Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bedreigde rassen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als niemand meer zo'n hond wil hebben, dan niet. Is dat jammer? Voor de liefhebbers ja, maar het is een door de mens bedacht dier, dus als dat er niet meer is, is er verder niets dat omvalt op onze aardbol.
Neeltje

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:Ik denk zelf dat je het niet, tegen de verdrukking in, in stand moet houden. Als mensen het niet moeten moeten ze het niet.
De tijdgeest is nu natuurlijk ook heel anders en er zijn andere rassen/types populair. Veertig jaar geleden had toch nog nooit iemand van een Labradoedel gehoord.
En het is van alle tijden dat rassen uitsterven. De English White terriër? Weg. Abessijnse zandterriër? Weg. Geen belangstelling meer en m.i verliest een ras dan ook bestaansrecht want met een handjevol honden en fokkers ga jij geen gezonde populatie in stand houden. Is dat jammer? Zeker.
Maar wat niet wil dat wil niet.
Inderdaad.
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door lucie »

aangezien de meeste rassen er niet beter op worden zeg maar doordat ze in stand gehouden en 'verbeterd' worden, lijkt het me totaal niet erg. Zoals in het andere topic ook al staat verdwijnen de oorspronkelijke functies van de verschillende hondenrassen, en blijft vaak het plaatje over. Laat maar dan. Dan liever honden die aangepast zijn aan deze tijd en de eisen die er nu aan ze worden gesteld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Ik denk zelf dat je het niet, tegen de verdrukking in, in stand moet houden. Als mensen het niet moeten moeten ze het niet.
De tijdgeest is nu natuurlijk ook heel anders en er zijn andere rassen/types populair. Veertig jaar geleden had toch nog nooit iemand van een Labradoedel gehoord.
En het is van alle tijden dat rassen uitsterven. De English White terriër? Weg. Abessijnse zandterriër? Weg. Geen belangstelling meer en m.i verliest een ras dan ook bestaansrecht want met een handjevol honden en fokkers ga jij geen gezonde populatie in stand houden. Is dat jammer? Zeker.
Maar wat niet wil dat wil niet.
Die zit toch in de bull terrier? Ik vind het wel jammer wanneer een ras echt verloren gaat, niet wanneer het (net zoals de bullenbijter) overgaat in wat nieuws.
Volgens mij hebben alle setter rassen een kleine basis en stevige gezondheidsproblemen. Dat zouden ze op een grote hoop moeten gooien en een setter type fokken met wat totale outcrosses.
Met een leuk gevarieerd toverballen nest denk ik dat ze nog meer publiek trekken ook.
Sandra&co

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Célie schreef:Ik zal het even aan mijn huisarts doorgeven die heeft er 2 :D
Oh, is hij degene waar ze nog voor aan het fokken zijn? :mrgreen:

Ik vind het an sich wel jammer want ik vind het mooie honden, maar ik ben er zelfs nog nooit 1 in het wild tegengekomen. Zou er ook geen willen, ik vind de Ieren mooier.
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door veertje »

Nederland heeft een stichting voor het behoud van zeldzame Nederlandse rassen (meer dan alleen honden). http://szh.nl/

Ik vind er wel wat voor de zeggen om ze te behouden, maar het moet inderdaad wel gezond blijven.
Neeltje

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Neeltje »

veertje schreef:Nederland heeft een stichting voor het behoud van zeldzame Nederlandse rassen (meer dan alleen honden). http://szh.nl/

Ik vind er wel wat voor de zeggen om ze te behouden, maar het moet inderdaad wel gezond blijven.
Maar wat heeft het voor nut om er mee te blijven fokken als haast niemand ze wil? Dan blijf je in een klein clubje rond roeren.
Sandra&co

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Precies, vraag en aanbod.
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door veertje »

Célie schreef:
Neeltje schreef:
veertje schreef:Nederland heeft een stichting voor het behoud van zeldzame Nederlandse rassen (meer dan alleen honden). http://szh.nl/

Ik vind er wel wat voor de zeggen om ze te behouden, maar het moet inderdaad wel gezond blijven.
Maar wat heeft het voor nut om er mee te blijven fokken als haast niemand ze wil? Dan blijf je in een klein clubje rond roeren.
Onbekend maakt onbemind zal het ook misschien zijn, ik vind lakenvelders ook erg mooi om te zien maar om er nou 1 in de achtertuin te zetten is ook weer wat. En toch ben ik blij dat er nog fokkers zijn die fokken met de wat minder gewilde landbouwhuisdieren.

Precies, het is niet verkeerd om ze onder de aandacht te brengen en ze te gebruiken voor hun oude functies of voor nieuwe functies waar ze ook goed passen.
En je kan ook (goed) fokken naar de vraag die er wel is, dat hoeft niet grootschalig.
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Zeer actief
Berichten: 2054
Lid geworden op: 07 nov 2014 15:23
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Célie schreef:
Neeltje schreef:
veertje schreef:Nederland heeft een stichting voor het behoud van zeldzame Nederlandse rassen (meer dan alleen honden). http://szh.nl/

Ik vind er wel wat voor de zeggen om ze te behouden, maar het moet inderdaad wel gezond blijven.
Maar wat heeft het voor nut om er mee te blijven fokken als haast niemand ze wil? Dan blijf je in een klein clubje rond roeren.
Onbekend maakt onbemind zal het ook misschien zijn, ik vind lakenvelders ook erg mooi om te zien maar om er nou 1 in de achtertuin te zetten is ook weer wat. En toch ben ik blij dat er nog fokkers zijn die fokken met de wat minder gewilde landbouwhuisdieren.
Even algemeen: een belangrijke reden om zeldzame rassen te behouden, is dat daarmee de eigenschappen ook bewaard blijven. Eigenschappen die nu misschien niks toevoegen, maar over 50 jaar wel van belang kunnen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan resistentie tegen bepaalde ziektes. Je behoudt de genetische diversiteit binnen een diersoort.

Je ziet het nu bijvoorbeeld bij bananen: alle bananen die wij eten, zijn van één specifiek ras: de Cavendish. Ze zijn genetisch allemaal identiek aan elkaar, en daardoor zijn ze gevoelig voor ziektes. En laat er nu een schimmelinfectie rondwaren waardoor deze banaan mogelijk uitsterft. Iets wat in de jaren 60 is gebeurd met de voorganger van de Cavendish. LINK
veertje schreef:Precies, het is niet verkeerd om ze onder de aandacht te brengen en ze te gebruiken voor hun oude functies of voor nieuwe functies waar ze ook goed passen.
En je kan ook (goed) fokken naar de vraag die er wel is, dat hoeft niet grootschalig.
Het hoeft niet grootschalig, maar de populatie-omvang zal wel een bepaalde grootte moeten behouden om een ras te kunnen behouden. In het geval van de landbouwhuisdieren is dat soms ook gewoon een kwestie van vraag creëren. Voorbeeldje: het Bonte Bentheimer varken. In de jaren 60 bijna uitgestorven, omdat het niet paste in de houderijsystemen van na de oorlog. Nu groeit het ras weer, in Nederland werd het in 2005 weer geïmporteerd, en nu kun je weer op verschillende plaatsen in Nederland dit vlees kopen. De vereniging van dit ras bezigde 10 jaar geleden (ik weet niet of ze dat nu nog gebruiken, ik kan het zo snel niet terugvinden op de website) een leus in de zin van 'behouden door op te eten'. (De letterlijke verwoording weet ik niet meer) LINK

Ik weet niet in hoeverre dit van toepassing is op de verschillende hondenrassen, maar je ziet ook nu al dat bepaalde rassen gevoeliger zijn voor bepaalde aandoeningen dan anderen. Ik kan me dus best voorstellen dat we het genetisch erfgoed van een dergelijk bijna uitgestorven ras in de toekomst kunnen gaan missen als we het nu uit laten sterven.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door ranetje »

Als de Gordon Setter niet voldoet voor de jacht is er bij het fokken al iets verkeerd gegaan.
Of je het kleine deel dat er over is dan moet beschermen weet ik niet.
Voor wat?
Niet voor zijn eigenschappen, want die heeft hij kennelijk niet meer.

Mijn grootvader vond de Gordon Setters prachtig, heeft er zelfs een gehad.
Dat die hond hem achterstevoren door de bramenstruiken trok omdat het beest wilde jagen vond hij nogal lastig. :mrgreen:
Hij had de hond gekocht als opvolger van zijn bouvier :denken:
Die redenering heb ik nooit begrepen :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door veertje »

GoldenGizmo schreef:De vereniging van dit ras bezigde 10 jaar geleden (ik weet niet of ze dat nu nog gebruiken, ik kan het zo snel niet terugvinden op de website) een leus in de zin van 'behouden door op te eten'. (De letterlijke verwoording weet ik niet meer)
Dezelfde als van de SZH denk ik :wink:

Ons motto; ‘redt een ras, eet hem op!’
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Zeer actief
Berichten: 2054
Lid geworden op: 07 nov 2014 15:23
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

veertje schreef:
GoldenGizmo schreef:De vereniging van dit ras bezigde 10 jaar geleden (ik weet niet of ze dat nu nog gebruiken, ik kan het zo snel niet terugvinden op de website) een leus in de zin van 'behouden door op te eten'. (De letterlijke verwoording weet ik niet meer)
Dezelfde als van de SZH denk ik :wink:

Ons motto; ‘redt een ras, eet hem op!’
Het komt op hetzelfde neer, maar ze verwoordden het 10 jaar geleden wel anders ;-)

Verstuurd vanaf mijn TA-1032 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Barkley »

Mijn vriend wilde ooit heel graag een otterhound. Ook zo'n bedreigd ras. Ik snap wel waarom we bij de Spinone uit gekomen zijn als ik de foto's zo zie
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Misschien een idee om sperma op te slaan van goede en gezonde rasvertegenwoordigers.
Stel dat mensen in de toekomst toch ooit weer een bepaald ras op poten willen zetten, ze dat kunnen gebruiken.
Dat wordt allang gedaan hoor ;)
En sinds twee jaar kan een vereniging er de eigenaar van zijn, om het zo later in te kunnen zetten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ranetje schreef:Als de Gordon Setter niet voldoet voor de jacht is er bij het fokken al iets verkeerd gegaan.
Ik ben met Gordons opgegroeid ;)

Ik zou niet willen zeggen dat ze niet voldoen. het punt is dat er honden zijn die sneller zijn en minder missen.
Mijn oom jaagde ermee en was er prima tevreden mee, en de Gordons die ik daarnaast heb gekend waren ook prima jagers.
Ze zijn niet heel snel, daar zijn ze niet op gebouwd. In het landschap waar ze vandaan komen voldoet dat prima trouwens, ze kunnen veel hebben, en dat is handig in Schotland ;)

Ik denk dat het niet zo is dat ze niet voldoen, maar dat ze niet overal voldoen. Maar waar een viszla afhaakt gaat een Gordon gewoon door.
En als je proeven loopt en gaat lopen memelen over op tijd binnen en snelheid en zo, tja.
Maar dat is een probleem bij heel veel rassen. Waardoor je je kunt afvragen of dat probleem niet eerder bij die proeven ligt ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:En als je proeven loopt en gaat lopen memelen over op tijd binnen en snelheid en zo, tja.
Of over dat een apportje de laatste meters dravend of galopperend wordt binnengebracht. Wat een geneuzel. Het uiteindelijke resultaat telt, dacht ik zo te weten.
Maar goed, wat weet ik van wedstrijdsport. Helemaal niks ;-)
Ja, dat. Mijn honden vinden dat als het dood is, je niet hard hoeft te lopen. En gelijk hebben ze.
Maar ze missen niks. Dat zou toch veel meer moeten tellen?

De enige wetter die ooit de Nimrod heeft gelopen had alles binnen. Maar ook alles buiten de tijd :LOL: :LOL:
Uitermate betrouwbare hond dus :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier loopt ook een Gordon. De een kan hem niet houden en de ander heeft dat beest naar mijn idee alleen maar geaccepteerd omdat z'n vrouw er graag een wilde, maar moet nu dus de meeste uitlaatrondes doen. Niet de beste combinatie dus. Maar goed, hij is vooral lomp, verder wel heel lief. Lijkt inderdaad niet al te snugger. En ik heb het idee dat hij nooit echt oud zal kunnen worden, maar ik weet niet waar dat idee op gebaseerd is
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fotogravinnetje schreef: hij is vooral lomp
Het zijn dus ook Schotten ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
Fotogravinnetje schreef: hij is vooral lomp
Het zijn dus ook Schotten ;)
Ik heb ook schotten gehad (Deerhounds) en je kunt er veel over zeggen maar lomp waren ze niet ;-)
Bij deze is officieel vastgesteld dat je gevoel voor humor verdwenen is.
Nee hoor Nanna, we zeggen niks van je dierbare Deerhounds :knuffel1:

:LOL: :LOL: :LOL:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Maeve »

Tegen beter weten in blijven doorgaan heeft niet zo veel zin, maar ik denk dat fokkers best invloed kunnen uitoefenen op de populariteit van een ras. En ik snap dat ze dat doen bij rassen met een rijke geschiedenis en die deel uitmaakten van een soort cultuur. Tegenwoordig gaat men ook maar voor een Doedel omdat de buren die hebben, of een Akita omdat ze Hachi zagen op TV. Zo maakbaar is die populariteit dus. Zet zo'n Gordon Setter op dezelfde manier in de schijnwerpers en met wat geluk slaat het aan en hebben ze weer enkele tientallen jaren bestaansrecht. Zo makkelijk kan het gaan, en dan kan ik me voorstellen dat liefhebbers zich daar voor inzetten hoor :ok:

Ik ken er ook een, die kom ik wel eens tegen op shows en tijdens wandelingen. Vind het best een leuk exemplaar! Spontaan en speels, maar niet overdreven. Gewoon een leuke dosis enthousiasme :ok:
Gebruikersavatar
tycha
Zeer actief
Berichten: 5878
Lid geworden op: 28 feb 2004 14:17
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door tycha »

Marjoleine schreef:
Fotogravinnetje schreef: hij is vooral lomp
Het zijn dus ook Schotten ;)
Wat is er mis met een Schot :hmmm:
Afbeelding
Groetjes Marja
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

tycha schreef:
Marjoleine schreef:
Fotogravinnetje schreef: hij is vooral lomp
Het zijn dus ook Schotten ;)
Wat is er mis met een Schot :hmmm:
Niks. Ze zijn alleen vaak een beetje um... ongepolijst :P
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Zeer actief
Berichten: 2054
Lid geworden op: 07 nov 2014 15:23
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Marjoleine schreef:
tycha schreef:
Marjoleine schreef:
Fotogravinnetje schreef: hij is vooral lomp
Het zijn dus ook Schotten ;)
Wat is er mis met een Schot :hmmm:
Niks. Ze zijn alleen vaak een beetje um... ongepolijst :P
Ruwe diamanten noemen ze dat :engel: :LOL:
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Nanna schreef:Ik heb maar één Gordon setter gekend en dat was meteen de domste hond die ik ooit gezien heb. Dat vond haar eigen baas trouwens ook hoor ;-)
We hebben er ooit drie te logeren gehad die samen één hersencel leken te delen.
Vrolijk, dat wel, en actief. Maar geen flauw benul hoe het leven in elkaar zat zeg maar. Echt een beetje continu dom in de verte kijken.
De waterbak werd hier ook heel snel ingeruild voor een diepe emmer trouwens. Drinken, een halve liter in die lellen meenemen en dan onderweg naar de woonkamer alles laten leeglopen :ugh:
nyckle
Zeer actief
Berichten: 3865
Lid geworden op: 07 okt 2009 23:30
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1
Locatie: jubbega

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door nyckle »

Neeltje schreef:
Nanna schreef:Ik denk zelf dat je het niet, tegen de verdrukking in, in stand moet houden. Als mensen het niet moeten moeten ze het niet.
De tijdgeest is nu natuurlijk ook heel anders en er zijn andere rassen/types populair. Veertig jaar geleden had toch nog nooit iemand van een Labradoedel gehoord.
En het is van alle tijden dat rassen uitsterven. De English White terriër? Weg. Abessijnse zandterriër? Weg. Geen belangstelling meer en m.i verliest een ras dan ook bestaansrecht want met een handjevol honden en fokkers ga jij geen gezonde populatie in stand houden. Is dat jammer? Zeker.
Maar wat niet wil dat wil niet.
Inderdaad.
Is de labradoedel dan nu al een ras? Volgens mij is het een duur betaalde mix.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Als de Gordon Setter niet voldoet voor de jacht is er bij het fokken al iets verkeerd gegaan.
Ik ben met Gordons opgegroeid ;)

Ik zou niet willen zeggen dat ze niet voldoen. het punt is dat er honden zijn die sneller zijn en minder missen.
Mijn oom jaagde ermee en was er prima tevreden mee, en de Gordons die ik daarnaast heb gekend waren ook prima jagers.
Ze zijn niet heel snel, daar zijn ze niet op gebouwd. In het landschap waar ze vandaan komen voldoet dat prima trouwens, ze kunnen veel hebben, en dat is handig in Schotland ;)

Ik denk dat het niet zo is dat ze niet voldoen, maar dat ze niet overal voldoen. Maar waar een viszla afhaakt gaat een Gordon gewoon door.
En als je proeven loopt en gaat lopen memelen over op tijd binnen en snelheid en zo, tja.
Maar dat is een probleem bij heel veel rassen. Waardoor je je kunt afvragen of dat probleem niet eerder bij die proeven ligt ;)
Die Gordon van mijn opa had ook zeker nog kwaliteit, maar dat wil niet zeggen dat dat nu nog zo is.
Jouw opgroeien is toch ook al even geleden? :wink:

En ja, ik denk dat die "tijdsproblemen" ook zeker voor een deel bij de proeven liggen en niet bij de honden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door ranetje »

nyckle schreef:
Neeltje schreef:
Nanna schreef:Ik denk zelf dat je het niet, tegen de verdrukking in, in stand moet houden. Als mensen het niet moeten moeten ze het niet.
De tijdgeest is nu natuurlijk ook heel anders en er zijn andere rassen/types populair. Veertig jaar geleden had toch nog nooit iemand van een Labradoedel gehoord.
En het is van alle tijden dat rassen uitsterven. De English White terriër? Weg. Abessijnse zandterriër? Weg. Geen belangstelling meer en m.i verliest een ras dan ook bestaansrecht want met een handjevol honden en fokkers ga jij geen gezonde populatie in stand houden. Is dat jammer? Zeker.
Maar wat niet wil dat wil niet.
Inderdaad.
Is de labradoedel dan nu al een ras? Volgens mij is het een duur betaalde mix.
Nee volgens mij niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
mijke
Zeer actief
Berichten: 16537
Lid geworden op: 05 jan 2012 22:04
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door mijke »

Haha, nou, ik vind dat ze wel heel dramatisch er over praten. Het is geen sabeltandtijger. Als er een bepaald hondenras uitsterft is er niet echt iets verloren op de wereld, geen voedselketen die omvalt of wat dan ook. Als er mensen zijn die het jammer vinden dat dat ras uitsterft dan is er wel iets mis gegaan, want waarom hadden die mensen dan niet zelf zo'n hond? :Q:
nyckle
Zeer actief
Berichten: 3865
Lid geworden op: 07 okt 2009 23:30
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1
Locatie: jubbega

Re: Bedreigde rassen

Ongelezen bericht door nyckle »

mijke schreef:Haha, nou, ik vind dat ze wel heel dramatisch er over praten. Het is geen sabeltandtijger. Als er een bepaald hondenras uitsterft is er niet echt iets verloren op de wereld, geen voedselketen die omvalt of wat dan ook. Als er mensen zijn die het jammer vinden dat dat ras uitsterft dan is er wel iets mis gegaan, want waarom hadden die mensen dan niet zelf zo'n hond? :Q:
Ach, vandaar al die angstige mixjes uit het buitenland.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”