Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen hond meer later?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Zonder hond zie ik niet gebeuren. Desnoods ga ik ouwe scharminkels uit het asiel halen of van waar dan ook. Zitten we gewoon samen stinkend, ziek & zwak in de sta-op-stoel. Enig toch? Stel dat er vandaag wat met me gebeurt, dan is Sofi zo onder de pannen. Izzy is een moeilijker verhaal. Zou niet weten waar die dan terecht zou moeten komen :19: Wat betekent dat ik gewoon nog een jaar of 6 moet blijven leven :mrgreen:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:
irmaLeo schreef:Vandaar ook veel ouwe hondjes die in het asiel terecht komen, omdat mensen zo nodig nog een hondje moesten op hun oudere! dag. Fijn voor die honden. Wat is zie is een hoop IK...
Ja, mijn moeder was heel erg met haar IK bezig toen mijn vader overleed. Ze vond het erg stil in huis en wilde graag weer wat leven in huis. Erg hè, dat een ontzettend kwieke dame van 75 een pup kocht? Dat is nu 7 jaar geleden, en Pien heeft het erg getroffen hoor en mijn moeder is nog steeds (redelijk) kwiek. Na haar knieoperatie vorig jaar kwam Pien gewoon even bij mijn zusje in huis, en heeft mijn moeder een mindere dag dan komen de kleindochters om Pien uit te laten. En mocht mijn moeder morgen omvallen dan komt ze echt niet in het asiel terecht.

Mensen "zo nodig een hondje moesten op hun oude dag".... hoe denigrerend kun je het maken zeg :ugh:
. :ok:

@irmaLeo
Hoe jong ben jij? :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
80564M

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door 80564M »

ranetje schreef:@irmaLeo
Hoe jong ben jij? :8):
Ouder dan je denkt, volgens mij :ugh:
irmaLeo
Zeer actief
Berichten: 465
Lid geworden op: 07 nov 2002 11:43
Mijn ras(sen): asielhond

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door irmaLeo »

ranetje schreef:
Marion. schreef:
irmaLeo schreef:Vandaar ook veel ouwe hondjes die in het asiel terecht komen, omdat mensen zo nodig nog een hondje moesten op hun oudere! dag. Fijn voor die honden. Wat is zie is een hoop IK...
Ja, mijn moeder was heel erg met haar IK bezig toen mijn vader overleed. Ze vond het erg stil in huis en wilde graag weer wat leven in huis. Erg hè, dat een ontzettend kwieke dame van 75 een pup kocht? Dat is nu 7 jaar geleden, en Pien heeft het erg getroffen hoor en mijn moeder is nog steeds (redelijk) kwiek. Na haar knieoperatie vorig jaar kwam Pien gewoon even bij mijn zusje in huis, en heeft mijn moeder een mindere dag dan komen de kleindochters om Pien uit te laten. En mocht mijn moeder morgen omvallen dan komt ze echt niet in het asiel terecht.

Mensen "zo nodig een hondje moesten op hun oude dag".... hoe denigrerend kun je het maken zeg :ugh:
. :ok:

@irmaLeo
Hoe jong ben jij? :8):
wij zijn 79 en 63.
Sandra&co

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Sandra&co »

irmaLeo schreef:Vandaar ook veel ouwe hondjes die in het asiel terecht komen, omdat mensen zo nodig nog een hondje moesten op hun oudere! dag. Fijn voor die honden. Wat is zie is een hoop IK...
Huh? Maar wat is het verschil of je een pup koopt of een oudere hond, qua 'achterlaten' als je sterft? Je bent zelf zowat bejaard, en toch denk je erover om nog een hond te nemen na deze. Sterker nog, 2 jaar terug nog een nieuwe hond kennelijk. Ik geef daar persoonlijk verder niks om, maar waarom zit jij dan nou ineens van de hoge toren te blazen eigenlijk? :denken:
irmaLeo
Zeer actief
Berichten: 465
Lid geworden op: 07 nov 2002 11:43
Mijn ras(sen): asielhond

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Sandra&co schreef:
irmaLeo schreef:Vandaar ook veel ouwe hondjes die in het asiel terecht komen, omdat mensen zo nodig nog een hondje moesten op hun oudere! dag. Fijn voor die honden. Wat is zie is een hoop IK...
Huh? Maar wat is het verschil of je een pup koopt of een oudere hond, qua 'achterlaten' als je sterft? Je bent zelf zowat bejaard, en toch denk je erover om nog een hond te nemen na deze. Sterker nog, 2 jaar terug nog een nieuwe hond kennelijk. Ik geef daar persoonlijk verder niks om, maar waarom zit jij dan nou ineens van de hoge toren te blazen eigenlijk? :denken:
Blijkbaar geef je er wel veel om gezien je reactie , geen nieuwe hond hoor maar een oud hondje, nu bijna 14 uit het asiel, kan nog net op mijn 63ste ;-) En godbetert als hij nu de pijp uitgaat, misschien kan ik weer zo'n stumper nemen van 14 jaar of zo iets, bekijk het per jaar.
Blaas helemaal niet hoog van de toren, maar heb denk ik wat meer ervaring, om zo maar te zeggen, zowel in ons werk, als met ervaringen met vrienden en kennissen.
"Ik kan niet zonder hond of het is saai" maar waar is de hond dan? Het gaat er mij om, dat niet de hond centraal staat maar "ikke"...
Zeer weinigen zeggen misschien is het beter dat ik geen hond meer neem. Misschien als men wat ouder wordt dat men ook wat wijzer wordt.. zal best ;-)
Verder mag en moet iedereen doen wat hij niet laten kan, alleen soms hebben mensen andere ervaringen of inzichten, kan ook toch op dit forum.
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Manuma »

Ouder en wijzer is iets wat ik niet vaak terug zie Afbeelding1:

Hoe ouder hoe gekker :tongue:
80564M

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door 80564M »

Snap ook niet wat het verschil is tussen een jonge of oudere hond. Beiden blijven toch achter als je omvalt?
Of mogen gewoon alleenstaande mensen geen hond? Want als die dan omvalt, zal er een nieuw huis gezocht moeten worden. Kunnen oudere stakkers dat beter dan jonge honden?
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Zamunda »

irmaLeo schreef:Zeer weinigen zeggen misschien is het beter dat ik geen hond meer neem.
Dat zeg/doe je zelf toch ook nog niet?

En nee ik moet er niet aan denken om zonder hond te zijn, maar natuurlijk zit het er dik in dat ik enkel nog kleine oudjes in huis haal als ik zelf krakkemikkig ben. Ik zie niet wat daar mis mee zou moeten zijn.
80564M

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door 80564M »

Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat IrmaLeo's maximale leeftijd is om aan nieuwe honden te beginnen, is.
Vind ze haar partner van 79 oud?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door ranetje »

irmaLeo schreef:
ranetje schreef:
Marion. schreef:
irmaLeo schreef:Vandaar ook veel ouwe hondjes die in het asiel terecht komen, omdat mensen zo nodig nog een hondje moesten op hun oudere! dag. Fijn voor die honden. Wat is zie is een hoop IK...
Ja, mijn moeder was heel erg met haar IK bezig toen mijn vader overleed. Ze vond het erg stil in huis en wilde graag weer wat leven in huis. Erg hè, dat een ontzettend kwieke dame van 75 een pup kocht? Dat is nu 7 jaar geleden, en Pien heeft het erg getroffen hoor en mijn moeder is nog steeds (redelijk) kwiek. Na haar knieoperatie vorig jaar kwam Pien gewoon even bij mijn zusje in huis, en heeft mijn moeder een mindere dag dan komen de kleindochters om Pien uit te laten. En mocht mijn moeder morgen omvallen dan komt ze echt niet in het asiel terecht.

Mensen "zo nodig een hondje moesten op hun oude dag".... hoe denigrerend kun je het maken zeg :ugh:
. :ok:

@irmaLeo
Hoe jong ben jij? :8):
wij zijn 79 en 63.
Bijzondere opmerking dan :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat IrmaLeo's maximale leeftijd is om aan nieuwe honden te beginnen, is.
Vind ze haar partner van 79 oud?
Daar lijkt het wel op.
Wat als zij als eerste omvalt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik maak me werkelijk nooit zorgen. Ik neem zo een pedagogisch wrak in huis. Bas die huppelt als een garnaal op het droge en Guus die een voetje achterstevoren zet als hij zit. Dan nam ik Tom. Die was nog magerder dan een hond die van de honger omgekomen is. Alleen leefde hij nog.
Het zijn honden en ik ga ervoor maar als het stopt stopt het. En als ik dood ga dan zorgen de mensen die ik ken wel dat ze goed terecht komen.

Ik maak me wat de honden betreft echt nergens druk om. Maar ik koop absoluut geen rashonden met allerlei gebreken. Ik heb 100 keer meer vertrouwen in Guus met één poot die omgedraaid staat dan in een bernersennen hond. Ik snap ook niet dat je die neemt als je zo'n zorgelijk type bent eerlijk gezegd.

Bas hebben we inmiddels meer dan 5 jaar en we wandelen er nog steeds dagelijks minstens 1.5 uur mee. Kan ook 3 uur worden als we allebei een lange wandeling doen.
Dat kan best een keer afgelopen zijn maar de Berner van een vriendin van ons is in die tijd geboren en dood gevonden in zijn mand. Ze is nu aan nummer 3 bezig terwijl wij een straathond van onbekende leeftijd die extreem huppelt nog steeds zonder bezoek aan de dierenarts hebben rondlopen. Alleen met Tom wilde het niet.

Het geeft allemaal niet maar een klein hondje kan echt altijd wel vind ik.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door laeken »

Die zou ik ook gerust kopen. Maar ik vind niet dat er heel veel rashonden zonder gebreken zijn eerlijk gezegd. Ik zie in mijn omgeving wel echt veel issues.
Maar een teckel ofzo durf ik wel. Op de hernia's na. Of een leuke jachthond. Ik hoorde laatst dat zelfs Schotse terriërs helemaal niet oud worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Maeve »

laeken schreef:Die zou ik ook gerust kopen. Maar ik vind niet dat er heel veel rashonden zonder gebreken zijn eerlijk gezegd. Ik zie in mijn omgeving wel echt veel issues.
Maar een teckel ofzo durf ik wel. Op de hernia's na. Of een leuke jachthond. Ik hoorde laatst dat zelfs Schotse terriërs helemaal niet oud worden.
Maar je vergelijkt nu ook een kleine, Terrier-achtige hond met een molosser. Dat is, rashond of niet, al een gigantisch verschil in vitaliteit. Zet een rasechte Jack Russell of York tegenover een onherleidbaar Molosser-type en je kan het gebruiken als bewijs dat rashonden gezonder zouden zijn :19:
En met je kruising met abnormaal front heb jij geen problemen, en de hond blijkbaar ook niet. Da's helemaal mooi, maar er zijn ook echt genoeg rashonden die op dezelfde manier door het leven gaan, en hun eigenaren ook :wink:
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door laeken »

Cleva schreef:Mijn rashonden zijn best fit.
Ik denk dat whippets ook best een heel gezond ras zijn. Ik schrok wel van Mowan de Jack Russell en ik schrok ook dat Hein al weinig ziet. Nu kan ik me vergissen in zijn leeftijd maar zoals ik daar ook al zei, hij is toch pas iets van 8 of vergis ik me? Dat vind ik best jong om al slecht te zien voor een klein hondje. Ik heb ook misschien teveel Wuilus in mijn hoofd. Die heeft nooit slechte ogen gekregen of andere kwalen. Die werd gewoon oud maar dat duurde allemaal lang. En voor een grote hond vielen zelfs de orthopedische issues erg mee. Je kon er nog prima een stuk mee lopen toen ze 12 of 13 was. Ook aan Bas doe toch zeker 10 is schat ik merk je nog niks. Die kan nog precies hetzelfde als 5 jaar geleden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door laeken »

Maeve schreef:
laeken schreef:Die zou ik ook gerust kopen. Maar ik vind niet dat er heel veel rashonden zonder gebreken zijn eerlijk gezegd. Ik zie in mijn omgeving wel echt veel issues.
Maar een teckel ofzo durf ik wel. Op de hernia's na. Of een leuke jachthond. Ik hoorde laatst dat zelfs Schotse terriërs helemaal niet oud worden.
Maar je vergelijkt nu ook een kleine, Terrier-achtige hond met een molosser. Dat is, rashond of niet, al een gigantisch verschil in vitaliteit. Zet een rasechte Jack Russell of York tegenover een onherleidbaar Molosser-type en je kan het gebruiken als bewijs dat rashonden gezonder zouden zijn :19:
En met je kruising met abnormaal front heb jij geen problemen, en de hond blijkbaar ook niet. Da's helemaal mooi, maar er zijn ook echt genoeg rashonden die op dezelfde manier door het leven gaan, en hun eigenaren ook :wink:
Het gaat mij niet om fronten en patella maar om gekke tumoren en allerlei hele bizarre kwalen die in rassen zitten. De flatcoat van mijn nichtje kreeg heel jong botkanker. De Berner van een vriendin van ons lag met 3.5 dood in de mand smorgens. Dat soort dingen heb je echt niet zo snel met miksen heb ik het idee.

Maar hé. Ieder zijn ding toch. Ik volg daarin wel mijn eigen gevoel. Dapper had ook jong kanker en Tom was na 9 maanden al dood en dat waren ook kruisingen.

Ik denk trouwens dat Bas zo goed blijft omdat ze een kruising is en geen zware of afwijkende bouw heeft. Als dat een Franse bulldog of een teckel was geweest dan was ze al lang stuk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Maeve »

laeken schreef:
Maeve schreef:
laeken schreef:Die zou ik ook gerust kopen. Maar ik vind niet dat er heel veel rashonden zonder gebreken zijn eerlijk gezegd. Ik zie in mijn omgeving wel echt veel issues.
Maar een teckel ofzo durf ik wel. Op de hernia's na. Of een leuke jachthond. Ik hoorde laatst dat zelfs Schotse terriërs helemaal niet oud worden.
Maar je vergelijkt nu ook een kleine, Terrier-achtige hond met een molosser. Dat is, rashond of niet, al een gigantisch verschil in vitaliteit. Zet een rasechte Jack Russell of York tegenover een onherleidbaar Molosser-type en je kan het gebruiken als bewijs dat rashonden gezonder zouden zijn :19:
En met je kruising met abnormaal front heb jij geen problemen, en de hond blijkbaar ook niet. Da's helemaal mooi, maar er zijn ook echt genoeg rashonden die op dezelfde manier door het leven gaan, en hun eigenaren ook :wink:
Het gaat mij niet om fronten en patella maar om gekke tumoren en allerlei hele bizarre kwalen die in rassen zitten. De flatcoat van mijn nichtje kreeg heel jong botkanker. De Berner van een vriendin van ons lag met 3.5 dood in de mand smorgens. Dat soort dingen heb je echt niet zo snel met miksen heb ik het idee.

Maar hé. Ieder zijn ding toch. Ik volg daarin wel mijn eigen gevoel. Dapper had ook jong kanker en Tom was na 9 maanden al dood en dat waren ook kruisingen.

Ik denk trouwens dat Bas zo goed blijft omdat ze een kruising is en geen zware of afwijkende bouw heeft. Als dat een Franse bulldog of een teckel was geweest dan was ze al lang stuk.
Maar Bas is ook niet te vergelijken met een Franse Bull toch? Of een Teckel. Als ik het ergens mee moest vergelijken zou dat een York zijn, of een type Cairn Terrier. En daarvan zijn er denk ik net zo veel die klinisch weinig tot niets merken van dingen als PL. Anders was er geen test nodig om PL vast te stellen bij honden die in het dagelijks leven geen klachten vertonen. Dat lijkt me niet zozeer te wijten aan het feit dat ze een kruising is.
Ik ontken niet dat er rassen zijn die in z'n algemeenheid ongezond zijn hoor. Ik vind alleen je vergelijking een beetje scheef gaan. Je hebt een hond van een type dat sowieso sterk is, ook de rashonden van dat type. En dat vergelijk je met de uitwassen onder de rashonden.

Ik denk dat het gewoon niet zo zwart wit is. Er zijn absoluut rassen die ik nooit zou willen hebben vanwege de gezondheidsrisico's. Een Flatcoat valt om die reden af, ik wil geen hond waarbij de kans groot is dat we nog voor de veteranenleeftijd afscheid moeten nemen. Of een Border Collie, omdat ik epilepsie echt één van de meest afschuwelijke aandoeningen vind. Maar ondertussen heb ik hier thuis ook een elfjarige rashond die nog geen pas langzamer loopt dan hij 5 jaar geleden deed, en wiens moeder 16 is geworden uiteindelijk. En helaas ook de ervaring om afscheid te moeten nemen van een hond van 4.

Als je veel honden hebt (gehad) ga je dat ooit eens meemaken denk ik, een te vroeg afscheid of op dramatische wijze. Dat hoort helaas bij het hebben van honden. Je kan het risico extra opzoeken door je te richten op de Berners, Cavaliers of Engelse Bullen maar met kruisingen ontloop je dat risico ook niet.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind dat jullie het zwart witter maken dan ik. Ik zeg niet dat alle rashonden wrakken zijn en alle bastaarden sterk en gezond. Nergens.
Ook zeg ik nergens dat bastaarden oud worden en rashonden niet.
Wel zeg ik dat rashonden over het algemeen gevoeliger zijn voor rare vroegtijdige einden en erfelijke ziekten en dat is toch ook gewoon zo? Noem mij een ras zonder rasspecifiek risico op een kwaal? Nu is een kwaal nog wel te doen maar er zijn wel heel erg veel issues. Dat lijkt mij eigenlijk ook wel vreemd om te ontkennen aangezien de hele rashonden fokkerij om die reden onder het vuur ligt....

Natuurlijk heb je met een straathond uit Roemenië minder kans op epilepsie en botkanker. Maar dat is niet iets wat ik verheerlijk of wat absoluut is. Wel is dat voor mij belangrijk. Ik persoonlijk wil geen honden die voorgeprogrammeerde ziektes hebben. Risico loop je met elke hond. Maar ontkennen dat je een enorm vergroot risico loopt met rashonden is natuurlijk ook vreemd.

Vrienden met een blinde cocker van 5 jaar. Die heeft een erfelijke oogziekte. Maagkanker in Belgische herders. Botkanker in flatcoats en Ierse wolfhond en nog veeeel meer rassen. Ga het hele lijstje van erfelijke aandoeningen maar na en kijk bij de rassen onder het kopje gezondheid. Zelden staat er niet een ziekte waar ze een sterk vergroot risico op lopen. Dat vermindert of vervalt altijd zodra je een ras halveert met een kruising. En zodra je richting de niet kruisingen maar volledige bastaarden gaat vervallen de meeste rasspecifieke erfelijke aandoeningen. Epilepsie zit niet in kwart bordercollies. Ze kunnen het wel krijgen maar dat werkt anders.

Ik verheerlijk dus geen bastaarden maar ik mag wel stellen dat veel rassen bomvol erfelijke aandoeningen zitten lijkt mij. Want dat is niet iets wat ik zelf verzonnen heb. En ik ben oprecht benieuwd naar een ras dat zeg het super gezond is. Een ras dat gewoon oud wordt en niet belaagd wordt met allerlei erfelijke aandoeningen. Vroeger werden poedels oud. Maar inmiddels staat dat ras ook stijf van de erfelijke aandoeningen. Ik weet oprecht niet 123 een ras dat niet belast is met kwalen. De whippet? De Welsh terriër? Geen idee hoor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Pemba »

laeken schreef:Ik vind dat jullie het zwart witter maken dan ik. Ik zeg niet dat alle rashonden wrakken zijn en alle bastaarden sterk en gezond. Nergens.
Ook zeg ik nergens dat bastaarden oud worden en rashonden niet.
Wel zeg ik dat rashonden over het algemeen gevoeliger zijn voor rare vroegtijdige einden en erfelijke ziekten en dat is toch ook gewoon zo? Noem mij een ras zonder rasspecifiek risico op een kwaal? Nu is een kwaal nog wel te doen maar er zijn wel heel erg veel issues. Dat lijkt mij eigenlijk ook wel vreemd om te ontkennen aangezien de hele rashonden fokkerij om die reden onder het vuur ligt....

Natuurlijk heb je met een straathond uit Roemenië minder kans op epilepsie en botkanker. Maar dat is niet iets wat ik verheerlijk of wat absoluut is. Wel is dat voor mij belangrijk. Ik persoonlijk wil geen honden die voorgeprogrammeerde ziektes hebben. Risico loop je met elke hond. Maar ontkennen dat je een enorm vergroot risico loopt met rashonden is natuurlijk ook vreemd.

Vrienden met een blinde cocker van 5 jaar. Die heeft een erfelijke oogziekte. Maagkanker in Belgische herders. Botkanker in flatcoats en Ierse wolfhond en nog veeeel meer rassen. Ga het hele lijstje van erfelijke aandoeningen maar na en kijk bij de rassen onder het kopje gezondheid. Zelden staat er niet een ziekte waar ze een sterk vergroot risico op lopen. Dat vermindert of vervalt altijd zodra je een ras halveert met een kruising. En zodra je richting de niet kruisingen maar volledige bastaarden gaat vervallen de meeste rasspecifieke erfelijke aandoeningen. Epilepsie zit niet in kwart bordercollies. Ze kunnen het wel krijgen maar dat werkt anders.

Ik verheerlijk dus geen bastaarden maar ik mag wel stellen dat veel rassen bomvol erfelijke aandoeningen zitten lijkt mij. Want dat is niet iets wat ik zelf verzonnen heb. En ik ben oprecht benieuwd naar een ras dat zeg het super gezond is. Een ras dat gewoon oud wordt en niet belaagd wordt met allerlei erfelijke aandoeningen. Vroeger werden poedels oud. Maar inmiddels staat dat ras ook stijf van de erfelijke aandoeningen. Ik weet oprecht niet 123 een ras dat niet belast is met kwalen. De whippet? De Welsh terriër? Geen idee hoor.
Mijn honden zijn allemaal 15 plus geworden en zonder ziektes of gebreken.En ik zie regelmatig tibetaanse terriërs van 17 en ouder langskomen.
Ik denk dus dat dat ras gezond is al zullen er altijd wel uitzonderingen zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Ik vind dat jullie het zwart witter maken dan ik. Ik zeg niet dat alle rashonden wrakken zijn en alle bastaarden sterk en gezond. Nergens.
Ook zeg ik nergens dat bastaarden oud worden en rashonden niet.
Wel zeg ik dat rashonden over het algemeen gevoeliger zijn voor rare vroegtijdige einden en erfelijke ziekten en dat is toch ook gewoon zo? Noem mij een ras zonder rasspecifiek risico op een kwaal? Nu is een kwaal nog wel te doen maar er zijn wel heel erg veel issues. Dat lijkt mij eigenlijk ook wel vreemd om te ontkennen aangezien de hele rashonden fokkerij om die reden onder het vuur ligt....

Natuurlijk heb je met een straathond uit Roemenië minder kans op epilepsie en botkanker. Maar dat is niet iets wat ik verheerlijk of wat absoluut is. Wel is dat voor mij belangrijk. Ik persoonlijk wil geen honden die voorgeprogrammeerde ziektes hebben. Risico loop je met elke hond. Maar ontkennen dat je een enorm vergroot risico loopt met rashonden is natuurlijk ook vreemd.

Vrienden met een blinde cocker van 5 jaar. Die heeft een erfelijke oogziekte. Maagkanker in Belgische herders. Botkanker in flatcoats en Ierse wolfhond en nog veeeel meer rassen. Ga het hele lijstje van erfelijke aandoeningen maar na en kijk bij de rassen onder het kopje gezondheid. Zelden staat er niet een ziekte waar ze een sterk vergroot risico op lopen. Dat vermindert of vervalt altijd zodra je een ras halveert met een kruising. En zodra je richting de niet kruisingen maar volledige bastaarden gaat vervallen de meeste rasspecifieke erfelijke aandoeningen. Epilepsie zit niet in kwart bordercollies. Ze kunnen het wel krijgen maar dat werkt anders.

Ik verheerlijk dus geen bastaarden maar ik mag wel stellen dat veel rassen bomvol erfelijke aandoeningen zitten lijkt mij. Want dat is niet iets wat ik zelf verzonnen heb. En ik ben oprecht benieuwd naar een ras dat zeg het super gezond is. Een ras dat gewoon oud wordt en niet belaagd wordt met allerlei erfelijke aandoeningen. Vroeger werden poedels oud. Maar inmiddels staat dat ras ook stijf van de erfelijke aandoeningen. Ik weet oprecht niet 123 een ras dat niet belast is met kwalen. De whippet? De Welsh terriër? Geen idee hoor.
Volgens mij zit ik met mijn lookalikes aardig goed. En als ik een stamboom husky of keesje koop verwacht ik ook dat die minstens gezond 12 worden.
Van de risico rassen hoef ik geen kruising meer. Charlie (staf of pit x bull terrier) was niet gezond met haar allergieën.
Mijn eerste hond (tosa x rottweiler) is herplaatst naar vrienden en daar op z'n 8e omgevallen door hartklachten. Vond ik nog een nette leeftijd voor een hond van meer dan 60 kilo, maar het is natuurlijk net niks.
Pluisje (rottweiler x bordeaux) werd 18 maanden door maligne lymfoom. Zijn neefje niko (DH met een vleugje jachthond x rottweiler bordeaux) 8, nooit gezond geweest en daardoor geestelijk ook niet helemaal 100.
Maag/darm klachten en daardoor stress en obsessief gedrag, waterzucht. Ben ervan overtuigd dat hij op latere leeftijd DM had.

Ik heb er geen zin meer in.
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Machie »

Puli's zijn best gezond. Dumás zijn moeder is wel te jong overleden, maar de rest van zijn lijn zijn allemaal honden die 13+ geworden zijn.
Voor de Kroaat geldt hetzelfde. Fiji haar oma liep tot ruim 11 jaar oud agility op het hoogste niveau. Dit zegt natuurlijk niet dat mijn honden oud worden ;)
Maar ik geloof wel dat er prima gezonde rashonden zijn. Net als ik geloof dat mijn Csiva net zo gezond is als Fiji en Dumás.
Mijn Luca is mijn ongezondste hond. Hij ziet het meest een dierenarts. En dat is dan gewoon ene kruising ;)
Zyntia
Zeer actief
Berichten: 2098
Lid geworden op: 19 apr 2018 12:14

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Zyntia »

Voor nu kan ik me geen leven zonder honden indenken.
Mocht ooit blijken als ik ouder ben en echt geen honden meer zou kunnen houden, dan kijk ik dan wel verder.
Voor nu geniet ik lekker van mijn hondjes :D
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door dre »

irmaLeo schreef:Vandaar ook veel ouwe hondjes die in het asiel terecht komen, omdat mensen zo nodig nog een hondje moesten op hun oudere! dag. Fijn voor die honden. Wat is zie is een hoop IK...
Het hele in huis halen van een hond is volledig gebaseerd op een IK beslissing, laten we nu niet doen alsof de hond zelf inspraak heeft gehad in het hoe en waarom.
En laten we ook niet doen alsof jonge(re) mensen nooit dood gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door dre »

Voor nu kan ik mij niet indenken dat wij ooit zonder hond(en) komen te zitten, maar we willen later ook aardig wat langere reizen gaan maken waarschijnlijk.
Ik zie het allemaal wel als het ooit zover komt :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Maeve »

laeken schreef:Ik vind dat jullie het zwart witter maken dan ik. Ik zeg niet dat alle rashonden wrakken zijn en alle bastaarden sterk en gezond. Nergens.
Ook zeg ik nergens dat bastaarden oud worden en rashonden niet.
Wel zeg ik dat rashonden over het algemeen gevoeliger zijn voor rare vroegtijdige einden en erfelijke ziekten en dat is toch ook gewoon zo? Noem mij een ras zonder rasspecifiek risico op een kwaal? Nu is een kwaal nog wel te doen maar er zijn wel heel erg veel issues. Dat lijkt mij eigenlijk ook wel vreemd om te ontkennen aangezien de hele rashonden fokkerij om die reden onder het vuur ligt....

Natuurlijk heb je met een straathond uit Roemenië minder kans op epilepsie en botkanker. Maar dat is niet iets wat ik verheerlijk of wat absoluut is. Wel is dat voor mij belangrijk. Ik persoonlijk wil geen honden die voorgeprogrammeerde ziektes hebben. Risico loop je met elke hond. Maar ontkennen dat je een enorm vergroot risico loopt met rashonden is natuurlijk ook vreemd.

Vrienden met een blinde cocker van 5 jaar. Die heeft een erfelijke oogziekte. Maagkanker in Belgische herders. Botkanker in flatcoats en Ierse wolfhond en nog veeeel meer rassen. Ga het hele lijstje van erfelijke aandoeningen maar na en kijk bij de rassen onder het kopje gezondheid. Zelden staat er niet een ziekte waar ze een sterk vergroot risico op lopen. Dat vermindert of vervalt altijd zodra je een ras halveert met een kruising. En zodra je richting de niet kruisingen maar volledige bastaarden gaat vervallen de meeste rasspecifieke erfelijke aandoeningen. Epilepsie zit niet in kwart bordercollies. Ze kunnen het wel krijgen maar dat werkt anders.

Ik verheerlijk dus geen bastaarden maar ik mag wel stellen dat veel rassen bomvol erfelijke aandoeningen zitten lijkt mij. Want dat is niet iets wat ik zelf verzonnen heb. En ik ben oprecht benieuwd naar een ras dat zeg het super gezond is. Een ras dat gewoon oud wordt en niet belaagd wordt met allerlei erfelijke aandoeningen. Vroeger werden poedels oud. Maar inmiddels staat dat ras ook stijf van de erfelijke aandoeningen. Ik weet oprecht niet 123 een ras dat niet belast is met kwalen. De whippet? De Welsh terriër? Geen idee hoor.
De Terrier rassen over het algemeen wel ja. En de verschillende lopende honden en staande hondenrassen. Kijk, in elk ras vind je wel iets dat wel eens voorkomt. Om het simpele feit dat dat gedocumenteerd wordt, en bij kruisingen niet. Toevallig had ik een tijd geleden nog een discussie met iemand over een (erfelijke) aandoening die bij de Toller hernia's zou veroorzaken. Nu blijkt dat het onderzoek naar dat gen is gedaan onder honden van allerlei rassen én daarnaast vergeleken met het aantal hernia's dat bij honden in z'n algemeenheid voorkomt. En binnen ons ras lag het percentage niet hoger dan bij andere honden, ras of rasloos. Maar wij kunnen er inmiddels op testen en direct roepen er mensen dat het ras gebukt gaat onder de vele hernia's :19:

Naast de extremen die al genoemd zijn is er daarom denk ik in elk ras wel een lijstje met aandoeningen die kunnen voorkomen. Maar cataract, PL, radius curvus, allergieën, schildklierafwijkingen, diabetes etc etc, komt ook allemaal voor bij kruisingen. Alleen houdt daar niemand lijstjes bij :wink: Ik ben de laatste die beweert dat alle rashonden gezond zijn hoor, maar als je gaat vergelijken moet je het wel goed doen denk ik :wink: Zoals je zelf ook al zegt, het is niet zo zwartwit maar zo wordt het soms wel gebracht en dat las ik in jouw post inderdaad ook. Dus dank voor je nuance :wink:
Gebruikersavatar
Gittje
Zeer actief
Berichten: 800
Lid geworden op: 15 apr 2005 17:43
Aantal honden: 1

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door Gittje »

Als jonge zestigers zullen we na onze jonge herder, waarvan wij hopen dat hij toch minstens 11 à 12 jaar mag worden, eerst bekijken hoe onze beider gezondheidstoestand op dat moment is en wat wij een hond nog kunnen bieden.

In geval wij nog fit genoeg zijn en het ook financieel lukt, zouden wij dan wel bewust kiezen om een oudere hond van een kleiner formaat een thuis te geven.
jacq1970
Zeer actief
Berichten: 14721
Lid geworden op: 15 feb 2005 18:04
Aantal honden: 1
Locatie: Baasje Bowie
Contacteer:

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn ouders hebben sinds 2 jaar ook weer een hond, zijn jaren zonder hond geweest nadat hun jack russel teef ingeslapen moest worden op 16 jarige leeftijd.
Mijn vader wordt volgende maand 70 en mijn moeder paar maanden later 68 en ze wilde gewoon echt graag een hond, helaas weer een jack russel die ook weer totaal niet opgevoed wordt maar ach het is een leuk dier en de problemen die dit dier heeft is hun probleem :E:
Mocht mijn ouders iets overkomen dat ze niet meer voor hem kunnen zorgen dan neem ik hem, ik denk zomaar dat zijn gedrag bij mij al snel anders is en wordt , ik neem hem nu ook best vaak mee en dan is het gewoon een super leuk en actief dier die graag iets wil doen, omdat mijn ouders wat ouder zijn is hun mening anders en is dat wandelen wat hun doen genoeg vinden ze.. tja.

Bowie van mij gaat 13 worden, ze heeft al 1 flinke gvs gehad en 1 wat minder heftige waardoor ze qua spieren echt minder is geworden en ook minder stabiel, ze gaat vaak pootje over , merk dat ze nu een periode heeft gehad waar ze best snel ouder werd, het lijkt nu weer te stabiliseren, ze wordt ook wat dement.
Gelukkig nog steeds blij en wil nog steeds graag wandelen maar niet meer elke dag 3 uur en dat is voor mij ook even wennen.
Voor mij valt het gevoel van wel of geen hond hierna naar geen hond, heb voor de laatste GVS in mijn hoofd gehad dat Bowie nog wel een jaar of 2 of 3 mee zou gaan maar daar twijfel ik nu wel aan.

Maar een hond mag voor mij ook wel gewoon oud worden, zolang ze maar blij blijft, naar buiten wil al is het voor stomme snuffelrondjes die veel te traag gaan en waar ik zelf geen reet aan vind maar ach, als ik naar haar kijk en ze snuffelt en ze doet dat oude grijze ingevallen koppie omhoog omdat ze iets ruikt en een soort van opgewonden achter het geurspoor aangaat loop ik echt over van liefde :I:
Haar hygiëne vind ze zelf ook niet meer zo belangrijk of het lukt haar misschien ook niet meer dat kan ook , heeft vaak vieze ogen die zelf niet meer schoonmaakt, nagels moet ik ook knippen die slijten niet meer zo en zelf haalt ze die er ook niet meer af.
Komende week komt er blijkbaar een hittegolf aan en dan ben ik toch weer blij dat in huis de airco is, kan ze op wat korte rondjes na gewoon lekker koel binnen blijven, kluifje, leuk spelletje doen en verder relaxen en slapen.
Afbeelding
irmaLeo
Zeer actief
Berichten: 465
Lid geworden op: 07 nov 2002 11:43
Mijn ras(sen): asielhond

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door irmaLeo »

dre schreef:
irmaLeo schreef:Vandaar ook veel ouwe hondjes die in het asiel terecht komen, omdat mensen zo nodig nog een hondje moesten op hun oudere! dag. Fijn voor die honden. Wat is zie is een hoop IK...
Het hele in huis halen van een hond is volledig gebaseerd op een IK beslissing, laten we nu niet doen alsof de hond zelf inspraak heeft gehad in het hoe en waarom.
En laten we ook niet doen alsof jonge(re) mensen nooit dood gaan.
Nee dat klopt er gaan zat jonge mensen dood, helaas. Hoef je mij niet te vertellen loop al iets langer mee. maar toch... de laatste tijd neem ik alleen een hoogbejaarde hondje, ( en dan overdenk ik wat kan ik wel en wat kan ik niet... te overzien en wij kunnen het betalen... ;-)
Mensen nemen een hond, al dan niet een pupje als je het eigenlijk niet meer zouden moeten doen ( o ja hier op HF kan alles, weet ik wel)... maar zie zo vaak verwaarloosde hondjes die er niet hebben gevraagd om al die ego's zo als hier: wij nemen er gewoon eentje, nog eentje......
Kom ze heel regelmatig tegen hondjes 14 jaar soms ouder, rotte gebitten en erger... omdat men zo nodig weer een pup moest op hun 65 ste ...... 70ste... ;-) En dan ben je 80: hondje heeft een rotte smoel pijn, klitten... het gaat lang niet altijd goed......
pepim
Zeer actief
Berichten: 3836
Lid geworden op: 28 jun 2005 15:19

Re: Geen hond meer later?

Ongelezen bericht door pepim »

dre schreef:
irmaLeo schreef:Vandaar ook veel ouwe hondjes die in het asiel terecht komen, omdat mensen zo nodig nog een hondje moesten op hun oudere! dag. Fijn voor die honden. Wat is zie is een hoop IK...
Het hele in huis halen van een hond is volledig gebaseerd op een IK beslissing, laten we nu niet doen alsof de hond zelf inspraak heeft gehad in het hoe en waarom.
En laten we ook niet doen alsof jonge(re) mensen nooit dood gaan.
Nou inderdaad, een goede vriendin van mij overleed plotseling op 38 jarige leeftijd. Ik heb nog een half jaar voor hun hondje gezorgd.
Soms hebben mensen ook gewoon een achterban.
irmaLeo schreef:Nee dat klopt er gaan zat jonge mensen dood, helaas. Hoef je mij niet te vertellen loop al iets langer mee. maar toch... de laatste tijd neem ik alleen een hoogbejaarde hondje, ( en dan overdenk ik wat kan ik wel en wat kan ik niet... te overzien en wij kunnen het betalen... ;-)
Mensen nemen een hond, al dan niet een pupje als je het eigenlijk niet meer zouden moeten doen ( o ja hier op HF kan alles, weet ik wel)... maar zie zo vaak verwaarloosde hondjes die er niet hebben gevraagd om al die ego's zo als hier: wij nemen er gewoon eentje, nog eentje......
Kom ze heel regelmatig tegen hondjes 14 jaar soms ouder, rotte gebitten en erger... omdat men zo nodig weer een pup moest op hun 65 ste ...... 70ste... ;-) En dan ben je 80: hondje heeft een rotte smoel pijn, klitten... het gaat lang niet altijd goed......
Ik herken dit verhaal zeker niet, rotte tanden en klitten. Maar wellicht is dat in jouw omgeving anders :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”