies t zelfde, ze mag leven den doen wat ze wil, tot het niet meer gaat, ook al zit er een heel ander temperament in
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 03 apr 2019 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik ken mensen met een Toller die zware HD bleek te hebben, een hondje met heel veel energie en pit. Die hebben ze alles laten doen wat ze wilde: jachttraining, rennen, spelen met de andere honden. En als ze last kreeg werd de medicatie verhoogd. Ze is nu bijna 12 en doet het nog steeds best aardig :wink: Wel met altijd die medicatie en het is natuurlijk afwachten hoe lang ze dat volhoudt, maar ze heeft volop genoten. Misschien had ze nog ouder kunnen worden als ze haar hadden beperkt in activiteiten en daardoor minder medicatie hadden kunnen geven, maar ik zou het denk ik net als hen gedaan hebben. Ze heeft in ieder geval volop genoten!
Gebruikersavatar
ceciel
Zeer actief
Berichten: 2097
Lid geworden op: 13 apr 2006 19:48

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door ceciel »

Een hond onder een glazen stolp houden is wat mij betreft geen optie dus ik ga mee met mijn voorgangers, kwaliteit boven kwantiteit.
Onze vorige hond bleek vrij jong behoorlijk hd te hebben, daar was ik aanvankelijk ook behoorlijk van ontdaan maar hij heeft volop genoten, los gelopen, gespeeld en gedaan. De eerste jaren met medicatie indien nodig, tussendoor nog een kruisbandoperatie, en de laatste jaren met de dagelijkse volle dosis. Hij is 14 jaar en 9 maanden geworden.
Als ik zo terug denk hebben we alleen het balletjes/stokken gooien beperkt en supplementen toegevoegd.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Een hond die niet los mag, DAT is voor mij geen reden een hond in te laten slapen. Er zijn zat honden die om welke (medische of gedragsmatige) reden nooit los komen.
Een hond die beperkt is in speeltijd, is voor mij ook geen reden in te laten slapen.
Er zijn ook nog zat sportieve dingen die misschien wel mogen of kunnen; speuren/detectie/mantrailen....?

Maar een hond met pijn die niet door medicatie kan worden opgelost en ook niet met een operatie / ingreep? Daar zou ik de grens trekken.

Zoals ik het hoor, zou ik inzetten op beperkt "idioot bewegen".. dus inderdaad gedoseerd. En dan pijnstilling / supplementen .. en als het niet meer hondwaardig is... tsja.... dan wordt het afscheid nemen. Niet omdat ik niet met eenhond kan leven die beperkt is... maar omdat ik niet wil leven met een hond die pijn heeft die niet meer overgaat.

Suzanne
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik ga altijd voor kwaliteit, niet kwantiteit. Dat geef ik ook heel duidelijk bij dierenartsen aan. Een herstelperiode ontkomt je natuurlijk niet altijd aan maar er mag geen groot lijden zijn en het vooruitzicht goed.
Dat is niet zwart wit natuurlijk, elke hond is anders en reageert anders op beperkingen en/of medicatie.

Mies heeft een hernia gehad. De kans op herhaling is groot. Maar ze is een vreselijk actief hondje, een gezapig leven past haar niet.
Dus ze mag gewoon los rondcrossen door bos of over strand. En dat doet ze op volle snelheid, vliegend over alle hindernissen en kuilen. Ik houd mijn hart vast soms maar neem het risico: het leven dient geleefd te worden :cheer:
Als ze last krijgt van de verkalking in haar rug krijgt ze pijnstilling en als de hernia terugkomt maken we dan wel de beste keuzes.
Ik houd haar wel slank, laat haar zo min mogelijk hoog springen en zorg voor voldoende rust: Grote fysieke inspanningen doen we om de 1 a 2 dagen zodat er voldoende hersteltijd is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Lunatic »

Zoals mijn voorgangers al zeggen, pijnstilling en genieten. Zo heb ik het met Luna gedaan na haar heupoperaties en zo doe ik het nu met Doran ook, die zich letterlijk kapot heeft gewerkt.

Losloopwandelingen, trainen, maar dan aangepast, zwemmen en af en toe met een bekende hond waarvan je weet dat die jou hond niet constant tegen de grond beukt, spelen en je heb een happy hond. Zwemmen en naast de fiets is hele goede rechtlijnige beweging, bewegingstherapie of hydrotherapie is ook erg goed om de bespiering beter te krijgen/goed te houden.

Als ik m’n hond alles wat leuk is moet gaan ontzeggen, dan laat ik hem liever gaan, dan heeft hij, maar ik ook niet, geen plezier meer in het leven.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door ranetje »

Het wordt eentonig :wink:
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
DesireeB
Zeer actief
Berichten: 4312
Lid geworden op: 13 feb 2015 09:58
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door DesireeB »

Toen Droef de diagnose ED kreeg moest ik ook wel even slikken hoor. De DA vond het toen nog niet ernstig genoeg voor verder onderzoek en opereren dus kreeg pijnstillers, voeding advies(niks mee gedaan) en advies in beweging(ook niet volledig wat mee gedaan) mee.

Met Droef deed ik eigenlijk alles wat hij wilde maar wel met een rustdag ingelast dus 1 a 2 dagen gek doen dan weer rust en pijnstillers indien nodig. Meestal had hij aan een kwart van de maximale dosering genoeg en na 1 dag rust was hij weer helemaal het mannetje.

Tot hij toch zichzelf vreselijk had bezeerd met uitglijden tijdens racen met andere honden op nat gras. Toen konden we niet meer anders dan verder onderzoek en uiteindelijk toch opereren. Bij Droef is alles dan wel boven verwachting goedgekomen en hij is niet extreem druk maar wel vreselijk lomp en keihard voor zichzelf. Dus ja, dat was wel even spannend maar toch had ik weer voor mezelf bedacht liever een hond die 3 jaar vol plezier in het leven staat dan 10 jaar als kasplantje door moet en niks kan en mag. Zelfs tijdens Droef zijn revalidatie bekeek ik met de dag wat hij wel en niet aan kon en we zochten geregeld de grens van zijn kunnen op, soms was het iets te veel en moest hij het de volgende dag weer rustig aan doen maar meestal ging het prima zolang het maar met beleid ging.

Inmiddels zijn we zo ongeveer 1,5 jaar verder en heeft hij nergens last meer van. De angst bij mij zal altijd wel blijven hoor en ik houdt hem als een havik in de gaten of hij goed blijft lopen. Maar ik weiger om hem een ellendig leven te geven voor mijn eigen plezier.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Yvon58
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2009 17:57
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Roemeense Straathond
Abessijnen
Thai
Locatie: Den Hoorn

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Yvon58 »

Ik zou ook gaan voor medicatie en de hond laten genieten.
Heb 2 honden die geopereerd zijn aan LPC op 1 jarige leeftijd, na de revalidatie gewoon weer los gelaten .
De honden zijn nu 10( teef) en 11 (reu) jaar oud, De reu heeft 2 jaar geleden ook nog zijn kniebanden gescheurd......... na de operatie en revalidatie gewoon weer los.
Het enige wat ik niet doe is op het strand wandelen ,stokken en ballen gooien.
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door nomo »

De hond die we vroeger hadden bleek ed, lpc, spondylose en om het af te maken ook nog hd te hebben (laat ik de hartkwaal nog even buiten beschouwing). Als pup de losse botfragmenten laten verwijderen en hij is al vrij jong op dagelijkse pijnstilling gezet. En toen hebben we gewoon gekeken hoelang het leuk bleef. Hij mocht lekker loslopen en genieten van zijn leven. Achter een bal aanrennen of andere hele gekke dingen deden we niet, maar als hij een sprintje wou trekken moest hij dat lekker doen.
De pijnstilling is in de loop der jaren eens aangepast en later nog een paar keer anabolen gegeven, maar verder hebben we er ook niet mee gedokterd. Op zijn 8e werd het maximale pijnstilling en merkten we toch dat zijn lijf het niet meer zo goed aankon en hebben we hem in laten slapen. Maximaal genieten met minimale pijn en zodra die balans te ver opschuift is het tijd om afscheid te nemen.
Gebruikersavatar
kloesje
Zeer actief
Berichten: 7096
Lid geworden op: 24 aug 2010 13:18
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4
Locatie: NOP

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door kloesje »

nomo schreef:De hond die we vroeger hadden bleek ed, lpc, spondylose en om het af te maken ook nog hd te hebben (laat ik de hartkwaal nog even buiten beschouwing). Als pup de losse botfragmenten laten verwijderen en hij is al vrij jong op dagelijkse pijnstilling gezet. En toen hebben we gewoon gekeken hoelang het leuk bleef. Hij mocht lekker loslopen en genieten van zijn leven. Achter een bal aanrennen of andere hele gekke dingen deden we niet, maar als hij een sprintje wou trekken moest hij dat lekker doen.
De pijnstilling is in de loop der jaren eens aangepast en later nog een paar keer anabolen gegeven, maar verder hebben we er ook niet mee gedokterd. Op zijn 8e werd het maximale pijnstilling en merkten we toch dat zijn lijf het niet meer zo goed aankon en hebben we hem in laten slapen. Maximaal genieten met minimale pijn en zodra die balans te ver opschuift is het tijd om afscheid te nemen.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten...
Laat de hond hond zijn, laat hem genieten, voldoende pijnstilling, geen gekke dingen doen, maar lekker een vrolijk blij ei kunnen zijn. Gaat het niet meer, dan is het de tijd om te gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
krullie
Zeer actief
Berichten: 4425
Lid geworden op: 27 feb 2010 16:26

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door krullie »

ik sluit me ook aan.
mijn hond had een hartkwaal.
de keuze was rustig houden en wat langer hebben, of gewoon doen
en dan korter hebben.
ik heb voor het laatste gekozen.
het heeft inderdaad niet lang geduurd en was heel moeilijk.
maar de hond heeft nog een paar hele goede dagen gehad.
bouvierpoedel
Zeer actief
Berichten: 51968
Lid geworden op: 08 dec 2009 06:32
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

dre schreef:Als er echt niets meer te doen was? Ik denk dat ik dan de keus zou maken om de hond op medicatie te zetten en hem te laten genieten van alles, dus wel los lopen en met andere honden spelen.
En dan, zodra de hond aangeeft dat dat teveel wordt, dan zou ik hem in laten slapen.

Edit: natuurlijk niet elke dag volle bak, maar wel gedoseerd dat er voor de hond een balans is tussen herstellen en plezier hebben.
Mijn oudje met arthrose mocht ook niet meer naar het strand eigenlijk, maar dat vond hij geweldig, dus we gingen minder vaak, maar we gingen nog steeds. Liever minder tijd samen en allebei genoten, dan in een glazen kooitje langer bij me houden :wink:
Dat dus , het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Lekker zijn gang laten gaan op Med en klaar is klaar.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

liever een kort maar leuk leven dan een lang maar saai leven.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Berichten: 14721
Lid geworden op: 15 feb 2005 18:04
Aantal honden: 1
Locatie: Baasje Bowie
Contacteer:

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Kwaliteit boven kwantiteit altijd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Antonetta
Zeer actief
Berichten: 4912
Lid geworden op: 20 okt 2009 12:06
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Antonetta »

Wat de anderen ook zeggen, kwaliteit boven kwantiteit.

Ik heb een hond met aangeboren hartafwijkingen, hij is niet sociaal naar mens en hond dus los komt hij al niet. Er word dagelijks meerdere keren met hem gewandeld maar ik laat hem zelf beslissen hoe lang, hij gaat dan zitten of draait weer om. Thuis heeft hij de andere hond waar hij mee speelt en hij vind het ook leuk om samen met mij een trekspelletje of een puzzeltje te doen. Ik denk dat hij nog steeds een hondwaardig leven heeft maar zou hij last van benauwdheid krijgen, dan weet ik dat zijn einde nabij is ik wil niet dat hij het risico loopt om te stikken.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door blondie »

Kwaliteit boven kwantiteit, alleen met bepaalde restricties en evt. verandering van inhoud geven aan energie kwijt kunnen.
Ik quote deze "Hoe zien jullie dit?? Een hond van krap een jaar die wellicht niet zonder medicatie kan, zelden of nooit los spelen met andere honden, etc. Is dat de moeite waard voor alle partijen?"
Zal een belemmering kunnen zijn voor een eigenaar die graag ziet dat zijn hond met allerlei vreemde honden tijdens wandelingen op kan rennen en spelen. Zelf zie ik dat niet als belemmering, het niet los kunnen gooien met andere honden, al dan niet vanwege een aandoening.
Dus vanwege een medisch iets niet de hond los kunnen laten omdat spel met andere honden te belastend is of zou kunnen zijn, dan denk ik zelf dat dat niet iets is wat prio 1 heeft voor een hond. Je kunt net zo makkelijk 1 op 1 activiteiten ondernemen en zelf in de hand houden wat belastend is of niet door dus anders met je hond om te gaan.
En als spelen en grof spel met andere honden niet wenselijk is, dan moet je dat omzeilen en andere activiteiten ondernemen die minder zwaar belastend zijn, maar die wel voldoening geven.
Bij een retriever denk ik dan aan zwemmen.
Het moeilijk vinden om niet te laten spelen met andere honden, dat vind ik een mensen ding eerlijk gezegd.

Continue pijnstilling, indien nodig, ja. Dan moet dat maar, maar zelf met een eerste hond die af en aan een en ander mankeerde was ik ook niet van de gedachte "dan maar altijd op pijnstilling". Ik heb bij constatering van bepaalde dingen en een verhoogde kans op verergering als ik balspellen zou doen, te veel zou laten donderjagen met andere honden en een bepaalde sport zou continueren, daar acht op geslagen, gestopt met een bepaalde sport en met wandelen in de gaten gehouden wat wel en wat niet ging, maar wel andere uitdagingen gezocht om mijn hond geestelijk en ook lichamelijk wel alert te houden. Of op een andere manier een bal of apport laten halen zodat het minder belastend zou zijn.
Alles ontzeggen, daarin zag ik achteruitgang voor de hond, dus dat heb ik echt niet gedaan, gewoon een dag even dingen doen die hij leuk vond, maar die wel belastend waren of konden zijn, namen ik en hij voor lief. Binnen proporties. Dan maar een jaar minder dacht ik soms wel.. de blije bek die ertegenover stond was me meer waard.

Als je weet dat een hond wat mankeert, dat er risico's kunnen zijn als je bepaalde zaken té veel laat gaan, dan ga je daar op leven en op lopen.
Je kunt ook denken, "ik weet dat hij niet super gezond is, sommige dingen kunnen we beter niet doen, maar soms moet je het even kunnen laten gaan om lekker te leven en laten leven".
En op andere dagen werk je wat meer aan de stabiliteit van de spieren om even een op een te gaan zwemmen bij een rustig watertje bijvoorbeeld, want spieren kweken is vaak van belang bij bepaalde aandoeningen, en in het water spiermassa kweken geeft goede resultaten en de minste weerstand :wink:
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Crescent »

Wat ik zou doen? Rustig maar adequaat volpompen met pijnstilling en genieten van elke seconde. Ik heb dan wel geen jonge hond gehad, maar mijn eerste hond was "8" en vol problemen, hd, ed, artrose en flystrike. Daar ging zonder pardon een mooi hoeveelheid pijnstilling in. Naast alle medische verzorging en moeilijkdoen, wat hebben we het fijn leuk gehad samen.

En, geen slecht einde. Ik heb het niet uitgesmeerd tot het bittere versterven. Als er geen kwaliteit meer aan te beleven was, dan kwam de roze spuit. Maar dat is situatieafhankelijk.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

blondie schreef: Dus vanwege een medisch iets niet de hond los kunnen laten omdat spel met andere honden te belastend is of zou kunnen zijn, dan denk ik zelf dat dat niet iets is wat prio 1 heeft voor een hond.
Dat kun je niet zo stellen. Het is een labrador en zoals ik het in kan schatten van het soort waarbij sociaal gedrag en zwemmen inderdaad dé prioriteit hebben.
Hij staat toch al salto's te maken omdat hij zo graag naar andere honden toe wil.

De naap laat ik meteen inslapen als hij niet meer los kan spelen. Sjaak zou het jeuken.
Brindlecardi
Zeer actief
Berichten: 21044
Lid geworden op: 25 jan 2006 22:09
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Zolang een hond maar pijnvrij kan leven en daarmee lol heeft
is het voor mij prima. De gevolgen van langdurig gebruik van pijnstilling vallen volgens mij in de praktijk best mee.
Mijn hond heeft al sinds haar 4de problemen met kruisbanden en sinds 2,5 jaar ook zeer ernstige artrose in knieën en hakken.(ze is nu 8,5) Ze krijgt iedere dag carprodyl. Ik belemmer haar verder met niks en het gaat gewoon nog steeds heel goed met haar. Het is een blije en gelukkige hond kan ik wel zeggen.
Ze loopt dagelijks door het zand en dat heeft alleen maar goed gedaan, de heeft voldoende spieren om een hoop van de belasting op te vangen.
Gebruikersavatar
Gaia
Zeer actief
Berichten: 2063
Lid geworden op: 07 feb 2007 13:49
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1
Locatie: Amsterdam

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Gaia »

Nu heb ik eens bijna afscheid genomen van mijn oude Duitser die met twee jaar nog geen sprintje meer kon trekken over het grasveld om daar twee dagen last van te hebben. Voor mij zou het dus echt nog wel een ding zijn. Altijd je hond maar in moeten houden. Altijd maar aan de lijn moeten.

Nu bleek het in plaats van artrose in de teen een losse knieband te wezen, maar anders was het af geweest.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door blondie »

dagmar88 schreef:
blondie schreef: Dus vanwege een medisch iets niet de hond los kunnen laten omdat spel met andere honden te belastend is of zou kunnen zijn, dan denk ik zelf dat dat niet iets is wat prio 1 heeft voor een hond.
Dat kun je niet zo stellen. Het is een labrador en zoals ik het in kan schatten van het soort waarbij sociaal gedrag en zwemmen inderdaad dé prioriteit hebben.
Hij staat toch al salto's te maken omdat hij zo graag naar andere honden toe wil.

De naap laat ik meteen inslapen als hij niet meer los kan spelen. Sjaak zou het jeuken.
Waar, ik ging inderdaad in mijn reactie een beetje uit van een hond die je op een andere manier ook tevreden kunt stellen los van spel met "vreemde" honden.
Maar tegelijkertijd zeg ik niet dat je in alles zo krampachtig moet zijn, bij bekende honden waar het leuk mee gaat, en waar je af en toe zelf de controle bij kunt houden is het bij een hond waar je rekening mee moet houden soms geven en nemen.
Dat is wat ik met mijn uitgebreide reactie wilde zeggen.

Ik wist dat mijn hond destijds wat had, en af en toe deed ik toch een activiteit die afgeraden was. En af en toe liet ik hem met de bullen spelen waar hij het altijd zo mee naar het zin had. Bij vreemde honden deed ik dat gewoon niet, omdat ik niet wist hoe lomp ze waren, of in hoeverre ik de andere bazen kon vertrouwen, of mijn eigen hond als hij pijn werd gedaan, of als hij over zijn eigen grenzen heen zou gaan.
Het is in bepaalde zaken zien dat je als baas een balans leert te vinden, en soms kun je jezelf voor je kop slaan, als je de hond toch teveel hebt laten doen hetzij met een activiteit, hetzij in spel met andere honden.

@Gaia, ik heb het er dus niet over dat je een hond continue belemmert, of altijd maar aan een lijn gaat houden. Een balans zien te vinden in wat kan en wat niet kan, zeker bij een jonge hond is heel belangrijk.
Maar ook de focus op bepaalde zaken die de hond krachtiger kunnen maken, zoals dus spieropbouw die bepaalde klappen kunnen opvangen is belangrijk. En daar is zwemmen 1 optie voor, en dan kun je door de jaren heen wat vrijer omgaan met een hond die een spel aangaat met een andere hond, binnen bepaalde grenzen.

Het blijft altijd een lastige afweging, wat sta je toe, wat niet, advies van veel da is rust en geen extreme dingen laten doen. Maar als je een hond lekker wilt laten leven moet je ook soms dingen toe staan, die niet altijd even goed zijn.
Om daar een balans in te vinden is de kunst.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Tineke »

Het wordt saai maar ook ik zou gaan voor kwaliteit ipv kwantiteit.
Lekker veel laten zwemmen voor de spieropbouw en omdat de meeste labjes dat wel leuk vinden.
Pijnstilling naar behoefte en als het klaar is dan is het klaar, maar dan is er tenminste wel genoten.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”