Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stijgende vraag naar rashonden, maar

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Stijgende vraag naar rashonden, maar

Ongelezen bericht door Neeltje »

_Tiny_ schreef:Ik heb mijn stamboomloze poedel laten DNA testen op von Willebrand en NE bij hetzelfde laboratorium waar de stamboompoedels heen gaan. Was geen enkel probleem. Mooi certificaat erbij gekregen.
Kan me ook niet voorstellen dat je hond persé een stamboom moet hebben om getest te worden. Ze moeten natuurlijk wel weten waarvoor je wil testen, anders kunnen ze niets.
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stijgende vraag naar rashonden, maar

Ongelezen bericht door Pauline »

Cleva schreef:Dan heb je 25 fokkers op een populatie van 500 honden. Dat is niet zo stuurbaar.
Dus als Maikel het wel welletjes vindt met de formulieren en iets anders gaat doen dan vind ik dat niet per definitie nadelig.
Een populatie van 500 is erg weinig, dan is 25 mensen die iets willen bijdragen in de fokkerij wel het minste.
Een ras in stand houden is allereerst een kwestie van productie draaien. Zonder behoorlijk aantal houdt het op.
En dan is het erg fijn als Maikel en Melissa ook een nest aan de populatie toevoegen, in plaats van op hun luie reet te gaan zitten wachten tot Superfokker het ras komt redden.
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stijgende vraag naar rashonden, maar

Ongelezen bericht door Pauline »

Al weer van een paar weken geleden, ik kijk niet heel regelmatig op dit forum.

Een bestand van 500 honden en dan 25 fokkers, is dat veel? Ik ben eens in de cijfers gedoken van de praktijk bij de Hollandse herder. Eerst zocht ik het van recente jaren op, en ter vergelijking ook van 20 en 40 jaar eerder.


periode 1974/1977

korthaar: 122 nesten van 78 fokkers. Gemiddeld 1,56 nest per fokker per 4 jaar.
Koplopers zijn vier fokkers met ieder 5 nesten, een met 4 nesten en drie met 3 nesten.

langhaar: 21 nesten van 16 fokkers. Gemiddeld 1,31 nest per fokker per 4 jaar.
Eén fokker met 3 nesten, drie met 2 nesten, de rest 1 nest.

ruwhaar: 70 nesten van 39 fokkers. Gemiddeld 1,79 nest per fokker per 4 jaar.
Koplopers zijn twee grotere fokkers met resp. 7 en 6 nesten. Dan nog twee met 4 en vijf met 3 nesten.


periode 1994/1997

korthaar: 94 nesten van 47 fokkers. Gemiddeld 2 nesten per fokker per 4 jaar.
Drie fokkers met 6 nesten, een fokker met 5 nesten, vier fokkers met 4 nesten.

langhaar: 60 nesten van 29 fokkers. Gemiddeld 2,06 nesten per fokker per 4 jaar.
Eén grotere fokker met 8 nesten, een met 6 nesten en drie met 4 nesten.

ruwhaar: 43 nesten van 23 fokkers. Gemiddeld 1,87 nest per fokker per jaar.
Eénmaal 6 nesten, tweemaal 4 nesten, twee met 3 en vijf met 2 nesten.


periode 2014/2017

korthaar: 74 nesten van 43 fokkers. Gemiddeld 1,72 nest per fokker per 4 jaar.
De twee koplopers hebben resp. 7 en 5 nesten gefokt. Verder nog zes maal 3 nesten en negen maal 2.

langhaar: 25 nesten van 19 fokkers. Gemiddeld 1,31 nest per fokker per 4 jaar.
Zes maal 2 en dertien maal 1 nest.

ruwhaar: 20 nesten van 13 fokkers. Gemiddeld 1,53 nest per fokker per 4 jaar.
De twee koplopers hebben resp. 3 en 2 nesten gefokt, de rest 1 nest.


De Hollandse herder is in het algemeen geen ras dat in grote kennels wordt gefokt. Fokkers met vijf of meer nesten in vier jaar tijd zijn er in de eerste periode 6, in de tweede periode 7 en in de derde periode 2. Individueel is er maar één fokker die aan de 2 nesten per jaar komt (per variëteit bekeken dan. In de jaren '90 waren er twee kennels die alle drie de variëteiten fokten. Hun totale productie komt voor allebei uit op 13 nesten in 4 jaar tijd.)

Voor zover mensen meer dan één Hollandse herder willen hebben, houden ze het meestal bij twee of drie. Dat is voldoende om een aantal jaren actief fokker te zijn, waarna de kennel of helemaal stopt, of een tijd met pauze gaat totdat de oude honden door een jong exemplaar worden opgevolgd.

Een paar van de 'grotere' fokkers uit de lijst hadden in feite maar één teef, die net in die periode drie of vier nesten kreeg, waarna de kennel weer stopte.
In het algemeen is er per 20 jaar veel verloop onder de fokkers. Velen die in de jaren '90 actief waren, zijn nu gestopt of overleden. Per tijdvak zie je grotendeels verschillende namen.
Vier fokkers komen in alle drie de tijdvakken voor met een of meer nesten; twee kort-, een lang- en een ruwhaarfokker. Bij een van hen is het nu de dochter die fokt.

Grotere fokkers kunnen het ras een impuls geven, maar wat we hier ook zien is dat het geen zwart-wit kwestie is van óf grote kennels óf eennestfokkers - in tijden dat het voor de wind gaat, fokt iederéén meer. En die paar grotere fokkers produceren nooit zoveel dat je daar het hele ras aan kunt overlaten.

Voor de genetische variatie is het gunstiger om meer verschillende fokkers te hebben, omdat er dan met meer verschillende teven wordt gefokt. Drie of vier nesten van dezelfde teef geeft voor de volgende generaties minder keuzemogelijkheden dan wanneer er drie teven worden ingezet.


Een paar jaar geleden heeft Laura Roest, die leiding geeft aan de afdeling "gedrag, gezondheid en welzijn" van de Raad van Beheer, zich nader in de Hollandse herder verdiept. Haar advies om de kleine populaties lang- en ruwhaar op peil te houden, was om op z'n minst 10 nesten per jaar te fokken, waarvan dan één nest een variëteitskruising zou moeten zijn.
10 nesten per jaar is 40 in 4 jaar, en mijn inschatting dat je dan wel 25 fokkers nodig hebt blijkt aardig te kloppen. Let wel, dat is dus een minimum.

Het gaat hier om nesten in het Nederlandse stamboek. Betrekken we het buitenland erbij, dan wordt de situatie deels anders. In de jaren '70 bevond bijna de gehele populatie zich in Nederland, een nest daarbuiten was zeldzaam. In de jaren '90 begon daar verandering in te komen, en nu in de jaren '10 zijn er meer kortharen buiten Nederland dan erbinnen. Daar zitten overigens ook honden bij die in Nederland buiten het stamboek vallen, maar in landen met een open stamboek wel in een bijlage kunnen komen.

De langhaar kent met name in Finland en Frankrijk een niet heel grote, maar wel trouwe kring van liefhebbers. In Frankrijk zijn ook een paar kortharen die langhaar blijken te vererven. Met de ruwhaar wordt ook buiten Nederland gefokt, maar de aantallen daarvan blijven klein.


Vragen of opmerkingen, ik hoor het graag.

@Cleva: waarom zie je 'teveel fokkers' als een probleem in een kleine populatie waar ieder nest welkom is? (zie ook andere topics over bedreigde rassen.) Wat voor noodzakelijke sturing zou er dan ontbreken?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”