Vaccinatie wel of niet

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Plaats reactie

Corona vaccinatie wel of niet

Ja
46
51%
Nee
23
25%
Ik weet het nog niet
22
24%

Totaal aantal stemmen: 91

Bericht
Auteur
Heavy
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Nederlandse Schapendoes
Aantal honden: 2

Vaccinatie wel of niet

#1 Bericht door Heavy »

Hoe denken jullie erover? Staan jullie vooraan of wachten jullie liever even af
Het lijkt erop dat oudere en kwetsbare eerst aan de beurt komen dus ik wacht nog even af
Ik zal wel heel blij zijn dat ik die groep in ieder geval niet meer onbewust kan besmetten
Laatst gewijzigd door Heavy op 02 dec 2020 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Doyaquba
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Vaccinatie wel of niet

#2 Bericht door Doyaquba »

Ik wacht nog even de cijfers van publicaties die nog moeten komen af, zeker van de werking en bijwerkingen bij de klinische testen. Tot nu toe is die er nog niet en ik wil graag weten wat iets doet voor ik het in mijn lijf spuit. Ook omdat de werking wel belangrijk is voor de effectiviteit. Als het zo is dat het alleen mij beschermt is dat prima, maar als het een bescherming is voor anderen, terwijl ik zelf nog steeds gevaar loop vind ik het niet nuttig, dan vertrouw ik liever op mijn eigen immuunsysteem. En ook is het zo dat Covid ernstig wordt juist bij een té grote immuunrespons en ik vraag me af of de kans daarop dan niet alleen maar verhoogd wordt als je preventief geënt wordt.

S@ndr@
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laarsjesman , grote poten dame en een Cane Wattes
Contacteer:

#3 Bericht door S@ndr@ »

Ik wacht het ook wel even af( ik weet ook niet of ik hem überhaupt wel wil)
in te huren als honden fotograaf, gewoon even PB en :wink:
Afbeelding

Bero83
Forumnerd
Mijn ras(sen): Jack Russell
Contacteer:

#4 Bericht door Bero83 »

Ik sta vooraan (letterlijk en figuurlijk want ik ben risico groep).
Ik snap dat er heel veel mensen bang zijn omdat de werkingen 'niet goed getest' zouden zijn of andere bedenkingen, of gewoon niet geloven in inentingen in het algemeen.
Ik heb daar gewoon geen last van. Stel dat het niet helpt, of complicaties/negatieve gevolgen heeft, kan ik de staat aanklagen ;-)
Maar ik ben dus helemaal niet bang. Ik haal ook altijd de griepprik. Baat het niet dan schaad het niet.

korthaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): DSK

#5 Bericht door korthaar »

Zou nog eerder iets van die gozer met z'n drugs op de hoek durven gebruiken.

Fotogravinnetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

#6 Bericht door Fotogravinnetje »

Mijn man, ook risicogroep, staat ook vooraan als het vaccin er is. Ik ben pas veel later aan de beurt, maar ik denk wel dat ik hem dan ook ga halen

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#7 Bericht door Nanna »

Nee.
In ieder geval voorlopig niet.
Ik ben huiverig vanwege de snelheid waarmee het allemaal op de markt komt. Kunnen ze wel gillen dat het veilig is maar ik denk dat er een reden is dat ´het dorre hout´ het eerst gevaccineerd wordt ipv de jonge mensen die staan te trappelen om weer aan het leven deel te nemen.

Veelbelovend noemen de wetenschappers ook de zogeheten ”Self-Amplifying mRNA”-vaccins, oftewel SAM-vaccins. Dat bestaat uit stukjes RNA, genetisch materiaal dat afkomstig is van een zogeheten alfavirus, dat net als het coronavirus een RNA-molecuul als genoom heeft. Ze gebruiken zo’n alfavirus om een stukje RNA van het coronavirus in menselijke cellen af te leveren. Het wetenschappelijk tijdschrift Nature stelde eerder dit jaar dat dergelijke SAM-vaccins veilig zijn.

Een SAM-vaccin bestaat uit een virus dat een stukje genetisch materiaal van het coronavirus bevat. Menselijke cellen zoals spiercellen en immuuncellen nemen dat RNA op. Ze gaan vervolgens het stukje RNA overschrijven en daarna het bijbehorende eiwit aanmaken. Tegen dit eiwit wekt het lichaam een immuunrespons op omdat het eiwit lichaamsvreemd is.

Maar daarbij kan zich een ernstig probleem voordoen: elk lichaamsvreemd RNA kan via een proces (reverse transcriptie) worden omgezet in DNA en ingebouwd in het eigen genoom. Als dat stukje lichaamsvreemd DNA integreert in een proto-oncogen kan de drager ervan kanker ontwikkelen. Bovendien kunnen de ingebouwde stukjes virus RNA auto-immuunreacties veroorzaken, doordat het lichaam antistoffen blijft aanmaken tegen een lichaamsvreemd eiwit dat het lichaam nu zelf aanmaakt. De SAM-vaccins zijn hierop echter nog vrijwel niet getest.

Ik moet zeggen dat dat ook niet echt uitnodigt. Ik neem nooit een griepprik dus ik denk dat ik deze ook aan me voorbij laat gaan.
Hoop ik alleen wel dat je dan niet als paria behandeld wordt, compleet met een soort van jodenster.
Afbeelding

~Suzanne~
Vaste gebruiker

#8 Bericht door ~Suzanne~ »

Bero83 schreef: 01 dec 2020 16:01 Ik sta vooraan (letterlijk en figuurlijk want ik ben risico groep).
Ik snap dat er heel veel mensen bang zijn omdat de werkingen 'niet goed getest' zouden zijn of andere bedenkingen, of gewoon niet geloven in inentingen in het algemeen.
Ik heb daar gewoon geen last van. Stel dat het niet helpt, of complicaties/negatieve gevolgen heeft, kan ik de staat aanklagen ;-)
Maar ik ben dus helemaal niet bang. Ik haal ook altijd de griepprik. Baat het niet dan schaad het niet.
En daar gaat het fout!
Want, als het mis gaat, kan het wel degelijk heel veel schade aanrichten. Er is (logischerwijs) nog totaal niets bekend over de risico's op langere termijn. Stel nou (okay, stel..) dat het onvruchtbaarheid als bijwerking heeft. En we komen daar na 3-4 jaar achter... dan hebben we wel een soort van probleempje. Of, als er (vergelijk Softenon) problemen komen met nog te verwekken kinderen...
Ik laat mijn honden ook niet elk jaar vaccineren, niet tegen dingen enten waarvan ik niet strikt vind dat het nodig is. Het kan namelijk wel degelijk kwaad en er wordt tegelijk met nuttig vaccin een boel rommel in gemikt. Dus; honden op maat laten enten.

En dan zal ik zelf even klakkeloos een vaccin laten zetten? Dachutniet!
Griepprik? Echt, waarom dan? Hoeveel mensen krijgen er niet juist groep door zo'n prik? Elke jaar lopen ze (logischerwijs) achter de feiten aan met betrekking tot de griepvarianten waartegen gevaccineerd wordt. En het zijn er ik dacht 4 of 5 waartegen gevaccineerd wordt. Schijnveiligheid. At best.

Dus nee....
Dat Corona-vaccin mogen ze uitdelen aan wie wil. Ik doe het nog even niet. (Ook al is zwanger worden geen optie ;-) Ik wil eerst wel 's weten of er over 5-6 jaar niet teveel dingen mis gaan.

Suzanne

Wolfsblut
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer, Dwergteckel rode langhaar en standaard teckel draadhaar.
Aantal honden: 3

#9 Bericht door Wolfsblut »

De huidige vaccins zijn me te snel uit de grond gestampt. Ondanks dat ik ook tot de risicogroep hoor ben ik wat terughoudender. Als over drie tot vijf jaar niet half Nederland met een waterhoofd of erger rondloopt zal ik mij ook laten vaccineren.
Luisteren is meer dan horen, zien is meer dan kijken, leven is meer dan overleven.

Izzie_Anneke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een Turk en een Roemeen(tje)

#10 Bericht door Izzie_Anneke »

Ik wil heel graag mijn leven terug dus ik ga een prik halen zodra ik aan de beurt ben.
Ik denk dat het logisch is dat het snel gaat omdat wereldwijd de farmacie zich op dit vaccin stort, en gezien het circus dat voorafgaat aan het op de markt brengen van een medicijn vertrouw ik er wel op.

Alfilillo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

#11 Bericht door Alfilillo »

Nee, het gaat veel te snel om te weten wat de bijwerkingen zijn. Ik val bovendien niet in een risicogroep.
Maar wat Nanna schrijft, hopelijk betekent dat niet dat je vervolgens als een paria door het leven gaat.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily

jvanringen
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Nee
Mijn ras(sen): Lakelandterrier
IJslandse hond
Aantal honden: 0

#12 Bericht door jvanringen »

Aangezien mRNA-vaccins al meer dan 20 jaar ontwikkeld worden en er inmiddels ruim 100.000 mensen mee zijn gevaccineerd die nog steeds gevolgd worden, ben ik er oprecht totaal niet bang voor. Dus ja, ik laat me wel vaccineren. Ik wil onderhand ook wel weer wat zorgelozer leven.

~Suzanne~
Vaste gebruiker

#13 Bericht door ~Suzanne~ »

jvanringen schreef: 01 dec 2020 17:43 Aangezien mRNA-vaccins al meer dan 20 jaar ontwikkeld worden en er inmiddels ruim 100.000 mensen mee zijn gevaccineerd die nog steeds gevolgd worden, ben ik er oprecht totaal niet bang voor. Dus ja, ik laat me wel vaccineren. Ik wil onderhand ook wel weer wat zorgelozer leven.
Ik begrijp dit niet goed.
Dit is een heel nieuwe ziekte, hoezo zou daar al 20 jaar in ontwikkeld worden of überhaupt kunnen zijn?
Dit vaccin wordt in moordend tempo uit de grond gestampt. En nee, er zijn dus nog niet 100.000 mensen mee gevaccineerd. Gevolgen op lange termijn zijn dus volstrekt onbekend.

Geef mijn portie maar aan fikkie... al val ik in de risicogroep.. laat maar, echt!

Suzanne

yodi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): rottweiler

#14 Bericht door yodi »

Doe mij maar eerst, kinderen zijn al groot, oh ja kleinkinderen ook al, vertel ik jullie over 5 jaar of het bevallen is, als ik nu corona krijg ga ik ook dood.
Afbeelding

Marion.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever

#15 Bericht door Marion. »

yodi schreef: 01 dec 2020 18:06 Doe mij maar eerst, kinderen zijn al groot, oh ja kleinkinderen ook al, vertel ik jullie over 5 jaar of het bevallen is, als ik nu corona krijg ga ik ook dood.
Precies, zo sta ik er ook in. Gebruik mij maar als proefpersoon. Ik ben er ook niet bang voor zelf Corona te krijgen, liever ik dan mijn moeder. En dat geldt ook voor de vaccinatie, als ik er alleen anderen mee bescherm vind ik het al meer dan prima.
gr. Marion en een lebber van Sis en Teun
Afbeelding

Bero83
Forumnerd
Mijn ras(sen): Jack Russell
Contacteer:

#16 Bericht door Bero83 »

Suzanne: Mocht het niet goed uitpakken (voor mij) dan heb ik tenminste een staat om aan te klagen :mrgreen: ik ben er niet bang voor. Als wereldwijd alle medische organen er voor gaan, waarom zou ik dan nog twijfelen?
En griepprik.. ja je hebt er altijd een groep bij zitten die er niet tegen komen of er ziek van worden.
Ik heb Diabetes type 1 en als ik hem haal heb ik een paar dagen last van mijn arm waar hij gezet is, en ik voel me 1 2 dagen even iets minder lekker. Voor de rest nooit last van.
En wat heb ik er dan aan.. Nou als ik dus een echte griep krijg, dan is mijn suikerspiegel gewoon net een Jojo en is het moeilijk in de hand te houden. Ik heb dit al 2x meegemaakt (precies de 2 keer dat ik de griepprik NIET gehaald heb). En ik ben daarvoor ook opgenomen in het ziekenhuis. 1e keer dik 8 dagen en op IC gelegen, en de 2e keer gelukkig maar 1 of 2 nachten.
Als ik nu echt een goede griep krijg dan zet de griep niet echt door en houd het op bij beroerd en misselijk voelen (dus niet overgeven).
Dus ja.. alles wat mensen er op tegen hebben, wuif ik zelf gewoon weg met mijn persoonlijke ervaringen.

Over de snelheid en testen van het covic-vaccin is gebaseerd op de structuren en overeenkomsten met het SARS virus. Omdat er dus sterke overeenkomsten zijn, kunnen ze sneller testen op betrouwbaarheid en werking omdat ze dus weten waar ze moeten kijken. Daarom kunnen ze dus sneller testen en sneller op de markt brengen. Ze brengen het echt niet op de markt als een Dr. A. Vogel oplossing, maar echt wel op feiten.

Maar goed, iedereen heeft zo zijn bedenkingen er over en ik zelf ben gewoon positief gestemd. Zelfs nog positiever dan over de genezing van diabetes waar ze druk mee bezig zijn

gonnie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

#17 Bericht door gonnie »

~Suzanne~ schreef: 01 dec 2020 17:58
jvanringen schreef: 01 dec 2020 17:43 Aangezien mRNA-vaccins al meer dan 20 jaar ontwikkeld worden en er inmiddels ruim 100.000 mensen mee zijn gevaccineerd die nog steeds gevolgd worden, ben ik er oprecht totaal niet bang voor. Dus ja, ik laat me wel vaccineren. Ik wil onderhand ook wel weer wat zorgelozer leven.
Dit is een heel nieuwe ziekte, hoezo zou daar al 20 jaar in ontwikkeld worden of überhaupt kunnen zijn?
Dit vaccin wordt in moordend tempo uit de grond gestampt. En nee, er zijn dus nog niet 100.000 mensen mee gevaccineerd. Gevolgen op lange termijn zijn dus volstrekt onbekend.

Geef mijn portie maar aan fikkie... al val ik in de risicogroep.. laat maar, echt!

Suzanne
Ze bedoelt dat er al jaren dat soort vaccins worden ontwikkeld en daar worden mensen inmiddels al een poos mee gevaccineerd. Dus niet met het vaccin wat nu ontwikkeld is voor Corona. Maar het principe van mRNA wordt dus al jaren toegepast maar dan met andere virussen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.

DeDiana
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

#18 Bericht door DeDiana »

Alfilillo schreef: 01 dec 2020 17:35 Nee, het gaat veel te snel om te weten wat de bijwerkingen zijn. Ik val bovendien niet in een risicogroep.
Maar wat Nanna schrijft, hopelijk betekent dat niet dat je vervolgens als een paria door het leven gaat.
De eventuele bijwerkingen op lange termijn weet je pas over 10, 20 of 30 jaar (of nog later). Dus als je daarop wilt wachten, is het waarschijnlijk helemaal niet eens meer nodig om dat vaccin nog te nemen ;-)
Ik sta er niet heel erg om te springen, maar vertrouw op zich het proces wel, aangezien er wel ruime kennis is over allerhande andere vaccins en hun bijwerkingen, en dit vaccin nou ook weer niet zó anders is. Dus als ik aan de beurt ben, en dat zal nog wel een tijd duren aangezien ik geen risicogroep ben, dan neem ik die prik wel als ik daarmee het virus ook niet meer zou kunnen verspreiden. Als je het nog wel zou kunnen verspreiden ondanks de vaccinatie, vind ik het voor mezelf niet zo zinvol om het te nemen.

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#19 Bericht door jvanringen »

Suzanne
Jawel, ze worden al ruim 20 jaar ontwikkeld, in eerste instantie niet als preventief middel, maar als geneesmiddel, voor kanker bijvoorbeeld. Het mRNA in het vaccin zorgt ervoor dat het lichaam een eiwit aanmaakt dat bijvoorbeeld borstkankercellen uitschakelt. Een jaar of 10 later bleek het mechanisme ook te werken als preventief middel tegen griep. Toen zijn ze begonnen met het ontwikkelen en testen van mRNA-vaccins tegen infectieziektes, waaronder griep, zika en HIV. Er lopen zoveel studies naar mRNA vaccins dat er inmiddels meer dan 100.0000 mensen mee zijn gevaccineerd, en die mensen worden allemaal nog steeds gevolgd.

~Suzanne~
Vaste gebruiker

#20 Bericht door ~Suzanne~ »

Ik snap niet goed wat MRHA is.. maar da's toch wat anders dan Corona?
Hoe dan ook.. ik sla nog even over. Komt goed uit voor alle mensen die het vaccin wel willen.

Suzanne

lucie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder, Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 4

#21 Bericht door lucie »

ik wacht rustig af. ben geen doelgroep en loop hier ook erg weinig risico, maar ben zeker ook niet tegen. helaas komt er dan wel weer een ander virus dus er zal meer moeten gebeuren dan vaccins.
Afbeelding

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#22 Bericht door jvanringen »

gonnie schreef: 01 dec 2020 18:12

Suzanne
Ze bedoelt dat er al jaren dat soort vaccins worden ontwikkeld en daar worden mensen inmiddels al een poos mee gevaccineerd. Dus niet met het vaccin wat nu ontwikkeld is voor Corona. Maar het principe van mRNA wordt dus al jaren toegepast maar dan met andere virussen.
Het is eerste instantie toegepast als geneesmiddel, tegen verschillende vormen van kanker. Toen bleek het ook te kunnen werken als preventief middel tegen infectieziektes, en dat is verder ontwikkeld. De werking is steeds hetzelfde, of het om griep gaat of corona of zika, alleen krijgt het mRNA steeds een andere, specifieke boodschap mee. Maar al die vaccins werken volgens hetzelfde principe.

Marion.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever

#23 Bericht door Marion. »

~Suzanne~ schreef: 01 dec 2020 18:34 Ik snap niet goed wat MRHA is.. maar da's toch wat anders dan Corona?
Hoe dan ook.. ik sla nog even over. Komt goed uit voor alle mensen die het vaccin wel willen.

Suzanne
En dan blijf je in je coconnetje? Voor eh, 10/20 jaar ofzo? Hoe oud ben je dan?
Mag ik heel vriendelijk bedanken? Ik heb sowieso liever nog maar 5 jaar en dan dood omvallen van het vaccin (bijvoorbeeld), dan nog 20 jaar overal en altijd voorzichtig te moeten zijn. En dan op mijn 73e te laten vaccineren omdat de risico's dan wel bekend zijn?
gr. Marion en een lebber van Sis en Teun
Afbeelding

Ramiek
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

#24 Bericht door Ramiek »

Ja, ik ga hem halen. Val onder de risicogroep en ben blij dat hij er straks is. Ik zou ook heel blij zijn mijn ouders niet meer kunnen te besmetten.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#25 Bericht door jvanringen »

~Suzanne~ schreef: 01 dec 2020 18:34 Ik snap niet goed wat MRHA is.. maar da's toch wat anders dan Corona?

Suzanne
mRNA betekent: messenger (boodschapper)RNA. In onze cellen zit DNA, maar ook RNA. Er zijn een heleboel soorten RNA, en mRNA is daar een van. mRNA bevat een instructie (message) waarmee een stukje DNA (een gen) in de cel overschreven wordt tot mRNA, dat vervolgens de benodigde eiwitten maakt, bijvoorbeeld eiwitten van virusuitsteeksels. Die eiwitten activeren het immuunsysteem, waardoor het virus niet in de lichaamscel kan binnendringen en uitgeschakeld wordt.

Het staat hier heel simpel (wie het beter kan uitleggen, graag), maar het is in werkelijkheid een heel ingewikkeld proces dat je niet zomaar even kunt 'nadoen', Daar is men dus al ruim 20 jaar geleden mee begonnen.
Laatst gewijzigd door jvanringen op 01 dec 2020 19:14, 4 keer totaal gewijzigd.

Célie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English bulldog, Franse bulldog
Contacteer:

#26 Bericht door Célie »

Ik neem hem niet zie het nut niet voor mezelf en als hij zo goed beschermd als de fabrikanten aangeven dan kunnen degene die een groot risico lopen hem zelf nemen om beschermd te zijn. Ik neem ook nooit de griepprik en zie niet in wat er anders is aan de covid vaccinatie.
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#27 Bericht door Cleva »

Ik kom pas heel laat aan de beurt. We moeten eerst het hele kastensysteem af voor je bij mijn soort uitkomt.
Komt me prima uit want hoewel ik niet echt verschrikkelijk tegen ben vind ik het ook niet bij voorbaat onschuldig.

En misschien is het dan wel niet eens meer nodig. Drangmaatregelen waarbij je alleen met je ausweis de kroeg in mag raken me niet. Dan maar geen kroeg. Ik laat me niet op die manier piepelen.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Lothian
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

#28 Bericht door Lothian »

Ik sta onderaan de prioriteitenlijst waarschijnlijk maar ik ga 'm wel halen. Elke week zo'n ragertje in mijn neus begint ook te vervelen.
Afbeelding

malinois
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

#29 Bericht door malinois »

Ik wil weer mijn gewone leven kunnen leiden en weer alles doen wat ik kan en wil. Dat zie ik niet gebeuren zonder prik, er zijn al vliegtuigmaatschappijen en organisatoren bezig om dit verplicht te stellen om naar binnen te mogen. Dus ja hoor dan maar een vaccinatie. Dit hele gedoe duuet al veel te lang. Duurt alleen nog wel even ben ik bang.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi

Doyaquba
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boxer

#30 Bericht door Doyaquba »

jvanringen schreef: 01 dec 2020 18:30

Suzanne
Jawel, ze worden al ruim 20 jaar ontwikkeld, in eerste instantie niet als preventief middel, maar als geneesmiddel, voor kanker bijvoorbeeld. Het mRNA in het vaccin zorgt ervoor dat het lichaam een eiwit aanmaakt dat bijvoorbeeld borstkankercellen uitschakelt. Een jaar of 10 later bleek het mechanisme ook te werken als preventief middel tegen griep. Toen zijn ze begonnen met het ontwikkelen en testen van mRNA-vaccins tegen infectieziektes, waaronder griep, zika en HIV. Er lopen zoveel studies naar mRNA vaccins dat er inmiddels meer dan 100.0000 mensen mee zijn gevaccineerd, en die mensen worden allemaal nog steeds gevolgd.
Juist en tegen HIV bijvoorbeeld werkt het nog steeds niet (nouja sommige data zegt nu dat het bij apen werkt).

Bovendien is 1 van de risico's van een mRNA vaccin dat het lichaam in overdrive gaat en daardoor auto-immuunziektes zich ontwikkelen.
Daarom is de fase 3 klinische test van een nieuw geneesmiddel altijd minimaal een paar jaar, om te kijken wat er op die termijn gebeurt.
Dat we nu met z'n allen samen in de fase 3 test zitten is prima hoor, maar niet te verplichten want er zit gewoon een risico aan omdat je geen idee hebt wat de bijwerkingen zijn.
En daarin is elk eiwit verschillend, dus ook van dit virus. Het ene eiwit lokt een andere immuunrespons uit dan het andere eiwit. Juist het eiwit wat nu nagebootst wordt kan leiden tot grote immuunrespons waardoor een auto-immune longontsteking ontstaat, dat is ook wat je ziet bij de ernstig zieke coronapatiënten.

De normale afweer vecht tegen het virus, maar gaat eigenlijk bij een paar patiënten in 'over-drive' waardoor je ipv beter, alleen maar steeds zieker wordt. Het is nog niet voldoende getest om te weten of dit bij dit vaccin ook het geval gaat zijn, of omdat er een mutatie is ingebouwd in de RNA code dit risico is verdwenen. Dus ja, zolang deze data nog niet openbaar komt, ga ik me niet laten vaccineren met het risico op ernstige gevolgen dat wellicht net zo groot is als het risico daarop bij het virus zelf.

PS: en ja, dit is mijn vakgebied :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Poll”