Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stroom verbieden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk verboden om koeien automatisch stroomstoten te geven als ze hun behoefte op hun ligplaats in de stal willen doen. Dat gebeurt nu door middel van zogenoemde koetrainers nog wel.

De beesten krommen hun rug als ze plassen of poepen en raken daardoor op dat moment de trainer die boven ze hangt. Die geeft deze aangebonden koeien een stroomstoot waardoor ze naar achteren stappen. Daardoor komen de uitwerpselen niet op hun ligplaats terecht, maar in de daarvoor bedoelde grup.

Staatssecretaris Sharon Dijksma is bezig met een plan om het gebruik van stroomstoten, elektromagnetische signalen of straling voortaan aan te merken als dierenmishandeling. De apparatuur is dan alleen nog toegestaan als het gedrag van een dier anders gevaar oplevert voor andere levende wezens. „Het gebruik van een elektrische koetrainer is daarop niet gericht en derhalve volgens het voorgestelde wijzigingsbesluit niet toegestaan”, schrijft Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer.

In de melkveehouderij werden volgens cijfers van het CBS in 2012 op 1801 bedrijven dieren nog aangebonden. Het gebeurde op 93.000 plaatsen voor melkkoeien en 66.000 plaatsen voor melkjongvee. Het komt vooral voor in de meer traditionele bedrijven en ook op zo'n 30 biologische boerderijen. Dijksma ziet het aanbinden echter afnemen en wil deze vorm van houderij dan ook niet verbieden.

Bron
Ik vraag me vooral af wat dit:
'Staatssecretaris Sharon Dijksma is bezig met een plan om het gebruik van stroomstoten, elektromagnetische signalen of straling voortaan aan te merken als dierenmishandeling. De apparatuur is dan alleen nog toegestaan als het gedrag van een dier anders gevaar oplevert voor andere levende wezens.'
gaat betekenen voor stroombandgebruik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Gollum »

Jaap* schreef:
Het wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk verboden om koeien automatisch stroomstoten te geven als ze hun behoefte op hun ligplaats in de stal willen doen. Dat gebeurt nu door middel van zogenoemde koetrainers nog wel.

De beesten krommen hun rug als ze plassen of poepen en raken daardoor op dat moment de trainer die boven ze hangt. Die geeft deze aangebonden koeien een stroomstoot waardoor ze naar achteren stappen. Daardoor komen de uitwerpselen niet op hun ligplaats terecht, maar in de daarvoor bedoelde grup.

Staatssecretaris Sharon Dijksma is bezig met een plan om het gebruik van stroomstoten, elektromagnetische signalen of straling voortaan aan te merken als dierenmishandeling. De apparatuur is dan alleen nog toegestaan als het gedrag van een dier anders gevaar oplevert voor andere levende wezens. „Het gebruik van een elektrische koetrainer is daarop niet gericht en derhalve volgens het voorgestelde wijzigingsbesluit niet toegestaan”, schrijft Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer.

In de melkveehouderij werden volgens cijfers van het CBS in 2012 op 1801 bedrijven dieren nog aangebonden. Het gebeurde op 93.000 plaatsen voor melkkoeien en 66.000 plaatsen voor melkjongvee. Het komt vooral voor in de meer traditionele bedrijven en ook op zo'n 30 biologische boerderijen. Dijksma ziet het aanbinden echter afnemen en wil deze vorm van houderij dan ook niet verbieden.

Bron
Ik vraag me vooral af wat dit:
'Staatssecretaris Sharon Dijksma is bezig met een plan om het gebruik van stroomstoten, elektromagnetische signalen of straling voortaan aan te merken als dierenmishandeling. De apparatuur is dan alleen nog toegestaan als het gedrag van een dier anders gevaar oplevert voor andere levende wezens.'
gaat betekenen voor stroombandgebruik.
Bij honden bedoel je? Ik denk dat als je graag een stroomband voor de hond gebruikt je het wel onder het kopje 'levert anders gevaar op voor andere levende wezens' kunt plaatsen.
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Nou, stroom wordt straks blijkbaar als dierenmishandeling aangemerkt. Niet als koeienmishandeling.
En ik denk dat stroombanden vooral gebruikt worden als hulpmiddel bij trainen, en in veel mindere mate om te voorkomen dat honden levensgevaarlijk gedrag vertonen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Gollum »

Jaap* schreef:Nou, stroom wordt straks blijkbaar als dierenmishandeling aangemerkt. Niet als koeienmishandeling.
En ik denk dat stroombanden vooral gebruikt worden als hulpmiddel bij trainen, en in veel mindere mate om te voorkomen dat honden levensgevaarlijk gedrag vertonen.
Ik begrijp dat het als hulpmiddel word gebruikt maar als dat niet meer zou mogen en men wil het wel graag dan is er altijd wel een manier te vinden.
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ja dat snap ik wel, maar ik vind het wel vermeldenswaardig dat het straks blijkbaar bij wet verboden is.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Gollum »

Jaap* schreef:Ja dat snap ik wel, maar ik vind het wel vermeldenswaardig dat het straks blijkbaar bij wet verboden is.
Zeker! Ik ben wel benieuwd in hoeverre er verder gebruik word gemaakt van stroom in de sector en welke alternatieven er gebruikt kunnen worden.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik denk dat het een goed iets is, ik heb van de zomer twee keer een gans bevrijd die vast zat in een stroomdraad,- langs de haven en t is toch best onaangenaam die prikkel :hmmm:
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Gollum »

S@ndr@ schreef:ik denk dat het een goed iets is, ik heb van de zomer twee keer een gans bevrijd die vast zat in een stroomdraad,- langs de haven en t is toch best onaangenaam die prikkel :hmmm:
Oh daar zeg je wat! Zou stroomdraad dan ook verboden worden? Dat word toch veel gebruikt om dieren binnen een terrein te houden.
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Tara schreef:Ik vind dat Mevrouw Dijksma een andere baan moet zoeken. Die wil alleen maar scoren met allerlei maatregelen die in een aantal gevallen niet te handhaven zijn, en waarvoor de onderbouwing gewoon ver te zoeken is.
Overigens vind ik het toedienen van stroomstootjes om koeien te dwingen hun ontlasting in een gleuf te deponeren niet heel erg okee.
Dat laat allemaal onverlet dat je best kunt discussieren over of het dan wel okee is om voor louter trainingsdoeleinden stroom te gebruiken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik hoop dat de stroombanden dan ook verboden worden. Daar worden imo wél heel veel honden mee mishandeld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Inge »

Jaap* schreef:
Het wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk verboden om koeien automatisch stroomstoten te geven als ze hun behoefte op hun ligplaats in de stal willen doen. Dat gebeurt nu door middel van zogenoemde koetrainers nog wel.

De beesten krommen hun rug als ze plassen of poepen en raken daardoor op dat moment de trainer die boven ze hangt. Die geeft deze aangebonden koeien een stroomstoot waardoor ze naar achteren stappen. Daardoor komen de uitwerpselen niet op hun ligplaats terecht, maar in de daarvoor bedoelde grup.

Staatssecretaris Sharon Dijksma is bezig met een plan om het gebruik van stroomstoten, elektromagnetische signalen of straling voortaan aan te merken als dierenmishandeling. De apparatuur is dan alleen nog toegestaan als het gedrag van een dier anders gevaar oplevert voor andere levende wezens. „Het gebruik van een elektrische koetrainer is daarop niet gericht en derhalve volgens het voorgestelde wijzigingsbesluit niet toegestaan”, schrijft Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer.

In de melkveehouderij werden volgens cijfers van het CBS in 2012 op 1801 bedrijven dieren nog aangebonden. Het gebeurde op 93.000 plaatsen voor melkkoeien en 66.000 plaatsen voor melkjongvee. Het komt vooral voor in de meer traditionele bedrijven en ook op zo'n 30 biologische boerderijen. Dijksma ziet het aanbinden echter afnemen en wil deze vorm van houderij dan ook niet verbieden.

Bron
Ik vraag me vooral af wat dit:
'Staatssecretaris Sharon Dijksma is bezig met een plan om het gebruik van stroomstoten, elektromagnetische signalen of straling voortaan aan te merken als dierenmishandeling. De apparatuur is dan alleen nog toegestaan als het gedrag van een dier anders gevaar oplevert voor andere levende wezens.'
gaat betekenen voor stroombandgebruik.
Er is in 2012 al een wetsvoorstel ingediend om stroombanden (oa) aan banden te leggen
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ieren.html
Daar is hier nog over gediscussieerd. Overigens is die wet bij mijn weten nog steeds niet er doorheen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Inge »

Hilde schreef:Ik hoop dat de stroombanden dan ook verboden worden. Daar worden imo wél heel veel honden mee mishandeld.
Ik hoop het niet. Het mag best aan banden worden gelegd, maar helemaal verbieden vind ik niet de oplossing.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
lets have fun

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door lets have fun »

Gollum schreef:
S@ndr@ schreef:ik denk dat het een goed iets is, ik heb van de zomer twee keer een gans bevrijd die vast zat in een stroomdraad,- langs de haven en t is toch best onaangenaam die prikkel :hmmm:
Oh daar zeg je wat! Zou stroomdraad dan ook verboden worden? Dat word toch veel gebruikt om dieren binnen een terrein te houden.
Zal wel niet want vee dat uitbreekt en opeens op de weg loopt brengt gevaar voor andere levende wezens.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

en als t wel verboden wordt zullen er heus wel uitzonderingen mogelijk zijn of t wordt deugdelijk hekwerk :wink:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef: Overigens vind ik het toedienen van stroomstootjes om koeien te dwingen hun ontlasting in een gleuf te deponeren niet heel erg okee.
Wat is het alternatief?
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Hilde »

dagmar88 schreef:
Tara schreef: Overigens vind ik het toedienen van stroomstootjes om koeien te dwingen hun ontlasting in een gleuf te deponeren niet heel erg okee.
Wat is het alternatief?
Het opruimen uit hun stallen? En als ze er dan in gaan liggen hebben ze dus gewoon te weinig ruimte :)
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

gewoon opruimen zoals de kleine boeren dat doen, die gooien er wat stro over en schuiven t met de hooivork of riek in de geul, en gooien er nog even stro weer voer, klaar, kind kan de was doen.
lets have fun

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door lets have fun »

dagmar88 schreef:
Tara schreef: Overigens vind ik het toedienen van stroomstootjes om koeien te dwingen hun ontlasting in een gleuf te deponeren niet heel erg okee.
Wat is het alternatief?
Een loopstal. Aanbinden zie je toch al steeds minder en gaat wel verdwijnen denk ik.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:
dagmar88 schreef:
Tara schreef: Overigens vind ik het toedienen van stroomstootjes om koeien te dwingen hun ontlasting in een gleuf te deponeren niet heel erg okee.
Wat is het alternatief?
Gewoon opruimen? :U:
Het is een ouderwets houdsysteem waarbij de koeien de hele winter aan de ketting naast elkaar staan en dat bij grote veehouderijen al verboden is.
Die grupstallen zelf vond mevrouw "niet de moeite waard" om aan te pakken.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
Tara schreef:Ik vind dat Mevrouw Dijksma een andere baan moet zoeken. Die wil alleen maar scoren met allerlei maatregelen die in een aantal gevallen niet te handhaven zijn, en waarvoor de onderbouwing gewoon ver te zoeken is.
Overigens vind ik het toedienen van stroomstootjes om koeien te dwingen hun ontlasting in een gleuf te deponeren niet heel erg okee.
Dat laat allemaal onverlet dat je best kunt discussieren over of het dan wel okee is om voor louter trainingsdoeleinden stroom te gebruiken.
Natuurlijk kan je daarover discussieren.

Alleen is mevrouw Dijksma ook naar mijn gevoel vooral bezig met scoren, niet met het onderzoek en de uitwerking/uitvoering van die maatregelen.

Ik zie het zelf niet als nuttig om een band te gebruiken voor trainingsdoeleinden.
Wel voor veiligheidsdoeleinden.
Het idee voor een verbod van die banden is overigens niet nieuw.
Ik dacht dat daar al een paar jaar over wordt gesproken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:en als t wel verboden wordt zullen er heus wel uitzonderingen mogelijk zijn of t wordt deugdelijk hekwerk :wink:

Deugdelijk hekwerk bestaat er nauwelijks.
En als je dat al vindt is het peperduur.

Voor de schrikdraad bestond werden de weilanden afgezet met prikkeldraad.
Je wilt de schade niet weten als er eens een koe "over de draad" stond.
Als ze een mooie weide tot hun beschikking hebben zie ik die draad langs de rand niet als een ernstig probleem.
Dat is geen permanente toediening van stroomstoten.
Eenmaal aangeraakt leert ook een koe om niet meer tegen die draad aan te gaan staan.
En eerlijk gezegd heb ik daar niet zo'n probleem mee.

Die "trainer" in de grubstal vind ik wat minder geslaagd :?
Laatst gewijzigd door ranetje op 05 jul 2014 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
saffie
Zeer actief
Berichten: 1972
Lid geworden op: 05 okt 2005 12:04
Aantal honden: 1
Locatie: Assen

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door saffie »

Hilde schreef:Ik hoop dat de stroombanden dan ook verboden worden. Daar worden imo wél heel veel honden mee mishandeld.
Ik hoop met je mee. Vooral in de hondensport hoop ik dat het verboden wordt.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Berichten: 51968
Lid geworden op: 08 dec 2009 06:32
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zou wel een mooie oplossing zijn in mannentoilletten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Berichten: 51968
Lid geworden op: 08 dec 2009 06:32
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

In de psychiatrie word ook met stroom gewerkt op de kop.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door laeken »

bouvierpoedel schreef:In de psychiatrie word ook met stroom gewerkt op de kop.
Dat is neem ik even aan vrijwillig? In hondentraining mag het van mij ook verboden worden. Dat wordt vooral gedaan om de puntjes op de i te zetten en dus onzinnig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Maeve »

laeken schreef:
bouvierpoedel schreef:In de psychiatrie word ook met stroom gewerkt op de kop.
Dat is neem ik even aan vrijwillig? In hondentraining mag het van mij ook verboden worden. Dat wordt vooral gedaan om de puntjes op de i te zetten en dus onzinnig.
Eens. Ik snap het nog wanneer mensen een stroomband gebruiken om een hond bijvoorbeeld het jagen af te leren (of in te perken) waardoor ze uiteindelijk meer vrijheid hebben. Maar stroom toedienen voor trainingsdoeleinden, wat in mijn ogen vooral leuk moet zijn voor baas én hond, daar kan ik niet achter staan.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef:
laeken schreef:
bouvierpoedel schreef:In de psychiatrie word ook met stroom gewerkt op de kop.
Dat is neem ik even aan vrijwillig? In hondentraining mag het van mij ook verboden worden. Dat wordt vooral gedaan om de puntjes op de i te zetten en dus onzinnig.
Eens. Ik snap het nog wanneer mensen een stroomband gebruiken om een hond bijvoorbeeld het jagen af te leren (of in te perken) waardoor ze uiteindelijk meer vrijheid hebben. Maar stroom toedienen voor trainingsdoeleinden, wat in mijn ogen vooral leuk moet zijn voor baas én hond, daar kan ik niet achter staan.
Dat lukt zelden :wink:
Het gaat dan meer om het jagen onder controle te krijgen.
Dus de hond leren om te komen als hij wordt geroepen.

Er wordt wel gebruik gemaakt van een band om de puntjes op de i te zetten, maar als een band gebruikt wordt voor trainingen, dan is het vaker volgens het Amerikaanse systeem dacht ik?

negatief (stroom er op na een commando)
positief (als de hond het commando opvolgt houdt de stroom toediening op)
Daarop kan dan nog eens positief volgen:
positief (baas prijst de hond en geeft soms ook nog iets lekkers.)

Is dat niet wat wel eens 'nepopo' wordt genoemd?

Ik gebruik het systeem zelf niet.
Dus als ik het verkeerd zeg wordt het vast wel door iemand verbeterd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door maart »

dat is de nepopo idd, systeem a la Bart Bellon. Pups al met een stroomband enz.
Trekt in mijn ondeskundige ogen op niets trouwens en heeft niets met training te maken. Net zoals een hond compleet vastbinden en er dan een apportblok in rammen terwijl geleider op een stoeltje ervoor zit :roll:

Overgins kan een stroomband best gebruikt worden terwijl een hond toch een volledige lol in zijn werk heeft. Het 1 staat niet los van het ander :U:

Als mijn hond wegloopt, staat die onder veel minder 'adreline' zal ik het maar noemen, dan wanneer hij aan het bijten is.
Toch zou ik voor het weglopen een stroomstoot mogen geven en voor het bijten niet? Die bij het weglopen zou hij veel meer voelen dan die bij het bijten hoor :U:
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door Maeve »

ranetje schreef:
Maeve schreef:
laeken schreef:
bouvierpoedel schreef:In de psychiatrie word ook met stroom gewerkt op de kop.
Dat is neem ik even aan vrijwillig? In hondentraining mag het van mij ook verboden worden. Dat wordt vooral gedaan om de puntjes op de i te zetten en dus onzinnig.
Eens. Ik snap het nog wanneer mensen een stroomband gebruiken om een hond bijvoorbeeld het jagen af te leren (of in te perken) waardoor ze uiteindelijk meer vrijheid hebben. Maar stroom toedienen voor trainingsdoeleinden, wat in mijn ogen vooral leuk moet zijn voor baas én hond, daar kan ik niet achter staan.
Dat lukt zelden :wink:
Het gaat dan meer om het jagen onder controle te krijgen.
Dus de hond leren om te komen als hij wordt geroepen.

Er wordt wel gebruik gemaakt van een band om de puntjes op de i te zetten, maar als een band gebruikt wordt voor trainingen, dan is het vaker volgens het Amerikaanse systeem dacht ik?

negatief (stroom er op na een commando)
positief (als de hond het commando opvolgt houdt de stroom toediening op)
Daarop kan dan nog eens positief volgen:
positief (baas prijst de hond en geeft soms ook nog iets lekkers.)

Is dat niet wat wel eens 'nepopo' wordt genoemd?

Ik gebruik het systeem zelf niet.
Dus als ik het verkeerd zeg wordt het vast wel door iemand verbeterd.
Ja, ik verwoorde het wat vaag maar dat bedoelde ik inderdaad :wink: Waar het me om gaat is dat de hond er zelf baat bij heeft, dan kan hij namelijk loslopen. Dan snap ik het gebruik van een stroomband best. Maar ik zou er niet een om kunnen hangen omdat ik zo nodig diploma's wil halen met die hond, en dat op die manier moet trainen.

Die methode die jij beschrijft heb ik inderdaad vaker van gehoord in Amerika. Maar daar is het ook gewoon om een jonge hond een stroomband om te hangen wanneer die los loopt, puur om de controle te houden :scratch: Niet mijn ding.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Stroom verbieden

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:Alles is zoals gewoonlijk weer helemaal niet zo zwart-wit, en het zou goed zijn als men geen besluiten zou nemen op basis van ondeskundigheid. Vandaar mijn opmerking dat Mevrouw Dijksma van mij wel iets anders zou mogen gaan doen. Iets waarbij ze wél op haar plek is.
Schoffelen? :mann:

Denk echt niet dat het die koeien ten goede komt. Nu hebben ze tenminste bodembedekking.
Dat lijkt me niet haalbaar wanneer er na iedere poep en plas schoongemaakt moet worden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”