Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

blondie schreef:
Cleva schreef:
blondie schreef: Dat is jouw mening en wellicht ervaring. Ik heb een andere.

Interesseert me geen reet. Je hond moet achter jou aanlopen. Niet andersom.
Wat is dat nou weer voor een maffe reactie.

Vraagstelling Sandra TS
Ben heel even nieuwsgierig voor de mensen die er een hebben of gehad in het verleden, wanneer laat je de hond los tijdens de wandeling / geef je dus het vertrouwen.. van nu gaat het waarschijnlijk wel goed..
Bij een pup deed ik het vanaf dag 1 bij Zuri , was ik er toch wel redelijk voorzichtig mee.. En Boots, was nog heel jong en ging ook vrij vlot los mee,..wat is jullie ervaring daarmee

Ik heb eerlijk gezegd bij los lopen nog nooit van geen van mijn honden, en aan de lijn of los bij mijn huidige honden van ons nu,de wil gehad of van ze geeist dat ze achter me lopen.
Ik vind het trouwens veel fijner als ze juist voor me lopen, dan kan ik op tijd als ik dat nodig acht even zeggen dat ze naast of even kort achter me moeten lopen.. "ik eerst" is een bepaald commando wat beide honden snappen.
Maar dat verwacht ik niet van herplaatsers en ik kan jouw relatie tot de vraag van los laten lopen van een herplaatser ook eerlijk gezegd niet helemaal plaatsen. En zeker niet als reactie op wat ik schrijf aan mijn eigen ervaring met 2 herplaatsers uit Nederland van resp. 4 jaar oud en 2,5 jaar oud die beiden uit een totale andere omgeving kwamen en in een totaal andere omgeving terecht kwamen.
Er staat niet achter je lopen, maar achter je aan lopen. 3 letters verschil, groot verschil in betekenis. Bij mij lopen ze ook meestal voor me, maar ze lopen altijd achter me aan. Waar ik heen ga, volgen mijn honden me, zelfs als ze voor me uit lopen
jacq1970
Zeer actief
Berichten: 14721
Lid geworden op: 15 feb 2005 18:04
Aantal honden: 1
Locatie: Baasje Bowie
Contacteer:

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Voorzichtig ben ik zelf altijd... zolang ik nog geen band voel met de hond doe ik het niet, en verder goed kijken naar hoe de hond op je reageert, waar de ene hond goed op je let zal de andere sneller een eigen plan trekken.
Zelf oefen ik eerst op omheind terrein.. en dan komt vanzelf een keer het moment dat het goed voelt, het liefst met een hond erbij die klikt met de andere hond en die goed luistert.. zak vreterij mee en fingers crossed zeg maar.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Berichten: 14721
Lid geworden op: 15 feb 2005 18:04
Aantal honden: 1
Locatie: Baasje Bowie
Contacteer:

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door jacq1970 »

S@ndr@ schreef:ahh, dus soms veranderen ze achteraf nog..ik zit gewoon te denken aan een gps voor de zekerheid ( bij een hond met veel energie) .. zo maar een idee.. zo van stel dat je je vergist en een hond peert hem, dan kun je hem weer vinden
denk dat dat sowieso wel handig is... platrijden kan je niet voorkomen en een ongeluk veroorzaken ook niet maar je weet wel waar de hond is :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door blondie »

blondie schreef:
Cleva schreef:
Galga's schreef:Hangt af van de hond en mijn gevoel.

Ik vind zelf van niet. Ik vind dat je als baas duidelijk moet zijn wat je verwacht.
Honden zijn enorm intelligent en als je ze eerst wekenlang aan de riem gaat laten dan snappen ze zelf heus wel waarom en op die manier ben je dat weglopen alleen maar spannend aan het maken.
Met een pup is het anders want die hebben er geen voorgeschiedenis bij maar volwassen honden kennen het loslopen bijna allemaal al en hoe langer je het niet toestaat hoe groter de wens wordt om onafhankelijk de poten te strekken.
Ga dan gewoon ergens lopen waar het omheind is of zorg dat je hond rammelt van de honger en dat jij dan stukken kip in je zak hebt.

Een hond heeft er niet langer dan een dag of drie voor nodig om zich aan je te hechten. Daarna heeft het geen zin om dingen uit te stellen als je niets specifieks met die extra tijd aan het doen bent.
Dat is jouw mening en wellicht ervaring. Ik heb een andere.
In mijn geval was mijn eerste herplaatser een hond die ik, onervaren als ik was en het gevoel van het zit goed, heel snel los liet en hij was achteraf gezien dusdanig getraind, of willig om te gehoorzamen aan mij als nieuwe baas dat het goed ging, vanaf dag 2 eigenlijk los liet lopen.
De tweede herplaatser was anders, maar liet ik ook vrij rap los, en toen besefte ik dat nr. 1 en 2 (even oneerbiedig bagatelliserend gesproken dag en nacht verschil waren.) De eerste negeerde alles en iedereen en was vanaf dag een wel gericht op mij, terwijl de ander alles een feestje vond, en soms alle signalen negeerde omdat een kat die vanuit een park (losloop) rende, en zij erachter aan ging ook wel eens een fietspad over..en mijn stem niet als de stem tot halt roepen gold :oeps: :engel:
Ik moest toen wel pas op de plaats maken als het ging om focus op de baas en gewone standaard commando's om de hond bij me te houden, en niet alleen voor een voorbij rennende kat, ook mensen met honden die haar eng vonden terwijl zij zich van geen kwaad bewust was :cheer: :mann: was een ding.

Aan je hechten en dingen van je aannemen en luisteren is 1, in een omgeving komen waar hele andere dingen tot de hond komen en andere regels gelden is een tweede. Dat moet je ook niet onderschatten.
Daarin moet je elkaar wel de kans geven om te leren wat ok is en wat niet ok is, en los laten lopen daar waar het kan en het ok is prima, maar schat op voorhand in dat het soms anders kan gaan dan je verwacht, en daar leer je weer van.

Met hond nummer 2 heb ik een paar keer het nakijken gehad, zonder ernstige gevolgen. Maar mijn besef was toen wel dat ik haar eerst moest leren wat voor waarde mijn hier of nee betekende en dat ik moest beseffen waar ze op reageerde en dat om moest leren buigen..alvorens ik haar weer de vrijbrief gaf van vrij lopen.
Toevoeging. Feitelijk is Jol ook bij mij als hond binnen gekomen die ik eigenlijk niet goed kende. En zij was/is een makkelijke drol als het ging om andere honden , maar met commando's als "hier, zit of blijf een drama" :19: Voor mij dan, als je gewend bent dat als je bij wijze van spreken sist je eigen honden al terug komen om wat voor reden dan ook :wink:
Dus dat is gewoon een afweging die je zelf in moet schatten als het gaat om een bepaalde vrijheid als loslopen te geven.

Bij Jol was het vrij gemakkelijk, die kwam en komt niet snel in de problemen
Bluf heb ik aan moeten werken destijds, want jagen van wild of katten of op eenden in de sloot is in een bebouwde kom of in duinen vlak bij bebouwde kom gewoon niet gewenst.

Dus ik vind wel dat je de rek moet hebben om de vrijheid te geven, en als je merkt dat er aan dingen gewerkt moet worden dat je dat ook doet. En als je dat niet lukt of dat het te veel moeite is, dan kun je beter een semi vrijheid geven door een lange lijn eraan te doen en aan een bepaald ding te werken, en als je dat niet wilt, dan een lange lijn eraan te houden.

Vanuit mijn beleving, en vanuit mijn bekrompenheid doe ik dat omdat ik geen zin heb in gedoe op plekken waar bepaalde geboden gelden.

Honden los, graag als de honden dat kunnen, goed terug te roepen zijn indien nodig, dan is dat top. Maar dat gaat niet altijd vanzelf, en soms moet je een afweging maken om wat meer daarin te trainen, of op verleidelijke momenten aan te lijnen of je laat de natuur zijn of haar gang gaan en je ziet wel waar het schip strandt.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door blondie »

Het gaat er uiteindelijk om hoeveel je weet van een hond, of denkt te weten.
En soms kom je voor een verrassing te staan..
Even kort door de bocht genomen wordt bij een kleinere hond een verkeerde inschatting voor lief genomen, doe je dat bij een grotere hond van een bepaald kaliber dan krijg je te horen dat je op voorhand even goed na had moeten denken en niet te snel had moeten los laten lopen.

Band wat je binnen een x aantal dagen zou kunnen hebben met een hond wordt teniet gedaan als je los laat lopen en onverhoopt gebeurd iets wat je even niet had aan zien komen en waar je niet op had kunnen reageren omdat het onverwachts is, en je de andere partij niet goed hebt kunnen inschatten, of dat je je eigen hond niet goed genoeg kende om die inschatting te maken.


Sommige mensen halen daar makkelijk hun schouders over op, zeker als er geen gekke dingen gebeuren, en anderen trekken zich dat wel aan.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb mijn honden los gelaten op het moment dat ik wist dat ze bij mij wilde horen. Dan willen ze me niet uit het oog verliezen en dan kan er weinig mis gaan. Waren wel honden zonder hevige angsten of vluchtgedrag. Tom wilde de eerste paar dagen niks met mij te maken hebben
Hij was bang voor mannen dus had een week nodig om ons als twee mannen in zijn hart te sluiten. Zou ik hem eerder los gelaten hebben dan was hij gewoon weggerend en had ik hem nooit meer kunnen pakken. Bas dus na een paar dagen en Guus na 1 of 2 dagen. Even. Effe testen en dat ging goed. Ik heb eigenlijk mijn honden altijd los. Soms vergeet ik de riem van Bas. Guus lijn ik wel eens aan bij wild of als er honden gepasseerd moeten worden. Mijn partner lijnt ze allebei nooit aan. Niet bij paarden en niet bij honden. Wachten en zit. Of volg. Jaja ze luisteren ook echt heel erg goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Zamunda »

S@ndr@ schreef: t is een gevoels kwestie dus
Vind ik wel ja. Ik heb het al met de tuin: daar gaan ze in eerste instantie aan de riem (staat dan ook geen hoge schutting omheen) want ik wil eerst weten wat voor vlees ik in de kuip heb en dat ze een beetje aan mij en het huis gehecht zijn. Dan gaan ze los in de tuin en kan ik ze beter inschatten en zien hoe het contact is (dat is meestal wel in de eerste dagen). Als dat goed voelt dan mogen ze los mee de wei in (vaak na een paar weken), later eventueel elders ook los.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Galga's schreef:Hangt af van de hond en mijn gevoel. Origineel antwoord :LOL:

Kenia en Certi waren mijn eerste honden. Die zijn bij mij voor het eerst losgegaan in een omheinde ruimte. Waar ze natuurlijk gelijk helemaal als een gek rond gingen rennen. Maar ze kwamen weer terug bij mij en lieten zich weer pakken. Daarna zal het op het strand geweest zijn. Doodeng vond ik het. Loba ging na een paar maanden los. Ze had eerder los gekund, alleen voelde dat voor mij niet goed. Kiki heb ik eigenlijk direct na 2 weken losgegooid, geen probleem. Angsthaas Lily ging eerst omheind los een aantal keren. Ze komt elke keer terug en laat zich aanlijnen. Nu ben ik makkelijker geworden. Op het strand gaat het prima.

Ik denk dat er een groot verschil zit of ze in een roedel los gaan voor het eerst of als hond alleen. De galgo's zijn gewend om in groepen te zijn, dus ze blijven goed bij de groep.

Een gps is leuk (gebruik ik ook), maar als ze zich niet laten pakken, heb je er ook weinig aan.

Je mag mijn roedel wel gebruiken hoor, om je nieuwe whippet :engel: los te gooien. Windhonden onder elkaar :LOL: :LOL: :LOL: Ik weet nog wel een adresje waar je nieuwe aanwinst veilig omheind los kan, zodat je kunt kijken hoe hij reageert op los zijn en of je hem weer te pakken kunt krijgen.
is goed, ik denk alleen dat mijn whippet wel gefrustreerd zal raken omdat hij ze niet bij kan houden
:engel: ik wil het dan toch in de buurt proberen, als ik het idee heb dat het kan... zo te lezen blijft het een gevoelskwestie.. maar ik ben wel blij met alle verhalen.. even, wel rekening houden met gekke dingen en zo, maar nergens van uit gaan- check .. in huid oefenen met honden fluit en kaas-fikandel-worst enz...
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Cleva schreef:
blondie schreef: Dat is jouw mening en wellicht ervaring. Ik heb een andere.

Interesseert me geen reet. Je hond moet achter jou aanlopen. Niet andersom.
Als je je buitenlandse opvanger los laat. Terwijl die nog teveel stress en angst in zich heeft en de benen neemt bij het eerste geluid wat hij hoort dan is het ook niet goed. Kun je hier op het forum een zoek actie gaan starten en te lezen krijgen dat je nooit zo stom had moeten wezen de hond los te laten.

Dus ik vind echt wel dat het afhangt van de hond en situatie.

Tot u toe heeft het langst hier 3 dagen geduurt omdat dat kon. Maar kan het niet dan gewoon nog niet doen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Zamunda »

Chihuahua-paws schreef:Als je je buitenlandse opvanger los laat. Terwijl die nog teveel stress en angst in zich heeft en de benen neemt bij het eerste geluid wat hij hoort dan is het ook niet goed. Kun je hier op het forum een zoek actie gaan starten en te lezen krijgen dat je nooit zo stom had moeten wezen de hond los te laten.

Dus ik vind echt wel dat het afhangt van de hond en situatie.
Het ligt echt aan de hond vind ik maar bij buitenlanders ben ik ook veel voorzichtiger ja. Al mijn Nederlandse herplaatsers konden al heel snel veilig los in de tuin omdat ik zag dat er echt contact was en reactie op mijn stem, bij de meeste buitenlanders duurde dat wel wat langer.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door natalie »

Even off-topic maar: wanneer komt 'ie? :D

Abel was nog maar 18 weken toen hij bij ons kwam, dus verre van volwassen :wink: en ging direct los met ons mee. Uiteraard wel een rustige en veilige plek opgezocht, maar hij hield ons met haviksogen in de gaten, dus daar had ik wel vertrouwen in. Bij een volwassen herplaatser zou ik zelf iets voorzichtiger zijn waarschijnlijk. Als je een omheinde losloopplek in de buurt hebt, zou ik daar zeker gaan oefenen.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

morgen gaan we hem halen.... en ik stuiter al genoeg, dus even afleiding zoeken vandaag en omheinde plekken hebben we hier niet veel.. misschien aan de boer vragen of ik gebruik mag maken van een weiland.. denk dat de beste man het wel goed vind hoor
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door natalie »

S@ndr@ schreef:morgen gaan we hem halen.... en ik stuiter al genoeg, dus even afleiding zoeken vandaag en omheinde plekken hebben we hier niet veel.. misschien aan de boer vragen of ik gebruik mag maken van een weiland.. denk dat de beste man het wel goed vind hoor
:cheer: :cheer:
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Zamunda schreef:
Chihuahua-paws schreef:Als je je buitenlandse opvanger los laat. Terwijl die nog teveel stress en angst in zich heeft en de benen neemt bij het eerste geluid wat hij hoort dan is het ook niet goed. Kun je hier op het forum een zoek actie gaan starten en te lezen krijgen dat je nooit zo stom had moeten wezen de hond los te laten.




Dus ik vind echt wel dat het afhangt van de hond en situatie.
Het ligt echt aan de hond vind ik maar bij buitenlanders ben ik ook veel voorzichtiger ja. Al mijn Nederlandse herplaatsers konden al heel snel veilig los in de tuin omdat ik zag dat er echt contact was en reactie op mijn stem, bij de meeste buitenlanders duurde dat wel wat langer.

Ik zou daar ook heel voorzichtig in zijn. En ik ben heel makkelijk in alles met een Chi pup van 8 weken al los in het park. Maar met opvangers zou ik echt zeker willen zijn dat het gaat en eerst omheind in de tuin oefenen met hier komen en dan ergens ver van de weg af. Ook met een opvanger uit nl hoor. Bij Toots was het makkelijk die bleef zowat aan mijn voet gekleefd die hebben we moeten leren dat rennen leuk is. Dus daar heb ik me nooit druk om hoeven maken. Maar niet alle honden zijn zo makkelijk.

O hier wil ik ook dat de honden voor me lopen las dat Blondie het erover had. Dan kan ik zien wat ze doen. Bind ik heel belangrijk. Aan de riem ben ik daar minder streng in. Maar los lopen ze voor me en niet ergens 50 meter achter.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

natalie schreef:
S@ndr@ schreef:morgen gaan we hem halen.... en ik stuiter al genoeg, dus even afleiding zoeken vandaag en omheinde plekken hebben we hier niet veel.. misschien aan de boer vragen of ik gebruik mag maken van een weiland.. denk dat de beste man het wel goed vind hoor
:cheer: :cheer:
kreeg net te horen dat ze veilig in Nederland zijn aangekomen :cheer: :cheer: :cheer: en dat is al heel fijn :Q:
jacq1970
Zeer actief
Berichten: 14721
Lid geworden op: 15 feb 2005 18:04
Aantal honden: 1
Locatie: Baasje Bowie
Contacteer:

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door jacq1970 »

spannend :cheer:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door maart »

Van direct. Ook teven die op logement komen om gedekt te worden, lopen los. Soms doe ik er wel een lange lijn aan.

Het gaat over het algemeen wel steeds in combinatie met eigen honden die los lopen dus ze zoeken elkaar wel wat op dan. In het slechtste geval peren mijn honden hem dan ook natuurlijk :F:

Wel maar ervaring met stabiele honden, dus geen bange honden die nog niets gezien hebben of kennen natuurlijk.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja dat kan ook nog dat ze in de roedel mee blijven sjouwen..
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Gollum »

Spannend!

Rani heb ik op dag twee even los laten lopen. Ze plakte aan mijn been en ik had worst in mijn zak, ze luisterde heel goed :F:
Ik denk dat ze vooral ook de andere twee nadeed, het duurde bij haar eigenlijk best lang voordat ze meer ruimte durfde te nemen.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

hij heeft zijn hele leven ( zolang hij er is ) bij de fokker gewoond..
Gebruikersavatar
thom
Zeer actief
Berichten: 43749
Lid geworden op: 29 sep 2006 04:30
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door thom »

Pups vanaf dag 1 eigenlijk, Ari was 5 maanden en kwam op 20 december, dan is het hier al een geknal niet normaal meer, dus hem pas een paar dagen na oudejaarsavond losgelaten. Andere volwassen herplaatsers eigenlijk al na een paar dagen, even goed aan elkaar wennen voor die tijd.
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door malinois »

Pups vanaf dag 1,volwassen als t kan. Dusty was doodsbang dus dat heeft een paar weken geduurd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief
Berichten: 21044
Lid geworden op: 25 jan 2006 22:09
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Pup inderdaad meteen en zo veel mogelijk.
Opvangers heb ik ook altijd vrij snel los mits ze dat al gewend zijn.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

deze is ook pittig gestresst, dus die blijft voorlopig vast, Boots kan los mee.. maar t is echt allemaal vreemd voor hem en hij kan geen trap af lopen .. dat zag ik dus voor t eerst, net of hij geen diepte ziet
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door laeken »

S@ndr@ schreef:deze is ook pittig gestresst, dus die blijft voorlopig vast, Boots kan los mee.. maar t is echt allemaal vreemd voor hem en hij kan geen trap af lopen .. dat zag ik dus voor t eerst, net of hij geen diepte ziet
Heb je een nieuwe hond? Nu ben ik erg nieuwsgierig.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

yep, ik heb een nieuwe aanwinst, helemaal vers hoor, dus je hebt niets gemist :engel:
Izzie_Anneke
Zeer actief
Berichten: 3821
Lid geworden op: 06 apr 2015 16:07

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Izzie plakte aan mij vast dus die ging meteen los. Lot heeft wel een tijd aan de lijn gelopen maar daar oefende ik wel mee op omheinde stukken. Allebei los heeft ook echt geholpen in het accepteren van de Lot door Iz, die kon veel makkelijker toenadering zoeken en dan zelf weer haar ruimte opzoeken. Als Lot aan een touwtje zat, bleef het veel ongemakkelijker.
Gebruikersavatar
Floeboekeizer
Vaste gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2018 16:22
Mijn ras(sen): Whippet x Border Collie, Chihuahua, Dwerg Pinscher
Aantal honden: 3
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door Floeboekeizer »

Keizer deed ik meteen los (Was 6 toen hij kwam), Penotti (6 maanden toen hij kwam) weet ik niet meer, denk dat die in het begin wel aan de riem heeft gezeten omdat hij er al vandoor ging als er een vogel voorbij kwam vliegen. :schrik: Die komt uit het asiel en was nooit buiten geweest voor hij daar kwam. Ik heb ook wel veel met asielhonden gelopen, de meeste kon ik gewoon los doen, maar heb ook wel wat mee gehad waar je totaal geen contact mee kon krijgen en dan zijn ze gewoon weg.

Pups doe ik niet aan de riem. Die gaan gewoon los mee, tenzij natuurlijk langs een drukke weg of iets.
Groetjes Claudia

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door laeken »

S@ndr@ schreef:yep, ik heb een nieuwe aanwinst, helemaal vers hoor, dus je hebt niets gemist :engel:
Wat leuk. Heeft het kind al een topic want ik ben benieuwd wat je in huis gehaald hebt.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Volwassen herplaatser, wanneer los laten lopen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

laeken schreef:
S@ndr@ schreef:yep, ik heb een nieuwe aanwinst, helemaal vers hoor, dus je hebt niets gemist :engel:
Wat leuk. Heeft het kind al een topic want ik ben benieuwd wat je in huis gehaald hebt.
nee het kind heeft nog geen eigen topic, misschien als het hier een beetje de gewenning binnen gaat treden.. het gaat hier meter voor meter dus het kan nog wel even duren voor hij is ingeburgerd..
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”