Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond erbij-dilemma

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door lucie »

malinois schreef:
lucie schreef:
** Angela ** schreef:Hier lopen er 6 ( binnenkort mss wel weer 7 :engel: )
In juni word Kyto 8 , Ziva 7 , Pinky & Wolfje 5
Kono word mei 3 en Cayita word vd week 18 maanden

De hele roedel gaat super , maar soms hebben de oudsten gewoon geen zin om te spelen en gaan ze lekker ergens anders liggen terwijl de rest door de tuin raust
Af en toe trekken ze een sprintje mee of gaan wat anders doen

Ik zou t voor die oudjes dus niet laten , doe trekken vaak dr eigen plan wel
En als er een vervelende doet laten ze dat vast wel merken
zou jij een duitse herderteef een geschikt ren en beukmaatje vinden voor een grote windhond? Ik denk zelf van wel maar jij hebt er vast meer verstand van :mrgreen:
Geen duitsers dan maar een vriendin van me heeft windhonden (whippets) en een broer van Xygan en een zus van Xanu (dus 2x mh x hh)
Dat gaat uitstekend maar de whippets hebben wel snel een haal. De vacht/huid is niet geheel bestand tegen het stoeien.
nee dat is zo. Maverick zit constant onder de krassen en wonden :roll: Gelukkig zit ie daar zelf totaal niet mee want hij is bikkelhard. Het fijne van een herder zou ik vinden dat Maverick die herder niet zo snel beschadigt :engel: Hij heeft zelf een gigantisch groot gebit...
Afbeelding
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door lucie »

eventjes ter vergelijk: Maverick naast de herdertjes :F:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door malinois »

Als wondjes en krassen niet dramatisch zijn dan lijkt t me prima kunnen ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Die herders worden daar wel blij van hoor

Kennis van me had ook Duitsers en whippets
Dat ging super samen , dus ik denk dat dat met Maverick ook wel goed moet gaan
Hij zal toch altijd wel sneller zijn :tongue:
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door DeDiana »

malinois schreef:Als wondjes en krassen niet dramatisch zijn dan lijkt t me prima kunnen ;)
Dat is hier inderdaad ook al met Amy en Amoz. Amoz gaat een beetje happen uit frustratie omdat hij haar niet bij kan houden en dan heeft Amy wel eens een haal of winkelhaakje, terwijl zij echt niet zo'n dunne huid heeft als een whippet. Maar Amy zit daar inderdaad zelf ook totaal niet mee.

Vrijwilligerswerk doen in het asiel is inderdaad tegelijk een mooie gelegenheid om de honden daar écht te leren kennen en te kunnen inschatten of het misschien een leuke match zou zijn voor bij jou :ok:
Gebruikersavatar
Galga's
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 10 mar 2018 11:12
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6
Locatie: WFO

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door Galga's »

lucie schreef:Bovendien zijn die Galgo's toch vaak erg getraumatiseerd en ik wil geen potentiele weglopers die je driedubbel moet zekeren met wandelingen.
Maar zou er een gegarandeerd niet jagende zelfverzekerde windhond langskomen sta ik voor in de rij hoor :lol1:
Van mijn 4 galgo's zijn er 3 totaal niet getraumatiseerd. Het merendeel van de galgo's is probleemloos. Alleen, ze hebben wel jachtinstinct. Ze zijn geselecteerd op jagen en om realistisch te zijn, ze zullen ook de nodige slachtoffers op hun naam hebben staan. Een galgo zonder jachtinstinct vinden zal lastig zijn. Ik stuur je even PB

Mijn Kenia zou heel graag langs Maverick racen en in zijn oor tetteren. Dat doet zij namelijk ook zeer graag :cheer: Juist doordat hij dat zo leuk vindt, zou ik er eerder wel een windhond bijzetten. Racen met een windhond is heel anders dan met een ander type.

Zo te horen heeft Maverick wel een stevigere huid dan mijn meiden. Die gaan nogal snel stuk, helaas.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door blondie »

Als je richting herder herplaatser gaat kijken, dan een herder die in een roedel of grote groep gewend is opgegroeid te zijn.
Bluf mijn teefje had denk ik wel een match geweest met Maverick, zij was altijd wat gerichter op honden, stond hoog op de poten was vrij wendbaar. Ik merkte wel het verschil bij haar richting andere honden in vergelijk met Finn, hij was toch redelijk een op een met een baas opgegroeid en 1 andere hond, Bluf van jongs af aan meer opgegroeid in een grotere groep honden tot haar 2,5 jaar. Ze was (vond ik) daardoor wat meer geneigd op de andere hond(en) te letten dan op de baas, in het begin.
Voor jou zou dat een prima combi zijn, herder, maar toch in om te spelen en interactie te zoeken met honden.
De herder die wat meer baasgericht zijn, of zo zijn "getraind" zullen minder snel open staan voor spel met andere honden. Dat is althans hoe ik het verschil heb ervaren met Finn en Bluf.
En nu met Aki en Jol, maar dan weer een Aki die wel graag meer interactie zou willen hebben, maar een Jol die daar nooit voor in was/is.
Bluf en Aki hadden elkaar geweldig gevonden en die hadden zich prima ook met elkaar kunnen vermaken denk ik altijd.
Finn en Aki had een totale mismatch geworden daarentegen :tongue:

Even malen, Finn en Jol was wel weer een prima combi. Die twee vonden elkaar prima. Maar echt spelen zat er niet in.
Finn en Bluf was wel een match, maar ook omdat Finn soms wel haar beperkte als ze te druk werd naar zijn zin, hij was niet echt van het beuken en dollen, soms ok, en soms moest ze kappen wat ze dan ook deed :engel:
Bluf en Jol was een moeilijke match, ze lieten elkaar in de waarde, en dat zie ik nu met Aki en Jol ook.
Zowel Bluf als Aki nu, zouden prima uit de voeten kunnen met een hond waar ze af en toe goed mee kunnen dollen en die ook bekend is zodat ze niet in hoeven te houden, of dat baasjes niet ineens denken oei, dat gaat er wat grof aan toe :80: ..
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door lucie »

** Angela ** schreef:Die herders worden daar wel blij van hoor

Kennis van me had ook Duitsers en whippets
Dat ging super samen , dus ik denk dat dat met Maverick ook wel goed moet gaan
Hij zal toch altijd wel sneller zijn :tongue:
Ik maak me om maverick echt totaal geen zorgen, eerder de nieuwe :mrgreen:
DeDiana schreef:
malinois schreef:Als wondjes en krassen niet dramatisch zijn dan lijkt t me prima kunnen ;)
Dat is hier inderdaad ook al met Amy en Amoz. Amoz gaat een beetje happen uit frustratie omdat hij haar niet bij kan houden en dan heeft Amy wel eens een haal of winkelhaakje, terwijl zij echt niet zo'n dunne huid heeft als een whippet. Maar Amy zit daar inderdaad zelf ook totaal niet mee.

Vrijwilligerswerk doen in het asiel is inderdaad tegelijk een mooie gelegenheid om de honden daar écht te leren kennen en te kunnen inschatten of het misschien een leuke match zou zijn voor bij jou :ok:
Galga's schreef:
lucie schreef:Bovendien zijn die Galgo's toch vaak erg getraumatiseerd en ik wil geen potentiele weglopers die je driedubbel moet zekeren met wandelingen.
Maar zou er een gegarandeerd niet jagende zelfverzekerde windhond langskomen sta ik voor in de rij hoor :lol1:
Van mijn 4 galgo's zijn er 3 totaal niet getraumatiseerd. Het merendeel van de galgo's is probleemloos. Alleen, ze hebben wel jachtinstinct. Ze zijn geselecteerd op jagen en om realistisch te zijn, ze zullen ook de nodige slachtoffers op hun naam hebben staan. Een galgo zonder jachtinstinct vinden zal lastig zijn. Ik stuur je even PB

Mijn Kenia zou heel graag langs Maverick racen en in zijn oor tetteren. Dat doet zij namelijk ook zeer graag :cheer: Juist doordat hij dat zo leuk vindt, zou ik er eerder wel een windhond bijzetten. Racen met een windhond is heel anders dan met een ander type.

Zo te horen heeft Maverick wel een stevigere huid dan mijn meiden. Die gaan nogal snel stuk, helaas.
Maverick heeft wel een belachelijk dunne huid alleen is ie ook super hard voor zichzelf; laatst was ie in het prikkeldraad blijven hangen met toch een aardig gat in z'n poot maar hij geeft geen krimp. En als je hem dan verzorgt vindt ie het nog leuk ook want dan krijgt ie koekjes :lol1:

Ik denk dat voor Maf een passende windhond wel het leukste zou zijn, maar vind er idd maar eens een die niet jaagt. Of gaat jagen. Bij lizzy heeft dat geloof ik ook een half jaar geduurd. Eerst konden de reeen voor haar neus wegspringen en keek ze er geeneens naar. En op een dag: klets, waterhoen te pakken. Maar goed, ook herders kunnen flinke jagers zijn heb ik helaas mogen ondervinden dus ik zie wel wat er op mijn pad gaat komen.
blondie schreef:Als je richting herder herplaatser gaat kijken, dan een herder die in een roedel of grote groep gewend is opgegroeid te zijn.
Bluf mijn teefje had denk ik wel een match geweest met Maverick, zij was altijd wat gerichter op honden, stond hoog op de poten was vrij wendbaar. Ik merkte wel het verschil bij haar richting andere honden in vergelijk met Finn, hij was toch redelijk een op een met een baas opgegroeid en 1 andere hond, Bluf van jongs af aan meer opgegroeid in een grotere groep honden tot haar 2,5 jaar. Ze was (vond ik) daardoor wat meer geneigd op de andere hond(en) te letten dan op de baas, in het begin.
Voor jou zou dat een prima combi zijn, herder, maar toch in om te spelen en interactie te zoeken met honden.
De herder die wat meer baasgericht zijn, of zo zijn "getraind" zullen minder snel open staan voor spel met andere honden. Dat is althans hoe ik het verschil heb ervaren met Finn en Bluf.
En nu met Aki en Jol, maar dan weer een Aki die wel graag meer interactie zou willen hebben, maar een Jol die daar nooit voor in was/is.
Bluf en Aki hadden elkaar geweldig gevonden en die hadden zich prima ook met elkaar kunnen vermaken denk ik altijd.
Finn en Aki had een totale mismatch geworden daarentegen :tongue:

Even malen, Finn en Jol was wel weer een prima combi. Die twee vonden elkaar prima. Maar echt spelen zat er niet in.
Finn en Bluf was wel een match, maar ook omdat Finn soms wel haar beperkte als ze te druk werd naar zijn zin, hij was niet echt van het beuken en dollen, soms ok, en soms moest ze kappen wat ze dan ook deed :engel:
Bluf en Jol was een moeilijke match, ze lieten elkaar in de waarde, en dat zie ik nu met Aki en Jol ook.
Zowel Bluf als Aki nu, zouden prima uit de voeten kunnen met een hond waar ze af en toe goed mee kunnen dollen en die ook bekend is zodat ze niet in hoeven te houden, of dat baasjes niet ineens denken oei, dat gaat er wat grof aan toe :80: ..
Ik snap wat je bedoelt ja en zit zelf vaak ook zo te denken :wink: . Mijn eerste herder Douscha had een gouden match geweest met Kailen, die hadden elkaar perfect aangevoeld :love:
Qua herder moet ik idd een iets minder mens-geörienteerd type, of zoals gezegd een kruising met het een of ander.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik denk wel dat de renspelletjes echt het leukst zullen zijn met een windhond erbij, hier zie ik dat Lais het rennen met Raaf nog nauwelijks doen: hij gaat toch veel te snel voor haar dus dan blijft ze liever wachten tot hij weer uitgerend is. Maar ik snap je bezwaren daarin ook wel weer en aan de andere kant: ondanks dat ze niet veel samen rennen spelen ze toch best veel met elkaar. Ravi rent dan eerst zijn ei eruit en cirkelt dan steeds dichter om Lais totdat ze gaan worstelen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zamunda schreef:Ik denk wel dat de renspelletjes echt het leukst zullen zijn met een windhond erbij, hier zie ik dat Lais het rennen met Raaf nog nauwelijks doen: hij gaat toch veel te snel voor haar dus dan blijft ze liever wachten tot hij weer uitgerend is. Maar ik snap je bezwaren daarin ook wel weer en aan de andere kant: ondanks dat ze niet veel samen rennen spelen ze toch best veel met elkaar. Ravi rent dan eerst zijn ei eruit en cirkelt dan steeds dichter om Lais totdat ze gaan worstelen.
Naap zou het liefst een eigen windhond willen. Dan moet hij tenminste een beetje z'n best doen.

Maar ja, voor je het weet zit hij met een uma opgescheept :LOL:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door DeDiana »

dagmar88 schreef:
Zamunda schreef:Ik denk wel dat de renspelletjes echt het leukst zullen zijn met een windhond erbij, hier zie ik dat Lais het rennen met Raaf nog nauwelijks doen: hij gaat toch veel te snel voor haar dus dan blijft ze liever wachten tot hij weer uitgerend is. Maar ik snap je bezwaren daarin ook wel weer en aan de andere kant: ondanks dat ze niet veel samen rennen spelen ze toch best veel met elkaar. Ravi rent dan eerst zijn ei eruit en cirkelt dan steeds dichter om Lais totdat ze gaan worstelen.
Naap zou het liefst een eigen windhond willen. Dan moet hij tenminste een beetje z'n best doen.

Maar ja, voor je het weet zit hij met een uma opgescheept :LOL:
:goeie:
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door lucie »

:LOL: een Uma gaat niet werken nee. Hoewel wie weet krijgt Maverick er wel wat beweging in!

@ Zamunda :Op zich denk ik dat het niet zo'n ramp is als er een hond bij komt die minder hard of korter rent. Wat je al schrijft, Maf neemt het rennen wel voor zijn rekening en als de meeste energie er uit is, kan het stoeien beginnen want dat vindt ie ook erg leuk. En juist daarom moet er ook een stevige hond tegenover staan.
Bij Lizzy was het in haar jonge jaren zelfs zo dat ze liever met een hond speelde die niet net zo snel was als zij (dus windhond) want dan moest ze echt aan de bak en daar was ze dan weer net te lui voor :LOL:

Maf is al blij als ie een béétje achterna wordt gezeten. Op dit filmpje bv, heeft ie Ambers bal ontfrutseld want hij weet dat ze dan tenminste een (zeer halfslachtige) poging doet hem achterna te zitten. Het geeft hem een reden ff lekker te rennen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”