Nevache schreef:
Omdat we beiden op het eigen erf ons geld verdienen, zijn we veel aanwezig, en zijn de honden meestal waar wij zijn (ik ben)- binnen of buiten.
We lopen allebei hard, meerdere keren per week. Daarbij gaat vaak een hond mee.
Zelfde als er per fiets iets gehaald of geregeld moet worden. Of als er landwerk gedaan moet worden.
Het zijn merendeels herders, en redelijk opgevoed.
Maar ik herken weinig in de vaak genoemde noodzaak (en tijdsinvestering) ze voortdurend met van alles bezig te houden.
Het gaat allemaal een beetje tussen de bedrijven door: hek bij de paarden open laten staan, en een zit&wacht vragen; haardhout halen en een gevallen blok vragen te apporteren, de hondenwei uitlopen en aan één vragen strak te volgen; appels plukken in de boomgaard en meteen even het behendigheidsparcoursje doorlopen.
Hier gaat het ook zo'n beetje zo. Wel elke dag een wandeling van 1-2 uur (toen het nog mocht

); de rest van de dag doen ze mee met wat ik doe hoewel ik ze daarbij dan geen opdrachten geef. Het is gewoon een losgeslagen bende en het liefst heb ik dat ze zichzelf zoveel mogelijk vermaken. Dat lukt redelijk, mits en uitsluitend indien ik er ook bij ben dan. Ik voel mij absoluut niet geroepen ze de hele dag door te amuseren en heb daar ook helemaal niet de tijd voor.
Met Mara doe ik nog wel eens wat extra traininkjes, en ik fiets met haar of ze mag mee met paardrijden. Natuurlijk is er buiten alle activiteiten om echt nog wel eens tijd om te spelen of voor een extra wandeling. Maar de basis is dat ze lekker meedraaien in het leven van alledag plus een wandeling, en dat is afwisselend genoeg.
Het extra werk van een grotere roedel zit hem wat mij betreft voornamelijk in de verzorging en extra schoonmaakwerk, plus dat er natuurlijk nog meer dieren zijn die tijd en aandacht vragen. Met drie kan ik het best uit de voeten en hebben ze ook voldoende interactie met soortgenoten.