Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ben heel even nieuwsgierig voor de mensen die er een hebben of gehad in het verleden, wanneer laat je de hond los tijdens de wandeling / geef je dus het vertrouwen.. van nu gaat het waarschijnlijk wel goed..
Bij een pup deed ik het vanaf dag 1 bij Zuri , was ik er toch wel redelijk voorzichtig mee.. En Boots, was nog heel jong en ging ook vrij vlot los mee,..wat is jullie ervaring daarmee
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hangt helemaal af van de hond. Wel zorg ik voor een echt veilige omgeving. Maar ik ga volledig af op m'n gevoel van hoe de hond zal reageren
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ligt aan de hond :-)
Ik heb herplaatsers/opvangers gehad die op dag twee al losliepen, andere na een paar weken en andere na een paar maanden enkel op goed omheind terrein.
Je merkt snel genoeg of de hond op jacht wil, op jou gericht is, gedrag ten opzichte van andere honden/mensen, of de hond snel schrikt, etc.
Hoewel... Amy liep hier het eerste halfjaar ook altijd los, dat jagen begon daarna pas :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik laat het afhangen van de hond, soms direct en soms pas na een tijdje. Net hoe ze zich gedragen, bij angst ben ik erg voorzichtig om maar eens wat te noemen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ahh, dus soms veranderen ze achteraf nog..ik zit gewoon te denken aan een gps voor de zekerheid ( bij een hond met veel energie) .. zo maar een idee.. zo van stel dat je je vergist en een hond peert hem, dan kun je hem weer vinden
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zodra het kan. Van na een paar dagen tot nooit.
Gebruikersavatar
Shibby
Zeer actief
Berichten: 11078
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:42
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1
Locatie: Net niet Limburg

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Shibby »

Shin gooide ik op dag 1 al los. Op een zonnige zondagmiddag in een druk park en hij luisterde voor geen centimeter. Ik was 17 en het was mijn eerste eigen hond, laten we het daar maar op houden. :LOL:

Lou heb ik een maand aan de lange lijn gehad. Ze luisterde perfect. Na een maand heb ik haar in omheind gebied voor het eerst los gelaten en dat resulteerde in een compleet drama zoals je misschien nog wel weet.

Ik vrees dat ik door mijn ervaring met Lou bij een volgende hond heel onzeker ga zijn en 'm waarschijnlijk veel langer aan de lijn ga houden dan misschien nodig is. Maar liever iets te voorzichtig dan opnieuw een hond die 80-wegen en spoorwegovergangen over rent in paniek. :ugh:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja de ervaring met Lou zijn we nog niet vergeten :schrik: dat wil ik graag voorkomen.. kunnen mijn zenuwen niet hebben .
T gekke is Zuurtje had ik vrij vlot los en dat ging goed tot ze hier langer was en t eigenlijk helemaal niet fijn vond mee en gestrest raakt als ze los is..
t is een gevoels kwestie dus
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots was een klein hondje. Maar toch een opvanger en hij mocht na 3 dagen los. Maar dat zou ik ook van de hond laten afhangen. Pups hier ook meteen.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

" het hangt van de hond af" maar in geen geval voordat ik zeker weet dat er een betrouwbare hier inzit. Herplaatser of pup.. het zal wel, maar eerst bewijzen dat je weet wat hierkomen is, dan los en dat opbouwen qua moeilijkheidsgraad.

oh ja, dat is een mening, geen feit ;-)

Suzanne
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

pups vind ik ook hoor, die moeten het gelijk leren , maar die lopen ook nog niet zo hard :engel: ( heeft GPS besteld voor de zekerheid) :Q:
Tiny
Zeer actief
Berichten: 21084
Lid geworden op: 26 jun 2005 19:03
Aantal honden: 0
Locatie: Den Haag

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Tiny »

Ligt inderdaad aan de hond en ook wel het type. Jeda liep eigenlijk gelijk al los, beestje had met haar 8 maanden nog nooit gras onder haar pootjes gevoeld :ugh: en vond alles eng dus daar maakte ik gebruik van.

Akira, ook 8 maanden, vond ik iets moeilijker, er was gezegd dat ze los kon maar ik moest dat zelf ervaren. Na een week naar het strand gegaan en los geklikt. Ze was al snel een stipje aan de horizon :80: maar kwam een kwartier later, wat een eeuwigheid leek, vrolijk terug :love:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Lucia »

Voor Peer bestonden we buiten eigenlijk niet, die was te druk met wild zoeken en andere geurprikkels.
Pas toen er buiten wat meer oogcontact en contact zoeken kwam richting mij, daar hebben we heel veel op getraind, ging hij los.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ohw ja dat kan ook nog, een hond die overal oog voor heeft behalve voor jou
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door veertje »

Ik weet niet meer wanneer ik Finn voor het eerst los had. Maar het feit dat hij bij zijn opvangadres al eens een sloot overgestoken was om achter de schapen aan te gaan, was voor mij wel reden om dat loslaten lang uit te stellen :wink: Ik heb hem eerst ook een tijd gewoon aan een normale lijn uitgelaten, omdat hij nogal met zichzelf aan het wandelen was. Dus eerst veel getraind op 'samen wandelen'. Later ben ik pas een sleeplijn gaan gebruiken en een flex voor in de wijk.
Tegenwoordig loopt hij nog altijd meer aan de lijn dan los. Mede dankzij zijn jaagavontuurtje waarbij ik een uur naar hem gezocht had. Een andere reden is Tess, die buitenshuis niet zo'n passende manier van spelen heeft met Finn :hmmm:
Maar hij heeft er dan ook absoluut geen moeite mee om aan de flexi te lopen en voor mij is het ook niet lastig (hij trekt niet, ik moet alleen wat vaker stilstaan). Dus de behoefte om naar manieren te zoeken waarop hij toch vaak los kan, is er hier ook niet.
Sandra&co

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ligt heel erg per hond. Ik heb opvangers gehad die ik nooit los liet, maar ook die ik vanaf dag 1 (Ben, de scheet :love: ) los liet denderen. Sommige zijn/waren zo vet dat ze me toch niet eruit konden rennen al zouden ze het willen, maar sommigen hadden zo'n jacht in de ogen dat ik het niet deed. Heupgordel kan dan ook leuk zijn voor een weekje. Ga op je gevoel af.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Floortje »

Fribbel heb ik na drie weken voor het eerst losgelaten.
Hij was een jaar oud en was mijn eerste hond.

Ik kreeg direct een vuurdoop, want hij schrok van een andere hond en nam de benen :O:
Dus ik riep in paniek "Fribbel, kom voor!" (supernetjes zoals het in de boekjes staat :lol1: ) Hij draaide zich om en kwam in hetzelfde tempo terugrennen, maar vergat te remmen. Hij klapte in volle vaart tegen mijn onderbenen waardoor ik een salto voorover maakte en plat op m'n buik terecht kwam. Alle lucht uit m'n longen en toen ging het lichtje uit :vaag:
Ik ben een paar minuten weggeweest, omstanders probeerden hem te pakken maar dat lukte niet. Hij ging steeds weer naast mij staan, sprong weg als die mensen hem wilde pakken en keerde dan weer terug aan mijn zijde.

Helemaal des Fribbels wel weer lekker extreem, maar het was me wel gelijk duidelijk dat hij mij als baas zag, dat hij me vertrouwde en dat hij niet weg zou lopen :E:
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:LOL: love hurts, wel fijn dat hij terug kwam trouwens :ok:
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door lucie »

absoluut verschillend per hond, maar de meesten toch al binnen een paar dagen (ook opvangers). Ik kijk heel erg naar hoe de focus op mij is. Scheelt wel dat ik een omheind terrein heb, waar ik dat kan testen.
Amber liep dag 1 al los. Zelfs in haar totaal hyperende toestand na maanden asiel, was ik een soort reddingsboei die ze niet losliet. Ik gooide haar los op het hondenstrandje, en ze racete er als een gek vandoor. Om vervolgens in grote cirkels om me heen te rennen. Een beweging van mij was voldoende om haar stante pede terug te krijgen :lief: . Bij Kailen heeft het 2 jaar geduurd voordat hij zich uberhaupt iets van me aan ging trekken, al liet ik hem toch gewoon los en nam het risico.
Soms weet je het gewoon niet. Maverick liep de eerste paar maanden aan de lijn. Hij was constant bezig met zijn omgeving en alle geurtjes van wild; tja windhond dus niet zo gek. Lijn stond continue strak en ik moest alle zeilen bij zetten. Toen in de wei gaan oefenen met loslopen. Totaal geen probleem :80: . Ik was verbijsterd en nog steeds. Hij luistert binnen voor geen meter, maar buiten behoorlijk betrouwbaar. Komt ook steeds zelf inchecken enzo. Dat had ik echt niet verwacht. Terwijl je van een herder niet verwacht dat ie em peert zodra hij de kans krijgt :hmmm:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Machie »

Hondafhankelijk. Ook bij mijn HUS honden doe ik dat allemaal op gevoel :)
Gebruikersavatar
Terry
Zeer actief
Berichten: 3799
Lid geworden op: 08 okt 2009 22:14
Mijn ras(sen): Wetter
Aantal honden: 1
Locatie: Torrevieja

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Terry »

Loesje was na een week of 3 los. De eerste keren smeerde ze hem meteen, ze moest even wennen, zeg maar :(: . Uiteindelijk kwam ze wel weer opdagen maar dat kostte mij 10 jaar van mijn leven.
Een tracker aan haar halsband gedaan en sindsdien blijft ze redelijk in de buurt. :F: als ze eens wat langer op stap is, weet ik tenminste waar ze zit. Dat loopt een stuk rustiger.
Groetjes, Terry
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nou ja dat idee is natuurlijk heerlijk gps tracker er aan dan weet je waar een hond uithangt,, gewoon voor de zekerheid :wink: .. kan met niet voorstellen hoe een mens zich moet voelen als je hond de benen neemt en uur na uur wegblijft
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door DeDiana »

S@ndr@ schreef:nou ja dat idee is natuurlijk heerlijk gps tracker er aan dan weet je waar een hond uithangt,, gewoon voor de zekerheid :wink: .. kan met niet voorstellen hoe een mens zich moet voelen als je hond de benen neemt en uur na uur wegblijft
Klopt, maar het voorkomt natuurlijk niet dat honden gevaarlijke wegen oversteken, achter wild aan gaan, de wei met schapen in rennen of gewoon naar de andere kant van het land rennen.
Ik vind het ook een werelduitvinding, maar Taartje kan ook met gps niet los (tenzij in omheind gebied). Die trekt haar zevenmijlslaarzen aan en kijkt niet meer op of om, tot ze ineens bedenkt dat ze samen met mij was en mij niet meer terug kan vinden :oeps: Dat ze doof is en mij dus ook niet hoort, helpt daar ook niet bij. Ik zie haar dan enigszins in paniek mij zoeken en totaal de verkeerde kant op rennen en zij hoort mijn geroep niet :blauwoog: Zij zou ook zo wegen op lopen bijvoorbeeld.
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Noa en Digger liepen na een paar weken los, toen ze redelijk gehecht waren en met de omgeving vertrouwd. En dan niet gelijk de hele wandeling, maar eerst kleine stukjes op overzichtelijke plekken. Allebei hebben ze wel eens de benen genomen (vooral Noa), maar wisten dan gelukkig wel ons huis te vinden.
Het scheelt wel als je meerdere honden hebt, ze blijven dan toch wel graag bij de roedel.
Opvangers laat ik niet los, hoewel ik vaak genoeg denk dat de hond gemakkelijk los kan. Daar wil ik geen gezeik over krijgen.
Gebruikersavatar
Galga's
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 10 mar 2018 11:12
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6
Locatie: WFO

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Galga's »

Hangt af van de hond en mijn gevoel. Origineel antwoord :LOL:

Kenia en Certi waren mijn eerste honden. Die zijn bij mij voor het eerst losgegaan in een omheinde ruimte. Waar ze natuurlijk gelijk helemaal als een gek rond gingen rennen. Maar ze kwamen weer terug bij mij en lieten zich weer pakken. Daarna zal het op het strand geweest zijn. Doodeng vond ik het. Loba ging na een paar maanden los. Ze had eerder los gekund, alleen voelde dat voor mij niet goed. Kiki heb ik eigenlijk direct na 2 weken losgegooid, geen probleem. Angsthaas Lily ging eerst omheind los een aantal keren. Ze komt elke keer terug en laat zich aanlijnen. Nu ben ik makkelijker geworden. Op het strand gaat het prima.

Ik denk dat er een groot verschil zit of ze in een roedel los gaan voor het eerst of als hond alleen. De galgo's zijn gewend om in groepen te zijn, dus ze blijven goed bij de groep.

Een gps is leuk (gebruik ik ook), maar als ze zich niet laten pakken, heb je er ook weinig aan.

Je mag mijn roedel wel gebruiken hoor, om je nieuwe whippet :engel: los te gooien. Windhonden onder elkaar :LOL: :LOL: :LOL: Ik weet nog wel een adresje waar je nieuwe aanwinst veilig omheind los kan, zodat je kunt kijken hoe hij reageert op los zijn en of je hem weer te pakken kunt krijgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wilma
Zeer actief
Berichten: 4006
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:00
Mijn ras(sen): Gos d'Àtura Catalá
Aantal honden: 1
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Wilma »

Met Jelka vanaf dag 1. Dat was gelijk zwaan kleef aan en die liep gewoon niet weg. Dat voelde ook gelijk goed.
Pepe loopt nu na 3½ jaar nog niet los. Die is te vrij, te nieuwsgierig, te snel. Ik vertrouw er niet op dat hij ergens achteraan gaat. Vogels, geurtjes, geluiden van auto's, grasmaaiers, alles is geweldig voor hem.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik had Vic op de eerste wandeling nadat ik hem had opgehaald meteen los en heb lekker filmpjes van hem staan maken :engel:
Omdat zijn vorige baasje had gezegd dat hij bijna altijd losliep dacht ik dat dat wel kon. Beetje naïef misschien, maar toch goed ingeschat want hij wijkt nooit verder dan 2 meter van je zijde.
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Jackira »

Laila is nu drie jaar hier en ik heb gelijk vanaf het begin geprobeerd haar los te laten lopen. Net als al mijn andere honden, ook degene die volwassen waren. Ik wil graag dat mijn honden los kunnen, en dat is ook met allemaal gelukt behalve Laila. De eerste keer dat ik haar losliet was op een omheind veld. Achterafbleek dat ze daar makkelijk over het hek kon :mrgreen:

Ze doet mensen niks en andere honden ook niet. Al is ze wel behoorlijk waaks. Maar ze gaat zelf op stap, neemt teveel ruimte om veilig los te lopen, springt over hoge hekken dus een afgesloten gebied komt ze ook uit, en zelfs als ik denk dat we ergens lopen waar ze geen kwaad kan gaat ze toch ineens dwars een sloot door op weg naar schapen en vindt het enige gat in het hek.

Ze is ouder denk ik dan ze geschat is in het begin en ze is momenteel heel rustig, vindt het prima om aangelijnd te wandelen. Ze wil vaak niet eens mee naar buiten en geeft zelf aan wanneer ze wel naar buiten wil. Dus voorlopig hou ik het daar maar op.
Laatst gewijzigd door Jackira op 24 jan 2019 22:44, 3 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef:
Galga's schreef:Hangt af van de hond en mijn gevoel.

Ik vind zelf van niet. Ik vind dat je als baas duidelijk moet zijn wat je verwacht.
Honden zijn enorm intelligent en als je ze eerst wekenlang aan de riem gaat laten dan snappen ze zelf heus wel waarom en op die manier ben je dat weglopen alleen maar spannend aan het maken.
Met een pup is het anders want die hebben er geen voorgeschiedenis bij maar volwassen honden kennen het loslopen bijna allemaal al en hoe langer je het niet toestaat hoe groter de wens wordt om onafhankelijk de poten te strekken.
Ga dan gewoon ergens lopen waar het omheind is of zorg dat je hond rammelt van de honger en dat jij dan stukken kip in je zak hebt.

Een hond heeft er niet langer dan een dag of drie voor nodig om zich aan je te hechten. Daarna heeft het geen zin om dingen uit te stellen als je niets specifieks met die extra tijd aan het doen bent.
Dat is jouw mening en wellicht ervaring. Ik heb een andere.
In mijn geval was mijn eerste herplaatser een hond die ik, onervaren als ik was en het gevoel van het zit goed, heel snel los liet en hij was achteraf gezien dusdanig getraind, of willig om te gehoorzamen aan mij als nieuwe baas dat het goed ging, vanaf dag 2 eigenlijk los liet lopen.
De tweede herplaatser was anders, maar liet ik ook vrij rap los, en toen besefte ik dat nr. 1 en 2 (even oneerbiedig bagatelliserend gesproken dag en nacht verschil waren.) De eerste negeerde alles en iedereen en was vanaf dag een wel gericht op mij, terwijl de ander alles een feestje vond, en soms alle signalen negeerde omdat een kat die vanuit een park (losloop) rende, en zij erachter aan ging ook wel eens een fietspad over..en mijn stem niet als de stem tot halt roepen gold :oeps: :engel:
Ik moest toen wel pas op de plaats maken als het ging om focus op de baas en gewone standaard commando's om de hond bij me te houden, en niet alleen voor een voorbij rennende kat, ook mensen met honden die haar eng vonden terwijl zij zich van geen kwaad bewust was :cheer: :mann: was een ding.

Aan je hechten en dingen van je aannemen en luisteren is 1, in een omgeving komen waar hele andere dingen tot de hond komen en andere regels gelden is een tweede. Dat moet je ook niet onderschatten.
Daarin moet je elkaar wel de kans geven om te leren wat ok is en wat niet ok is, en los laten lopen daar waar het kan en het ok is prima, maar schat op voorhand in dat het soms anders kan gaan dan je verwacht, en daar leer je weer van.

Met hond nummer 2 heb ik een paar keer het nakijken gehad, zonder ernstige gevolgen. Maar mijn besef was toen wel dat ik haar eerst moest leren wat voor waarde mijn hier of nee betekende en dat ik moest beseffen waar ze op reageerde en dat om moest leren buigen..alvorens ik haar weer de vrijbrief gaf van vrij lopen.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef:
blondie schreef: Dat is jouw mening en wellicht ervaring. Ik heb een andere.

Interesseert me geen reet. Je hond moet achter jou aanlopen. Niet andersom.
Wat is dat nou weer voor een maffe reactie.

Vraagstelling Sandra TS
Ben heel even nieuwsgierig voor de mensen die er een hebben of gehad in het verleden, wanneer laat je de hond los tijdens de wandeling / geef je dus het vertrouwen.. van nu gaat het waarschijnlijk wel goed..
Bij een pup deed ik het vanaf dag 1 bij Zuri , was ik er toch wel redelijk voorzichtig mee.. En Boots, was nog heel jong en ging ook vrij vlot los mee,..wat is jullie ervaring daarmee

Ik heb eerlijk gezegd bij los lopen nog nooit van geen van mijn honden, en aan de lijn of los bij mijn huidige honden van ons nu,de wil gehad of van ze geeist dat ze achter me lopen.
Ik vind het trouwens veel fijner als ze juist voor me lopen, dan kan ik op tijd als ik dat nodig acht even zeggen dat ze naast of even kort achter me moeten lopen.. "ik eerst" is een bepaald commando wat beide honden snappen.
Maar dat verwacht ik niet van herplaatsers en ik kan jouw relatie tot de vraag van los laten lopen van een herplaatser ook eerlijk gezegd niet helemaal plaatsen. En zeker niet als reactie op wat ik schrijf aan mijn eigen ervaring met 2 herplaatsers uit Nederland van resp. 4 jaar oud en 2,5 jaar oud die beiden uit een totale andere omgeving kwamen en in een totaal andere omgeving terecht kwamen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”