Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inslapen en 'de' blik

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Feather__
Zeer actief
Berichten: 3645
Lid geworden op: 18 dec 2013 21:37
Aantal honden: 1

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Feather__ »

Sterkte :roos:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Antonetta
Zeer actief
Berichten: 4912
Lid geworden op: 20 okt 2009 12:06
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Antonetta »

Wat verdrietig Barnsley, heel veel sterkte.

Ik heb mijn honden laten inslapen toen ze pijn kregen die niet meer was te behandelen. Gizmo was bijna vijftien, hij had bot tumoren in de bek met uitzaaiingen in zijn buik. Toen hij ondanks de pijnstilling die hij al kreeg weer pijn kreeg heb ik hem laten gaan. Mowgli had een melkkliertumor met uitzaaiingen in de buik. Toen zij pijn kreeg heeft ze eerst pijnstilling gekregen maar toen ze ziek werd en pijn had doordat de tumor was gaan ontsteken wilde ik haar laten gaan. Alleen wilde de dierenarts graag toch nog een combinatie van medicijnen proberen tegen de ontsteking, ze wilde haar die kans geven. Ik heb uiteindelijk toegestemd en ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt, Mowgli heeft toen de ontsteking onder controle was nog een tijdje zonder al te veel problemen bij ons kunnen zijn. Toen ze weer pijn kreeg en ziek werd hebben we haar laten gaan, ze is bijna twaalf jaar geworden.
Balou leeft al vier jaar in zijn reservetijd, hij heeft meerdere hartafwijkingen en zou maar twee jaar oud worden intussen is hij zes jaar. Het gaat nog steeds heel goed met Balou maar dit kan altijd omslaan. Ik heb mij voorgenomen om niet te lang met Balou te gaan dokteren mocht hij achteruit gaan. Hier doe ik Balou die zeer eenkennig en gestrest bij de da is geen plezier mee en ik wil ook niet de kans lopen dat hij stikt. Dit heb ik met Gipsy naar haar longslagader bloeding meegemaakt en dit is een erge manier van dood gaan voor de hond maar ook traumatisch voor de baasjes. Dit hoop ik dus echt nooit meer mee te maken.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Sandra&co

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Wat verschrikkelijk Barnsley, veel sterkte.

Btw, als ik zo op dierenasiels.com kijk en filter op 'volwassen dieren', dan zie ik toch best wat ouwe(lijke) snoetjes voorbij komen. Misschien ook omdat die langer blijven zitten.
Gebruikersavatar
Suzanne
Zeer actief
Berichten: 1815
Lid geworden op: 23 apr 2002 02:50

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Suzanne »

Veel sterkte Barnsley. Altijd heel verdrietig, maar zeker met een jonge hond.
Gebruikersavatar
Suzanne
Zeer actief
Berichten: 1815
Lid geworden op: 23 apr 2002 02:50

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Suzanne »

Mijn Boaz is in Limburg gevonden, vastgebonden aan een tafel in het bos.
Omdat ze nauwelijks benaderbaar was kon het asiel vrijwel geen leeftijd schatten en vanwege haar felle uitvallen en heel hard kunnen hollen dachten ze dat ze jong volwassen was.
Mijn eigen dierenarts dacht tenminste een jaar of 10, 12, waarschijnlijk ouder.
We hebben haar nog ongeveer 2 jaar gehad en is toen ingeslapen vanwege verlamming vanaf de borst door hernia.
Dus ja, ik ken persoonlijk een oude hond waar iemand geen zin meer in had. Volgens het asiel in Limburg kwam dat redelijk vaak voor.
Gebruikersavatar
Rami
Zeer actief
Berichten: 15764
Lid geworden op: 30 jul 2005 13:33
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Rami »

Sandra&co schreef:
Btw, als ik zo op dierenasiels.com kijk en filter op 'volwassen dieren', dan zie ik toch best wat ouwe(lijke) snoetjes voorbij komen. Misschien ook omdat die langer blijven zitten.
Klopt hoor, dat weet ik nog wel uit mijn tijd bij het plaatselijke asiel. Mensen kiezen over het algemeen toch het liefst voor een jonge hond. Er vanuit gaande dat een jonge hond gezond(er) is en een langer leven voor zich heeft en zich wellicht makkelijker aanpast en je dingen sneller aan kunt leren.
Afbeelding
Sandra&co

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Sandra&co »

schelsey schreef:
De dag dat hij ingeslapen werd wilde hij niet meer recht staan, wandelde mee tot aan de voortuin en liet zich op de grond vallen, wilde niet meer verder, wilde ook niet meer binnen, en bibberde weer van de pijn zoals hij daarvoor ook soms had, maar nu was het veel erger, dan was tijd om hem te laten gaan.
Zo zie je maar, ik zou persoonlijk(!) vinden dat het dan al te lang heeft geduurd. Ze hoeven hier niet tot het gaatje te gaan, klaar is klaar.
Zeg ik nou wel heel stoer trouwens, maar zo makkelijk zal het natuurlijk niet zijn tegen die tijd. Maar ik heb er niet de honden naar om niet meer te kunnen rennen en gek te doen. Dus als ze aan de mand gekluisterd zijn, dan is het klaar.
Gebruikersavatar
thom
Zeer actief
Berichten: 43749
Lid geworden op: 29 sep 2006 04:30
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door thom »

Heel veel sterkte. :roos:
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Lunatic »

Heel veel sterkte Barnsley :flower:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
Ramiek
Zeer actief
Berichten: 4603
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:41
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Ramiek »

Barnsley schreef:
kooi schreef:Toch fijn dat je er wat aan hebt gehad, Barnsley en ook ik wens je veel sterkte.

Wat volgens mij vooral een belangrijke maatstaf is, is niet de last voor de baas of het lijden van de hond, maar vooral het vooruitzicht op korte en lange termijn. Wanneer dat lijden niet meer leidt tot verbetering maar alleen maar het voorportaal is van het grote lijden, is het moment echt aan gebroken. Dan is uitstellen alleen nog maar in het belang van de baas die geen afscheid kan nemen. En dat grote lijden, moet je niet willen afwachten. :roos:
Dat is ook zo, dit is niet de eerste keer dat ik een hond moeten laten inslapen.
Maar wel op zo'n jonge leeftijd, en dan ook nog eens een heel speciaal meisje, zo'n 'once in a lifetime' maatje. En dat maakt het zo verschrikkelijk moeilijk.
Veel sterkte!
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Tineke »

Er worden inderdaad zat oude honden weggedaan omdat men er geen zin meer in heeft of omdat er kosten bij komen kijken.

Verder verschilt het gewoon van hond tot hond en baas tot baas.
Ik zou mijn hond niet willen laten pijn lijden, ook niet met het idee dat er wellicht nog een opleving aan zou zitten komen.
En ja wij hebben met Rio en Micron ook nog gewandeld de dag van hun dood.
Ik doe dat liever dan wachten tot ze creperend niet meer overeind komen, als dat kan uiteraard.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door blondie »

Nogmaals veel sterkte Barnsley.

Ergens lees je vrijwel van iedereen dat als een hond niet meer de hond kan zijn die vrij van pijn en andere ongemakken zijn of haar ding kan doen, en dat er op medisch gebied niets meer gedaan kan worden dan al is geprobeerd, dat de meesten dan de knoop doorhakken.
Voor jong en oudere honden.
Zo te lezen hebben jullie van alles geprobeerd, en ook de prednison zorgt er niet voor dat ze verbeterd, en als extra bijwerking een continue hongergevoel.
Je hebt alles geprobeerd, maar het mag niet baten, probeer dat voor ogen te houden, en ook de momenten dat ze nog wel geniet tijdens een wandeling en daarna aan je voeten ligt.
Maar het blijft enorm dubbel en moeilijk om op zo jonge leeftijd afscheid te moeten nemen van je maatje. :roos:
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Jackira »

Barnsley schreef:Nogmaals bedankt voor alle reacties. Het heeft me geholpen te relativeren en nog eens goed naar mijn meisje te kijken.
Ik ga morgen de dierenarts bellen voor het maken van een afspraak deze week. Het doet verschrikkelijk veel pijn, maar geeft ook een bepaalde rust.
Zij heeft ook haar rust verdiend. Genoeg gevochten het afgelopen half jaar. Maar o wat doet dit zeer. :cry: :cry:
:roos: :roos: :roos: wat moeilijk zal dit voor je zijn. Heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door DeDiana »

Heel veel sterkte Barnsley! :-( :roos:
Nanna schreef:
Sandra&co schreef:ik heb er niet de honden naar om niet meer te kunnen rennen en gek te doen. Dus als ze aan de mand gekluisterd zijn, dan is het klaar.
Dat hangt er ook maar van af. Topsi was bijvoorbeeld een energiebom, altijd vliegen, jagen en hollen. Maar toen ze ouder werd veranderde die behoefte en vond ze het ook wel goed om alleen maar achter me aan te dribbelen. Dat is ook prima. Ik heb ook niet meer de energie die ik had toen ik 20 was.
Maar inderdaad, als je hond geholpen moet worden als een bejaarde en je hem steeds uit de mand moet tillen of verschonen dan houdt het wmb op. En ook vergaande dementie is een grens. Een beetje in de war, voila. Maar als we in hoekjes gaan staan blaffen dan rijden we ook naar ome of tante dierenarts.
Nou, inderdaad. Er komen andere dingen voor in de plaats waar ze op een oudere leeftijd van gaan genieten.
In de tijd dat ik in het asiel vrijwilligerswerk deed was Taartje een jaar of 8 en een behoorlijk speelse, actieve hond die daar vaak de boel op stelten zette (vogels uit bomen probeerde te happen, lomp spelen en rondsjezen met andere honden, ervandoor gaan met de bezem, etc.). Nu is ze bejaard en heeft ze die behoefte gewoon minder, geniet ze van snuffelen en snuffelspelletjes, hagedisjes zoeken, zonnebaden. Ik vind het logisch dat een bejaarde hond niet meer rondsjeest als een jonge hond, daar zijn nu andere dingen voor in de plaats gekomen.
Aan de mand gekluisterd zou ik ook niets vinden hoor, maar rustiger worden en niet meer zo speels en actief zijn als de jonge garde vind ik normaal en absoluut geen teken van minder levenskwaliteit.
Sandra&co

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Sandra&co »

DeDiana schreef: Aan de mand gekluisterd zou ik ook niets vinden hoor, maar rustiger worden en niet meer zo speels en actief zijn als de jonge garde vind ik normaal en absoluut geen teken van minder levenskwaliteit.
Ik weet niet waarom je mij quote, want ik zou een oudere hond die wat minder energie heeft, ook niet afspuiten hoor. Wat denk jij nou :LOL: De grens ligt bij mij eigenlijk heel simpel. Als de hond niet meer kan wat hij wil, dan is het klaar. Ware het door fysiek lijden, of door psychisch lijden. Bomt me niet. Maar ik ga niet wachten op die ene opleving in de week om dan te zeggen: "Zie je nou, er zit nog een grammetje geluk in. Dus moet hij blijven leven.".
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door DeDiana »

Sandra&co schreef:
DeDiana schreef: Aan de mand gekluisterd zou ik ook niets vinden hoor, maar rustiger worden en niet meer zo speels en actief zijn als de jonge garde vind ik normaal en absoluut geen teken van minder levenskwaliteit.
Ik weet niet waarom je mij quote, want ik zou een oudere hond die wat minder energie heeft, ook niet afspuiten hoor. Wat denk jij nou :LOL: De grens ligt bij mij eigenlijk heel simpel. Als de hond niet meer kan wat hij wil, dan is het klaar. Ware het door fysiek lijden, of door psychisch lijden. Bomt me niet. Maar ik ga niet wachten op die ene opleving in de week om dan te zeggen: "Zie je nou, er zit nog een grammetje geluk in. Dus moet hij blijven leven.".
Ik quote Nanna, maar ik neem aan dat zij jou quote omdat jij schrijft: 'Ik heb er de honden niet naar om niet meer te kunnen rennen en gek te doen.'
Ik denk dat (hoog)bejaarde honden die behoefte vaak gewoon niet meer zo hebben.
Sandra&co

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nanna reageerde op mij, met dezelfde gedachtegang.
En verder ben ik het met je eens. En dat is dus niet de cue voor de spuit van mij :mrgreen:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door DeDiana »

Sandra&co schreef:Nanna reageerde op mij, met dezelfde gedachtegang.
En verder ben ik het met je eens. En dat is dus niet de cue voor de spuit van mij :mrgreen:
Duidelijk :E:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door ranetje »

Leeftijd maakt niet meer uit als een hond zo ziek is als jij beschrijft.
Het feit dat ze wat meer in zichzelf gekeerd is en dat de andere honden ook geen echt contact zoeken zou voor mij op zijn minst een flinke waarschuwing zijn.
Dat is het kennelijk voor jou ook.

Sterkte Barnsley :ugh:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sandra&co

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Sandra&co »

DeDiana schreef:
Sandra&co schreef:Nanna reageerde op mij, met dezelfde gedachtegang.
En verder ben ik het met je eens. En dat is dus niet de cue voor de spuit van mij :mrgreen:
Duidelijk :E:
Pfiew :mrgreen: :E:
Gebruikersavatar
Hilly45
Zeer actief
Berichten: 15899
Lid geworden op: 02 feb 2011 11:43
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Heel veel sterkte Barnsley. Wat ontzettend moeilijk.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door maart »

ach wat verdrietig, heel veel sterkte :roos:


Zelf heb ik Ds een uur na haar 2de aanval laten inslapen (2 aanvallen gehad op 1 avond). Ik kon misschien nog wel dingen geprobeerd hebben, dingen die ik bij een jonge hond zeker zou doen, maar niet op haar leeftijd. Een waardig leven, verdient een waardig afscheid ook.
Ze is van vrolijke levendige pup naar top volwassen hond gegaan en een kranige oude dame. Alle levenscycli mogen doorlopen van 'blijf eens 2minuten op je kussen liggen :S: ' naar 2 minuten van het kussen gaan :I:

Ik lees een verhaal elders waar de oude hond naar de garage verbannen is omdat er soms wat ontlasting uitkomt. Dat vind ik echt zonde, dan zou ik toch echt kiezen voor inslapen.
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Heel veel sterkte Barnsley. Je hebt gedaan wat je kon en het is allen maar fair dat je niet verder gaat. Maar het blijft vreselijk moeilijk.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door crutz »

Barnsley schreef:Nogmaals bedankt voor alle reacties. Het heeft me geholpen te relativeren en nog eens goed naar mijn meisje te kijken.
Ik ga morgen de dierenarts bellen voor het maken van een afspraak deze week. Het doet verschrikkelijk veel pijn, maar geeft ook een bepaalde rust.
Zij heeft ook haar rust verdiend. Genoeg gevochten het afgelopen half jaar. Maar o wat doet dit zeer. :cry: :cry:
Heel veel sterkte. Van hoe ik het als buitenstaander las de enige juiste keuze, maar wat een klote keuze :cry:
jacq1970
Zeer actief
Berichten: 14721
Lid geworden op: 15 feb 2005 18:04
Aantal honden: 1
Locatie: Baasje Bowie
Contacteer:

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door jacq1970 »

De blik heb ik niet gezien, het is meer dat je eigen ogen geopend worden denk ik zelf.. die seconde dat je echt naar je dier kijkt en de realisatie er is dat het genoeg is.

heel veel sterkte Barnsley :roos:
Afbeelding
Neeltje

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sterkte met deze moeilijke keuze, maar soms is het gewoon genoeg geweest.
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Caro. »

Barnsley schreef:Nogmaals bedankt voor alle reacties. Het heeft me geholpen te relativeren en nog eens goed naar mijn meisje te kijken.
Ik ga morgen de dierenarts bellen voor het maken van een afspraak deze week. Het doet verschrikkelijk veel pijn, maar geeft ook een bepaalde rust.
Zij heeft ook haar rust verdiend. Genoeg gevochten het afgelopen half jaar. Maar o wat doet dit zeer. :cry: :cry:
Ja, dat doet ook verrot veel zeer :cry:
Je wilt haar bij je houden en absoluut niet laten gaan... maar als je dan naar je lieverd kijkt, dan weet je dat het eigenlijk niet eerlijk
is tegenover haar.

Heel veel sterkte :roos: dit soort dingen hakt er echt flink in :(:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gebruikersavatar
Barnsley
Zeer actief
Berichten: 3267
Lid geworden op: 01 mei 2010 23:29
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Barnsley »

Vanmorgen de dierenarts gebeld en woensdag eind vd ochtend komt hij om Unique thuis in te laten slapen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door fenneke »

Ach ik vind het zo erg voor jullie :jank:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Zeer actief
Berichten: 5695
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:50
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Inslapen en 'de' blik

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Barnsley schreef:Vanmorgen de dierenarts gebeld en woensdag eind vd ochtend komt hij om Unique thuis in te laten slapen...
Wat een ontzettend verdrietige beslissing, maar je doet het uit liefde voor je meisje. Heel veel sterkte gewenst :roos:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”