Vaccinatie wel of niet

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Corona vaccinatie wel of niet

Ja
46
51%
Nee
23
25%
Ik weet het nog niet
22
24%

Totaal aantal stemmen: 91

Bericht
Auteur
moosje
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Vaccinatie wel of niet

#151 Bericht door moosje »

jvanringen schreef: 03 dec 2020 20:44 Waar heb je die bijsluiter gezien? En van welk vaccin was die?
Volgens mij bij een artikel van de NOS. Ik ga even kijken of ik het terug kan vinden.

Edit: gevonden:
https://nos.nl/collectie/13850/artikel/ ... ge-groepen
Laatst gewijzigd door moosje op 03 dec 2020 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort

jvanringen
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Nee
Mijn ras(sen): Lakelandterrier
IJslandse hond
Aantal honden: 0

#152 Bericht door jvanringen »

Ik heb het al gevonden.

under the red sky
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

#153 Bericht door under the red sky »

assiejaja schreef:Mijn man is eerder aan de buurt dan ik, dus ik kan hem even goed observeren :-)
Haha, hier hetzelfde. Man is 60+ met medische indicatie. Ik ook indicatie als ze het beleid van de griepprik volgen maar nog geen 60.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl

korthaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): DSK
Aantal honden: 1

#154 Bericht door korthaar »

jvanringen schreef: 03 dec 2020 16:11 maar mensen die hun hele leven wijden aan de wetenschap worden bij voorbaat gewantrouwd.
Volgens mij moet er bovenal veel geld verdiend worden: alles hangt van herhalingsrecepten aan elkaar.

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#155 Bericht door Cleva »

jvanringen schreef: 03 dec 2020 16:23
S@ndr@ schreef: 03 dec 2020 16:13 Het is niet zo dat er nooit fouten worden gemaakt he, in die wetenschap.. de een snapt het wantrouwen niet en de ander snapt dat blinde vertrouwen niet.
Ik heb het niet over blind vertrouwen, ik heb het over bij voorbaat alles wat wetenschappelijk is, wantrouwen. En ja, natuurlijk worden er fouten gemaakt, het zou heel raar zijn als dat niet zo was, want ook wetenschap beoefenen is mensenwerk. Ik begrijp het blinde wantrouwen jegens de wetenschap net zo min als het blinde vertrouwen in allerlei fantasten op het internet.
Je polariseert de boel een beetje. Het is niet het een of het ander.
Ik geloof niet niet in de wetenschap maar zeker als het om nieuwe onderwerpen gaat is voortschrijdend inzicht de norm, niet het kennen van de absolute waarheid. Wat vandaag waar is is over een jaar weer anders. Dat is geen wantrouwen maar levenservaring en nuance. Van eieren krijg je hoog cholesterol. Melk is goed voor elk. En dat je hoge bloeddruk krijgt van stoomtreinen blijkt ook niet waar te zijn.
Ik vind wetenschap fantastisch maar dat het een bron van onomstotelijke waarheid is is gewoon flauwekul. Je kunt hooguit stellen dat wetenschappers het best bestudeerde antwoord van dat moment hebben. En daar zit de crux. Want het moment gaat voorbij.

Dat je meteen allerlei internetschreeuwers gelooft als je niet exact de NOS napraat is een stromannetje. Als ik iets niet zeker weet of onwaarschijnlijk vind betekent dat helemaal niet dat ik iets anders dus wel doe of geloof. Je kunt wel doen alsof alles over kampen gaat maar daarom is het nog niet zo, toch?
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#156 Bericht door jvanringen »

Cleva schreef: 03 dec 2020 23:19
jvanringen schreef: 03 dec 2020 16:23
S@ndr@ schreef: 03 dec 2020 16:13 Het is niet zo dat er nooit fouten worden gemaakt he, in die wetenschap.. de een snapt het wantrouwen niet en de ander snapt dat blinde vertrouwen niet.
Ik heb het niet over blind vertrouwen, ik heb het over bij voorbaat alles wat wetenschappelijk is, wantrouwen. En ja, natuurlijk worden er fouten gemaakt, het zou heel raar zijn als dat niet zo was, want ook wetenschap beoefenen is mensenwerk. Ik begrijp het blinde wantrouwen jegens de wetenschap net zo min als het blinde vertrouwen in allerlei fantasten op het internet.
Je polariseert de boel een beetje. Het is niet het een of het ander.
Dat zeg ik ook niet.
Ik geloof niet niet in de wetenschap maar zeker als het om nieuwe onderwerpen gaat is voortschrijdend inzicht de norm, niet het kennen van de absolute waarheid.
Ik heb nergens gezegd of zelfs maar gesuggereerd dat 'absolute waarheid' de norm is.
Wat vandaag waar is is over een jaar weer anders. Dat is geen wantrouwen maar levenservaring en nuance.
Ik zeg nergens dat dat niet zo is.
(...) Ik vind wetenschap fantastisch maar dat het een bron van onomstotelijke waarheid is is gewoon flauwekul.
Tegen wie heb je het? Ik heb dat namelijk niet gezegd, omdat ik dat ook niet vind. Eerlijk gezegd denk ik dat er niemand is die dat vindt.
Je kunt hooguit stellen dat wetenschappers het best bestudeerde antwoord van dat moment hebben. En daar zit de crux. Want het moment gaat voorbij.
Ja, dat kun je stellen. En ik zeg nergens dat dat niet kan.
Dat je meteen allerlei internetschreeuwers gelooft als je niet exact de NOS napraat is een stromannetje. Als ik iets niet zeker weet of onwaarschijnlijk vind betekent dat helemaal niet dat ik iets anders dus wel doe of geloof. Je kunt wel doen alsof alles over kampen gaat maar daarom is het nog niet zo, toch?
Daarom doe ik dat dus ook niet. Misschien kun jij gewoon eens lezen wat er staat, in plaats van alleen maar wat je wil dat er staat.

Cleva
Vaste gebruiker

#157 Bericht door Cleva »

Wat wil ik dat er staat dan?
Afbeelding

ranetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

#158 Bericht door ranetje »

moosje schreef: 03 dec 2020 20:42 Ik twijfel nog.
Vanwege mijn werk moet ik eigenlijk wel (zorg), om mijn cliënten te beschermen. Een groot deel van hen valt in de risicogroep.
Maar... Wij hebben de wens voor een 2e kindje, en in de berichten over de bijsluiter die ik vandaag te zien kreeg staat dat het wordt afgeraden voor vrouwen die zwanger willen worden, die zwanger zijn en/of borstvoeding geven. Dus in dat geval zou ik nee zeggen. Ik vind het lastig.
Dat wordt altijd afgeraden bij medicatie (en dus ook vaccins) waarvan nog niet bekend is of het dan bijwerkingen heeft.
Wel van belang om over na te denken :ok:
Ik zou als ik jou was die waarschuwing volgen en pas later die enting halen.
Dan maar langer doorwerken met mondkapje op, bijvoorbeeld?

Moest wel lachen op een stukje achter op de NRC van vandaag.
Daarin zegt een schoonmoeder dat ze twijfelt omdat nog niet bekend is wat de gevolgen zijn over 10 jaar ……………
Deze schoonmoeder is 103 :tongue:
Afbeelding
Als je je geheimen aan de wind vertelt, verwijt hem dan niet dat hij ze doorvertelt aan de bomen
Kahlil Gibran

~Suzanne~
Vaste gebruiker

#159 Bericht door ~Suzanne~ »

WAt ik ook best lastig in dit geheel vind, is dat het vaccin (" natuurijk") getest is op gezonde volwassenen. Het percentage bescherming is daarop afgestemd. We weten dus niet hoe het vaccin zich gedraagt bij ouderen, kwetsbaren of heel jonge mensen. Juist de mensen aan wie je het zou willen geven zijn volgens mij buiten de proeven / testen gehouden. Is het dan wel zo'n strak plan om het aan mensen te geven die (fors) ouder zijn? Of aan mensen die al een ziekte/aandoening hebben? Ik begrijp dat nu nog geen plannen zijn om het vaccin aan jonge kinderen te geven maar jongvolwassenen? Bijvoorbeeld de groep 18-25.. is het vaccin daarop getest?
Zou ik in een groep vallen waarmee niet is getest vind ik het laten zetten van zo'n vaccin best "een dingetje"...

Suzanne

NadiaBabs
Overactief
Mijn ras(sen): een Babs!

#160 Bericht door NadiaBabs »

Het wordt afgeraden voor zwangere vrouwen dus voor mij is het een duidelijke nee.
Afbeelding
Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016

korthaar
Vaste gebruiker

#161 Bericht door korthaar »

~Suzanne~ schreef: 05 dec 2020 17:51 WAt ik ook best lastig in dit geheel vind, is dat het vaccin (" natuurijk") getest is op gezonde volwassenen. Het percentage bescherming is daarop afgestemd. We weten dus niet hoe het vaccin zich gedraagt bij ouderen, kwetsbaren of heel jonge mensen. Juist de mensen aan wie je het zou willen geven zijn volgens mij buiten de proeven / testen gehouden. Is het dan wel zo'n strak plan om het aan mensen te geven die (fors) ouder zijn? Of aan mensen die al een ziekte/aandoening hebben? Ik begrijp dat nu nog geen plannen zijn om het vaccin aan jonge kinderen te geven maar jongvolwassenen? Bijvoorbeeld de groep 18-25.. is het vaccin daarop getest?
Zou ik in een groep vallen waarmee niet is getest vind ik het laten zetten van zo'n vaccin best "een dingetje"...

Suzanne
We moeten een mondkapje dragen wat niet mag werken, dan zal het met dat vaccin wel niet veel beter gesteld zijn.

Cleva
Vaste gebruiker

#162 Bericht door Cleva »

NadiaBabs schreef: 05 dec 2020 18:08 Het wordt afgeraden voor zwangere vrouwen dus voor mij is het een duidelijke nee.
Ben je zelf zwanger of lees je dat als risico dat ook voor niet zwangeren geldt?
Afbeelding

NadiaBabs
Overactief
Mijn ras(sen): een Babs!

#163 Bericht door NadiaBabs »

Cleva schreef: 06 dec 2020 00:26
NadiaBabs schreef: 05 dec 2020 18:08 Het wordt afgeraden voor zwangere vrouwen dus voor mij is het een duidelijke nee.
Ben je zelf zwanger of lees je dat als risico dat ook voor niet zwangeren geldt?
Ik ben zelf zwanger. Ik ga het risico dus niet nemen.
De kans op een covid besmetting acht ik sowieso klein, tijdens de eerste golf heb ik maanden onbeschermd (in de zorg) gewerkt met cliënten die achteraf positief bleken te zijn en ik ben geen dag ziek geweest dus blijkbaar werkt mijn afweersysteem best aardig.
Afbeelding
Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016

Dennenappel
Overactief
Aantal honden: 3

#164 Bericht door Dennenappel »

Ik sta alvast niet vooraan.
Als het tzt echt moet dan ga ik daar waarschijnlijk geen gedoe van maken maar tot die tijd nee.

Alfilillo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

#165 Bericht door Alfilillo »

Gisteren zag ik een uitgebreid programma over de vaccinatieprocedure. (Op een kritische zender, maar blijkbaar is enige reserve ten opzichte van het vaccin ook daar not done. Maar dat terzijde.) Er werd verteld dat deze campagne intensiever is dan die van de griepprik, omdat er twee keer gevaccineerd moet worden in plaats van één keer zoals bij de griep, plus het technische deel dat ingewikkelder is. Bovendien moet er nauwgezet bijgehouden wat voor bijwerkingen mensen ondervinden, omdat die veel informatie opleveren over de werking van het vaccin, en daar gaat veel tijd inzitten. Kijk, dan gaat er een belletje rinkelen. Logischerwijs is er nog een heleboel onbekend over dit vaccin. Als ik dan voor mezelf risico´s afweeg, laat ik het vaccin nog even aan me voorbij gaan. Als het zou gaan om een ziekte zoals polio, zou ik er anders instaan, of als ik tot een risicogroep zou behoren. Ik ben dan ook zeker geen antivaxxer, maar wel kritisch ten opzichte van dit nieuwe nog onbekende vaccin.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#166 Bericht door Nanna »

Als je zwanger bent mag je probleemloos de griepprik halen. Maar met dit vaccin hebben ze toch liever niet dat je dat doet. Het zegt mij iets over het onderzoek wb dit vaccin. Dat is nog lang niet afgerond dus ze nemen het zekere voor het onzekere. Begrijpelijk hoor maar loop dan ook niet te krijsen dat het honderd procent veilig is.
Ik ben godlof niet zwanger, het idee alleen al hahaha, maar blijf er voorlopig toch ook maar even een eind vandaan.
Afbeelding

ranetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

#167 Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 06 dec 2020 14:05 Als je zwanger bent mag je probleemloos de griepprik halen. Maar met dit vaccin hebben ze toch liever niet dat je dat doet. Het zegt mij iets over het onderzoek wb dit vaccin. Dat is nog lang niet afgerond dus ze nemen het zekere voor het onzekere. Begrijpelijk hoor maar loop dan ook niet te krijsen dat het honderd procent veilig is.
Ik ben godlof niet zwanger, het idee alleen al hahaha, maar blijf er voorlopig toch ook maar even een eind vandaan.
Mij ook maar op een andere manier.
Elk nieuw medicijn heeft dat voorbehoud tegenwoordig.
Ik zou het raar hebben gevonden als dat er niet bij had gestaan.

Pas na jaren weet je of er werkelijk risico is bij zwangerschap of niet, dus …………...
Afbeelding
Als je je geheimen aan de wind vertelt, verwijt hem dan niet dat hij ze doorvertelt aan de bomen
Kahlil Gibran

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#168 Bericht door Nanna »

ranetje schreef: 06 dec 2020 17:21Elk nieuw medicijn heeft dat voorbehoud tegenwoordig.
Precies. En dat is dus de enige reden dat ik het ga afwachten.
Afbeelding

~Suzanne~
Vaste gebruiker

#169 Bericht door ~Suzanne~ »

WAt ik zei.. het is getest op gezonde volwassenen. Dus niet op zwangeren, ouderen, mensen met onderliggende ziektes/aandoeningen, jongeren ... die krijgen dus nu een soort praktijktest.. mooi hoor, maar ik wil liever niet (onbedoeld, zonder nadrukkelijke toestemming) een proefkonijn zijn. Ik denk niet dat overal duidelijk gemaakt is dat alleen getest is met/op gezonde volwassenen. Ook ene goede: hoe reageert een lijf wat al Corona heeft doorgemaakt? Laten we aannemen dat er best mensen onder ons zijn die het virus volleidg ongemerkt toch gehad hebben... ?

Suzanne

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#170 Bericht door jvanringen »

~Suzanne~ schreef: 06 dec 2020 18:38 WAt ik zei.. het is getest op gezonde volwassenen. Dus niet op zwangeren, ouderen, mensen met onderliggende ziektes/aandoeningen, jongeren ... die krijgen dus nu een soort praktijktest.. mooi hoor, maar ik wil liever niet (onbedoeld, zonder nadrukkelijke toestemming) een proefkonijn zijn. Ik denk niet dat overal duidelijk gemaakt is dat alleen getest is met/op gezonde volwassenen. Ook ene goede: hoe reageert een lijf wat al Corona heeft doorgemaakt? Laten we aannemen dat er best mensen onder ons zijn die het virus volleidg ongemerkt toch gehad hebben... ?

Suzanne
De nieuwe corona-vaccins van Pfizer en Moderna zijn ook getest op proefpersonen van 65+.

Voordat proefpersonen het vaccin krijgen, wordt gekeken of ze antistoffen hebben.

Cleva
Vaste gebruiker

#171 Bericht door Cleva »

Zwangerschap is een combinatie van twee immuunsystemen in een lijf. Daar kunnen complicaties optreden die specifiek voor zwangerschap zijn.
Dat iets niet geschikt is om te gebruiken als je zwanger bent betekent niet altijd dat het eigenlijk ongezond is. Het kan ook gewoon alleen maar risicovol in geval van zwangerschap zijn en verder helemaal niet schadelijk.
Afbeelding

~Suzanne~
Vaste gebruiker

#172 Bericht door ~Suzanne~ »

jvanringen schreef: 06 dec 2020 18:43
~Suzanne~ schreef: 06 dec 2020 18:38 WAt ik zei.. het is getest op gezonde volwassenen. Dus niet op zwangeren, ouderen, mensen met onderliggende ziektes/aandoeningen, jongeren ... die krijgen dus nu een soort praktijktest.. mooi hoor, maar ik wil liever niet (onbedoeld, zonder nadrukkelijke toestemming) een proefkonijn zijn. Ik denk niet dat overal duidelijk gemaakt is dat alleen getest is met/op gezonde volwassenen. Ook ene goede: hoe reageert een lijf wat al Corona heeft doorgemaakt? Laten we aannemen dat er best mensen onder ons zijn die het virus volleidg ongemerkt toch gehad hebben... ?

Suzanne
De nieuwe corona-vaccins van Pfizer en Moderna zijn ook getest op proefpersonen van 65+.

Voordat proefpersonen het vaccin krijgen, wordt gekeken of ze antistoffen hebben.
Misschien heb je bij dat laatste gelijk; ik was er niet bij. Maar dat gaan ze echt niet controleren voordat het vaccin nu massaal wordt toegediend.

Ieder het zijne.. nou ben ik voorlopige toch niet aan de beurt maar ik wacht wel ff. Dank u ;-)

Suzanne

korthaar
Vaste gebruiker

#173 Bericht door korthaar »

We gaan het de komende tijd zien, hoe veilig het allemaal wel niet is.

Marion.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever

#174 Bericht door Marion. »

~Suzanne~ schreef: 06 dec 2020 22:28maar ik wacht wel ff. Dank u ;-)
Je valt in herhaling.
gr. Marion en een lebber van Sis en Teun
Afbeelding

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#175 Bericht door jvanringen »

~Suzanne~ schreef: 06 dec 2020 22:28
jvanringen schreef: 06 dec 2020 18:43

Suzanne

Misschien heb je bij dat laatste gelijk; ik was er niet bij. Maar dat gaan ze echt niet controleren voordat het vaccin nu massaal wordt toegediend. (...)
Suzanne
Dat is wel degelijk gecontroleerd, en mensen met antistoffen worden uitgesloten als proefpersoon. Zouden ze dat niet doen, dan kan niet vastgesteld worden of het vaccin werkt en is het dus meteen waardeloos. En dan koopt geen mens het. Controleren of proefpersonen antistoffen hebben is zo ongeveer het eerste wat ze doen.

Wat er gebeurt als je al corona hebt gehad, en waarom een vaccinatie dan toch wordt aangeraden, staat hier: https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coron ... gehad.html
Laatst gewijzigd door jvanringen op 08 dec 2020 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

assiejaja
Vaste gebruiker

#176 Bericht door assiejaja »

Hier (in de UK) zijn ze vandaag begonnen met enten. De 90 jarige Margaret Keenan was de eerste: https://www.theguardian.com/world/2020/ ... s-campaign
'Als ik het kan, kan jij het ook'
Nou, dapper hoor!
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#177 Bericht door dagmar88 »

assiejaja schreef: 08 dec 2020 14:47 Hier (in de UK) zijn ze vandaag begonnen met enten. De 90 jarige Margaret Keenan was de eerste: https://www.theguardian.com/world/2020/ ... s-campaign
'Als ik het kan, kan jij het ook'
Nou, dapper hoor!
Als ik binnen vijf jaar toch dood zou zijn deed ik het ook ja.

assiejaja
Vaste gebruiker

#178 Bericht door assiejaja »

Haha, ja heeeel veel te verliezen heeft ze niet. Maar goed, nu wel met de kans om wat meer onder de mensen te zijn. Lijkt me winst hoor. Liever dan de laatste 5 jaar achter glas.
Afbeelding

Célie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English bulldog, Franse bulldog
Contacteer:

#179 Bericht door Célie »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1532964 ... er-vaccin?

Advies: chronische allergiepatiënt moet afzien van Pfizer-vaccin
Afbeelding

Lunatic
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

#180 Bericht door Lunatic »

Nee ik hoef hem de eerste jaren niet, ik wil eerst wel eens weten wat voor risico’s en bijwerkingen er echt aan kleven :hmmm:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Poll”