Wel of geen lepto enten

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Wel of geen lepto

Ja nobivac met bijwerkingen
2
3%
Ja nobivac zonder bijwerkingen
9
13%
Ja versican met bijwerkingen
0
Geen stemmen
Ja versican zonder bijwerkingen
2
3%
Nee ik ent niet
50
74%
Anders, namelijk:
5
7%

Totaal aantal stemmen: 68

Bericht
Auteur
tomaat
Actief
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Podenco & Poedel
Aantal honden: 2

Re: Wel of geen lepto enten

#31 Bericht door tomaat »

Marion. schreef:
tomaat schreef:Onze honden zijn voor het laatst geënt in 2013. In 2014 getiterd — alles ruim voldoende tot minimaal 2020. Dan zijn ze senior, niet meer inenten, was het advies van DA. ;)
Maar het gaat hier puur om de lepto, niet de andere entingen waarop getiterd kan worden :wink:
Je hebt gelijk, excuses.

Ook niet voor Lepto geënt en niet van plan. Hondje hier in de buurt was een week na de lepto enting hartstikke blind en kreeg kort daarna epileptische aanvallen. Een toen gezonde tweejarige hond is nu een patient voor het leven.
Laat maar zitten, die enting.

sirene
Vaste gebruiker
Contacteer:

#32 Bericht door sirene »

Fotogravinnetje schreef:Ik kom ook nog iets te vaak tegen dat alle klinische onderzoeken wezen op leptospirose, maar dit niet met labwerk is aangetoond, laat staan welke variant het dan was (en dus of enten zin zou hebben in de regio waar de besmetting waarschijnlijk is opgelopen). En dan toch waarschuwen dat een hond dus een lepto-besmetting had (ondanks jaarlijkse enting met de L4)
Volgens mij wordt er nooit naar buiten gebracht welke variant het was. Ik zie het dierenartsen altijd beloven en er komt nooit iets uit.
Ik heb ook wel eens gelezen dat het haast niet te testen is. Waarom weet ik niet meer
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#33 Bericht door Cleva »

Dit is zweverig onwetenschappijk gelulmaar bij Weil denk ik vooral aan stresshonden.
Een staffordpuber die de plassen bij de container van de macDonalds op staat te zuipen of een werkende jachthond die op die dag niet goed verzorgd wordt en water opdrinkt dat hij normaal over zou slaan.

Ratten zijn alom aanwezig en Weil dus ook. Er moest haast wel een extra factor zijn en meestal is dat de hoeveelheid bacteriën die de hond binnen krijgt.
De ene hond kotst een keer en is een week niet top, de andere is drie dagen laten dood.
Dat ligt dus ook aan de hond.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

noekie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

#34 Bericht door noekie »

Nee, geen lepto
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009

Kells
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ierse Setter
Aantal honden: 3

#35 Bericht door Kells »

Floortje schreef:De veearts neemt er deze week één mee voor Rakoes als de schapen worden geënt. Voor de zekerheid. Ze loopt toch op een boerderij in allerlei zooi te rollen en ongedierte op te vreten.
Maar de hond van m'n werk heeft alleen als pup een prik gehad en die heeft ook nergens last van :19:

Ze heeft wel bijwerkingen gehad vorig jaar: Een paar uur suf na de prik.
Welke zekerheid? :denken:
Astrid, Kells, Aislinn en Finbar. In herinnering Gina, Ginger en Tosca.

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#36 Bericht door Nanna »

Cleva schreef: Ratten zijn alom aanwezig en Weil dus ook. Er moest haast wel een extra factor zijn en meestal is dat de hoeveelheid bacteriën die de hond binnen krijgt.
De ene hond kotst een keer en is een week niet top, de andere is drie dagen laten dood.
Dat ligt dus ook aan de hond.
Het zal wel net zo werken als met covid. De ene tachtigjarige ligt drie dagen op bed en gaat daarna weer fluitend naar de moestuin en zijn buurman van veertig gaat er hartstikke dood aan.
Zal wel te maken hebben met onderliggende ellende maar ik denk ook dat je moet boffen met een prima immuunsysteem en opgebouwde weerstand. En als jij als hond alleen maar op het hoogpolig tapijt ligt met een aangelijnd rondje onder de overkapping van de flat, je veel vatbaarder bent voor ziektes.
Afbeelding

~Suzanne~
Vaste gebruiker

#37 Bericht door ~Suzanne~ »

twinkeltje schreef:Ik ent niets
Als je dan maar wel titert en daar waar nodig toch vaccineert. Want het is natuurlijk wel belangrijk je honden beschermd te hebben en dan is toch "meten = weten". Ik hoor namelijk toch ook net ff te vaak dat een enting niet aanslaat en dan denk je dat je hond beschermd is.. maar dan is-sie het niet ;-(

Suzanne

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#38 Bericht door dagmar88 »

~Suzanne~ schreef:
Als je dan maar wel titert en daar waar nodig toch vaccineert. Want het is natuurlijk wel belangrijk je honden beschermd te hebben en dan is toch "meten = weten". Ik hoor namelijk toch ook net ff te vaak dat een enting niet aanslaat en dan denk je dat je hond beschermd is.. maar dan is-sie het niet ;-(

Suzanne
Ja, miep paniek. Ze heeft een bejaarde hond, dan is het wel een keer gescheten hoor.

Marion.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever

#39 Bericht door Marion. »

dagmar88 schreef:
~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Ja, miep paniek. Ze heeft een bejaarde hond, dan is het wel een keer gescheten hoor.
Nou, precies. Overdrijven is ook een kunst :ugh:
gr. Marion en een lebber van Sis en Teun
Afbeelding

twinkeltje
Chef Fotowedstrijd
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

#40 Bericht door twinkeltje »

~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Ik ent een aantal jaar in begin en dan denk ik ze hebben wel genoeg gehad na 3 jaar vindt ik het best geweest ik titer ook niet :pffff:

twinkeltje
Chef Fotowedstrijd
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

#41 Bericht door twinkeltje »

Het werkt maar 4 tot 12 maanden die lepto zegt mijn DA dus als je pech hebt werkt hij na 4 maanden al niet meer.

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#42 Bericht door Nanna »

Een vaccin is altijd een beetje verontreinigd met de voedingsbodem waar de ziektekiemen op gekweekt zijn. Dit zijn voor het lichaam vreemde eiwitten waar het immuunsysteem ook op reageert. En om het vaccin goed te houden wordt er een conserveermiddel aan toegevoegd.
Dit geheel is een flinke belasting voor het immuunsysteem.

Sinds de wijziging van het Lepto vaccin van 2 naar 4 serovars in 2013 zijn er een flink aantal eigenaren
die negatieve bijwerkingen rapporteren hierover. Ik heb bij een aantal dierenartsen nagevraagd of zij
in hun praktijken meldingen krijgen van problemen met het Lepto 4 vaccin. Zij zeggen allen van niet, maar zij gaan uit van een klacht die ontstaat binnen maximaal 24 uur na toediening.

De meest voorkomende gemelde bijwerkingen na toediening van de Lepto 4 vaccinatie:
Nierschade, onbehandelbare huidontstekingen, verhoogd risico op kanker door de toevoegingen in het vaccin, braken en diarree, allergieën, astma, atopische reacties, anafylactische shock, immuun gerelateerde ziektes en overlijden.

bron

Nee, dankjewel. dat hoef ik niet in mijn honden. Als ze ziek worden van Weil is het vroeg genoeg om er even een kuurtje Doxyclin in te mikken.
Afbeelding

Crescent
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ariégeois, Griekse brak.

#43 Bericht door Crescent »

Geen L4. Wel titer ik en vaccineer waar nodig. Tevens geen rabiës, tenzij bezoek aan het buiteland.
Afbeelding
Out of the strong came forth sweetness.

ellen en de birmanen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

#44 Bericht door ellen en de birmanen »

ik ent zeker al 6 jaar geen weil meer. ik ga toch geen enting geven aan mijn honden die een mens niet mag hebben ivm schadelijke stoffen? de honden zwemmen overal, vreten dode ratten en muizen. laatst was 1 van de honden ziek, heftig overgeven, diarree en zag geel. symptomen van weil. echter bloedonderzoek wees uit dat ze dat niet had maar een leverontsteking. ze is wel gelijk op de doxy gezet. ze zit nu op de pred omdat de leverontsteking chronisch is.
Afbeelding

Maeve
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

#45 Bericht door Maeve »

Nee, ik ent niet. Ik vind het wel een duivels dilemma want lepto kan gevaarlijk zijn. Helaas begin dit jaar meegemaakt met een kleinkind van Nilo die overleed aan lepto binnen enkele dagen. Dat was een nachtmerrie voor haar eigenaren, ondanks tijdige behandeling hielden de nieren er gewoon mee op, en dan ben je machteloos :ugh:
Ik heb toen wel enorm getwijfeld, maar de keuze om niet te enten is ook heel overwogen gemaakt met de wetenschap dat dit worst case scenario bestaat. De enting biedt mij alsnog te weinig zekerheid en te veel risico om het erop te wagen, maar ik ben wel nog voorzichtiger geworden met waar ik m'n honden laat zwemmen en drinken. Voor wat het waard is..

ranetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

#46 Bericht door ranetje »

Claire heeft één enting met L4 gehad (ongewild overigens) toen ze ruim 4 maanden was.
Die avond was ze wat van de leg en de volgende dag een verlamde achterpoot.
Met kunst en vliegwerk voor 99% in orde gekomen.
Dat was dus meteen de laatste keer, ik ent niet meer.

Als je liever wel ent, laat die enting dan niet geven samen met de cocktail, maar helemaal apart.
Laatst gewijzigd door ranetje op 11 jul 2020 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Als je je geheimen aan de wind vertelt, verwijt hem dan niet dat hij ze doorvertelt aan de bomen
Kahlil Gibran

crutz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

#47 Bericht door crutz »

Fotogravinnetje schreef:Ik kom ook nog iets te vaak tegen dat alle klinische onderzoeken wezen op leptospirose, maar dit niet met labwerk is aangetoond, laat staan welke variant het dan was (en dus of enten zin zou hebben in de regio waar de besmetting waarschijnlijk is opgelopen). En dan toch waarschuwen dat een hond dus een lepto-besmetting had (ondanks jaarlijkse enting met de L4)
Omdat er vaak AB gegeven wordt voor er bloed voor verder onderzoek afgenomen wordt.

Destijds met Zpades (uiteindelijk hartworm) gaf de Belgische dierenarts aan een extra buisje op te slaan voor hij ging behandelen zodat er later nog op lepto getest kon worden.

crutz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

#48 Bericht door crutz »

ellen en de birmanen schreef:ik ent zeker al 6 jaar geen weil meer. ik ga toch geen enting geven aan mijn honden die een mens niet mag hebben ivm schadelijke stoffen? de honden zwemmen overal, vreten dode ratten en muizen. laatst was 1 van de honden ziek, heftig overgeven, diarree en zag geel. symptomen van weil. echter bloedonderzoek wees uit dat ze dat niet had maar een leverontsteking. ze is wel gelijk op de doxy gezet. ze zit nu op de pred omdat de leverontsteking chronisch is.
Ent je ook geen rabies? Daar zit nl dezelfde hulpstof in

DesireeB
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

#49 Bericht door DesireeB »

Ze hebben hier wel jaren alle entingen gehad. Ook lepto, beide hebben ze geen bijwerkingen gehad behalve dat de plek voor een dag of 2 bij Izzy wat gevoelig en dik was.

Ik wil ze laten titeren maar ik grijp elke keer mis als er eens een evenement in de buurt is. Ook omdat ik het goed wil inplannen en niet zo'n zin heb om met Droef tussen vreemde reuen te moeten staan en bij veel evenementen lukt dat niet echt. De vaste DA kan het ook maar ik ga geen godsvermogen betalen voor iets dat voor de helft ook kan.
Lepto ga ik dus niet meer doen, maar de rest wil ik wel nog een keer laten titeren. Izzy is nu bijna 7(volgende maand) en Droef wordt deze maand 5. Als ze ouder waren geweest had ik er helemaal niks meer aan gedaan. Opoe die krijgt dus geen entingen en geen titer. Maar die komt dus ook vrijwel het huis niet uit.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar

Hilde
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

#50 Bericht door Hilde »

Nee, ook geen twijfel over.
Afbeelding

Floortje
Vaste gebruiker

#51 Bericht door Floortje »

Kells schreef:
Floortje schreef:De veearts neemt er deze week één mee voor Rakoes als de schapen worden geënt. Voor de zekerheid. Ze loopt toch op een boerderij in allerlei zooi te rollen en ongedierte op te vreten.
Maar de hond van m'n werk heeft alleen als pup een prik gehad en die heeft ook nergens last van :19:

Ze heeft wel bijwerkingen gehad vorig jaar: Een paar uur suf na de prik.
Welke zekerheid? :denken:
Zie zin daarna :denken:
Afbeelding

sirene
Vaste gebruiker
Contacteer:

#52 Bericht door sirene »

crutz schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik ent zeker al 6 jaar geen weil meer. ik ga toch geen enting geven aan mijn honden die een mens niet mag hebben ivm schadelijke stoffen? de honden zwemmen overal, vreten dode ratten en muizen. laatst was 1 van de honden ziek, heftig overgeven, diarree en zag geel. symptomen van weil. echter bloedonderzoek wees uit dat ze dat niet had maar een leverontsteking. ze is wel gelijk op de doxy gezet. ze zit nu op de pred omdat de leverontsteking chronisch is.
Ent je ook geen rabies? Daar zit nl dezelfde hulpstof in
Dat is nogal een verschil qua ziekte. Rabies is verplicht (voor het buitenland) en dodelijk. Bovendien is die enting gewoon goedgekeurd voor mensen, wij hebben ons gewoon laten enten tegen rabies in 2006 toen we straathonden gingen kijken in Peru. De enting tegen rabies is bewezen goed werkzaam. De enting tegen Weil dus niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers

Marion.
Vaste gebruiker

#53 Bericht door Marion. »

DesireeB schreef:Ik wil ze laten titeren maar ik grijp elke keer mis als er eens een evenement in de buurt is. Ook omdat ik het goed wil inplannen en niet zo'n zin heb om met Droef tussen vreemde reuen te moeten staan en bij veel evenementen lukt dat niet echt. De vaste DA kan het ook maar ik ga geen godsvermogen betalen voor iets dat voor de helft ook kan.
Evenement klinkt nogal heftig hoor :wink:
Meestal is het gewoon een sessie met een stuk of wat honden, en is er juist heel prima gelegenheid om apart ergens te blijven tot je hond aan de beurt is. Minder kans op confrontaties in elk geval dan bij de wachtkamer van de dierenarts :wink:
Afbeelding

Tamara/Bayko
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

#54 Bericht door Tamara/Bayko »

Marion. schreef:
DesireeB schreef:Ik wil ze laten titeren maar ik grijp elke keer mis als er eens een evenement in de buurt is. Ook omdat ik het goed wil inplannen en niet zo'n zin heb om met Droef tussen vreemde reuen te moeten staan en bij veel evenementen lukt dat niet echt. De vaste DA kan het ook maar ik ga geen godsvermogen betalen voor iets dat voor de helft ook kan.
Meestal is het gewoon een sessie met een stuk of wat honden, en is er juist heel prima gelegenheid om apart ergens te blijven tot je hond aan de beurt is. Minder kans op confrontaties in elk geval dan bij de wachtkamer van de dierenarts :wink:
Over titersessies gesproken. In oktober zou Tannetje er eentje doen in Leunen maar als ik op de FB-link klik krijg ik steeds een 'deze inhoud is momenteel niet beschikbaar' melding. Iemand die het wel kan zien?

Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017

sirene
Vaste gebruiker
Contacteer:

#55 Bericht door sirene »

Hier doet ie het.

Zaterdag 10 oktober 2020 van 10:00 - 17:00
Laagriebroekseweg, 5809 ET Leunen, Nederland
Privé · Georganiseerd door Ingrid Heys
en Alles over Titeren
Titeren van honden en katten door Drs. T. Koning.
Prijs Euro 48,00 per hond/kat.
Aanmelden: ingrid.heys@victus.nl
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers

Tamara/Bayko
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

#56 Bericht door Tamara/Bayko »

sirene schreef:Hier doet ie het.

Zaterdag 10 oktober 2020 van 10:00 - 17:00
Laagriebroekseweg, 5809 ET Leunen, Nederland
Privé · Georganiseerd door Ingrid Heys
en Alles over Titeren
Titeren van honden en katten door Drs. T. Koning.
Prijs Euro 48,00 per hond/kat.
Aanmelden: ingrid.heys@victus.nl
Dank je wel. Blijft vreemd dat ik de links op het titeroverzicht nooit kan lezen.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017

** Angela **
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder

#57 Bericht door ** Angela ** »

Kells schreef:Nee, geen Lepto en ook geen kennelhoest. DHP doen we aan de hand van de titeruitslagen. Het enige wat we wel doen is Rabiës omdat we regelmatig naar het buitenland gaan.

Hier hetzelfde
Zitten vlak bij België , en kom ook regelmatig over de grens met de honden

Zitten hier letterlijk tussen de akkers en sloten , maar die L4 gaat er mooi niet in
Ook niet als oplossing mocht er ooit geënt moeten
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints

Marion.
Vaste gebruiker

#58 Bericht door Marion. »

Tamara/Bayko schreef:
Marion. schreef:
Over titersessies gesproken. In oktober zou Tannetje er eentje doen in Leunen maar als ik op de FB-link klik krijg ik steeds een 'deze inhoud is momenteel niet beschikbaar' melding. Iemand die het wel kan zien?

Ja, dat het gewoon doorgaat :19:
Afbeelding
Afbeelding

Maeve
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

#59 Bericht door Maeve »

crutz schreef:
Omdat er vaak AB gegeven wordt voor er bloed voor verder onderzoek afgenomen wordt.

Destijds met Zpades (uiteindelijk hartworm) gaf de Belgische dierenarts aan een extra buisje op te slaan voor hij ging behandelen zodat er later nog op lepto getest kon worden.
Bij Moose is er bloed afgenomen voor verder onderzoek voordat ze AB kreeg, maar ook dat heeft niet uitgewezen welk serovar ze onder de leden had. Volgens de artsen omdat er te weinig tijd tussen besmetting en de symptomen had gezeten, dus er waren nog geen specifiek antilichamen aangemaakt. Een paar uur later had ze wel compleet nierfalen :ugh: Ik geloof dus best dat het vaak niet verder wordt onderzocht, maar zelfs als je dat wel wil als eigenaar (en dierenarts) zijnde, is dat nog niet makkelijk.

malinois
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

#60 Bericht door malinois »

Marion. schreef:
Ja dat vond ik ook. Daarnaast kun je ook vaak aangeven als laatste te willen bijv. of ze gewoon om en om uit de auto te halen, titeren en weer in de auto. Ik ben letterlijk geen hond tegengekomen met de sessies.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi

Plaats reactie

Terug naar “Poll”